MENU

3,52

Turkije

geregisseerd door Zeki Demirkubuz
met Engin Günaydin, Nihal Yalcin en Nergis Öztürk

Een moderne bewerking van Dostojevski's 'Aantekeningen uit het Ondergrondse'. De alleenstaande ambtenaar Muharrem uit Ankara wordt constant overmand door twijfel. Vol wantrouwen kijkt hij naar zijn vrienden. Hij overtuigt zichzelf dat iedereen hem haat en zondert zich steeds meer af. In zijn appartement kijkt hij onderuitgezakt naar natuurdocumentaires. Zijn enige intimiteit bestaat uit het oppikken van prostituees.

avatar van Movie-Addicted
geplaatst op 11 februari 2013, 18:15 uur, permalink
Verbazingwekkend, klein en droog filmpje met een beetje humor.

*3.5

kappeuter (moderator)
geplaatst op 9 april 2013, 11:57 uur, permalink
Vanaf 5 september in de bioscoop (De Filmfreak)

avatar van Bacoboy
geplaatst op 26 augustus 2013, 8:11 uur, permalink
Dit film heeft me zo verrast, totaal niet verwacht dat het een meesterwerkje zou zijn.
Engin Günaydin was perfect in zijn rol in deze film als Muharrem en dat voor een acteur dat succesvol is geworden in het komedie genre.

KLASSE! _O_

kappeuter (moderator)
geplaatst op 28 augustus 2013, 10:23 uur, permalink

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 15 september 2013, 9:14 uur, permalink
Een film zo nihilistisch als Sombre en Aurora, over een 'nogal boze' mijnheer Muharrem. De bron van Dostojevski is zeer herkenbaar, maar Demirkubuz is er niet helemaal in geslaagd om ook de lagen die Dostojevski toevoegt (bijvoorbeeld de omgeving) te schetsen en zo zitten we met deze (zelf)destructieve mijnheer opgescheept wiens grillen we over ons heen moeten laten komen.

Dat levert overigens zeer fascinerende scènes op, bijvoorbeeld in het restaurant in Istanbul, de Alien-achtige grom scènes (let op die schaduwen!) en 'iets' met een aardappel. Maar hoewel het einde het enige juiste is, is het geheel dat er aan voorafgaat mij té verstikkend.

De eerdere Demirkubuz die ik zag was gebaseerd op Camus. Kan me er weinig tot niets van herinneren, maar nu ik dit terug zie kan ik me weer voorstellen waarom ik er niet totaal voor gevallen ben. Maar alledaags is stijl en inhoud zeker niet en daarom fijn om zoiets weer eens in de filmhuizen te zien.

Trouwens: opvallend dat er internationaal voor de Engelse titel "Inside" is gekozen, Yeralti betekent letterlijk ook ondergronds volgens mij, net als de titel van het boek.