MENU

Insidious: Chapter 2 (2013)

3,14

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Rose Byrne, Patrick Wilson en Barbara Hershey

Josh (Patrick Wilson) en Renai Lambert (Rose Byrne) zijn dolgelukkig met de terugkeer van hun zoon Dalton (Ty Simpkins), die ternauwernood een bovennatuurlijke wereld wist te ontsnappen met behulp van zijn vader. Josh' ongewone connectie met deze bovennatuurlijke wereld blijft echter een gevaar. De Lamberts besluiten samen om dieper in zijn jeugd te graven om te achterhalen wat de oorzaak is van deze connectie.

avatar van erik1677
geplaatst op 17 februari 2014, 14:38 uur, permalink
Oke dan! i sterretje erbij, want compleet bagger is het natuurlijk niet. Maar ik hoop dat Wan binnenkort toch wel weer met iets meer frisse ideeen komt. The conjuring was echt mega vet en staat ook hoog in mijn jaarlijst van 2013, maar deze is toch veel minder.

BluRay-P
geplaatst op 2 maart 2014, 17:58 uur, permalink
De eerste Insidious uit 2011 vond ik een geweldige horrorfilm met een lekker old-school spookhuis sfeertje dat tevens ook nog eens doodeng was. Nou bracht James Wan, de regisseur, twee horrorfilms uit vorig jaar. Hij bracht de film The Conjuring uit, een zeer geslaagde spookhuis film die mij de stuipen op het lijf heeft gejaagd. Later bracht hij ook nog het geanticipeerde vervolg op Insidious uit, namelijk Insidious Chapter 2.

Insidious Chapter 2 start meteen na de gebeurtenissen uit het eerste deel. Josh (Patrick wilson) heeft zijn zoon Dalton weten te redden uit een demonische onderwereld genaamd The Further. Het gezin probeert te herstellen, maar al gauw beginnen er weer dingen te gebeuren. Renai (Rose Byrne) ziet onverklaarbare verschijningen wanneer ze alleen thuis is en Dalton hoort 's nachts vreemde geluiden op de gang. Wanneer dan ook nog eens Josh zich vreemd begint te gedragen, begint de vraag te komen of het ook wel Josh was die terugkwam uit The Further.

Ik vond Insidious een waanzinnige film. Echt een fantastisch stukje horror cinema met old school spookhuis elementen, spanning en sterke schrikmomenten. Ik was dan ook erg benieuwd naar het vervolg waar ze mee aan het werken waren, maar toch was ik ook een beetje sceptisch. Dat kwam omdat ik ook wist dat James Wan na de eerste Saw-film het origineel nooit meer kon overtreffen. Doet hij de eerste Insidious-film wel tegoed met een vervolgfilm?

Ik moet zeggen dat het James Wan en scenarist Leigh Whannell aardig gelukt is om een goede opvolger te maken. Veel van de hoofdrolspelers uit de eerste film zijn terug, en dat was fijn aangezien de eerste film een prettige cast had. Ook op spanning vind ik de film erg geslaagd. Er zaten niet zoveel klassieke schrikmomenten in als bij de eerste film, maar hier werd de spanning meer gedragen door het tempo en de opbouw. We krijgen ook meer antwoorden: wie is die enge oude vrouw? Wat is er met Josh aan de hand? We komen er allemaal achter. Tenslotte wil ik nog even op een dingetje positiviteit uiten en dat is hoe praktisch alles in elkaar zit. James Wan maakt niet gebruik van goedkope CGI of digitale meuk. Nee, hij verkiest om de geesten er wat meer old-school uit te laten zien; een witte jurk aan, een zwart bruidspak. Het levert bijdrage aan het enge niveau van de film.

Toch heeft Insidious Chapter 2 ook wel haar problemen. Heel veel dingen die ik zo sterk vond aan het eerste deel worden nogmaals gebruikt (de pianoscore bij de schrikmomenten, de heerlijk griezelige opening). Het probleem is: het is allemaal al gebruikt bij de eerste film. Hier komt het echt niet meer zo krachtig over. Het is wel leuk, maar misschien had ik dan verwacht dat ze iets verder gingen. Als laatste vond ik de humor ook wel iets over de top. In de eerste film vond ik de humor juist erg goed; een leuke toevoeging vooral gedragen door Whannell's rolletje in de film. In deze film wordt het te flauw en over de top, en past het niet bij de lugubere toon die deze film heeft.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 12 maart 2014, 10:36 uur, permalink

avatar van bjerik76
geplaatst op 14 maart 2014, 15:40 uur, permalink
Vond het wel een mooi vervolg op het eerste deel
Deel 1 komt dan niet zo goedkoop af vanwege het einde daar.

Spannend, geheimzinnig.
Alleen op het eind vond ik het wel genoeg met elke keer die wisselingen tussen die werelden, het heden en verleden.

Gewoon hierbij laten, mooie afronding, geen deel 3 please.

avatar van Martxela
geplaatst op 15 maart 2014, 16:11 uur, permalink
Insidious 1 vond ik erg spannend en erg goed, en was dan ook nieuwsgierig naar Insidious 2. helaas, het niveau van 1 werd er echt niet mee gehaald. In het begin nog wel wat aardige schrikmomenten, maar het eind was feitelijk gewoon een herhaling van deel 1, met andere personen. En kom op, dat hiernamaals hebben we wel eens beter gezien!

En viel dit nu alleen mij op of was het exact hetzelfde huis met exact dezelfde slaapkamer als in The Conjuring? Twee voor de schrikmomentjes, verder teveel van hetzelfde. Geen deel 3 please!

geplaatst op 20 maart 2014, 22:57 uur, permalink
Stukken minder dan het eerste deel, dat zich tot een effectieve horrorfilm ontpopte. Aan het tweede deel doen, zonder uitzondering, dezelfde personen mee en het verhaal over de familie wordt voortgezet en verdiept. De regisseur heeft z'n best gedaan om het een en ander zo onheilspellend mogelijk voor het voetlicht te brengen, maar het is minder fascinerend, er zijn nauwelijks verrassingen te bespeuren en James Wan daalde af naar een onderaards en bovennatuurlijk abacadabra.

geplaatst op 22 maart 2014, 17:52 uur, permalink
Ik hoop dat deze film is bedoeld als horrorparodie...

geplaatst op 28 maart 2014, 16:20 uur, permalink
Nou idd, zo over the top met schikmomenten, totaal niet eng, maar deel 1 was volgens ook een lachfilm, echt te kinderachtig gewoon.

geplaatst op 18 april 2014, 20:43 uur, permalink
Had van deze film meer verwacht.
Echt niet beter dan deel 1, dat op zich ook al geen schitterende prent was.
En de schrikmomenten, die kwamen er alleen van de geluidseffecten, niet van de beelden en al zeker niet van het verhaal.