- Home
- Cast & crew
- Nuri Bilge Ceylan
Delen
Nuri Bilge Ceylan
Geboren: 26 januari 1959 (65) in Istanboel
Bekend van: Kis Uykusu, Bir Zamanlar Anadolu'da en Uzak
IMDb profiel: Nuri Bilge Ceylan
Wikipedia: Nuri Bilge Ceylan (wikicode: 14117 )
Bekend van
Volledige filmografie (38)Kis Uykusu
Bir Zamanlar Anadolu'da
Uzak
Üç Maymun
Iklimler
als Isa
Ahlat Agaci
Kasaba
Kuru Otlar Üstüne
Mayis Sikintisi
Koza
Samengewerkt met
Reacties
starbright boy (moderator films)
-
- 21279 berichten
- 4418 stemmen
Er komt bij het Britse label artificial eye een 2 DVD box aan met daarop twee films van Ceylan. Kasaba en Clouds of May en ook de DVD van Climates komt op dezelfde dag. Dit alles staat gepland voor 28 mei.
rokkenjager
-
- 2855 berichten
- 1549 stemmen
Ben wel benieuwd naar zijn werk. Van welke regisseur heeft hij veel weg?
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ben wel benieuwd naar zijn werk. Van welke regisseur heeft hij veel weg?
Maar of het nu meer lijkt op de relatiedrama's van Maurice Pialat, Louis Malle of die van Michelangelo Antonioni of weer die van Claude Sautet ik zou het niet durven zeggen. Nog wat namen: Nanouk Leopold, Laurent Cantet, Jacques Audiard, Joachim Lafosse, Susanne Bier. Je ziet het: je kunt alle kanten op. Krachtige beelden en menselijke relatie onder (onuitgesproken) hoogspanning.
Maar eigenlijk geldt: probeer er gewoon eens eentje. Uzak, Iklimler (de twee die ik ken) zijn vergleijkbaar goede, sterke films.
rokkenjager
-
- 2855 berichten
- 1549 stemmen
Dank Rokuro voor je info. Klinkt allemaal zeer interessant .Uzak staat op Must-see lijst. Ik ga er gauw achter aan.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Eens per maand zet Filmhuis Lumière een regisseur in Focus. Komende maand Nuri Bilge Ceylan:
De Turkse filmmaker Nuri Bilge Ceylan (Istanbul, 1959) houdt zich net als zijn grote voorbeelden Bergman en Tsjechov bezig met de grote levensvragen: ‘hoe vullen we ons leven in?’, ‘hoe kunnen we onze idealen in overeenstemming brengen met de dagelijkse teleurstellingen van het echte leven?’ en ‘hoe verhouden we ons tot onze familie en vrienden?’. Vervreemding en de monotonie van het menselijk bestaan vormen de belangrijkste thema’s in zijn werk, dat verder gekenmerkt wordt door zijn fotografische kwaliteit. Met ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA won hij vorig jaar de Grote Prijs van de Jury in Cannes. Voor Lumière Magazine aanleiding voor een portret.
Korte biografie
Zoals veel jongeren worstelt Nuri Bilge Ceylan na het afronden van zijn universitaire (ingenieurs)opleiding met de vraag hoe hij de rest van zijn leven moet invullen. Ceylan wijkt uit naar Londen, werkt een tijdje als ober en vertrekt daarna naar Kathmandu; een eenzame ziel op zoek naar een doel in zijn bestaan. In Kathmandu wordt hij verteerd door heimwee naar Turkije en hij keert terug naar Istanbul. Hij vervult zijn militaire dienstplicht en herontdekt zijn liefde voor zijn thuisland. Hierna begint Ceylan een universitaire filmopleiding die hij financiert met zijn inkomsten als commerciële fotograaf. Ceylan is dan al een dertiger en een van de oudste studenten op de universiteit. De opleiding rondt hij niet af, maar hij begint wel aan een carrière als filmmaker.
Filmografie
Zijn eerste korte film KOZA wordt meteen op het filmfestival in Cannes vertoond. Hierna maakt hij drie films die inmiddels als zijn ‘provincie-trilogie’ bekend staan: KASABA (1997), CLOUDS OF MAY (1999) en UZAK (2002). De slotfilm uit de cyclus – UZAK – wordt Ceylans doorbraak. Sinds UZAK is de Turkse filmmaker een vaste waarde in de line-up in Cannes. Met name in de eerste jaren van zijn carrière houdt Ceylan er een heel strikte do-it-yourself mentaliteit op na, waarbij hij voor alle technische aspecten van het filmmaken (camerawerk, montage) zelf verantwoordelijk is. Distributeurs van UZAK zijn verrast als blijkt dat Ceylan zelf de onderhandelingen over de filmrechten voert. Tegenwoordig werkt hij met grotere crews en financiert hij zijn films niet meer zelf, maar nog altijd is Ceylan heel nadrukkelijk de auteur van zijn films.
Fotografie
Ceylan is behalve filmmaker ook fotograaf (zie www.nuribilgeceylan.com voor een indrukwekkende impressie van zijn werk). De hand van de fotograaf is in al zijn films zichtbaar. Gestileerde panoramabeelden zijn Ceylans handelsmerk geworden: de nietige, tot eenzaamheid gedoemde mens tegen het decor van een dreigende wolkenlucht boven een onstuimige Bosporus. Zijn beeldtaal wordt gedomineerd door lang aangehouden, zorgvuldig gekaderde shots die vaak net zo lang duren als de scène zelf. Ceylans films bevatten weinig dialogen. Ceylan gelooft niet in het gesproken woord. In een interview met Sight & Sound wijst hij erop dat mensen bijna altijd liegen en dat de waarheid juist te vinden is in datgene wat niet uitgesproken wordt.
Ook van muziek moet Ceylan niets hebben; hij vindt het een lapmiddel dat door cineasten misbruikt wordt als ze geen filmische middelen kunnen vinden om zich uit te drukken.
Autobiografische films?
Met name de vroege films van Ceylan bevatten autobiografische elementen. Het hoofdpersonage in zijn vroege films KASABA en CLOUDS OF MAY is een filmmaker die de littekens van Ceylans eigen leven draagt. Het autobiografische karakter van deze films wordt nog verder versterkt door het feit dat de cast van de films bestaat uit kennissen en familieleden, inclusief zijn ouders en zijn echtgenote Ebru Ceylan.
Een eerste hoogtepunt in Ceylans oeuvre is UZAK, een melancholieke film over een gedeprimeerde fotograaf (wederom een alter ego van Ceylan) die in zijn appartement in Istanbul gezelschap krijgt van een jongere neef. De fotograaf, Mahmut, droomde er ooit van kunstzinnige films à la Tarkovski te maken, maar van dat ideaal is weinig terechtgekomen. Tussen zijn fotografiewerk door hangt hij lusteloos voor de televisie. Zijn neef blijkt uit hetzelfde lamlendige hout gesneden. Elke poging tot communicatie is tot mislukken gedoemd. De film werd in Cannes onderscheiden met de Grote Prijs van de Jury; de hoofdrolspelers deelden de Prijs voor de Beste Acteurs.
Een stijlbreuk
Na IKLIMLER – een extreem eerlijke en pijnlijke analyse van een stukgelopen relatie, met Ceylan zelf en zijn echtgenote in de hoofdrollen – blijkt THREE MONKEYS opeens een stijlbreuk. Deze film noir over een politicus die zijn chauffeur laat opdraaien voor een dodelijk verkeersongeluk dat hijzelf heeft veroorzaakt, bevat meer plot dan alle films die hij daarvoor maakte samen. Met ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA blijkt dat Ceylan inderdaad de autobiografische rode draad die door zijn oeuvre liep, definitief(?) heeft losgelaten. Het maakt nieuwsgierig naar wat de Turkse grootmeester de komende jaren nog voor ons in petto heeft.
Interessant analyse die veel (jonge) kijkers op weg kan helpen met het (kleine) oeuvre van Ceylan.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Meneer is eregast tijdens het Rode Tulp Filmfestival volgende week in Rotterdam. Hij geeft een masterclass op 27 mei (en dit zit helaas al vol). Dat komen we ook weer 'ns te laat te weten...
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
een scorelijstje:
Kis Uykusu - 2014 - 5
Iklimler - 2006 - 4,5
Kasaba - 1997 - 4,5
Mayis Sikintisi - 1999 - 4
Bir Zamanlar Anadolu'da - 2011 - 4
Uzak - 2002 - 3,5
Üç Maymun - 2008 - 3,5
Tussen Uzak en Once Upon a Time in Anatolia had ik alles van hem gemist, maar in aanloop naar de nieuwe film heb ik de rest van de films dit jaar ingehaald (vooral een eindspurt eigenlijk, met dank aan het recente retrospectiefje in EYE). Dus alle films behalve Uzak zitten redelijk vers in het geheugen. Consistent sterke regisseur; zowel inhoudelijk als visueel. De mooiste sneeuwbeelden ooit zitten misschien wel in Climates.
Three Monkeys is eigenlijk de enige stilistische uitbijter... misschien ook wel een beetje qua inhoud door de lichte thriller elementjes, alhoewel het type karakters toch wel raakvlakken houd met de rest van zijn films. Ik liet mij gisteren tijdens de q&a vertellen dat Demirkubuz momenteel hetzelfde verhaal aan het filmen is, en gevoelsmatig vond ik het ook al een beetje een Demirkubuz film (heb daar nog te weinig van gezien, maar dat gaat ook binnenkort veranderen. Verder sowieso iemand die duidelijk verbonden is/was met Ceylan; heb em een paar keer op de verschillende credits voorbij zien komen).
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Duidelijk één van mijn favoriete regisseurs. Een lijstje:
- Bir Zamanlar Anadolu'da / Once Upon a Time in Anatolia (★★★★½)
- Kis Uykusu / Winter Sleep (★★★★ / ★★★★½)
- Mayis Sikintisi / Clouds of May (★★★★+)
- Kasaba / The Small Town (★★★★)
- Üç maymun / Three Monkeys (★★★★)
- Uzak / Distant (★★★½ / ★★★★)
- Iklimler / Climates (★★★½)
- Koza (-)
Heb zo'n vermoeden dat Uzak / Distant nog flink kan groeien.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Moet Kasaba en İklimler nog zien, laatste helaas recentelijk gemist in de bioscoop. De andere vijf langspelers staan allemaal op 4*, waarbij zijn laatste Gouden Palm waarschijnlijk nipt favoriet is. Misschien niet helemaal mijn regisseur, maar duidelijk een auteur die constant kwaliteit aflevert.
Badalamenti
-
- 23124 berichten
- 3447 stemmen
Alles van Ceylan (met uitzondering van Climates ??) te zien http://www.mooov.be/Agenda/...in Genk. Alle Limburgers daarheen
dimi303
-
- 3172 berichten
- 3246 stemmen
Wat een mooie blu-ray box van Nuri Bilge Ceylan, The Complete Films. Vandaag op de deurmat gevallen.