- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Apparatuur
- Schijfjes DVD+R en DVD+RW
Schijfjes DVD+R en DVD+RW
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Ik hoor regelmatig dat de kwaliteit van de schijfjes waarop je zelf kunt branden stukken minder is dan die van de originele dvd. Hoe moet ik dat zien? Houdt dat in dat het schijfje na meerdere kijkbeurten aanmerkelijk slechter wordt?
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1719 stemmen
Volgens mij komt dat doordat bij DVD+/-R een laser in een folie-laag brandt originele DVD's worden rechtstreeks gestanst op het schijfje wat een duurzamer product oplevert. Vooral goedkopere DVD+/-R hebben nogal eens een slechte folielaag die na een tijdje soms spontaan loslaat en in stof veranderd! Zelf heb ik veel Arita's gebruikt maar tegenwoordig gebruik ik ook Verbatim (die zijn kwalitatief toch een stuk beter).
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Vooral goedkopere DVD+/-R hebben nogal eens een slechte folielaag die na een tijdje soms spontaan loslaat en in stof veranderd! Zelf heb ik veel Arita's gebruikt maar tegenwoordig gebruik ik ook Verbatim (die zijn kwalitatief toch een stuk beter).
Wat is goedkoop? Ik gebruik schijfjes van ...eh even kijken...imation (?) kosten ongeveer een tientje voor tien stuks...
Nu is het zo dat ik dvd's die ik gebrand heb en goed vind vaak alsnog gewoon aanschaf , maar ik maak ook wel eens back-ups van de originelen. Ik krijg nu de indruk dat ik dat achterwege kan laten aangezien het origineel toch langer mee gaat?
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1719 stemmen
E1,-- per stuk vind ik vrij veel, lijken me winkelprijzen, ik koop altijd mijn schijfjes bij online-winkels. Over de kwaliteit van de schijfjes kan ik vrij kort zijn, dat bestaat puur uit persoonlijke ervaringen via "trial and error" en "schade en schande" steeds een beetje wijzer geworden. Persoonlijk vindt ik de A-merken nog steeds het meest betrouwbaar; Philips, Sony, Fuji, Verbatim.
Denk niet dat het veel zin heeft om de levensduur van je DVD's te verlengen door back-ups te maken aangezien de kwaliteit en duurzaamheid van kopietjes inderdaad minder is. Ikzelf doe het niet iig. Het oudste schijfje hier in huis is een originele CD en die is uit 1986 en die speelt... effe kijken... Yup! Nog steeds perfect! Genesis, Invisible Touch klinkt nog steeds even helder dan 20 jaar geleden
Belangrijk is dat je ze goed en niet in fel zonlicht bewaard, altijd in het doosje en niet laten rondslingeren en voorzichtig met vette vingers. Kortom, gewoon een beetje zuinig zijn met je spulletjes doet wonderen.
dafoefan
-
- 373 berichten
- 1529 stemmen
HQ (High Quality) 1 uur. (beste kwaliteit)
SP (Standard Play) 2 uur.
Lp (Long Play) 3 uur.
EP (Extended Play) 4 uur.
SLP (Super Long Play) 6 uur.
Deze formaten ondersteunen de meeste DVD-Recorders, soms kun je er nog meer kiezen (zoals ik) ,licht eraan welk apparaat je hebt.
Als je gewone dvdtjes koopt van 120 min, gelden de regels van hierboven.

Dit apparaat heb ik, dan kun je ook je oude videobanden op dvd zetten, dat is wel zo handig 
dafoefan
-
- 373 berichten
- 1529 stemmen
Mij dank zal groot zijn, zeker als ik al mijn tientallen en tientallen films uit de jaren '30, '40 en '50 op DVD kan overzetten. 
Sluit een (oude*) videorecorder op de scart van de dvd-recorder, zo kun je gemakkelijk kopieren.
*= Als je een redelijk nieuwe videorecorder aansluit, heb je kans dat hij niet kopieerd i.v.m. de beveiliging op de video.
Als je een hele oude videorecorder gebruikt kun je ook beveiligde video's kopieeren.
Op die oude apparaten zitten niet die zogenaamde beveiligingsherkenners.
Op de zelf opgenomen video's zit uiteraard nooit een beveiliging en kun je zo kopieeren met de bovenstaande methode.
Kom je er zo uit?