MENU
Mijn Updates +

Film / Toplijsten en favorieten / Mooiste aftiteling

geplaatst op 21 juli 2008, 1:38 uur, permalink
Ging er vanuit dat hier al wel ergens een topic over zou zijn, maar via de zoekfunctie kon ik er in elk geval geen vinden, dus heb er zelf maar een aangemaakt. Als er al een dergelijke topic mocht bestaan moet een moderator mijn topic maar even weghalen.
Maar goed, in deze topic kan iedereen aangeven wat hij of zij de mooiste aftiteling van een film vind. En dan bedoel ik zowel qua lettertype etc. als wat betreft de muziek. Vooral dat laatste weegt voor mij zwaar mee. Ik vind het altijd lekker om na een film nog even te blijven zitten in de bioscoop, of de DVD aan te laten staan, en dan nog na te genieten van wat ik net allemaal heb gezien. Sommige aftitelingen brengen je echt in een soort van roes. De aftiteling van The Fellowship of the Ring bijvoorbeeld, met May it Be van Enya. Ik ben niet echt een Enya-fan, maar dit nummer is echt perfect, en ook zo mooi gezongen. Ook de liedjes die daarna komen zijn erg mooi.
Verder had je volgens mij in Requiem of a Dream of zo als aftiteling een ruisende zee. Dat werkt ook enorm goed. Vooral omdat die film niet even gauw uit je hoofd verdwijnt nadat je hem hebt gekeken.

geplaatst op 21 juli 2008, 1:41 uur, permalink
Die van Kill Bill 2 springt me als eerste te binnen: geniale afsluiting.

geplaatst op 21 juli 2008, 2:07 uur, permalink
Die van Stay (2005) vond ik erg stijlvol.

geplaatst op 21 juli 2008, 2:14 uur, permalink
Man on the Moon, met afstand!

geplaatst op 21 juli 2008, 2:24 uur, permalink
Inland Empire, met afstand! Al moet ik hier trouwens ook de aftiteling van enkele Pixar-films vermelden. Animated bloopers, een briljante vondst natuurlijk en soms echt hilarisch!

geplaatst op 21 juli 2008, 10:14 uur, permalink
Inderdaad, enorm grappig gedaan. Bij A Bug's Life bijvoorbeeld.

geplaatst op 21 juli 2008, 10:22 uur, permalink
Respekked schreef:
Man on the Moon, met afstand!

R.E.M. op de achtergrond toch? Erg mooi inderdaad.

geplaatst op 21 juli 2008, 10:28 uur, permalink
Paalhaas schreef:
Inland Empire, met afstand!
Inderdaad de enige aftiteling waarbij iedereen ook daadwerkelijk bleef zitten.

geplaatst op 21 juli 2008, 10:30 uur, permalink
Running Scared was een mooie. En wat Pixar betreft is de aftiteling van Ratatouille gaver dan de hele film bij elkaar.

Inland Empire vond ik niet veel. Dat mensen bleven zitten verbaast mij ook niet, aangezien er gewoon acteurs te zien waren.

geplaatst op 21 juli 2008, 10:44 uur, permalink
Dat kan er ook mee te maken hebben.

geplaatst op 21 juli 2008, 10:47 uur, permalink
Laatste film die ik zag me interessante end credits was Shoot 'em Up. Vond die ook wel cool.

geplaatst op 21 juli 2008, 10:48 uur, permalink
De Harry Potter films hebben meestal wel iets speciaals. Ook Van Helsing had een gave aftiteling.

geplaatst op 21 juli 2008, 13:55 uur, permalink
Die van School of Rock is ook wel leuk, Jack Black zevert maar door dat de film nu is afgelopen en dat je moet oprotten

Wat ik ook zo leuk vind aan de POTC-films is dat ze na de aftiteling altijd een nog best amusant stukje film plakken, wat voor de plot niet heel belangrijk is.

Pastichio Rocker
geplaatst op 21 juli 2008, 14:19 uur, permalink
Monty Python and The Holy Grail

geplaatst op 21 juli 2008, 14:51 uur, permalink
HarmJanStegenga schreef:
Respekked schreef:
(quote)

:Y

geplaatst op 21 juli 2008, 18:35 uur, permalink
Ik vond de aftiteling leuk bij die ene film waarbij ze voor de credits witte letters gebruikte op een zwarte achtergrond.

geplaatst op 21 juli 2008, 18:45 uur, permalink
Dat zegt me niks, die film heb ik vast niet gezien.

Wat me zo direct te binnen schiet is de aftiteling van Wallace & Gromit and the Curse of the Were-Rabbit, met die zwevende konijnen. Vond ik wel leuk gedaan, er was ook een plezant grapje op het einde, maar dat ben ik vergeten

The Last
geplaatst op 21 juli 2008, 18:53 uur, permalink
Best grappig idd. Alleen dat deuntje, wat was dat ongelooflijk irritant!

Reinbo
geplaatst op 21 juli 2008, 19:05 uur, permalink
Ferris

en de films van Jackie Chan met mislukte stunts

geplaatst op 21 juli 2008, 19:06 uur, permalink
Kruistocht in Spijkerbroek was erg mooi (zowel met als zonder muziek).

geplaatst op 26 juli 2008, 20:19 uur, permalink
HarmJanStegenga schreef:
Respekked schreef:
(quote)

Dit doet me aan denken aan de aftitelingsong van Michael Stipe in de film Happiness van Todd Solondz. Dat nummer begint heel abrupt en past goed bij het komische en erg foute einde.

geplaatst op 5 augustus 2009, 16:49 uur, permalink
Wordt er bij films mbt de speelduur, de aftiteling meegeteld?

geplaatst op 5 augustus 2009, 16:57 uur, permalink
Normaal wel, ja.

geplaatst op 5 augustus 2009, 17:00 uur, permalink
De aftiteling van Pusher 2 is erg mooi. Emotionele afwikkeling van een scene en prachtige ondersteunende rockmuziek. Het publiek op het IFFR begon pas te klappen na de aftiteling.

neo (moderator)
geplaatst op 5 augustus 2009, 17:36 uur, permalink
Sommigen zijn al tevreden met met enkel goede muziek in de aftiteling. Ik zit regelmatig met kippenvel tijdens de aftiteling. Vooral als de muziek erg mooi is, maar al helemaal als de film ook nog eens erg goed was en de herhaling van thematische muziek het waardig afsluit. Ook leuk zijn die aftitelingen waarin extra filmmateriaal zit of er een mooie speelse animatie aftiteling gemaakt is. Maar titels noemen en voorkeuren voor bepaalde dingen die ik in een aftiteling wil zien om deze tot een mooie, al dan niet de mooiste te kunnen rekenen... Ik zou het echt niet weten.

neo (moderator)
geplaatst op 5 augustus 2009, 17:39 uur, permalink
Paalhaas schreef:
Al moet ik hier trouwens ook de aftiteling van enkele Pixar-films vermelden. Animated bloopers, een briljante vondst natuurlijk en soms echt hilarisch!

Vind sommigen van die Pixar aftitelingen visueel meestal nog wel iets moois in petto hebben, maar al de standaard inbegrepen grappen kan ik allang niet meer om lachen.

Pastichio Rocker
geplaatst op 5 augustus 2009, 18:00 uur, permalink
Monty Python and the Holy Grail heeft de beste aftiteling.

Se7en heeft ook een toffe aftiteling, aangezien deze van boven naar onderen loopt ipv de standaard van onderen naar boven. En het ziet er ook nog eens als een chaotisch knip-en-plak werkje uit.

Doom is ook leuk gedaan, in de stijl van de game waarbij de namen kapot worden geschoten als zijnde de vijanden uit de game, en een soortgelijke variant is die van Silent Hill, die ons meevoert door allerlei donkere plekken in Silent Hill.

geplaatst op 5 augustus 2009, 18:45 uur, permalink
Mr. Magorium's Wonder Emporium.

geplaatst op 5 augustus 2009, 18:50 uur, permalink
Paco and the Magical Picture Book

geplaatst op 8 augustus 2009, 11:42 uur, permalink
Heat..