- Home
- Cast & crew
- Douglas Sirk
Delen
Douglas Sirk
Overleden op: 14-01-1987 (89)
Geboren: 26 april 1897 in Hamburg
Bekend van: All That Heaven Allows, Imitation of Life en Written on the Wind
IMDb profiel: Douglas Sirk
Wikicode: 3175
Bekend van
Volledige filmografie (40)All That Heaven Allows
Imitation of Life
Written on the Wind
Magnificent Obsession
The Tarnished Angels
There's Always Tomorrow
A Time to Love and a Time to Die
All I Desire
Has Anybody Seen My Gal?
Boefje
Sleep, My Love
Shockproof
Lured
Battle Hymn
Taza, Son of Cochise
Thunder on the Hill
Sign of the Pagan
Zu Neuen Ufern
Captain Lightfoot
Schlußakkord
Summer Storm
A Scandal in Paris
La Habanera
Hitler's Madman
Interlude
No Room for the Groom
April, April!
Mystery Submarine
Das Hofkonzert
Week-End with Father
The Lady Pays Off
Take Me to Town
Stützen der Gesellschaft
't Was Eén April
Samengewerkt met
Reacties
kappeuter (crew films)
-
- 72119 berichten
- 5704 stemmen
Een minuut uit een interview uit 1979 dat de BBC had met Douglas Sirk.
starbright boy (moderator films)
-
- 21277 berichten
- 4417 stemmen
Ik hou ervan om eens flink in een regisseur te duiken af en toe. Een tijdje terug was het Billy Wilder.
Sinds kort is zondagavond Sirkavond. Elke zondag dat ik thuis ben kijk ik een film van Douglas Sirk. En na drie films kan ik me al wel fan noemen geloof ik. Van Wilder had ik toen ik met mijn Wilder-binge begon al zes films gezien. Sirk was compleet nieuw voor me. Maar het pakt me meteen.
There's Always Tomorrow vind ik een van de beste Hollywoodfilms van de jaren '50. Misschien wel de beste. Sowieso de beste film die ik tot nu toe in 2014 zag. All That Heaven Allows en Written on the Wind waren ook genieten. Ik heb nog 12 films van 'm in de kast staan. Zijn hoogstgewaardeerde films en nog wat uit de wat minder geprezen hoeken van zijn carriere (met dank aan Mochizuki Rukero). Ik kan dus nog even vooruit.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
1/1 2013 - All That Heaven Allows (1955) 8.5
1/1 2014 - A Time to Love and a Time to Die (1958) 7.5
1/1 2015 - There's Always Tomorrow (1956) 8.5
ben nu alweer benieuwd welke ik volgend jaar van Sirk ga zien
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
En volgend jaar ook wat hoger (überhaupt) op je ICM-regisseurs lijstje hoop ik!
Ik raad Magnificent Obsession (1954) aan als volgende.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
die moet ik wel eens herzien, want staat op 3,5 ster zie ik, en vond em toch erg cool eigenlijk...?!?
Dk2008
-
- 10359 berichten
- 712 stemmen
9 gezien
(sentimentele films van vroeger)
3 voor een lijstje
1 All That Heaven Allows (1955)
2 Magnificent Obsession (1954)
3 There's Always Tomorrow (1956)
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
1/1 2013 - All That Heaven Allows (1955) 8.5
1/1 2014 - A Time to Love and a Time to Die (1958) 7.5
1/1 2015 - There's Always Tomorrow (1956) 8.5
ben nu alweer benieuwd welke ik volgend jaar van Sirk ga zien
heb ik in 2016 niet upgedate zo te zien...
1/1/2016 was - Imitation of Life (1959) - 8
1/1/2017 - Lured (1947) - 7
maar vond em eigenlijk wel erg leuk, dus zou ook een 7,5 kunnen geven, ondanks dat de film daar een beetje te doorzichtig en simpel voor is
weer een jaar wachtten tot de volgende Sirk...
starbright boy (moderator films)
-
- 21277 berichten
- 4417 stemmen
Mijn Douglas Sirk-films zijn op. Heb verdeeld over de afgelopen drie jaar vijftien films van 'm gezien. Tijd om een andere regisseur waarvan ik veel heb liggen af en toe te gaan bekijken. Maar we keren nog weleens terug naar Sirk. Een lijstje:
1. There's Always Tomorrow 4.5*
2. All That Heaven Allows 4.0*
3. Written on the Wind 4.0*
4. Imitation of Life 4.0*
5. The Tarnished Angels 4.0*
6. All I Desire 4.0*
7. A Time to Live and a Time to Die 4.0*
8. Magnificent Obsession 3.5*
9. Has Anybody Seen My Gal? 3.5*
10. Thunder on the Hill 3.0*
11. A Scandal in Paris 3.0*
12. Summer Storm 3.0*
13. Das Hofkonzert 2.5*
14. Boefje 2.0*
15. Taza, Son of Cochise 2.0*
Op zijn best een van de beste regisseurs uit het studiotijdperk. Ook net buiten zijn allerbekendste films zit veel fraais (zoals nummer 1 en nummer 5), maar wat verder in de periferie van zijn werk (met name het vroege werk) is het een stuk meer doorsnee en lang niet zo sterk. Maar wat maakt dat uit als je zoveel moois hebt achtergelaten.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
The Tarnished Angels (1958) - 7,5
Voor het zesde jaar op rij de aftrap gedaan met een film van Sirk (en mijn 10e Sirk nu in totaal)
De laatste van de grote klassiekers uit zijn late periode die ik nog moest zien... dus kijken hoe lang de traditie nog blijft voort bestaan... hoewel, herzieningen kunnen altijd nog zou toch leuk zijn als ik het op zijn minst 10 jaar volmaak.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
1/1/2013 - All That Heaven Allows (1955) - 8,5
1/1/2014 - A Time to Love and a Time to Die (1958) - 7,5
1/1/2015 - There's Always Tomorrow (1956) - 8,5
1/1/2016 - Imitation of Life (1959) - 8
1/1/2017 - Lured (1947) - 7
1/1/2018 - The Tarnished Angels (1958) - 7,5
1/1/2019 - Interlude (1957) - 7,5
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Summer Storm - 7,5
Niet geheel in de spirit van Chechov, maar toch een redelijk geslaagde adaptatie. De cast is aangenaam, de Russische touches zijn redelijk gedaan. Ik heb me er mee vermaakt, perfect voor een slome luie winterdag, deze zomerstorm.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Has Anybody Seen My Gal? - 8
Wat een geweldig begin van het nieuwe jaar!! Een volbloed komedie, maar dan in die typische technicolor Sirk stijl. En (onverwacht voor mij) het eindigde in een kerst/nieuwjaars-viering, dus de film had het perfecte sentiment als afsluiting van mijn feestdagen (die vooral bestonden uit een gigantische filmmarathon, beetje alleenig en geisoleerd, maar toch fijn om te doen).
Volgend jaar een 10 jubileum van deze traditie!
starbright boy (moderator films)
-
- 21277 berichten
- 4417 stemmen
Blijft een hele leuke traditie en vooral ook leuk dat je het zo lang volhoud.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Das Mädchen vom Moorhof (1935) - 6.5
Voor het tiende jaar van mijn langzame Sirk marathon heb ik er eentje gekozen die nog niet op MM staat. Een adaptatie van een Zweeds verhaal van de eerste vrouwelijke Nobelprijs winnaar voor literatuur, beter bekend voor het verhaal van Nils Holgerson. Voor een Duitse film met Zweedse wortels doet de setting best Nederlands aan. Het landleven dat we zien wordt gekenmerkt door houten klompen, trekschuiten en turfstekers... en ik heb geen bergen gezien... maar er wordt niet echt een tijd en plek gespecificeerd. Het verhaal is een nogal eenvoudig melodrama waar ik niet helemaal in mee kon gaan dit keer... maar heb me met de beelden dus zeker vermaakt!
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
1/1/2013 - All That Heaven Allows (1955) - 8,5
1/1/2014 - A Time to Love and a Time to Die (1958) - 7,5
1/1/2015 - There's Always Tomorrow (1956) - 8,5
1/1/2016 - Imitation of Life (1959) - 8
1/1/2017 - Lured (1947) - 7
1/1/2018 - The Tarnished Angels (1958) - 7,5
1/1/2019 - Interlude (1957) - 7,5
1/1/2020 - Summer Storm - 7,5
1/1/2021 - Has Anybody Seen My Gal? - 8
1/1/2022 - Das Mädchen vom Moorhof (1935) - 6.5
1/1/2023 - Shockproof (1949) - 5.5
Vandaag had ik niet de meest sterke Sirk ooit. Het plot, de personages en het acteerwerk waren allemaal behoorlijk dik aangezet en houterig, had moeite om alles serieus te nemen. Het einde sloeg dan nog steeds alles en deed me zowaar in lachen uitbarsten. De hele film is eigenlijk wel vermakelijk... maar verre van goed dus.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
1/1/2024 - Sleep, My Love (1948) - 7.5
Erg leuke noir. Terwijl Claudette Colbert haar personage op een originele manier niet-standaard maakt, loopt er tegelijkertijd een femme-fatale rond die zo'n beetje het ultieme stereotype van zo'n rol is; maar ook dát is leuk. Het verhaal kent veel vaart, hoeft niet perse serieus genomen te worden en is niet al te ingewikkeld, maar zit toch leuk in elkaar en alle acteurs zijn perfect in hun rol.