American Hustle (2013)

3,22

Misdaad / Drama

geregisseerd door David O. Russell
met Christian Bale, Bradley Cooper en Amy Adams

Irving Rosenfeld (Christian Bale) is een briljante oplichter die samen met zijn sluwe Britse partner en minnares Sydney Prosser (Amy Adams) wordt gedwongen om te werken voor de losgeslagen FBI-agent Richie DiMaso (Bradley Cooper). DiMaso introduceert ze in de gevaarlijke maar betoverende wereld van de 'power brokers' (oplichters die mensen omkopen om op een bepaalde persoon te stemmen) en de maffia.

264 BERICHTEN65 MENINGEN

avatar van Rodger
geplaatst op 1 februari 2015, 12:16 uur, permalink
beetje een slow starter.. maar richting het einde toch wel prima om te zien,,
3.0

geplaatst op 13 februari 2015, 17:17 uur, permalink
In veel kritieken lees ik dat het verhaal zwak en saai (of onbegrijpelijk) is en dat alleen de acteerprestaties (dure cast!) en kostuums het drama op de been houden, maar ik heb een andere ervaring: de acteerprestaties en kleding hebben niet mijn aandacht getrokken, maar ik zat de hele tijd wel op het puntje van de stoel vanwege het verhaal. Niet dat het verhaal erg origineel is, maar dat verhaal wordt echter goed verteld en het thema van de film is interessant: 'je gelooft wat je zelf wilt geloven', iedereen bedriegt zichzelf en de ander, de scheidslijn tussen echt en nep of tussen eerlijk en oneerlijk is dun c.q. onzinnig. Op alle niveau's (zakelijk en prive) en tussen alle personen in de film is het niet duidelijk wie wie aan het bedriegen is en wie uberhaupt bezig is met bedriegen en wie eerlijk is (met uiteraard de waarheidsgetrouwe suggestie dat wie het eerlijkst lijkt het meest waarschijnlijk de bedrieger is). Ook op een metaniveau geldt dat voor de film zelf: de film is op een waargebeurd verhaal gebaseerd en de film is daarmee half fictie half 'echt'.

Ook dit thema is niet erg origineel want we zien het in veel hedendaagse films: titels die bij me opkomen zijn 'Jackie Brown' (op welke film 'American Hustle' misschien nog wel het meest lijkt), 'The Prestige', 'The Truman Show', 'Shutter Island', etc. Maar dat zijn ook allemaal goede films: het is gewoon een goed thema. Het is bovenal een typisch postmodern thema: het modernisme leerde dat de buitenkant schijn is, maar dat we kunnen doordringen tot de echte werkelijkheid (waarbij de wetenschapper ont-dekt, de filosoof ont-maskert, etc), maar het postmodernisme leert dat we nooit de echte werkelijkheid kunnen bereiken omdat alles schijn of een interpretatie is. Dat maakt hedendaagse films vaak zo complex en verwarrend: er zijn oneindig veel lagen waarbij telkens als je denkt de werkelijkheid te pakken te hebben dat toch weer schijn blijkt en je nog dieper moet (bv. 'The Matrix', 'Inception') zonder uiteindelijk te 'ontdekken' wat nu werkelijk en wat schijn was en je aldus verward de bioscoop verlaat. In feite wordt het onderscheid tussen werkelijkheid en schijn, tussen werkelijkheid en fictie vervaagd: iedereen ziet wat hij wil zien. Iedereen gelooft wat hij wil geloven...

avatar van JahLex
geplaatst op 26 februari 2015, 7:56 uur, permalink
Veel van de actie is onderhuids in deze film. Gister herkeken en me absoluut vermaakt. De tijd vloog. Vooral Cooper boeide me deze keer. Het verhaal gaat eigenlijk om Bale, maar de hoofdrol kan je het niet noemen. Daarvoor is er een te sterke balans. Lawrence komt goed uit de verf in deze vuile rol.
Mooie sfeer, lekkere muziek, goeie rollen, goeie acteerprestaties, lekker plot. Misschien wat te traag en te weinig harde actie, maar zeker 4 sterren.

avatar van Banjo
geplaatst op 4 maart 2015, 21:15 uur, permalink
Ik vind dit helemaal niks...
Geen moment interessant en rommelig!
Zelfs Christian Bale kan dit zinkend schip niet redden.

2 sterren

avatar van aspers
geplaatst op 29 maart 2015, 0:31 uur, permalink
Zeker geen slechte film, maar ook zeker geen topper. Daarvoor gebeurde er te weinig en was het geheel erg traag. De frisse acteerprestaties van deze mooie cast, en de lekkere muziek hebben me er dan ook doorheen gesleept. Qua plot zit het prima in elkaar, en dat is dan eigenlijk ook de hoofd reden waarom ik het heb afgekeken... omdat je wil weten hoe het afloopt.

geplaatst op 31 maart 2015, 23:06 uur, permalink
Mooi acteerwerk, geweldige film. Verhaal klopt en de acteurs hebben puik werk geleverd! Zeker zien mensen!

avatar van J.Bell
geplaatst op 5 april 2015, 17:10 uur, permalink
Erg genoten van deze film, de cast, de vibe. Deze ga ik zeker nog een keer bekijken.

avatar van K. V.
geplaatst op 11 april 2015, 21:44 uur, permalink
Een beetje wisselende reacties over deze film gehoord, maar omdat 'k deze toch gratis kon bekijken via de bib, me er eens aan gewaagd. Tja, wel een redelijk lange film, maar toch bleef het de moeite om te blijven kijken. Mede door de cast die het prima deed. Verder was de muziek ook wel leuk en zag het er wel authentiek uit.
Geen topper, maar zeker ook geen slechte film.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 13 april 2015, 10:30 uur, permalink
When you are offered a favor or money, take the favor,
not the money. Jesus said that, didn't he?

De cast en het script zijn in mijn ogen een correcte match,
het acteerwerk wat afgeleverd wordt is meer dan prima
en de sfeer in de film wordt naar mijn mening uitermate
goed vastgelegd.

Voor mij geen vuiltje aan de lucht dus, drieënhalve ster
van mijn kant voor American Hustle (2013).

avatar van eRCee
geplaatst op 2 mei 2015, 11:20 uur, permalink
Het is inderdaad zoals De filosoof al heeft geschreven; het verhaal wordt goed verteld. Je krijgt als kijker voldoende informatie om te weten dat er onderhuids van alles speelt, maar je wordt in het ongewisse gehouden wie nu wie aan het oplichten is of zelfs maar wat de plannen zijn. Een keer of twee, drie komt Russel ineens met een vrij expliciet reflectieve scene waarin de zaken opnieuw worden neergezet. Ik vond dat erg sterk gedaan.
Dat is dus wat anders dan van een goed verhaal te spreken, want zelfs als relatieve leek op het gebied van de jaren '70 maffia-films, zie wel dat het allemaal niet buitengewoon origineel is.
Verder heb ik erg genoten van Christian Bale als een soort kruising van Robert de Niro (het praten, z'n geichtsuitdrukking, z'n hele houding) en Blaudzun (het haar en de bril). Sowieso een erg leuk personage. Ook de andere personages worden voldoende uitgewerkt om ze interessant te maken en dat houdt de film continu onderhoudend.
Een paar leuke dialogen, de aankleding en de score maken het helemaal af. Heerlijk filmpje.

avatar van Gijs2
geplaatst op 10 juli 2015, 11:32 uur, permalink
Goed geacteerd ( heel goed zelfs). Maar eigenlijk te saai, voor de hele film.

avatar van frolunda
geplaatst op 4 september 2015, 23:36 uur, permalink
Wisselvallige film zowel qua acteerwerk als verhaal maar tegelijkertijd bevat American hustle enkele fantastische momenten.De magnetron scene,de ontknoping en de sjeik vs DeNiro waren stuk voor stuk hoogtepunten.Daar tegenover stonden enkele saaie en warrige momenten (heb ik vaker bij David O. Russel) en de te lange speelduur.Bradley was voornamelijk irritant maar Bale,Lawrence en vooral Renner waren briljant.Toch een ruime voldoende.

avatar van crowdsurfer
geplaatst op 7 november 2015, 21:37 uur, permalink
Blablabla. Pfff

avatar van Forrest001
geplaatst op 9 januari 2016, 21:44 uur, permalink
Een rommelig verhaal met een verschrikkelijke aankleding (o.a. die kuif van Renner). Helaas hebben ze gekozen voor de jaren zeventig. het ziet er gewoon niet uit. De film gekeken vanwege de cast, incl. mijn twee favoriete actrices, maar met veel moeite uitgekeken. Goed geacteerd, vooral de scene met Adams en Lawrence; een prachtige bitchfight. Een erg voorspelbaar einde, dus ik ben niet zo tevreden met het geheel.

avatar van IH88
geplaatst op 9 februari 2016, 8:02 uur, permalink
“When you are offered a favor or money, take the favor, not the money. Jesus said that, didn't he?”

American Hustle is puur entertainment. David O. Russell staat bekend om zijn sfeervolle films vol met kleurrijke personages, gevatte dialogen, passende muziek, snelle regie en aparte montage en Hustle is geen uitzondering. Het verhaal rond oplichters, FBI-agenten, politici, gangstertypes en geschifte huisvrouwen gaat alle kanten op en je komt soms oren en ogen tekort om alles waar te nemen. Wie speelt dubbelspel? Wie licht wie op? Wie is loyaal aan wie? De film houdt deze vragen lang in het midden en op een gegeven moment vertrouwd niemand elkaar nog.

Ook qua toon veranderd de film per minuut. Op het ene moment zit je naar een screwball komedie te kijken, het andere moment waan je jezelf in Goodfellas. Maar O. Russell behoudt ten alle tijden zijn zo kenmerkende luchtige toon en de film zit vol met humorvolle dialogen en ronduit hilarische scènes. De film begint wat rommelig en heeft wat te veel tijd nodig om alle personages te introduceren maar na ongeveer een half uur komt de film echt op gang. Het gedeelte rond het feest in een casino met de geweldige cameo van De Niro is werkelijk fantastisch. Alle personages komen samen en de scene tussen Lawrence en Adams zal ik niet snel vergeten. Bale is fantastisch als vadsige oplichter die toch de vrouwen makkelijk om zijn vingers windt en heeft een mooie chemie met Adams en Lawrence. Adams loopt er werkelijk prachtig bij maar blijft vreemd genoeg ook een beetje vlak. Daar dacht ik pas aan toen de film was afgelopen dat dan weer wel. Lawrence overtuigd als geschifte huisvrouw en steelt samen met Bale de show. Hun scènes samen zijn net brandend buskruit. Renner speelt ingetogener dan ik van hem gewend ben en speelt eigenlijk ook het enige personage waar je iets om geeft. Cooper was ook goed maar toch de minste van het stel. American Hustle is rommelig en iets te lang maar ook een heerlijke filmbelevenis. De acteurs, de kostuums, het haar, de jaren 70 sfeer, de muziek, het tempo.... Genieten geblazen.

avatar van Ferdydurke
geplaatst op 6 maart 2016, 14:55 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Russell houdt het leuk & gezellig.

Een acteursfeestje (vooral Bale is hier erg goed) gelardeerd met droogkomische momenten, en inderdaad een aardige opbouw, waardoor de aandacht wordt vastgehouden.

De stoere, door de wol geverfde toon die aanvankelijk wordt aangeslagen (je gelooft alleen wat je wil geloven, iedereen belazert iedereen, en vooral zichzelf) wordt hier dan wel niet tot en met het einde toe volgehouden.

Anders dan bijvoorbeeld PT Anderson met Inherent Vice – een film die qua setting en sfeer wel wat overeenkomt met deze – laat Russell zijn protagonisten, en de kijker, niet verzuipen in een bodemloze draaikolk van verwarring en desillusie, maar hecht de boel wel zeer geruststellend af door zijn schelmenpaar nog lang en gelukkig weg te laten komen.

Zonder die laatste illusie van romantiek kunnen we dan kennelijk toch niet, ondanks alle wereldwijsheid. Maar wat geeft het; dit is toch een aardig staaltje vakwerk, goed voor een genoeglijk avondje. Het zal ook niet de bedoeling geweest zijn om echt door te bijten; een soepele, lichtvoetig-bijdehandte satire keeps the doctor away, zullen we maar zeggen.

avatar van Capablanca
geplaatst op 6 maart 2016, 15:43 uur, permalink
Film had hier en daar leuke momenten, maar maakte over het geheel genomen een wat geforceerde indruk.

geplaatst op 13 maart 2016, 0:58 uur, permalink
Zeker geen slechte film, al is het ook geen hoogvlieger. Voortreffelijke cast, met twee actrices die de laatste jaren toch wel een beetje de dienst uitmaken in Hollywood (Jennifer Lawrence en Amy Adams) en twee uitstekende acteurs (Christian Bale en Bradley Cooper). Bale draagt de film, durf ik wel te zeggen. Al doet Jeremy Renner, als ''corrupte mayor'' het ook niet onverdienstelijk.

Het zijn dus vooral de scenes met Bale die het erom doen.

avatar van Popcorntales
geplaatst op 21 april 2016, 19:40 uur, permalink
Heerlijke sfeer, een boel topacteurs- en actrices. Maar jammer genoeg leef je op bijna geen enkel moment mee met één van de personages. Een blitse, prachtige verpakking maar de inhoud is jammer genoeg niet navenant. Volledige recensie kan je hier lezen: Recensie: American Hustle – Popcorn Tales - popcorntales.com

avatar van DjFrankie
geplaatst op 30 april 2016, 0:39 uur, permalink
Idd geen geweldige film maar wel leuk. Lawrence speelt wat mij betreft subliem hier.

avatar van Eibmoz
geplaatst op 11 mei 2016, 23:01 uur, permalink
Voor mij een beetje onbegrijpelijke film, misschien een tweede kijkbeurt waardig alhoewel ik dat niet zo gauw ga zien gebeuren, wel heel goede muziek!

avatar van stefan dias
geplaatst op 30 mei 2016, 9:39 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geweldige rol natuurlijk van (oudere) Burt Reynolds-dubbelganger Christian Bale (met een aardige knipoog naar diezelfde Burt in de film zelf), maar de andere acteurs doen nauwelijks onder. Zelfs De Niro komt nog even knallen tegen het eind van de film, voor degenen die zouden denken dat hij 'het niet meer heeft'. Ook Bradley Cooper, waar ik absoluut niks mee heb, is perfect gecast als ironisch genoeg té hebzuchtige flik die grandioos op zijn bek gaat. Ook Jennifer Lawrence en Louis C.K. doen hun duit in het zakje (hoewel het verhaal met het ijsvissen bijna op een stand-up routine van 'm ging lijken).

Verder lijk je alweer naar een typische sting-movie te kijken waar de aap op het einde uit de mouw komt als blijkt dat het allemaal om één geniaal plan ging. Hier gaat het toch even anders: telkens duiken er nieuwe verrassingen op en gaat het eigenlijk heel de film lang om damage control. De scenarist(en) lijken bijna zelf zo te werk gegaan te zijn: hoe moet het nu verder?
Het enige wat me altijd opvalt bij Hollywood en de seventies: die zien er altijd zo super netjes en stylish uit. Alsof het om een oude Diesel commercial gaat. Het mag allemaal wel wat smoezeliger.

Topamusement met de focus op script en acteerprestaties.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 10 juli 2016, 12:08 uur, permalink
Popcorntales schreef:

Aardige film met de nodige dosis actie en humor maar om nu te zeggen dat wij hem geweldig vonden, dat is niet helemaal waar.
Wat "Popcorntales" zegt over het meeleven van één van de personages was ook voor ons een gegeven waardoor de film toch niet geeft aan de kijker wat hij dient te geven: mee leven via één van de spelers is altijd voor ons een must en dus ook voor "Popcorntales". Anders wordt het een verhaal waar je niet bij wordt betrokken en dat was ook met deze film het geval.
Toch vanwege het aardige verhaal en toch een goed spel van onze spelers een mooie zeven als waardering.

avatar van Popcorntales
geplaatst op 10 juli 2016, 18:22 uur, permalink
knusse stoel schreef:

Geef ik je 100% gelijk in Knusse Stoel. Had heel de film lang het gevoel dat er gewoon nog véél meer in zat. Want op zich is er weinig aan te merken op het acteerspel, de setting, de regie, enzovoort. Alleen bleef ik op mijn honger zitten omdat iedereen hier wel 'slecht' lijkt te zijn. Enkel voor Carmine Polito (Renner) had ik een beetje sympathie.