Meningen
Hier kun je zien welke berichten Cosoco als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
964 Pinocchio (1991)
Alternatieve titel: Screams of Blasphemy
Vooral eens met Reinbo. Vaak prachtig en overdonderend, maar te vaak ook niet echt boeiend of zelfs een beetje knullig. Wat me wel opviel was dat het geschreeuw en gekreun me hier minder stoorde dan in Tetsuo of Rubber's Lover. Misschien omdat het hier constanter was, en daardoor meer een deel van de geluidsband vormde, maar misschien is het ook wel gewenning. Het stemt me in ieder geval positief voor een eventuele herziening van die films.
Verder blijft het wachten op een Cunningham of een Zoetrope van dit formaat. Deze filmpjes kunnen voorlopig niet helemaal bieden wat ik in dit hoekje van cinema zoek. Heb me niet verveeld, maar om écht te overtuigen is toch wat meer nodig. 3,5*
Blinkende Lygter (2000)
Alternatieve titel: Flickering Lights
Beste Jensen.
Waar Adams Æbler en de Groene Slagers een beetje lijden onder overbodige zijlijntjes en geforceerd drama, is deze film veel meer gefocust. Vanaf het moment dat ze wegrijden blijft de droge humor zowat de hele tijd intact en kakt de film eigenlijk geen moment meer in. Erg fijn debuut!
Genius Party (2007)
Jep. enkel de eerste 7. Volgens mij zijn het trouwens 12 filmpjes in totaal (7-5)?
Anyway, heerlijk project in ieder geval. Gister in een zo goed als uitverkocht lantaren/venster gezien. Had de bovenstaande trailer van het 2e deel al gekeken en heb die van het 1e deel maar laten zitten, liever totaal onvoorbereid.
Ik zal niet te veel verklappen, maar gewoon even m'n ervaring delen.
#1 - Genius Party Opening
Wordt gepresenteerd als opening maar is gewoon een volwaardig filmpje. Betere opening kan je eigenlijk niet wensen. Heerlijk stukje abstracte animatie, geen dialoog, enkel muziek. Zo zou ik erg graag meer animatie zien. Muziek is misschien niet optimaal maar verder best lekker. Helaas ook het enige filmpje zonder dialoog verder. 4,5*-5*
#2 - Shanghai Dragon
Mini meesterwerkje. Erg gaaf over the top actiefilmpje, heerlijk zelfbewust, origineel en vooral heel erg grappig. Merendeel van het publiek was het geloof ik helemaal met me eens. Leukste filmpje dat ik in tijden heb gezien. 5*
#3 - Deathtic 4
Wat duisterdere animatie. De animatie is niet helemaal perfect, maar wel erg gaaf en vrij inventief. In het begin nogal wennen, maar als de superhelden en de zombie police erbij komen zit je er binnen no time in. Ook weer erg grappig. Kleine 4,5*
#4 - Door Bell
Tot hier was Genius Party bijna te gaaf om waar te zijn. Helaas wordt dat (belachelijk hoge) niveau inderdaad niet constant vast gehouden. Door Bell is een stuk normaler qua stijl en sfeer en de animatie is een stuk minder. Verhaaltje is wel aardig (meerdere versies van jezelf die 'vechten' om dominantie), maar het geheel valt nogal tegen. Zeker na de eerste 3 filmpjes. 2,5*-3*
#5 - Limit Cycle
Dit zal voor veel mensen het lastigste filmpje zijn. Constante stroom van beelden onder een monoloog die geen seconde ophoudt. In het begin nog geprobeerd de monoloog te volgen, maar na een paar minuutjes heb ik dat maar opgegeven. Veel te veel leeswerk waardoor je te veel mist van het filmpje. Uiteindelijk gewoon genoten van de, op een paar plaatjes na, prachtige beeldenstroom en de esthetische kwaliteit van de monoloog. 4*
#6 - Happy Machine
Genius Party mag nog een keer toppen. Erg schattige, surrealistische animatie over een babytripje. Deed me ook nogal denken aan Cat-Soup (vooral aan het waterolifant-gedeelte daar). Erg lief einde ook. 4,5*
#7 - Baby Blue
Laatste filmpje is erg lief, warm en ingetogen. Doet erg veel denken aan de laatste Shinkai, alleen de animatie is helaas lang niet zo mooi. Het einde is wel prachtig, en daarmee ook een erg mooi einde voor het geheel. 4*
Jammer van het kleine dipje in het midden dus, maar verder vreselijk genoten. Nu nog even wachten op Beyond. Prachtig project dit.
Gokudô Kyôfu Dai-gekijô: Gozu (2003)
Alternatieve titel: Gozu
Met een titel als Yakuza Horror Theater schep je bij mij nogal wat verwachtingen. Gelukkig overtuigt Miike weer eens echt.
Eerste kwartier is erg grappig. Aikawa steelt de show als mafkees met waanbeelden. Daarna verdwijnt hij uit beeld en verandert de film wat van toon. Minami komt steeds maffere personages tegen en de film wordt steeds weirder en absurder. Maar wel met een lekker traag tempo, waar de film alleen nog maar droger en grappiger van wordt. Vooral die gast die maar over het weer blijft zeuren is hilarisch.
Het stuk waarin Ozaki als vrouw terugkomt vond ik wat minder boeiend, maar gelukkig is het einde wel weer erg geslaagd, en kan ik Miike alsnog weer eens 4 sterretjes toekennen.
Had een kwartiertje uitgemogen dus, maar heb verder volop genoten. Hoort bij het beste werk van Miike.
Hausu (1977)
Alternatieve titel: House
Haha, echt een topfilm dit - ideaal voor een gezellig avondje met vrienden. Meestal vallen films die dergelijke weirdness beloven wat tegen in de uitwerking, maar Hausu maakte de verwachtingen behoorlijk waar. Ontzettend veel gestoorde scènes, rare effecten, foute deuntjes en neppe blauwe lucht-achtergronden die soms halverwege de camera-beweging ophouden met bestaan. Lang geleden dat ik zo veel lol heb gehad bij een film.
Jigoku Kôshien (2003)
Alternatieve titel: Battlefield Baseball
Had blijkbaar iets te veel verwacht.
Naar aanleiding van Yamaguchi's short in Yume Ju-ya maar eens een filmpje van hem opgezocht, maar daar gaat hij toch wel een stapje verder. Misschien ligt het aan de lengte, maar ik vond dit toch wel een stuk minder werken.
Vooral flauwe personages als de coach en de head-teacher zijn nogal jammer. Beetje te flauw en makkelijk. De film was ook direct weer een stukje leuker wanneer ze uit beeld waren.
Gelukkig is de film dan ook verder wel redelijk lollig. De momenten die recht tegen de normale filmconventies ingaan, werken wat mij betreft het allerbeste. Kon vooral genieten van het klappen van de hele cast bij de 'mooie' momenten, erg droog.
En die moeder leek trouwens eerder uit een maffe HK-komedie te komen. Wat een mens.
Zal Chromartie High ook eens opzoeken, hopelijk gaat Yamaguchi daar iets verder. 3,0-3,5* voor deze.
Ma Nuit chez Maud (1969)
Alternatieve titel: My Night at Maud's
Hm, nogal jammer van het einde. Compleet overbodige sprong in de tijd die de film meer in de weg zit dan helpt. Geen idee waarom Rohmer dat niet achterwege heeft gelaten.
Gelukkig is de rest van de film wel erg goed. Interessante personages, boeiende dialogen, en vooral een erg sterk middenstuk op Maud's kamer dat de film moeiteloos draagt. Fijne regisseur, die Rohmer. Benieuwd naar de overige 'Moral Tales'.
Midori-ko (2010)
Erg tof!
Voor liefhebbers van eigenzinnige animatie, absurde taferelen en voor mensen die het niet erg vinden als de animatie niet altijd even vloeiend is.
Nattevagten (1994)
Alternatieve titel: Nightwatch
Redelijk sfeervol en een toffe setting, maar daar houdt het dan ook wel op. Eerste helft is het allemaal nog vrij genietbaar, met een paar sterke scenes in het mortuarium, maar daarna zakt de film af naar doorsnee crimi gedoe en is het allemaal niet echt meer boeiend. 2*
Pako to Mahô no Ehon (2008)
Alternatieve titel: Paco and the Magical Picture Book
Vond de idioterie van de eerste 15-20 minuten nogal vervelend en vermoeiend, maar daarna neemt Nakashima gelukkig een (klein) stapje terug en ontpopt de film zich tot een erg charmant sprookje. Wist me vooral tijdens het toneelstuk helemaal te overtuigen. Erg fijn!
Rendez-vous (1985)
Kon er weinig mee, enkel de moeite waard voor de nog vrij jonge Binoche inderdaad (die bovendien meerdere malen uit de kleren gaat). Nogal vermoeiende personages, onlogische keuzes en een boel overbodige en rommelige zijlijntjes. Vooral in het laatste half uur wil de film veel te veel, terwijl een beetje meer focus de film nog wel had kunnen redden.
Tôkyô Zankoku Keisatsu (2008)
Alternatieve titel: Tokyo Gore Police
Denk dat de mensen met verwachtingen hier wel tevreden zullen zijn. Wat een film.
110 minuten lang ranzige nonsens die uiteindelijk leuker was dan ik had verwacht. De trailer laat op zich wel redelijk veel zien, maar de grappigste momenten zijn opvallend afwezig. Best veel gelachen, met als hoogtepunt de reclame voor extra-schatige mesjes om je mee in je armen te snijden. Met extra lekker bloed en lang niet zo veel pijn!
Het halve publiek was compleet mee, incl. gejuich en gelach. De andere helft erg stil en halvewege verdwenen.
Vind dit soort films altijd wel lastig om te beoordelen. Het ziet er af en toe wel heel goedkoop uit, maar het is te vermakelijk om er te veel bij stil te staan. De film had wel een kwartiertje korter gemogen. Hou het toch maar bij een ruime 3,5*.