- Home
- Cast & crew
- Aleksandr Sokurov
Delen
Aleksandr Sokurov
Geboren: 14 juni 1951 (72) in Podorvikha
Bekend van: Russkiy Kovcheg, Mat i Syn en Faust
IMDb profiel: Aleksandr Sokurov
Wikipedia: Aleksandr Sokurov (wikicode: 307 )
Bekend van
Volledige filmografie (71)Russkiy Kovcheg
als The Time Traveller (stemrol / onvermeld)
Mat i Syn
Faust
The Story of Film: An Odyssey
als zichzelf
Solntse
Aleksandra
Tesnota
Dni Zatmeniya
Francofonia
als (stemrol)
Otets i Syn
Krug Vtoroj
Molokh
Tikhiye Stranitsy
Kamen
Elegiya Dorogi
Vostochnaya Elegiya
als Narrator (stemrol) (onvermeld)
Spasi i Sokhrani
Smirennaya Zhizn
Odinokiy Golos Cheloveka
Telets
Skorbnoye Beschuvstviye
Moskovskaya Elegiya
Skazka
Dukhovnye Golosa. Iz Dnevnikov Voyny. Povestvovanie v Pyati Chastyakh
Elegiya Zhizni. Rostropovich. Vishnevskaya.
Dolce...
Altovaya Sonata. Dmitriy Shostakovich
Elegiya iz Rossii
Mariya
Primer Intonatsii
Chitaem 'Blokadnuyu Knigu'
Uzel
Povinnost
Sokurovin Ääni
I Nichego Bolshe
Soldatskiy Son
Peterburgskiy Dnevnik. Kvartira Kozintseva
Alexandre Sokurov: Questions de Cinéma
Samengewerkt met
Reacties
Ik Doe Moeilijk
-
- 1144 berichten
- 197 stemmen
Die box was helemaal langs mij heen gegaan. Besteld!
John Milton
-
- 21472 berichten
- 10933 stemmen
Wat mij betreft zijn de meesterwerken (potentieel Top 10 aller tijden naar mijn mening): Дни Затмения/Days of Eclipse (1988) Камень/Stone (1992) Мать и Сын/Mother and Son (1996) Daar nauwelijks voor onderdoen: Тихие Страницы/Whispering Pages (1993) Круг Второй/Second Circle (1990) Отец и Сын/Father and Son (2003) Солнце/The Sun (2004) Bijzonder geslaagd, maar geen meesterwerk: Спаси и Сохрани/Save and Protect (1989) Молох/Moloch (1999) Александра/Alexandra (2007) Voor de verzamelaars en completisten: Одинокий Голос Человека/Lonely Voice of Man (1978) Телец/Taurus (2000) Русский Ковчег/Russian Ark (2002)
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik zag je bericht bij Russian Ark. Ook ik draag bij aan een laag gemiddelde daar (hoewel mijn stem boven het gemiddelde ligt). Het is mijn laagst gewaardeerde Sokurov geloof ik.
Ik zag In One Breath vorige maand en had toen gelijk zin in herziening. Ik denk dat een opwaardering er zeker in zit. Niet alleen (of helemaal niet) vanwege het verhaal achter de film, maar ook de film zelf. De eerste (en enige) keer dat ik de film zag was een voorstelling met handicaps (o.a. eerste rij - te dicht op het doek).
Ik denk niet dat er een specifieke volgorde is waarin je Sokurov zou kunnen ontdekken al zijn er wat 'lastige' films tussen. Maar ik zou met Second Circle, Mother and Son óf Father and Son beginnen.
John Milton
-
- 21472 berichten
- 10933 stemmen
Ben benieuwd, zowel naar je herziening als mijn eerste viewings van al dat potentiele moois!
nog een artikel: Sokurov: Delusions and grandeur
Excerpt:
Sokurov: "I'm a very literary person, not so much a cinematographic person. I don't really like cinema very much." journalist: "Pardon? He doesn't like cinema very much? That's like hearing David Attenborough say he's never really liked animals."
beavis
-
- 6584 berichten
- 13770 stemmen
in de "early masterworks" box van Cinema Guild zitten nog twee werken van Sokurov die ik niet op MM zie staan:
An example of Intonation (1991, 48') Primer intonatsii (1991) - IMDb
Diary of St. Petersburg: Kozintsev's Flat (1998, 48') Peterburgskiy dnevnik. Kvartira Kozintseva (TV Movie 1998) - IMDb
wellicht moeilijk om toe te voegen ivm weinig reviews te vinden... maar de box is ondertussen toch wel een tijdje uit.... Ik hoop em zelf nog ergens dit jaar ook aan te breken...
beavis
-
- 6584 berichten
- 13770 stemmen
16 films alweer gezien van Sokurov. Al wachtten er ook al tijden een aantal hoog gewaardeerde films nog op mijn eerste kijkbeurt... Dit is weer zo iemand waarvoor je de tijd moet nemen en de stemming moet kloppen, juist omdat zijn films ook zoveel aandacht verdienen en vereisen
Kamen 5
Otets i Syn 5
Smirennaya Zhizn 5
Faust 4,5
Skorbnoye Beschuvstviye 4,5
Aleksandra 4,5
Dni Zatmeniya 4
Mat i Syn 4
Molokh 4
Solntse 4
Telets 3,5
Russkiy Kovcheg 3,5
Vostochnaya Elegiya 3,5
Tikhiye Stranitsy 3
Dolce... 3
Moskovskaya Elegiya 2,5
Het kunnen er trouwens ook 17 zijn, want "Spasi i Sokhrani" zou ik lang geleden ook eens in de bios gezien kunnen hebben in een retrospectief in het oude filmmuseum... Toen zag ik ook "Skorbnoye Beschuvstviye" die veel (meer) indruk maakte, maar waarvan ik momenteel ook nog slechts vage herinneringen heb (zulke films zijn het ook wel... je kan ze soms echt beleven als een droom). Spasi heb ik echter nooit een cijfer gegeven.... En deze twee moet ik eigenlijk nodig eens herzien!
Sokurov komt nog redelijk goed weg op DVD, zeker in vergelijking met enkele anderen, maar zijn films blijken soms in erg slechte staat bewaard te zijn... wat onbegrijpelijk is voor iemand die naast Tarkovsky (hij was zijn vriend en leerling) toch de grootste Russische filmmaker genoemd moet worden wat mij betreft... maar goed, als we kijken naar een andere Russische favoriet van me (en op zijn beurt weer leerling van Sokurov) Yufit, dan is er werkelijk nIEts buiten Rusland op DVD verschenen!
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
“It will be Second World War again,” he confirmed to Screen in Doha, where the Venice Golden Lion winner delivered a Qumra masterclass.
“Probably it will be a comedy,” Sokurov disclosed via a translator. “It will be based on the materials of Second World War.”