Knisper schreef:
Aan het einde.
Mijn visie is primair ontstaan vanuit het feit dat het wel heel raar zou zijn als er in een normaal en gewoon 19e-eeuws verhaal, opeens een rare science fiction-machine zou zijn. Vind het daarom al veel logischer dat er niks werkt en dat Tesla gewoon veel geld wilt verdienen. Verder komt het op mij over dat ze met de verhalen uit hun dagboeken indruk op elkaar willen maken. Als ik een dure kloonmachine zou hebben gekocht, die niet werkt, zou ik die ook niet zomaar bij het grofvuil zetten.
Laatste zin van de film (in combinatie met het shot) maakt het alleen maar af.
Je houdt er wel halsstarrig aan vast he?
Ik vind het vreemder dat als Angier een fortuin heeft uitgegeven aan een machine, die vervolgens niet werkt, net doet alsof er niks aan de hand is.
Nog vreemder vind ik het dat hij de veeleisende en mislukkende Root dan weer wil strikken (waarbij Borden nota bene van het bestaan afweet, en dus zijn truc al kon raden) en dat Angier na elke voorstelling een lege bak naar buiten rijdt, naar een bizarre nietsbetekenende verzamelplaats. Om later in die verzamelplaats allemaal vage schimmen (doden, poppen?) te stoppen om Borden zogenamad voor het lapje te houden. Hoe de *** kan hij Borden daar nou weer dwars mee zitten? Als er echt poppen of dode lichamen inzaten, waarbij eentje van een verdronken, geidentificeerde en begraven maar veel op Angier lijkende Root (waarbij Cain het verschil wel zou zien denk ik) en Angier wil het voordoen (voor Borden) alsof het allemaal Angiers zijn, dan slaat dit helemaal nergens op: als Borden dan maar 1 blik in een kist werpt, of een glas kapot slaat, ziet hij meteen dat er iets anders inzit dan een kloon van Angier.
De ultieme hoogstaande mindfuck waar jij zo over spreekt zit er niet in. Het gaat om de 'schok' die je krijgt als je al die lijken ziet in de bakken. Angier heeft zo vaak (zelf)moord gepleegd om zijn doel te bereiken, hij is zover gegaan dat de rivalenstrijd ontzettend ziek, schokkend en twisted is geworden. Een kloonmachine is de engie manier om dit naar het doek te vertalen.
Alleen een lichtgevende ronkende machine die niks doet, een in de film en extra's opgehemelde man die gewoon een vuile geldwolf is, een veeleisende en niet theatrale dronkelap die zich bekeert, een man die poppen of (andere) dode mensen in waterbakken stopt en vervolgens zit te jammer over zijn opofferingen, blinde medewerkers onder het podium die elke avond bakken naar buiten moeten brengen onder een doek, enzovoorts zijn veel te vergezocht voor het totaalplaatje van de film.
De Nolanbroertjes hebben een hele goede film afgeleverd, over een rivalenstrijd en een opofferingsstrijd, en dat ze hierbij gebruik maakten van een sci-fi element (wat zij ook zeggen in meerdere interviews - er zit dus sci fi in, en geen niet werkende machine!) is in jouw ogen wellicht jammer, maar daar is niks aan te doen. Alles(behalve misschien de bijzondere vertelstructuur) is de film wijst erop, ook alle details zoals de blinde medewerkers en de te veeleisende Root, DAT DE MACHINE NIET WERKT.
En als dat in de extra's helemaal duidelijk wordt, met bakken gevuld met Angiers, moet je niet verder zoeken.
Dit begint overigens een beetje een eindeloze discussie te worden of niet? Is niet heel erg, het is tenslotte een discussieforum speciaal aangemaakt voor dit onderwerp, maar toch..
Je hebt enkele keren gezegd hier dat het lang geleden is dat je de film hebt gezien, ik raad je aan m nog eens te bekijken en dat
objectief jouw en mijn argumenten eens te bekijken. (En als je de DVD koopt ook de extra's te bekijken.)
Je zult zien dat de 'gewone' opvatting over de film veel passender is.
O, en als je echt wilt geloven in zo'n mindfuck heb ik een veel leukere voor je (ik geloof hier zelf ook geen snars van maar hij is leuker dan wat hier de hele tijd beweert wordt):
(Ik heb deze overigens niet zelf bedacht maar ergens gelezen)
Zowel Borden als Angier hebben een tweelingbroer. De tweelingbroer Borden uiteraard Fallon, die van Angier is Root. Vergezocht? Misschien. Maar er wordt ons wel de hele tijd voorgehouden dat Borden de betere goochelaar is (en hierbij Angier de hele tijd aan het denken zet over hoe Borden in godsnaam zijn truc doet -Borden zou toch
ook geen tweelingbroer hebben?) en Angier de betere showman (hij vermomt Root zo voor Borden dat het lijkt alsof Root een 'gewone' maar veel op hem lijkende dubbelganger is. Angier en Root zijn echte showmannen en doen de truc van Borden beter over: een van hen speelt steeds een dronkelap, ze spelen een ruzie na, Root breekt zelfs zijn been als dat bij Angier ook gebeurd (net als Fallon en Borden met hun afgehakte vingers).
In feite hebben ze dus beide dezelfde truc, en de vraag is simpelweg wie hem beter uitspeelt: de beste goochelaar of de beste showman. Allebei offeren ze hun broer op voor hun truc, voor hun titanenstrijd, en vandaar dat het ook zo is dat Root zo ontzettend veel op Angier lijkt, maar met vreemde tics.
Bovenstaande theorie vind ik leuker dan de 'Root is een toevallige voorbijkomer die ontzettend veel op Angier lijkt' verhaal, maar laat duidelijk zijn: HET IS NIET WAAR. De machine werkt, zoals ik hierboven en in vele andere berichten heb gepoogd uit te leggen.