Een blurayspeler kent vaak wel een optie om fatsoenlijk en secuur te syncen. Bij mij is alles rechtstreeks, maar omdat ik binnenkort (twijfel nog een beetje over 3D) ga overstappen van 5.1 op 7.1 en daarnaast mijn beamer ga vervangen voor een in FullHD, zie ik de bui al hangen. Een beetje fatsoenlijke versterker heeft echter altijd een sync-functie.
Als een blurayspeler of LCD twee HDMI-outs had zou ik het zo doen. Rechtstreeks dus. Maar nu ga ik gewoon voor een andere lekker zware versterker die twee HDMI-outs heeft en (dus heel belangrijk) een goede syncfunctie die je slechts eenmaal hoeft in te stellen. Of beter nog.. Helemaal niet hoeft in te stellen. Irritanter kan het i.d.d. bijna niet.
Kabel-decoders zijn uit en CAM-modules in. Niet alleen omdat ze de interne HD-tuner van je TV eindelijk benutten en gebruikersvriendelijker zijn qua één afstandsbediening, maar misschien ook wel qua beeld/geluidskwaliteit. Niks geen gesnoer/ externe app. en dus ook geen syncproblemen. Gewoon de optische of coaxdigi-kabel van de LED/LCD/Plasma trekken naar je receiver en vervolgens zijn o.a. de publieke zenders in 5.1. (althans sommige uitzendingen). Mocht je bij TV-uitzendingen genoegen nemen met stereo, dan bieden de rood/witte tulpjes nog steeds verbazingwekkend goed geluid i.c.m. goede speakers en dito versterker.
Een homecinema-set is aan mij niet besteed (daarvoor ben ik iets te veel freak, maar jii misschien ook omdat je dingen ziet die je omgeving niet opvallen), maar in jouw geval zou ik het hele spul terugbrengen. Aan meneer de verkoper: "U wilt mij vast wel helpen met dit zeer vervelende probleem". Out of sync hoort namelijk alleen voor te komen bij Duitse TV of bij andere nagesynchroniseerde films of downloads (met bijv. line-audio). Niet bij serieuze materie. Zelden heeft een retail-DVD/BR een out-of-sync probleem.
Mede omdat je er van tevoren nadrukkelijk naar hebt gevraagd (benoemen), gewoon teruggaan en vragen hoe ze dit gaan oplossen. Gelijk aangeven dat je open staat voor andere spullen.
Klik. Geen brief schrijven overigens, gewoon met de hele handel + bon en vriendelijk gezicht naar binnen lopen. Laat je overigens geen tegoedbonnen op de mouw spelden o.i.d., je hebt namelijk (in het meest drastische geval dat je in het ootje genomen wordt, bijv. doordat ze het willen sturen naar de fabriek) ook gewoon recht op geld terug. Zonder al te veel gedoe overigens, dus laat je niet
piepelen.
Succes.