132.162 gebruikers | 82.753 films | 30.180 regisseurs | 3.420.430 berichten | 4.773.317 stemmen
 
locatie: Films » Jaws (1975) » Info

Jaws (1975)

 

 

Jaws (1975)
2742 stemmen | gemiddelde 3,69
mijn stem:
16 jaar angstVerenigde Staten
Thriller / Horror
124 minuten

geregisseerd door Steven Spielberg
met Roy Scheider, Richard Dreyfuss en Robert Shaw

Het lijk van een jonge vrouw spoelt aan op het strand van de Amerikaanse badplaats Amity. Politiechef Martin Brody start een onderzoek en vermoedt dat er een grote witte haai de wateren onveilig maakt. Het bestuur van het toeristendorpje kiest echter voor het commerciële belang en weigert het verhaal van Brody te geloven.

 

 

gebruiker
bericht

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 oktober 2011, 16:17 uur
Let op spoiler !! niet kijken als je de film nog niet gezien hebt.

http://www.youtube.com/watch?v=pmLP0QQPqFw

Met name deze scène bedoelde ik dus. Het is nog steeds niks gevonden waar die rubber achtige nep huid goed in beeld is alleen ik denk dat sommige wel begrijpen wat ik bedoel.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 oktober 2011, 16:34 uur
Ja, ik snap alleen niet hoe je dat nepper kan vinden dan bijvoorbeeld, Gollum die in LOTR 2 letterlijk door het bos glijd en het voor elkaar krijgt om geen enkelle interactiviteit te hebben met de blaadjes en takken waar hij op staat.

Maar als ik het dus goed begrijp ga jij je cijfer voor die films over een paar jaar naar beneden stellen om dat ze verouderd zijn? Zo beperk je het filmkijken nogal voor jezelf.

 

» Laagste prijs voor deze film op DVD

Jaws (€ 5,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Jaws (€ 6,99)
gratis verzending

Jaws (€ 6,99)
exclusief € 0,99 verzendkosten


» alle winkels en formaten voor deze film

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 oktober 2011, 16:54 uur
Ik vind het alsnog meevallen, sorry. HEt zijn nou eenmaal geen beesten die zich normaal gedragen wanneer ze het water uit komen. Ik heb er geen last van :)

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 oktober 2011, 17:06 uur
Afgezet tegen zo verschrikkelijk veel meer knullige SFX die ik voorbij heb zien komen sindsdien is zelfs die scène uit Jaws niet eens slecht te noemen (ongeloofwaardig wel een beetje, alhoewel ze het soms echt schijnen te doen, haaien dus).
Maar om inderdaad iedere film alléén maar op dat aspect per zoveel tijd te devalueren, dan hou je aan het eind weinig over.. :|

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 oktober 2011, 17:28 uur
De haai kwam toen al niet echt zo geweldig over. Maar de film wel.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 oktober 2011, 19:19 uur
eltorro schreef:
Ja, ik snap alleen niet hoe je dat nepper kan vinden dan bijvoorbeeld, Gollum die in LOTR 2 letterlijk door het bos glijd en het voor elkaar krijgt om geen enkelle interactiviteit te hebben met de blaadjes en takken waar hij op staat.

Maar als ik het dus goed begrijp ga jij je cijfer voor die films over een paar jaar naar beneden stellen om dat ze verouderd zijn? Zo beperk je het filmkijken nogal voor jezelf.


Dat ligt er aan als ik het een bijzonder sfeertje vind hebben en een goed verhaal dan kan ik het nog wel eens een voldoende geven. Het lijkt me niet goed als ik moet lachen bij een film om zo'n scène. Je kan er dan wel over beginnen dat ik daar niet naar moet kijken maar dit lijkt me toch niet de bedoeling.....

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 oktober 2011, 19:21 uur
orbit schreef:
Afgezet tegen zo verschrikkelijk veel meer knullige SFX die ik voorbij heb zien komen sindsdien is zelfs die scène uit Jaws niet eens slecht te noemen (ongeloofwaardig wel een beetje, alhoewel ze het soms echt schijnen te doen, haaien dus).
Maar om inderdaad iedere film alléén maar op dat aspect per zoveel tijd te devalueren, dan hou je aan het eind weinig over.. :|


Maar dat doe ik niet bij elke film, alleen bij films die het daardoor voor mij verpest hebben, zoals deze.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 oktober 2011, 22:02 uur
orbit schreef:
Afgezet tegen zo verschrikkelijk veel meer knullige SFX die ik voorbij heb zien komen sindsdien is zelfs die scène uit Jaws niet eens slecht te noemen (ongeloofwaardig wel een beetje, alhoewel ze het soms echt schijnen te doen, haaien dus).
Maar om inderdaad iedere film alléén maar op dat aspect per zoveel tijd te devalueren, dan hou je aan het eind weinig over.. :|


Sinds ik haaien meters uit het water heb zien springen bij Planet Earth verbaas ik me nergens meer over :P
YouTube - Planet Earth Shark Jump

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 11 oktober 2011, 11:10 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Vanaf moment 1 straalt Jaws genialiteit uit. Het eerste grote meesterwerk van Steven Spielberg. Waren er maar meer horror films die zo'n indruk achter te laten. Dit is uiteraard erg lastig omdat Spielberg meteen de lat erg hoog gelegd heeft. Jammer dat er altijd weer mensen zijn die nogal simpel zijn en vaak alleen maar over special effects praten (1975 he jongens, geen 2011!).

Er zit wat serieuze psychologie achter Jaws om het kort te houden: de epische muziek dankzij John Williams zorgt ervoor dat je zowel gerustgesteld wordt als je jezelf kan doodschrikken. Het idee van "ik kan het monster niet zien" is toch veel enger dan dat je een monster te vaak ziet? Wat is het schrikeffect daar nou van? Spielberg wist dit want hij had duidelijk zijn horror kennis klaarliggen toen hij begon met het maken van deze film. Spielberg begon een dynastie in horror land, een voorbeeld voor vele horror films die volgden. Helaas wordt die genialiteit zelden overtroffen.

Richard Dreyfuss, Robert Shaw en Roy Scheider zetten drie overtuigende karakters weer. Ze mogen dan af en toe de pest aan elkaar hebben, alleen samen kunnen ze de haai verslaan. Dreyfuss de typische nerd, Scheider de nette agent en Shaw de rauwe zeeman die meer haaien heeft omgebracht dan menig mens. Het zijn types als deze die de film maken en je verwonderd je dan ook altijd om hun reacties, hoe vaak je de film ook gezien mag hebben.

Ik kan gerust een werkstuk gaan schrijven over Jaws, deze film staat dan ook bovenaan in mijn top 10. Maar als ik toch nog iets extra's mag meegeven dan is het toch nog wel het idee dat drie mannen op een verweerde boot zitten met ergens onder hun een levensgevaarlijke haai. De tonnenscene waarbij Quinn de harpoen in de haai schiet en dat die ton(nen) dan verdwijnt.... Door dit soort dingen wil je terug in de tijd gaan en in 1975 in de bioscoop zitten. Het mag dan niet echt een film zijn met vele schrik momenten, dit hoeft ook helemaal niet in een horror film met een ijzersterk verhaal en bedreiging. Tegenwoordig moeten horror films het alleen nog hebben van schrikeffect en wat mooie special effects.

Even kort samengevat: voor mij (en hopelijk velen) de beste horror film ooit gemaakt is en die 5 sterren waard! En na het zien van deze film hebben vele mensen een fobie voor de zee opgelopen... en terecht!

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 17 oktober 2011, 21:45 uur
Ik ben het met je eens Dutch Takeshiro.
Eindelijk weer iemand met 5,0 ipv de mensen met hun 2,5 jes en 3,0 tjes die lopen te zaniken dat de tweede helft van de film niet spannend genoeg is.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 oktober 2011, 18:04 uur
Spielberg lukt het om velen angst voor de zee aan te jagen. Scheider, Dreyfuss, de geniale Shaw en de ultieme score! Geen idee hoe vaak ik deze film al gezien heb maar Jaws blijft altijd spannend en verveeld nooit.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 oktober 2011, 18:15 uur
movie acteurs schreef:
Ik ben het met je eens Dutch Takeshiro.
Eindelijk weer iemand met 5,0 ipv de mensen met hun 2,5 jes en 3,0 tjes die lopen te zaniken dat de tweede helft van de film niet spannend genoeg is.


Hoor ik me aangesproken te voelen? :P

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 oktober 2011, 9:50 uur
Zo, wat vond ik dit vroeger spannend. Zo naar, dat er nu pas over schrijf. 4 sterren nu, maar als ik dit zo opteken denk ik aan een snelle herziening. Voor een echte review

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 31 oktober 2011, 20:49 uur
hele dikke vette horrorklasieker
waanzinnig spannend mooie muziek enne goed acteerwerk allemaal.
vooral voor die tijd mooi gemaakt allemaal.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 november 2011, 16:15 uur
Blijft geniaal! Een van Spielbergs beste.

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 november 2011, 18:50 uur
Dit is en blijft beslist een klassieker die destijds heel wat stof deed opwaaien. Ik heb deze als 10 jarig kind ook stiekem gezien, maar liet een enorme indruk achter toen. Laatst weer gezien en ik vind hem beslist achterhaald en amateuristisch overkomen. Echt een kindje van zijn tijd. Dat er in die tijd horror films werden gemaakt die nu nog steeds een diepe indruk achterlaten, heeft Tobe Hooper met The Texas Chainsaw Massacre laten zien. Die staat zelfs nu nog steeds zo stevig als een huis.

Hetzelfde vind ik ook van Rosemary's Baby, The Omen en The Exorsist, maar komt vooral ook door de sfeer die ze hebben weten te creeren in die films.

Halloween en Friday The 13 The heb ik hetzelfde mee als met deze, wel een klassieker, maar puur voor die tijd.

Evil Dead is dan weer wel mooi, maar ook humor vanwege de overdrevene effecten daarin.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 november 2011, 21:51 uur
Toch wel vreemd dat deze niet in de to 250 te vinden is, daar hoort hij absoluut!

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 november 2011, 17:49 uur
nu voor het eerst in mijn leven gezien wat had ik hier naar uitgekeken en dan eindelijk gekocht en bekeken en ik moet zeggen wat een geweldige film.
acteer werk is super hetzelfde voor de effecten die gewoon erg goed zijn al helemaal voor 1975
zelfs nu in 2011 nog erg goed, beter dan de meeste horror\thrillers van tegenwoordig.

deze film hoort thuis in de top 250 jammer dat ie er niet in staat want hij is echt goed.

4,5*

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 november 2011, 17:58 uur
Hostelg schreef:


deze film hoort thuis in de top 250 jammer dat ie er niet in staat want hij is echt goed.

4,5*


Inderdaad, vreemd. De film heeft nochtans een Morgan Freeman-achtig karakter aan boord. (Quint)

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 november 2011, 8:29 uur
Door Jaws ben ik helemaal 'haaien' fan geworden. Ik vond het als kind een zeer enge film. Ik heb de film later nog heel vaak gezien. En het blijft gewoon een klassieker. Die in mijn top 10 zeker terugkomt. Voor die tijd zag de haai er heel goed uit. Maar nu nog lijkt die aardig goed. Iedereen moet deze film gewoon gezien hebben in je leven.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 november 2011, 9:28 uur
zicht schreef:
Dit is en blijft beslist een klassieker die destijds heel wat stof deed opwaaien. Ik heb deze als 10 jarig kind ook stiekem gezien, maar liet een enorme indruk achter toen. Laatst weer gezien en ik vind hem beslist achterhaald en amateuristisch overkomen. Echt een kindje van zijn tijd. Dat er in die tijd horror films werden gemaakt die nu nog steeds een diepe indruk achterlaten, heeft Tobe Hooper met The Texas Chainsaw Massacre laten zien. Die staat zelfs nu nog steeds zo stevig als een huis.

Hetzelfde vind ik ook van Rosemary's Baby, The Omen en The Exorsist, maar komt vooral ook door de sfeer die ze hebben weten te creeren in die films.

Halloween en Friday The 13 The heb ik hetzelfde mee als met deze, wel een klassieker, maar puur voor die tijd.

Evil Dead is dan weer wel mooi, maar ook humor vanwege de overdrevene effecten daarin.


Waarom vergelijk je die films met elkaar. Zie totaal geen overeenkomsten. Qua effecten was deze film in die tijd van hoog niveau dus ik snap niet waar je achterhaald en amateuristisch vandaan haalt. Amateuristisch is overigens vloeken in de kerk bij deze film. Briljante opbouw, uitmuntende acteerprestaties en briljante muziek. En over sfeer gesproken.....

Je raakt ook kant noch wal.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 november 2011, 18:36 uur
En dan wordt Evil Dead's effecten ook nog besproken.. :?

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 12 december 2011, 14:55 uur
Na de Piranha reeks ook nog maar eens de Jaws reeks van de plank halen... Het is nu toch geen weer om te gaan zwemmen ;)

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 december 2011, 8:21 uur
Net als de naam Steven Spielberg tegenwoordig sloeg Jaws vroeger in als een bom.

De zowat allereerste blockbuster liet toch een blijvende indruk na bij alle toeschouwers. Als je vandaag spreekt over een horrorfilm aan zee komt Jaws zeker ter sprake.

Prachtige geloofwaardige sfeerontwikkeling en voor de toenmalige middelen zeer goede FX.
De veelal bloederige aanvallen zijn redelijk voorspelbaar maar toch neemt dit de opkomende spanning niet helemaal weg en blijft de film boeien tot aan het einde. En dan die bijblijvende ritmische melodie dadadadadada... _O_

Nooit heeft een sequel, remake of gelijkaardige eenzelfde niveau bereikt.

Aanradertje om te zien vóór de vakantie aan zee ;)

4*

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 december 2011, 19:25 uur
Ondanks dat de film al uit '75 is, blijft het toch een zeer goeie film. En dan die zalige muziek _O_
Een absolute must-see in het thrillergenre.

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 januari 2012, 3:45 uur
Een vreemde film omdat haaien in het echt niet haatdragend zijn, is die haai niet een metafoor voor Steven Spielberg ? een naar mannetje wat ook maar blijft bijten in zijn hersenspinsel dat hij mooie films kan maken...............

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 17 januari 2012, 22:45 uur
Spielberg is natuurlijk een absoluut een ontzettend goede regisseur. Dat laat ie met vrijwel al zijn films zien, onder andere met Jaws. Ondanks dat de film na een sterke opening wat inkakt en daarin behoorlijk wat aan kracht inboet, wordt ie naar het einde toe weer alsmaar beter. De haai ziet er schitterend uit en zorgt af en toe voor een lekkere dosis spanning. De cast, en dan heb ik het vooral over Roy Scheider, Richard Dreyfuss en Robert Shaw, de drie helden die besluiten met de 'Orca' op jacht te gaan worden allen overtuigend neergezet en zijn alle drie interessante karakters.

En last but not least natuurlijk de geniale muziek van John Williams. Volgens mij wordt deze score tot op de dag van vandaag opnieuw gebruikt.

3,5*

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 18 januari 2012, 13:20 uur
Perfectly clear schreef:
Een vreemde film omdat haaien in het echt niet haatdragend zijn, is die haai niet een metafoor voor Steven Spielberg ? een naar mannetje wat ook maar blijft bijten in zijn hersenspinsel dat hij mooie films kan maken...............


Jaws is een boekverfilming, al had schrijver Peter Benchley later wel wat spijt dat hij haaien afschilderde als moordlustige wezens en zette hij zich in voor de natuur.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 januari 2012, 21:29 uur
Uitstekend werk van Spielberg. Scheider, één van mijn favoriete acteurs, Dreyfuss en vooral Shaw tillen deze film naar een ongekende hoogte. De scene's op zee vind ik dan ook het sterkst. De haai mag dan volgens velen er nep uitzien, ik vond het voor die tijd een razendknappe creatie. Een klassieker die nooit zal worden overtroffen. Hopelijk laat hollywood het uit hun hoofd om hier een remake van te maken, mag er niet aan denken.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 7 februari 2012, 9:57 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Perfectly clear schreef:
Een vreemde film omdat haaien in het echt niet haatdragend zijn, is die haai niet een metafoor voor Steven Spielberg ? een naar mannetje wat ook maar blijft bijten in zijn hersenspinsel dat hij mooie films kan maken...............


Toen Spielberg een ongeloofwaardige scene wilde maken, namelijk dat de haai in die ton beet en werd opgeblazen, en een haaienkenner protesteerde omdat een haai zoiets nooit zou doen, zei Spielberg iets in de trant van: Dat boeit me niet, ik wil gewoon dat het publiek erbij gaat juichen. Spielberg weet gewoon hoe hij iets spannends kan maken, of iets vermakelijks. Maar dat heeft natuurlijk van nadeel dat het van het realisme afgaat...