MENU

The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013)

Alternatieve titels: The Hobbit Part 2, De Hobbit: De Woestenij van Smaug

3,68

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
161 minuten / 186 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Ian McKellen, Martin Freeman en Richard Armitage

Na een succesvolle doortocht over en onder de Mistige Bergen, moeten Thorin en zijn gezelschap beroep doen op een machtige vreemdeling vooraleer ze de gevaren van Demsterwold kunnen trotseren - zonder hun tovenaar. Als ze Meerstad bereiken zal de hobbit Bilbo Balings zijn afspraak met de Dwergen moeten nakomen. Het gezelschap moet de reis naar de Eenzame Berg voltooien en Balings moet de Geheime Deur zoeken die hem toegang verleent tot de schat van de draak Smaug. En waar is Gandalf heen? En wat is zijn geheime zaak in het Zuiden?

837 BERICHTEN99 MENINGEN

avatar van sean-penn
geplaatst op 2 december 2014, 12:32 uur, permalink
frodok schreef:
Dat Tolkien de invulling van zijn werk aan de verbeelding van de lezer wilde overlaten en het zelf niet wilde 'kleuren' is niet mijn mening, maar een feit. Mijn mening doet er in deze helemaal niet toe.

Als u dat als ' feit' bestempeld dan blijft het toch uw mening. Als de Heer Tolkien daadwerkelijk het aan de verbeelding van de lezer wilde overlaten dan had hij, volgens uw redenatie, nooit toegestemd om de filmrechten van 'The Hobbit' en 'Lord Of The Rings' te verkopen aan United Artist. Het ' feit' dat hij het wel goedkeurde ontkracht dat.

Ik vrees dat we beide ons standpunten niet zullen veranderen en vind het jammer dat de films niet het gewenste effect had voor u ( neem ik aan ) in tegenstelling tot mezelf.

avatar van frodok

geplaatst op 2 december 2014, 19:32 uur, permalink
Na wat zoeken moet ik toegeven dat Tolkien inderdaad in '68 de filmrechten verkocht, dat wist ik niet. Ik ging er van uit dat zijn erven dat pas later hadden gedaan.

We zullen zijn mening nooit zeker weten, hoewel ik wel bij mijn eerdere vermoeden blijf, dat hij zich niet zou kunnen vinden in de bewerkingen van de Hobbit. De man was uitzonderlijk kritisch op wat anderen met zijn werk deden.

geplaatst op 2 december 2014, 19:59 uur, permalink
Door de extended versie heeft deze film een half punt meer gekregen, want de normale versie vond ik toch te kort voor mijn gevoel. Heb me 3 uur zitten te vermaken!

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 2 december 2014, 21:36 uur, permalink
het is al vaker gezegd,maar toch: waarom drie dikke boeken ,per boek een film.
En een dik boek verspreid over 3?
dat is niet logisch.
als ze allemaal in een box zitten ga ik ze zeker kijken.
maar het epische gevoel wat TLOTR je gaf,is ook hier aanwezig.
Maar toch mis je iets.
Mijn vraag 2 is eigenlijk: waarom jackson deze films niet eerst heeft uitgebracht?
De cgi is off the roof.

avatar van sean-penn
geplaatst op 3 december 2014, 11:42 uur, permalink
frodok schreef:

Inderdaad zullen we het wel nooit weten. Het feit dat hij een paar jaar voor zijn overlijden de rechten verkocht geeft mij sterk het gevoel dat de goede man het met tegenzin deed. Misschien wilde hij z'n kinderen financieel veiligstellen of werd hij onder druk gezet door zijn uitgever. Who knows !

Aan Stanley Kubrick werd gevraagd of hij het wilde verfilmen maar deze weigerde omdat hij de boeken onverfilmbaar achtte. Gezien de beperkte technische middelen destijds nog geeneens zo onlogisch. Verschil van mening kan tot nieuwe inzichten leiden. De werken van Cor Bakker kende ik niet. Mijn dank voor het benoemen van zijn naam.

avatar van frodok

geplaatst op 3 december 2014, 17:27 uur, permalink
Je bedoelt zeker Cor Blok

avatar van DeaQoN
geplaatst op 11 december 2014, 14:48 uur, permalink
Deze maar weer eens bekeken om weer helemaal op de hoogte het derde deel in te stappen deze week. Ik heb de film een halve ster verhoogd, want ik heb toch wel 3 uur zitten genieten. Wat mij gelijk opviel is dat de film qua beelden mooier is uitgewerkt (wat niet perse betekend dat het beter is) dan The Lord of the Rings-trilogie, maar dat is natuurlijk te danken aan de technologische ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar. Waar ik regelmatig het commentaar hoor dat het allemaal iets te speels, rustig en saai is, kan ik juist erg genieten van Middle Earth tussen de wat meer 'echte' gebeurtenissen door. Eerste uur van The Fellowship en An Unexpected Journey vind ik dan ook genieten. De sfeer van Middle Earth, die in de boeken zo goed zijn uitgewerkt, vind ik ook in dit deel erg goed naar voren komen, wat ervoor zorgt dat ik mij geen moment verveel. De hele Tauriel-Legolas-Kili-verhaallijn is het enige waar ik mij echt aan gestoord heb, de rest van de verhaalveranderingen kan ik vaak nog wel inkomen nu ik (in vergelijking met vorige kijkbeurt) de The Lord of the Rings-boeken (inclusief De Aanhangsels en The Similarion) gelezen heb.

Alsnog blijf ik erbij dat hier beter twee delen van gemaakt konden worden. Dat is ook de reden dat ik erg benieuwd ben naar deel 3. Hoe gaat Jackson het aanpakken en hoe laat hij het einde van The Hobbit aansluiten bij het begin van The Lord of the Rings, wat dat is in mijn inziens hetgeen waar veel naar toe gewerkt wordt en waarom er zoveel (soms iets te vergaande) toevoegingen aan de verhaallijn zijn gedaan.

Mijn kritiekpunt voor eigen alle Hobbit-films is dat ik Richard Armitage erg slecht gecast vind. Hij weet totaal geen sympathie, gevoel of ook maar iets op te wekken bij mij als kijker, wat ik erg jammer vind!

avatar van tbouwh
geplaatst op 16 december 2014, 16:20 uur, permalink
vanavond naar deel 3! herziening heeft mij toch doen besluiten mijn score te verlagen naar 4,5*

geplaatst op 17 december 2014, 14:49 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
the hobbit: the desolation of Smaug

Een goed, een zeer goed vervolg zelfs op het eerste deel uit the Hobbit-trilogie. Met dit middenstuk komt Jackson qua sfeer weer wat dichter in de buurt van de duistere Lord of the rings-films, al wordt het natuurlijk niet zo duister in deze film, daarvoor is de film toch teveel op een kinderboek gebaseerd in plaats van op een groots opgezet en episch verhaal. Toch worden de eerste stappen gezet om het weer wat duisterder te maken, iets wat ikzelf zeker positief vind ik hoop dan ook dat resulteert in the hobbit 3 die de donkerste uit de trilogie zal worden. Op dit verbeterpunt ten opzichte van het eerste deel na vond ik dit tweede deel toch wel minder en tot nu toe de minste uit de saga. The desolation of Smaug komt veel sneller op gang en heeft vooral in het eerste gedeelte een hoog tempo, maar ik had wel een klein beetje een afgeraffeld gevoel vorig jaar december. Gelukkig had ik nu de extended edition ter beschikking en die zorgt toch wel voor een beetje meer rust in het verhaal. De extended edition voegde toch wel behoorlijk wat toe. Toch ging het naar mijn zin een beetje te snel, terwijl het tweede gedeelte dan weer iets te gerekt aanvoelt. Vooral de scenes met Smaug duurden te lang.

Verhaaltechnisch dus een paar kleine minpuntjes, maar voor de rest was bijna alles weer in orde. Er valt wel wat aan te merken op het visuele aspect. Waar me bij het eerste deel het CGI-gebruik niet zo erg opviel, gebeurde dat hier meerdere keren en niet in positieve zin. Het gebruik van green screens viel op, evenals het weinig aantal echte landschapsbeelden. Waarom de orks allemaal digitaal zijn snap ik ook niet, daar worden ze alleen maar lelijker door. Juist de make-up uit de vorige trilogie was zo sterk. Maar ja, dan komt Smaug in beeld en ben je al de rest even vergeten. Was Gollem het paradepaardje uit lotr, dan is Smaug dat zeker en vast van deze trilogie. Ook de steden en plaatsen blijven mooi vormgegeven, met name dol Guldur. De scenes daar vond ik de beste momenten uit de film en de confrontatie met Sauron was wel even een kippenvelmoment. De acteerprestaties waren verder weer van een hoog niveau met enkele leuke nieuwkomers, al vond ik de meester van Laketown en zijn dienaar een beetje irritant en vooral te kinderachtig. De muziek viel wat minder op, maar blijft natuurlijk van een hoog niveau.

Al bij al is dit gewoon weer een topfilm, al zal ie nooit op 5* komen te staan bij mij, terwijl de vorige vier delen vlotjes de maximale score kregen. Ik kijk nu erg uit naar The battle of the five armies die vanavond aan de beurt is. Ik heb toch wel erg hoge verwachtingen, kan ook niet anders. Na 5 fantastische films in Midden-Aarde mag de zesde en laatste film toch wel een spetterende afsluiter worden van de beste saga ooit gemaakt.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 26 december 2014, 17:01 uur, permalink
The Hobbit: The Desolation of Smaug

The Hobbit: The Desolation of Smaug is een geweldig tweede deel van de hobbit reeks die mij op geen enkele moment heeft verveeld, wat deel 1 zo af en toe wel had.. Niet veel, soms.. Ik heb erg genoten, vooral van de spectaculaire actie scene's, GFX, en het goeie verhaal.

Ian McKellen vind ik echt de beste persoon voor Gandalf. Wanneer je Gandalf ziet, vind ik het echt geweldig hoe hij dat doet. Lekkere acteur
Martin Freeman
Wat een leuke persoon is Bilbo ook, een soort van 'droogkloot' achtige personage met droge grappen en best wel een flapdrol.. Ook erg leuk.. Ook de rest van de acteurs deden het leuk, beetje te lang om allemaal op te noemen... De dwergen haha! Allemaal vind ik ze leuk, en natuurlijk geniaal haha! Stelletje mietjes eigenlijk ook!

Ik vind het leuker dat er wat meer gevechten langs kwamen in de film. Tenminste ik vond dat er wat meer gevechten langs kwam, en ik heb er echt wel van genoten! Tot zover de beste uit de reeks naar mijn mening! En natuurlijk een leuk open eind! Na herziening toch verlaagt.

avatar van misterdhdh
geplaatst op 27 december 2014, 20:28 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Vermakelijke film al had er wel nog meer ingezeten. Heb de boeken niet gelezen dus wist niet volledig wat ik kon verwachten, wel is duidelijk dat het wel allemaal wat langdradig gemaakt is maar dat is niet zo erg het is niet zo een uitgebreid verhaal en het blijft toch nog wel vermakelijk. The hobbit films kunnen voor mij zeker niet tippen aan de LOTR films, deze films zijn nog niet half zo goed als de machtige LOTR films, vind ik persoonlijk. Wel blijft het leuk om eens te bekijken. Heb me zeker niet verveeld. Voor mij was deze even goed als de vorige hobbit-film, zelfde niveau. Verhaal in deze film is wel goed alleen jammer dat de "goede" personages het echt allemaal overleven, misschien niet meer in de laatste film maar hierin komen ze er toch allemaal goed vanaf., over de hele film gezien zijn er teveel toevalligheden die iedereen kan overleven, hoevaak zijn ze niet bijna dood., ook de orks zijn rap dood, lijken zeer gevaarlijk maar 1 keer steken en ze liggen neer., scenes met de spinnen, tonnen was wel vermakelijk maar toch zeker niet meer. Totaal andere sfeer bij deze films dan bij the lord of the rings. Deze lijkt meer gemaakt voor alle leeftijden. Personages zijn wel leuk en vooral de Gandolf en de elfen vond ik leuk net zoals in de LOTR, alleen jammer dat Legolas er niet meer zo jong uitziet. Einde was ook wel leuk met een leuke plotwending die zeker aanzet om deel 3 te gaan bekijken. Als je de trailer van deel 3 bekijkt dan wil je gewoon deze film zien, ga hem ook één van deze dagen gaan bekijken in de bioscoop.
4/5
****
heb me vermaakt, al kan het zeker niet op tegen the lord of the rings.

avatar van martijn011
geplaatst op 28 december 2014, 12:15 uur, permalink
Dit deel herzien met het oog op het afsluitende deel, die ik ondertussen al in de bioscoop heb gezien. Het magische gevoel van Lord of the Rings wordt ook met dit tweede deel niet gehaald, maar toch is dit deel ook een welkome aanvulling in de filmwereld.

De film begint met een korte intro met daarin Gandalf en Thorin, waarin eerstgenoemde Thorin verzoekt om naar Erebor te reizen om hun berg weer op te eisen.
Meteen na de intro zit je meteen weer middenin de actie, waaronder de ondertussen beroemde of beruchte tonnenscene. Voor mij was die scene geslaagd en ondanks het gebrek aan realisme vond ik het toch prachtig gemaakt.
Het mooie aan deze film vond ik de zeer nadrukkelijke aanwezigheid van de ring. Die komt Bilbo zeer goed van pas in een groot aantal scenes. Ook de aanwezigheid en de dreiging van Sauron maakte het wat grootser en interessanter en vormt een mooie opzet voor het einde van de Hobbit en het begin van LOTR.

De scenes met Smaug zijn schitterend. De draak ziet er fantastisch uit, al vond ik wel dat de dwergen er iets te makkelijk mee kunnen sollen.
Hoogtepunt van de film was voor mij de scene bij de elfen. Weergaloze sfeer en je waant je echt in een sprookjeswereld. In die elfenwereld kan je helemaal wegdromen. Leuk om trouwens Legolas weer te zien.

Dit deel kon me beter bekoren dan het eerste deel. Nogmaals, het komt niet in de buurt van Lord of the Rings, maar deze film bevat sfeer, prachtige beelden, boeiende gebeurtenissen en een hoop spanning.
Vier sterren blijven staan.

avatar van Valii
geplaatst op 3 januari 2015, 17:01 uur, permalink
Misschien nét iets minder vervelend dan zijn voorganger, niettemin nog steeds een zéér, zéér, zéér matige prent. Uitwerking van het plot, actie en personages doet denk ik weinig recht aan het bronmateriaal.

avatar van JJ_D
geplaatst op 7 januari 2015, 10:48 uur, permalink
De magie van de ringtrilogie indachtig, vraag ik me af waarom het hier allemaal (bijna) niet meer werkt? De kitsch, de gemaaktheid, de oppervlakkigheid van de personages, de actie die er vingerdik op ligt, de plot die zich - los van wat er in het boek gebeurt - van toevalligheid naar gelukstreffer naar toevalligheid beweegt...dat geeft toch geen aanleiding tot triomfantelijke reacties, of wel? (Ondanks enkele scheuten van morele twijfel - wie is nu goed, wie slecht, wie wordt door welk streven gedreven...? Maar dat is allemaal onvoldoende om een goeie film te krijgen natuurlijk.)
Een beetje irritant, toch (over de hele lijn beschouwd) nog altijd vermakelijk, hoewel je achterblijft met het gevoel dat je net zo goed niet had kunnen kijken.
Kortom 2,75*

avatar van rcuppen79
geplaatst op 10 januari 2015, 13:00 uur, permalink
Tweede deel van The Hobbit-trilogie, welke is gebaseerd op het gelijknamige boek van J.R.R. Tolkien. Bij de eerste film was al duidelijk dat de filmversie aanzienlijk is uitgebreid ten opzichte van het boek en dat is bij dit middenstuk niet anders. Verhaallijnen werden erbij verzonnen, ofwel uitgebreid. Andermaal wordt het pijnlijk duidelijk dat deze trilogie niet op drie boeken is gebaseerd, waardoor een rode lijn door het verhaal nauwelijks te bespeuren is. Het blijft gewoon één film die in drieën is gehakt.

J.R.R. Tolkien schreef het boek The Hobbit, 20 jaar voor The Lord Of The Rings. Toentertijd was er nog geen sprake van een vervolg, dus het boek The Hobbit bevatte ook geen enkele referentie aan The Lord Of The Rings. Dat is in de film wel anders: The Lord Of The Rings is één van de populairste en meest geliefde filmtrilogie uit de geschiedenis. Vandaar dat Peter Jackson veel tijd uitpakt om ook diverse verhaallijnen uit te leggen, die in The Lord Of The Rings uiteindelijk hun conclusie kregen. Het erge is dat dit ten koste gaat van het originele verhaal van The Hobbit. Het boek The Hobbit was een leuk kinderboek, maar haalt het in geen velden of wegen bij Tolkien’s meesterwerk The Lord Of The Rings. In deze film zijn de momenten die aan The Lord Of The Rings refereren dan ook interessanter dan de verhaallijnen rondom The Hobbit.

Ook deze film kent weer een chronisch gebrek aan karakterontwikkelingen en het kabbelt allemaal een beetje voort. De trucages variëren van uitstekend tot matig. Het grootste minpunt aan de film is toch wel het einde, die ergens midden in een gevechtscène stopt. Het mag dan wel een trilogie zijn, maar dat neemt niet weg dat de makers er op z’n minst een semi-sluitend einde aan hadden kunnen geven. Nu voel je je als kijker een beetje bedrogen.

avatar van ribas123
geplaatst op 13 januari 2015, 9:33 uur, permalink
Als ik minder dan 0.5 had kunnen geven had ik dat zeker gedaan!
Ik begrijp ook niet hoe mensen zulke hoge cijfers kunnen geven aan film dat op een platform game lijkt.
Het is allemaal te gemaakt en te nep.
Totaal niet geloof waardig.

geplaatst op 17 januari 2015, 15:50 uur, permalink
Gisterenavond de film bekeken, ik haal al jaren films binnen met bitorrent en bekijk die dan op mijn 132 inch Samsung beeldplaat. Fantastisch is dat. Hij was Nederlands ondertiteld en mijn vrouw was een avond weg dus het genieten kon beginnen. Ik heb de 2 vorige hobbits films gezien, en helaas word het niveau van de Lord of the rings niet gehaald.Ook bij deze film gaat dat niet gebeuren. Het gevecht met de draak viel me tegen. Wie de film Dragonslayer (1981 heeft bekeken, begrijp wat ik bedoel. Die film stamt uit 1981, maar de actie met de draak in die film zijn beter dan in de Hobbit film. De draak is ook veel te snel dood.
Echt spanend is het gevecht niet. Dan volg er een strijd tussen orks elfen mensen dwergen . Het is druk in de hele film, maar er zitten weinig stukken in die je echt pakken.
De oper ork blijf een angstaanjagend figuur. Ook in de vorige delen. De liefde tussen de dwergen de elf word niet echt overtuigend gespeeld. Men doet gewoon zijn best niet.
Visueel ziet alles er wel goed uit, door de grote van mijn Samsung krijg ik zo nu en dan zelfs hoogtevrees . Martin Freeman speel zijn rol uitstekend. In alle delen vind ik hem dan weer beter dan Elijah Wood in the Lord films.Zo,n beetje de hele film zit je te denken wat en waar is men mee bezig. Door de drukte moet ook Ian Murray McKellen water bij de wijn doen. Het is gewoon te druk. Ik heb me best vermaakt. Maar Peter Jackson kan tevreden terug kijken op zijn 6 films. Het zijn zo van die creaties die de tand des tijd zullen doorstaan.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 17 januari 2015, 16:35 uur, permalink
bart roos schreef:

Buiten het feit dat niemand het boeit hoe jij je films download heb je je verhaal bij de verkeerde film geschreven. Althans, ik gok dat je het nu over de nieuwe, laatste Hobbit hebt. En als je die echt thuis hebt bekeken lach ik je een beetje uit, want dan heb je een erbarmelijke versie gezien. Koop gewoon een bioscoopkaartje voor zo'n visuele film als deze zeg. Bedoel het overigens niet onaardig hoor, maar kan me verbazen dat iemand een TS versie of minimale screener verkiest boven een bezoek aan de bios als je jezelf een fan van deze films noemt.

avatar van Movieborst
geplaatst op 17 januari 2015, 17:48 uur, permalink
Ik heb nog nooit een samsung tv gezien van 132 inch... Lijkt me wel vet maar past niet in mijn huis denk ik. Een 330cm tv is vast wel duur en dan blijft er geen geld over voor de bios, dat begrijp ik wel!

avatar van 3 2 1 cut
geplaatst op 17 januari 2015, 18:08 uur, permalink
bart roos schreef:

Humor. Doorzichtig gefrustreerd usertje maakte vandaag even snel een nieuw accountje aan om zo te kunnen bashen. Zielig zulke types.

geplaatst op 20 januari 2015, 22:12 uur, permalink
In de bioscoop stoorde ik me nogal aan de overdadige hectiek van de climactische strijd tussen de dwergen en de draak, omdat veel shots daaruit teveel de indruk te maakten uit niets dan CGI-pixels te bestaan. Door de toegevoegde scènes van de extended-edition krijgt de film als geheel voor mij een rustiger en evenwichtiger toon, zodat ik er uiteindelijk wat meer van heb kunnen genieten en de details wat meer indruk maken. Bovendien heb ik inmiddels steeds meer bewondering gekregen voor het spel van Martin Freeman en Richard Armitage, en aangezien die voor mij de twee essentiële personages vertolken is mijn waardering van de film daarmee toch ook gestegen. Opmerkelijk vind ik wel dat de muziek van Howard Shore eigenlijk nergens het niveau haalt van de eerdere trilogie; daarin zaten toch vele thema's die mij bij het horen nu onmiddellijk weer rillingen bezorgen (de Ring, Hobbiton, de vijfkwartsmaat van Isengard...), maar in de eerste twee delen van The hobbit ben ik zelf nog nergens gegrepen door de muziek. Jammer.

geplaatst op 23 januari 2015, 18:31 uur, permalink
Roger Thornhill schreef:

De muziek in deze film was inderdaad wat minder, maar in de eerste film vond ik het 'Misty Mountains'-thema wel echt prachtig. Jammer dat dat niet terugkeerde in de twee opvolgende films. Al deel ik wel je mening dat de muziek in the lord of the rings inderdaad (veel) beter is.

geplaatst op 23 januari 2015, 19:30 uur, permalink
Dat Misty mountains-thema was inderdaad wel mooi - en die a capella-uitvoering van de dwergen was natuurlijk een bijzónder sfeervol moment, echt rillingen over mijn rug. En telt Blunt the knives ("That's what Bilbo Baggins hates!") ook mee?

geplaatst op 23 januari 2015, 19:51 uur, permalink
Telt wat mij betreft ook zeker mee. Dat liedje benaderde erg dicht de sfeer van het boek, iets wat ik in dit tweede en het derde deel toch wel miste. Sowieso vind ik dat An unexpected journey het trouwste blijft aan het boek, qua gebeurtenissen maar vooral qua sfeer.

geplaatst op 23 januari 2015, 20:27 uur, permalink
Ben ik het helemaal mee eens: intiem en kleinschalig.

avatar van Waxmask
geplaatst op 11 maart 2015, 6:31 uur, permalink
Wat beter dan deel 1. Na het (meest) boek getrouwe deel gaat deze film al wat de serieuzere kant op. Dorp en zijn strubbelingen zijn een leuke toevoeging met een zooi leuke acteurs die de boel opleuken. Smaug was wat ongeveer verwacht had en was mooi, en ja in het boek is het al ongeloofwaardig dat een draak een discussie aangaat, daar doen ze hier nog een stapje bovenop.

Pas in dit deel viel me op hoeveel groter die Grote Smurf is ten opzichte van de rest. Voor de rest had hij maar een vervelende rol, en zo herinner ik me de dwergen niet uit het boek. Hij was al zo ver voor hij onder invloed kwam van de schat, ik heb nooit sympathy voor hem gehad, en het te doen met de dwergen dat ze ermee opgescheept zit.

Een geforceerde love triangle, met Verdwaalde Elf, Surf Elf en Verstrooide Smurf, inclusief het kruidendrankje. Dat mocht weg van mij, hoe lekker die she-elf ook mag zijn, had haar dan 30 shades of green met Lego laten doen stiekem.

En dan een popliedje van Ed Sheeran aan het eind, wat totaal misplaatst is met de rest van deze films. Hij kan leuk zingen, maar het was geen Hobbit materiaal.

avatar van nadrin
geplaatst op 29 maart 2015, 20:59 uur, permalink
Zoals hier eerder geopperd deze films moesten voor TLOTR zijn uitgebracht. Onwillekeurig ga je vergelijken en dat beïnvloed de beoordeling.