Welcome to New York (2014)
Genre: Drama
Speelduur: 125 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Abel Ferrara
Met onder meer: Gérard Depardieu en Jacqueline Bisset
IMDb beoordeling: 5,6 (3.997)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Welcome to New York
Een film over de opkomst en de controversiële ondergang van Dominique Strauss-Kahn. Strauss-Kahn was voormalig hoofd van het IMF (Internationaal Monetair Fonds) en was in de running voor het presidentschap van Frankrijk in 2012 toen hij op 14 mei 2011 in New York gearresteerd werd op beschuldiging van aanranding van een hotelmedewerkster.
Externe links
Acteurs en actrices
Devereaux
Simone
Female Journalist
Sophie Devereaux
French Female Journalist
Roullot
Florence
Executive Assistant
Anna
Hotel Receptionist
Video's en trailers
Reviews & comments
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Dat uitgerekend Depardieu die rol krijgt
Ben benieuwd, zoals de plot zegt lijkt dat meer een overzichtje a la The Iron Lady te worden dan een belangrijk korter moment uit iemands leven (en vaak een betere film)
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Ben eerder verbaasd over Ferrara dan over Depardieu.
Hoezo dan? Lijkt mij juist een typisch Ferrara project. Zijn films gaan bijna altijd over immorele anti-helden op zoek naar 'verlossing'. Ik heb ook ergens gelezen dat het onderwerp van publieke schandalen Ferrara nauw aan het hart ligt omdat hij een aantal jaar geleden vanwege zijn drugsverslaving zelf kop van jut was in de media.
En no worries mjk87, dit wordt absoluut geen klassieke biopic. Het personage dat Depardieu speelt is slechts lichtjes gebaseerd op DSK (hij heet 'Mr. Deveraux') en er zal niet geprobeerd worden een soort reconstructie van de feiten te brengen. De films van Ferrara spelen zich meestal af op een relatief korte tijdsspanne, met weinig personages en weinig verschillende settings. Het zal waarschijnlijk een erg minimalistische film worden waarin we een protagonist constant met zichzelf zien worstelen à la The Bad Lieutenant.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Zo had ik er niet tegenaan gekeken, maar gevoelsmatig is zo'n biopic niet echt helemaal zijn pakkie an. Maargoed ik ken eigenlijk uiteindelijk ook maar een paar van zijn bekendere films dus kan er helemaal naast zitten.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Blijkbaar problemen met de distributeur. Niet de eerste keer voor Ferrara.
Martxela
-
- 132 berichten
- 317 stemmen
Ik vond hem goed beginnen, maar naarmate de film vorderde en DSK was opgepakt zakte het als een kaartenhuis in elkaar. Teveel filosofisch gemijmer, veel te langdradige scenes, jammer. Uitstekend begin, maar daarna een grote flop. Helaas.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Zandkuiken
-
- 1696 berichten
- 1360 stemmen
Depardieu en Bisset
Heeft nu eigenlijk niets met de film te zien, maar ik vind het wel altijd cool als ze in een trailer enkel de achternaam gebruiken. Depardieu. Bisset. Heeft iets iconisch.
Film zelf ziet er overigens ook wel interessant uit.
Sol1
-
- 555 berichten
- 260 stemmen
[quote]mjk87 schreef:
Dat uitgerekend Depardieu die rol krijgt
Moest ik eigenlijk ook wel om lachen … …
Volgens Depardieu zou DSK overigens zelfgenoegzaam, arrogant et cetera zijn en door dat soort “primair” gedrag voor een acteur prima en gemakkelijk na te spelen… …
Sol1
-
- 555 berichten
- 260 stemmen
Ik kan Depardieu heel goed hebben. Er is verder geen enkel probleem een kaviaarsocialist als DSK, met zijn notoire minachting voor vrouwen en zijn grandioze arrogantie, hard aan te pakken. Op één punt is de crew echter volledig de fout in gegaan.
Jacqueline Bisset speelt in de film Simone Devereax, die Anne Sinclair (in werkelijkheid de ex-vrouw van DSK) moet voorstellen. In de film wordt gesuggereerd dat de familie van Simone/Anne in de tweede wereldoorlog door “bepaalde praktijken”/collaboratie aan haar geld is gekomen.
De grootvader van de echte Anne heeft Frankrijk echter door de Nazi’s moeten ontvluchten, zijn bezittingen zijn hem ontnomen, zijn nationaliteit is hem afgenomen door het foute Franse Vichy-regime uit die tijd. Haar vader vocht met de geallieerden mee tegen de Nazi’s. Zijzelf heeft overigens altijd haar eigen inkomsten gehad en was financieel niet van DSK afhankelijk.
Het is een raadsel waarom de filmcrew op dit punt een extra dolk in haar rug steekt. Voor het filmverhaal is dat daarbij volkomen overbodig.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Jacqueline Bisset speelt in de film Simone Devereax, die Anne Sinclair (in werkelijkheid de ex-vrouw van DSK) moet voorstellen. In de film wordt gesuggereerd dat de familie van Simone/Anne in de tweede wereldoorlog door “bepaalde praktijken”/collaboratie aan haar geld is gekomen.
Is dat echt zo of praat je nu niet gewoon een beetje na wat er in de media verschenen is? Bij mij herinnering is het enkel DSK (Depardieu) zelf die een dergelijke insinuatie maakt. In de context van de film lijkt hij er met die uitspraak gewoon op uit om zijn vrouw te kwetsen en wordt het allesbehalve als een 'waarheid' voorgesteld (llaten we ook niet vergeten dat Depardieu hier een pathologische leugenaar speelt).
Sol1
-
- 555 berichten
- 260 stemmen
Goedenavond yeyo,
Je praat hier over een situatie die in mei 2014 in diverse Franse/Franstalige nieuwsbronnen heeft gespeeld, op zich ook al weer enige tijd geleden.
Ik ga niet over één nacht ijs, ik krijg hier relatief veel filminformatie binnen waarvan ik maar een fractie op deze site citeer of gebruik. Als dit om één inconsistent nieuwsberichtje ging, had je me niet gehoord of gezien.
Dit verhaal is in mei 2014 zowel in linkse als rechtse Franse papieren media verschenen, die daarbij één lijn trokken (wat op zich al opvallend is) tegen de suggesties van de film. Verder hebben zowel de regisseur als DSK (de enige echte ) hun zegje gedaan op het Franse nieuws en in Franse videoboodschappen. Tenslotte heeft het slachtoffer Anne Sinclair over deze kwestie haar eigen mening gegeven op haar blog op het Franstalige deel van de Huffington Post.
Het resultaat was dat zij de laster zat was, erin heeft berust en doorging met haar eigen leven. DSK (de enige echte ) heeft onder meer hiervoor wel aangifte gedaan bij de Franse justitie. Vermoedelijk heeft DSK het één en ander goed te maken ... ... ...Het resultaat van die juridische procedure is uiteraard nog niet bekend, zo snel werken die togatypes niet. HIer niet, in Frankrijk niet, in België niet.
Ik lieg nooit, tenzij in commissie. En als ik lieg, zou ik het je niet vertellen
Het voorgaande is echter weer net even iets te veel om te negeren en af te doen als nonsense.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Ik ben op de hoogte van de case, sol. Mijn bedoeling was eerder om jou, en andere filmliefhebbers, aan te moedigen om zelf op basis van de film te beoordelen of er sprake is van laster. Jij stelt het voor als een uitgemaakte zaak: de film suggereert dit en dat, de filmmakers zijn in fout gegaan, punt. Ik daarentegen vind het allemaal voor discussie vatbaar, gezien de context waarin de uitspraak gedaan wordt. Een werkelijk verachterlijk personage (Depardieu/DSK) zegt iets smerig om een ander personage (Bisset/Sinclair) te kwetsen ("1945, it was a very good year"). Maar de film stelt dit daarom toch niet als een absolute waarheid voor? Het is niet de uitspraak van de film, maar van een personage (daarenboven nog eens van een walgelijk personage).
Ik hoop dat ik hiermee niet te aanvallend overkom, maar mag ik je vragen of je de film hebt gezien?
Sol1
-
- 555 berichten
- 260 stemmen
Flarden daarvan in juli 2014, maar zeker niet compleet.
Overigens geen probleem, ik zie hier geen enkele aanval in. Hou me alert.
Edit 08-09-2014 0:37: dat was de reden dat ik geen directe behoefte had de film verder te zien en (uiteraard) geen sterren heb gegeven. Ik heb mijn archief doorgelopen en er zou wel iets meer aan de hand moeten zijn geweest dan een losse opmerking over 1945, het ging voorts om een aantal scenes die als anti-semitisch worden ervaren (hou me ten goede, met marge: al dan niet terecht).
Of de film iets als een "absolute waarheid" voorstelt is nogal discutabel voor de invloed op de realiteit, het is daarbij ondertussen maar mooi gezegd en er blijft altijd iets van hangen. Probleem is dat een grote groep mensen (zeker buiten Frankrijk) zich niet verder informeert over de feitelijke situatie rond DSK/Sinclair en als enige referentie deze film heeft.
Er mag best wel meer gediscussieerd worden op deze site. Ik kom hier niet om mezelf te bevestigen, dan had ik wel een spiegel gekocht in plaats van een computer, maar om de mening van anderen te horen. Zoals jij die geeft. Dus ga gewoon door.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Een wat trage film, maar wel een interessante film.
We weten allemaal op welke ware feiten dit verhaal is gebaseerd, en de keuze voor Depardieu in de hoofdrol kon niet beter gekozen zijn.
Ik ga me niet uitspreken of alles wat men hier toont met de waarheid strookt, desalniettemin, het blijft een verbijsterend verhaal, en wederom het bewijs dat als je geld hebt je met veel weg komt.
Toch de moeite om eens 2 uur voor te gaan zitten dus deze prent.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
De regisseur leek het verhaal, over de persoon met macht(smisbruik) met een documentairachtige precisie te hebben willen maken, hetgeen ten koste is gegaan van focus en spanning. In het eerste deel van de film was er nauwelijks sprake van dialogen, maar meer flarden van woorden en dierlijke geluiden. Een portret van een bankier/politicus met bierbuik die wat af penetreerde en zoop. Een in de kern walgelijk verhaal over huwelijk, seksverslaving (een niet te stillen honger naar seks), politiek en het verlies van de macht.
Filmkriebel
-
- 8947 berichten
- 4130 stemmen
DSK geregisseerd door Abel Ferrara , de man gaat ook nooit controverses uit de weg
Tanita
-
- 540 berichten
- 4984 stemmen
Problemen met de film. Abel Ferrara gaf geen toestemming voor de laatste 'Final Cut'. "His contract stipulates that he has final-cut approval."
De huidige versie van de film is maar liefst 15 minuten korter.
“It’s an arbitrary censorship,” Ferrara said by telephone from Italy, his indignation fizzing through the telephone line. Speaking of Mr. Maraval, an influential figure in the French film world along with his company, Wild Bunch, Mr. Ferrara said: “The real crime is, Where does this guy come off trying to change my film? I’m a final-cut director. It’s a freedom-of-speech issue.” Abel Ferrara Fights to Stop Re-Edited Strauss-Kahn Film - NYTimes.com
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Heb gekeken, waardeloos film
Niet uitgekeken
Hij loopt maar achteraan vrouwen...
zonder van je tijd
Geen beoordeling gegeven...
frolunda
-
- 1103 berichten
- 4476 stemmen
Het kostte wat moeite om in deze 'lompen boer' een fijnbesnaarde econoom te zien maar dat ter zijde geschoven maakte Depardieu er best nog iets leuks van.Vooral de scenes na zij arrestatie en het bekvechten met zijn vrouw (Bisset) waren sterk.Ook kwam het gegeven van topmannen die qua geld en gedrag de realiteit volledig uit het oog verloren zijn wel redelijk over.Het camerawerk was saai,maar dat zal wel met opzet zijn gedaan om de wat documentaire-achtige stijl te benadrukken.Maar waarom weer zo donker? Ook met de bespiegelingen van de hoofdpersoon,zoals zo vaak voorkomt in Ferrara's films heb ik het wel gehad.Eindconclusie,Welcome to New York.....niet goed,niet slecht maar er ergens tussenin.Iets wat overigens voor het meeste van Abel Ferrara's werk geldt.
lezertje
-
- 938 berichten
- 0 stemmen
Een totaal overbodige en oninteressante film geïnspireerd op het schandaal rondom Dominique Strauss-Kahn. Overbodige scènes die zorgen voor half en geen uitgewerkte verhaallijnen. Het lijk er sterk op dat regisseur Abel Ferrara deze film alleen maar wilde maken vanwege het eerste bijna pornografische halfuur. Zelfs een topacteur als Gerard Depardieu loopt in de film rond met een blik alsof hij op zoek is naar de betekenis van het script. Nou vooruit dan maar, waardering één ster voor, zoals ze vroeger op school altijd zeiden, de moeite.
Boenga
-
- 2454 berichten
- 1425 stemmen
Een lange intro die de kijker moet vertrouwd maken met the daily life van het hoofdpersonage - seks, prostitutie, verkrachting.
Daarna is er de aanklacht en de opsporing en arrestatie - eventjes een politiefilm.
En tot slot de gesprekken tussen het hoofdpersonage en zijn vrouw, waar we een beeld krijgen van het narcisme en het egocentrisme in zijn hoofd.
Allemaal een beetje in documentaire-stijl, best wel informatief, en voldoende om even stil te staan bij hoe zo'n mens is - met een vage grens tussen 'de misdadiger' en 'de geestelijk gestoorde persoonlijkheid'.
Maar allemaal te droog en soms langdradig om écht te kunnen boeien.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Het seksschandaal rondom de prominente Franse econoom en politicus Dominique Strauss-Kahn stond duidelijk model voor dit psychologische drama waarin Ferrara een gewaagde keuze maakt door de aanloop naar en de nasleep van een aanranding volledig te vertellen vanuit het perspectief van de dader. Gérard Depardieu verdient lof voor zijn uiterst gewaagde rol als een zelfverklaarde seksverslaafde die door eigen toedoen zijn presidentiële ambities op zijn buik kan schrijven, We volgen Mr Deveraux [Gérard Depardieu] terwijl hij zich richting een appartement begeeft waar zijn gastheer een orgie heeft georganiseerd, maar ook tijdens de gehele procedure rondom zijn arrestatie, opsluiting en voorgeleiding. En uiteraard krijgt hij te maken met zijn vrouw [Jacqueline Bisset] die moet besluiten of ze haar overspelige man steunt om zijn status te beschermen of dat ze hem definitief verlaat. Zeer goed geacteerd, maar Ferrara’s objectieve, veelal documentaire-achtige regie zal niet bij iedereen in de smaak vallen.
Rickyman
-
- 1281 berichten
- 2516 stemmen
Ferrara's films vallen bij mij toch wel in de smaak hoor. Geen meesterwerkje dit, maar heb me weer prima mee vermaakt.
Uitstekende rol van Depardieu ook, hij doet het toch maar weer haha.
Het laatste nieuws
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
Bekijk ook
Le Samouraï
Misdaad / Thriller, 1967
238 reacties
Le Ballon d'Or
Komedie / Drama, 1994
9 reacties
The Gladiator
Actie, 1986
3 reacties
The Last Castle
Actie / Drama, 2001
180 reacties
Jamón Jamón
Komedie / Drama, 1992
49 reacties
Bumperkleef
Actie / Thriller, 2019
305 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.