MENU

The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013)

Alternatieve titel: The Hobbit Part 2

3,73

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Peter Jackson
met Martin Freeman, Benedict Cumberbatch en Ian McKellen

Na een succesvolle doortocht over en onder de Mistige Bergen, moeten Thorin en zijn gezelschap beroep doen op een machtige vreemdeling vooraleer ze de gevaren van Demsterwold kunnen trotseren - zonder hun tovenaar. Als ze Meerstad bereiken zal de hobbit Bilbo Balings zijn afspraak met de Dwergen moeten nakomen. Het gezelschap moet de reis naar de Eenzame Berg voltooien en Balings moet de Geheime Deur zoeken die hem toegang verleent tot de schat van de draak Smaug. En waar is Gandalf heen? En wat is zijn geheime zaak in het Zuiden?

Vanaf 15 april te huur

avatar van John Barry
geplaatst op 6 april 2014, 17:20 uur, permalink
Ik snap wat je bedoelt. Ik vindt dit alleen niet van toepassing bij deze film. Maar goed. Daarin verschillen we dus van mening.

De donkere stem van Smaug vond ik erg passend. Een hele zacht aardige stem past niet bij een draak. Al moet ik wel zeggen dat er meer dreiging van de draak was uitgegaan als die gewoon de hele film zijn mond had gehouden.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator)
geplaatst op 7 april 2014, 2:53 uur, permalink
Twee trollberichten verwijderd.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 7 april 2014, 6:33 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een stuk beter dan Unexpected Journey. Jackson bereikt hier opnieuw bijna het niveau van de LOTR reeks. Een grote min in deze reeks is de aanwezigheid van minder goed acteerwerk. De combinatie acteurs in LOTR was gewoon veel beter. Richard Armitage kan niet aan Viggo Mortensen tippen, en hetzelfde geldt voor Martin Freeman vs Elijah Wood.
Eerste film waarin ook Gollum afwezig is, maar waarin de ring wel een grotere rol gaat spelen .

Vooral de aanval van de spinnen in het Demsterwoud en uiteraard de draak Smaug waren echt goed gedaan. Sterke (en dure) staaltjes CGI. Ook de wildwater-achtervolging in wijnvaten was de moeite maar de technische lat lag hier iets te hoog waardoor de scène niet foutloos is (de onnatuurlijke bewegingen van de orks wanneer ze gedood worden). Dat de aartsvijand Sauron terug zou opduiken was ook niet echt een verrassing van formaat. The Desolation of Smaug zal de fans van Tolkien zeker meer aanspreken. De film schiet eindelijk uit de startblokken en op het einde verlang je naar meer.

avatar van filmkul
geplaatst op 8 april 2014, 16:36 uur, permalink
Prima vervolg, echter niet het niveau van LOTR. Net als in deel 1 zitten ook hier wat kinderlijke scenes in, wat eigenlijke niet ten goede komt van de duistere sfeer. Verder is de film prima aangekleed en bevat een aantal fraaie scenes. De scene met Smaug is erg spannend, maar net iets te lang uitgerekt. Het verhaal is verder niet diepgaand, maar wel spannend en gevuld met actie. Het einde is open en belooft wat voor deel 3 waar hopelijk weer eens een mooie massa scene in is zoals in LOTR 2 en 3.
Geen topper, maar wel goed. 3.5/4.0

avatar van Thorongil
geplaatst op 8 april 2014, 17:16 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Herzien en terug goed bevallen. Behalve een aantal scenès op het einde die ik slecht blijf vinden. Met name kili's genezing door tauriel, de nogal amateuristisch ogende aanval van orks op Bard's huis waarbij ze door het plafond komen vallen. Ook vond ik het storend dat het belangrijkste deel van de film de confrontatie tussen Bilbo, de Dwergen en Smaug zo vaak onderbroken werd door de saaiere gedeeltes van de rest van het gezelschap dat zich in Laketown bevond