- Home
- Cast & crew
- Yoshishige Yoshida
Delen
Yoshishige Yoshida
Overleden op: 08-12-2022 (89)
Geboren: 16 februari 1933 in Fukui
Bekend van: Lumière et Compagnie, Rengoku Eroica en Erosu Purasu Gyakusatsu
IMDb profiel: Yoshishige Yoshida
Wikicode: 13736
Bekend van
Volledige filmografie (45)Lumière et Compagnie
Rengoku Eroica
Erosu Purasu Gyakusatsu
Jôen
Onna no Mizuumi
Kaigenrei
Akitsu Onsen
Rokudenashi
Juhyo no Yoromeki
Arashi wo Yobu Jûhachinin
Amai Yoru no Hate
Saraba Natsu no Hikari
Kokuhakuteki Joyûron
Mizu de Kakareta Monogatari
Arashi ga Oka
Honô to Onna
Chi wa Kawaiteru
Nihon Dasshutsu
Kagami no Onnatachi
Bem-Vindo a São Paulo
Ningen no Yakusoku
Yume no Shinema, Tokyo no Yume - Meiji no Nihon o Eizô ni Kiroku Shita Etoranje Gabriel Veyre
Samengewerkt met
Reacties
-fal
-
- 2028 berichten
- 2280 stemmen
De afgelopen weken 10 films toegevoegd én gezien van deze in het Westen ernstig verwaarloosde regisseur die gerekend wordt tot de Japanse Nouvelle Vague, de Nuberu bagu. In 2008 is het Franse Carlotta begonnen met het uitbrengen van zijn films: twee boxen met elk vier films en nieuwe boxen zijn aangekondigd. Helaas, alleen Frans ondertiteld. Uitkomst voor de nieuwsgierige biedt de pindakaaspot waar inmiddels al 12 films gefansubbed zijn, zij het deels uit het Frans. Dat MoC of Criterion zijn complete werk uit zal brengen, zal nog wel lange tijd wishful thinking blijven, maar geen enkele is echt schandalig.
Begonnen is Kiju Yoshida (hij wordt zowel op het net als in de literatuur meestal met deze voornaam genoemd) bij Shochiku waar hij films maakt die al meteen vanaf zijn debuut het bekijken waard zijn. Hoogtepunt vond ik Akitsu onsen, met voor het eerst in de hoofdrol zijn latere vrouw Mariko Okada. Ogenschijnlijk een melodrama inclusief schmierende soundtrack. De film begint in de herfst - op een locatie die door een bom getroffen lijkt – en eindigt in de zomer. Op verhaalniveau echter wordt een omgekeerde weg bewandeld en eindigt de film in de winter. Net als in zijn andere films uit deze beginperiode speelt het verhaal zich af tegen de achtergrond van de ontwikkelingen in Japan na de capitulatie en lijkt daar commentaar op te geven.
Centrale plek in zijn oeuvre nemen echter de films in die hij samen met zijn vrouw maakt na zijn vertrek bij Shochiku. Mariko Okada speelt meestal de hoofdrol en zet fascinerende, enigmatische personages neer. Yoshida’s eigen stijl kristalliseert zich steeds verder uit, al kun je ook betogen dat hij in toenemende mate radicaliseert.
Allen bieden zij een vaak zeer fraaie fotografie met geweldige, vaak verrassende composities. Yoshida maakt vaak gebruik van doorschijnende schermen en spiegelende oppervlaktes. In bijna iedere film die ik van hem zag komt er wel één spiegelscène voor, alsook één scene waarin de camera rond een personage draait. Verder veel scherpe indelingen van het frame en verrassende cameraposities of positionering van de personages in het frame, zoals bijvoorbeeld in Rengoku Eroica waar het plafond een prominente plaatst inneemt en het hoofd van de personages onderaan in beeld verschijnt. Alle films zijn in zwart-wit en maken gebruik van een rijk palet aan grijstinten.
De stijl wordt in toenemende mate geavanceerder, maar experimenteel zou ik zijn films niet willen noemen: zelden dat je de indruk krijgt dat hij zich verliest in technieken en zijn doel uit het oog verliest.
Qua verteltechniek wordt er regelmatig gebruik gemaakt van a-chronologie, wat zijn films niet altijd even toegankelijk maakt, temeer je dat als kijker niet altijd meteen goed door hebt. Het extreemst was dit bij Rengoku Eroica het geval waar ik na een half uur al dreigde af te haken omdat ik er niets van begreep, ook thematisch niet. Na een uur besloot ik de ondertiteling uit te zetten en heb het laatste uur gefascineerd naar geweldige cinema gekeken. Yoshida's stilering is afstandelijk en koel – in ieder geval anti-sentimenteel - maar afgezien van het feit dat de beelden an Sich spannend zijn, is er vaak een mysterieuze sfeer die ik ergens vergeleken zag worden met Lynch. Als invloeden worden trouwens soms Antonioni en Bergman genoemd.
Muzikaal wordt er veel gebruik gemaakt van stiltes en eenvoudige avant-garde van componisten als Ichiyanagi, Matsumura en Ikeno die de esthetische vervreemding van de werkelijkheid effectief versterken. Historisch natuurlijk onzinnig, maar ik had regelmatig het gevoel dat Yoishida’s stijl uitermate geschikt zou zijn voor een filmische variant van muziektheater waarbij muziek sfeer- en signaalfunctie zou kunnen overstijgen.
Thematisch ligt het accent aanvankelijk op de maatschappelijke positie van (welgestelde) vrouwen. Yoshida’s kijk is feministisch maar zijn presentatie zet zich scherp af van de humanistische cinema uit die tijd, al zie ik wel enige verwantschap met Ozu, voor zover je ook diens werk als gestileerd ervaart. (Yoshida was ook enige tijd zijn assistent, heeft over Ozu geschreven en een vierdelige documentaire gemaakt) Later houden zijn films zich meer met politiek bezig. Uiteraard zijn zijn films historisch situeerbaar, maar anders dan de films uit zijn beginperiode is dat bij de films vanaf 1965 niet meer zo expliciet het geval. Ze zijn gestileerder en daarmee ook abstracter.
Begonnen was ik met Honô to Onna en heb vervolgens als in een roes binnen enkele weken 9 andere films gezien. Vanwege dat enthousiasme moet ik de films eerst wat laten bezinken om tot een beter oordeel te komen en ik zal ook beslist het een en ander gemist hebben, maar ik verheug me nu al op een herziening en de drie die ik nog heb klaarliggen.
Uit de beginperiode is eigenlijk iedere film geschikt om mee te beginnen, het wat overdreven geacteerde Nihon Dasshutsu in kleur vond ik persoonlijk wat minder. Van zijn gestileerde werken kan ik vooral het toegankelijkere Joen (The Affair) als eerste film aanbevelen.
Op YouTube zijn van zo goed als al zijn films wel trailers en fragmenten te bekijken, geven alleen naar mijn smaak geen echt goed beeld van de films, eerder stills.
starbright boy (moderator films)
-
- 21279 berichten
- 4418 stemmen
Dat MoC of Criterion zijn complete werk uit zal brengen, zal nog wel lange tijd wishful thinking blijven, maar geen enkele is echt schandalig.
Vooral MOC brengt nogal eens in Frankrijk gerestaureerde films later in de UK uit. Er is dus wel enige kans. Of anders Yume, die al veel aan Japanse New wave gedaan hebben. Al is Yoshida wel een tikje obscuurder dan het meeste wat beide labels eerder uitbrachten.
Interessant figuur in elk geval. Wil weleens iets van 'm zien.
-fal
-
- 2028 berichten
- 2280 stemmen
Heb je enig idee hoezo men het in Frankrijk wel aandurft op relatief korte tijd veel van hem uit te brengen? Vreemder nog vind ik dat ze niet meteen de rechten voor engelse subs kopen. Dan heb je toch meteen een wereldmarkt?
starbright boy (moderator films)
-
- 21279 berichten
- 4418 stemmen
Geen idee eerlijk gezegd. Helaas stikt het in Frankrijk van de interessante DVD's die geen Engelse ondertiteling hebben. Erg goed DVD-land (wat aan de dure kant wel), maar in die zin vaak frustrerend.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Hoe weten jullie zeker dat de Franse DVD's geen Engelse ondertiteling hebben?
Ik heb pas iets besteld op Amazon.fr dat vermeldde Langue: Francais en verder niets bij sous-titrage. Het zelfde item werd op eBay aangeboden, waarbij wél stond vermeld dat er Engelse ondertiteling was. Een vriend had kort daarop hetzelfde (met de Jacques Demy box - die ook ondertiteld bleek). Niet dat dat altijd zo zal zijn, maar info is niet altijd nauwkeurig, wil ik maar zeggen.
Of kijk je bij het label zelf? Frankrijk heeft inderdaad relatief fraai aanbod, maar waarom ze dat daar aandurven weet ik niet. Wellicht om zij zichzelf de échte cultuurhelden vinden.
-fal
-
- 2028 berichten
- 2280 stemmen
Denk dat het bij de 2 Carlotta boxen en Eros & Massacre wel klopt, alleen al omdat net die gefansubbed zijn.
-fal
-
- 2028 berichten
- 2280 stemmen
Interessante postings / recensies in dit topic van het Criterion forum.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
weer twee films van em gezien deze week, tijd voor een score lijstje!
Rokudenashi (1960) Good-for-Nothing 3,5*
Amai Yoru no Hate (1961) Bitter End of a Sweet Night 3,5*
Akitsu Onsen (1962) Akitsu Springs 3,5* BIOS
Arashi o Yobu Juhachi-nin (1963) 18 Roughs 3*
Nihon Dasshutsu (1964) Escape from Japan 3* BIOS
Mizu de Kakareta Monogatari (1965) A Story Written with Water 3,5* BIOS
Joen (1967) The Affair 4.5*
Saraba Natsu no Hikari (1968) Farewell to the Summer Light 4*
Erosu Purasu Gyakusatsu (1969) Eros Plus Massacre 4* BIOS
Rengoku Eroica (1970) Heroic Purgatory 5*
Kokuhakuteki Joyûron (1971) Confessions among Actresses 3.5*
Kaigenrei (1973) Coup d'Etat 5* BIOS
Arashi ga Oka (1988) Onimaru 3.5*
Kagami no Onnatachi (2002) Femmes en Miroir 3.5* BIOS
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Good-for-Nothing was de laatste die ik zag, terwijl het min of meer het debuut is. Een zeer dikke 3,5* en ik neig zelfs naar 4*. Minpunten zijn het geforceerde / pamflettistische karakter van het "sun tribe" genre waar je de film toe mag rekenen, maar pluspunten zijn dan weer de volwassen uitwerking van de karakters (zeker sterk voor een debuut) en enkele stijlvolle shots waarin zijn latere signatuur al merkbaar is (wat ik in vergelijkbare films uit zijn vroege periode, 18 roughs en escape from japan, allemaal vond ontbreken)
De waardering voor Eros plus Massacre moet ongetwijfeld ook omhoog. Ik zag alleen de "korte" versie; dit is de versie die de meeste mensen in de bios hebben gezien omdat één karakter totaal uit de film gesneden moest worden nadat de persoon waarop deze karakter gebasseeert was een rechtzaak aanspande. Ik vond de film die ik zag wel erg mooi, maar ook onbegrijpelijk en ik heb het sterke vermoeden dat de langere, onversneden, versie het verhaal compleet maakt.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Ik heb wel de lange versie van E+M gezien, dus wellicht dat je door het zien van de korte versie E+M abstracter vond dan Rengoku Eroica. Wil nog wel eens de dvd ervan kijken. Als ik screenshots van E+M zie denk ik steeds dat E+M beter (of in ieder geval mooier) is dan Rengoku Eroica, maar dat had ik bij het kijken zeker niet (al was ik toen niet in topvorm geloof ik, beetje moe). Verder heb ik op het moment helemaal niks inhoudelijks te melden
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
4 films van Yoshida te zien in november (+ 3 andere met Mariko Okada).
Embassy of Japan organises Free film programme in November | CAMERA JAPAN Festival - camerajapan.nl
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Minimal Posting, een nieuwe kunstvorm
En je was me voor gisteren, kreeg het nieuws ook door en maakte een hele boel van dat soort gezichtjes!!
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
mcsavah voegt tenminste nog een smiley aan zijn linkje toe...
maar goed, je zal ook niet de grootste fan zijn. mijn exemplaar is uiteraard al besteld!
ook opvallend/cool dat ze (wat mij betreft) preciés de drie mooiste, beste en interessantste films uit zijn ouvre genomen hebben. Een taaiere film als Coup d'Etat had ook makkelijk voor het breder gewaardeerde Joen vervangen kunnen worden of door Confessions among Actresses die uit de pen van de schrijver van Eros en Heroic komt (en dus daarmee als trilogie verkocht had kunnen worden). Dit is mijn boxje
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Oeps, zie het nu pas. Wist niet eens dat dat kon ...
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Nee, dat heb ik eigenlijk ook nog nooit geprobeerd.
Waarom hebben Arrow Releases tegenwoordig een gelimiteerde oplage van 3000?
Anyway - mijn exemplaar is besteld. Geen idee hoe hard dat gaat, die beide DVD/BR-uitgaves van Hasebe zijn op amazon nog wel te krijgen.
Ik heb denk ik het idee dat tegen de tijd dat de release is, ik al weer vergeten ben dat ik ze besteld had. Coup d'Etat zou ik wel willen zien met Engelse subs. Die Franse was in dat geval niet ideaal.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
de dvd markt een beetje kennende(?), zullen er waarschijnlijk niet veel meer dan 3000 kopers zijn... dan werkt zo'n gelimiteerd labeltje wellicht nog wat extra animo op
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ja dat is wat ik ook kon bedenken. 3000 klinkt niet als veel, maar als je de Angelsaksisch West-Europese markt in ogenschouw neemt is dat misschien al voldoende. Ik denk dat er in Nederland niet meer dan 100 exemplaren kunnen worden afgezet.
Het prijsverschil tussen de pre-order (GBP 44,95) ten opzichte van de release-prijs van GBP 77,95 vind ik trouwens wel gigantisch.
starbright boy (moderator films)
-
- 21279 berichten
- 4418 stemmen
Als je het niet meer verwacht komt het toch ineens...
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
100 is wellicht nog positief ingeschat? er zijn uiteraard wel meer dan 100 liefhebbers van de films, maar of die ze ook op dvd/blu in de kast willen hebben staan... een groot segment van de verzamelaars zit volgens mij in de groep die rustig voor de 20e keer dezelfde film van argento/romero aanschaft of die boxen in de vorm van sculpturen in een vitrinekast etaleert
en qua prijzen vermoed ik dat ze via een voorverkoop wellicht ook het grootste deel van de print-run financieren, waarna wat er uiteindelijk nog in de winkels beland een leuke extra is...? met de kickstarterdeal van de borozwyck die ze vorig jaar hadden kon je voor 50 euro een box in huis halen die uiteindelijk over de 100 pound zou gaan kosten (maar zo goed liep, dat die de winkels uiteindelijk niet eens heeft bereikt volgens mij, totaal in de voorverkoop verkocht!)
rond de 50 pound max is een normale/nog acceptabele prijs voor de super-deluxe arrow edities. In dit geval krijg je netto ook maar drie films, dus denk niet dat er veel mensen die winkelprijs zullen betalen
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
ook opvallend/cool dat ze (wat mij betreft) preciés de drie mooiste, beste en interessantste films uit zijn ouvre genomen hebben. Een taaiere film als Coup d'Etat had ook makkelijk voor het breder gewaardeerde Joen vervangen kunnen worden of door Confessions among Actresses die uit de pen van de schrijver van Eros en Heroic komt (en dus daarmee als trilogie verkocht had kunnen worden). Dit is mijn boxje
Confessions among Actresses is bij mij juist een grote favoriet (maar ik ben blijkbaar de enige op MovieMeter), maar vind Coup d'Etat er ook wel beter bijpassen, inhoudelijk, maar ook omdat Confessions in kleur is. Wel grappig dat je over een mogelijke trilogie spreekt, terwijl de drie uit deze box al een onofficiële trilogie over het Japans radicalisme vormen. Dus het is eigenlijk juist niet opvallend dat ze voor deze films hebben gekozen
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
zo wordt het nu gepresenteerd, maar is het echt zo dat dit als een drieluik gezien moe(s)t worden? De link tussen eros en heroic is uiteraard overduidelijk, maar coup is qua toon en inhoud in mijn herinnering toch echt heel anders. Dat radicalisme is in zijn tijd en voor een dergelijke filmmaker niet zo'n vreemd onderwerp, dus dat dit bij meerdere films in het oeuvre het onderwerp is was mij niet als bijzonder opgevallen...
maar goed, als de nu nog onbekende extra's deze strekking gaan aannemen, misschien nog met een essay van Isolde Standish erbij ofzo, een interview met Masao Adachi e.d. dan hoor je mij niet klagen! alleen maar beter
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Onze Dick Stegewerns zal toch wel een tekstje schrijven?
Ik dacht ook dat het een "officiële" trilogie was.
Joen zou er minder goed bijpasen, al vind ik dat na E+M zijn beste film.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Hij heeft destijds Yoshida naar het IFFR gehaald en recenter nog Adachi naar België, dus qua contacten is hij de man, maar de vraag is dus een beetje wie de regie heeft bij deze Yoshida box en welke kant ze op willen... Arrow DVD extra's zitten zeer zorgvuldig in elkaar over het algemeen, maar denk niet dat ze gelijk een (heel erg) academische kant op zouden willen... zou wel mooi zijn uiteraard...
En blijkbaar zit ik dus met een klein gaatje in het geheugen. Zal Dick's Yoshida boek er nog eens op naslaan... qua vorm/stijl vind ik Joen wel passen... in die film slaat hij volgens mij voor het eerst echt het pad op dat met Eros tot een soort visuele eindconclusie komt (waarna in Coup de kadering wellicht nóg extremer wordt, maar het spel met lichte contrasten is omgekeerd naar donkere contrasten...)
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
damn, op bladzijde 6 lijkt het al te staan inderdaad... silly me
daar staat tenminste dat hij "compleet onafhankelijk werd vanaf 68 en een driedelige visie op het politieke radicalisme neerzette"... deel 1 wordt Eros genoemd en deel 3 Coup. Over deel 2 wordt niet gesproken, maar die kan je dan wel inkoppen inderdaad.
Opvallend wel weer dan dat Confessions among Actresses soort van verzwegen wordt... maar ik vond dat ook echt inhoudelijk een zwakkere film. Ik moet em wellicht nog eens herzien. Ook in context van een herziening van Eros die nog steeds hoognodig is, wellicht dat Confessions ook een soort commentaar is op de seksuele kant van de verkenning van het politieke radicalisme in deze films... Zou je nog kunnen toelichten wat je zo sterk vond aan die film McSavah?
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
wellicht dat Confessions ook een soort commentaar is op de seksuele kant van de verkenning van het politieke radicalisme in deze films... Zou je nog kunnen toelichten wat je zo sterk vond aan die film McSavah?
Dat is het nadeel van geen aantekeningen maken of een langer stukje schrijven, dan ebt de inhoud het snelste weg. De meta-lagen moeten erg goed hebben gewerkt en de psychologie moet hebben aangeslagen, maar dieper zou ik daar niet meer op kunnen ingaan zonder teksten over de film op te zoeken. Recent zijn verbeterde ondertitels gemaakt, dus ik was al van plan hem binnenkort te herzien (al kom ik daar op korte termijn waarschijnlijk niet aan toe). Ik weet verder nog wel dat ik het stilistisch zijn sterkste over de gehele linie vond, omdat ieder shot de film beter maakte; er zaten geen shots in die overbodig of verwaarloosbaar aanvoelden. Maar dat is wellicht toepasbaar op meerdere Yoshida's Alleen de kleuren vond ik niet altijd even mooi en sterk gebruikt, dan prefereer ik toch wel zijn zwart/wit. Ook een bijzondere soundtrack, met zelfs noisy elektronisch gezoem dat ik me tijdens (een) horrorachtige seksuele scène(s) meen te herinneren.
Flame and Women is nog zo'n film waar ik wat alleen in lijk te staan, terwijl ik zelf de andere films rond die periode juist lager dan gemiddeld geef.
starbright boy (moderator films)
-
- 21279 berichten
- 4418 stemmen
"Future Yoshida will wholly depend on the success of this set." aldus Arrow op Facebook. Ze kondigen ook aan dat als de box rap uitverkoopt ze de films wellicht nog los gaan uitbrengen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Hadden we het artwork al gezien? Roze
(jammer van die lelijke (verplichte) rode leeftijdscodering)
http://ecx.images-amazon.com/images/I/61DVTWkZ3nL._SL1301_.jpg
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
En inderdaad tekstjes van Standish en Stegewerns. En Desser ook natuurlijk, ook een Japanse new wave expert. Interessant ook om nu te lezen dat Yoshida zelf nog nauw betrokken is. Echt wel het liefdes-project waar je op hoopt bij zo'n box!! Fijn dat Yoshida dit nog kon doen; ben zeer benieuwd hoe hij zijn films zal introduceren.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Inderdaad jammer van de leeftijdscodering, maar een boxje met Okada kan al snel niet meer stuk gelukkig. Zou ook graag hebben dat zijn latere films door een label als Arrow worden uitgebracht, maar dat zal wel nooit gebeuren. De rest is natuurlijk ook wenselijk, maar die moet ik niet nog allemaal zien . Zal dan toch de pindakaas worden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Een onverwacht pakje bij de post - het was deze box
Vijf maanden geleden al besteld, dus ik was het al weer vergeten...
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Hij plofte inderdaad ook op mijn deurmat vanochtend.