I Give It a Year (2013)

Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Dan Mazer
met Rose Byrne, Rafe Spall en Simon Baker

Sinds ze elkaar voor het eerst ontmoetten op een feestje zijn de op het werk succesvolle Nat en romanschrijver Josh intens tevreden met elkaar, ondanks hun grote verschillen. Josh is een echte denker, Nat is een doener. Maar belangrijker ... de vonk slaat bij hen nog geregeld over. Hun huwelijk is dan ook een droom die uitkomt, maar familie, vrienden en zelfs de man die hen trouwt zijn er niet van overtuigd dat hun relatie zal gaan slagen. Josh zijn ex vriendin en een Amerikaanse knappe cliënt van Nat kunnen dan ook nog wel eens roet in het eten gaan gooien. Beiden willen voor hun eerste jubileumjaar niet weten van opgeven, maar gaan ze het wel halen?

45 BERICHTEN15 MENINGEN

geplaatst op 1 december 2013, 1:56 uur, permalink
Matige film waarin een net getrouwd koppel maar met moeite door hun eerste huwelijksjaar komt. Fragmentarisch qua opzet, bestaande uit ongemakkelijke situaties. Hier en daar wel grappig (ondanks aardig wat onderbroekenhumor). Een leuke cast en wel leuk om naar te kijken, maar net niet leuk genoeg voor 3.0 sterren.

avatar van fappie
geplaatst op 9 december 2013, 19:33 uur, permalink
Ik heb me toch wel suf gelachen aan het einde. Niet heel sterk, maar net genoeg voor een zesje.

avatar van tal1b
geplaatst op 10 december 2013, 23:07 uur, permalink
Ok ben niet zo van dat sentimentele in dit soort films, maar het komische in deze film is erg grappig gedaan, zeer vermakelijk. Lekker onnozel
😄

avatar van Sammetje73
geplaatst op 29 december 2013, 10:59 uur, permalink
zeer matige film

avatar van cantforgetyou
geplaatst op 9 januari 2014, 9:02 uur, permalink
Héél grappig. Ik ben helemaal niet zo van de komedies. Als de hele bioscoop in een deuk ligt, komt er bij mij een mini glimlach op mijn gezicht. Een bepaalde gezichtsuitdrukking kan mij erg aan het lachen maken en dan is het verder stil in de bios. Maar goed. Deze film vond ik gewoon erg leuk. Ik heb de hele tijd genoten van de genante situaties. Bijvoorbeeld met het digitale fotolijstje. Anna Faris speelt meer ingetogen, maar blijft super. De rest van de cast is ook erg grappig. Waarschijnlijk zullen velen dit overdreven vinden, maar voor mij vijf sterren!!!!

avatar van rep_robert
geplaatst op 28 januari 2014, 15:38 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film begint wat stroefjes en het is lastig om in de film te komen, maar eenmaal op stoom wacht je een fijne, grappige film met een originele en romantische twist die je niet vaak ziet. Het einde is behoorlijk geniaal en typeert toch wel de overduidelijke Britse humor. Vanaf het gedeelte van "Will you divorce me?" tot aan de dubbele hereniging op het station is het zo ontzettend sterk.
Toch jammer dat ze de personages niet op een fatsoenlijke manier hebben weten te introduceren, waardoor je uiteindelijk met een dubbel gevoel de aftiteling bekijkt.

Dik 3,0*

avatar van james_cameron
geplaatst op 31 augustus 2014, 23:33 uur, permalink
Middelmatige britse romcom van de producenten van oa Four Weddings And A Funeral en Love Actually. Het script heeft zo zijn momenten, maar veel van de grappen en grollen zijn aan de geforceerde kant en de film beschikt gewoonweg niet over de juiste hoofdrolspelers. Vooral Rose Byrne, doorgaans charmant en sympathiek, is hier behoorlijk miscast en niet leuk. Rafe Spall doet het iets beter, maar ook hij schiet regelmatig tekort. De leukste scenes zijn dan toch weer die met Stephen Merchant, onbeholpen en grof als altijd.

avatar van Pollypeachum1
geplaatst op 1 oktober 2014, 9:44 uur, permalink
Ronduit slecht. Slecht gecast, geen humor, saaie personages, slecht geacteerd enz. en ik ben trots op mezelf dat ik het nog meer dan een uur heb volgehouden.

avatar van Fryce
geplaatst op 14 oktober 2014, 17:13 uur, permalink
Saai en niet echt "feel good". Af en toe grappig, maar bij lange na niet vaak genoeg om er een leuke film van te maken.

geplaatst op 13 december 2014, 21:34 uur, permalink
Zaterdagavond romcom over een pasgetrouwd stel dat elkaars kleine kantjes leert kennen en voorspeld werd dat ze eigenlijk al na een jaar uiteen zouden zijn. Film is een aaneenschakeling van flauwe grappen, belegen oneliners en tenenkrullende speeches. Mooie Rose Byrne wordt het hof gemaakt door de Mentalist en de huwelijkscondulente is de ster van de film.

geplaatst op 15 december 2014, 23:59 uur, permalink
Best te pruimen voor een keertje.

avatar van elandenburg
geplaatst op 11 januari 2015, 10:37 uur, permalink
Flauw. Af en toe grappig. Net geen B-film

avatar van Dick2008
geplaatst op 30 juli 2015, 17:26 uur, permalink
Een film waar er ook tig varianten van zijn. Aanvankelijk is Anna Faris ook maar matig. Ze is hier niet de knappe blondine, want ze heeft hier bruin haar. De andere bijrollen zijn ook matig tot zeer matig, maar waarschijnlijk ook om het effect te versterken van de niet al te stevige relatie.

Het begint overigens best leuk waarbij het er al niet al te rooskleurig uitziet en goed wordt ingehaakt op de titel. Waarna het grootste deel van de film heel langzaam aan van kwaad tot erger gaat. Zodra ze aan tafel zitten zakt de film behoorlijk in. En ik dacht dit gaat niet meer goed komen. Maar wordt eigenaardig genoeg toch steeds meer een hartstikke leuke film met een geslaagde climax. En uitstekende rollen van Rose Byrne en Rafe Spall die perfect op elkaar lijken te zijn ingespeeld. En zorgen die twee de gehele film voor de nodige hilariteit en droge humor, zoals de scènes bij de therapeut en bij die ouders.
Had het bij aanvang eigenlijk niet verwacht, zeker niet toen het wat minder werd maar uiteindelijk toch behoorlijk mee vermaakt en smakelijk kunnen lachen om die vaak rare toestanden. Voor nu 4.0

avatar van N00dles
geplaatst op 5 september 2015, 17:18 uur, permalink
Rafe Spall is een acteur die prima een romcom kan dragen, qua niveau vergelijkbaar met Paul Rudd; dezelfde soort 'nice guy' personage, ietwat awkward en lomp maar met een goed hart.

Qua humor is het soms wat flauw of gemakzuchtig, en eigenlijk komen de grappigste momenten uit de mond van Stephen Merchant, die in elke scene waarin hij zit de show steelt. Ook de onderonsjes tussen het getrouwde stel Minnie Driver en Jason Flemyng vond ik wel leuk.
Voor de rest heeft het niet veel om het lijf, maar je kunt je er best anderhalf uur mee vermaken als je een keertje niks te doen hebt.

Leuk om Daisy Haggard ook te zien in een kleine rol, die door haar hoofd eigenlijk precies dezelfde rol neerzet als in de serie Episodes.

Een magere 3,5*

avatar van Ste*
geplaatst op 5 september 2015, 17:20 uur, permalink
Nogal een laag gemiddelde voor een film die best aardige humor heeft. Ik zie dat in dit soort films in ieder geval vaak slechter. Echte onderbroekenlol blijft ons bespaard en sommige dingen zijn oprecht wel geestig en zou bijna willen zeggen gewaagd. Zo'n scene met die seksfoto's gaat net wat verder dan wat je normaal ziet, maar is ook weer niet echt plat of ranzig gebracht. Leuke rol ook van Stephen Merchant die voor een niet-echt-acteur best een heel prima prestatie neerzet.

Jammer dat het na de veelbelovende eerste helft allemaal wat minder wordt met flauwe scenes die te lang duren en de personages ook irritanter worden, met name in de onbegrijpelijke keuze van Nat om voor die gladjakker te gaan. Josh vind ik persoonlijk een prima vent, en de film slaagt er nooit zo in duidelijk te maken waarom ze eerst verliefd waren en daarna opeens heel erg niet meer. Overigens zijn de kleine en grotere irritaties die in een relatie gaan ontstaan dan wel weer leuk om te zien en vooral heel herkenbaar gedaan.

Dus ja, een film die het niet echt moet hebben van het verhaal, maar door de geslaagde humor alsnog een prima voldoende eruit weet te slepen.