MENU

Zero Dark Thirty (2012)

3,47

Drama / Thriller

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Jessica Chastain, Jason Clarke en Mark Strong

'Zero Dark Thirty' vertelt het verhaal van de Amerikaanse zoektocht en uiteindelijk doding van Al Qaida's terroristenleider Osama Bin Laden door het Navy Seal Team Six. Op basis van een uitgebreid onderzoek, waarbij toegang tot vermeende geheime informatie is verkregen, volgen we de klopjacht op Bin Laden waarbij de nadruk wordt gelegd op de tijd in de aanloop naar zijn dood in Pakistan.

579 BERICHTEN69 MENINGEN

avatar van Decec
geplaatst op 26 augustus 2014, 22:41 uur, permalink
Uitstekend drama/historie/thriller film...
Een waargebeurd verhaal...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Uitstekend camerawerk...

avatar van Noodless
geplaatst op 5 oktober 2014, 15:05 uur, permalink
Eindelijk eens gezien.
De materie is natuurlijk best interessant om te volgen, maar echt boeien kon me de film niet. Daarvoor is heel de opbouw redelijk lang uitgesponnen en mist de film de flair en de spanningskracht zoals bv. United 93 of Argo. Ook heel de zoektocht, de klopjacht, het verblijf van Bin Laden en zijn dood blijven vraagtekens oproepen ondanks de zogezegde op waarheid gebaseerde bronvermeldingen. Je hebt als kijker toch een argwanend gevoel hierover. Jessica Chastain speelt haar rol wel met verve. Conclusie : een degelijke film, maar voor mij overgewaardeerd. 6/10

avatar van Ste*
geplaatst op 11 december 2014, 17:37 uur, permalink
Mja, geen slechte film, maar wist me ook zeker niet de volle 2,5 uur op het puntje van m'n stoel te houden.

Het is wat fragmentarisch, daar ontkom je nu eenmaal niet aan als je een tijdsspanne van 10 jaar wil behandelen met slechts een aantal ijkpunten. Kan daar ook niet al te moeilijk over doen, maar het zorgt er wel voor dat je er nooit lekker inkomt. De structuur wordt op den duur ook wat voorspelbaar. Nieuwe locatie, datum in beeld, en oja, toen was blijkbaar die en die aanslag, boem, explosie.

Het wordt eigenlijk pas echt interessant als het huis in Abbottabad in beeld komt. De eindoperatie is spannend gedaan, hoewel het wel enorm donker is. Kijkt irritant weg, maar wel een heel knap opgezette finale van de film.

Beetje jammer ook dat het allemaal zo om Chastain draait. Ik vind haar wat apart gecast. Een goede actrice is het natuurlijk, maar ik vind haar niet overkomen als de keiharde dappere bitch die ze blijkbaar moet uitstralen. Ze is me iets te mooi, iets te delicaat, iets te Hollywood om geloofwaardig te zijn voor haar rol.

Als de onvermijdelijke verfilming van een belangrijke historische gebeurtenis is het degelijk, maar laaiend enthousiast ben ik verder niet.

geplaatst op 28 december 2014, 18:50 uur, permalink
oemoemenoe schreef:
Goeie film die mij weer benadrukt hoe een kut volk de Amerikanen zijn .
Denken overal de dienst uit te kunnen maken en vinden het dan gek dat er terrecht een zooi cia agenten opgeblazen worden.
Mijn symphatie ligt bij de vrijheidstrijders die het amerikaanse tuig uit hun land en cultuur wil verdrijven .
Gewoon opblazen die yanken .

tja, dit maak dan weer veel duidelijk he.

avatar van NYSe
geplaatst op 28 december 2014, 19:39 uur, permalink
johnhendrikos schreef:

tja, dit maak dan weer veel duidelijk he.

Ook leuk dat oemoemenoe alleen maar Amerikaanse films in zijn top 10 heeft staan. Tuig.

avatar van sandero16
geplaatst op 1 januari 2015, 19:42 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Prachtige film.

Alles werd mooi in beeld gebracht . Enige wat ik miste was uitleg over wat er bijvoorbeeld met het lijk ging gebeuren en met de gevonden informatie. De film was wat te vroeg af naar mijn mening. Vandaar geen 5 maar 4 sterren. Ook was het allemaal wat Pro - Amerika, behalve de martel scènes.

Aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in de zoektocht naar Bin laden en de dood van Bin Laden.

avatar van david bohm
geplaatst op 8 januari 2015, 14:21 uur, permalink
Sterke film die inzichtelijk weet te maken hoe inlichtingendiensten te werk gaan. Hierdoor krijg je toch wel enige bewondering voor de manier waarop Osama Bin Laden te grazen is genomen. De vasthoudendheid, intelligentie en resources die daar ingestopt zijn, tamelijk ontzagwekkend.
En ondanks dat de afloop bekend is, blijft de film spannend.
Wat ik minder aan de film vind, is dat je met de personages niet echt een band krijgt. Maya is behoorlijk eendimensionaal en wellicht is dat expres gedaan om de focus op de operatie en haar professionaliteit te leggen maar toch. Pas wanneer de heer Gandolfini verschijnt komt er een echt karakter met flair ten tonele. In wat minder mate geldt dit ook voor de kanariepieten.

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 15 januari 2015, 21:53 uur, permalink
knap vak kundig gemaakt.net als de operatie zelf.
strerke waargebeure thriller.

avatar van sean-penn
geplaatst op 27 januari 2015, 16:42 uur, permalink
Zero Dark Thirty oftewel in militaire term, half 1 s´nachts, is een onewoman show van Jessica Chastain. Titel sluit ook mooi aan van de in duister gehuld onderzoek/praktijken naar de zoektocht van de meest gevreesde en gehate man van het westelijk halfrond Osama Bin Laden.

Film een tijdje geleden gezien en gisteren nog eens bekeken en wat me toen opviel was de acteerprestatie van redhead Chastain. Als een pitbull bijt ze zich vast in haar rol als CIA analist. Uiterst koel, vastberaden en professioneel. De weinige informatie die je krijgt over Maya maakt het mogelijk om als kijker' een eigen beeld te schetsen over haar karakter. Zo nu en dan strooit Bigelow met hints over haar achtergrond maar voor het merendeel krijg je de ruimte om het zelf in te vullen. Die aanpak werkt omdat de nadruk geheel ligt op het onderzoek. Nog een reden waarom de film goed is dat je als leek een kleine indruk krijgt hoe veiligheidsdiensten opereren c.q functioneren.Hiermee wil ik niet aangeven dat wat je te zien krijgt ook waarheidsgetrouw is. Bij die discussie hou ik me afzijdig omdat ik simpelweg niet over de nodige kennis en de juiste informatie beschik.

De film roept wel een aantal vragen op. Maatschappelijke kwesties zoals, hoe ver mogen veiligheidsdiensten gaan voor het verkrijgen van informatie en voor ons als burgers, hoeveel vrijheid zijn wij bereid op te geven voor onze veiligheid. Moeilijk dilemma en persoonlijk ben ik daar nog niet uit.

De Hit and Run van seal team six is in duisternis gehuld. Gebeurtenissen die het daglicht niet kunnen verdragen. Als kijkgenot valt het tegen maar als belevenis is het alsof je zelf deelneemt aan de operatie. Wederom dubbelzinnig van aard. Net zoals het niet tonen van Bin Laden's gezicht en waar alleen Maya hem identificeert als zijnde de man waar ze 12 jaar naar heeft gezocht. Is het hem echt? Wat gebeurd er met het lijk, wordt het in zee gegooid of overgevlogen naar USA voor onderzoek. En als hij het niet is, wie is hij dan wel.
Kathryn Bigelow laat wijselijk de conclusies aan de verbouwereerde kijker over.