MENU

The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013)

Alternatieve titel: The Hobbit Part 2

3,73

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Peter Jackson
met Martin Freeman, Benedict Cumberbatch en Ian McKellen

Na een succesvolle doortocht over en onder de Mistige Bergen, moeten Thorin en zijn gezelschap beroep doen op een machtige vreemdeling vooraleer ze de gevaren van Demsterwold kunnen trotseren - zonder hun tovenaar. Als ze Meerstad bereiken zal de hobbit Bilbo Balings zijn afspraak met de Dwergen moeten nakomen. Het gezelschap moet de reis naar de Eenzame Berg voltooien en Balings moet de Geheime Deur zoeken die hem toegang verleent tot de schat van de draak Smaug. En waar is Gandalf heen? En wat is zijn geheime zaak in het Zuiden?

avatar van John Barry
geplaatst op 6 april 2014, 17:20 uur, permalink
Ik snap wat je bedoelt. Ik vindt dit alleen niet van toepassing bij deze film. Maar goed. Daarin verschillen we dus van mening.

De donkere stem van Smaug vond ik erg passend. Een hele zacht aardige stem past niet bij een draak. Al moet ik wel zeggen dat er meer dreiging van de draak was uitgegaan als die gewoon de hele film zijn mond had gehouden.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator)
geplaatst op 7 april 2014, 2:53 uur, permalink
Twee trollberichten verwijderd.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 7 april 2014, 6:33 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een stuk beter dan Unexpected Journey. Jackson bereikt hier opnieuw bijna het niveau van de LOTR reeks. Een grote min in deze reeks is de aanwezigheid van minder goed acteerwerk. De combinatie acteurs in LOTR was gewoon veel beter. Richard Armitage kan niet aan Viggo Mortensen tippen, en hetzelfde geldt voor Martin Freeman vs Elijah Wood.
Eerste film waarin ook Gollum afwezig is, maar waarin de ring wel een grotere rol gaat spelen .

Vooral de aanval van de spinnen in het Demsterwoud en uiteraard de draak Smaug waren echt goed gedaan. Sterke (en dure) staaltjes CGI. Ook de wildwater-achtervolging in wijnvaten was de moeite maar de technische lat lag hier iets te hoog waardoor de scène niet foutloos is (de onnatuurlijke bewegingen van de orks wanneer ze gedood worden). Dat de aartsvijand Sauron terug zou opduiken was ook niet echt een verrassing van formaat. The Desolation of Smaug zal de fans van Tolkien zeker meer aanspreken. De film schiet eindelijk uit de startblokken en op het einde verlang je naar meer.

avatar van filmkul
geplaatst op 8 april 2014, 16:36 uur, permalink
Prima vervolg, echter niet het niveau van LOTR. Net als in deel 1 zitten ook hier wat kinderlijke scenes in, wat eigenlijke niet ten goede komt van de duistere sfeer. Verder is de film prima aangekleed en bevat een aantal fraaie scenes. De scene met Smaug is erg spannend, maar net iets te lang uitgerekt. Het verhaal is verder niet diepgaand, maar wel spannend en gevuld met actie. Het einde is open en belooft wat voor deel 3 waar hopelijk weer eens een mooie massa scene in is zoals in LOTR 2 en 3.
Geen topper, maar wel goed. 3.5/4.0

avatar van Thorongil
geplaatst op 8 april 2014, 17:16 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Herzien en terug goed bevallen. Behalve een aantal scenès op het einde die ik slecht blijf vinden. Met name kili's genezing door tauriel, de nogal amateuristisch ogende aanval van orks op Bard's huis waarbij ze door het plafond komen vallen. Ook vond ik het storend dat het belangrijkste deel van de film de confrontatie tussen Bilbo, de Dwergen en Smaug zo vaak onderbroken werd door de saaiere gedeeltes van de rest van het gezelschap dat zich in Laketown bevond

geplaatst op 16 april 2014, 16:43 uur, permalink
Waar moet ik toch beginnen...

De 3 sterren stammen bij mij alleen voort uit het feit dat het een Lord of the Rings-film is, waar ik toch altijd een zwak voor zal houden, maar voor een Lord of the Rings-film was het weer redelijk dramatisch.

De opbouw van het verhaal is ontzettend traag, ik krijg het gevoel alsof er een kinderboekje over 3 veel te lange films wordt uitgespannen. De ontwikkeling van en kennismaking met de personages is wederom minimaal, ik zou bijna geen enkel personage bij naam kunnen noemen, wat bij de originele trilogie toch wel wat anders is. Ook voelt de wereld waarin het verhaal zich afspeelt minuscuul in vergelijking met de originele trilogie. Dit maakt niet per se een slechte film, maar als film in de Lord of the Rings-serie heb je je naar mijn mening toch aan een bepaalde standaard te houden.

Een ander punt waar ik me mateloos aan ergerde waren de special effects. Goede special effects in films zijn over het algemeen prachtig, en de special effects in Desolation of Smaug waren meer dan redelijk, alleen namen ze totaal weg van het Lord of the Rings-gevoel. Zoals ik al opmerkte voelt naar mijn mening de wereld waarin het verhaal zich afspeelt minuscuul, dit wordt mede veroorzaakt door de special effects. Het gezelschap bevindt zich veel te vaak in gebieden die niet echt zijn en niet echt ogen. Ook van het voorkomen van de Orcs en veel van de actiescènes druipen de special effects af. Het voelt simpelweg niet meer authentiek, zoals het in de originele trilogie wel deed.

Opzichzelfstaand zou deze film naar mij waarschijnlijk beter overkomen, maar jammer genoeg is het een film uit de Lord of the Rings-reeks.

geplaatst op 16 april 2014, 17:07 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Na deze in december in de bioscoop gezien te hebben, vandaag maar eens herzien, dit keer op DVD. Ik vond het toen al een zeer goede film, maar na deze herziening vind ik hem nog vele malen beter. Dat komt misschien omdat ik nu goed wist wat er allemaal ging komen. De film is hoger gestegen in mijn waardering, dus ook in score.

Dit tweede deel in de trilogie komt veel sneller op gang dan het eerste deel. Na een korte proloog, zit je meteen middenin de actie. Vanaf minuut 1 dus al spanning en avontuur, in tegenstelling tot het vorige deel. Hoewel ik daar ook van het rustige begin kon genieten, is het ook heerlijk om meteen in het avontuur terecht te komen. In het eerste uur gebeurt erg veel aan een snel tempo. Zo worden er maar liefst 3 nieuwe personages geïntroduceerd: Beorn, Tauriel en Thranduil. Met Beorn maken we maar even kennis, hij verdwijnt na 5 minuutjes weer uit beeld. Dat personage had mijn inziens iets beter verdiend, maar veel maakt het niet uit. De andere twee nieuwe personages worden wel deftig geïntroduceerd en krijgen nog wel redelijk belangrijke rollen. Sowieso is het fijn om wat meer elven in de film te hebben, want die kwamen amper voor in deel 1. Zoals ik al zei zit er erg veel vaart en actie in het eerste uur. Het hoogtepunt uit de film vind ik toch wel de nu al befaamde tonnenscene. De special effects zijn in die scene geweldig, hoewel het soms niet al te geloofwaardig is, maar goed. Vanaf dat het gezelschap Meerstad bereikt komt er wat meer rust in het verhaal. Ook de finale met Smaug is, hoewel een beetje langgerekt, ook geweldig.

Visueel is deze film een absoluut pareltje. de effecten zijn van een ontzettend hoog niveau. Ook de locaties zijn geweldig vormgegeven. Het Demsterwold, waar het gezelschap doorkomt, ziet er geweldig uit. Onrechtstreeks heb je wel door dat het eigenlijk uit de computer komt. Het ziet er te gelikt uit om echt te kunnen zijn. Ik had op voorhand veel verwacht van de tocht door het Demsterwold. Visueel valt er niets op aan te merken, maar het duurt misschien maar 10 minuutjes. In het boek wordt het veel uitgebreider beschreven en ik vind dat dit gedeelte iets te afgeraffeld aanvoelt. De scene met de spinnen is wel erg sterk. De spinnen waren voorzien van een mooi design en goede CGI. Ook het paleis van de elven ziet er geweldig uit. Je hebt nauwelijks door dat het grootste deel eigenlijk green screen is. Esgaroth vond ik mooi vormgegeven, maar niet zo speciaal. Deze locatie wordt wel ten volle gebruikt. En dan heb je Smaug nog. Fantastische CGI, met uitstek de beste filmdraak ooit. Toch is op visueel vlak niet alles zo geslaagd. Bolg vind ik, zowel qua design als CGI, ontzettend lelijk en ook het smeltende beeld had beter gekund. Ook jammer dat alles meer en meer digitaal is geworden. Als je echte landschapsbeelden ziet, denk je meteen van: dit is WEL echt. Op dat gebied vind ik the lord of the rings toch iets sterker.
De sfeer in deze film is weer wat duisterder, zoals in de vorige trilogie. Daar ben ik blij om, want deel 1 was toch iets te kleurrijk. De opkomst van Sauron, de ring die steeds gevaarlijker wordt,... Er wordt duidelijk een opstap gemaakt naar the lord of the rings-trilogie, zodat deel 3 van the hobbit nauw zal aansluiten op the fellowship. Mijn complimenten aan Peter Jackson dat hij voor deze weg gekozen heeft en niet enkel het boek heeft gevolgd.

Al met al vind ik the desolation of Smaug nog steeds iets minder dan de vorige vier delen, maar veel scheelt het niet. Peter Jackson heeft wederom bewezen dat hij een topregisseur is en als geen ander voeling heeft met Midden-Aarde. Nu maar wachten op het laatste deel: there and back again.

geplaatst op 17 april 2014, 21:50 uur, permalink
mooie stijl weer, maar de rivierscene is mij betreft toch wat te overduidelijk CGI.. wel veel meer actie dan deel 1.. ben erg benieuwd naar de laaste

geplaatst op 18 april 2014, 21:59 uur, permalink
Ben erg benieuwd naar deel 3, vond deze deel namelijk iets slechter dan de De Hobbit: Een onverwachte reis. Voornamelijk het waterstadje vond ik niet bijzonder en een pratende draak....Mja
Wel dat elvenbos en de actie was erg dik!

Vond em wel leuk en heb ervan genoten

geplaatst op 18 april 2014, 22:01 uur, permalink
Mass Zero schreef:
Waar moet ik toch beginnen...

Tja idd, maar probeer deze daar niet meer mee te vergelijken. LoftR blijt legendarisch zelfs na dik 10 jaar!

geplaatst op 18 april 2014, 22:03 uur, permalink
Kondoro0614 schreef:
Fantastische film!!!

Niks meer dan een 4,5 waard.
Zaten helaas paar min puntjes aan..

Zoals het einde.. Maar dan maakt het mooie open einde alles wel weer goed!

Dan zou 4,5 nog iets te hoog zijn
LoftR was 4,5 a 5 sterren waard

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 18 april 2014, 22:49 uur, permalink
ockhausen schreef:

Dan zou 4,5 nog iets te hoog zijn
LoftR was 4,5 a 5 sterren waard

Sterren worden als persoonlijke mening gezien. Dus ik vind altans een 4.5 waard. LoftR vond ik ook wel leuk hoor

avatar van Seam
geplaatst op 19 april 2014, 2:21 uur, permalink
Het begint langzamerhand een pijnlijke verkrachting van het werk van Tolkien te worden. Doet me denken hoe Lucas Star Wars en Indiana Jones ook wist te verkrachten.
Het blijft een redelijke film, maar het is zo opgevuld met fluff dat het pijn doet voor de fan.

avatar van nakada
geplaatst op 19 april 2014, 12:07 uur, permalink
Lijkt me nogal overdreven. Het volgt Tolkiens boek en wordt verder opgevuld met verhaallijnen uit de aanhangsels van LOTR. Er zit inderdaad wat meer 'fluff' in dan in LOTR maar dat doet mij als fan geen pijn. Toegegeven, het is allemaal wat minder dan LOTR, maar dat was dan ook niet te overtreffen.

Vergelijken met Star Wars gaat ook niet op. Dat is immers geen film van een boek, laat staan zo'n wereldwijd populair boek als hier.

geplaatst op 19 april 2014, 14:34 uur, permalink
We moeten hier niet moeilijk over doen. Dit blijven stuk voor stuk meesterwerken van een topregisseur. Dit deel bevat bovendien meer actie dan zijn voorganger (een beetje vergelijkbaar met de LOTR-trilogie). Maar eerlijk is eerlijk; de magie en het wow-effect is een beetje weg... we zijn teveel verwend geworden door LOTR denk ik dan.

Hoedanook, blijft een must see, 4*

geplaatst op 19 april 2014, 19:00 uur, permalink
Sterk vervolg met heerlijke actie, sterke vertolkingen (freeman is echt een heerlijke bilbo), de beste draak in filmgeschiedenis en wat een schitterende locaties. Toch voelt de film te vaak als opzet voor de finale en worden te veel pionnen neergezet die pas in deel 3 van volle waarde zullen zijn voor de film

heeft tolkien nog enkele boeken geschreven voor nog wat trilogies haha. Ik zou er niets op tegen hebben

geplaatst op 19 april 2014, 19:58 uur, permalink
Puik vervolg op de eerste film.
Prachtige beelden alweer zoals we dat van Peter Jackson wel gewend zijn.
Het verhaal is ook weer prima en vertolkingen uitstekend.
Ondanks zijn lengte, toch alweer meer dan 2,5 uur, blijft de film boeiend van begin tot einde.
En ja, het einde nodigt natuurlijk alweer uit tot het kijken en vooral uitkijken naar de 3de film van deze trilogie.

avatar van Baggerman
geplaatst op 19 april 2014, 23:42 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Tjemig. Gezien alle lofuitingen van de Peter Jackson groopies hier ga ik me nu op zéér glad ijs bevinden. Zonder te willen trollen: wàt een ongelofelijke k*t-film!

Zou het mogelijk zijn om het Peter Jackson te laten verbieden om zich ooit nog aan een boekverfilming te wagen? Waarom wordt hij zelf geen scriptschrijver van een origineel verhaal als hij blijkbaar zoveel inspiratie en fantasie heeft? Waar zijn de dagen van Braindead gebleven?

Ik wil wedden dat als je hem nieuwe testament als script geeft dat hij dan Jezus (in een bijrol) en zijn discipelen eerst hordes duivels laat vernietigen, dan een reis naar Rome laat maken, waar Julius Ceasar èn Legolas (die daar ook nèt toevallig aanwezig is!) beledigen, die hen in het Colosseum voor de de leeuwen gooien, maar ze overleven het en komen samen met Spartacus (die toch niet dood was!) opnieuw met de slaven in opstand, die mislukt en ze moeten vluchten naar Egypte, waar Petrus en Cleopatra een relatie krijgen, maar de andere JC is ze gevolgd, waarna ze zich opsplitsen en JC1 gaat naar India om met Boeddha te gaan praten, terwijl de anderen door de Rode Zee weten te vluchten met de in de piramide van Cheops teruggevonden staf van Mozes. Weer samen in Israel vechten ze samen met de Romeinen tegen hordes duivels die lijken te winnen tot JC samen met Boeddha op komen dagen om de beslissende slag uit te delen. Het laatste avondmaal slaan we voor het gemak even over. Judas verraadt ze dan aan Herodus, wiens vrouw altijd al verliefd was op JC en Herodus op Maria. JC wordt gekruisigd maar niet nadat hij weer bijna was ontsnapt maar uiteindelijk door Legolas met vier pijlen op een kruis gepind. Daarna worden de discipelen aan alle kanten vervolgd, maar nèt op tijd staat JC op uit de dood en wordt eenieder verlicht of gedood!

O, mijn god als Peter Jackson ooit het script van Pippi Langkous in handen krijgt???

Terug naar de film. Mensen die het boek hebben gelezen en kunnen waarderen? Zijn jullie ècht niet teleurgesteld over hoe Peter Jackson dit verkracht? Mensen die het boek NIET hebben gelezen: snappen jullie überhaupt nog wat van het verhaal (zeker als jullie LOTR nog niet hebben gezien)??

Daarnaast: veel teveel CGI en sommige scènes zijn gewoon lachwekkend, zoals de rit met de tonnen over de rivier. Zoiets als wat we hier te zien krijgen werkt nog wel in pakweg Indiana Jones, maar men voert het hier zover door dat het totaal niet meer geloofwaardig wordt.
Tussen de overkill aan actiescènes door veel oersaaie stukken met als dieptepunt het gesprek tussen Smaug en Bilbo.

Om dan toch nog positief te eindigen: Martin Freeman als Bilbo vind ik zeker goed gecast en Evangeline Lilly is als lekker ding heel geschikt als elfje!

geplaatst op 19 april 2014, 23:48 uur, permalink
vind the delen van the lord of the rings wel goed, deze was beter dan de eerste hobbit
keek wel goed weg, ik mag hopen dat er nog een derde komt.

geplaatst op 20 april 2014, 0:08 uur, permalink
Heb me op zich wel weer redelijk vermaakt. Iets beter misschien zelfs dan deel 1, al maakt het weinig verschil. Hier zit het tempo er wel meteen in en zakt het juist de laatste drie kwartier wat in.

Dat woud, de ontsnapping bij de elven met name, dat waterdorp. Prima voor een avonturenfilm. Dat gedoe bij die draak vond ik minder. De humor en de voorspelbaarheid van de narrow escapes o.a. zijn wat treurig. Verder is het degelijk. Gelukkig niet zo bombastisch als de verder wel wat betere lotr trilogie. 3,5 sterren.

avatar van Barry83
geplaatst op 20 april 2014, 11:51 uur, permalink
Denk dat iedereen er inmiddels wel al iets over gezegd heeft dus hou het kort. Vond het een zeer vermakelijke film van begin tot eind, die 2,5 uur waren zo voorbij en had nog wel een uur willen doorkijken. Vooral die actiescene op de rivier vond ik echt geweldig!
Dat het iets teveel CGI is who cares?! Het is nog altijd een fantasyFILM dus wat wil je!

Omdat ik deel 1 niet meer goed kan herinneren moest ik toch weer eventjes in het verhaal komen. Dus als ik een keer een week de tijd heb wordt het de LOTR en de Hobbit delen eens achter elkaar bekijken

avatar van Ew_MK1
geplaatst op 20 april 2014, 12:48 uur, permalink
Wat een vervelende films vind ik dit toch. Ook al die Lord of the Rings bagger heeft mij nooit kunnen bekoren.

avatar van Willy Wartaal
geplaatst op 21 april 2014, 12:11 uur, permalink
killerfreak schreef:

Dit is gewoonweg niet waar en ik vind dat we hier wel moeilijk over moeten doen, deze ''topregisseur'' levert hier gewoon erg matig werk af.

avatar van John Barry
geplaatst op 21 april 2014, 15:55 uur, permalink
Baggerman schreef:

Je hebt wel een grote fantasie. Je moet zelf scriptschrijver worden

avatar van Maartenn
geplaatst op 22 april 2014, 9:54 uur, permalink
Ew_MK1 schreef:

En toch gaan kijken. Zelfkastijding wordt op een hoger plan getrokken hier!

avatar van Decec
geplaatst op 22 april 2014, 22:11 uur, permalink
Uitstekend avontuur/fantasie film...
Mooi en spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld....
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(DTS)...
Heel mooi gemaakte fantasie film...
Heel mooi landschap...
Zou nog een keertje kijken met 3D!
Moeite waard...