MENU

3,22

Misdaad / Drama

geregisseerd door David O. Russell
met Christian Bale, Bradley Cooper en Amy Adams

Irving Rosenfeld (Christian Bale) is een briljante oplichter die samen met zijn sluwe Britse partner en minnares Sydney Prosser (Amy Adams) wordt gedwongen om te werken voor de losgeslagen FBI-agent Richie DiMaso (Bradley Cooper). DiMaso introduceert ze in de gevaarlijke maar betoverende wereld van de 'power brokers' (oplichters die mensen omkopen om op een bepaalde persoon te stemmen) en de maffia.

240 BERICHTEN57 MENINGEN

avatar van constructivist
geplaatst op 12 mei 2014, 19:14 uur, permalink
feyenoord126 schreef:
Als je hier al 4.5 sterren voor geeft, dan vraag ik me af wat je voor echt goede films geeft.....

Dan moet je in mijn stemoverzicht kijken.

geplaatst op 31 mei 2014, 16:52 uur, permalink
Wat een slechte film, maar blijkbaar verschilt men van mening hierover

Ik heb hem in de bios gezien en ben halverwege weggegaan...

avatar van Insignificance
geplaatst op 4 juni 2014, 18:06 uur, permalink
Niet onaardig, al had dit wat mij betreft wel wat uitbundiger en enthousiaster gemogen. De aankleding is er in ieder geval naar. Groteske seventies uitdossingen met krulspelden en een comb over. Het levert meteen een van de grappigste momenten op, daarna mist het toch ietsje te vaak een bepaalde animo.

De schwung die Scorsese er wel eens onder kreeg, krijgt Russell niet volledig voor elkaar en zo kruipt er hier en daar wat zand in de motor. Bijvoorbeeld rondom Louis C.K. en het visverhaaltje. In potentie erg leuk, dat geldt voor beide, maar het komt er niet helemaal van. Cooper sloeg bij mij ook niet erg aan.

Bale komt geraffineerder voor de dag. Best knap als je ziet hoe ze hem hebben opgetuigd en hij verslikt zich tenminste niet in dat sappige New Yawk accent. Lawrence is bij de dames degene die het meest in het oog springt. Lekker irritant en dom stadswijf die het bloed onder de nagels vandaan weet te halen.

En toch, wanneer Live and Let Die voorbij komt, is dat niet bepaald een voltreffer. Verhaaltje is verder zo ongeveer wat je ervan mag verwachten, De Niro's korte optreden is spot on en de film kent een zekere comic vibe die aangenaam genoeg is om het draaiende te houden, maar écht ontbranden is er niet bij.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 12 juli 2014, 0:09 uur, permalink
Hmm gevoel.

De cast is geweldig. Vooral Bale, Cooper is ook wel op dreef.
De film kwam voor mij met een van de grootste ergernissen, de internetverbinding viel zo nu en dan weg. Nog nooit gehad en, mijn hemel, wat is dat verschrikkelijk.

De scene met DeNiro vond ik mooi. Geinig hem nog eens te zien. De film als geheel pakte alleen niet heel erg, had er meer van verwacht.

avatar van Gerlof1378

geplaatst op 12 juli 2014, 13:25 uur, permalink
Goeie film, maar er had wel wat meer pit in gemogen en soms is het verhaal ook vrij verwarrend. Alle
acteurs/actrices vond ik goed spelen, vooral Amy Adams vond ik goed mijn menig natuurlijk. Van mij krijgt de film een nette 3,5

avatar van dvdfreak123
geplaatst op 13 juli 2014, 2:02 uur, permalink
Toch wel tegenvaller vind ik. Had hoge verwachtigen bij deze. Na Russel zijn the fighter die ik trouwens erg goed vond toch redelijk teleurgesteld. Bale speelt erg goed, maar film weet gewoon niet ganse tijd te boeien, setting en de klassieke autos en muziek vond ik wel goed. En geven je echt wel het gevoel van de jaren 70/80. Vind dat Russel hier meer kon uit halen zoals Scorsese zen schwung eraan zou geven zoals hierboven al vermeld is. Spijtig.

avatar van Dennis,26
geplaatst op 13 juli 2014, 19:25 uur, permalink
Ik vind deze Film echt heeel slecht,Pfff ik vond het heel lang duren dat er wat Actie in kwam
die eigenlijk nog niet eens kwam zo lang duurde dat
het ging ook van hak op de tak je was gewoon je verhaal in eens kwijt dat je het
niet meer snapte waar het over ging

al bij al een zeer saaie film vandaar deze 1.

avatar van Flavio
geplaatst op 15 juli 2014, 15:36 uur, permalink
American hustle, de grote verliezer bij de Oscars, is een niet onaardige film waarin vooral Bale een goede rol neerzet. Bradley Cooper en Amy Adams zullen nooit mijn favorieten worden- Cooper overtuigt me nooit en doet te veel aan overacting (de scene dat hij zn baas afzeikt vond ik tenenkrommend) en Adams vind ik een erg fletse actrice. Lawrence speelt ok en de cameo van DeNiro was wel aardig, maar ook niet meer dan dat. Het probleem met de film is dat er een soort lullige lusteloosheid van uitgaat, en geen ondedoelde lulligheid zoals in Coen-films, ik denk dat de makers ervan overtuigd waren bezig te zijn met epische film over de 70s. Maar het werkt gewoon op te veel fronten niet.

De korte momenten met wat humor zijn meestal net niet raak, de film kakt in op momenten dat het spannend zou moeten zijn, te veel miscasts, niet altijd gelukkige en vooral weinig gedurfde muziekkeuze - terwijl de jaren 70 toch voldoende inspiratie zouden moeten bieden- en een scenario waar te weinig in zit voor een film van bijna twee en half uur.

Nee wat mij betreft is Russell een bekwaam regisseur die één sterke film heeft gemaakt (the Fighter) en verder vooral veel middelmaat.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 28 juli 2014, 22:45 uur, permalink
Het mooiste aan de film is de sterrencast. Bale, Adams, Lawrence, Cooper...ze doen het allemaal geweldig en zetten met talent ware pokerfaces neer. Een koppel oplichters worden door een ambitieuze FBI agent gedwongen worden om een scam op te zetten, teneinde de corrupte burgemeester van NYC erin te laten luizen (wat gekend was als het Abscam schandaal).

Ook enkele meer komische momenten waren schitterend zoals de foeterende Lawrence en de baas van Cooper. Toch schittert de film niet steeds zoals het moet. De dialogen zijn te talrijk en niet altijd even functioneel; een goede film komt sterker over wanneer meer met beelden verteld wordt dan met woorden. De film verslikt zich in een overdaad aan dialoog die aan sneltempo afgerammeld wordt. Dit ergerde me het meest maar er was daarnaast ook veel om dit weer in de positieve zin te compenseren.

geplaatst op 8 augustus 2014, 21:49 uur, permalink
Uitstekende film waarin een oplichter gedwongen wordt te werken voor de FBI om zo andere oplichters op te pakken. De film heeft een goeie opbouw en ook de hele jaren '70 aankleding is tot in de puntjes verzorgd. De balans tussen het plot en de personages had wellicht wat beter gekund. Maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door een uitstekende cast waarin vooral Amy Adams en Jennifer Lawrence positief opvallen.

avatar van tbouwh
geplaatst op 9 augustus 2014, 19:30 uur, permalink
Langdradige film, bij vlagen erg saai, die gered wordt door goed acteerwerk en een prima aankleding.
Het plot vond ik redelijk oninteressant, en het is vaak erg lastig te volgen, waardoor ik af en toe mijn aandacht verloor.
Christian Bale acteert enorm goed, maar zijn personage haalt vaak het bloed onder de nagels vandaan. Adams acteert ook goed, maar verliest het op alle vlakken van Lawrence, die jammergenoeg minder screentime heeft. Die scene dat ze Live and Let Die playbackt vind ik briljant.
Aan het einde wordt het nog interessant met de scene tussen Renner en Bale. Daarnaast waren de eerste 3 kwartier het aanzien wel waard.
Kwalitatief een voldoende, maar echt vermaakt heb ik mij niet.

avatar van I_extol_1994
geplaatst op 11 augustus 2014, 14:58 uur, permalink
Wat een slechte film. Het enige waar de film goed in is is in het draaien van een rad voor ogen waardoor ik totaal niet weet hoe het plot in elkaar steekt. Het enige wat een beetje houvast biedt is de wikipedia pagina.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 13 augustus 2014, 21:23 uur, permalink
Nochtans niks ingewikkelds deze film.

geplaatst op 30 augustus 2014, 14:39 uur, permalink
3,22, dat is fokking laag voor deze film, elk moment intrigeert, zit vol met spanning, persoonlijkheid en detail. De film doet mij denken aan pulp fiction. Hoe kan het dat ik van zo'n slechte vrouw ga houden gedurende de film, ook al is haar vriend een mafiosi?

avatar van Do88
geplaatst op 22 september 2014, 16:45 uur, permalink
Leuke cast, film keek lekker weg,
maar had er stiekem wel wat meer van verwacht.

geplaatst op 26 september 2014, 20:58 uur, permalink
Redelijke film, die het wel moet hebben van de vertolkingen, het verhaal is minder.
Christian Bale, die voor zijn rol in 'The Machinist' graatmager moest zijn, doet hier net het omgekeerde, hier is hij, bijna onherkenbaar, een dikke papzak, maar hij speelt zijn rol met verve.
Net als alle andere leden van de cast trouwens. Leuk ook om oudgediende Anthony Zerbe nog eens weer te zien in een gastrol.
De film is bij momenten wat langdradig door de vele dialogen, actie is er niet, maar toch vlot de film goed.
En ik denk dat de film zo goed wegkijkt door de formidabele score die hij heeft, prachtige muziek, veel bekende nummers, het zijn er heel wat, Tom Jones, Duke Ellington, Santana, Paul McCartney enz...
Kortom: een redelijk goede film, al had ik er wel wat meer van verwacht.

avatar van martijn011
geplaatst op 1 oktober 2014, 13:33 uur, permalink
Ik vind het moeilijk om nou te bepalen wat ik van deze film vond. Tijdens het kijken werd ik heen en weer geslingerd tussen positivisme en negativisme. Het ene moment vond ik het een geweldige film, terwijl het een paar momenten later weer omsloeg naar de andere kant.
Het verhaal is best complex, veel personages en enorm veel dialogen. Misschien wel teveel. Komt nog bij dat de film behoorlijk lang duurt, misschien had iets knip- en plakwerk het beter tot z'n recht doen laten komen.

Het acteerwerk is in ieder geval wel uitstekend verzorgd. Leuk om Christian Bale eens te zien met een buikje, veelzijdig acteur is dat toch. Ook de rest is prima op dreef, vooral de vrouwelijke hoofdrolspelers Adams en Lawrence.
Zoals gezegd moet je goed je aandacht bij deze film houden, het vereist veel denkwerk van de kijker. Het einde is prima en dat zorgt ervoor dat ik een nipte voldoende toeken.

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 6 oktober 2014, 16:13 uur, permalink
The power of intention.

American Hustle is een simpel misdaadverhaaltje dat maar niet weet te kiezen tussen de genres drama, misdaad en komedie. Deze verwarrende mix wordt enigszins bijeengehouden door een plakkerig 70's sausje maar een topfilm is het niet.

De leuke jaren '70 aankleding verdoezelt de inhoudelijke tekortkomingen enigszins en geeft de sterrencast een mooie gelegenheid zichzelf op debiele manieren uit te dossen. De kolossale comb-over van Christian Bale, of Bradley Cooper met krulspelden of Amy Adams die gedurende de hele film geen seconde een BH draagt. Ik vraag me af of het in die tijd ècht mode is geweest dat je borstjes bijna uit je minimalistische jurkje hangen, maar wat dat betreft knijp ik graag een oogje toe en neem ik deze twee kleine anachronismen voor lief.

Goed acteren kunnen ze allemaal en ook Jennifer Lawrence laat zien een wat meer volwassen rol aan te kunnen. Ze is duidelijk meer waard dan de rol van Katniss in de Hunger Games films - die qua doelgroep toch sterk aanleunen bij de infantiele Twilight trilogie. Nee, Jennifer Lawrence komt er wel.

In het begin van de film zien we, middels enkele flashbacks met voiceovers, een straatschoffie zichzelf langzaam opwerken tot boef. Het lijkt allemaal erg op Goodfellas. Later wordt de toon grimmiger en lijkt het een beetje de Casino-kant op te gaan. Met name de ijzersterke scène met de cameo van Robert DeNiro is een keerpunt in de film, alhoewel een deel hiervan rechtstreeks gestolen lijkt uit Inglorious Basterds ("bongiorrrrnooow.").

De stront raakt vanaf dat moment de ventilator en je verwacht dat de personages niet veel later elkaar de vingernagels gaan uitrukken, maar zo ruw wordt het allemaal niet. De film houdt het netjes, gladjes en gepolijst en laat je achter met het gevoel naar een misdaadkomedie te hebben gekeken. Het is allemaal net iets te onserieus.

Hoewel de grappige scènes op zich heel leuk zijn - het feestje bij de FBI met Bradley Cooper die zijn baas nadoet is erg aanstekelijk - had het iets serieuzer gemogen. Niet per se bloederiger, maar wel iets consistenter. De film schiet qua toon veel te veel heen en weer tussen Scorcese, Tarantino en Coen. Het resultaat leunt aan bij Oceans Eleven en is daarmee veel te luchtig - het had wat mij betreft meer mogen lijken op Donnie Brasco .

3 sterren

geplaatst op 15 oktober 2014, 21:01 uur, permalink
Niet slecht, heb me vermaakt

avatar van DutchTakeshiro
geplaatst op 13 november 2014, 0:12 uur, permalink
American Hustle... ik zal maar meteen beginnen met te zeggen dat het lastig is om deze film te beoordelen. De acteerprestaties van Bale, Cooper, Renner en Adams zijn goed. Daar is geen twijfel over mogelijk. Aan de andere kant zit er erg weinig pit in het verhaal. Vrij tam zelfs en het leeft zelden. De film van meer dan twee uur heeft dus zijn mankementen, en duidelijk sterke punten. Het is jammer dat ik de mankementen zwaar vind wegen. Regisseur David O. Russell heeft er helaas niet voor gekozen om de film wat meer snelheid, pit en actie te geven.

Geweldige acteerprestaties van deze topcast. Christian Bale is zoals altijd weer in vorm en zonder twijfel de beste acteur. Hij heeft weer een kleine metamorfose ondergaan om het personage Irving Rosenfeld te spelen. Bradley Cooper weet niet helemaal te overtuigen maar doet het zeker niet slecht. Hij wordt een beetje ondergesneeuwd door Bale en weet zich nog net uit te graven. Op sommige monenten is het niet al te overtuigend en lijkt het slecht te passen bij de atmosfeer van de film. Jeremy Renner doet het uitstekend. Ik ben persoonlijk niet helemaal overtuigd van Renner's algehele acteerniveau maar in American Hustle doet hij het goed. Amy Adams speelt fijn en het is een prachtige dame om te zien, erg sensueel en verleidelijk. Jennifer Lawrence speelt een echte bitch en doet dit met verve. Ze heeft me enkel geïrriteerd, mede door het feit dat ze haar rol goed speelt en ik haar een vrij slechte actrice vind. Robert de Niro staat op de automatische piloot met zijn kleine rol.

American Hustle is een film van enkele extremen. Ik heb het gevoel dat er veel meer in had gezeten. Er gebeurde te weinig en je aandacht verzwakt gewoon enkele keren. Ook worden er een aantal details te moeilijk uit de doeken gedaan en is het hierdoor soms lastig om het verhaal te volgen. Het leukste is nog om deze film te kijken voor een geweldige Christian Bale en een verrassend goede Jeremy Renner. American Hustle is niet zo bijzonder als de film op het eerste gezicht doet vermoeden, en dat is zeker jammer.

avatar van chevy93
geplaatst op 12 december 2014, 16:06 uur, permalink
Irritante rol van Lawrence. Ik kon haar niet serieus nemen.

avatar van Joy4ever
geplaatst op 15 december 2014, 14:22 uur, permalink
De scene waarin Bradley Cooper die Stoddard nadoet
. Je kon me opvegen. Film helaas wat te rommelig voor halfje meer maar ik heb me prima vermaakt met deze film. En oef, wat zag Adams er bij vlagen lekker uit zeg

avatar van Piratje
geplaatst op 19 december 2014, 3:44 uur, permalink
De in de wolken geschreven film roerde mij maar matig.
Buiten de goede score can de cast was het meer dan twee uren zoeken naar...
Of misdaad, of drama, of... Maar scoorde nooit in zijn geheel. In deze film had veel meer gezeten dan wat er getoond werd.
Niet opvallen goed of slecht. Een beetje amusant om naar te kijken maar het echt genieten van het verhaal zal er niet in.
Voor mij een middelmaatscore van 2,5.

avatar van TM Scarface
geplaatst op 23 december 2014, 0:37 uur, permalink
Aardige film met een klein beetje een ingewikkeld plot, vooral het einde.
Het begin en het einde gaat met een goed tempo, maar het hele middenstuk is best langdradig en soms saai. Soms leek het wel of ik naar een familiedrama zat te kijken, dan een misdaad film.
Er zit wel een mooie jaren 70 sfeer in en goede aankleding. Acteerprestaties waren goed en leuk verdeeld. Uiteindelijk ook een verrassend/onvoorspelbaar einde, waarvan je niet zeker weet hoe het precies in elkaar steekt.
Al om al wel gewoon een goede voldoende, mede door de goede sfeer, cast en acteerprestaties.

avatar van U96
geplaatst op 6 januari 2015, 3:19 uur, permalink
schitterende film !!!!! alles klopt aan deze film knap decor, zalige sfeer en vooral muziek, en Christian Bale op zijn best!!! en vooral het plot...... schitterend!!!!

geplaatst op 6 januari 2015, 17:23 uur, permalink
Ondanks geweldig acteerwerk van Bale en vooral ook Adams kon me de film niet geheel boeien. Het eerste uur was matig door te komen. Als dan uiteindelijk de maffia ook nog een rol gaat spelen, verwacht je meer actie.
Ben bang dat er veel meningen gebaseerd zijn op "je moet dit eigenlijk goed vinden met die topacteurs en nominaties..."

avatar van jffrfilms
geplaatst op 6 januari 2015, 21:31 uur, permalink
Mede door 10 Oscar nominaties was mijn verwachting hoog! En ik vond hem toch tegenvallen...
Buiten de acteurs vooral Christian Bale dragen de film, sfeer zit er weinig in (je ziet vaak kantoor en hotelkamers) soundtrack is gewoon goed! Kostuums en make up is goed gedaan maar het verhaal is slap aftreksel van al de goede maffia films die er zijn! David O. Russell kon me al niet zo boeien met silver lining playbook.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 9 januari 2015, 21:33 uur, permalink
American Hustle kan uitpakken met een mooie sterrencast maar David O. Russell kan er blijkbaar weinig mee. Het resultaat is een nogal gênante parodie die niet helemaal werkt. Bradley Cooper is gewoon slecht en Bale draait ook op automatische piloot. De aandacht ging naar de dames Adams en Lawrence en niet vanwege hun looks. Het verhaal rammelt ook nogal en is weinig boeiend. Hou het dan wat korter eventueel. Qua sfeer zit dit wel goed met een mooie 70's look en soundtrack. Ik heb geen idee wat Russell met deze film van plan was. Hij had waarschijnlijk wel enkele ideeën die elkaar afwisselden tijdens het filmen zodat hij nadien nog altijd niet goed wist waar naar toe. Veel Oscarnominaties maar een film die eerder zal vergeten zijn dan in de geschiedenis vermeld.

avatar van Aapje81
geplaatst op 11 januari 2015, 18:53 uur, permalink
Amy Adams is indrukwekkend en ook Jennifer Lawrence is een goede actrice. De mannen overtuigen helaas wat minder. Bale zal nooit mijn vriend worden en ook Cooper was wel eens beter maar ze blijven onderhoudend genoeg.

Grootste probleem van deze film is echter de langdradigheid. Op een gegeven moment is het verhaaltje wel klaar maar moet er op allerlei geforceerde manieren toch nog iets worden gebracht. In mijn beleving was dit echter niet nodig.

Zoals gezegd Amy Adams maakt indruk maar dat is ook de voornaamste reden dat deze film geen lagere beoordeling krijgt.

Gemiddeld.

avatar van Decec
geplaatst op 23 januari 2015, 22:12 uur, permalink
Een goede misdaad/drama film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Christian Bale en
Bradley Cooper...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...