Zero Dark Thirty (2012)

3,46

Drama / Thriller

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Jessica Chastain, Jason Clarke en Mark Strong

'Zero Dark Thirty' vertelt het verhaal van de Amerikaanse zoektocht en uiteindelijk doding van Al Qaida's terroristenleider Osama Bin Laden door het Navy Seal Team Six. Op basis van een uitgebreid onderzoek, waarbij toegang tot vermeende geheime informatie is verkregen, volgen we de klopjacht op Bin Laden waarbij de nadruk wordt gelegd op de tijd in de aanloop naar zijn dood in Pakistan.

611 BERICHTEN84 MENINGEN

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 24 juni 2015, 16:49 uur, permalink
Reinbo schreef:
Nee hoor, als je dit als patriottistische propaganda ziet ben je echt enorm gefixeerd om het te willen zien. Hoe hadden ze het anders moeten tonen? Dat een Chinees m ving?

Hahaha. Eens hoor. Ik vind het ook erg vermoeiend dat het tonen van de stars & stripes in een film voor veel mensen bewust of onbewust al een reden is voor een punt aftrek.
Wij begrijpen patriottisme niet. Toegegeven, Amerikanen slaan er in door, maar we kunnen desondanks nog veel van ze leren. Zij gooien hun land in elk geval niet te grabbel, zoals wij nu wel doen met onze cultuur, veiligheid, verzorgingsstaat, vrijheden en verworvenheden.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 2 juli 2015, 14:25 uur, permalink
Verrassend goed.

Zero Dark Thirty gooit de kijker er gelijk in. Als leek is het daarom soms wat vaag: je hebt Osama en een heleboel andere Arabieren. De film gaat van stationnetje naar stationnetje tot ze bij Osama zitten. Het is op die manier een wat droge, afstandelijke film, maar het is tegelijkertijd ook goed dat het niet veel meer tracht te zijn dan een verslaggeving. Drama wordt grotendeels vermeden. Kleffe boel daardoor ook. Goede keuze.

Jessica Chastain is daarnaast een topper. Erg sterke acteerprestatie zet ze hier neer, ondanks de aanwezigheid van andere acteerkanonnen genre Mark Strong in de bijrollen.

Kathryn Bigelow's regie is verder ook niet echt opvallend, maar wel efficiënt. Er is - ondanks de behoorlijk lange speelduur - geen ruimte voor gezever. In cirkeltjes draaien doet de film ook niet. Met de finale drijft ze de al aanwezige onderhuidse spanning tot een hoogtepunt. Ook hier blijft heroïsme achterwege. Gelukkig.

geplaatst op 2 augustus 2015, 13:56 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zo, dat was me een flinke portie goed geacteerde saaiheid op een hoop. Ja, Chastain is goed in deze rol, maar ik heb nergens een moment het idee gekregen dat zij als heldin ook daadwerkelijk iets voor elkaar heeft gekregen waardoor ik haar de heldinnenrol mag toekennen als 'de vrouw die Osama Bin Laden ving'. Dan faalt je film toch wel in de belangrijkste opzet, al is de tweede opzet van 'entertainen' ook maar luttel aanwezig.

Mensen reizen en praten en reizen en praten wat meer. Af en toe is er een explosie en op het einde wordt er eindelijk wat geschoten, maar rond dat moment hebben we toch een hoop gaapverwekkende scenes gehad. Misschien ben ik echt teveel gewend, maar de martelscenes waren vooral droogjes in beeld gebracht en hadden weinig impact. Hoe goed geacteerd het dan ook allemaal is, ik wil wel wakker blijven en impact van de situatie meekrijgen.

Wat Scot Adkins hier te zoeken had was me een raadsel overigens, al kan ik me voorstellen dat hij het ook vervelend vindt om steeds getypecast te worden als martial arts specialist, zijn rol leek op deze manier echter wel heel erg... als een vis uit het water? Verder niets dan lof over de acteurs/actrices, uiteindelijk wens ik echter toch wel gewoon om meer gegrepen te worden bij een dergelijke film. Ik heb van Bigelow wel beter werk gezien.

avatar van Glennekeeeee
geplaatst op 22 augustus 2015, 14:12 uur, permalink
Bigelow is tegenwoordig de golden girl director in Hollywood. Met The Hurt Locker versloeg ze even lekker haar ex-man voor de oscars en Zero Dark Thirty kreeg ook weer lovende kritieken. Een vrouw met ballen die rouw de ellende kan weergeven op het grote scherm.
Mijn verwachtingen waren dan ook groot. Spijtig genoeg viel de film me toch licht tegen. Een wanproduct is ZDT allerminst maar een topper vind ik het persoonlijk evenmin. Als drama vind ik de film te vlak (De personages worden nooit echt uitgediept, gevolgen nooit echt goed getoond) en als Thriller nergens spannend (op de finale na). De film veranderd ook gedurende de film. Waar in het begin de film zich eerder lijkt te profileren als een documenaire-achtig verhaal moet stilaan de vastgelegde Hollywood-procedure gevolgd worden met karikaturale personages. Spanning is dus nauwelijks te vinden. Ok, je weet hoe het afloopt maar dat wilt niet zeggen dat er geen spanning kan gevonden worden. De finale is dan wel weer topkwaliteit en daardoor alleen al krijgt de film een punt extra. Volledig zonder muziek, rauw, donker, realistisch op een paar details na is de inval écht een toppunt van de film en het lange wachten was dan wel nét iets te lang, het maakt zeker en vast een aantal zaken goed.

ZDT is niet de topper die ik had verwacht. Als drama zijn de personages te vlak geschreven en nergens goed uitgewerkt, als thriller is er op de finale na geen enkele spanning te besmeuren. Toch is het verhaal op zich onderhoudend genoeg maar de matigheid ontspringt het niet.

avatar van IH88
geplaatst op 24 november 2015, 19:16 uur, permalink
"I'm going to smoke everyone involved in this op and then I'm going to find Bin Laden."

Zero Dark Thirty is een krachtige, soms keiharde maar vooral enerverende film over de zoektocht naar Osama Bin Laden. De regie van Kathryn Bigelow is nauwgezet en er wordt minutieus ingegaan op elk detail of persoon die van belang kan zijn. De film begint met een marteling en eindigt met de aanval van de SEALS op de schuilplaats van Bin Laden maar daartussen kiest Bigelow voor een rustige opbouw met de nadruk op de vele procedures en spionnenwerk die in zo'n zoektocht gaan zitten. Jessica Chastain is het stralend middelpunt en draagt de film moeiteloos. Ze weet goed gestalte te geven aan Maya, die haar hele volwassen leven achter Bin Laden aanzit waarvan zelfs haar collega's en superieuren bij de CIA twijfelen of hij nog wel in leven is. Steeds loopt ze tegen een muur van onwil en onverschilligheid aan en telkens breekt ze deze muur steen voor steen af. En Chastain speelt dat allemaal met een mix van hardheid, doorzettingsvermogen en slimheid en overtuigt in elke scene. De martelingen zijn gruwelijk maar Bigelow laat ook de morele dilemma's zien waar deze mensen tegenaan lopen en de twijfels over het nut ervan. Ze laat dat open voor eigen interpretatie en dat is een goede keuze. Ondanks dat je de afloop kent is het laatste gedeelte ontzettend spannend en zit je op het puntje van je stoel. Naast Chastain zijn ook Jason Clarke, Kyle Chandler, Mark Strong en James Gandolfini erg sterk. De passende en sfeervolle muziek waar een bepaalde dreiging vanuit gaat maakt het af.

Zero Dark Thirty is een gedetailleerd en intrigerend portret over de zoektocht naar Bin Laden. De prachtige laatste scènes met Maya laat mooi in het midden of dit het nou allemaal waard was en of Maya er nou voldoening uit heeft gehaald. Een bewuste keuze die nogmaals laat zien hoe grondig Bigelow te werk is gegaan.

avatar van Boneka
geplaatst op 28 december 2015, 0:28 uur, permalink
Van de makers van The Hurt Locker. Dat beloofd veel dacht ik nog. De film duurt lang. Te lang. 2.5 terwijl het pas begint na zo'n 1.25 minuten. Een uur vermaak en daarvoor veel bla bla af en toe een bommetje veel verdachten ondervragingen en gesprekken. Nu begrijp ik best dat zoiets een lange voorbereiding moet hebben maar viel er bijna van in slaap. 2 uur was mooi geweest. Maar het moet gezegd worden na 1.5 uur barst het dan los. Zij het dark maar dit zag er geloofwaardig uit. Moest alleen lachen dat Jessica hem op het eind moest identificeren. Ja dat is hem en vervolgens wordt dit door iedereen geloofd. Beetje makkelijk einde zo. Toch heb ik me redelijk vermaakt al was het maar een uur.

avatar van Mr_Mephisto
geplaatst op 17 januari 2016, 14:10 uur, permalink
Zero Dark Thirty kijkt eerder als een documentaire dan als een film weg. Het actievolle einde is dan ook een welkome afwisseling na een uiterst droge, maar bovenal erg lange zit. Filmisch wordt het nergens echt interessant, dus nog een geluk dat de hoofdrolspelers vrij sterke prestaties neerzetten. Gandolfini was aardig, maar kreeg helaas te weinig screen time.

avatar van MRDammann
geplaatst op 21 januari 2016, 23:18 uur, permalink
Zero Dark Thirty is een heel intense film met geweldige acteurs. Wat het meest knappe aan de film is, hoewel je het einde weet, je op het puntje van je stoel zit. Daarnaast wordt er goed gespeeld door de acteurs en er zijn ook mooie beelden te bewonderen.

geplaatst op 20 maart 2016, 0:52 uur, permalink
Indrukwekkende verfilming van de uitschakeling van Bin Laden. Ook al ken je het gebeuren,met name de feitelijke aanval op het verblijf van Bin Laden, is adembenemend. De film duurt lang en al die ondervragingen doen de film geen goed, toch krijg je een gedegen kijk in de keuken van de CIA . Niet altijd fraai, zeker niet, maar een tegenstander nodigt soms uit minder netjes te werk te gaan. Prima acteerwerk, de film is nergens over de top. Aanrader ondanks de lange zit (bijna drie uur.....) Ach...vier sterren, vanwege het laatste half uur. ( wat een 'live-reportage had kunnen zijn)

avatar van 606
geplaatst op 21 maart 2016, 16:49 uur, permalink
Knap gemaakt vooral de grote slag en dood van de grootste schurk aller tijden. Wat ik me afvraag wat gebeurd er met die vrouwen en kinderen, want die zijn in mijn ogen erg bedorven door Osama, en niet te vertrouwen. En waarom lieten ze hem niet in beeld zien ?

avatar van The Brain
geplaatst op 23 mei 2016, 10:08 uur, permalink
Een film die bijna kijkt als een documentaire, heel geloofwaardig. Helaas is de film hierdoor op sommige momenten ook vrij saai. Vooral het eerste gedeelte waarin terroristen worden ondervraagd en gemarteld duurt te lang. Spannend wordt de film op het moment dat Bin Laden vermoedelijk is gevonden.