Odd Thomas (2013)

2,96

Mystery / Thriller

geregisseerd door Stephen Sommers
met Anton Yelchin, Willem Dafoe en Nico Tortorella

Odd Thomas (Anton Yelchin) is een doodgewone jongeman met een buitengewone gave uit een stadje in de woestijn van CaliforniŽ. Hij is in staat om te communiceren met de doden. Hij zal de stille hints van de doden moeten gebruiken in een poging een massale ramp, die alles en iedereen die hem dierbaar is bedreigt, te voorkomen.

65 BERICHTEN16 MENINGEN

geplaatst op 5 oktober 2014, 21:21 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet meer of minder dan een matige Mystery / Thriller die er visueel nog wel aardig uitzag. Het grote probleem met deze film is dat de hoofdrol wordt vertolkt door sulletje Anton Yelchin (als Odd Thomas) die nergens weet te overtuigen en ook een saaie persoonlijkheid is. Hij leek wel op de ex-schaatser Ben van der Burg in zijn jonge jaren.

Het verhaal was opzicht wel leuk gevonden en hetzelfde geldt in mindere mate voor de uitvoering, maar echt boeiend of spannend wordt het helaas nergens. Ook is het verhaal geregeld aan de flauwe kant en zeker als Odd Thomas samen is met zijn vriendin Penny Kalisto alias "Stormy" gespeeld door de niet onaardige Ashley Sommers, die wel totaal niet kan acteren). Het is ook jammer dat het eerste gedeelte van de film behoorlijk langdradig is en ook ietwat saai en kinderachtig. Na ruim een uur komt het verhaal gelukkig wat opgang en wordt het tenminste nog wat interessant. In het laatste gedeelte zit ook de meeste actie die heel eventjes wel wat weg had van de film "Rampage (2009)", maar dan ook echt maar heel eventjes. Ook geeft het einde nog een ietwat verrassende wending (wel behoorlijk clichť) aan het verhaal, wat wel wat weg had van necrofilie

Als een tussendoortje is deze film nog wel te doen (duurt gelukkig ook maar precies 90 minuten), maar veel stelt het eerlijk gezegd niet voor en dit is ook een film die je weer snel vergeten bent (en dat is zeker niet erg). Op een tweede deel zit ik dan ook totaal niet te wachten.

avatar van Decec
geplaatst op 8 oktober 2014, 11:22 uur, permalink
Een matige fantasie/mysterie/thriller film...
Matige verhaal (flauw)...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Willem Dafoe...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Niet te moeite waard...

avatar van Brabants
geplaatst op 18 oktober 2014, 13:40 uur, permalink
Waar de schoen bij mij in deze verfilming wringt is de manier waarop Thomas met zijn gave door het leven gaat. Thomas is adorabel vanaf het eerste begin en zijn gave lijkt zonder slag of stoot ten alle tijden in zijn voordeel te werken. Zelfs zijn jeugdliefde(een van de mooiste meisjes uit het dorp) staat in haar trouwjurk al om een -ja woord- aan het altaar op hem te wachten. Het maakt het hiermee allemaal wat te gemakkelijk en te eentonig van aard. De vijand in de vorm van Hensley lijkt een veelbelovende en mysterieuze aankondiging van het kwaad, maar het ontvouwt zich uiteindelijk en helaas in een simpele en smaakloze samenzwering zoals we die al menig keer gezien hebben. Ondanks de vrij aardige sfeer(gecreŽerd door een goede voice-over) en de geweldige performance van Anton Yelchin mist de film spanning, is het voorspelbaar, veelal oppervlakkig en vaak allemaal net iets te sappig uitgebeeld. Het werk van Dean Koontz wordt door de invulling c.q. verbeelding van Stephen Sommers helaas wat tekort gedaan.

geplaatst op 22 oktober 2015, 23:21 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wel aardig.

Al schrik ik er een beetje van dat het van Sommers komt. Meestal toch iemand die groots opgezette mislukkingen maakt, ditmaal eerder een uit de kluiten gewassen "klein filmpje". Het is dan blijkbaar wťl een verfilming van Koontz, maar die z'n boeken zijn blijkbaar niet populair genoeg voor een grootse hype. Vraag me nu wel een beetje af of dit misschien toch geen groots bedoelde film was die wat verkeerd is uitgedraaid.

Wat het ook mag zijn, het resultaat is niet verkeerd. Yelchin is leuk, Dafoe heeft een aardig bijrolletje. Het verhaaltje wordt luchtig gebracht en kent genoeg interessante elementen, enige jammere is wel dat de finale nogal flauw is voor de build-up. Mkay, 600 potentiŽle doden zijn veel natuurlijk, maar zo'n bommetje is eerder saai te noemen. Ook het sentiment dat er nog achtergeplakt werd deed de film niet veel goed.

Maar verder best leuk gebracht. Effecten ogen een beetje goedkoop maar wel effectief. Editing is geslaagd, het voelt allemaal best vlot en fris aan en het wordt niet onnodig gerokken. Jammer van het laatste half uurtje, daar laat de film het wel een beetje liggen. Maar een zeldzaam goede film van Sommers.

avatar van Superkuuk
geplaatst op 11 november 2015, 14:03 uur, permalink
Jawel, ik had hem al een tiijdje liggen en dus toch maar gekeken, knappe film. Ashley Sommers de dochter van de Director van deze film speelt hier toch onverwacht echt een hele leuke en mooie rol, de chemie tussen deze 2 hoofdpersonen werkt gewoon, en het einde van de film
zit gewoon rete goed in elkaar gezet..fuck ghost of dirty dancing....het is voor mij al een tijd geleden dat ik werd verrast door een einde van een film, op de Mist na van 2007. .Een leuke mix van scream en een beetje i see dead people ..de film is door financiele problemen een paar keer uitgesteld en zelfs gestopt...Dus als je met deze info toch een mooi eind product kan leveren..prima gedaan.