The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013)

Alternatieve titels: The Hobbit Part 2, De Hobbit: De Woestenij van Smaug

3,67

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
161 minuten / 186 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Ian McKellen, Martin Freeman en Richard Armitage

Na een succesvolle doortocht over en onder de Mistige Bergen, moeten Thorin en zijn gezelschap beroep doen op een machtige vreemdeling vooraleer ze de gevaren van Demsterwold kunnen trotseren - zonder hun tovenaar. Als ze Meerstad bereiken zal de hobbit Bilbo Balings zijn afspraak met de Dwergen moeten nakomen. Het gezelschap moet de reis naar de Eenzame Berg voltooien en Balings moet de Geheime Deur zoeken die hem toegang verleent tot de schat van de draak Smaug. En waar is Gandalf heen? En wat is zijn geheime zaak in het Zuiden?

846 BERICHTEN102 MENINGEN

avatar van frolunda
geplaatst op 13 september 2015, 23:26 uur, permalink
dutchtuga schreef:
Ik ben hier dus niet zo erg over te spreken. The Desolation of Smaug vind ik een stuk minder dan An Unexpected Journey en de slechtste Tolkien-film van Jackson
Dat gevoel hield ik ook over aan deze the Desolation of Smaug,al was ie ook weer niet zo slecht en kende de film nog wel een paar aardige scenes.

avatar van IH88
geplaatst op 21 september 2015, 17:10 uur, permalink
The Hobbit: The Desolation of Smaug

The Desolation of Smaug is een voortreffelijk tweede deel van de Hobbit trilogie. De lange weg naar de Lonely Mountain gaat verder en gelukkig zit er in dit tweede deel meer vaart, betere actiescènes en ontmoeten we eindelijk de draak Smaug.

Bilbo, Gandalf en de dertien dwergen worden nog steeds achter na gezeten door Azog en zijn Orc vrienden. Ze weten te ontsnappen maar worden gevangengenomen door de Elven. Eén van deze elven is onze grote vriend Legolas. Een ander nieuw personage is elf Tauriel (Evangeline Lilly, Tauriel is overigens een personage dat niet in de boeken voorkomt maar wel een aangename toevoeging is). De ontsnapping van de dwergen in tonnen is één van de hoogtepunten van de film. Wanneer ze in het stadje Laketown komen, dicht bij de Lonely Mountain, weet je dat de confrontatie met Smaug niet lang op zich laat wachten. Die komt er dan ook en het is geweldig. Smaug (met het geweldige stemgeluid van Benedict Cumberbatch) ziet er prachtig uit en de scenes met Bilbo zijn een genot om naar te kijken. De film eindigt wel op een raar moment en had of eerder moeten stoppen of langer moeten doorgaan.

Het acteerwerk is over het algemeen sterk en met name Freeman, Armitage en McKellen zijn erg sterk. Evangeline Lilly is leuk als Tauriel en staat haar mannetje.

Middendelen van filmtrilogieën zijn meestal het minste deel omdat ze de ondankbare taak hebben om het verhaal op gang te houden, zonder dat er kan worden toegewerkt naar het einde van het verhaal. Gelukkig is dit middendeel erg geslaagd en naar mijn mening zelfs het beste deel van de Hobbit trilogie. Het niveau van Lord of the Rings wordt niet gehaald maar als zelfstandige film staat The Desolation of Smaug als een huis.

avatar van MDRAIJER
geplaatst op 5 november 2015, 0:27 uur, permalink
Decec schreef:

Herhaling gekeken voor 3D, prachtig kwaliteit. Nog steeds dezelfde omschrijving (zie boven)...

De Hobbit hoger in de top 10 dan alle LOTR-films? Dat vind ik raar, care to explain?

geplaatst op 19 november 2015, 21:15 uur, permalink
Uitstekende film waarin het gezelschap hun reis vervolgt. Een prima middelste deel dat wat meer vaart kent vergeleken met het eerste deel en hierdoor uiteindelijk ook wat onderhoudender is. Een aantal goeie actie-scenes die spectaculair in beeld zijn gebracht. De scene tussen Bilbo en Smaug is sterk en enigszins vergelijkbaar met de scene tussen Bilbo en Smeagul uit het eerste deel.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 10 januari 2016, 21:13 uur, permalink
Ik heb deze week de hele trilogie opnieuw gezien in bluray, ditmaal de extended versies. Deze Desolation of Smaug is nu ruim 20 minuten langer en het voelt allemaal iets beter afgewerkt nu. Nog altijd vind ik het middenstuk van de film niet altijd even interessant, maar ben ik het slot met Smaug wel meer gaan waarderen. Echt waanzinnig goed geanimeerd zeg. Dat geldt niet voor alle effecten, maar je zal denk ik niet snel meer een mooiere draak op het grote doek zien.

Wel voelt deze film erg als het middenstuk dat het is. Het werkt voort naar een einde en het leverde een gigantische cliffhanger op. De film heeft wat moeite met het tempo. Bepaalde zaken worden te snel afgehandeld, bepaalde andere zaken weer te langzaam. Toch overtuigt de film zeker wel en ik heb er ook net als bij LOTR moeite mee om de delen als losse films te beoordelen, terwijl ze zo overduidelijk 1 groot, lang verhaal vormen. Maar in tegenstelling tot bij LOTR kennen de Hobbit delen wel duidelijk kwaliteitsverschillen.

4* (was 3,5*)

avatar van aorsongmachine
geplaatst op 2 februari 2016, 15:37 uur, permalink
Kort geleden de box gekocht met extended versions van alle Hobbit films, als fan van de LOTR films verplichte kost. Alhoewel dit allemaal mooie films zijn hebben de LOTR films voor mij nog net dat tikkeltje meer. Wat betreft de Hobbit films staan ‘An unexpected Journey’ en ‘The Desolation of Smaug’ zowat op dezelfde hoogte. De derde film ‘The battle of the five armies’ die de climax moet vormen vind ik iets minder boeien maar da’s natuurlijk persoonlijke smaak. Al bij al toch weer uitstekend werk van Peter Jackson.