Ik zag dit weekend twee Lean films; Hobson's Choice en The Sound Barrier. De eerste vond ik erg goed, met Charles Laughton.
Lawrence of Arabia is mijn Lean favoriet. Ik verwacht dat Bridge on the River Kwai tegen zal vallen bij herziening, maar die staat nu ook nog op 4 sterren. Daarentegen verwacht ik dat Brief Encounter bij herziening wel eens beter zal bevallen.
Ben het meest benieuwd naar Lean's Oliver Twist. Raar dat ik die nog niet gezien heb. Zag enkel nog de versie van Polanski. Die vond ik erg goed.
Lawrence wil ik nog eens herzien, die zal best wel hoger kunnen eindigen. Bridge heeft zeer te lijden onder het veel zwakkere middenstuk. Dr. Zhivago viel me nogal tegen en daar kwam ik erg moeizaam doorheen. Great Expectations is vooraleen visueel mooie film.
Mijn favoriete Lean is echter tot nu toe en met afstand Brief Encounter. Hoewel Lean vooral beroend is vanwege zijn epische films vind ik dit bescheiden drama zeer mooi. Ik ben eigenlijk vooral beneiuwd naar zijn andere kleinere Britse films, waaronder Oliver Twist.
Vooral Great Expectations is schitteren. Mijn favoriete Lean-film. Wat mij betreft beter dan Oliver Twist.
Ik vind ook zijn 'klein'' Engels drama periode beter dan zijn 'epos'-periode. Vooral Doctor Zhivago vind ik verschikkelijk nietszeggend. En daarmee enorm overschat.
Doctor Zhivago vond ik juist wel erg sterk. Toegegeven, het eerste uur is moeilijk door te komen, maar het verhaal wordt vervolgens steeds aangrijpender en verteld uiteindelijk een mooi liefdesverhaal.
The Bridge on the River Kwai is momenteel wel mijn favoriete Lean, maar ik moet Lawrence of Arabia nog zien. Ligt al meer dan een jaar klaar, maar door de lengte nog niet aan begonnen. Dat het een video is stimuleert ook minder. Verder zag ik Great Expectations, wat een bijzonder sfeervolle film is.
De drie films die ik noemde hebben allen 4 sterren van mij gekregen. De enige Lean die lager scoort op het moment is Brief Encounter, die ik wat gezapig vind. Maar ik wil die zeker nog eens een kans geven.
Zag eigenlijk alleen de twee beroemde 'epische' films Bridge on the river Kwai en Lawrence of Arabia. De eerste kon me maar matig boeien (voelde als een lange zit en er zitten gewoon te veel 'dingetjes' in die me niet zo aanstonden. De tweede daarentegen staat al geruime tijd fier boven aan mijn top tien lijst. ik kan aan die film gewoon niets ontdekken wat ik zwak vind of wat niet klopt. Ben dan ook erg nieuwgierig naar andere films van deze regisseur en dan met name titels als Oliver Twist en Great expectations. Beide films die in een sfeervolle tijd spelen waarik dan ook veel van verwacht.
In Londense filmstudio’s werkte David Lean zich op van theejongen tot editor en ten slotte tot regisseur. Z’n eerste vier films waren gebaseerd op toneelstukken van Noël Coward. Ze hadden een mengeling van romantiek en humor, en toonden een doorsnee van de Britse bevolking. Lean maakte twee van de beste verfilmingen van Charles Dickens, met sfeervolle locaties, karakteristieke nevenpersonages en de bijhorende accenten.
Hij wordt het meest herinnerd voor z’n latere werk: epische drama's van ruim drie uur, met een pauze halverwege. Deze hadden grootschalige sets en massascènes met heel veel figuranten. Tegelijk had hij aandacht voor details, zoals helderblauwe ogen of ijsbloemen op een ruit. Ze vonden plaats in oorlogstijd, soms gecombineerd met een romantische verhaallijn. De muziek van Maurice Jarre maakte het allemaal nog wat grootser.
Met sommige acteurs werkte hij herhaaldelijk samen: Alec Guinness, John Mills en z’n eigen vrouw Ann Todd. Hij hoort zonder twijfel bij de grootste Britse regisseurs. Mijn rangschikking wijkt af van de norm, maar dat is een kwestie van smaak.