Snowpiercer (2013)
Genre: Actie / Sciencefiction
Speelduur: 126 minuten
Alternatieve titels: Snow Piercer / Seolgungnyeolcha / 설국열차
Oorsprong:
Zuid-Korea / Tsjechië
Geregisseerd door: Bong Joon Ho
Met onder meer: Chris Evans, Tilda Swinton en Song Kang-ho
IMDb beoordeling: 7,1 (387.798)
Gesproken taal: Engels, Frans, Japans en Koreaans
Releasedatum: 3 april 2014
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Videoland
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Snowpiercer
"AD 2031, the passengers in the train are the only survivors on Earth."
Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd ervoor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat ervoor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,1 / 387798)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Snowpiercer (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
Social Media
Acteurs en actrices
Curtis Everett
Namgoong Minsu
Gilliam
Minister Mason
Edgar
Tanya
Minister Wilford
Andrew
Yona
Teacher
Reviews & comments
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Ga er dan op in en weerleg 't. Het zijn er namelijk nog meer dan ik jullie wil laten geloven. Het is de minst doordachte science fiction film die ik in tijden gezien heb.
Zie één van mijn vorige posts waar ik al enkele van jou bemerkingen heb weerlegd. Maar daar hoor ik dan weer niks meer van; Kijk, ik wil niet goedpraten dat de film foutloos is maar net als sommige anderen vond ik het allemaal wel niet van zo'n aard dat het ging storen. Ik vind een deel van je reactie zeker terecht maar het is een overreactie geworden en het is vooral daarop dat ik reageer.
Die opmerking slaat bvb kant nog wal. Wat als ik dan zeg dat er geen thermometer aan boord is. Helemaal mogelijk. En het algehele geloof dat het buiten onleefbaar is overheerst duidelijk in de film. Waarom zou er iemand het in zijn hoofd halen om dat uit te testen, zeker na de scène met de bevroren arm ?
toetje1977
-
- 101 berichten
- 1020 stemmen
Tja... Had wel zin in deze, was er erg benieuwd naar en ondanks dat ik me wel twee uur vermaakt heb valt de film overall toch tegen.
Een aantal leuke scenes zorgen voor vermaak zoals de scène waar de deur open gaat en een groep gemaskerde mannen met bijlen de weg versperd en hetgeen daar op volgt. Enkele stukken zijn te langdradig en een aantal personages ronduit irritant (die Mason, mijn god... maar ook de schooljuf en die gast bij wie zijn arm wordt afgevroren (deed me denken aan Merv uit Home alone) en zorgden voor een rare stijlbreuk waardoor ik me afvroeg wat de film nu wilde uitstralen. Het einde is ook bijzonder matig: goed gedaan Captain America, bijna iedereen is dood, incl. je eigen mensen!
Nee, geen echte aanrader dit, ging de film in met het idee dat dit wel eens een film kon zijn van het niveau 4*, maar bovengenoemde punten incl. matige CGI zorgen ervoor dat deze niet boven de 3* uitkomt.
Nicole_1989
-
- 337 berichten
- 193 stemmen
Allemachtig... Dit had zo spannend kunnen zijn! Maar ik merkte dat ik tijdens de film alleen maar dacht 'wat is dit voor flutzooi?' Maar goed, ik wilde wel weten hoe het afliep: wat men telkens zou aantreffen achter iedere deur. Helaas is ook het einde een zware teleurstelling. Twee uur verspild, jammer genoeg!
Op naar de volgende film en deze snel vergeten!
Waku
-
- 5155 berichten
- 6262 stemmen
Aparte futuristische actiefilm.
Soms zelfs beetje absurd.
Harde actie scenes worden soms afgewisseld met melige scenes en dat geldt ook voor de personages. De film heeft zeker zijn spannende en boeiende momenten en als kijker ben je steeds benieuwd wat er in de volgende wagon te wachten staat. Maar "Snowpiercer" duurt ook zeker een half uur te lang waardoor toch soms de verveling toeslaat.
Een kleine 3*
2.5*/3*
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik niet. Punt is dat de hele trein niet ingericht is voor 18 jaar woon/werk verkeer. Er is totaal niet nagedacht over de inrichting van die trein. Moet er iemand vlees uit de vleeswagon halen, dan moet men recht door de schoolklas heen (ik noem maar wat). En moet men door het zwemgedeelte heen, dan is men afhankelijk van een kronkelpaadje tussen twee zwembaden door ipv bijv een comfortabele gang aan de zijkant van de trein.
En dan is er ook nog het andere probleem met de inrichting; waarom zou je de elite kinderklas zo dichtbij de wagons van de met geweld onderdrukte armenklasse plaatsen? Die kinderen garanderen toch het voortbestaan van het menselijk ras? Die klas pleur je toch zo ver mogelijk vooraan, waar de onderdrukte klasse nooit zou kunnen komen?.
En waarom is er uberhaupt een armenklasse? Ed Harris kon als Noah toch alle inzittenden selecteren, kon de hele inrichting bepalen, kon alles doen wat ie maar wilde? Dikke prijzen vragen aan rijken voor een plaatsje op de trein en dan later wat armen oppikken om te onderdrukken... dat gaat toch nergens over?
En dan die thermometer... Ik vind jouw verklaring echt onzinnig. Waarom zou Harris in zijn supersonische trein geen apparatuur ingebouwd hebben om de temperatuur buiten te meten? Hij heeft toch geen idee hoe lang die ijstijd gaat duren? En waarom zou hij niet de intentie hebben om ooit weer de aarde te bewonen? Dat doet hij niet omdat ie 'megalomaan is'!? Vind je dat niet wat dun? En waar in het script worden die intenties duidelijk? Nergens dus, 't wordt gewoon weggelaten. En blijkbaar had ie niet de intentie nog lang zelf te heersen want hij zocht een opvolger in Evans
Bovendien kunnen kinderen met een doe-het-zelf-setje zo'n ding in elkaar zetten, maar we moeten maar geloven dat al die inzittenden zo dom zijn, dat niemand op dat idee komt.
En ik heb je ook nog niet gehoord over de proteinerepen. Waarom een shockscene over de ingredienten creeeren (insecten), terwijl ze 'net' afgestapt zijn van mensenvlees? Waar komen die insecten vandaan? Armenklasse? De 'schone' elitewagons? Wie verzamelt ze en hoe? Moeten die verzamelaars ook de klas door? Of vinden zij die kakkerlakken in het restaurant?
En dan de vreselijke hoofdplot; waarom een revolutie organiseren om de populatie tot 74% te reduceren, terwijl je ook naar achteren kunt lopen met guns om de bevolking te 'verkleinen?'
Daar ben je toch onderdrukker, machtswellusteling, megalomaan voor?
TheJordanYT
-
- 10 berichten
- 669 stemmen
En dan heb je weer al die mensen die films gaan kijken om te kijken wat er wel kan in een film en wat er niet kan in een film. Inderdaad, het moet realistisch zijn, maar voor de rest is het toch een spannende film?
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Ramon, je gaat bij Sixth Sense toch ook niet gaan leuteren dat het kind "dead people" ziet? Daar kraak je de opzet van de hele film mee af. Hier is dat net hetzelfde. Jou opmerkingen, zoals hoe je de volgorde van de wagons zou moeten indelen, en waar de insecten vandaan komen, hebben in feite nog weinig met de film te zien en zo bederf je er de filmbeleving ook mee. OK, je moet niet hersenloos slikken wat een film je voorschotelt, maar je kunt het ook veel te ver gaan zoeken.
Nicole_1989
-
- 337 berichten
- 193 stemmen
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. De opzet van de The Sixth Sense is ook niet realistisch, maar zit wel logisch in elkaar, waardoor het realistisch en geloofwaardig overkomt.
Snowpiercer hangt aan elkaar van onlogische zaken, waardoor het niet meer geloofwaardig overkomt. En dat zijn nu precies die zaken die Ramon benoemt. Ook ik zat de gehele film met verbazing te kijken hoe ondoordacht de film was op bepaalde vlakken.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ramon, je gaat bij Sixth Sense toch ook niet gaan leuteren dat het kind "dead people" ziet? Daar kraak je de opzet van de hele film mee af. Hier is dat net hetzelfde. Jou opmerkingen, zoals hoe je de volgorde van de wagons zou moeten indelen, en waar de insecten vandaan komen, hebben in feite nog weinig met de film te zien en zo bederf je er de filmbeleving ook mee. OK, je moet niet hersenloos slikken wat een film je voorschotelt, maar je kunt het ook veel te ver gaan zoeken.
Wat Nicole_1989 hierboven al zegt eigenlijk; het gaat om de 'eigen logica' binnen een film. Ik accepteer dat The Sixth Sense uitgaat van een geestenwereld, maar als Osmont binnen die film de auto was uitgestapt en á la superman naar school was gevlogen dan accepteer ik dat niet. Zo simpel is het. Dat is 'onrealistisch binnen de eigen logica'.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
En waarom is er uberhaupt een armenklasse?
Dan heb je toch de helft van de film liggen slapen. Wordt tot 4 a 5 keer herhaald. Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn, maar aangezien de kern van de film zo'n beetje is dat iedereen z'n plaats heeft om zo tot een evenwicht te komen vind ik dit maar een rare opmerking. Compleet logische toevoeging afgaande op de overtuiging van Harris.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Wel oké.
De film verraadt z'n achtergrond als comic al snel. Wie een beetje nadenkt vind in het concept al gauw een aantal zaken die niet bepaald logisch zijn. Daar kan je dan even over sakkeren, tot de Swinton op het toneel verschijnt. Daar laat Bong voor het eerst echt in z'n kaarten kijken.
De sci-fi setting is bijna een excuus, deze film deed me vooral sterk aan Gilliam denken, en dan met name Brazil. Meer fantasy, gekke en vaak uitzinnige taferelen en meer lol en vermaak dan dat het echt serieus genomen moet worden.
Swinton doet voor de tweede maal dit jaar een gooi naar lelijkste vrouwelijke rol, verder valt Evans op in een apart rol voor hem. Gaat hem beter af dan de softie-rollen wat mij betreft. Ook Kang-ho Song is van de partij en mag z'n ding gewoon in het Koreaans doen. Goeie keuze, aangezien er vaak veel van zo'n acteur verloren gaat als hij de hele tijd over z'n Engels struikelt.
De film moet het uiteindelijk vooral hebben van aparte scenes. Geweldig dat lesje met de kindjes, of de fakkelscene in de tunnel. Contrasteert met wat mindere scenes zoals de lange dialoog aan het eind of de wat flauwe intro. Zo gaat de film een hele tijd wat op en af, maar komt het nooit volledig tot ontploffing.
Visueel vooral mooi wanneer de CG van het scherm wegblijft. De buitenscenes zijn écht niet best, binnen is het vooral in het begin wat te donker, eens aangekomen in de latere compartimenten wordt het steeds beter.
Vind het totnutoe Bong's beste, maar ik ben dan ook geen al te grote fan. De film kent wat teveel dipjes en wordt naar het einde toe weer iets te serieus, daar waar het vooral slaagt wanneer het een duister uitgangspunt combineert met gekke personages en ditto aankleding.
3.0*
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dan heb je toch de helft van de film liggen slapen. Wordt tot 4 a 5 keer herhaald. Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn, maar aangezien de kern van de film zo'n beetje is dat iedereen z'n plaats heeft om zo tot een evenwicht te komen vind ik dit maar een rare opmerking. Compleet logische toevoeging afgaande op de overtuiging van Harris.
Nee man. Je slaapt zelf nog denk ik. Die 'balans' slaat op de populatie in verhouding tot het voedsel (populatie moet tot 74% gereduceerd worden voor het 'ecosysteem'). Die armenklasse had gewoon nooit toegelaten moeten worden op die trein. Die hebben daar altijd voor Jan Lul gezeten en hebben geen functie. Dat in tegenstelling tot al die andere 'lage' klassen in Orwelliaanse sf-verhalen/films.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Nee man. Je slaapt zelf nog denk ik.
Nee hoor, het begint al bij een opmerking (die hele monoloog eigenlijk) van Swinton in het begin:
En dat wordt dan nog in een aantal variaties herhaald. Het "ecosysteem" is de mensheid dat dient te overleven. Voedsel is daar maar een onderdeeltje van.
Niet dat ik veel behoefte heb om de logica van deze film te verdedigen, maar het ligt er toch dik genoeg op om zulke zaken gewoon onder interne logica te scharen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Een stukje dialoog dat voorkomt in elke film waarin de ene partij een andere partij onderdrukt... en nu?
Geen enkel idee wat je daar mee bedoelt.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Dat elk element, hoe schijnbaar onnodig en nutteloos ook, zijn plaats heeft in een ecosysteem. Wat op het eerste zicht geen functie heeft, heeft dat in het groter geheel wel. Vandaar ook dat de hele rits mee op de trein moet. Van onderlaag tot bovenlaag.
En nu niks ... alleen geef jij aan een verklaring te missen daar waar ik vooral kritisch zou verwachten op de manier waarop het er ingehamerd wordt. Niet mijn kritiek trouwens, gewoon een persoonlijke verwachting na het kijken van deze film.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
....wat natuurlijk een onzinnige motivatie is (als dat uberhaupt de motivatie is; ik heb 't er niet uit kunnen halen). Ik had waarschijnlijk geen problemen gehad met de aanwezigheid van die armenklasse als die klasse een dienende functie had gehad in die trein (brandstof, arbeiders, bedienden, leveren van vrouwen etc... niets is me te gek) zoals in alle grote dystopische films. In Snowpiercer zitten ze er zonder functie. Of, indien ik de motivatie van Harris' personage echt gemist heb, zonder acceptabele functie.
edit: ik heb de laatste 25 min terug gezien en zegt toch echt dat 't ecosysteem om de verhouding populatie/zuurstof, water, voedsel, ruimte draait. Later voegt ie toe dat de populatie weer op 't juiste aantal zit en 'dat iedereen weer op zijn voorbestemde plekken zit'. Dat is echt alles. Flinterdun. Je kunt eruit afleiden dat Harris een klassensysteem, in ieder geval een leider nodig acht aan boord van de trein. Een leider is nodig om chaos tegen te gaan maar de reden voor een klassensysteem geeft ie ons niet. Het verklaart niet waarom Harris uberhaupt een lage klasse toegang verschaft tot de trein (hij is Noah en het is ZIJN Ark). Ze hebben namelijk geen functie en verneuken het ecosysteem zelfs. Ik kan er weinig mee.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Hij begint z'n speech nochthans met
Hun functie is de deelname aan de maatschappij. Zijn trein is duidelijk geen soort utopia waar iedereen gezellig met elkaar keuvelt (18 jaar lang op dezelfde trein), eerder een mini-versie van de yin/yang cultuur waarin Harris gelooft. Daarom ook de gestagede revolutie, de scheiding van de groepen en de "treinbestuurder" die alles overschouwt en bijstuurt waar nodig.
Je mag dat flinterdun vinden (maar serieus ... Blade Runner, zelfs een 1984 ... even belachelijk hoor), je kan dat waarschijnlijk voor een deel verklaren door de comic-achtergrond van deze film, maar als concept volstaat het wat mij betreft. Ik heb verder ook nog niet al te veel mensen deze film zien prijzen als maatschappij-kritisch mirakel.
Edit: waar deze film trouwens wel redelijk origineel in is, is de nogal atypische houding tov het lagere/hogere klasse model. Meestal heb je gewoon een film waar iemand uit de lagere klasse omhoog klimt om het hele systeem om te gooien, maar je ziet een Evans hier wél serieus beginnen twijfelen wanneer hij plots de macht over een hele trein aangesmeerd krijgt. Einde doet dit dan wel weer teniet (Harris is natuurlijk ook niet veel meer dan een wat gestoorde cult-leider), dat vond ik nog het meest jammere aan wat er dan van plot en themas inzit.
ralfsjam
-
- 2144 berichten
- 1345 stemmen
Een op zich spannend ogende film die er gelikt uitziet...
Maar voor een kijker die een beetje met een film mee denkt is het een opeenvolging van irritaties... Veel dingen kloppen niet en zijn totale nonsens. En dan niet alleen verhaal technisch, maar ook hoe de film gemaakt is... Is vaak natuurlijk bij dit soort films, maar hier stoort het wel heel erg...
Dus voor de kijkers die nog moeten... Hersens uit!
2**
tules12345
-
- 32 berichten
- 73 stemmen
Wat een slechte film zeg! Echt zoooo fake maar dan ook in alles.
Natuurlijk snap ik dat het Science fiction is en het nep is....maar sommige dingen zijn echt heel raar in beeld gebracht. Vooral de indeling van de trein etc.. echt totaal niet logisch en hierdoor was ik alleen maar aan het opletten hoe raar het in elkaar zat.
Echt geen aanrader dit!
david bohm
-
- 2929 berichten
- 3205 stemmen
Onderhoudende film waarbij de trein en de wereld er puik uitzien. Het verhaal is interessant maar de uitwerking had van mij een tikkeltje intelligenter gemogen. Het ontaardt toch in wat achter mekaar aan rennen en schieten in een trein aangevuld met enkele mooiere scenes zoals met het klasje kinderen.
Ook de hoofdpersoon vind ik niet echt overtuigen maar al met al is Snowpiercer een prima kijkbare film.
benzoni
-
- 18 berichten
- 24 stemmen
Mijn hemel, 'what did I just see?'
Ik heb m'n inloggegevens speciaal opgezocht zodat ik jullie kon waarschuwen voor deze film. Het slaat werkelijk kant noch wal. Zeer vreemd verhaal. Veel aparte caracters die compleet uit het niets komen en nog apartere capriolen uithalen wat werkelijk niets aan het verhaal toevoegt.
Nee. Niet doen. Die 0,5 punt geef ik voor de setting. Het ziet er wel 'redelijk' mooi uit.
SJoongejonge zeg! Hallo!
Nicole_1989
-
- 337 berichten
- 193 stemmen
Mijn hemel, 'what did I just see?'
Ik heb m'n inloggegevens speciaal opgezocht zodat ik jullie kon waarschuwen voor deze film. Het slaat werkelijk kant noch wal. Zeer vreemd verhaal. Veel aparte caracters die compleet uit het niets komen en nog apartere capriolen uithalen wat werkelijk niets aan het verhaal toevoegt.
Nee. Niet doen. Die 0,5 punt geef ik voor de setting. Het ziet er wel 'redelijk' mooi uit.
SJoongejonge zeg! Hallo!
Haha, herkenbare uitingen! Zo zat ik de film ook te kijken, met hardop commentaar: 'What the...?!', 'Huh? Ja hallo zeg...', 'Waar GAAT dit over?!', 'My god, wat is dit voor onzin?'
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Alleen nemen ze juist GEEN deel aan de maatschappij. En dat doen ze al 18 jaar niet. Ik kan echt helemaal niets me je verklaring. Ten eerste geloof ik niet dat het script genoeg info verschaft (oa de woorden van Harris) om tot een duidelijke Yin/Yang motivatie te komen (de woorden mbt voorbestemming hebben voornamelijk betrekking op het eventuele toekomstige leiderschap van Evans), en verder werkt dat principe blijkbaar niet in de trein; er is geen Yin; de armen doen namelijk niets, zitten voor Jan Lul al 18 jaar op die trein en verneuken het ecosysteem (door Harris genoemd: voedsel, water, ruimte, zuurstof).
Dan is het enige gegeven waar je eventueel een Yin/Yang motivatie aan kan plakken de revolutie zelf; dan gaan tegengestelde krachten 'samenwerken'. Maar die plotactie is te zot voor woorden, aangezien Harris te allen tijde de populatie al op een simpelere manier kon reduceren. Zij hebben die armen niet nodig en nooit nodig gehad. Ik weet ook niet waar ze vandaan komen, ik weet niet waarom ze op die trein mogen blijven, ik weet niet waar die scheiding op gebaseerd is (geld heeft inmiddels geen waarde meer)... Het is (wat mij betreft) gewoon een zwakke dystopie. Sorry.
En ik ga de discussie echt vreemd vinden als jij nu op on-onderhondse wijze gaat hameren op een eventuele metafysische inhoud van een film.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Hoezo niet? Hun aanwezigheid is cruciaal voor de verdeling en de verhouding in de trein. Daarbij is het ook niet de eerste revolutie ofzo. Van die 7 eerder ontsnapten werd toch een serieus circus gemaakt.
Met yin/yang bedoel ik trouwens niet een of andere cosmisch, zweverig evenwicht, gewoon een basisregel die stelt dat tegenstellingen nodig zijn voor een gezond geheel. Eigenlijk een overtuiging die haaks staat op het utopisch ideaal en stelt dat niet iedereen (op eenzelfde manier) gelukkig kan zijn. Ik vond dat sterk naar voren komen in deze film (beginnende bij de monoloog van Swinton - later in de monoloog van Harris), jij duidelijk niet. Het is bijna een 2001-discussie zo
Ook nog maar eens herhalen dat ik deze film op verhalend niveau ook niet bepaald sterk vind, alleen vind ik de interne logica wel redelijk kloppend en zie ik het ook een stuk minder serieus dan jij. Het is meer een bont concept dat bijdragend aan een aantal leuke scenes, de maatschappijkritische scenes vond ik niet veel meer (of minder) geslaagd dan in soortgelijke scifi films.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Apart. Dat is het al gauw met Bongs zwabberende toon. Ook hier weer aanwezig. Zodra Swinton ten tonele verschijnt, verschiet de film van kleur. Toegegeven, het is lachen wanneer het gebit uitgaat en ze vormt het bruggetje naar het beste deel van de film, maar zelfs binnen die maffe sfeer is het nog té cartoonesk.
Neemt niet weg dat, zodra de opstand begint en het meer en meer excentrieke trekjes gaat vertonen, de film via bloederige en bizarre taferelen in de coupés net zo hard gaat draaien als de trein. De confrontatie met slow motions, maar zeker de fakkels die volgen. Het breiende tantetje is dan weer lekker droog.
Het kinderklasje is niks minder dan hilarisch en naast een aantal andere absurde typetjes uit de elite, is er eentje die lekker stoïcijns tekeer gaat. Dat zou dan allemaal moeten leiden tot een fameuze ontmoeting met Wilford, maar net daar laat Bong het wat afweten door nog eens van alles aan te gaan stippen.
De bekentenis van Curtis heeft nog twee rake zinnen, daarna zakt het weg. Het scenario zit al niet zo stevig in elkaar en wat Harris dan komt doen, geeft vooral aanleiding om het kapot te redeneren. Het smoort de kracht van de film ook, Bong had zijn Snowpiercer heel wat flamboyanter mogen afronden dan dit.
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Tot mijn vreugde ontving ik eindelijk weer een uniek exemplaar; het is alweer een tijdje geleden dat ik zoiets authentieks heb aangetroffen en mijn gedachten dwaalden niet af. Alhoewel het enigszins onwerkelijk is dat deze locomotief al zo lang aan het rijden is (sinaasappels en vissen kweekten ze zelf maar ze hadden ook alcohol en allerlei luxe middelen die bijgevuld moesten worden) vind ik toch dat ze het gaaf verwerkt hebben. Ik zie niet echt reden om uitgebreid op zoek te gaan naar realisme en naar mijn idee worden de doelstellingen van Joon-Ho Bong ruimschoots bereikt.
Mason, de afzichtelijke bazin, kon ik eigenlijk wel waarderen en bracht wat humor (toen ze de microfoon even uitprobeerde zei ze heel schraal ''one-two, one-two'' en later bleek nog dat ze een kunstgebit had). Er waren met uitzondering van die lerares niet veel overdreven typetjes te vinden; de enige personages die tegen een stereotiep-gehalte aan kropen waren de donkere vrouw en de éénarmige man die zich bij het team voegden om op pad te gaan naar de voorste wagon. Ed Harris als Wilson verraste me zelfs, wellicht omdat ik bij de naam Wilson een opgeblazen figuur in gedachten had genomen. Hij maakt er een toepasselijk einde van met zijn gladde praatjes.
Om eerlijk te zijn was het volstrekt belachelijk dat er een leger van slagers met hakbijlen klaarstond toen er een bepaalde deur openging maar door stijl van de filmmaker en het feit dat we dit avontuur in zijn geheel binnen het voertuig meemaken heb ik dat kunnen accepteren en was het genietbaar hoe er bepaalde klappen werden uitgedeeld. Eerst wordt er nog even gepronkt met een grote vis die ze opensnijden en later vliegen er donkerrode bloedspetters op het raam.
Er was ook een scène waarbij ze door een tunnel gingen waardoor het donker werd en alle badguys een infrarood brilletje op hadden gedaan zodat hun een groot voordeel hadden. Toen werd er vuur gehaald door een klein mannetje. Omdat er nogal haast bij was werd deze fakkel een paar keer doorgegeven (ze stonden al te wachten om het sneller te laten verlopen) en het duurde dan ook geen eeuwigheid voordat het vuur bereikt werd. Ze leken dus niet gigantisch toe te bouwen voor een bepaalde climax, wat normaal gesproken wel vaak wordt gedaan.
Ook vond ik het erg sterk dat het Japanse meisje tijdens de tocht even achterom keek en in slow motion een fles champagne 'aanbood' aan Curtis. Een klein detail, maar ik vond het wel treffend want ze zaten echt in een aanvalsflow en dan verwacht je zoiets minder gauw. Sowieso vond ik die Aziaten wel een merkwaardig duo met hun alsmaar terugkerende zucht naar die groene klei waarvan men schijnbaar ging hallucineren. Dit product bleek multifunctioneel toen Minsu voorstelde om die deur op te blazen.
De lawine die de trein uiteindelijk omver raasde liegt er ook niet om; het duurt niet lang voordat alles letterlijk ontspoord en meedogenloos uit elkaar wordt gehaald. Niet dat ze nog even heel spannend door blijven rijden of zo.
Erg fijn hoe er vervolgens wordt afgesloten met enkel Yona en het donkere jochie als last survivors in twee eskimo-jassen, die in oogcontact komen met een ijsbeer en zo opnieuw moeten nadenken over de meest geschikte manier om te overleven.
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Film hangt zoals Ramon al zei inderdaad van onnozele onwaarschijnlijkheden aan elkaar, zoals de meeste post-apocalyptische films.
Maar er zitten ook wel zekere originele vondsten in.
Met name het einde: makkelijk om als lid vd onderste klasse te rebelleren tegen het systeem maar wat als jij in zo'n situatie opeens de hele mensheid moet leiden en staat voor problemen als acute overbevolking efc
SunChaser
-
- 669 berichten
- 748 stemmen
Wat eens echte film, effecten zijn slecht, arme mensen die allemaal n vuil gezicht hebben, raar eten. Onzinfilm
Gerelateerd nieuws
Vijf films waarover critici en het grote publiek het maar niet eens kunnen worden
Deze grote titels zijn binnenkort te zien op Videoland
Bekijk ook
Interstellar
Sciencefiction / Mystery, 2014
1.548 reacties
Efter Brylluppet
Drama, 2006
233 reacties
Rush
Biografie / Sport, 2013
277 reacties
Ah-ga-ssi
Drama / Romantiek, 2016
118 reacties
Brødre
Drama / Oorlog, 2004
126 reacties
Hachikô Monogatari
Drama / Familie, 1987
26 reacties
Gerelateerde tags
child labour ouder-kindrelatiebordeelwinterallegorybrugzwangerschappost-apocalyptischdystopiehijacking of traingebaseerd op stripdamrifletreingeweldbased on graphic novelschuldrevoltduplicity tunnelsocial classpopulation controlperpetual wintercity ruin 2030slive action
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.