MENU

Zero Dark Thirty (2012)

3,47

Drama / Thriller

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Jessica Chastain, Jason Clarke en Mark Strong

'Zero Dark Thirty' vertelt het verhaal van de Amerikaanse zoektocht en uiteindelijk doding van Al Qaida's terroristenleider Osama Bin Laden door het Navy Seal Team Six. Op basis van een uitgebreid onderzoek, waarbij toegang tot vermeende geheime informatie is verkregen, volgen we de klopjacht op Bin Laden waarbij de nadruk wordt gelegd op de tijd in de aanloop naar zijn dood in Pakistan.

593 BERICHTEN73 MENINGEN

avatar van Decec
geplaatst op 26 augustus 2014, 22:41 uur, permalink
Uitstekend drama/historie/thriller film...
Een waargebeurd verhaal...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Uitstekend camerawerk...

avatar van Noodless
geplaatst op 5 oktober 2014, 15:05 uur, permalink
Eindelijk eens gezien.
De materie is natuurlijk best interessant om te volgen, maar echt boeien kon me de film niet. Daarvoor is heel de opbouw redelijk lang uitgesponnen en mist de film de flair en de spanningskracht zoals bv. United 93 of Argo. Ook heel de zoektocht, de klopjacht, het verblijf van Bin Laden en zijn dood blijven vraagtekens oproepen ondanks de zogezegde op waarheid gebaseerde bronvermeldingen. Je hebt als kijker toch een argwanend gevoel hierover. Jessica Chastain speelt haar rol wel met verve. Conclusie : een degelijke film, maar voor mij overgewaardeerd. 6/10

avatar van Ste*
geplaatst op 11 december 2014, 17:37 uur, permalink
Mja, geen slechte film, maar wist me ook zeker niet de volle 2,5 uur op het puntje van m'n stoel te houden.

Het is wat fragmentarisch, daar ontkom je nu eenmaal niet aan als je een tijdsspanne van 10 jaar wil behandelen met slechts een aantal ijkpunten. Kan daar ook niet al te moeilijk over doen, maar het zorgt er wel voor dat je er nooit lekker inkomt. De structuur wordt op den duur ook wat voorspelbaar. Nieuwe locatie, datum in beeld, en oja, toen was blijkbaar die en die aanslag, boem, explosie.

Het wordt eigenlijk pas echt interessant als het huis in Abbottabad in beeld komt. De eindoperatie is spannend gedaan, hoewel het wel enorm donker is. Kijkt irritant weg, maar wel een heel knap opgezette finale van de film.

Beetje jammer ook dat het allemaal zo om Chastain draait. Ik vind haar wat apart gecast. Een goede actrice is het natuurlijk, maar ik vind haar niet overkomen als de keiharde dappere bitch die ze blijkbaar moet uitstralen. Ze is me iets te mooi, iets te delicaat, iets te Hollywood om geloofwaardig te zijn voor haar rol.

Als de onvermijdelijke verfilming van een belangrijke historische gebeurtenis is het degelijk, maar laaiend enthousiast ben ik verder niet.

geplaatst op 28 december 2014, 18:50 uur, permalink
oemoemenoe schreef:
Goeie film die mij weer benadrukt hoe een kut volk de Amerikanen zijn .
Denken overal de dienst uit te kunnen maken en vinden het dan gek dat er terrecht een zooi cia agenten opgeblazen worden.
Mijn symphatie ligt bij de vrijheidstrijders die het amerikaanse tuig uit hun land en cultuur wil verdrijven .
Gewoon opblazen die yanken .

tja, dit maak dan weer veel duidelijk he.

avatar van NYSe
geplaatst op 28 december 2014, 19:39 uur, permalink
johnhendrikos schreef:

tja, dit maak dan weer veel duidelijk he.

Ook leuk dat oemoemenoe alleen maar Amerikaanse films in zijn top 10 heeft staan. Tuig.

avatar van sandero16
geplaatst op 1 januari 2015, 19:42 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Prachtige film.

Alles werd mooi in beeld gebracht . Enige wat ik miste was uitleg over wat er bijvoorbeeld met het lijk ging gebeuren en met de gevonden informatie. De film was wat te vroeg af naar mijn mening. Vandaar geen 5 maar 4 sterren. Ook was het allemaal wat Pro - Amerika, behalve de martel scènes.

Aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in de zoektocht naar Bin laden en de dood van Bin Laden.

avatar van david bohm
geplaatst op 8 januari 2015, 14:21 uur, permalink
Sterke film die inzichtelijk weet te maken hoe inlichtingendiensten te werk gaan. Hierdoor krijg je toch wel enige bewondering voor de manier waarop Osama Bin Laden te grazen is genomen. De vasthoudendheid, intelligentie en resources die daar ingestopt zijn, tamelijk ontzagwekkend.
En ondanks dat de afloop bekend is, blijft de film spannend.
Wat ik minder aan de film vind, is dat je met de personages niet echt een band krijgt. Maya is behoorlijk eendimensionaal en wellicht is dat expres gedaan om de focus op de operatie en haar professionaliteit te leggen maar toch. Pas wanneer de heer Gandolfini verschijnt komt er een echt karakter met flair ten tonele. In wat minder mate geldt dit ook voor de kanariepieten.

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 15 januari 2015, 21:53 uur, permalink
knap vak kundig gemaakt.net als de operatie zelf.
strerke waargebeure thriller.

avatar van sean-penn
geplaatst op 27 januari 2015, 16:42 uur, permalink
Zero Dark Thirty oftewel in militaire term, half 1 s´nachts, is een onewoman show van Jessica Chastain. Titel sluit ook mooi aan van de in duister gehuld onderzoek/praktijken naar de zoektocht van de meest gevreesde en gehate man van het westelijk halfrond Osama Bin Laden.

Film een tijdje geleden gezien en gisteren nog eens bekeken en wat me toen opviel was de acteerprestatie van redhead Chastain. Als een pitbull bijt ze zich vast in haar rol als CIA analist. Uiterst koel, vastberaden en professioneel. De weinige informatie die je krijgt over Maya maakt het mogelijk om als kijker' een eigen beeld te schetsen over haar karakter. Zo nu en dan strooit Bigelow met hints over haar achtergrond maar voor het merendeel krijg je de ruimte om het zelf in te vullen. Die aanpak werkt omdat de nadruk geheel ligt op het onderzoek. Nog een reden waarom de film goed is dat je als leek een kleine indruk krijgt hoe veiligheidsdiensten opereren c.q functioneren.Hiermee wil ik niet aangeven dat wat je te zien krijgt ook waarheidsgetrouw is. Bij die discussie hou ik me afzijdig omdat ik simpelweg niet over de nodige kennis en de juiste informatie beschik.

De film roept wel een aantal vragen op. Maatschappelijke kwesties zoals, hoe ver mogen veiligheidsdiensten gaan voor het verkrijgen van informatie en voor ons als burgers, hoeveel vrijheid zijn wij bereid op te geven voor onze veiligheid. Moeilijk dilemma en persoonlijk ben ik daar nog niet uit.

De Hit and Run van seal team six is in duisternis gehuld. Gebeurtenissen die het daglicht niet kunnen verdragen. Als kijkgenot valt het tegen maar als belevenis is het alsof je zelf deelneemt aan de operatie. Wederom dubbelzinnig van aard. Net zoals het niet tonen van Bin Laden's gezicht en waar alleen Maya hem identificeert als zijnde de man waar ze 12 jaar naar heeft gezocht. Is het hem echt? Wat gebeurd er met het lijk, wordt het in zee gegooid of overgevlogen naar USA voor onderzoek. En als hij het niet is, wie is hij dan wel.
Kathryn Bigelow laat wijselijk de conclusies aan de verbouwereerde kijker over.

geplaatst op 6 februari 2015, 13:20 uur, permalink
Realistische en daarom niet-onbesproken spionagethriller over de zoektocht naar Osama Bin Laden. Het nuchtere relaas van de feiten waaronder de onorthodoxe ondervragingstechnieken van de CIA zijn een verademing naast andere patriotistische films die gemaakt werden in de nasleep van 11.09. Jessica Chastain is geweldig als de CIA-analiste wiens ingevingen (en dus niet de folteringen) zorgen voor de doorbraak. En Zero Dark Thirty is een half uur na middernacht. 3,5*

geplaatst op 27 februari 2015, 16:01 uur, permalink
Boeiende zoektocht naar Bin Laden waarvan ik het bekende einde toch het minst interessant vind, moet ik bekennen. De reis vond ik filmtechnisch meer de moeite waard dan het reisdoel, om het zo maar te formuleren.
Jessica Chastain, wiens acteertalent me al opgevallen was in ‘The Debt’, doet het ook hier weer erg goed en weet de film met gemak te dragen.
Ondanks het wat zware onderwerp en soms onaangename scenes, een fijne en onderhoudende film van Bigelow, 4*.

avatar van wendyvortex
geplaatst op 28 februari 2015, 0:46 uur, permalink
Oef....met intelligence movies kun je best heel spannende films maken, dat bleek in de tijd van de koude oorlog en dat zou dan ook helemaal niet anders moeten zijn met andere tegenstanders.
't is hier echter zoeken naar de spreekwoordelijke naald in de hooiberg en dus lijkt het allemaal maar wat lukraak gezoek, kan in het echt best zo geweest zijn, maar echt spannend wordt dat niet.
Laatste half uur krijgen we dan de echte actie en ook dat levert qua film niks nieuws op...lees de Wiki-pagina er maar op na minstens net zo spannend namelijk.
Verder had er wel iets langer stilgestaan mogen worden bij het feit dat Bin Laden zo maar even neergepaft wordt, die wil je toch levend in handen krijgen? Al is het maar om er nog even wat informatie uit te krijgen...ach nee foutje...jammer....zal ook best zo gegaan zijn, maar ik denk dan slaapgas of zo? Nooit iemand over nagedacht? ook veiliger voor die soldaten toch?
Nogal wat losjes allemaal en te wijdlopig en te weinig to the point en ook geen rol waar je mee kan leven en misschien ook te oppervlakkig...jammer want potentieel lag gigantisch hoog voor deze film.

avatar van pieteroyama
geplaatst op 28 februari 2015, 1:02 uur, permalink
Net gezien op NPO 3. Prima film. Hoewel de aanloop erg ingewikkeld is, en moeilijk te volgen, maakt het uiteindelijke doel veel goed.

geplaatst op 28 februari 2015, 9:26 uur, permalink
Gisteravond op TV gezien. Kweenie hoor, die films van Katryn Bigelow (denk ook aan The Hurt Locker), ze wordt overladen met filmprijzen en de nodige Oscars, maar ik denk dat het meer te maken heeft met dat ze een open zenuw raakt in de Amerikaanse samenleving. Het strijd leveren in landen waar de VS totaal geen gevoel krijgt tegen wie het nu eigenlijk vecht. De Taliban (grotendeels de Muhadien) was een bondgenoot in de strijd tegen de Russische bezetting in Afghanistan (Charlie Wilson's War), en nu een geduchte vijand. Pakistan is in naam een bondgenoot, maar ook een land waar Amerikanen gehaat en tegengewerkt worden (zeer manifest in de TV serie Homeland). Bigelow is een vaardige regisseur die niet onderdoet voor haar beste mannelijke collega's, daar niet van. In een paar dingen zou je zelfs een female touch kunnen zien, wat overigens zeer welkom is. Denk aan de uitgewisselde blikken en de interactie tussen de CIA agente en de vrouwelijke station chief (die later opgeblazen werd; geen verrassing voor wie bijv. VPRO documentaires over de War On Terror heeft gezien). Plus dat de mannen voornamelijk cardboard characters zijn. Goeie, verhaaltechnische films, de beide van Bigelow die gewijd zijn aan de oorlog in het M.Oosten, maar niet Oscar material.

avatar van jeffur
geplaatst op 28 februari 2015, 9:35 uur, permalink
Ik ook gisteravond op TV gezien, niet heel aandachtig, zat soms even op mijn mobiel, maar wat ik gezien heb was OK, niks heel bijzonders, dus daarom het gemiddelde: 3 sterren.

Wat wel mooi is van deze film is dat ze laten zien dat de Amerikanen ook geen lieverdjes zijn, in het begin vooral zag je dat ook de Amerikanen wel kunnen martelen.
Maar blijft bij 3 sterren.

geplaatst op 28 februari 2015, 11:19 uur, permalink
Gisteravond op TV gezien. Kweenie hoor, die films van Kathryn Bigelow (denk ook aan The Hurt Locker), ze wordt overladen met filmprijzen en de nodige Oscars, maar ik denk dat het meer te maken heeft met dat ze een open zenuw raakt in de Amerikaanse samenleving. Het strijd leveren in landen waar ze totaal geen gevoel krijgen tegen wie de VS nu eigenlijk vecht. De Taliban (grotendeels de oude Muhadien) was een bondgenoot in de strijd tegen de Russische bezetting in Afghanistan (onderwerp van de prima film Charlie Wilson's War), en nu een geduchte vijand. Pakistan is in naam een bondgenoot in de War On Terror, maar veel Pakistani haten de VS, en werken ze tegen (nu o.m. thema in de TV serie Homeland). Bigelow is een vaardige regisseur die niet onderdoet voor haar beste mannelijke collega's, daar niet van. In een paar dingen zou je zelfs een female touch kunnen zien, wat overigens zeer welkom is. Bijv. de uitgewisselde blikken en de interactie tussen de CIA agente en de vrouwelijke station chief. Plus dat de mannen als cardboard characters zijn uitgewerkt. Goeie films, de beide films van Bigelow die gewijd zijn aan de oorlogen in het M.Oosten, maar niet Oscar material.

avatar van mjk87
geplaatst op 28 februari 2015, 11:25 uur, permalink
Twee jaar terug al wel gezien, gisteren grotendeels weer op tv. Wat me vooral opviel was de mooie sfeerzetting van het Midden-Oosten maar vooral de uitstekende montage. Die was niet alleen heel ritmisch en vakkundig gesneden, maar gaf ook een enorme snelheid mee aan de film vol pratende hoofden en met de handgehouden camera en zoom via montage (dus een beeld, cut naar hetzelfde beeld maar dan van veraf) gaf het ook een bepaalde schoonheid. Film verhoogd naar 4,0*.

geplaatst op 28 februari 2015, 11:34 uur, permalink
oemoemenoe schreef:
Goeie film die mij weer benadrukt hoe een kut volk de Amerikanen zijn .
Gewoon opblazen die yanken .

Ja maar, jij kunt deze film tenminste hier nog in vrijheid gaan zien, en da's niet het geval in landen waar ze behalve de vrijheid van meningsuiting ook vrouwen en meer onderdrukken. Daarbij zal het de Amerikaanse politiek niet bepaald goed uitkomen dat sommige scenes zo naar buiten komen. Noem dat zelfkritiek. Zie je Nederland al een film of docu maken over de oorlogsmisdaden begaan tijdens de zogeheten politionele acties in Indonesië? "Vrijheidsstrijders" waar jij het over hebt, laat me niet lachen. Maar goed, zo te zien is het vermogen tot zelfreflectie en kunnen abstraheren jou totaal vreemd. Had toch maar je school afgemaakt.

geplaatst op 28 februari 2015, 14:00 uur, permalink
[quote]missl schreef:

Je hebt mensen die vergaren het soort onzin dat ze selectief willen lezen, en dringen dan anderen hun denkbeelden op. Met nieuwsgaring of proberen meerdere bronnen te raadplegen, heeft het nix te maken. Triest. Deze luiige houding komt steeds meer voor. Zo had je die (ik dacht EZ) medewerkster van Islamitische komaf die vindt dat Israel achter Isis zit. Geef dan gewoon Bush Jr. de schuld, die dacht beter te zijn dan z'n vader door Irak binnen te vallen. Met de daaruit ontstane chaos is Isis ontstaan.

avatar van eRCee
geplaatst op 1 maart 2015, 11:44 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Forse tegenvaller van Bigelow; hoewel ik vooraf enige reserves had over een eventuele ideologie die de film zou kunnen uitdragen is het wat mij betreft gewoon filmisch dat Zero dark thirty tekort schiet.

Door de keuze van Bigelow om van de jacht op Bin Laden een min of meer persoonlijke wraakoefening te maken van één vrouw wordt de film een soort "Kill Bin": nauwelijks serieus te nemen als verfilming van werkelijke gebeurtenissen en niet interessant genoeg als speelfilm.

Vooral het realiteitsgehalte viel me enorm tegen na het geloofwaardige The hurt locker. Het personage van Maya als lone wolf overtuigt gedurende de film hoe langer hoe minder. Dat komt grotendeels door hoe de rol geschreven is. Zodra ze met rode viltstift getallen op ruiten gaat kalken en aan komt zetten met teksten als "i'm the motherfocker who found the place" en "you're gonna kill him for me" ga je bijna denken met een parodie van doen te hebben. Ook haar inbreng tijdens de actie zelf raakt kant noch wal.
Daarnaast moet gezegd worden dat Chastain niet geschikt is voor de rol. Ze mist de uitstraling van keiharde tante en probeert dat te compenseren met overacteren.

Ook buiten het weinig geloofwaardige karakter van de film om faalt Zero dark thirty echter. Want laten we eerlijk zijn: 10 jaar grotendeels vanachter je computer zoeken naar de koerier van een terrorist is gewoon geen geweldig verhaal. Maya wordt als karakter nergens uitgediept, ze blijft een obsessief maar volkomen eendimensionaal figuur. Bigelow weet dit keer daarnaast vrijwel nergens werkelijke spanning te creëren. De drie aanslagen die in de film voorkomen voel je als kijker elke keer aankomen doordat het tempo plots wegvalt, en hoewel dat niet erg hoeft te zijn was het volgens mij niet de bedoeling. Zwakke regie derhalve.

Om nog enigszins positief af te sluiten; de actie van het Navy Seal team is wel mooi gedaan (behalve dat er een aantal Seals dan nog weer een soort 'eigen gezicht' moeten krijgen, dat getuigt opnieuw van weinig durf en originaliteit).
Zero dark thirty is wat mij betreft een film met veel gebreken waarbij je je al gaat afvragen of Bigelow in 2008 een toevalstreffer heeft afgeleverd.

avatar van mjk87
geplaatst op 1 maart 2015, 12:27 uur, permalink
eRCee schreef:

Grappig dat je dat zegt, dat had ik ook vrij sterk na mijn eerste kijkbeurt. Niet om redenen die jij noemde, maar toch. Bij de herziening vond ik dat al een stuk minder, naast dat ik de film op andere punten beter beoordeel en me niet eens zozeer stoorde aan haar karikaturale personage.

avatar van ILDIB
geplaatst op 3 maart 2015, 17:00 uur, permalink
te lang. Laatste uur gaat prima. Daarvoor Veel te veel geneuzel om niks en te gehaast bij belangrijke zaken.

avatar van hel1
geplaatst op 10 maart 2015, 23:45 uur, permalink
Goede film over de jacht op Bin laden. Jammer alleen dat het weer zo'n zoetsappig verhaallijntje bevat. Het verhaal op zich was al sterk genoeg geweest. Het hele emancipatie geneuzel van Jessica bied een evenwicht aan al het geweld, om die reden zal er ook voor gekozen zijn. Maar te misplaatst naar mijn mening. Hoogtepunt van de film vond ik dan ook het zuiveren van het huis, hoewel ook daar weer het hollywoodmomentje voorkwam van 'voor volk en vaderland schiet ik maar daarna ga ik ethisch bewust naar mijn slachtoffers kijken'. Maar dat is Hollywood, daar kun je wel doorheen kijken. Toch geen *5 want 2 punten aftrek omdat de belangrijkste persoon van 2001-2011 in dit historische verhaal niet Osama is maar een of andere roodharig CIA-groentje met geldingsdrang.