- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Fantasie en sprookjes
Fantasie en sprookjes
joenka
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Zijn er nog mensen met leuke film tips voor sprookjes of fantasie-achtige films?
De mijne:
1. 10th kingdom
2. never ending story
3. ella enchanted
4. enchanted
5. gremlins
klute89
-
- 3650 berichten
- 0 stemmen
Het is niet in de trant van échte sprookjes, maar de film Amelié kan je wel een soort hedendaags sprookje noemen.
Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3418 stemmen
El Laberinto del Fauno (Pan's Labyrinth)
Mononoke-Hime, Tonari no Totoro (Studio Ghibli)
Edward Scissorhands, Big Fish (Tim Burton)
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Phenomena is niet echt een sprookje, maar wel sprookjesachtig.
Verder nog:
Labyrinth
Bridge to Terabithia
Corpse Bride
The Borrowers
Lord of the Rings (+ alle recente verfilmingen van fantasyboeken)
...
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Een aantal leuke:
Field of Dreams (waarschijnlijk de beste in zijn soort)
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Sleepy Hollow
Stranger Than Fiction
Big Fish
Harry Potter
M. van Kessel
-
- 80 berichten
- 23 stemmen
Legend. Sprookjesachtiger dan die vind je ze maar zelden!
Dwaalman
-
- 93 berichten
- 0 stemmen
Legend. Sprookjesachtiger dan die vind je ze maar zelden!
Da's inderdaad een klassieker.
Even denken...
- Company Of Wolves
- Stardust
- Snow White: A Tale Of Terror
- The Brothers Grimm (alhoewel ik die niet echt daverend vond...)
...en de Conan-films, niet te vergeten.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Jullie vergeten de pareltjes, namelijk Labyrinth, The Dark Crystal en niet te vergeten The Princess Bride.
JohnWilliams
-
- 7503 berichten
- 934 stemmen
Tsja, je hebt verder nog...
Seeker: The Dark is Rising
Star Wars (allemaal)
Beowulf
Sprookjesachtig...
The Polar Express
Snow White and the 7 Dwarfs
Stardust
Pinocchio
Aladdin
Beauty and the Beast!!!
Dwaalman
-
- 93 berichten
- 0 stemmen
Ehm...
- Dragonheart
- The Water Horse
- The Witches Of Eastwick
- Practical Magic
- Willow
FinkPloyd
-
- 632 berichten
- 1900 stemmen
Spirited away en andere films van Miyazaki zou je ook sprookjesachtig kunnen noemen.
Gizzmann
-
- 5613 berichten
- 2608 stemmen
Mocht je Dark Crystal en Labyrinth goed kunnen verteren moet je natuurlijk ook gelijk The Storyteller serie bekijken, eveneens een Henson productie.
Persoonlijk ben ik eigelijk nog nooit een film tegenekomen die echt als een sprookje aanvoelde, niet op de manier waarop bijvoorbeeld de Storyteller serie dat doet. Ze maken het vaak te zoet, te donker en vooral te over-the-top. Maar zolang het in de film werkt is het allemaal best natuurlijk. De onderstaande films heb ik gezien en zijn nog niet genoemd, maar ik kan eigelijk niet zeggen dat de sprookjes- en volksverhalensfeer waar ik naar op zoek was er in heb kunnen vinden (zoek ik nog steeds).
Echte sprookjesfilms:
-Alice in Wonderland (Disney, zoet en simpeler gemaakt, maar een redelijk fijne verfilming)
-Arîte Hime (beetje lelijke en saaie animatie, maar het verhaal is gewoon een echt sprookje)
-The Adventures of Baron Munchausen
Magische films:
-Hauru no Ugoku Shiro
-La Cité des Enfants Perdus
-Le Pacte des Loups (het zijn vooral bepaalde scenes die een beetje een sprookjessfeer oproepen)
-Tenshi no Tamago (geweldige magie, niks sprookjesachtigs verder)
-The Illusionist
-What Dreams May Come (de fantasiewerelden maken dit een schitterende magische tocht)
Fantasyfilm:
-Chronicles of Narnia (te episch voor mijn smaak)
-Dragonslayer
-James and the Giant Peach (tegenvaller)
-Majo no Takkyûbin
Films met sprookjes-elementen of opbouw:
-Artificial Intelligence: AI (sci-fi waar echter een sprookje centraal staat en de film een soortgelijke opbouw kent)
-Erik the Viking
-Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events (het is vooral de prachtige Newman soundtrack die magie in de lucht tovert. Verder veel onwaarschijnlijkheden, maar geen echte fantasy, het zijn echter weer de verzorgde decors die je het gevoel geven naar een erg magische vertelling te kijken)
-Secondhand Lions (geen fantasy, maar veel fantasieverhalen die verteld worden)
-The Red Shoes (enorm betoverende balletscene)
-Time Bandits
-Wu Ji (matige film, maar wist van al deze films nog het meest de sprookjessfeer op te roepen in bepaalde scenes)
Drama met magishe (sprookjesachtige) sfeer:
-Innocence
-O Brother, Where Art Thou? (ook komedie)
-Tideland (tegelijkertijd ook erg vreemd en macaber)
Maar ik blijf dus op zoek en mijn zoektocht tot nu toe heeft al heel wat titels opgeleverd die ik nog moet gaan proberen. Zowiezo gaat de toekomst ons nog Coraline, Curious Case of Benjamin Button, Krabat, Rapunzel, Where the Wild Things Are en een nieuwe Alice verfilming brengen, hopen dat er wat goeds bij zit.
Hier onder de overige titels die ik heb kunnen vinden, allemaal nog niet gezien en kan van allemaal dus nog niet zeggen of ze wel sprookjes-achtig zijn of dat ze goed kijkbaar zijn, maar ik ben zelf van plan ze allemaal ooit te bekijken. Als ze niks met sprookjes te maken hebben, zijn het in ieder geval wel films met fantasy elementen. Zou me zelf een egoist vinden als ik deze lijst helemaal voor mezelf zou houden, kan me voorstellen dat meer mensen op zoek zijn:
Antena, La
Ashura-jô no Hitomi
Azur et Asmar
Bai Fa Mo Nu Zhuan
Bear's Kiss
Belle et la Bête, La
Bröderna Lejonhjärta
Brand Upon the Brain!
Ching Se
Chunnyun-yeowoo Yeowoobi
The Fall (2006)
Gedo Senki
Guerre du Feu
Himitsu
Himmel über Berlin, Der
Interstate 60
Jungcheon
Kaze no Tani no Naushika
Korolevstvo Krivykh Zerkal
Krull
Lady in the Water
Lauras Stern
Little Princess, A
Lost Horizon
Magonia
Malá Morská Víla
Matter of Life and Death, A
Mimi wo Sumaseba
Mizu no Onna
MirrorMask
Morozko
Neco z Alenky
Opal Dream
Paperhouse
Peut-être
Photographing Fairies
Piano Tuner of Earthquakes
Prince et Princesses
Renard et l'Enfant, Le
Roman de Renard, Le
Ronja Rövardotter
Secret Garden, The (1975 & 1993)
Sero Hiki no Gôshu
Spiderwick Chronicles
Taiyo no Oji: Horusu no Daiboken
Tenshi
Tori
Tristan + Isolde
Twilight of the Ice Nymphs
Umoregi
Uzumaki
Varvara-Krasa, Dlinnaya Kosa
Vinzent
Yôkai Daisensô
Zolotye Roga
Wool 100%
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Nog een nieuwe Sneeuwwitje film:
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
koningtoet
-
- 73 berichten
- 704 stemmen
the imaginarium of doctor parnassus past hier misschien ook wel bij.
otesanek
santa sangre
Frenetic
-
- 203 berichten
- 1414 stemmen
Merlin (1998)
Jack and the Beanstalk(2001)
Voyage of the Unicorn (2001)
Minotaures
-
- 7806 berichten
- 2386 stemmen
Een aantal fantasy gebaseerd op Griekse mythologie:
- Clash of the Titans (1981)
- Clash of the Titans
- Wrath of the Titans
- Jason and the Argonauts (1963)
- Jason and the Argonauts
- The Odyssey
- Immortals
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Witherspoon verfilmt sprookjesboek | nu.nl/film
De actrice heeft de rechten gekocht voor de boekverfilming van Pennyroyal's Princess Boot Camp.
Ze wil het moderne sprookje van M.A. Larson niet alleen produceren maar ook een bijrol in de film spelen.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Oz: The Great and Powerful (2013) 7 maart 2013 in de bioscoop
origineelhe
-
- 56 berichten
- 1184 stemmen
Zahrada heeft ook sprookjesachtige elementen.
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Jack the Giant Slayer (2013) - Vanaf 21 maart 2013 in de bioscoop
Zeeleeuw
-
- 52 berichten
- 0 stemmen
Waarom heeft nog niemand 'Penelope' gezegd?