Genre: Sciencefiction / Mystery
Speelduur: 169 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Matthew McConaughey, Jessica Chastain en Anne Hathaway
IMDb beoordeling: 8,7 (2.083.195)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 6 november 2014
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Interstellar
"Mankind was born on Earth. It was never meant to die here."
In de toekomst zijn regeringen en economieën over de hele wereld ingestort. Voedsel is schaars, NASA bestaat niet meer en de 20ste eeuw is de grote schuldige. Wanneer een mysterieus wormgat in de ruimtetijd opengaat, is het aan een groep overblijvende onderzoekers van NASA om op verkenning te gaan en de mensheid hoop te bieden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,7 / 2083195)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Interstellar (MusicMeter)
- iTunes: € 7,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Joseph "Coop" Cooper
Dr. Amelia Brand
Murphy "Murph" Cooper
Professor John Brand
TARS (stemrol)
Old Murph
Young Murph
Tom Cooper
Donald
Doyle
Reviews & comments
Frank7
-
- 47 berichten
- 47 stemmen
Voor een film die zolang duurde mocht het toch wat boeiender zijn geweest vind ik.
Beetje teveel saai gedoe.
Er zaten mooie beelden tussen en een aantal leuke scenes en de acteurs vond ik oke maar tis allemaal te langdradig en als het dan vaak nog eens saai aant worden is..........dat deed de film geen deugd.
Nee, zeker niet slecht maar ook niet zo top terwijl men dat toch liet uitschijnen. Net over de middelmaat voor mij, zeker niet meer, dan ben ik nog mild.
Smugmarty
-
- 435 berichten
- 233 stemmen
Een aantal zaken kloppen als een bus.
Zwarte gaten zijn een mysterie en NASA afgevaardigden bouwen aan eigen vervoer om (jawel, geen fanta) Mars te gaan bewonen en de mensheid te redden (zoek maar op: Spacex, Sillicon Valley, bedrijf van de bedenker van Pay Pal).
Voor mij is de film echter niet de overtreffende trap geworden die ik gezien de recensies en waardering voor ogen had. Ik vond het "wow" effect en een echte ontknoping toch wel uitblijven of in ieder geval heel erg uitgerekt. Het feit dat ze zelfs tot drie maal toe "Eureka" moet schreeuwen maar de conclusie uitblijft doet hier ook geen goed aan. Veel stukken deden me behoorlijk denken aan voorgangers (in verschillende genres trouwens) wat ook niet getuigt van authenticiteit en het voor mij een samengebreid goedje maakt. De Gravity elementen waren overduidelijk maar verder ook "Contact" met Jodie Foster ( '97) kwamen bij mij weer opborrelen. Waar het wel in geslaagd is zoals dat bij goede SF hoort te zijn is de fantasie prikkelen door je even voorruit te laten blikken in een (inclusief quantumfysische onderbouwing voor beginners) "could be world". 3,5
Gerlof1378
-
- 404 berichten
- 152 stemmen
Na het kijken van deze film, bijna 3 uur met pauzes erbij. Waren mn vriendin en ik het over eens dat het een goed gemaakte film is met een mooi verhaal, sterke cast en mooie cgi effecten maar dat de film toch wel erg lang is en soms onze interesse niet kon hebben. Want de film is op sommige momenten erg saai en het verhaal vonden wij soms iets te ver gezocht. De ode aan 2001: A Space Odyssey is duidelijk aanwezig, mn eindconclusie is gewoon kijken en oordeel zelf wat je ervan vindt.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Sci-fi?
Het middenste uur uiteraard, al biedt Nolan maar weinig van wat mij aantrekt in het genre. Sowieso duurt het begin op de Aarde te lang, ik kreeg ook nooit écht het gevoel dat het flink aan het misgaan was. Daarbij komen nog wat ongeloofwaardige momenten (dat NASA HQ het meest geheime complex?) die het ergste deden vermoeden.
Maar in het tweede uur zijn we eindelijk op weg. Wel in sneltreinvaart, duchtig space-hoppend. Binnen no time zijn ze volop aan het exploren aan de andere kant van een zwart gat. Peanuts. Dat er zogenaamd al andere wetenschappers doorheen zijn gegaan boeit mij als kijker niet, ik had toch gehoopt op een desolatere en epischere benadering van het kunnen reizen door een zwart gat. Dan volgen er wat planeetbezoeken (niet zo heel spannend want het zijn nogal eenzijdige/saaie planeten), waarna alles in gereedheid gebracht wordt voor het laatste uur.
Wie dan nog steeds volop in de harde wetenschap zit (I choose out of love enzo) moet het scifi idee toch echt laten varen, want de film vaart vol het fantasy genre binnen. De Tesseract en de afwikkeling zijn echt pure kolder. Wat er dan al aan scifi en filosofie inzit kon ik alleen nog maar weglachen bij het zien van zoveel onzin per vierkante seconde.
Acteerwerk was matig. McConaughey mompelt zich doorheen de hele film en heeft het vooral héél erg zwaar, Hathaway valt door de mand en Chastain zit vast in een bijrolletje dat veel te belangrijk is voor het plot om los te laten. Wel grappig om Damon even voorbij te zien komen. Vind ik altijd fijn als men het aandurft om zo iemand pas halverwege te introduceren, om hem dan 30 minuten later weer te laten verdwijnen.
Visueel vond ik het niet echt spectaculair, matig qua designs, technisch wel in orde maar ik heb niks indrukwekkends gezien. Soundtrack is mij echt vééls en vééls te episch, vernielt de sfeer van de film maar is op zich wel passend. Wat voor mij alleen maar wil zeggen dat Nolan de verkeerde zaken heeft nagestreefd.
De desolatie en onmetelijkheid van de ruimte, de exploratie van onbekende planeten, de wetenschappelijke benadering van overleving. None of that. Nee, liefde en familie zijn de moraal, afgewerkt met een belachelijk laatste uur dat al het voorgaande compleet ridiculiseert. Blij dat ik deze heb laten schieten in de bioscoop, niemand die mijn tranen van ongeloof verward heeft met het geraakt worden door een brok platte Hollywood emotie.
De eerste 2 uur ongeveer 2.5*, laatste dik half uur verdient een volledig punt aftrek. Nolan blijft maar voortsukkelen, zijn eerste film was duidelijk een toevalstreffer.
1.5*
Edit: oh, en onnozele robotjes zeg. Die pogingen tot humor vielen compleet dood.
Edit 2: de vergelijking met 2001 zie ik niet zo. Die film deed in ieder geval nog z'n best iets serieus neer te zetten.
merijn82
-
- 1874 berichten
- 413 stemmen
Goed geschreven review! Mag ook wel eens gezegd worden.. (zie discussie bij The Imitation Game).
Ik kan ondanks mijn veel hogere cijfer nog best meegaan in zaken die je aanhaalt. Maarrr.. Wat mij soms opvalt in je reviews is dat je veel acteerwerk, dat als goed tot zeer goed 'bekend staat', de grond in boort. Kan je eens nader toelichten waar je precies op let als je dat beoordeelt? Zo'n McConaughey heeft het nou niet bepaald zwaar in deze rol wat mij betreft. Hij zit er toch uitstekend in en komt geloofwaardig over.
Gushiavelli
-
- 4 berichten
- 0 stemmen
Wat ontzettend jammer is en daarom vind ik dat deze film nooit echt geslaagd is, ze hebben geprobeerd het thema en de daaraan gekoppelde theorie in hapklare brokken willen uiteenzetten.
Kijk als je mij probeert mee te krijgen met een verhaal waarin de nogal complexe materie van de natuurkunde een prominente rol speelt, zorg er dan wel voor dat je niet constant met paradoxen te maken krijgt die het zelfde verhaal tegenspreken. Een film van 3 uur met een ontzettende lange aanloop, waarin het de kijker duidelijk moet zijn dat het planeet aarde voor de mensheid een aflopende zaak is. Zo langdradig, en het viel allemaal wel mee, los van de stof wist iedereen zich wel te redden, ik had als kijker nooit het idee dat de mensheid verdoemd was. Het had allemaal veel dramatischer gekund.
Het middengedeelte is van het niveau we doen een poging alla Kubrickje waarin de nogal nietszeggende personages zich een weg door het heelal fluisteren of binnensmonds wauwelen. Ik durf te wedden dat er een hoop mensen bij deze film in slaap vallen.
Het laatste gedeelte is een toestand van paradoxale fouten, waarin ik mij als oplettende kijker mij enorm bedrogen voel.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Het feit dat ze zelfs tot drie maal toe "Eureka" moet schreeuwen maar de conclusie uitblijft doet hier ook geen goed aan.
Ben ik niet mee eens. Als zelfs de wetenschap geen antwoord heeft op de vraag wat er gebeurt op het punt van "singularity", verwacht dan ook zeker geen antwoord van filmmakers. Als je de Eureka interpreteert als de basis die gelegd is voor tijds- en ruimtemanipulatie, lijkt me dit al heel wat.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Wat mij soms opvalt in je reviews is dat je veel acteerwerk, dat als goed tot zeer goed 'bekend staat', de grond in boort. Kan je eens nader toelichten waar je precies op let als je dat beoordeelt? Zo'n McConaughey heeft het nou niet bepaald zwaar in deze rol wat mij betreft. Hij zit er toch uitstekend in en komt geloofwaardig over.
Hmmm, op zich gewoon hoe sterk de acteur er in slaagt om er een boeiend, interessant personage van te maken. Iemand die me een film lang op sleeptouw kan nemen en die me raakt.
Nu geef ik wel toe dat ik bij het beoordelen van acteren véél moeilijker rol/acteerwerk kan scheiden dat bijvoorbeeld bij het visuele techniek/esthetiek. McConaughey's rol verwacht bijv. van hem dat hij zich getergd en zwaarmoedig opstelt, dus dat maakt het voor McConaughey zelf ook al niet makkelijker om mij nog te overtuigen, maar als acteur slaagt hij daar gewoon niet in. Zijn verdriet komt bij mij niet aan, de moeilijke keuzes die hij moet maken laten me koud. Zijn moeilijke blikken en gemompel maken hem zelfs wat vervelend, een wat irritant iemand om je doorheen de film te leiden.
En als acteur reken ik hem dat aan, hoewel hij daar natuurlijk niet 100% zelf voor verantwoordelijk is. Maar hij draagt wel die verantwoordelijkheid vind ik.
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
Dat 'Interstellar' op audiovisueel vlak een geslaagd project is spreekt voor zich. De film ziet er goed uit en de buren hebben gisteravond laat geen oog dichtgedaan omdat de DTS audio zo heerlijk dreunde in de huiskamer. Echter valt er genoeg op dit gigantische project van Christoper Nolan aan te merken.
Waar ik toch stiekem had gehoopt op een reis / mysterie naar het onbekende / oneindige kiest Nolan toch weer voor een narratieve structuur waar alles netjes en hapklaar voorgeschoteld wordt. Ik had het kunnen weten. Heel veel informatie en intellectuele lessen vliegen je om de oren. Nolan wil zoveel en propt 'Interstellar' helemaal vol met dergelijke info, maar een echte drijfveer voor de verdere uitwerking van het plot blijft achterwege. De film hinkt regelmatig naar het vergezochte en onlogische, omdat Nolan zoveel pogingen doet om een film te maken die alles moet hebben en zo ontzettend groots moet zijn.
Regelmatig heb ik met open mond zitten kijken naar een aantal visueel imponerende scenes en ik vind het dan ook jammer dat het qua verhaal niet net iets minimalistischer kon allemaal. Zo'n sequentie met Matt Damon is echt totaal irrelevant en op het einde vliegt de film al helemaal uit de bocht. Er wordt de hele film toegewerkt naar een grootse hereniging tussen vader en dochter, maar wanneer het moment daar is.. wordt het zo afgeraffeld. Bijzonder. Het uitendelijke einde is ook te veel van het goede. De momenten met Murph in haar kamer, het spook, de boeken, ''Stay'', en de uiteindelijke onthulling in de ruimte zijn mooi, maar voelen tegelijkertijd ook weer vergezocht of aan de andere kant misschien wat makkelijk. Net als het feit dat McConaughey ineens weer gered is. Dat ging zonder problemen waarschijnlijk.
Hans Zimmer zorgt in ieder geval voor een mooie bijdrage. Goede score, de orgels dragen positief bij aan de sfeer. Mooie film om te zien en Nolan maakt het regelmatig meeslepend, maar bepaalde dingen zijn jammer. Alles lijkt uiteindelijk om liefde te draaien, zelfs datgene wat tijd en ruimte beweegt.
Ste*
-
- 1960 berichten
- 1283 stemmen
Zelden tot nooit een film gezien die me zo weinig wist te raken als deze. Knap, want ik kan huilen bij grote mislukkingen van films. Niet dat het een verrassing is, want ik heb het bij al Nolans films geschreven; hij heeft geen kaas gegeten van emotie maar wil en kan slechts het hoofd en de ratio aanspreken.
Wat krijg je dan met een film die wel probéért bol te staan van emotie en drama, maar stiekem eigenlijk alleen maar een droge opsomming is van megalomane (sorry, moet het woord toch altijd weer gebruiken in Nolan-recensies) thema's als relativiteit, ruimtevaart, filosofie, en science-fiction? Juist, die wordt saai, belachelijk en vooral grotesk.
Ik verbaas me al amper meer over de hoge beoordelingen die Nolan altijd krijgt, blijkbaar is er een erg grote groep mensen die hij aanspreekt met zijn vermoeiende vehicles, en toegegeven, ze zijn nooit puur slecht, alleen hebben ze altijd iets dat mij niet, of voor een deel niet, kan aanspreken.
Missschien moet ik ophouden met ze telkens weer opzetten, maar door trailers en wat dingetjes die telkens weer voorzichtig origineel zijn trapte ik er toch weer in.
Afgezien van wat dingen die uiteraard wel tof zijn om te zien is er gewoon echt helemaal niks wat me aanspreekt in dit gedrocht. En dan heb ik het nog niet eens gehad over die afgrijselijke Matthew McConaughey en (in deze film) Hathaway.
Denk dat ik het maar eens opgeef met Nolan, vooral dat ellenlange laatste geëmmer bij die boekenkast liet mijn haat en irritatie weer eens goed oplaaien.
1,5*
N00dles
-
- 552 berichten
- 2242 stemmen
De hele film spookte er maar één ding door mijn hoofd: Nolan is de meest megalomane regisseur die ooit op deze aardkloot heeft rondgewandeld (en als we zijn fantasiewereld er even bij pakken, ook de meest megalomane regisseur van alle vijf dimensies.)
Inception was al op het randje van overdreven, met een haast belachelijk gelaagd concept vol quasi-filosofische aspecten, maar dat had nog wel iets vermakelijks.
Met Interstellar heeft Nolan geprobeerd zichzelf te overtreffen, iets wat averechts heeft gewerkt. Het lijkt wel alsof hij vindt dat elke nieuwe film epischer moet worden dan de film ervoor, maar wat hij vergeet is dat je er ook te ver in door kunt schieten waardoor het allemaal gevoelloze beeldherrie wordt.
Het eerste deel van de film (op Aarde) is al tergend slecht; een verschrikkelijk pratende Matthew McConnaughey (die ik al snel zat werd), een stel bijdehante kinderen en hun toevallige ontmoeting met NASA-professors op 'het meest geheime complex ever' was al stompzinnig te noemen, maar dat hij dan als een soort redder van de mensheid binnen een dag mee wordt gestuurd op een zoektocht naar een leefbare planeet is natuurlijk te simplistisch voor woorden. Ik wist dat Michael Bay of Roland Emmerich slechte scripts konden schrijven (zie Armageddon), maar van Nolan had ik het niet zo snel verwacht.
Het tweede deel van de film is min of meer een rechtlijnig space exploration drama. Hier had ik nog enige hoop dat de film ergens naar toe zou gaan, maar in plaats daarvan worden we getrakteerd op wat pretentieus geneuzel over liefde en familie. Kom op Nolan, wat is dit voor broddelschrijfwerk?
Ik heb me ook geen seconde kunnen bekommeren om het lot van de personages. Ik voelde niets bij de intieme momenten (gelukkig zijn romances ons bespaard gebleven), maar ook visueel vond ik het niet zo indrukwekkend als ik gehoopt had. Ter vergelijking, 2001: A Space Oddysey had enkele prachtige beelden (hyperspacescène) en Gravity had prachtige serene momenten met spectaculaire cgi. Interstellar had dat een stuk minder.
Bij de aankomst op de planeet pikte de snelheid weer wat op. Matt Damon had nog wel een leuke rol. Hoewel het een aparte plotontwikkeling was, werd het vanaf dat punt weer wat spannender.
Het laatste half uur staat echter weer zo bol van de symboliek en vergezochte sci-fi concepten dat het gewoon niet meer serieus te nemen is. Hoe Coopers dochter ineens de belangrijke sleutel lijkt te zijn in de redding van de mensheid en hoe hij weet te communiceren via de boekenkast is gewoon ridicuul te noemen; het summum van een gemakzuchtig script. De hele slotscène duurt bovendien ook veel te lang.
Eén troost: de Academy (waar ik normaal gesproken weinig respect voor heb) heeft hier zowaar de juiste keuze gemaakt door Interstellar keihard links te laten liggen.
tommiew
-
- 123 berichten
- 180 stemmen
Ik zal kort zijn. Een film die klopt en boeit van begin tot eind. Aan het eind vallen de puzzelstukjes in elkaar, maar een lange adem nodig? Voor mij ging het vanzelf. TOP!
bertito
-
- 208 berichten
- 0 stemmen
De hele film spookte er maar één ding door mijn hoofd: Nolan is de meest megalomane regisseur die ooit op deze aardkloot heeft rondgewandeld (en als we zijn fantasiewereld er even bij pakken, ook de meest megalomane regisseur van alle vijf dimensies.)
Inception was al op het randje van overdreven, met een haast belachelijk gelaagd concept vol quasi-filosofische aspecten, maar dat had nog wel iets vermakelijks.
Met Interstellar heeft Nolan geprobeerd zichzelf te overtreffen, iets wat averechts heeft gewerkt. Het lijkt wel alsof hij vindt dat elke nieuwe film epischer moet worden dan de film ervoor, maar wat hij vergeet is dat je er ook te ver in door kunt schieten waardoor het allemaal gevoelloze beeldherrie wordt.
Het eerste deel van de film (op Aarde) is al tergend slecht; een verschrikkelijk pratende Matthew McConnaughey (die ik al snel zat werd), een stel bijdehante kinderen en hun toevallige ontmoeting met NASA-professors op 'het meest geheime complex ever' was al stompzinnig te noemen, maar dat hij dan als een soort redder van de mensheid binnen een dag mee wordt gestuurd op een zoektocht naar een leefbare planeet is natuurlijk te simplistisch voor woorden. Ik wist dat Michael Bay of Roland Emmerich slechte scripts konden schrijven (zie Armageddon), maar van Nolan had ik het niet zo snel verwacht.
Het tweede deel van de film is min of meer een rechtlijnig space exploration drama. Hier had ik nog enige hoop dat de film ergens naar toe zou gaan, maar in plaats daarvan worden we getrakteerd op wat pretentieus geneuzel over liefde en familie. Kom op Nolan, wat is dit voor broddelschrijfwerk?
Ik heb me ook geen seconde kunnen bekommeren om het lot van de personages. Ik voelde niets bij de intieme momenten (gelukkig zijn romances ons bespaard gebleven), maar ook visueel vond ik het niet zo indrukwekkend als ik gehoopt had. Ter vergelijking, 2001: A Space Oddysey had enkele prachtige beelden (hyperspacescène) en Gravity had prachtige serene momenten met spectaculaire cgi. Interstellar had dat een stuk minder.
Bij de aankomst op de planeet pikte de snelheid weer wat op. Matt Damon had nog wel een leuke rol. Hoewel het een aparte plotontwikkeling was, werd het vanaf dat punt weer wat spannender.
Het laatste half uur staat echter weer zo bol van de symboliek en vergezochte sci-fi concepten dat het gewoon niet meer serieus te nemen is. Hoe Coopers dochter ineens de belangrijke sleutel lijkt te zijn in de redding van de mensheid en hoe hij weet te communiceren via de boekenkast is gewoon ridicuul te noemen; het summum van een gemakzuchtig script. De hele slotscène duurt bovendien ook veel te lang.
Eén troost: de Academy (waar ik normaal gesproken weinig respect voor heb) heeft hier zowaar de juiste keuze gemaakt door Interstellar keihard links te laten liggen.
En de allerergste Deus Ex Machina ooit was wel de digitaal exploderende boekenkast, een effect dat ook in Windows Moviemaker zit
shortmen
-
- 58 berichten
- 87 stemmen
Ik vond deze film in het begin erg sterk.
Naar mate de film vorderde begon ik de film steeds warriger worden en daarna vrij ongeloofwaardig. Als 'They', tijd als dimensie zien, waarom hebben 'They' het dan allemaal zo moeilijk moeten doen terwijl ze de controle over de tijd hebben.
Voor mij krijgt deze film3 sterren voor de gewaagdheid van het onderwerp, maar de uitvoering is te warrig en te ongeloofwaardig. Ook blijft het onduidelijk dat hij ineens in een ziekenhuis wakker wordt.
Inception vond ik al overgewaardeerd omdat het geen strak en duidelijk verhaal is, maar bij deze film laat hij me met nog meer vraagtekens achter.
Smugmarty
-
- 435 berichten
- 233 stemmen
Ben ik niet mee eens. Als zelfs de wetenschap geen antwoord heeft op de vraag wat er gebeurt op het punt van "singularity", verwacht dan ook zeker geen antwoord van filmmakers. Als je de Eureka interpreteert als de basis die gelegd is voor tijds- en ruimtemanipulatie, lijkt me dit al heel wat.
Dat is een uitleg inderdaad, toch neemt het niet weg dat ik de plot niet echt een ontknoping vindt hebben. Mooiste moment vind ik dan toch nog wel de 5-dimensionale boekenast scene, maar toelichting daarbuiten/ daarvoor/na , het horloge morse idee enz enz deden het voor mij niet.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Mooiste moment vind ik dan toch nog wel de 5-dimensionale boekenast scene, maar toelichting daarbuiten/ daarvoor/na , het horloge morse idee enz enz deden het voor mij niet.
Daar sluit ik me bij aan Smugmarty. Vond het ook onzinnig; dat was geen al te beste verklaring van wat er zich in een black hole afspeelt, al snapte ik wel waar alles heen wilde op dat moment.
Barry83
-
- 712 berichten
- 692 stemmen
Het begin was veelbelovend waarbij ik dacht dat het een topper zou worden. Maar helaas, wat een ontzettende flauwekul en onzin daarna. Zou een goede film zijn voor Syfy qua niveau! Ja en ik weet dat het een SF film is, maar dan nog.
nadrin
-
- 1261 berichten
- 1294 stemmen
Voor mij is dit de max. Super geniaal verbluffend. Bij wijle magistraal. En iemand moet toch wel ooit een standbeeld bouwen voor mr. Zimmer
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Klappende kijker.
Dat Christopher Nolan bijna de belichaming is van Hollywood, moge glashelder zijn. Maar na zijn leuke debuutfilm Following, het vernuftige en verfrissende Memento en een ietwat matte remake Insomnia, kwam de klad er zowaar in. Tegelijkertijd met het grote geld zoals dat wel vaker gaat. Nolan mocht met grote budgetten gaan werken. De beroemde Batman-trilogie begon. Films die ondanks het wereldwijde succes van een volstrekt ander niveau waren. Deel twee met de gemaskerde held is dan nog enigszins vermakelijk, maar met deel drie is er vooral het afgrijzen dat overheerst. Deel een met de grommende vleermuizenheld weet niemand zich zelfs meer te herinneren. De knieval bleek een feit en Nolan werd omarmd door Oscarland.
Ergens tussen zijn superhelden-drieluik door was er nog plaats voor een onderhoudende goochelaarsfilm, The Prestige, waarmee de regisseur nogmaals duidelijk maakte dat 'de twist' behoorde tot de belangrijkste der filmdansen. Eentje waarin hij leidde, hoe kon het ook anders. Maar waar die film nog leuk was, gold dat helaas niet meer voor het gros wat erna kwam. Nolan danste ondanks de duidelijke afbakening van de vloer toch wel iets te hard en vloog menigmaal uit de bocht. Het werd allemaal wat geforceerder, met als dieptepunt het bombastische Inception. Dromen zijn bedrog, zo bleek. De blockbuster bleek niets meer dan een veel te lange actiefilm te zijn die werd gesmoord in onzinnig gekunstel en kijkersbedrog.
Het knappe van Nolan is echter wel dat het grote publiek al zijn onzin vreet. Menige domoor voelt zich een stuk intelligenter omdat hij Nolan's film 'begreep'. Iets wat uiteraard ook weer geldt voor het al iets minder door de Oscar-jury bejubelde Interstellar. Als zelf zij het spelletje door lijken te hebben... Nu is het ditmaal ook wel erg opzichtig allemaal. Vanaf het moment dat er in het begin van de film sprake is van een geest wordt - ondanks allerlei overduidelijke hints van de geest zelf - nog net niet de naam genoemd van het wezen. En dan is het vervolgens een dikke twee uur wachten op hoe Nolan dit mysterie gaat presenteren. Schaamteloos neemt hij een loopje met de kijker in een werkelijk tenenkrommend laatste half uur met de verplichte twist. Overal hapklare brokken, maar ze smaken vies.
Wellicht omdat het voorafgaande best aardig is. Niet heel bijzonder, op wat gerammel van de subwoofer na en een paar spannende momenten in het heelal, maar wel onderhoudend en avontuurlijk. Maar echt meeleven met de hoofdrolspelers doe je amper. Menig steracteur wandelt in dit sciencefictionvehikel verdwaald rond. Maar goed, aan geld geen gebrek met deze filmmaker. Gelukkig schreven hij en zijn broertje het verhaal zelf. Zoiets biedt een hoop vrijheid. Succes doet waarschijnlijk ook iets met je realiteitszin. Als het applaus maar blijft komen wordt het namelijk gevaarlijk. Volle bioscopen hebben immers niets te maken met kwaliteit. Maar of de regisseur dat nog wel wil weten? Misschien is het daarom dat hij de kijker bedriegt op een manier dat het beschamend is. Zolang men klapt kan echter alles.
Redelijk.
Met dank aan Warner Bros. voor het recensie-exemplaar.
rkdev
-
- 216 berichten
- 609 stemmen
Zo, Zinema moest duidelijk even spuien over Nolan. Over missen van realiteitszin gesproken... Want ook deze recensie is natuurlijk niet objectief als je waarschijnlijk vooraf al hebt bepaald dat je deze Nolan film eens even lekker gaat afkraken....
Megakater
-
- 5 berichten
- 29 stemmen
Wel aardige film. Mooi gemaakt. Probleem is het tijdreizen. Daardoor ontstaat een paradox, waardoor het verhaal niet kan kloppen. Daar gaat het uiteindelijk wel om. De rest is aankleding.
Safaci
-
- 79 berichten
- 278 stemmen
Wel aardige film. Mooi gemaakt. Probleem is het tijdreizen. Daardoor ontstaat een paradox, waardoor het verhaal niet kan kloppen. Daar gaat het uiteindelijk wel om. De rest is aankleding.
Dan ben ik heel erg benieuwd naar je paradox..
Megakater
-
- 5 berichten
- 29 stemmen
Dan ben ik heel erg benieuwd naar je paradox..
Wel een dikke spoiler wordt het dan. Komt tie:
Dat hij zichzelf op pad stuurt in het verleden. Als hij dat niet had gedaan, was hij ook nooit de ruimte ingegaan en "geest" geworden en had hij zichzelf niet op pad gestuurd. En daarnaast "ze" zijn mensen van de toekomst, die er ook niet zouden zijn als ze waren uitgestorven en dus dat grapje ook niet voor hem hadden kunnen regelen. Quantumfysica ok. Maar dit kan toch niet.
Safaci
-
- 79 berichten
- 278 stemmen
A-ha
Ja, dat vond ik ook al vreemd. Maar goed, niet erg storend wat mij betreft. Het past wel bij de film. Je zou het kunnen verklaren door middel van een alternatieve zijspoor in de tijd-ruimte.
Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Draak van een film. Vrij matige cast en weinig diepgang. Het verhaal is leuk maar vind hem slecht uitgewerkt. Veel te lang is deze film ook. Nergens wordt het echt boeiend.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
't Zijn grote namen, maar ze het doen het inderdaad vrij matig. En da's voor sommige zelf nog een understatement.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Vooral twijfel wat geef ik deze film nu voor rating? Enerzijds is het een redelijke film. Anderzijds klopt het verhaaltje niet. Niet gaan, is ook niet kunnen helpen. Regisseur Nolan wil schijnbaar teveel met deze film. Actie, drama, enz. Door de lengte van de film wordt het er ook niet overtuigender op! Even inhakken op de Oscars als een pulp film als American Sniper wordt genomineerd had deze dat zeker aangezien we hier tenminste geen zielige mensjes zien!
Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Ook McConaughey wist mij niet te overtuigen op die tuthola met dat korte haar bij hem in .... vind ik een zeer matige actrice en kijk vrijwel nooit een film waar zij in speelt.
Gerelateerd nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Matthew McConaughey (54)
Geprezen sci-fi film 'Interstellar' van Christopher Nolan morgenavond te zien op Veronica
Deze vijf goed beoordeelde films verdwijnen zeer binnenkort uit het aanbod van Netflix
Hans Zimmer hielp Christopher Nolan "het hart van zijn film" vinden voor Interstellar
Bekijk ook
Dune: Part Two
Sciencefiction, 2024
253 reacties
The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.904 reacties
Bumbai
Drama / Romantiek, 1995
5 reacties
Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.170 reacties
Memory of the Camps
Documentaire, 2014
8 reacties
Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
6.998 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentienasatime warpruimtevaartuigexpeditiontoekomstwormholeruimtereisfaminetijdreizenblack holedystopierace against timequantum mechanics ruimtereddenfamilie relatiesfarmhouserobotastronautwetenschapperalleenstaande vaderboerspace stationimaxspace adventuretime paradoxtime-manipulationvader dochter relatie2060sjourney to the future cornfieldtime manipulation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.