MENU

Insidious: Chapter 2 (2013)

3,11

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Rose Byrne, Patrick Wilson en Barbara Hershey

Josh (Patrick Wilson) en Renai Lambert (Rose Byrne) zijn dolgelukkig met de terugkeer van hun zoon Dalton (Ty Simpkins), die ternauwernood een bovennatuurlijke wereld wist te ontsnappen met behulp van zijn vader. Josh' ongewone connectie met deze bovennatuurlijke wereld blijft echter een gevaar. De Lamberts besluiten samen om dieper in zijn jeugd te graven om te achterhalen wat de oorzaak is van deze connectie.

179 BERICHTEN43 MENINGEN

avatar van erik1677
geplaatst op 17 februari 2014, 14:38 uur, permalink
Oke dan! i sterretje erbij, want compleet bagger is het natuurlijk niet. Maar ik hoop dat Wan binnenkort toch wel weer met iets meer frisse ideeen komt. The conjuring was echt mega vet en staat ook hoog in mijn jaarlijst van 2013, maar deze is toch veel minder.

BluRay-P
geplaatst op 2 maart 2014, 17:58 uur, permalink
De eerste Insidious uit 2011 vond ik een geweldige horrorfilm met een lekker old-school spookhuis sfeertje dat tevens ook nog eens doodeng was. Nou bracht James Wan, de regisseur, twee horrorfilms uit vorig jaar. Hij bracht de film The Conjuring uit, een zeer geslaagde spookhuis film die mij de stuipen op het lijf heeft gejaagd. Later bracht hij ook nog het geanticipeerde vervolg op Insidious uit, namelijk Insidious Chapter 2.

Insidious Chapter 2 start meteen na de gebeurtenissen uit het eerste deel. Josh (Patrick wilson) heeft zijn zoon Dalton weten te redden uit een demonische onderwereld genaamd The Further. Het gezin probeert te herstellen, maar al gauw beginnen er weer dingen te gebeuren. Renai (Rose Byrne) ziet onverklaarbare verschijningen wanneer ze alleen thuis is en Dalton hoort 's nachts vreemde geluiden op de gang. Wanneer dan ook nog eens Josh zich vreemd begint te gedragen, begint de vraag te komen of het ook wel Josh was die terugkwam uit The Further.

Ik vond Insidious een waanzinnige film. Echt een fantastisch stukje horror cinema met old school spookhuis elementen, spanning en sterke schrikmomenten. Ik was dan ook erg benieuwd naar het vervolg waar ze mee aan het werken waren, maar toch was ik ook een beetje sceptisch. Dat kwam omdat ik ook wist dat James Wan na de eerste Saw-film het origineel nooit meer kon overtreffen. Doet hij de eerste Insidious-film wel tegoed met een vervolgfilm?

Ik moet zeggen dat het James Wan en scenarist Leigh Whannell aardig gelukt is om een goede opvolger te maken. Veel van de hoofdrolspelers uit de eerste film zijn terug, en dat was fijn aangezien de eerste film een prettige cast had. Ook op spanning vind ik de film erg geslaagd. Er zaten niet zoveel klassieke schrikmomenten in als bij de eerste film, maar hier werd de spanning meer gedragen door het tempo en de opbouw. We krijgen ook meer antwoorden: wie is die enge oude vrouw? Wat is er met Josh aan de hand? We komen er allemaal achter. Tenslotte wil ik nog even op een dingetje positiviteit uiten en dat is hoe praktisch alles in elkaar zit. James Wan maakt niet gebruik van goedkope CGI of digitale meuk. Nee, hij verkiest om de geesten er wat meer old-school uit te laten zien; een witte jurk aan, een zwart bruidspak. Het levert bijdrage aan het enge niveau van de film.

Toch heeft Insidious Chapter 2 ook wel haar problemen. Heel veel dingen die ik zo sterk vond aan het eerste deel worden nogmaals gebruikt (de pianoscore bij de schrikmomenten, de heerlijk griezelige opening). Het probleem is: het is allemaal al gebruikt bij de eerste film. Hier komt het echt niet meer zo krachtig over. Het is wel leuk, maar misschien had ik dan verwacht dat ze iets verder gingen. Als laatste vond ik de humor ook wel iets over de top. In de eerste film vond ik de humor juist erg goed; een leuke toevoeging vooral gedragen door Whannell's rolletje in de film. In deze film wordt het te flauw en over de top, en past het niet bij de lugubere toon die deze film heeft.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 12 maart 2014, 10:36 uur, permalink

avatar van bjerik76
geplaatst op 14 maart 2014, 15:40 uur, permalink
Vond het wel een mooi vervolg op het eerste deel
Deel 1 komt dan niet zo goedkoop af vanwege het einde daar.

Spannend, geheimzinnig.
Alleen op het eind vond ik het wel genoeg met elke keer die wisselingen tussen die werelden, het heden en verleden.

Gewoon hierbij laten, mooie afronding, geen deel 3 please.

avatar van Martxela
geplaatst op 15 maart 2014, 16:11 uur, permalink
Insidious 1 vond ik erg spannend en erg goed, en was dan ook nieuwsgierig naar Insidious 2. helaas, het niveau van 1 werd er echt niet mee gehaald. In het begin nog wel wat aardige schrikmomenten, maar het eind was feitelijk gewoon een herhaling van deel 1, met andere personen. En kom op, dat hiernamaals hebben we wel eens beter gezien!

En viel dit nu alleen mij op of was het exact hetzelfde huis met exact dezelfde slaapkamer als in The Conjuring? Twee voor de schrikmomentjes, verder teveel van hetzelfde. Geen deel 3 please!

geplaatst op 20 maart 2014, 22:57 uur, permalink
Stukken minder dan het eerste deel, dat zich tot een effectieve horrorfilm ontpopte. Aan het tweede deel doen, zonder uitzondering, dezelfde personen mee en het verhaal over de familie wordt voortgezet en verdiept. De regisseur heeft z'n best gedaan om het een en ander zo onheilspellend mogelijk voor het voetlicht te brengen, maar het is minder fascinerend, er zijn nauwelijks verrassingen te bespeuren en James Wan daalde af naar een onderaards en bovennatuurlijk abacadabra.

geplaatst op 22 maart 2014, 17:52 uur, permalink
Ik hoop dat deze film is bedoeld als horrorparodie...

geplaatst op 28 maart 2014, 16:20 uur, permalink
Nou idd, zo over the top met schikmomenten, totaal niet eng, maar deel 1 was volgens ook een lachfilm, echt te kinderachtig gewoon.

geplaatst op 18 april 2014, 20:43 uur, permalink
Had van deze film meer verwacht.
Echt niet beter dan deel 1, dat op zich ook al geen schitterende prent was.
En de schrikmomenten, die kwamen er alleen van de geluidseffecten, niet van de beelden en al zeker niet van het verhaal.

avatar van playah26
geplaatst op 3 mei 2014, 23:05 uur, permalink
Vond deel 1 al niet bijster goed en 2 doet het niet beter maar ook niet minder, voor de (soft) horror liefhebber prima tijdverdrijf.

avatar van halfbloedje
geplaatst op 5 mei 2014, 18:59 uur, permalink
Deel 1 was wel beter maar ik hebt het idee dat het verhaal in deel 2 me meer boeit. Het was niet zo eng als deel 1 maar het verhaal was gewoon goed. Een 3.0

avatar van Zeriel
geplaatst op 15 mei 2014, 13:37 uur, permalink
Overbodige film. Doet eigenlijk afbreuk aan het origineel.
Je kunt ook teveel klassieke spanningselementen gebruiken zoals hier, beetje overkill vooral in de soundtrack.

avatar van Noodless
geplaatst op 24 mei 2014, 12:25 uur, permalink
Vreselijk !

Vond het eerste deel aan redelijk overroepen gezien de meningen, maar dit vond ik gewoon een gedrocht. Saai, weinig beleving, een belachelijke uitwerking van de bovennatuurlijke wereld met de daarbij zeer flauwe connecties tot die wereld en...spanning....totaal niet aan de orde. Insidious is gewoon voor mij niet weggelegd. Zeer zwak. 1/10

avatar van toetje1977
geplaatst op 29 mei 2014, 10:53 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het boe-effect

De enige manier waarop dit blijkbaar eng moet zijn, of hoe de regisseur je probeert te laten schrikken is ineens heel hard muziek of geluid te laten horen. Het valt op, net als dat reclame vaak net een tikkeltje harder staat dan het programma dat je zit te kijken, maar net als die reclame is dit alleen maar rete-irritant.

Verder valt het me op dat er wel wat gedaan mag worden aan de leegstand in Amerika, blijkbaar staan daar huizen en ziekenhuizen volledig gemeubileerd weg te rotten, en nou, das handig voor zo'n horror-film.

Welgeteld 1 keer geschrokken in de hele film, en dat was het toch wel onverwachte moment dat de Intensive care patient ineens het jongetje vast pakte...

Het verhaal is niet heel boeiend, voorspelbaar (moet elke horrorfilm een spiegelscene hebben??) maar ook redelijk ver gezocht (de plottwist waarbij de vader bij zijn jonge zelf op bezoek gaat en daar dan eigenlijk gezien wordt als geest, de makers zullen ongetwijfeld hebben gedacht iets briljant in handen te hebben gehad, maar het deed mij de wenkbrauwen fronzen).

+0,5 voor Specs en Tucker, die kon ik dan wel weer waarderen

avatar van K. V.
geplaatst op 25 juni 2014, 19:35 uur, permalink
'k kon me eigenlijk niet zo veel meer van de eerste film herinneren, behalve dat 'k hem eigenlijk niet zo'n goeie geestenfilm vond. Desondanks heb 'k me toch nog aan deel twee gewaagd en eigenlijk vond 'k deze wel beter. 'k had vooral de indruk dat er in deze film veel meer verhaal zat, die dan trouwens nog eens boeiend ook was. De film heeft misschien dan niet zoveel schrikmomenten, maar dit vond 'k eigenlijk niet zo storend.
De cast was goed op dreef en verder zag het er wel prima uit.
Toch wel aangenaam verrast door deze film ('k had dan ook geen verwachtingen).

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 26 juni 2014, 11:29 uur, permalink
Insidious: Chapter 3 Adds Dermot Mulroney.

Dermot Mulroney rockt als een malle in The Rambler (2013), dus ik ben zeer positief ingesteld.

avatar van Boeikens
geplaatst op 26 juni 2014, 20:22 uur, permalink
Matig vervolg.

Kabbelt verder in het spoor van het eerste deel, best wel onderhoudend als verhaal maar weinig spannend en vooral te weinig schrikmomenten voor dit genre.
Ook de sfeer, die nu en dan wat opkomt, blijft niet hangen wat het geheel eerder tot een middelmatig werkje degradeert.

avatar van arno74
geplaatst op 15 juli 2014, 20:29 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het eerste deel vond ik zeker niet bijzonder, maar uiteindelijk ben ik gezwicht en heb ook deel 2 bekeken. Waar ik deel 1 over de hele breedte vrij zwak vond zijn de minpunten van deze film toch wat specifieker aan te wijzen.

Zowel sfeeropbouw als achtergronden zijn een stuk beter dan in deel 1, ook zitten er een redelijk aantal geslaagde schrikmomenten in. Het script blijft flinterdun, maar het grote probleem zit hier wat mij betreft in het constant van de hak op de tak springen, zo zit je het ene moment naar beelden uit het verleden te kijken, om dan naar het heden te springen, dan weer naar het bovennatuurlijke, dan naar herinneringen en ga zo maar door. Dat constant switchen brak voor mij de voortgang in het verhaal steeds op waardoor ik de interesse ook verloor.

Als horror is het duidelijk 100% een Amerikaanse productie, alle bekende cliché's komen wel voorbij (dingen die uit zichzelf aangaan, oproepen van geesten, schaduwen op foto's, het trapje naar de enge kelder, spokenjagers die voor een (flauwe) humoristische noot zorgen, etc.), in die zin zit er totaal niets vernieuwends in. Het deed me ook erg aan de laatste films van de Paranormal Activity-reeks denken, de aardig geslaagde schrikmomenten zijn geheel in die stijl. Ik had steeds de indruk dat ik naar een spin-off daarvan zat te kijken, die reeks vind ik overigens stukken beter dan deze.

Al met al hield ik zo'n "net niet"-gevoel over aan deze film, het kon me allemaal niet echt bekoren, ondanks het sterke begin en de aardige schrikmomenten. Ook omdat ik alles waar Insidious 2 mee aankomt zetten ik al vele malen (en beter) in andere films heb gezien.

avatar van AmazingPP
geplaatst op 23 september 2014, 13:19 uur, permalink
Het eerste deel vond ik een topfilm. Helaas kon ik dat van deze film niet zeggen. Er zat voor mij niet genoeg spanning in om de film een topfilm te noemen. Desalniettemin heb ik me zeer zeker wel vermaakt bij dit vervolg. Het is natuurlijk duidelijk dat er een deel 3 aankomt. 3 *

avatar van horrorfreak1996
geplaatst op 28 oktober 2014, 16:44 uur, permalink
echt een top film ben benieuwd naar deel 3

avatar van AC1
geplaatst op 29 december 2014, 7:58 uur, permalink
Deze film had duidelijk schrik van het publiek.

avatar van LOTR-lover
geplaatst op 25 januari 2015, 18:57 uur, permalink
Mwah, ook Insidious: Chapter 2 heeft me helaas niet helemaal kunnen bekoren. Net zoals bij het eerste deel blijf ik op 2,5* steken. Ik kan niet helemaal m'n vinger op de zere plek leggen maar bij dit 2e deel vond ik de spanning niet zo aanwezig, des te meer omdat je alle 'geesten' e.d. al zo snel in beeld ziet. Vind het persoonlijk enger als 't allemaal een stuk mysterieuzer blijft. Maar goed, eerlijk is eerlijk, er zitten nog genoeg geslaagde schrikeffecten in, daar zorgt James Wan wel voor.

5/10 (IMDB)

avatar van jmadejoode2008
geplaatst op 8 februari 2015, 19:25 uur, permalink
Ik ben steeds meer van Insidious gaan houden en keek ook bijzonder uit naar dit tweede deel. Toch jammer dat het veel van hetzelfde is en de slapstick comedy er in begrijp ik gewoon echt niet. Toch is het de sfeer die mij erbij houdt.
Kijk nu toch stiekum uit naar het derde deel...

avatar van Zwolle84
geplaatst op 10 mei 2015, 0:42 uur, permalink
De Wans weer eens herkeken: Saw en The Conjuring blijven op resp. een 7 en 9 staan, Insidious gaat omhoog naar een 8 en dit tweede deel omlaag naar een 6. Waar deel 1 nog zeer eigenzinnig was, is het vervolg meer van hetzelfde zonder er iets aan toe te voegen.

Ook de sfeer van deel 1 is grotendeels weg, waardoor Wan vooral heelveel lawaai uit de kast trekt. Het houdt me wakker, maar ook maar nét.

En dan komt binnenkort dus ook nog een derde deel uit, het regiedebuut van die bereslechte hoofdrolspeler in Saw, terwijl Wan enkel nog producer/koffiedame is. Jammer dat zo'n gaaf eerste deel weer zo uitgemolken wordt. Laten we hopen dat hij respectvoller omgaat met The Conjuring.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 29 mei 2015, 14:06 uur, permalink
Platjes.

Deel 1 is toch wat beter. Dit vervolg lijkt in alles op een vervolg: verhaaltje erbij gesleurd met herinneringen, jeugdjaren, etc. Ik begrijp niet goed wat dit aan het origineel toevoegt, maar soit, ze lijken toch al allemaal op elkaar, dit soort films, dus sequel of niet maakt niet veel verschil.

De cast is dezelfde als die uit deel 1 en ter herkenning is dit wel eens leuk. Verder heeft Patrick Wilson nu de meest prominente rol en dat vind ik nu niet meteen een geslaagde zet, want die heeft niet genoeg kwaliteiten als acteur.

James Wan gebruikt logischerwijze z’n zelfde trucjes (muziek loeihard op schrikmomenten, bweik!), maar het is toch allemaal minder sfeervol dan deel 1. Het mist een beetje een eigen smoel. Mochten er nog sequels komen, die sla ik wellicht over.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst op 21 juni 2015, 22:20 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aangename sequel, die in ieder geval niet oogt als een vlug product om even snel te cashen.

Wan en Whannell gaan door met de kleurrijke personages die ze in de eerste film hebben geïntroduceerd en het vervolg gaat goed verder waar de eerste film ophield. Op originele wijze betrekken Wan en Whannell de gebeurtenissen uit de eerste film in het verhaal en het is fijn dat bepaalde personages meer backstory krijgen. Vooral de uitwerking van Parker Crane en zijn moeder leveren sterke scènes op, het moment dat ze in het huis van Parker komen, met de lijken op een rij was erg effectief. Verder goed sfeertje en een paar aardige nieuwe personages als Carl. Uiteraard zijn veel clichés weer van de partij (de krakende vloeren, donkere gangen en piepende deuren), maar de makers weten er toch weer goed mee om te gaan. Ondanks dat de film met veel elementen komt die we tig keer eerder hebben gezien (en sowieso het feit dat de film een sequel is), voelt Insidious: Chapter 2 opvallend fris.

3,5 sterren.

avatar van Sonygony
geplaatst op 28 juni 2015, 0:57 uur, permalink
Na 1 een goed vervolg. Als je 1 heb gezien dan moet je 2 en 3 kijke !

avatar van Curriculum
geplaatst op 28 juni 2015, 18:56 uur, permalink
Het beste deel van de reeks, meer woorden spendeer ik er niet aan.

4.0

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 16 juli 2015, 23:50 uur, permalink
Insidious: Chapter 2

Insidious: Chapter 2 sloeg niet aan bij mij kwam niet goed op mij neer. Na een perfect eerste deel heb ik deze toch met moeite uit moeten zitten op sommige stukken. Gelukkig vond ik het eind goed en daar heb ik me dus eigenlijk ook het meeste vermaakt uit de gehele film. Patrick Wilson samen met Rose Byrne deden het prima als de twee 'hoofd' acteurs. Ik moet zeggen dat dit verhaal me minder fijn aan stond en ik het concept nog wel leuk vond. Maar het verhaal was in mijn ogen aardig dun waardoor ik er niet erg van genoot en al helemaal niet leuk kon volgen. Als je deel 1 hebt gezien moet je zeker dit deeltje er bij kijken maar, als je deel 1 niet hebt gezien en gelijk deze wilt zien dan raad ik hem af.