menu
zoeken in:
avatar van mikey
Hmm wat fijn en leuk dat bbc2 laatste tijd zoveel hitch classics vertoont!

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Filmmuseum Eye in Amsterdam brengt komende zomer (van 24 juli tot en met 12 oktober) een groot eerbetoon aan Alfred Hitchcock. Het filminstituut vertoont de belangrijkste films van de 'Master of Suspense', van zijn Engelse geluidsfilms uit de jaren 30 tot klassieke meesterwerken als Vertigo en Psycho.

Filmmuseum Eye eert Alfred Hitchcock - FILM - PAROOL

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=WCG5IIffSgM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.




Deze zomer eert EYE Alfred Hitchcock met een groot retrospectief inclusief negen gerestaureerde stille films.
The Hitchcock Touch vindt plaats van 24 juli t/m 12 oktober en wordt omlijst met live-muziek, een cursus en lezingen.
Gelijktijdige tour langs de Nederlandse filmtheaters met 6 Hitchcock-films waaronder To Catch a Thief (1955)

The Hitchcock Touch in de zomer | EYE - eyefilm.nl


avatar van beavis
een Hitchcock scorelijstje

Rope 4,5
Rebecca 4,5
Vertigo 4,5
Psycho 4
North by Northwest 4
Notorious 4
The Pleasure Garden 4
Frenzy 4
The Trouble with Harry 4
Family Plot 4
The Birds 4
Blackmail 4
The Lodger: A Story of the London Fog 4
The Man Who Knew Too Much (1956) 4
Spellbound 4
Rear Window 3,5
Strangers on a Train 3,5
Under Capricorn 3,5
The Lady Vanishes 3,5
Dial M for Murder 3,5
Young and Innocent 3,5
Secret Agent 3,5
The Man Who Knew Too Much (1934) 3,5
Foreign Correspondent 3,5
Torn Curtain 3,5
The 39 Steps 3,5
Shadow of a Doubt 3,5
The Paradine Case 3
I Confess 3
Suspicion 3
Saboteur 2,5
The Wrong Man 2,5
Marnie 1,5

6 matige films op 33 tot nu toe, lang niet slecht!!

avatar van timmienoelie
Marnie en The Wrong Man een herkansing geven, zou ik zo zeggen...

avatar van beavis
Het E*Cinema programma "the Hitchcock Tapes" gaat dadelijk van start in EYE. O.a Phoenix Tapes (1999, 45') staat op het programma... Wederom een toevoegingsverzoekje

avatar van John Milton
Hitchcock Ultimate Ultimate Filmmaker Collection op Blu-Ray voor 63,99.

Beetje pijnlijk dat ik me paar weken terug al in de hemel waande dat ik hem voor 95 zag ipv de 160 euro waar hij meestal voor ligt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Hij is alleen niet leverbaar...

avatar van John Milton
Dat is ietsje jammer maar nauwelijks een bezwaar toch? Ik heb hem al weken in huis en er nog niets van gekeken. Had me weinig uitgemaakt als ik paar weken had moeten wachten, als ik geweten had dat hij nóg 22 euro in prijs zou zakken

avatar van Verhoeven
De Hitchcock-on-Tour kwam voor mij vandaag met het f-e-n-o-m-e-n-a-l-e Rear Window tot zijn einde. Heb er weer aantal kunnen inhalen. Veelal toch wel gedateerd en een regisseur die voor mij nog steeds als 'overgewaardeerd' te boek staat. Maar hij heeft wel een heel bijzonder shot op zijn naam staan:
http://www.wired.com/images_blogs/underwire/2009/12/nxnw_art.jpg

- The 39 Steps (★★)
- Shadow of a Doubt (★★½)
- Strangers on a Train (★★★½)
- Dial M for Murder (★★★½)
- Rear Window (★★★★)
- To Catch a Thief (★★★½)
- The Man Who Knew Too Much (★★½)
- North by Northwest (★★★)
- Psycho (★★★)
- The Birds (★★★)
- Family Plot (★★½)

Nog op DVD: Murder! (1930), The Skin Game (1931), Number Seventeen (1932), The Man Who Knew Too Much (1934), Sabotage (1936), Secret Agent (1936), The Lady Vanishes (1938), Jamaica Inn (1939), Lifeboat (1944), Spellbound (1945) en Notorious (1946).

avatar van Mochizuki Rokuro
Verhoeven schreef:
Maar hij heeft wel een heel bijzonder shot op zijn naam staan:
Tsja en wat zien we daar dan eigenlijk
Typisch Hitchcock, zowel shot als de vormgeving. Ik denk wel dat Hitchock iemand was met treintjes op zolder.

avatar van chevy93
chevy93 schreef:
(quote)
Ik zit inmiddels alweer op 12 en vannacht komt er nog eentje bij: Frenzy.

Erbij gekomen:
Dial M for Murder (1954) - 5,0* (#9 )
Rope (1948) - 4,0*
I Confess (1953) - 3,0*
12 films in 2010. Dat zijn er alweer 30 geworden.

5,0*
Dial M for Murder (1954)
Psycho (1960)

4,5*
Frenzy (1972)

4,0*
Rope (1948)
Rear Window (1954)
Trouble with Harry, The (1955)
Wrong Man, The (1956)
Vertigo (1958)
North by Northwest (1959)

3,5*
Blackmail (1929)
39 Steps, The (1935)
Rebecca (1940)
Suspicion (1941)
Shadow of a Doubt (1943)
Lifeboat (1944)
Spellbound (1945)
Paradine Case, The (1947)
Strangers on a Train (1951)
Man Who Knew Too Much, The (1956)
Birds, The (1963)
Family Plot (1976)

3,0*
Murder! (1930)
Sabotage (1936)
Lady Vanishes, The (1938)
Saboteur (1942)
I Confess (1953)
To Catch a Thief (1955)

2,5*
Lodger: A Story of the London Fog, The (1927)
Notorious (1946)
Marnie (1964)

Dick2008
16 gezien.

Top 5

1 Psycho (1960)
2 Topaz (1969)
3 The birds (1963)
4 North by Northwest (1959)
5 Man Who Knew Too Much, The (1956)

avatar van TornadoEF5
Valt mij wat tegen deze regisseur. Gewoon Psycho eens kijken wanneer ik kan/zin heb, en ik laat deze wel op zijn minst een vijf a tiental jaar links liggen.

1 Rear Window - 3.5*
2 North by Northwest - 2.5*
3 Vertigo - 1.5*
4 Dial M for Murder - 1.0*

Ik erger me vooral aan het hautain imago in zijn films (hoewel dit iets eigen kan zijn voor alle klassieke films) waarbij de personages er vaak te verzorgd, te gelikt en te perfect uit zien qua kledij en uitstraling. Kwetsbaarheid is nergens te bespeuren. Daarnaast ben ik absoluut geen fan van filmen in studio's. Filmen op locatie lijkt me veel interessanter.

Ik vrees ervoor dat de oude film niets voor mij is, hoewel er ook een heleboel films zijn die me liggen. Ik denk dat de regisseur Bresson iets voor mij moet zijn, want die toonde al aan dat een tijdloze en goede film maken in die tijd dus wel mogelijk is. Ook iemand zoals Jean-Pierre Melville zal ik wellicht wel verder gaan verkennen.

De films van Hitchcock zijn dus te eenzijdig, te close-minded en op een traditionele manier gemaakt waardoor ze voor mij te gedateerd overkomen. Ik had hetzelfde gevoel ook met M van regisseur Fritz Lang waar Hitchcock blijkbaar veel inspiratie vandaan haalde. Dat soort cinéma is wellicht niet aan mij besteedt.

Dick2008
TornadoEF5 schreef:
Daarnaast ben ik absoluut geen fan van filmen in studio's. Filmen op locatie lijkt me veel interessanter.

Ik vrees ervoor dat de oude film niets voor mij is, hoewel er ook een heleboel films zijn die me liggen.


Europese films kijken, halverwege de jaren '50 zijn er al heel veel op locatie opgenomen.

avatar van Roger Thornhill
Net gelezen : Alfred Hitchcock (in Nederlandse vertaling), een biografie uit 2015 geschreven door Peter Ackroyd, auteur van diverse biografieën van Engelse schrijvers (Chaucer, Shakespeare, Blake, Chatterton, Dickens, Eliot, Pound). Een handzaam (280 pagina's) overzicht van Hitchcocks leven en werk, soepel geschreven en met redelijk veel aandacht voor Hitchcocks interesse in vorm en hoe kleding, kleur en kadrering de impact van beelden en scènes kunnen bepalen. Als minpunten zou ik willen aanvoeren dat Ackroyd wel èrg veel vanuit het centrale motief van Hitchcocks angst voor alles wil verklaren, en dat hij relatief weinig aandacht heeft voor de zes "klassieke" Engelse thrillers van tussen 1934 en 1938 (onder andere The man who knew too much, The 39 steps en The lady vanishes), zeker ten opzichte van Hitchcocks Amerikaanse produktie van tussen 1954 en 1960 (Rear window, The trouble with Harry, Vertigo, North by Northwest en Psycho), maar dat kan gedeeltelijk ook verklaard worden doordat er over die Amerikaanse periode vermoedelijk (veel) meer documentatie bestaat dan over de Engelse jaren. Bevat geen filmografie, wel een bibliografie van (precies) 100 titels, een index op namen en films en een katerntje met 22 zwart-wit-foto's. Samenvattend : ik heb hier niets nieuws over Hitchcock en/of zijn films uit geleerd, maar als inleiding of als compacte biografie (en samenvatting van "Hitchcocks cinema") voldoet het uitstekend, en aandacht voor grote filmmakers uit het verleden is natuurlijk sowieso altijd toe te juichen.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=OvNla9-u6xM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dick Cavett spends 90 minutes with legendary film director Alfred Hitchcock in a 1972 interview.
Hitch discusses cinema, his life and career, and explains how he pulled off some "ingenious" special effects in his movies. He also discusses actors, screen violence and how he enjoys watching an audience "dipping their toe in the cold water of fear." Included are clips from his films "Psycho," "The Birds" and "Frenzy."

avatar van Stanvijf2001
1. Rear window
2. Psycho
3. Rope
4. Vertigo
5. The birds

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=DDvC6tzrJro

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


Gast
geplaatst: vandaag om 08:07 uur

geplaatst: vandaag om 08:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.