MENU

The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013)

Alternatieve titels: The Hobbit Part 2, De Hobbit: De Woestenij van Smaug

3,70
1992 stemmen

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
161 minuten / 186 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Ian McKellen, Martin Freeman en Richard Armitage

Na een succesvolle doortocht over en onder de Mistige Bergen, moeten Thorin en zijn gezelschap beroep doen op een machtige vreemdeling vooraleer ze de gevaren van Demsterwold kunnen trotseren - zonder hun tovenaar. Als ze Meerstad bereiken zal de hobbit Bilbo Balings zijn afspraak met de Dwergen moeten nakomen. Het gezelschap moet de reis naar de Eenzame Berg voltooien en Balings moet de Geheime Deur zoeken die hem toegang verleent tot de schat van de draak Smaug. En waar is Gandalf heen? En wat is zijn geheime zaak in het Zuiden?

avatar van sean-penn
geplaatst op 2 december 2014, 12:32 uur, permalink
frodok schreef:
Dat Tolkien de invulling van zijn werk aan de verbeelding van de lezer wilde overlaten en het zelf niet wilde 'kleuren' is niet mijn mening, maar een feit. Mijn mening doet er in deze helemaal niet toe.

Als u dat als ' feit' bestempeld dan blijft het toch uw mening. Als de Heer Tolkien daadwerkelijk het aan de verbeelding van de lezer wilde overlaten dan had hij, volgens uw redenatie, nooit toegestemd om de filmrechten van 'The Hobbit' en 'Lord Of The Rings' te verkopen aan United Artist. Het ' feit' dat hij het wel goedkeurde ontkracht dat.

Ik vrees dat we beide ons standpunten niet zullen veranderen en vind het jammer dat de films niet het gewenste effect had voor u ( neem ik aan ) in tegenstelling tot mezelf.

avatar van frodok

geplaatst op 2 december 2014, 19:32 uur, permalink
Na wat zoeken moet ik toegeven dat Tolkien inderdaad in '68 de filmrechten verkocht, dat wist ik niet. Ik ging er van uit dat zijn erven dat pas later hadden gedaan.

We zullen zijn mening nooit zeker weten, hoewel ik wel bij mijn eerdere vermoeden blijf, dat hij zich niet zou kunnen vinden in de bewerkingen van de Hobbit. De man was uitzonderlijk kritisch op wat anderen met zijn werk deden.

geplaatst op 2 december 2014, 19:59 uur, permalink
Door de extended versie heeft deze film een half punt meer gekregen, want de normale versie vond ik toch te kort voor mijn gevoel. Heb me 3 uur zitten te vermaken!

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 2 december 2014, 21:36 uur, permalink
het is al vaker gezegd,maar toch: waarom drie dikke boeken ,per boek een film.
En een dik boek verspreid over 3?
dat is niet logisch.
als ze allemaal in een box zitten ga ik ze zeker kijken.
maar het epische gevoel wat TLOTR je gaf,is ook hier aanwezig.
Maar toch mis je iets.
Mijn vraag 2 is eigenlijk: waarom jackson deze films niet eerst heeft uitgebracht?
De cgi is off the roof.

avatar van sean-penn
geplaatst op 3 december 2014, 11:42 uur, permalink
frodok schreef:

Inderdaad zullen we het wel nooit weten. Het feit dat hij een paar jaar voor zijn overlijden de rechten verkocht geeft mij sterk het gevoel dat de goede man het met tegenzin deed. Misschien wilde hij z'n kinderen financieel veiligstellen of werd hij onder druk gezet door zijn uitgever. Who knows !

Aan Stanley Kubrick werd gevraagd of hij het wilde verfilmen maar deze weigerde omdat hij de boeken onverfilmbaar achtte. Gezien de beperkte technische middelen destijds nog geeneens zo onlogisch. Verschil van mening kan tot nieuwe inzichten leiden. De werken van Cor Bakker kende ik niet. Mijn dank voor het benoemen van zijn naam.

avatar van frodok

geplaatst op 3 december 2014, 17:27 uur, permalink
Je bedoelt zeker Cor Blok

avatar van DeaQoN
geplaatst op 11 december 2014, 14:48 uur, permalink
Deze maar weer eens bekeken om weer helemaal op de hoogte het derde deel in te stappen deze week. Ik heb de film een halve ster verhoogd, want ik heb toch wel 3 uur zitten genieten. Wat mij gelijk opviel is dat de film qua beelden mooier is uitgewerkt (wat niet perse betekend dat het beter is) dan The Lord of the Rings-trilogie, maar dat is natuurlijk te danken aan de technologische ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar. Waar ik regelmatig het commentaar hoor dat het allemaal iets te speels, rustig en saai is, kan ik juist erg genieten van Middle Earth tussen de wat meer 'echte' gebeurtenissen door. Eerste uur van The Fellowship en An Unexpected Journey vind ik dan ook genieten. De sfeer van Middle Earth, die in de boeken zo goed zijn uitgewerkt, vind ik ook in dit deel erg goed naar voren komen, wat ervoor zorgt dat ik mij geen moment verveel. De hele Tauriel-Legolas-Kili-verhaallijn is het enige waar ik mij echt aan gestoord heb, de rest van de verhaalveranderingen kan ik vaak nog wel inkomen nu ik (in vergelijking met vorige kijkbeurt) de The Lord of the Rings-boeken (inclusief De Aanhangsels en The Similarion) gelezen heb.

Alsnog blijf ik erbij dat hier beter twee delen van gemaakt konden worden. Dat is ook de reden dat ik erg benieuwd ben naar deel 3. Hoe gaat Jackson het aanpakken en hoe laat hij het einde van The Hobbit aansluiten bij het begin van The Lord of the Rings, wat dat is in mijn inziens hetgeen waar veel naar toe gewerkt wordt en waarom er zoveel (soms iets te vergaande) toevoegingen aan de verhaallijn zijn gedaan.

Mijn kritiekpunt voor eigen alle Hobbit-films is dat ik Richard Armitage erg slecht gecast vind. Hij weet totaal geen sympathie, gevoel of ook maar iets op te wekken bij mij als kijker, wat ik erg jammer vind!

avatar van tbouwh
geplaatst op 16 december 2014, 16:20 uur, permalink
vanavond naar deel 3! herziening heeft mij toch doen besluiten mijn score te verlagen naar 4,5*

geplaatst op 17 december 2014, 14:49 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
the hobbit: the desolation of Smaug

Een goed, een zeer goed vervolg zelfs op het eerste deel uit the Hobbit-trilogie. Met dit middenstuk komt Jackson qua sfeer weer wat dichter in de buurt van de duistere Lord of the rings-films, al wordt het natuurlijk niet zo duister in deze film, daarvoor is de film toch teveel op een kinderboek gebaseerd in plaats van op een groots opgezet en episch verhaal. Toch worden de eerste stappen gezet om het weer wat duisterder te maken, iets wat ikzelf zeker positief vind ik hoop dan ook dat resulteert in the hobbit 3 die de donkerste uit de trilogie zal worden. Op dit verbeterpunt ten opzichte van het eerste deel na vond ik dit tweede deel toch wel minder en tot nu toe de minste uit de saga. The desolation of Smaug komt veel sneller op gang en heeft vooral in het eerste gedeelte een hoog tempo, maar ik had wel een klein beetje een afgeraffeld gevoel vorig jaar december. Gelukkig had ik nu de extended edition ter beschikking en die zorgt toch wel voor een beetje meer rust in het verhaal. De extended edition voegde toch wel behoorlijk wat toe. Toch ging het naar mijn zin een beetje te snel, terwijl het tweede gedeelte dan weer iets te gerekt aanvoelt. Vooral de scenes met Smaug duurden te lang.

Verhaaltechnisch dus een paar kleine minpuntjes, maar voor de rest was bijna alles weer in orde. Er valt wel wat aan te merken op het visuele aspect. Waar me bij het eerste deel het CGI-gebruik niet zo erg opviel, gebeurde dat hier meerdere keren en niet in positieve zin. Het gebruik van green screens viel op, evenals het weinig aantal echte landschapsbeelden. Waarom de orks allemaal digitaal zijn snap ik ook niet, daar worden ze alleen maar lelijker door. Juist de make-up uit de vorige trilogie was zo sterk. Maar ja, dan komt Smaug in beeld en ben je al de rest even vergeten. Was Gollem het paradepaardje uit lotr, dan is Smaug dat zeker en vast van deze trilogie. Ook de steden en plaatsen blijven mooi vormgegeven, met name dol Guldur. De scenes daar vond ik de beste momenten uit de film en de confrontatie met Sauron was wel even een kippenvelmoment. De acteerprestaties waren verder weer van een hoog niveau met enkele leuke nieuwkomers, al vond ik de meester van Laketown en zijn dienaar een beetje irritant en vooral te kinderachtig. De muziek viel wat minder op, maar blijft natuurlijk van een hoog niveau.

Al bij al is dit gewoon weer een topfilm, al zal ie nooit op 5* komen te staan bij mij, terwijl de vorige vier delen vlotjes de maximale score kregen. Ik kijk nu erg uit naar The battle of the five armies die vanavond aan de beurt is. Ik heb toch wel erg hoge verwachtingen, kan ook niet anders. Na 5 fantastische films in Midden-Aarde mag de zesde en laatste film toch wel een spetterende afsluiter worden van de beste saga ooit gemaakt.