Is DVD-r betrouwbaar op lange termijn?
[permalink] geplaatst op 23 december 2011, 21:57 uurHeel wat van mijn DVD-r s van het merk Exel kan ik vandaag de dag niet meer spelen in mijn DVD-players. Bad sectors. (Ik had de films overgetapt van oude Betamax banden en was zo stom deze laatste weg te gooien.) Ik dacht dat het misschien aan het merk lag maar nu stel ik vast dat andere merken ook beginnen te sneuvelen. Voorlopig werken deze die ik via Midnight Video heb gekocht enkele jaren geleden nog, die zijn op Maxell gebrand.
Ik heb een aantal films in de States gekocht van Warner en Sony op DVD-r media (video on demand). Moet ik mij daar nu ook zorgen beginnen over te maken?
[permalink] geplaatst op 23 december 2011, 22:21 uur
Dat is slecht nieuws.
ik begin mij nu ook zorgen te maken over mijn verzameling.
[permalink] geplaatst op 23 december 2011, 22:38 uurEdit: excuses ik heb dvd+r.en cd-r (dus geen dvd-r)
Ik had al heel vroeg last van haperingen met dvd+r, hierop had ik videobanden overgezet. Dan bleef het beeld staan en ging dan weer verder. Daarom heb ik ook zoveel originele dvd's gekocht wat ik eigenlijk niet van plan was al heeft het heel lang geduurd voordat ik dat en dan weer dat op dvd kon vinden, en sommige dingen nog niet (mopper mopper).
Het enige wat je volgens mij kan doen is met de computer een kopie maken van de dvd die hapert. Indien alles er nog opstaat moet je toch blijven controleren en om de zoveel tijd weer een kopie maken.
Dat geldt ook voor opneembare cd's.
[permalink] geplaatst op 29 december 2011, 17:18 uurIk wilde ook even een kleine tip geven, en een ervaring delen.
Wat de houdbaarheid van dvd's etc kan ik zeggen uit eigen ervaring dat het goed bevalt. ook ik heb heel veel cd's en dvd's met films overgekopieerd van vhs naar dvd. Het gaat hierom om enkele duizenden video's die ik in mijn handen heb gehad en heb kunnen kopen via veilingen omdat de videotheek steeds schaarser worden en steeds vaker falliet gaan. Alle dvd;s die ik gekopieerd heb werken nog steeds prima. Wel heb ik wat problemen gehad met hardware, oftewel de dvd players. Je kan nog wel een stereo van duizenden euro's in bezit hebben, dat zegt niks over het afspelen van dvd;s. Mijn ervaring is hoe duurder de hardware hoe minder dvd;s die speelt. Ik heb naast mijn dure installatie een dvd player van nog geen 20 euro bij de aldi gekocht ruim 9 jaar geleden en die speelt tot nu toe alles wat ik gekopieerd heb van mijn eigen vhs collectie.
Ook ik heb geregeld foutmeldingen gehad over bad sectors etc we kennen ze allemaal wel.
Uit eigen testen heb ik ook opgenomen dat dvd.s slecht tegen volle zonlicht kunnen. Heb ooit eens een hele spindel van 25 dvd;s kunnen weggooien omdat ik het niet tijdig had opgeruimt en een heel weekend in de zon gelegen heeft, ik kon niks meer gebruiken, terwijl ik een andere spindel die ik wel opgeruimd had prima werkte. Dus zorgvuldig omgaan ermee is ook essentieel, en donker opbergen in grote tassen of in mijn geval koffers waar je er tot wel 1000 tegelijk kwijt kan. Wat krassen betreft.. Een zacht doekje en tandpasta, die ideale remedie en dan snel weer kopieren op de computer zodat je de film niet verliest. Het heeft dus totaal niets met +r of -r te maken want ik heb beiden in bezit. Hopelijk was de info een beetje nuttig
Veel filmkijkplezier verder