MENU

3,24

Misdaad / Drama

geregisseerd door David O. Russell
met Christian Bale, Bradley Cooper en Amy Adams

Irving Rosenfeld (Christian Bale) is een briljante oplichter die samen met zijn sluwe Britse partner en minnares Sydney Prosser (Amy Adams) wordt gedwongen om te werken voor de losgeslagen FBI-agent Richie DiMaso (Bradley Cooper). DiMaso introduceert ze in de gevaarlijke maar betoverende wereld van de 'power brokers' (oplichters die mensen omkopen om op een bepaalde persoon te stemmen) en de maffia.

momenteel te zien in 3 bioscopen
Vanaf 24 juni te huur

geplaatst op 8 maart 2014, 2:53 uur, permalink
Goeie film, goeie acteurs.
In het begin kon het me niet zo boeien maar nadien werd het beter en beter
. Hier en daar mss eens een wat rare scene er in.
Aanrader.

avatar van taborano
geplaatst op 8 maart 2014, 15:02 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De eerste scene (dat hij zijn haar doet), vond ik erg komisch. Maar wat een teleurstelling toen ik er na een klein uur achter kwam, dat dit eigenlijk het beste van de hele film ging zijn. Dit was zonder meer de grootste tegenvaller van de laatste tijd. Het tijdsbeeld wordt goed in beeld gebracht, acteerprestaties zijn ok, maar het verhaal is totaal niet boeiend.

avatar van ChristianBenteke
geplaatst op 9 maart 2014, 10:07 uur, permalink
Zeer langdradig maar goed acteerwerk

geplaatst op 10 maart 2014, 21:58 uur, permalink
Nee, dit kon me niet voldoende boeien.

Zo op papier is alles aanwezig voor een prima film...de cast is om van te smullen, de aankleding is geweldig (zelden werden de jaren 70, met alle bijbehorende foute kapsels, foute pakken, en geweldige muziek, zo mooi neergezet), en het verhaal klinkt interessant genoeg. En Christian Bale met een comb-over en een bierbuik..wow!

Helaas weet de film niet echt te verrassen of te boeien. Het is toch vooral ruim twee en een half uur wachten op ontwikkelingen die nooit echt van de grond komen in een film die niet helemaal zeker weet of hij nou parodie op of eerbetoon aan de jaren '70 moet zijn. Het einde weet de boel nog enigszins te redden en een aantal scenes zijn wel goed voor een glimlach, maar verder blijft het allemaal een beetje hangen in een mooi sfeerbeeld in plaats van een echt boeiend verhaal.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 12 maart 2014, 12:56 uur, permalink
Ik vond juist het leuke van American hustle dat er naast de plot (die ik toch wel degelijk boeiend en ook grappig vond) zoveel aandacht was voor de personages: in het begin vooral oplichters, later ook echte mensen met wie je mee gaat leven zonder dat het ergens sentimenteel of te gemakkelijk wordt. En met name Christian Bale vond ik een openbaring; ik heb hem nooit een aangename acteur gevonden (en die uitbarsting op de set van Terminator: salvation heeft de zaak ook geen goed gedaan), maar in deze film was hij perfect op z'n plaats, met al z'n handigheidjes, optimisme, vastberadenheid en tragiek.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 12 maart 2014, 13:12 uur, permalink
Heb nog steeds een goed gevoel van deze film. De scène waar de ontmoeting met Victor Tellegio uiteindelijk plaatsvindt is echt memorabel. De hele opbouw, de rollen van Jennifer Lawrence, Amy Adams daar - het speelt op meerdere lagen tegelijk. In zijn geheel tot in perfectie uitgevoerd qua timing, beeld, dialoog. Zo zit de film vol met zeer uitgekiende en beheerst gecomponeerde scènes. Vond de film alleen wat te lang. Verder erg genoten van het production design en vond het een van de beste rollen van Christian Bale.

Ik doe er een halfje bij. Dit was toch wel het niveau van de voorganger. Met deze twee film begrijp ik waarom Russell zo goe din de markt ligt. Misschien dat een herziening van eerdere films ook dat gevoel oplevert en die hergewaardeerd kunnen worden. Had het eerder alleen bij Three Kings. Toch wel een duidelijk herkenbaar signatuur.

avatar van synec

geplaatst op 12 maart 2014, 16:51 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Parodie of eerbetoon? Ik weet het niet maar het werkte voor mij niet. Om één of andere reden had ik zelden het gevoel in de jaren 70 te zijn bij deze film. De hele sfeer voelde erg artificieel aan. Alle acteurs lijken dress-up te spelen met hun kostuums en pruiken, en iedereen staat net iets te cartoonesk en over the top in hun stereotype rol te acteren. Het is een mooie ensemble, maar ik had toch het gevoel dat het me erg opviel dat elke acteur een geforceerd glorieus Oscar-nominatie-score momentje moest hebben. Het voelde zelfs zo bewust aan in de uitwerking bij momenten, zowel door O. Russel als door de acteurs, dat het me gewoon stoorde. Grappig maar niet gek genoeg waren het ook die momenten dat hun Oscar clip werd bij de ceremonie... Dus ja genomineerd waren ze ook allemaal behalve Renner ocharme, die op het einde toch ook zijn momentje had? Maar terecht durf ik het allemaal niet noemen. Ze deden het zeker niet slecht maar de enige die het verdiende was Bale, maar zelfs in een sterk jaar als dit (vooral in de categorie van Beste Acteur), viel hij er voor mij toch net buiten.

Sommige momenten ontgaan mij volledig, zoals de 'Live and Let Die' van Lawrence (moest dat grappig zijn?) en de erg stijl brekende en vooral vreemde 'schreeuw momenten' van Adams en Cooper die op losse fragmenten leken uit een ander soort film. Het eerst halfuur is een zooi door het erg pover montagewerk dat totaal geen gevoel of tempo kon vinden. De film wilde maar niet op gang komen en kon niet beslissen welk genre het was en wat het wilde vertellen. Gelukkig werd het daarna beter en gerichter, maar niet zoveel. Want we krijgen gewoon het bekende Oceans 11, weinig verrassende plot, met een wending die we al tien keer hebben gezien. De oplichters die worden opgelicht door een andere oplichter, blijken uiteindelijk die oplichter te hebben opgelicht, maar dat in een film dat gaat over oplichters...
Ik geef toe dat ik het niet zag aankomen, maar op een ironische manier met de gedachte: zo simpel en gemakkelijk gaat het toch niet eindigen? Is het dan toch een slimme wending? Nee, eerder flauw vind ik het. De zeer goede reviews en Oscars liefde voor deze film ontgaat me volledig! Laat je vooral niet oplichten door de hype...

Maar begrijp me niet verkeerd, het is wel een zeer degelijke film die op verschillende vlakken kwaliteit uitstraalt en waar ik met plezier naar heb gekeken. Het is zeker bij momenten goed geacteerd en slim geschreven, maar het is verder toch niet meer dan dat. O. Russel is een erg goede schrijver en acteursregisseur.. Maar het is niet deze film (of eender van zijn films tot nu toe) maar zijn naam dat zich eerder momenteel zal vestigen in de geschiedenis, en als hij deze lijn van films kan aanhouden, zal hij op het einde van zijn carrière een erg mooie film collectie hebben met toffe films. Want kijkend naar zijn laatste 3 films, werkt de man wel erg consistent. Maar ik blijf met hetzelfde gevoel achter als The Fighter en Silver Linings Playbook... een meesterwerk heeft hij toch echt nog niet gemaakt. American Hustle is eens weer een vermakelijke, soms grappige film, maar uiteindelijk niet zo bijzonder en toch snel weer vergeten.

avatar van Lurtz
geplaatst op 13 maart 2014, 22:51 uur, permalink
Veel overbodige scenes dus te langdradig. Verder prima.

geplaatst op 15 maart 2014, 0:36 uur, permalink
landradig, komt traag op gang. met de muziekjes wordt het wel leuk, verder goede acteurs

avatar van KingJ
geplaatst op 15 maart 2014, 7:48 uur, permalink
inderdaad een vermakelijke, soms grappige film, vond hem soms ook wat te langdradig
(eigenlijk is alles hierboven al een keer gezegd)

Goed maar blijft niet echt hangen naar mijn idee

avatar van Driello
geplaatst op 16 maart 2014, 13:02 uur, permalink
Teleurgesteld. Allereerst kwam bij mij nooit het gevoel naar een 'jaren 70' film te kijken. Tuurlijk, de muziek en de kostuums gaven een hint in die richting, maar verder was het gevoel er nooit echt. Het verhaal was nu en dan nogal warrig en het liet me als kijker regelmatig in het ongewisse waar het allemaal naar toe werkte. Te lang, ook, deze film, waardoor nu en dan zelfs de verveling insloeg. Maar de grootste manco's was toch wel dat geen van de karakters ooit echt de meeste aandacht naar zich toetrok en dat geen van de karakters echt binding toeliet.

avatar van m1701
geplaatst op 17 maart 2014, 13:14 uur, permalink
aardige film, acteerwerk was ook goed...
vond alleen het verhaal wat langdradig, was em zelfs even kwijt.
Maar het einde was weer leuk

geplaatst op 19 maart 2014, 15:13 uur, permalink
M'n oogleden zijn een paar keer zwaar geworden, ik heb gelachen en ik had een 'krijg nou wat...'-belevenis. Alledrie. Kortom: rare film die ik niet zo goed kan plaatsen en aanvankelijk dacht ik dat ik dit een erg saaie film zou vinden, maar het plot zit verduveld goed in elkaar. Jennifer Lawrence is geweldig, weer.

geplaatst op 19 maart 2014, 23:00 uur, permalink
Deze film had alles, goed verhaal, humor, lekkere wijven, goede muziek en Christian Bale was echt geniaal.

Topfilm wat mij betreft.

avatar van movieminder
geplaatst op 20 maart 2014, 22:31 uur, permalink
Gaaaaap.
Wat een saaie film zeg!
Ik snap de redelijk hoge score ook niet helemaal.
Er is totaal geen leuke of interessante scène te vinden in deze film. Het kabbelt maar voort maar gaat nergens heen.
Zonde van de tijd.

geplaatst op 21 maart 2014, 23:50 uur, permalink
Leuke scene, maar springt van de hak op de tak. Vooral in het begin moeilijk vat op te krijgen.

avatar van Noodless
geplaatst op 23 maart 2014, 12:01 uur, permalink

Vooral het eerste stuk van de film is langdradig en redelijk vaag uitgewerkt. Het verhaaltje springt wat van de hak op de tak. Natuurlijk is de cast een pluspunt, maar helaas kunnen ze de film niet redden.
Veel saaie dialogen en de humor heb ik blijkbaar dan gemist.
4/10

avatar van Vinokourov
geplaatst op 23 maart 2014, 12:50 uur, permalink
Ik trek die Scorsese-achtige mafia-films maar met moeite. Het is dat de over-the-top decadentie eraf spat en daardoor American Hustle nog aardig is om te zien. Jeremy Renner en Jennifer Lawrence in dit soort rollen is wel even wennen, maar gaandeweg overtuigt het wel. Bij het aanzicht van Bale moest ik telkens denken aan een jongere versie van Lee Towers
. Ook het plotselinge opduiken van Robert DeNiro was een feestje! Verder wel een tikkeltje te lang en te grotesk.

avatar van mock turtle
geplaatst op 23 maart 2014, 19:48 uur, permalink
Even wennen, maar deze film bleef daarna continu boeiend, maar een aparte sfeer en interessante plots, verhaallijn met zijlijntjes en goede karakters.

avatar van joey1973
geplaatst op 23 maart 2014, 22:05 uur, permalink
Deze film moet het vooral hebben van het acteerwerk, de film zelf is nogal langdradig en het verhaal is eigenlijk niks bijzonders

avatar van constructivist
geplaatst op 3 april 2014, 21:19 uur, permalink
Precies zoals Hollywood-films moeten zijn. Deze gleed echt heerlijk naar binnen.

geplaatst op 9 april 2014, 20:38 uur, permalink
Waaauw. Wat een goede film. Verhaal is heel goed en er werd goed geacteerd. Verhaal komt iets te langzaam op gaan, maar dat is het enige. Zelf een heerlijke sountrack. Een dikke 4

avatar van _Se7en_
geplaatst op 14 april 2014, 10:22 uur, permalink
Hoge verwachtingen die niet ingelost werden...

Met zo'n cast moest deze film wel een toppertje worden, maar helaas. Bij een film die het van de dialogen moet hebben moeten de dialogen wel van bovengemiddeld niveau zijn. Als de dialogen vooral saai, inspiratieloos en langdradig zijn, wat blijft er dan over?

Ik heb intens genoten van de scenes met Jennifer Lawrence. Wat kan zij ontzettend goed en naturel een weirdo (met gebrek aan een beter passende term) neerzetten. Ook erg leuk om Jack Huston (die een onuitwisbare indruk achterliet als Richard Harrow in Boardwalk Empire) in een klein rolletje te zien.

Verder kan ik me weinig herinneren van deze film en dat is eigenlijk nooit positief.

In de bioscoop was een mannetje of 10 de zaal uitgelopen, waarvan sommigen het wel erg snel opgaven, maar het zegt toch wat.

Nog een klein pluspuntje dan. Ik kon Bradley Cooper nooit uitstaan, maar in deze film laat hij wel mooie stukjes acteerwerk zien. Een positieve verrassing, maar verder is de
2* die ik American Hustle geef dik betaald.

geplaatst op 16 april 2014, 11:42 uur, permalink
Het verhaal is niet heel sterk en kan met moeite de speelduur aan. Bij Russel als regisseur draait alles om de acteurs en karakters, waarbij hij veel vrijheid schijnt te geven, en dat is ook wel te merken. Hier valt namelijk weinig op aan te merken. Ook de regie is gelikt, de sfeer is treffend en muziek is voortreffelijk. Bale is sterk, speelt mooi ingetogen en laat zich niet gaan. Renner steelt samen met Lawrence de show, waarbij Renner bij rol prachtig invult: genuanceerd en sympathiek.
Van Adams ben ik niet zo'n fan, ook hier 'speelt' ze weer overduidelijk haar rol, als je het met Lawrence vergelijk IS laatstgenoemde simpelweg haar karakter.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 16 april 2014, 12:06 uur, permalink
Dodelijk saai.

Enkel het eerste half uurtje werkt nog wat mee. De openingsscène is behoorlijk grappig en lijkt de toon te zetten, maar voor je het weet is dit zo'n typisch semi-hip ding. Aangezien het plot voor de makers bijzaak was, is dat voor mij ook. De personages daarentegen waren dat niet en spijtig voor mij vind ik daar eigenlijk geen enkel leuk typetje tussen zitten.
Dan wordt een film van 2 uur-enne-klets al snel tergend traag. Waarover het eigenlijk gaat is me ontgaan.

De vracht aan typetjes levert weliswaar twee sterke acteerprestaties op, waar ik toch wel belang aan hecht. De eerste komt op conto van Christian Bale; tweede mag Jennifer Lawrence achter haar naam zetten.
De rest vind ik inwisselbaar. Bradley Cooper is simpelweg te plat, Jeremy Renner is dat ook. Amy Adams kan het wel, maar er is een 'maar'. Robert De Niro in z'n cameo'tje probeert het ook nog wel, maar vreemd genoeg vind ik die scène totaal niet leuk. Wellicht was mijn aandacht dan al op iets anders gericht.

David O. Russell heeft geprobeerd een Scorsese-film te maken. De opbouw is er naar, de hippe stijl ook. Dat vind ik op zich al vermoeiend in een herkauwd misdaadplotje, maar bij Russell moeten de personages ook nog extravagant zijn. Er moet iets aan mankeren. In Silver Linings Playbook werkt dat wonderwel, hier ben ik er nooit in geraakt, tot vervelens toe.