MENU

The Wolverine (2013)

3,03

Actie / Sciencefiction
126 minuten / 132 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Mangold
met Hugh Jackman, Tao Okamoto en Will Yun Lee

In “The Wolverine” bevindt Logan, de eeuwige krijger en buitenstaander, zich in Japan. Daar zal het staal van een samoerai botsen met het 'adamantium' van Logans klauwen, wanneer deze laatste het moet opnemen tegen een mysterieuze figuur uit zijn verleden in een epische strijd die hem voorgoed zal veranderen.

avatar van Left4Dead
geplaatst op 27 november 2013, 13:41 uur, permalink
Weer een werk van James Mangold, heeft eerder laten zien dat hij geschikt is. Ook al vind ik op comic gebaseerde films meestal niet geweldig, vooral de X-men serie met haar spin-offs vond ik niet super, toch deze maar "even" gekeken vanwege die regisseur.

Veel kun je niet over deze film zeggen omdat het allemaal weinig om hakken heeft. Het begin is echt geweldig, deed mij verbazen en denkende dat ik een heerlijke traktatie zou krijgen, helaas! Soms was de actie weer geweldig en dan weer totaal niet. Het sentiment wil zo nu en dan teveel nadruk leggen en dat had iets poverder gemogen. Hele mooi momenten wisselen zich af met niet al te goede momenten. Wisselvalligheid is dus het woord voor deze film.

Toch heeft deze film een behoorlijke pluspunt, het beeld met haar kleuren is ronduit heerlijk te noemen en de soundtrack zit op dat zelfde niveau. Genieten geblazen wat dat betreft en dat is ook een belangrijk onderdeel van de film. Dan hebben we nog de locaties die erg zorgvuldig gekozen zijn, Het acteerwerk is prima te noemen en edit plus script toereikend.

Had er een beter verhaal in gezeten dan had de film een 3.5** gekregen, nu 3**. Op een schaal van 10 zou in 6.5** hebben gegeven, 3.5** hier is net teveel.
Geeft niet weg dat ik me op momenten zeker vermaakt heb!

avatar van Rebel80
geplaatst op 30 november 2013, 10:38 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een redelijke tegenvaller, de reden dat ik em toch tof vond is omdat het me favo xmen bevat maar kon zeker beter.

vooral het laatste stuk me die ninja's, kom op hey, waarom snee je al die touwen in je rug niet door, nee gewoon doorlopen en die samurai vond ik een beetje Te. Adamantium zou onverwoestbaar zijn maar toch wordt het door een zeer goedkoop uitziende zwaard zonder problemen afgehakt

avatar van Stijn B.
geplaatst op 30 november 2013, 15:47 uur, permalink
Goeie onderhoudende film over The Wolverine met Hugh Jackman die opnieuw schittert als het hoofdpersonage. Maar de verhaalontwikkeling is te clichématig opgebouwd en je zal zeker niet verschieten van de finale. De film had gerust een twintigtal minuten korter mogen zijn nu halen teveel scenes de vaart uit de film. Maar desalniettemin is de film onderhoudend en zijn de actiescenes energiek en lekker brutaal bij momenten.

geplaatst op 30 november 2013, 20:15 uur, permalink
Goede film deze X-Men spin-off.
Wolverine is wel een van de bekendste en betere karakters uit de ganse reeks, en ook in deze film is de actie voldoende aanwezig.
De special effects zijn ook weer prachtig, vooral de openingsscène van de film is indrukwekkend.
Toch had het verhaal beter gekund, ik vond het eerste Wolverine verhaal ('X-Men Origins: Wolverine') beter dan dit.
Maar het mag de pret niet bederven, Hugh Jackman geeft weer gestalte aan Wolverine en kwijt zich zoals in de vorige films zeer goed van zijn taak.
De rest van de cast, bijna helemaal Japans doet het ook uitstekend.
En voor onze Nederlandse vrienden, ook Famke Janssen duikt af en toe eens op.
Kortom: goede film, maar het verhaal had iets beter gekund.

avatar van Banjo
geplaatst op 1 december 2013, 13:57 uur, permalink
Als van Damme hier nu de hoofdrol in speelde, dan had het mij nog wel kunnen bekoren..
Maar Wolverine is hier gewoon een mietje geworden!
En het verhaal is ook zo standaard, vooral als je de X-men gewend bent.
na ja toch nog 3 sterretjes voorlopig..

geplaatst op 2 december 2013, 9:46 uur, permalink
Met moeite 2,5 ster. Vind zo'n setting in japan altijd wel interessant en voegt voor mij wel wat toe aan de film. En hoewel ik die Wolverine nu niet direct de meest charismatische actieheld vind keek de film opzich wel lekker weg...maar vergeleken met z'n voorganger die ook de tweede maal kijken wel kon bekoren was het met deze film toch steeds net net op een of andere manier...net ff te cliche de film vliegt op einde met o.a. die enorme samurai wel erg uit de bocht..afknapper.

geplaatst op 2 december 2013, 11:48 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Was de scene na aftiteling ook in de bioscoop te zien of is dat alleen in de extended cut het geval?

avatar van mixmaster
geplaatst op 4 december 2013, 23:07 uur, permalink
ik vond de vorige Wolverine film beter , deze vond ik wat minder omdat ik gewoon niks heb met zo'n Japanse setting.
al dat zwaardgevecht gedoe hoeft voor mij niet en ik vind het ook niet goed combineren met Wolverine.

ik hoop dat de volgende weer een ECHTE Wolverine film word !

geplaatst op 4 december 2013, 23:25 uur, permalink
Jammer, Wolverine is een fantastisch personage en ik kan me weinig acteurs voorstellen die hem zo goed kunnen neerzetten als Hugh Jackman, maar het heeft tot nu toe nog niet in een fascinerende solofilm geresulteerd. Buiten het feit dat ik toch de hele tijd mezelf heb zitten ergeren aan het feit dat Wolverine's rijke achtergrond in Japan nergens uit de doeken wordt gedaan en hij kennelijk ook geen Japans spreekt (dat is in de strips toch wel anders), wordt de film gewoon nergens echt opwindend. Wolverine loopt wat rond en kijkt wat knorrig, vecht tegen random henchmen en redt tot vervelens toe het meisje, maar intrigeren doet het nergens. Vermaken ergens wel, maar dat ligt puur en alleen aan Jackman's aanwezigheid dan dat hetgeen hem overkomt echt spannend is.

Het valt nu toch ook steeds meer op dat de bloedeloosheid van films waarin de hoofdrolspeler mensen aan stukken hakt met zijn klauwen, me toch echt tegen begint te staan. Ik begrijp dat men een groot publiek in gedachten moet houden, maar het komt zo allemaal toch wel erg makjes over, Wolverine is toch echt stoerder dan dat.

Uiteindelijk is het allemaal wel uit te zitten en begint en eindigt de film best spectaculair, het middenstuk is echter vooral saai. Samen met Iron Man 3 voor mij toch wel de grootste tegenvallers van Marvel dit jaar.

avatar van kleez
geplaatst op 5 december 2013, 21:49 uur, permalink
Minste van alle X-men films, of spin-offs.

Let wel even op dat er na de aftiteling dus nog een stukje extra komt!! Ik zou hem bijna afzetten, maar toen kwam er plots nog iets!

avatar van woeler82
geplaatst op 6 december 2013, 11:12 uur, permalink
De 4 de film van de x- men serie waarin waarin wolverine als eenzame strijder rondloopt

In deze film is wat minder aktie als in de vorige versie van wolverine, toch vond ik deze niet slecht
Halverwege de film wordt het een beetje zoetsappig maar het einde was dan wel weer specatulaïr

geplaatst op 7 december 2013, 22:01 uur, permalink
De setting in Japan, enkele actiescènes en het acteerwerk van Hugh Jackman zijn nog wel de moeite waard. Dat neemt echter niet weg dat Wolverine een slap en weinig bijzonder plot heeft, waardoor de film niet echt kan boeien. De tegenstanders van Wolverine zijn bovendien totaal niet interessant. Niks bijzonders, een van de mindere films uit de X-Men serie.

avatar van ambrosini
geplaatst op 9 december 2013, 9:34 uur, permalink
Heb 'the wolverine' vorige week gezien.. geen slechte film, maar zeker niet op x men niveau. Film was ook een kijkje nemen hoe het leven van wolverine is en daarnaast is dit een verhaal wat wolverine heeft beleefd. Je kan honderden verhalen bedenken aangezien hij heel veel heeft meegemaakt...

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 12 december 2013, 20:59 uur, permalink
Slapjes.

The Wolverine is geen compleet hersenloze blockbuster. Althans, de aanpak wil toch net even anders zijn, rustiger en beheerster. Het openingskwartier gaf me een Batman Begins-gevoel, maar uiteindelijk blijft alles veel te gezapig. De speelduur - zeker die van de Extended Cut - is veel en veel te lang, het plotje is weer ontzettend slap en de finale weinig geïnspireerd.

Hugh Jackman is uiteraard een certitude in z'n meest (en enige) iconische rol, maar zelfs hij kan er niet veel van maken. Het script mist pit en inspiratie en dan kan een acteur weinig doen.
De andere castleden zijn hetzelfde leven beschoren. De twee Japanse deernes lijken mekaar wat in de weg te lopen en waar ze die Viper gehaald hebben is ook een mysterie.

Verder is het spijtig dat een degelijk regisseur als James Mangold z'n tijd hiermee verdoet. De actie is bij momenten oké, maar veel wordt verpest door de spuuglelijke CGI, waardoor de zwakkere versie van Wolverine ook al niet tot z'n recht komt.
De after credits-scène is leuk, maar daarvoor twee slopende uren verspillen is het eigenlijk niet waard.

avatar van krosnicky
geplaatst op 15 december 2013, 19:52 uur, permalink
goeie film maar ik miste wel dat X men gevoel wel leuke after credit scene

avatar van mock turtle
geplaatst op 21 december 2013, 21:27 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Sommige films hebben iets opmerkelijks waar je van opkijkt of wat je nog niet eerder hebt gezien. Gelukkig heeft deze film ook enkele van die momenten (boven op de trein), en daarmee een halve * extra verdiend, zodat ik er nog een krappe voldoende voor kan geven. Want het verhaal was verre van interessant (saaaai) en totaal geen karakterontwikkeling. Enorm gemiste kans verder.

avatar van ikkegoemikke
geplaatst op 23 december 2013, 15:52 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
What they did to me, what I am, can't be undone.

Ondanks dat "The X-Men" nooit mijn favoriete superhelden waren, kon deze film me toch boeien. Het script rammelde wel hier en daar en je stelt je wel een enorm aantal vragen bij sommige situaties. De originele X-Men film heb ik in het ver verleden gekeken. En uiteraard is "The Wolverine" het meest tot de verbeelding sprekende personage. Niet voor niets dat er blijkbaar een aantal spin-offs zijn uitgekomen over hem. Door Japan als locatie te kiezen , was de inmenging door de Yakuza een logisch gevolg. Positief gevolg is de soms flitsende en uiterst onderhoudende actie-momenten waarbij de mengeling van "Martial Art" beoefenaars en het betere hak en snijwerk van "The Wolverine" een uitstekende combinatie is en spannende filmmomenten oplevert. Spijtig genoeg zijn deze momenten uitermate schaars te zien. Jammer.

Hugh Jackman speelt de rol van "The Wolverine" schitterend. Een legendarisch rol die hem op het lijf geschreven is. Sinds hij het moet stellen zonder andere mede-mutanten heeft hij de moeilijke taak om de hele film te dragen. Dat doet hij dan ook, maar spijtig genoeg is het niet voldoende om er een echte super-helden epos van te maken. Komt daar nog bij dat de focus ligt op de zielenroerselen van Wolverine en het verwerken van de dood van Jean Grey, zijn geliefde, waaraan hij blijkbaar zelf schuldig is. Door het gebrek aan enige voorkennis van het hele X-Men gebeuren, waren deze flashbacks voor mij nutteloos en niks bijbrengend. Verder was de rol gespeeld door de voor mij onbekende Rila Fukushima als Yokio een sublieme aanvulling van de hoofdfiguur. Haar soms vreemd gevormd gelaat maakten van haar een bizarre partner. Maar het is vooral de actiedelen met haar flitsende bewegingen waardoor het aangenaam kijken was.
Tao Okamoto als Mariko was noodzakelijk voor het totaalbeeld, maar verder vond ik het maar een zielige vertoning. Vooral het amoureuze gedeelte dat verplichte kost was waarschijnlijk, vond ik eigenlijk maar niks.

Het verhaal op zijn eigen was niet echt bijster origineel, en zoals al eerder vermeld, rammelde het nogal aan alle kanten. In een notendop kan je het als volgt samenvatten : Yashida, een Japanse industrieel magnaat die bij de atoomaanval op Nagasaki van de dood wordt gered door Logan, is hem eeuwig dankbaar hiervoor en nodigt hem uit als het einde nadert om hem nog eens te bedanken. Om Logan te verlossen van het eeuwige leed en leven, stelt hij voor dat deze hem het eeuwige leven schenkt. Logan weigert en krijgt door de assistente van Yashida (die ook een mutant is blijkbaar) een soort pacemaker ingeplant in zijn hart, waardoor zijn zelfhelende krachten langzamerhand verdwijnen en hij kwetsbaarder wordt.

Uiteindelijk blijf je met onverklaarbare vragen zitten. Was het niet zo dat de klauwen van Logan niet te vernietigen waren ? Het boren in de knokkels van Logan zorgt blijkbaar ervoor dat de zelfhelende krachten oversijpelen naar Yashida, die dan ook zienderogen jonger uitziet, maar toch enige tellen later sterft door een steekwonde. Raar ! Van waar kwam Viper ? Wat doel had ze voor ogen ? Ze is een soort mutant die geweldig is met giftsoorten en een slangentong tevoorschijn kan toveren als het haar uitkomt. Zou het dan niet logischer zijn dat ze Logan zijn krachten laat afnemen d.m.v. gif i.p.v. een futuristisch soort parasiet te implanteren bij zijn hart ? En hoe heeft ze in godsnaam dat ding erin gekregen ? Door die intense tongzoen? Waar diende die vervelling eigenlijk voor ? De doe-het-zelf hartchirurgie van Logan was een beetje overdreven ? Hoe is hij in godsnaam langs zijn ribben geraakt ? De achtervolging op de hogesnelheidstrein tart, zelfs al ben je een superheld, alle wetten van de natuurkunde. En mijn grootste vraag was : Als Yashida echt de krachten wou overnemen, waarom het risico nemen dat Logan door zijn verlies van zijn zelfhelende krachten zijn kaars zou uitgaan? Ik veronderstel dat je dan ook naar die krachten kan fluiten.

Ruwweg gezien blijft er een zoveelste superhelden film over, waarin de superheld eerder een triestig geïsoleerd individu is, wiens superkrachten een beetje achterwege blijven en daarna ook nog eens ongewild weggenomen worden. Je blijft wel op je honger zitten voor wat actie tot aan de begrafenis van Yashida. Maar als dat moment losbarst zit je wel aan je beeld gekluisterd. Spijtig genoeg komt dat gevoel niet meer echt terug en kan je alleen nog maar verder kijken naar een toeristische uiteenzetting van Japan waarbij alle cliché aspecten van dat land de revue passeren. Het einde is ongeloofwaardig en somtijds ronduit belachelijk.
Entertainment maar niet van exceptioneel niveau.
Niet bijster super dus !

avatar van notsub
geplaatst op 14 januari 2014, 19:53 uur, permalink
The Wolverine biedt erg veel spektakel, misschien wel te veel. Het X-Men gevoel wordt weggedrukt door al dat geweld en dat doet de film geen goed. Vermakelijk is het zeker, maar als de finale begint heb ik het wel gezien. Het lege niveau van Pacific Rim is nog een stukkie verder weg omlaag, maar daar moest ik aan het eind wel aan denken.

avatar van xgogax

geplaatst op 14 januari 2014, 20:11 uur, permalink
Erg genoten van The Wolverine (2013) .

geplaatst op 17 januari 2014, 20:00 uur, permalink
Laat in de volgende wolverine echt die sstoer wolf komen enn niet deze soed sappige hond

avatar van Pestiis

geplaatst op 17 januari 2014, 22:30 uur, permalink
thelolo schreef:

Is goed.
Leer jij dan in tussentijd effe correct Nederlands te spellen?

geplaatst op 17 januari 2014, 22:35 uur, permalink
Is goed maar ik ben eigenlijk fries

avatar van AardeWerk
geplaatst op 18 januari 2014, 10:55 uur, permalink
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik ervan heb genoten.(3,5*)

avatar van Noodless
geplaatst op 20 januari 2014, 22:57 uur, permalink
Het gevoel van een superheldenfilm was er niet. De film lijkt meer een martial art film waarbij het magere verhaal vol staat van vechtscènes die me niet zo wisten te bekoren. Onderhoudend, maar meer ook niet. 6/10

avatar van david bohm
geplaatst op 11 februari 2014, 10:25 uur, permalink
Na het sterke begin in Japan vinden we onze depressieve mutantenheld ergens terug in de bossen in de VS. De scene in het café werkte bij mij haast als een déjà vu naar de vorige Wolverine en wat een lelijke beer zeg, verzin dan iets anders.
De reis gaat weer terug naar Japan en hoewel kijkbaar oogt het allemaal als even gauw cashen van de X-Men formule met speciale aandacht voor de Aziatische markt.
Matig.

geplaatst op 14 februari 2014, 20:07 uur, permalink
De minste x-men film tot nu toe, zag deze film na het geweldige 'first class' en vergeleken met die film viel deze toch wel redelijk tegen.

Het begin in Japan is nog aardig en ook het stuk in de Verenigde Staten vond ik redelijk goed. Wanneer het verhaal zich opnieuw verplaatst naar Japan wordt het mijn inziens wat minder interessant. Het verhaal vond ik niet zo goed en zelfs voorspelbaar. Toch bleef het allemaal vermakelijk met enkele zeer goede actie-scenes. De special effects zagen er heel goed uit. De personages vond ik, op Wolverine na, wat minder leuk.

Ik heb me niet verveeld, maar voor mij hoeft er echt niet nog een spin-off van Wolverine te komen, geef mij maar een film over de x-men in het geheel (zoals first class)

geplaatst op 14 februari 2014, 20:21 uur, permalink
Erg onbegrijpelijk trouwens dat de film een 16+ krijgt

geplaatst op 24 februari 2014, 11:06 uur, permalink
Weinig bijzondere film, geen idee wat dit allemaal met Wolverine van doen heeft. Het had net zo goed elk andere superheld, of zelfs actieheld kunnen zijn die hier de intrige cliche's bewandelt.

Werkelijk het enige aan Wolverine dat me van nut lijkt voor dit verhaal is het 'onsterfelijkheids'-gedoetje. Het begin in Nagasaki is veruit het boeiendst.

avatar van J.Ch.
geplaatst op 3 maart 2014, 15:55 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
The Wolverine hadden ze beter een andere titel kunnen geven om verwarring met de voorganger te voorkomen, hoewel de film net zo inwisselbaar is als X-Men Origins: Wolverine. Wolverine in Japan was geen slecht idee; het klinkt een beetje knullig, als een zoveelste uitgave in een strip- of boekenreeks.

Inwisselbaar dus. Hierboven werd ook al opgemerkt dat de film bijster weinig met Wolverine van doen heeft. Als de plot eens wel om hem draait, is dat meestal helemaal niet logisch; ikkegoemikke hierboven heeft dat mooi beschreven. Het script rammelt behoorlijk en het verhaal raakt eigenlijk kant nog wal. Wolverines sidekick had een boeiender personage kunnen zijn als ze wat beter was neergezet. De love interest en plichtmatige romance kon ik dan weer helemaal niet waarderen. Wat ik nog het best vond waren de flashbacks met Famke Janssen, en het stukje halverwege de aftiteling - blijven zitten dus!!!

Toch is The Wolverine geen totale mislukking. Hugh Jackman doet wat hij kan met het magere verhaal. De openingsscène in Nagasaki is erg mooi; erg jammer dat de film dat niveau niet vast heeft kunnen houden. De actie ziet er over het algemeen ook goed uit; weliswaar absurd en compleet ongeloofwaardig (de trein, hahaha...) maar wel érg leuk om naar te kijken. Alleen als er tegen het einde een enorme Iron Man-achtige robot op het toneel verschijnt, wordt het echt te veel van het goede.

Hier had meer in kunnen zitten. Omwille van Magneto's cameo tijdens de aftiteling toch nog drie sterren in plaats van tweeënhalf. Van X-Men: Days of Future Past verwacht ik wel wat meer!

avatar van PROPAYNE
geplaatst op 24 maart 2014, 16:47 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Wat een ontzettende tegenvaller.

In tegenstelling tot de eerste film was dit echt 3x niks.
Het leek wel wolverine the love story
En ik ken het originele verhaal achter deze film, die comic heb ik in mijn bezit, dit is een slap aftreksel. En ik had toch wel iets meer bloed verwacht, ik bedoel, hallo?!!, hij heeft messen als wapens?!!!! Marvel is dit keer te ver gegaan. De trein scene is vet nep, wolverine krijgt het voor elkaar om bijna elke scene 0 bloed te vergieten, iets wat niet bij hem past. Verder is hij alleen maar bezig een mooie man te zijn, past ook niet bij het karakter. Dan is hij bijna de gehele film zijn krachten kwijt, heeft hij ze eindelijk terug, verliest hij zijn klauwen, hoe stom is dat???
Ik ben een all-time wolverine-fan, maar dit was bagger. 2 sterren voor het proberen en wat aardige scenes in het begin...

avatar van MRDammann
geplaatst op 27 maart 2014, 11:23 uur, permalink
De tweede spin-off van X-Men en voor de tweede keer gaat het over the Wolverine. Wolverine is een heel interessant personage, wat helaas niet te zien was in de eerste spin-off. Dit deel is echter veel en veel beter. Veel interessanter verhaal, maar vooral ook meer, explicieter geweld. Dat doet de film goed. Een hele spannende finale doet de rest.
Een leuk opwarmertje voordat het geweld met alle X-Men weer gaat losbarsten, waar ik heel veel zin in heb!

avatar van galaxydriver32
geplaatst op 7 april 2014, 17:31 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik vond dat Viper-mens zoooo cool!!!!