• 8.985.316 stemmen

Genre: Drama

Ontwikkeld door: Tom Hanks en Gary Goetzman

Met: Frances McDormand, Richard Jenkins en Ken Cheeseman

Datum van release: zondag 2 november 2014

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk miniserie via HBO Max

Plot Olive Kitteridge

Olive Kitteridge speelt zich af in New England over de tijdspanne van 25 jaar. Olive is een wiskundelerares op een middelbare school, die getrouwd is met de plaatselijke drogist. Door haar bijzondere ogen zien we de belevenissen in het plaatsje dat door criminaliteit, buitenechtelijke affaires en tragedies wordt geteisterd.

1. 1. Pharmacy

2 november 2014 (1 uur en 05 minuten)

De wiskundedocente Olive Kitteridge probeert Kevin te helpen. Kevin is een slimme, maar zeer timide, student wiens moeder lijdt aan depressies. Christopher, de zoon van Olive, is ook niet gelukkig. Henry gaat ondertussen jagen maar dit eindigt in een tragedie.

2. 2. Incoming Tide

2 november 2014 (57 minuten)

Kevin keert terug naar Maine en Olive weet hem zover te krijgen dat hij langskomt en aanwezig zal zijn bij het oefendiner voor de bruiloft van Christopher. Olive krijgt ruzie met de moeder van de bruid en maakt de bloemenmeisjes op de bruiloft bang.

3. 3. A Different Road

3 november 2014 (55 minuten)

Christopher stelt voor dat Olive een counselor bezoekt nadat zij en Henry een nogal akelige situatie hebben meegemaakt na een etentje met vrienden. Christopher confronteert zijn moeder met hoe zij hem behandeld heeft toen hij nog klein was.

4. 4. Security

3 november 2014 (1 uur en 02 minuten)

Olive bezoekt Christopher en zijn tweede vrouw in New York, maar keert abrupt weer terug naar Maine. Ze krijgt hier slecht nieuws over Henry en raakt uiteindelijk bevriend met een eenzame weduwnaar die ze ontmoette na een wandeling.

Over de koude oorlog van het gezinsleven, met al haar sluimerende verlangens en jarenlang opgebouwde onderlinge frustraties. In vier afzonderlijke episodes worden verschillende levensfasen verteld uit het leven van de stoicijnse Olive Kitteridge (Francis McDormand), die zich met chagrijn en botheid staande probeert te houden tegenover de schaduwkanten van het leven. Juist dat onaangepaste maakt haar voor mij tot een sympathiek personage, omdat ze zich daarmee openlijk verzet tegen de kleinburgerlijkheid die anderen op haar projecteren. Ze kiest haar eigen pad en betaalt daar soms een prijs voor. Hoe anders is haar liefhebbende echtgenoot (Richard Jenkins), die zich dan juist weer vastklampt aan een irritant positivisme en mensenliefde, een overlevingsstrategie waar hij zijn levensenergie uit haalt. Die twee radicaal afwijkende levensvisies botsen natuurlijk met elkaar, maar tegelijkertijd zit daar ook de kracht van de serie: hoe de horkerige madam en de onverwoestbare positivo elkaar aantrekken en afstoten, terwijl ze door de jaren heen óók een diep soort genegenheid en loyaliteit blijven voelen.

Goede toevoeging!

Ik wil 'm eerst nog es herzien voor ik mijn mening plaats. Maar een fantastische (mini)serie is het in ieder geval!

Een paar acteurs gespot die ik recentelijk nog in andere films / series zag, maar niet meteen goed kon plaatsen omdat ze er totaal anders uitzien en / of rollen spelen: Peter Mullan in Top of the Lake s1, Jesse Plemons in Fargo s2 (en Breaking Bad, zie ik net) en Brady Corbet in Simon Killer. Zoek de verschillen!

Verder (weer) ontzettend genoten van deze serie. De volle mep verdient het, misschien later nog een uitgebreide recensie.

"Goin' back to the view."

avatar van HermandG_mm

HermandG_mm

Mooie mini serie. Vooral Francis Frances McDormand acteert de sterren van de hemel.

Het bestaan hiervan is mij volledig ontgaan. Goed dat ik dit hier alsnog spot, want ik voel nu al dat ik dit zeker ga kunnen waarderen.

Het enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat het na 4 uurtjes alweer voorbij is... Maar het zit wel geweldig in elkaar!

avatar van Kronos

Kronos

Sinds enkele weken nog eens geabonneerd op Streamz maar veel interessants wat ik nog niet gezien heb is daar niet te vinden. Tijdens het zoeken zag ik gisteren Frances McDormand op een affiche. Dat wekte de aandacht. Goede miniserie inderdaad. Met Martha Wainwright achter de piano en een heel klein bijrolletje voor Bill Murray. Straks de tweede helft van de laatste aflevering nog zien.

maike_d2001 schreef:

...en een heel klein bijrolletje voor Bill Murray...

Klein maar heel fijn!

Afgelopen nog weer es gekeken. Het valt op hoe compact de gebeurtenissen in krap 4 uur gepropt zijn... af en toe bekruipt me het gevoel dat ze per afl. minstens anderhalf hadden kunnen nemen. Toch blijft de max. score mooi staan. Zeer indrukwekkend.

avatar van Suitehome

Suitehome

Het bijna 10 jaar geleden verschenen Olive Kitteridge stond al heel lang op mijn kijklijst. Frances McDormand (Nomadland, Fargo) - met Tom Hanks tevens executive producer - speelt Olive Kitteridge. Richard Jenkins (Dahmer, Six Feet Under) haar echtgenoot. De acteurs, in de bijrollen zien we bijvoorbeeld Jesse Plemons, dragen hier de serie. De complexe karakters vormen samen met het fantastische spel en het levendige en compacte scenario een prijswinnende combinatie.

De levensgeschiedenis van Olive Kitteridge is niet persé een opbeurende kijkervaring. Het contrast met de lieflijke omgeving kan bijna niet groter. Alles wat er zoal in een mensenleven aan wel - en vooral wee - voorbij kan komen, is samengebald in vier aflevingen van een klein uur. Toch wordt Olive Kitteridge nergens topzwaar. Een verdienste van scenariste Jane Anderson die het Pulitzer Prize-winnende boek van Elisabeth Strout kundig bewerkte. Het subtiel doorleefde en soms grappige sarcasme zorgt voor een bepaalde lichtheid. Hoewel misschien net geen klassieker, is Olive Kitteridge een prachtige kleine familiekroniek.

Prachtige rol, zoals steeds trouwens, van de geweldige Frances McDormand. Zij ontving reeds drie Oscars als beste actrice, ze overtroeft daarmee Meryl Streep! Nog eentje erbij en ze staat gelijk met Katharine Hepburn! Deze serie is om te koesteren, echt mooi!