The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 161 minuten / 186 minuten (extended edition)
Alternatieve titels: The Hobbit Part 2 / De Hobbit: De Woestenij van Smaug
Oorsprong:
Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Ian McKellen, Martin Freeman en Richard Armitage
IMDb beoordeling: 7,8 (702.758)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 11 december 2013
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Hobbit: The Desolation of Smaug
"Beyond darkness... beyond desolation... lies the greatest danger of all."
Na een succesvolle doortocht over en onder de Mistige Bergen, moeten Thorin en zijn gezelschap beroep doen op een machtige vreemdeling vooraleer ze de gevaren van Demsterwold kunnen trotseren - zonder hun tovenaar. Als ze Meerstad bereiken zal de hobbit Bilbo Balings zijn afspraak met de Dwergen moeten nakomen. Het gezelschap moet de reis naar de Eenzame Berg voltooien en Balings moet de Geheime Deur zoeken die hem toegang verleent tot de schat van de draak Smaug. En waar is Gandalf heen? En wat is zijn geheime zaak in het Zuiden?
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 702758)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- The Hobbit (BoekMeter)
- The Hobbit: The Desolation of Smaug [Special Edition] (MusicMeter)
- The Hobbit: The Desolation of Smaug (MusicMeter)
- Koop op iTunes voor € 7,99
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Acteurs en actrices
Bilbo Baggins
Thorin Oakenshield
Gandalf
Smaug / Necromancer
Legolas
Tauriel
Thranduil
Bard / Girion
The Master of Laketown
Balin
Video's en trailers
Reviews & comments
clockwork72
-
- 2727 berichten
- 1582 stemmen
gruwelijke film mattie! je voelt die vibe echt helemaal tijdens het kijken. deze film is niet voor het wat orks hakken en wat enemies killen, maar net als dit jaar, hoe en wat, ga daar maar eens aan, de tijd van dom hakken is over
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Sfeervolle blockbuster voor tijdens de kerstdagen, dat is dit Hobbit-deel zeker. Zo'n wereld van dwergen, orks en elven ziet er natuurlijk sjiek uit, maar tegenwoordig kun je dit soort beelden vanzelfsprekend verwachten. Ik toch heb ik wel wat kritiekpunten. De sport van Peter Jackson om films zo veel mogelijk op te rekken snap ik niet, zeker niet in combinatie met het matige einde van dit deel. Naar het einde toe had er best wat meer tempo in het verhaal gemogen. Daarnaast vond ik de Smaug toch ietwat tegenvallen. Qua uiterlijk ziet ie er oke uit, maar het karakter zelf was echt suf. Hij had namelijk behoorlijk veel praatjes! Dat soort geraaskal verwacht je toch niet van een draak? Anyway, wel amusant deel, maar wildenthousiast kan ik er niet van worden.
YouDrunkGoHome
-
- 397 berichten
- 628 stemmen
Na herziening toch met een half puntje verhoogd. En dat enkelt door 'm nu in 24fps te hebben gezien. Die HFR was zo afleidend dat het wat afdeed aan de filmervaring. Deel 3 ga ik ook zeker weten gewoon op normale snelheid bekijken.
jgbteg
-
- 32 berichten
- 226 stemmen
Het originele boekje is ongeveer 150 pagina's
Maar bij het zien van deel 2 vond ik dat ondanls alle actie en prachtige effecten de film langdradig worden. Vooral de eindscene met de draak duurde naar mijn gevoel wel heel lang
JSPR_G
-
- 142 berichten
- 625 stemmen
Het originele boekje is ongeveer 150 pagina's
Maar bij het zien van deel 2 vond ik dat ondanls alle actie en prachtige effecten de film langdradig worden. Vooral de eindscene met de draak duurde naar mijn gevoel wel heel lang
Dat moet een klein lettertype geweest zijn, dan. Mijn versie telt bijna 300 bladzijden.
horizons
-
- 5655 berichten
- 2322 stemmen
221 pagina's.
Deze uitgave:
http://images.deslegte.com/bookimages/w170//Covers/1375103.jpg
Daarnaast vond ik de Smaug toch ietwat tegenvallen. Qua uiterlijk ziet ie er oke uit, maar het karakter zelf was echt suf. Hij had namelijk behoorlijk veel praatjes! Dat soort geraaskal verwacht je toch niet van een draak?
Draken hebben praatjes.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1695 stemmen
PJ's prelude van Lord of the Rings.
Want eerlijk is eerlijk dit 2e deel heeft nog minder te maken met het oorspronkelijke boekje van Tolkien maar is veel meer te doen om het verhaal voorafgaand aan de Lord of the Rings trilogie te vertellen. Verhaaltechnisch vind ik het tweede deel ook niet zo veel toevoegen want feitelijk gebeurt er niet zo gek veel voor een film van 2,5uur. Voor mij het bewijs dat The Hobbit gewoon perfect in maximaal 2 delen zou moeten worden zijn uitgebracht.
Desalniettemin is het altijd leuk om weer even in PJ´s versie van Tolkiens Middle Earth te zijn. De 3D beelden zijn fantastisch scherp en helder en laten duidelijk de technische reuzensprongen zien die op dit vlak gemaakt zijn de laatste jaren. De sfeer is fijn en voelt inmiddels bijna vertrouwd aan, ook het nimmer afwezige oog voor detail maakt deze film toch wel weer een klein feestje.
Jammer dat er dan toch enkele ´partypoopers´ zijn die de pret een tikkeltje weten te verpesten. De al eerder genoemde afwezigheid van een echt interessante verhaalontwikkeling vertaald zich direct in karakterontwikkeling van de belangrijkste personages. De confrontatie tussen Smeagol en Bilbo uit het eerste deel is ook veel mooier en intiemer dan met Smaug in dit deel. PJ probeert het publiek nog te lijmen met een ontluikende romance tussen elf en dwerg (een gewonde dwerg nog wel...) maar helaas vond ik dit weinig boeiend en had dat die hele overbodige love interest bijna een uur film kunnen besparen.
Daarnaast verslikt de film zich ook in de wel erg overdadige actiescènes. Spectaculairder dan ooit in Lord of the Rings vertoond is maar vaak toch net een stapje erover qua geloofwaardigheid. En wat zijn badguys waard als ze met 100e tegelijk worden omgelegd door 2 elfjes
Het is dat ik echt een enorm zwak heb voor de verhalen van Tolkien en voor de door PJ geschepte fantasie wereld. Het geeft de film weliswaar het voordeel van de twijfel maar ik weet nu ook zeker dat de originele trilogie nooit geëvenaard gaat worden. Ik deel ook niet de mening dat deel beter zou zijn dan het eerste. De zogenaamde duister wordende sfeer vind ik zwaar overroepen. Dan is deel 1 consistenter in wat het wil uitstralen, namelijk een jolige avonturenfilm. Ligt ook qua verhaal veel dichter aan bij het oorspronkelijke boek en was daarom veel meer een feest der herkenning.
3.5*
ehgeahrev
-
- 61 berichten
- 82 stemmen
Pfff... het gaat er nu wel erg sterk op achteruit. Dat de LOTR-trilogie niet kon geëvenaard worden stond in de sterren geschreven. Maar wat een saai, langdradig en onnodig gerekt deel 2 van het Hobbit-verhaal is dit geworden. Als je deel 1 hebt gezien kan je niet anders dan deel 2 zien maar hou dit dan tegoed tot wanneer deel 3 er aan komt. Nu leek het einde mij iets teveel op een "come and see next week"...
hdehoon
-
- 363 berichten
- 316 stemmen
Lang en luidruchtig. Smaug en zijn gouden schat was magnifiek. Je zou zeggen dat alleen was al spectakel genoeg geweest. Maar het ging maar door: gevechten met orcs, een half uur lang vanuit een tonnetje op een rivier achtervolgd worden door orcs, Gandalf die nog even een robbertje stoeit met Sauron, nog meer orcs in Lake Town: wordt het niet een beetje veel van het goede, meneer Jackson?
Ik bedoel: Legolas die met één teen op het hoofd van een dwerg in een ton balanceert en tegelijk twintig orks verslaat... er komt een moment waarop het belachelijk wordt.
Ik was aangenaam verrast door de kleine rol van Stephen Fry als koning van Lake town. Opmerkelijk hoe zeer hij een stempel weet te drukken, zelf met zo;n kleine rol. Op dat moment realiseerde ik me pas hoezeer ik snakte naar meer ruimte voor acteren, voor al die goede acteurs en een onsje minder filtsende zwaarden.
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
Als avontuur net iets beter dan deel 1 (daar werd nog veel duidelijk veel opgevuld), maar een echt hoogtepunt is in deze film ook niet te vinden. Misschien is het oude handelsstadje aan water nog wel het leukste. Maar verder kan deze film gerust worden overgeslagen.
soom
-
- 24841 berichten
- 2687 stemmen
Maar verder kan deze film gerust worden overgeslagen.
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Uitstekend.
Hoewel The Desolation Of Smaug het leukste deel van het boek beslaat, had ik mijn twijfels. Vooral de toevoeging van een nieuw personage stootte me tegen de borst. Met o.a. Beorn en Thranduil lopen er genoeg nieuwe personages rond die potentieel hebben, om Bilbo en co maar niet te vergeten. Hoewel het op papier niet veel meer lijkt dan een schoolreis van punt A naar punt B vind ik Bilbo en Thorin interessantere personages dan het merendeel wat in The Lord Of The Rings rondloopt.
Dit tweede deel begint best loom. De proloog is oké, maar mist de spanning die alle andere prologen wél hebben. Nadien komen we meteen terecht waar An Unexpected Journey eindigt. Dat belooft wat maar nadien worden keuzes gemaakt waar ik niet zo zot van ben. Azog vind ik een geslaagde tegenstander en het is spijtig dat hij een rol van weinig betekenis speelt in deze film. Bolg neemt z'n rol over, maar is m.i. véél minder geslaagd.
De passage bij Beorn wordt nogal snel afgehandeld - een Extended Edition zal hier wel een serieuze aanvulling op betekenen - en tot aan Meerstad lijkt deze film een rollercoaster. Het tempo ligt hoog - té hoog, wat mij betreft. Sterke passages duren niet lang - Thranduil verdient zo veel beter - terwijl ik ook het gevoel heb dat sommige scènes puur tijdverlies zijn - Kili's verhaaltje over z'n amulet bijvoorbeeld - en als we ook nog zo'n scène krijgen met een jaloerse Legolas die stiekem z'n vriendinnetje in het oog houdt laat ik wel al eens een zucht.
Zulke dingen zijn simpelweg zonde. Ik ga er ook maar even vanuit dat het de schuld van de studio is - ik had toch ergens iets gelezen dat zij die driehoeksverhouding wilde -, want in genoeg andere zaken merk je dat men Tolkien wel eer aandoet.
De "kleine" momentjes zoals Bilbo die zich realiseert dat de Ring hem verandert laten mij meer genieten dan een actiescène van 10 minuten - ja, tonnenscène, ik kijk naar jou. Hoewel die minder slecht is dan verwacht, zitten er te veel zaken in die het geheel geen eer aandoen. Bolg die Kili neerschiet is een flauw aftreksel van Boromir's zwanenzang en Legolas die vanop Dwalin's kop een horde orks doodt is net iets te veel van het goede.
Vanaf de tweede helft neemt de film wat gas terug en worden de nieuwe locaties en personages meer benut. Meerstad is best leuk en Bard wordt stukken beter benut dan in het boek.
Ook hier zijn het de kleinere momenten die mij het meest doen genieten - al zijn de overgangen naar Dol Guldur ook wel leuk. Thorin's ongeduld en ommekeer worden uitstekend neergezet en de eerste helft van de Erebor-scènes zijn fantastisch. Ook Smaug stelt niet teleur. Velen zullen het er niet mee eens zijn dat hij een stel dwergen niet te pakken kan krijgen, maar wat mij betreft is hier een uitstekende zaak mee gedaan. Het past perfect bij Smaug: die staat hier boven. Die is arrogant en lui en kan met bruut geweld een stad in een mum van tijd vernietigen, dus waarom zou hij moeite doen voor een paar dwergen? Dat shot waarin hij dat standbeeld ziet is goud waard. De cliffhanger ook. Hoe vaak zie je nog zoiets in een veilige blockbuster?
Martin Freeman en vooral Richard Armitage bevestigen dat zij goede keuzes zijn. Verder vind ik Lee Pace een erg geslaagde casting, valt ook Luke Evans goed mee en blijkt Orlando Bloom nog altijd een flutacteurtje. Evangeline Lilly doet me niks - al zal dat ook wel komen doordat ik Tauriel totaal nutteloos vind.
En voor wat het waard is - Ken Stott, toch niet 's werelds bekendste acteur, even vermelden.
Verder blijft mijn grootste punt van kritiek de digitale look van deze films. Dat men i.t.t. 13 jaar geleden een pak meer CGI benut is logisch, maar als zelfs Legolas' paard een lelijke computeranimatie is, dan scheelt er toch iets. Smaug bv ziet er in 90% van zijn scènes top uit, terwijl andere scènes eruit zien alsof het te allemaal te veel moeite was. Ook Bolg vind ik qua CGI - en ook design - povertjes. Het gevecht tussen hem en Legolas mist spanning door zulke zaken.
Veel verrassingen herbergt dit verder niet. De soundtrack is niet zo goed als anders, maar bevat genoeg stukjes die blijven hangen - Ed Sheeran's lied is zowaar een verademing. Een Extended Edition zou The Desolation Of Smaug geen windeieren leggen.
Op naar deel drie.
4
philtuper
-
- 71 berichten
- 104 stemmen
Letterlijk en figuurlijk een draak van een film. Way too much en ver, ver over de top. Het lijkt wel alsof de makers in iedere scene een climax hebben willen proppen. En het werkt averechts als je het mij vraagt. Ik wil best entertaint worden en ik hou ook van actie maar het hoeft niet altijd en overal. Verder zit de film boordenvol met draken van flauwe clichés waardoor de drie uur een ware kwelling worden. Gek genoeg vind ik de vertaling van het boek vrij fantasieloos ingevuld. Peter Jackson, die geweldige dingen heeft gedaan met budgetten die nog geen eenhonderdste van dit waarschijnlijk belachelijke budget, schiet zich met dit vehikel behoorlijk in de voet.
hdehoon
-
- 363 berichten
- 316 stemmen
Letterlijk en figuurlijk een draak van een film. Way too much en ver, ver over de top. Het lijkt wel alsof de makers in iedere scene een climax hebben willen proppen. En het werkt averechts als je het mij vraagt. Ik wil best entertaint worden en ik hou ook van actie maar het hoeft niet altijd en overal. Verder zit de film boordenvol met draken van flauwe clichés waardoor de drie uur een ware kwelling worden. Gek genoeg vind ik de vertaling van het boek vrij fantasieloos ingevuld. Peter Jackson, die geweldige dingen heeft gedaan met budgetten die nog geen eenhonderdste van dit waarschijnlijk belachelijke budget, schiet zich met dit vehikel behoorlijk in de voet.
Hier ben ik het mee eens, vooral dat ze in elke scene een climax hebben willen stoppen, waardoor het averechts gaat werken. Ik haal er bij nader zien zien dan ook een ster vanaf. Twee sterren voor de moeite en goede acteerpresetaties van sommige acteurs, lijkt me meer dan genoeg.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Letterlijk en figuurlijk een draak van een film. Way too much en ver, ver over de top. Het lijkt wel alsof de makers in iedere scene een climax hebben willen proppen. En het werkt averechts als je het mij vraagt. Ik wil best entertaint worden en ik hou ook van actie maar het hoeft niet altijd en overal. Verder zit de film boordenvol met draken van flauwe clichés waardoor de drie uur een ware kwelling worden. Gek genoeg vind ik de vertaling van het boek vrij fantasieloos ingevuld. Peter Jackson, die geweldige dingen heeft gedaan met budgetten die nog geen eenhonderdste van dit waarschijnlijk belachelijke budget, schiet zich met dit vehikel behoorlijk in de voet.
Mag ik vragen wat er niet over de top is aan de hele Middle Earth verhalen? Het idee om een wereldoorlog te starten om een almachtige ring is dat niet dan!? Dat is toch het kenmerk van fantasy? Kan je wat concrete voornbeelden geven van die draken van cliché's? Ik vind juist die kleine voorspelbare dingetjes het genieten waard in LOTR en The Hobbit. Als je de film op voorspelbaarheid wilt afrekenen kan ik je het volgende vertellen: omdat er een deel drie komt kan je aannemen dat de hoofdpersonages niet sterven. Dat leek mij toch al duidelijk vanaf het begin? Bovendien heb je er een boek bij. Nog voorspelbaarder...?
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Letterlijk en figuurlijk een draak van een film.
Erg leuke woordspeling!
Alleen ben ik het er niet mee eens. Ik vond de film wel erg vermakelijk. Ik blijf erbij dat het wel één lange uitmelking is (is uitmelking geen woord? ) van de prachtige wereld Middle-Earth, maar vermakelijke uitmelking is het wel. Het idee dat Peter Jackson van een boekje van tweehonderdnegenentachtig pagina's een driedelige serie wil maken (één deel is ongeveer honderdzestig minuten) , vind ik niets, doch vind ik het gewoon erg leuke films. Het eerste deel vond ik wel veel beter. Dit deel begon ik na een tijdje zelfs saai worden.
En dan Smaug . . . prachtig gemaakt, en ook de stem is erg goed gecast, als-ie dan toch een stem moest hebben. Ik weet niet of Smaug in het boek ook een hoop babbelt. (Ik moet namelijk bekennen dat ik The Hobbit nooit gelezen heb, maar aangezien het slechts tweehonderdnegenentachtig bladzijden telt, denk ik dat het bekijken van de drie delen meer tijd in beslag neemt dan het lezen van het boek.)
Martin Freeman blijf ik erg overtuigend vinden als hobbit. Hij maakt de films luchtig en een geeft ze een komisch randje.
En dan de uit de kluiten gewassen spinnen . . . Ik las later pas ergens dat het de kroost van Shelob -onze achtpotige vriend uit The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001), als ik me niet vergis- was.
Ik zag de spinnen in de trailer al, dus voor mij was het geen verassing dat ze in de film langs zouden komen. Andere bioscoopbezoekers hadden de trailer nooit gezien, dus was het voor hen een onaangename verrassing. (volgens mij zaten er arachnofoben tussen, want er renden er gillend de zaal uit ) Ik vond het wel leuk om de kinderen van Shelob te zien, (ze hadden inderdaad wel wat van hun moeder weg ) maar volgens mij waren ze er alleen maar ingestopt ter opvulling. Weer zo'n uitmelkerijtje van Jackson.
Een leuke film. Wel wat minder dan The Hobbit: An Unexpected Journey (2012), en natuurlijk ook minder dan The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001), The Lord of the Rings: The Two Towers (2002) en The Lord of the Rings: The Return of the King (2003), maar toch zeer vermakelijk.
Vier sterren.
Apster
-
- 1468 berichten
- 6920 stemmen
Beter dan deel 1, maar opnieuw veel te lang uitgerekt, en een overdaad aan actiescenes (de wildwaterbaan actie scene had wel een erg hoog pretpark gehalte). Jackson probeert wanhopig nog van alles uit de franchise te persen, maar het is te voorspelbaar geworden. De zoveelste ondergrondse kerkers en trappen, enge bossen, en org gevechten, we kennen het nu wel. De gebruikelijke deus ex machina's zijn ook weer van de partij, maar niet zo overdreven als in deel 1. Je kan overigens wel al raden hoe de cliffhanger met Smaug zal aflopen, waarschijnlijk komt Gandalf wel weer opdraven met een paar adelaars of zo iets. Ondanks alle bovengenoemde kritiek, levert Jackson wel opnieuw prima vermaak af. Ik heb echter wel de hoop opgegeven dat deel 3 iets nieuws zal brengen.
3*
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Denk toch eerder dat Shelob 1 van de babyspinnen was of kon die ook al zo oud worden?
Ik ga deze film in het nieuwe jaar eens rustig in de bios zien. Ben echt heel erg benieuwd en hoop toch echt dat hij beter dan deel 1 zal zijn, want dat was een lange, saaie rit.
Tolkienfan
-
- 299 berichten
- 372 stemmen
wat een topper ! Heb vanaf begin tot het eind genoten..alleen dat einde ..tja
curunir
-
- 1 berichten
- 15 stemmen
Shelob was 1 van de weinige grote spinnen die de verwoesting van Beleriand overleefde aan het eind van de Eerste Era. De spinnen in het Demsterwold zijn inderdaad afstammelingen van haar.
murtcelP
-
- 390 berichten
- 926 stemmen
Natuurlijk mooi gemaakt, maar wel ontzettend saai. Het valt ook niet mee om een verhaal dat je op een A4tje kwijt kan in bijna 3 uur nog spannend te brengen. Geen enkele spanningsboog te vinden. Het is natuurlijk een deel 2, maar ook dat vind ik dus een slechte keuze. Had van dit boek 1 vette film gemaakt, zonde gewoon!
En wederom een irritante 3D ervaring. Misschien is ie thuis voor de tv leuker.
Waar ik in deel 1 het mooie onderonsje met Gollum de beste scene vond, moet ik bij deel 2 zeggen dat ik de blije tonnetjes achtervolging toch wel het aangenaamste vond!
**1/2
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Had van dit boek 1 vette film gemaakt, zonde gewoon!
Helemaal mee eens! Waarom heeft Jackson dat niet gedaan!? (retorische vraag. Voor het geld natuurlijk )
Ook helemaal mee eens! Ik vond trouwens de scène waarin Bilbo de zaal met Smaug erin betreedt ook erg geslaagd. Erg spannend. Ik vind alle scènes met Bilbo erin sowieso hoogtepunten in de film.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een bombastische film met grote effecten en sterke spelers. De fantasiewereld van Tolkien wordt op een imposante wijze tot leven gebracht, is visueel briljant en rijk aan actie, al miste ik, net als in het eerste deel, de emotie. Maar er is meer ruimte voor karakterontwikkeling. Het verhaal is somber en donker en de toon is rauwer. Bij een aantal actiescènes lijk je in een achtbaan te zitten en bij andere gedeelten duurt het allemaal wat lang. Zowel de personages als de geanimeerde figuren zijn fantastisch; het gevecht tussen de draak (misschien wel de meest indrukwekkende uit de historie van de film) en de dwergen imponeert. Tot slot: de natuuropnames zijn van een grootse schoonheid.
N.B. O ja, het is een genot om op oudejaarsavond in de bios te zitten.
hdehoon
-
- 363 berichten
- 316 stemmen
Mag ik vragen wat er niet over de top is aan de hele Middle Earth verhalen? Het idee om een wereldoorlog te starten om een almachtige ring is dat niet dan!? Dat is toch het kenmerk van fantasy? Kan je wat concrete voornbeelden geven van die draken van cliché's? Ik vind juist die kleine voorspelbare dingetjes het genieten waard in LOTR en The Hobbit. Als je de film op voorspelbaarheid wilt afrekenen kan ik je het volgende vertellen: omdat er een deel drie komt kan je aannemen dat de hoofdpersonages niet sterven. Dat leek mij toch al duidelijk vanaf het begin? Bovendien heb je er een boek bij. Nog voorspelbaarder...?
Het boek The Hobbit is helemaal niet over the top. Er wordt daarin zorgvuldig naar een hoogtepunt toegewerkt, zodat het slot ook nog een beetje indruk maakt. In de film zijn scenes gestopt die helemaal niet voorkomen in het boek, zoals voortdurende aanvallen van Orks. Als dat in bijna elke scene met de haren erbij gesleept wordt, dan wordt het vervelend en werkt het averechts. De draak viel bijna niet meer op in al dat tumult. Het leek soms wel alsof ik naar een videogame zat te kijken ipv een film. Daarmee slaat Jackson de plank m.i. volledig mis.
maarten_d
-
- 120 berichten
- 107 stemmen
zwak vervolg,
eigenlijk wel logisch,
even terug in tijd:
the hobbit aangekondigd: 1 film
even later 2 films
even later 3 films
dit was gewoon de intro film voor film 3 maar dan met 2uur uitgebreid (zodat ze nog eens extra langs de kassa konden passeren)
oké dit gezegd zijnde, na LOTR wouden ze het opnieuw proberen, 3x langs de kassa passeren, en gelukt, want het is een DIJK van een reeks dus iedereen gaat sowieso kijken. maar deze 'hobbit' was toch een stap te ver. Na het bekijken merk je echt dat ze deze film gewoon hebben toegevoegd uit de 'onbenullige' stukken van de 1e en de 3e film. zoals reeds gezegd moest het origineel maar 1 (later 2) films worden, wat hebben ze gedaan?? Ingezoomd op stukken uit 1 en 3 om een 2e film te maken, op zich niet slecht, maar het verhaal stelt in mijn ogen echt niets voor, kwaliteitsgewijs gezien is de film wel top (wat ook te verwachten is), maar verhaalgewijs gezien (in de hele reeks? ze wouden gewoon 3x langs de kassa passeren ... jammer, maar geld gaat boven alles)
ik kijk wel erg uit naar de 3e film !! zoals gezegd, kwaliteitsgezien top, en verhaalgezien verwacht ik er wel wat van, want als ze 1 ding goed gedaan hebben in de 2e film, is dat je echt zit te wachten op wat er komt, ik had echt het gevoel dat deze film gewoon intro kon zijn voor 3, maw, met het einde van de film dacht ik eigenlijk oké intro voorbij, laat nu maar komen...
maar dit is mijn bescheiden mening ... 1.5* (vind ik niet overdreven)
zjandannybob
-
- 421 berichten
- 1047 stemmen
Erg genoten van the hobbit 1, maar deze viel me toch tegen. Natuurlijk is de sfeer in de film weer erg mooi. De film duurt voor mij te lang en uiteraard mis je smeagol...
Nu te koop
Extended Edition • Blu-ray
€ 30,00
KopenExtended Edition • Dvd
€ 70,00
KopenExtended Edition • 3D & 2D Blu-ray • Dvd
€ 78,95
KopenPre- en sequels
The Hobbit: The Battle of the Five Armies
2014
638 reacties
The Hobbit: An Unexpected Journey
2012
3.217 reacties
Gerelateerd nieuws
De tien best beoordeelde films met de vandaag jarige Benedict Cumberbatch (46)
Deze goed beoordeelde films verdwijnen deze week nog van Netflix
Bekijk ook
The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.906 reacties
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.671 reacties
The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.516 reacties
Queen: Days of Our Lives
Documentaire / Muziek, 2011
147 reacties
Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
27 reacties
Rang-e Khoda
Drama, 1999
7 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.