Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 111 minuten
Alternatieve titel: A Judgement in Stone
Oorsprong:
Frankrijk / Duitsland
Geregisseerd door: Claude Chabrol
Met onder meer: Isabelle Huppert, Sandrine Bonnaire en Jean-Pierre Cassel
IMDb beoordeling: 7,5 (13.747)
Gesproken taal: Duits en Frans
Releasedatum: 8 februari 1995
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot La Cérémonie
Sophie (Bonnaire) is de huishoudster van een typisch Franse bourgeoisie-familie. Al snel ontdekken we dat ze niet kan lezen, hetgeen ze vanzelfsprekend angstvallig verborgen houdt. Wanneer ze vriendschap sluit met postbode Jeanne (Huppert), begint ze zich steeds meer van de familie af te keren.
Externe links
Acteurs en actrices
Jeanne
Sophie Bonhomme
Georges Lelièvre
Catherine Lelièvre
Melinda
Gilles
Jeremie
Madame Lantier
Priest
Video's en trailers
Reviews & comments
Diesel
-
- 9412 berichten
- 0 stemmen
Gebaseerd op A Judgment in Stone van Ruth Rendell.
Prachtig boek.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Een Marxistische film over de klassenstrijd, aldus Chabrol zelve. Maar laat u door die classificatie vooral niet afschrikken: La cérémonie is beslist geen van-dik-hout-zaagt-men-planken politiek drama.
Maar toch vol van de cliches helaas (o jee, een verfilming van een Ruth Rendell mystery). Het is dan ook ontzettend jammer dat hierdoor Isabelle Huppert te veel aandacht dient te trekken door 'gekke dingetjes' om niet weggespeeld te worden door de rest van een overigens voortreffelijke cast. Aardig drama dat ongetwijfeld alleen de geschiedenis in zal gaan bij de kijkers als 'die film met dat briljante einde'. Want ja, dat einde is formidabel. Als nu ook eens het huisvrouwen-mystery-achtige wat mysterieuzer was geweest, zou de rest ook formidabel geweest kunnen zijn. Ik blijf nu steken bij 'slechts' 3 sterren.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Dit is een indrukwekkende film. Sandrine Bonnaire en Isabelle Huppert spelen ijzersterk in deze film met een bijzondere ontknoping.
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
De film kent bijzonder goede karakters, waar het acteerwerk vaak de oorzaak van is. La Cérémonie is een goede film in zijn genre. En met zijn genre bedoel ik niet gewoon drama maar specifieker, al kan ik niet echt uitleggen wat ik eigenlijk bedoel. Jammer genoeg is dit niet echt mijn ding. Ik hou van drama maar voor mij mag er wat meer schot in het verhaal. Het einde was dan weer zeer indrukwekkend en verassend maar ik heb me in het middenstuk redelijk verveelt. Een aanrader voor wie van het genre houdt.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Redelijk drama dankzij het zeer verrassende einde. Van het plot was ik niet zo van onder de indruk. Dat ging bij mij behoorlijk de mist in toen de heer des huizens Sophie ontsloeg wegens chantage. Met dat ontslag was natuurlijk niets mis mee, maar dat had natuurlijk wel op staande voet - a la minute - moeten zijn. Dus niet na een weekje pas vertrekken.
Volgens Chabrol zou deze film ook een Marxistische film zijn over de klassenstrijd. En dit anno 1995, terwijl het Marxisme amper 5 jaar daarvoor als een kaartenhuis in elkaar is gestort . Slaat dus echt nergens op wat die Chabrol hier uitkraamt. Ik zie deze film gewoon als een drama waarbij frustratie en jaloezie van de beide dames de aanleiding waren voor de koelbloedige moord op de bourgeoisie-familie. Niets meer en niets minder, dus niks klassenstrijd.
3,0*
Ricardan
-
- 40 berichten
- 39 stemmen
Goede film, specifieke karakters, klassenstrijd is zeker niet het thema, meer de frustratie, het onvermogen tot acceptatie, en het verleden gaan als een rode draad door het verhaal wat tevens een dramatisch en onverwacht einde kent.....
blurp194
-
- 4479 berichten
- 3567 stemmen
En toch ook wat zwak. Want, aan de ene kant komt de kloof tussen het gezin en Bonnaire/Huppert er wel aardig uit, aan de andere kant is de ontknoping toch ook net iets te onverklaard. Of dat er in het boek beter uitkomt 'is left as an exercise to the reader', zal ik maar zeggen.
Sterk wel in het mooie spel, waarbij Huppert me eigenlijk nog wat beter beviel dan Bonnaire. Van timing en regie wel heel erg Frans, en ook wel een tikkeltje ouderwets daarin - deze stijl was in de jaren-70 bijna verplicht in Frankrijk. Daarmee haast nostalgisch.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Merkwaardig genoeg is de beste bewerking van Ruth Rendell Franstalig. Het is spannend, maar niet mysterieus, een misdaadverhaal vanuit het standpunt van de daders. Het Tsjechovprincipe wordt gerespecteerd: als er een geladen geweer in voorkomt, moet het op een gegeven ogenblik afgevuurd worden.
Het draait vooral om de personages en hun onderlinge sociale verhouding. Sophie (Sandrine Bonnaire) is het type dat haar woede opkropt en zich schaamt voor haar problemen. Haar tragiek is dat ze het zichzelf moeilijk maakt door haar onmacht om voor zichzelf op te komen. Als ze gewoon toegegeven had dat ze analfabete was, had ze zich een pak problemen kunnen besparen. Jeanne (Isabelle Huppert) is het type dat het conflict opzoekt en geen enkele schaamte kent.
Chabrols vergelijking met het marxisme houdt steek. Het gaat over twee leden van een lagere sociale klasse die zich uitgebuit voelen door de hogere klasse. Tijdens de Russische Revolutie executeerden de opstandelingen tsaar Nicolaas II samen met z'n vrouw en z'n sympathiek ogende kinderen. Dochter Melinda (Virginie Ledoyen) ondergaat hetzelfde lot; zij wordt gestraft voor haar eerlijkheid. Daarmee doen de rebellen hetzelfde als hun onderdrukkers: mensen beoordelen op hun afkomst.
Troeven van deze rustig opgebouwde tragedie zijn de frustraties en onaangepastheid van het hoofdpersonage, het goede acteerwerk en de slimme ontknoping.
Tiany
-
- 493 berichten
- 719 stemmen
Zeer goede film, wel twee degoutante hoofdrollen, maar dat is de bedoeling, vooral postbeamte Jeanne spant de kroon, maar Sophie moet niet veel onderdoen. Het gezin waar Sophie werkte vond ik best sympathiek.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Ik vind L'enfer (1994) van Claude Chabrol net iets beter , maar ook deze postmoderne klassieker van Chabrol is erg goed !
" Claude Chabrol died at the age of eighty, and I’d like to celebrate his work by focusing on what I regard as probably the greatest and most masterful of his later films, made in 1995 but released in the U.S. two years later. "
Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1613 stemmen
Indrukwekkende film. Het verhaal boeide mij van begin tot eind. Erg goed acteerwerk, Sophie en Jeanne intrigeerden mij en ik vind Melinda (Virginie Ledoyen) een prachtige verschijning. De film wordt fijn, rustig opgebouwd en het eind vind ik sterk, net als de rest van de film. Een 9. 4,5*
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Chabrol doet Rendell
Misschien ligt het aan mij maar ik had nooit verwacht dat Claude Chabrol ooit eens een boek van Ruth Rendell ging verfilmen. Langs de ene kant ben ik absoluut geen veellezer van Rendell (ik ken alleen maar een aantal Inspector Wexford boeken) en langs de andere kant ben ik ook absoluut geen veelkijker van Chabrol (ben nog niet verder geraakt dan L'Enfer en L'Ivresse du Pouvoir, waarvan ik vooral de laatste echt slecht vond) maar de combinatie is naar mijn gevoel redelijk onverwacht. Ik had hier in ieder geval wel wat hoge verwachtingen van, want ik hoopte dat Chabrol in een goede flow zat aangezien L'Enfer me echt wel beviel.
En ja, die verwachtingen komen volledig uit. Ik wist op voorhand absoluut niet wat te verwachten maar vanaf de eerste seconde voel je dat er een soort van vreemde vibe hangt en die komt meesterlijk tot zijn climax. Heerlijk hoe Chabrol je laat voelen dat er iets mis is met Sophie maar daar nooit echt volledig voor uitkomt. Je blijft als kijker lange tijd in het ongewisse of ze nu effectief haar vader heeft vermoord (net zoals je eigenlijk nooit echt zeker bent of Jeanne verantwoordelijk is voor de dood van haar kind) en eenmaal ze dat geweer op de keukentafel laat liggen en de camera daar zo even blijft op hangen, dan weet je gewoon dat dit niet goed komt. Misschien hier en daar wat een vreemde keuze (het feit dat Sophie nog een week mag blijven vond ik persoonlijk niet helemaal passen bij het personage van Georges, het had een verschil geweest als Catherine die beslissing had gemaakt) maar dit is zo'n soort film waarbij de climax alle voorgaande hekelpuntjes van tafel veegt.
Isabelle Huppert dus. Onuitstaanbaar in L'Ivresse du Pouvoir en niet meteen een actrice waar ik per se meer van wil gaan zien. La Cérémonie doet dat vooroordeel een beetje wankelen want dit doet ze wel erg goed. De manier waarop ze als postbeambte Jeanne de schuchtere Sophie meer en meer naar zich toe trekt (de beste scène zit misschien nog ergens halverwege de film waar Sophie vertelt dat ze een geheim over Jeanne weet waarna Jeanne haar gewoonweg koud terug pakt met dat krantenartikel over de dood van Sophie's vader) is indrukwekkend maar de grote revelatie van de film is toch Sandrine Bonnaire. Met uitzondering van een kleine bijrol als prostituee in Police en een rol die ik me niet meer kan herinneren in Femme Fatale, is dit de eerste grote rol die ik zie van Bonnaire en dit doet ze gewoon heerlijk. Die maniertjes, die blikken, die uitstraling, ... En dan te bedenken dat ik de film eigenlijk in eerste instantie voor de immer geweldige Jacqueline Bisset had gekocht. Die mag het hier met een kleine doch belangrijke bijrol doen en wordt bijgestaan door zo'n andere kasseblak: Jean-Piere Cassel. Virginie Ledoyen is ook nog op een goede manier aanwezig als dochter Melinda maar Valentin Merlet had geschrapt mogen worden als Gilles, die voegt maar bitter weinig toe.
Na L'Ivresse du Pouvoir had ik eigenlijk weinig zin om nog iets anders van Chabrol te gaan zien, maar nu blijkt dat ik het in zijn jaren '90 werk moet gaan zoeken en niet in wat erna is gekomen. Moest iemand nog tips hebben, ik ben altijd geïnteresseerd. Als het zo eventjes zou kunnen, dan liefst ook iets met Bonnaire. Daar zou ik gerust wel wat meer van willen zien. Ben benieuwd hoeveel van de film overeind gaat blijven met een herziening en toch ben ik er eigenlijk wel gerust in. La Cérémonie is nog beter dan L'Enfer en ik had niet verwacht dat nog zo snel over een Chabrol film te kunnen zeggen.
Dikke 4*
kappeuter (crew films)
-
- 72626 berichten
- 5779 stemmen
Leuke rol van Sandrine Bonnaire. Zij heeft een hele mooie onschuldige uitstraling, maar je hebt tegelijk het idee dat er iets niet pluis is.
Deze film verandert van een 'doorsnee' Chabrol in een rasechte Haneke film wanneer de sfeer omslaat.
Huppert was in de jaren 90 nog niet zo goed. Ik vind haar rollen vaak minder aansprekend dan haar recentere werk na '00. Ze speelt dikwijls een tamelijk onaangenaam persoon, zo ook hier. Maar er zit minder gelaagdheid in haar rol.
Wranger dan dit einde is haast niet mogelijk. Het past wel bij de film en maakt het uitzonderlijk, maar het liet mij wel zitten met een extreem naar gevoel.
Creative-lady
-
- 566 berichten
- 413 stemmen
Ik heb de film net bekeken op www.sooner.be. Het was ergens wel een mooie film. Alleen het einde vond ik jammer. En had ik zeker niet verwacht. Ik vraag me ook af hoe ze dat in het echt doen. Ja, geacteerd.
Bekijk ook
Midareru
Drama, 1964
2 reacties
La Dentellière
Drama / Romantiek, 1977
33 reacties
Au Revoir les Enfants
Drama / Oorlog, 1987
91 reacties
Onna ga Kaidan wo Agaru Toki
Drama, 1960
11 reacties
Coup de Torchon
Komedie / Misdaad, 1981
13 reacties
Les Valseuses
Komedie / Misdaad, 1974
35 reacties
Gerelateerde tags
frankrijkilliteracycountry lifepost bourgeoisieclass societyvrouwelijke vriendschappregnant minorgallery owner hulp in de huishoudingfamilie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.