menu
zoeken in:
avatar van Ramon K
Ik vind het trouwens wel klote dat die boxen elkaar overlappen. Ik wil die Late Ozu Box van Eclipse aanschaffen, maar ik heb dus al 3 films in bezit. Maar dat is de enige manier om aan Early Spring te komen (Panorma-uitgaves zuigen enorm); was mijn eerste kennismaking met Ozu, een film die ik graag terug zou willen zien.

avatar van rokkenjager
Tijdens de DVD-box ter viering van het eeuwfeest van de geboorte van Ozu waar zijn nog 34 bestaande films op dvd zijn uitgebracht, zijn er paar memorabele citaten van de mensen die met Ozu samen hebben gewerkt te vinden. Ik zal ze even hier plaatsen:


''De films van Ozu ademen allemaal een bijzonder kalme en verstilde sfeer. zijn thema's zijn eenvoudig en ook de verhaallijn in zijn films is uiterst simpel. Daarbinnen wist hij het wezen en de diepgang van 't menselijk bestaan tot uitdrukking te brengen. Daarom geloof ik dat ook nu, veertig jaar na zijn overlijden een nieuwe generatie zijn zijn werk zal ontdekken op haar eigen manier. jonge mensen die zijn films voor 't eerst zien, zullen Ozu op hun beurt waarderen. Dat toont aan hoe veelzijdig en gelaagd de films van Ozu zijn en hoe bijzonder hij was als filmmaker.'' Aldus yamauchi shizuo, Ozu's producer.


''Ik was nog erg jong toen ik onder regie van Ozu in zijn films speelde. Als ik dit zeg krijg ik het aan de stok met naaste medewerkers van Ozu, maar destijds had ik geen idee hoe goed zijn films waren. Vlak na de oorlog groeiden mensen van mijn leeftijd op met Amerikaanse en Franse films. Wij waren overtuigd dat een film als East of Eden dat zoiets dramatisch pas echt films was. Dus de films van Ozu waarin alleen het banale alledaagse aan bod kwam daar begreep ik niets van, omdat ik nog zo jong was.'' Aldus Arima ineko, een van Ozu's actrices.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Om de releases nog ingewikkelder te maken:

Door de Tartan boxen kan een streep, die komen niet mer terug, ook niet nu veel Tartan-titels weer leverbaar zijn.

BFI gaat nu Ozu uitbrengen. En dat worden een heleboel titels, 32 naar het schijnt. BFI gaat er 16 uitbrengen op Blu Ray, met daarbij een DVD met daarop de hoofdfilm en als extra een minder bekende Ozu.

Ze beginnen met de Noriko-trilogie:
Tokyo Story (met Brothers and Sisters of the Toda Family)
Early Summer (met What Did the Lady Forget?)
Late Spring (met The Only Son)

avatar van Mochizuki Rokuro
Wat bedoel je met: "op Blu Ray, met daarbij een DVD"?

Ik hoop dat de kwaliteit van die ouwetjes erbij (zit je dus wel met eindeloos dubbele titels, maar goed) beter is dan de Panorama uitgaves.

Deze drie extra films ken ik dan weer niet en 'The Brothers and Sisters' is dan uitgerekend de Ozu die ik nog het liefst wil zien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik bedoel het zo: Je koopt Tokyo Story. Je krijgt Tokyo story op Blu-Ray èn een DVD met Tokyo Story en Brothers and Sisters....

avatar van Mochizuki Rokuro
De eerste komt uit op 19 juli (Tokyo Story met B+S of the Toda Family)

avatar van Mochizuki Rokuro
starbright boy schreef:
Om de releases nog ingewikkelder te maken:

Door de Tartan boxen kan een streep, die komen niet mer terug, ook niet nu veel Tartan-titels weer leverbaar zijn.

BFI gaat nu Ozu uitbrengen. En dat worden een heleboel titels, 32 naar het schijnt. BFI gaat er 16 uitbrengen op Blu Ray, met daarbij een DVD met daarop de hoofdfilm en als extra een minder bekende Ozu.

Ze beginnen met de Noriko-trilogie:
Tokyo Story (met Brothers and Sisters of the Toda Family)
Early Summer (met What Did the Lady Forget?)
Late Spring (met The Only Son)

Deze verschijnen alledrie op 19 juli. Is al bekend of er meer komt later in het jaar? Kan er zelf niets over vinden.

13 juli brengt Criterion trouwens ook The Only Son uit maar dan weer samen met There Was a Father. Die laatste was er dan weer niet. Is op DVD overigens.

De overlap in van alles en nog wat blijft dus bestaan.


avatar van Mochizuki Rokuro
BFI gaat eindelijk verder met hun Ozu-serie. Alleen wel verbazingwekkend dat ze nu toch weer het dual format Blu-Ray + DVD-bonus loslaten en met een 2DVD-box met 4 films komen. Wel de eerste versies op DVD van The Lady and the Beard & Where Now Are the Dreams of Youth & I Flunked, But... Verder ook Days of Youth die tot nu toe nog niet als R2 verkrijgbaar was... Release februari 2012 (+/-)

avatar van Mochizuki Rokuro
Nog even geduld maar in April 2013 komt bij BFI een 2DVD box (The Gangster Films) uit met daarop That Night's Wife (1930), Walk Cheerfully (1930) en Dragnet Girl. Met de release van die eerste twee betekent dat alle nog "bekende" Ozu-films op DVD te verkrijgen zijn.

Als bonus 13 minuten uit een verder verloren film 'A Straightforward Boy'.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hoe alles van Ozu te krijgen:

Het is wat stil rond het BFI project. Dit is de huidige situatie:
-Je koopt eerst alles dat BFI uitbracht. De dual edities en de drie verzamelsetjes. Dan heb je 23 van de reguliere 33 films.
-Je koopt Silent Ozu van Eclipse (voor Tokyo Chorus en Passing Fancy)
-Je koopt Criterions Floating Weeds (want die heeft ook de jaren '30 versie, Moc niet maar die is wel Blu Ray)
-Je koopt of de Late Ozu-box van Eclipse of de OOP NL DVD of de OOP Artificial Eye DVD om The End of Summer te krijgen
-Je tast in de buidel voor een van de OOP boxjes van Tartan, namelijk die met Flavor of Green Tea over Rice en Record of a Tenement Gentlemen
-Je koopt een Panorama-DVD, namelijk die van An Inn in Tokyo
-Je koopt van The Munekata Sisters een bootleg van de Bo Ying DVD met toegevoegde Engelse ondertiteling

En dan heb je bijna alle films die nog bestaan.

Als BFI nog verder gaat is de kans groot dat Tokyo Chorus, Passing Fancy, Flavor of Green Tea over Rice , Record of a Tenement Gentlemen en An Inn in Tokyo er nog gaan komen. Wegens rechtengedoe is het minder waarschijnlijk voor de andere ontbrekers.

Er zijn nog wat shorts en een fragment (een deel ervan is al te vinden op de setjes van BFI, misschien dat de rest op eventuele toekomstige BFI-releases gaat komen?). En er is nog niet zo lang geleden een TV-film van Ozu opgedoken. En dat is het allerlaatste dat hij ooit maakte. De Japanse TV heeft After The End of Youth een tijdje terug uitgezonden: Rediscovered Ozu TV drama to air - filmbiz.asia

En er is ook nog een film naar een Ozu -script. De film die hij aan het voorbereiden was toen hij dood ging en een paar jaar erna is gemaakt met een andere regisseur: Daikon to Ninjin (1965).

avatar van beavis
Interessante tip die laatste. Dat koppie van Mariko Kaga op de screenshot is uit duizenden herkenbaar, raar dat ze dan niet bij de acteurs is vermeld. Helaas zo te zien nergens te krijgen...

avatar van Mochizuki Rokuro
starbright boy schreef:
Dan heb je 23 van de reguliere 33 films.

25 van de 33

Maar verder klopt het. Behalve de AE van The End of Summer is dat ook alles wat hier staat, al heb ik nog meer Panorama films die later door BFI zijn uitgegeven (Days of Youth, Mother Should Me Loved en zo). En dan heb ik ook nog 3 extra Criterions. Dus aan de ene kant zou wachten goed geweest zijn voor minder dubbelingen, aan de andere kant ben ik blij met die twee titels die vreemd genoeg alleen op Tartan te vinden zijn. En voor Munekata wacht ik op BFI, maar misschien moet ik voor die enige missing link eens naar die bootleg gaan zoeken. Hij is op eBay wel te vinden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het is toch een vrij bekend verhaal dat Ozu op zijn 60e verjaardag overleed, maar op de site van BFI is zijn geboortedatum 3 dagen verschoven... Yasujiro Ozu | BFI | BFI - explore.bfi.org.uk Merkwaardig.

avatar van Prinz
Mijn persoonlijke filmmysterie, de films van deze man.

Het zijn namelijk de enige films waar ik niet doorheen kom. Dertig minuten, drie kwartier, een uur. En dan houdt het op. Verschillende pogingen heb ik gedaan. Steeds weer zet ik de boel stil uit verveling of desinteresse. Telkens opnieuw. Ik hoop dat ik ooit eens doorheen de films kom en ze weet te waarderen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Onbegrijpelijk.

Misschien moet je The Story of Film van Mark Cousins even opzetten. De proloog zou moeten volstaan om het volstrekt unieke van Ozu te zien en meteen te waarderen. Lijkt mij dan. Cousins behandelt in de proloog waar het over zal gaan: FILM. Hij start met Spielberg en Kieslovski en komt via Casablanca bij Ozu, The Third Man, Godard en Scorsese. De toon is gezet.

Voor wat betreft Ozu: Hij laat een shot van een theepot uit Record of a Tenement Gentleman zien (en prevelt wat over pillow shots en kadrering) en de tranen springen mij bijkans al in de ogen...

avatar van Prinz
I'm on it. Ik hoop echt dat ik Ozu ook eens kan waarderen

avatar van beavis
binnenkort Ozu in de bios, tijd voor een score lijstje dan

1 ) Banshun (1949) Late Spring - 5
2 ) Tôkyô Monogatari (1953) Tokyo Story - 4,5
3 ) Hitori Musuko (1936) the Only Son - 4,5
4 ) Sanma no Aji (1962) an Autumn Afternoon - 4
5 ) Tôkyô Boshoku (1957) Tokyo Twilight - 4
6 ) Higanbana (1958) Equinox Flower - 4
7 ) Bakushû (1951) Early Summer - 4
8 ) Ukikusa (1959) Floating Weeds - 3,5
9 ) Ohayô (1959) Good Morning - 3,5
10 ) Akibiyori (1960) Late Autumn - 3,5
11 ) Hijosen no Onna (1933) Dragnet Girl - 3,5
12 ) Sono Yo no Tsuma (1930) That Night's Wife - 3,5
13 ) Otona no Miru Ehon - Umarete wa Mita Keredo (1932) I was Born but… - 3,5

avatar van Prinz
De vloek is opgeheven sinds gisterenavond. Met dank aan Bakushû, die hevig nazindert, weet ik nu eindelijk Ozu te waarderen. Snel op naar meer.

avatar van xgogax
Ozu en Mizoguchi zijn de enige ' Japanse ' meesters van de cinema . Kitano is ook best oke en heeft interessante films achter z’n naam staan , maar hij staat wel mijlenver achter Ozu en Mizoguchi . De rest van de Japanse cinema is pure troep en tijdverspilling ( nieuw / oud , het maakt niet uit ) . Films van Kurosawa zijn niets anders dan mooi vormgegeven avonturenfilms . Absoluut nergens bijzonder . Het punt is dat er in Hollywood veel mooiere , leukere en ( kleur ) rijkere avonturenfilms worden geproduceerd . Zelfs voor Naruse daalt m'n waardering .

Ozu & Mizoguchi = pure cinema , artistieke filmkunst .


P.S. Ik vind Mizoguchi overigens BETER dan Ozu ...

avatar van Malick
Nou, dankjewel voor deze bijdrage.

avatar van xgogax
Malick schreef:
Nou, dankjewel voor deze bijdrage.
a.u.b.


Volgens mij had Ik nog niets bij Ozu staan . Ik vind vooral zijn vroege films erg goed . En bij Mizoguchi heb ik erg weinig staan , alleen bij Ugetsu monogatari (1953) iets . Wat mij betreft hoort Mizoguchi tot een zeer klein select groepje klassieke cineasten als John Ford , Max Ophüls , Marcel Carné , Vincente Minnelli , King Vidor , Nicholas Ray , Jacques Tourneur , Otto Preminger , Howard Hawks , Rouben Mamoulian , Orson Welles , Jean Renoir , John Huston etc. ...

avatar van Ramon K
Tsjongejongjonge....

avatar van McSavah
Haha, gaat inderdaad ook weer nergens over.

avatar van Malick
- Woman of Tokyo (★★¾)
- The Brothers and Sisters of the Toda Family (★★★¼)
- Late Spring (★★★)
- Tokyo Story (★★★¾)
- Equinox Flower (★★¾)
- Good Morning (★★★)
- Late Autumn (★★¾)
- An Autumn Afternoon (★★½)

Het probleem dat ik heb met de latere Ozu's is dat het een regisseur is die eigenlijk steeds dezelfde film opnieuw maakt. Een kleine variatie op dezelfde thema's en dan ook weer iedere keer met dezelfde acteurs. Maar dan net even in een andere rol. Maar echt alles blijft verder hetzelfde. Zelfs de symboliek en de locaties. Voorbeeld. De appel in Late Spring is vervangen voor een meetlint in An Autumn Afternoon. Ander voorbeeld. Waar vertoeven al die huisvaders? Steeds maar weer in dezelfde gangetjes, kantoortjes, cafés, et cetera. En ook weer iedere keer dezelfde (alcoholische) sluikreclame. Met als dieptepunt Good Morning waarin in de helft van de film het (plaatselijke) bier en whisky wordt aangeprezen. Begon op een bepaald moment op mijn lachspieren te werken.

Er zit verder helaas geen ontwikkeling in zijn werk. Of nieuwe inzichten. Zo had ik graag de twee broertjes willen volgen in Good Morning in plaats van de babbelende huisvrouwen. Of de dochter in Equinox Flower in plaats van die zuipende mannen. Zie bijvoorbeeld Late Spring en de variaties daarop --> Equinox Flower --> Late Autumn --> An Autumn Afternoon. Zag er het afgelopen jaar nu een stuk of acht en ben er nu wel even goed klaar mee. Het was wellicht wat te veel ...

avatar van TheBunk
Ik deed een poging het werk van deze man te analyseren, in het bijzonder de Noriko-trilogie (Late Spring, Early Summer en Tokyo Story)

Cinema Interruptus


avatar van xgogax
geplaatst:
Ondertussen heb ik iets meer dan een twintigtal films van Ozu gezien . Zoals eerder aangegeven vind ik zijn vroege films ( van voor de jaren '50 ) beter dan films na Banshun . Met uitzondering van Tôkyô monogatari heeft hij wat mij betreft na Banshun geen meesterwerk meer gemaakt . Hier is mijn top 3 :

1. Banshun (1949)
2. Tôkyô monogatari (1953)
3. Hijôsen no onna (1933)
3. Otona no miru ehon - Umarete wa mita keredo (1932)

Gast
geplaatst: vandaag om 23:42 uur

geplaatst: vandaag om 23:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.