Hé Halcyon, ik heb pas nu ontdekt dat je dit topic aangemaakt hebt.
Die verklaring van mij van destijds, daar blijf ik nog steeds bij, maar ik ben wel afgestapt van het idee dat Frank (als ‘the weldressed man’) in het politiekorps zou zitten.
Frank merkt dus dat Gordon de zangeres moet schaduwen, en poogt hem om te kopen (en heeft het geluk dat Gordon hiervoor vatbaar is).
Waarom hij zich vermomt bij het “vaststellen” van de moord op die drugsbende, is omdat hij bij hen niet herkend wil worden (gesteld dat er toch nog overlevenden zouden zijn). Ook de politiezender in zijn auto (die Jeffrey opmerkt tijdens die joyride) is verklaarbaar : hij zou die kunnen afgetroggeld hebben van Gordon.
Lijkt me allemaal meer aannemelijk, dan wanneer je moet gaan geloven dat Frank effectief een dubbelleven leidt, en zich elke dag weer moet gaan vermommen als politieagent.
Halcyon schreef:
Toch vraag ik me nog twee dingen af:
1) Waarom werd Gordon niet van de zaak gehaald als bleek dat hij in net die zaak corrupt heeft gehandeld?
Gordon zal zijn spijt uitgedrukt hebben en terug alle vertrouwen gekregen hebben. Omdat hij het appartement van de zangeres het best kende, zullen ze hem daarheen gestuurd hebben (terwijl de rest van het korps Franks huis bestormde).
Halcyon schreef:
2) Hoe is Gordon precies om het leven gekomen? Is Frank, de vermomde man, dan twee keer vlak na mekaar naar het appartement gegaan? De eerste keer om de man zonder oor af te zetten en Gordon te vermoorden en de tweede maal om Jeffrey te vermoorden.
Gordon kwam toe op dit appartement, en werd opgewacht door Frank (die met zijn zender perfect op de hoogte was van de plannen van de politie). Ook Don moet hij intussen al, vastgebonden, op het appartement gebracht hebben. Frank is woedend dat Gordon alles aan de politie bekend heeft, en vermoordt Gordon en ook Don. Daarna start hij zijn “ritueel” met de zangeres, maar die moet op een onbewaakt moment zijn kunnen ontsnappen (vandaar dat ze naakt aan het huis van Jeffrey stond). Als Jeffrey op het appartement komt, is Frank weg (omdat hij op zoek is naar de zangeres). Hij heeft zich daarvoor moeten vermommen omdat op dat moment juist een klopjacht naar Frank aan de gang is. Hij vindt de zangeres nergens, en komt ten einde raad even nadien terug op het appartement. Daar merkt hij dat Jeffrey net de trap naar beneden komt. Jeffrey sluit zich op, en dank zij zijn speurwerk van vroeger, ziet hij meteen de link tussen Frank en die vermomde man : dit moet één en dezelfde persoon zijn. Omdat hij weet dat Frank een politiezender heeft, misleidt hij hem door in de zender te zeggen dat hij zich achteraan het appartement zal verstoppen.
Terwijl hier nu toch een spoilertopic over geopend is : wat te denken over het feit dat het hele verhaal een (wens)droom is van Jeffrey’s vader (de man met de hartaanval) ? Want dit verklaart héél veel. De man beseft dat hij Jeffrey niet meer zal kunnen waarschuwen dat het zorgeloze leventje dat hij totnogtoe kreeg, ondermijnd zit met kwaad en verderf. En daarom is het gehele verhaal een wensscenario waarin Jeffrey dit allemaal ontdekt. Het verklaart ook waarom Frank Jeffrey halfweg het verhaal niet vermoordt (wat normaal gezien had moeten gebeuren), waarom Sandy zo vergevingsgezind is (het lijkt me logischer dat ze het uit had gemaakt), en waarom er zo’n happy end aan gebreid werd.
Let op het inzoomen op Jeffrey’s oor bij aanvang van deze happy end. Het is alsof de vader hem toefluistert : ‘kijk, dat is wat ik je nog wou zeggen’.