MENU

Zero Dark Thirty (2012)

3,47

Drama / Thriller

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Jessica Chastain, Jason Clarke en Mark Strong

'Zero Dark Thirty' vertelt het verhaal van de Amerikaanse zoektocht en uiteindelijk doding van Al Qaida's terroristenleider Osama Bin Laden door het Navy Seal Team Six. Op basis van een uitgebreid onderzoek, waarbij toegang tot vermeende geheime informatie is verkregen, volgen we de klopjacht op Bin Laden waarbij de nadruk wordt gelegd op de tijd in de aanloop naar zijn dood in Pakistan.

avatar van LOTR-lover
geplaatst op 17 november 2013, 14:29 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Natuurlijk weet je van tevoren wat je kan verwachten als Hollywood een verfilming maakt van 1 van de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen jaren. Het is chauvinistisch en het is pro-Amerika maar niets van dat alles doet afbreuk aan de film.

Ik vond het een uitstekende verfilming met een zeer sterke hoofdrolspeelster (Jessica Chastain) die de film echt naar een hoger niveau tilt. De speelduur is langer dan gemiddeld maar geeft daarmee wel de mogelijkheid om wat meer op te bouwen. Vond dat dus ook een prima keuze.

Vond het wel jammer dat vanaf de inval bij de villa van Bin Laden en co de film opeens erg donker word. Hierdoor vallen details een beetje weg. Had van mij wel wat lichter gemogen.
Maar al met al een zeer sterke film die het kijken absoluut waard is.

9/10 (IMDB)

geplaatst op 10 december 2013, 11:20 uur, permalink
Lastig, lastig… Zero Dark Thirty is een onderhoudende film. Naja, film… Het is dat de beelden van 9/11 ontbraken, maar verder vond ik het vooral een heel keurige en goed geacteerde documentaire. Voor het verhaal hoef je dit niet te zien, want de uitkomst is wel bekend en dus is hooguit interessant om te zien hoe de Amerikanen Osama Bin Laden hebben kunnen pakken. Toch heb ik ook hier weinig verrassende dingen gezien en is Zero Dark Thirty vooral voor de eigen, Amerikaanse, markt bedoeld, zodat alle brave yanks thuis nog eens goed kunnen nagenieten. Hen gaat het voornamelijk om het laatste half uur en kijken waarschijnlijk probleemloos door de redelijk onsamenhangende twee uur. Het is in elk geval beter dan The Hurt Locker. Ook hier zijn het acteerwerk en de locaties weer erg goed, maar in z’n totaliteit had hier veel meer mee gedaan kunnen worden. Interessant: ja, spannend? Meh.

avatar van oemoemenoe
geplaatst op 19 december 2013, 16:45 uur, permalink
Goeie film die mij weer benadrukt hoe een kut volk de Amerikanen zijn .
Denken overal de dienst uit te kunnen maken en vinden het dan gek dat er terrecht een zooi cia agenten opgeblazen worden.
Mijn symphatie ligt bij de vrijheidstrijders die het amerikaanse tuig uit hun land en cultuur wil verdrijven .
Gewoon opblazen die yanken .

avatar van NYSe
geplaatst op 20 december 2013, 9:26 uur, permalink
oemoemenoe schreef:
Goeie film die mij weer benadrukt hoe een kut volk de Amerikanen zijn .
Gewoon opblazen die yanken .

geplaatst op 20 december 2013, 11:30 uur, permalink
x1000

Een zeldzaam domme reactie.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 22 december 2013, 0:55 uur, permalink
Dat Bin Laden een terrorist was zal ik zeker niet ontkennen. Vooral met z'n aanslag op het WTC heeft hij vooral in de VS, maar ook de rest van de wereld van een zwarte bladzijde voorzien. Na een jacht van 10 jaar wordt hij doodgeschoten. Na de vele films over WOII en Vietnam heeft het onderwerp al voor verschillende films gezorgd. Ik moet bekennen dat ik niet zoals de Amerikanen meeleefde met die jacht op Bin Laden. Ik kan me voorstellen dat deze film vooral in de VS voor emotionele reacties zal gezorgd hebben.

Zero Dark Thirty is een film die vooral als troef heeft dat hij realistisch wil overkomen. Of dat wel degelijk is, heb ik het raden naar. En als ik dit dan ook als film bekijk, stel ik vooral vast dat hij nogal lang duurt en een gebrek aan vlotte montage kent om het boeiend te houden. Films als The road to Guantanamo, United 93 en zelfs My name is Khan geven veel meer dat emotionele weer. De paranoia sinds 9/11, de vrees voor terrorisme, de willekeur bij het zoeken naar antwoorden, de angst, de onzekerheid, ...

Deze film kan mij persoonlijk niet echt boeien. Ik had meer aan een ietwat gelijkaardige terroristenfilm als Argo. Zero Dark Thirty mag dan wel de werkelijkheid dicht benaderen, dat maakt het nog niet tot een goeie film. Ik ben hier blijkbaar één van de uitzonderingen op MM met die mening, maar soit... smaken verschillen. Weinig creatieve insteek eigenlijk ook van Kathryn Bigelow, vooral als je ziet wat ze gedaan heeft met The Hurt Locker.

avatar van Tasha27
geplaatst op 27 december 2013, 13:52 uur, permalink
In eerste instantie vond ik dit meer een documentaire dan een speelfilm. Ik moest goed bij de les blijven om het geheel te kunnen volgen. Het helpt absoluut als je meer weet over de handelswijze van de CIA, hun achtergrond en opsporingsmethoden op het gebied van terrorisme (en wat al niet meer?!). Uiteindelijk begon de film me erg te boeien. De manier waarop de hoofdrolspeelster zich staande houdt (respect!) in deze harde, door mannen gedomineerde wereld. Het zoeken en vinden van de juiste verdachten in een complex netwerk dat zich over de hele wereld heeft verspreid (en waarbinnen iedereen elkaar de handen boven het hoofd houdt). De ronduit tenenkrommende hiërarchie binnen de CIA..... de mensen die hun leven riskeren in het werkveld zijn niets meer of minder dan de marionetten van de grote bazen op kantoor. De film had van mij iets ingekort mogen worden maar al met al vind ik het een aanrader ondanks dat de ontknoping voor iedereen al bekend is!

avatar van womanizer
geplaatst op 27 december 2013, 14:47 uur, permalink
De film begon zeer sterk, maar hoe langer ik keek hoe slechter het was (dit had ik ook bij The Hurt Locker. alleen daar was de intro sterk). Ik twijfelde tussen 2 en 2.5 sterren, maar ik zou deze film niet nog een keer willen zien, en daarom geef ik het 2 sterren.

geplaatst op 31 december 2013, 22:48 uur, permalink
'k had een beetje m'n twijfels bij deze film, maar uiteindelijk vond 'k hem wel de moeite waard.
'k moest wel wat in het verhaal komen, maar na een goed half uur werd de film beter en beter. De film bevatte vooral in het begin nogal wat folteringen en 'k vreesde dat het de volledige film zo ging zijn, maar gelukkig was dit niet het geval. De focus ging dan meer naar het vrouwelijke hoofdpersonage en haar zoektocht en dit wist me wel meer te boeien.
De cast deed het ook prima. Vooral Jessica Chastain (Maya) was een opvallende verschijning en maakte een interessante evolutie mee.
Een lange film, maar na de moeizame start vloog de film eigenlijk voorbij.
Dan toch aangenaam verrast door deze film.

avatar van Materny
geplaatst op 1 januari 2014, 1:31 uur, permalink
RuudC schreef:
x1000

Een zeldzaam domme reactie.

Misschien wat ongelukkig verwoord, maar het moge duidelijk zijn dat Amerikanen overal hun neus in moeten steken. Of ze komen weer in het nieuws door gevoelige gebeurtenissen die gelekt worden (Snowden, Merkel, Prism etc.)

De halve wereld moet Amerika niet.

geplaatst op 3 januari 2014, 13:20 uur, permalink
Goede film, goed acteerwerk van sommige, met erg veel chauvinistische trekken erin. Maar goed het is dan ook Amerikaans geld die deze film heeft gemaakt.

geplaatst op 3 januari 2014, 14:19 uur, permalink
Materny schreef:

De halve wereld moet Amerika niet.

En dus zijn alle Amerikanen maar dom en kut? Dat vind ik echt een compleet achterlijke gedachte. Als de Amerikanen niet de 'wereldmacht' uithangen, doet een ander volk dat wel. Zo is het en zo is het altijd geweest. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. Eerlijk gezegd heb ik liever dan de Amerikanen dan de Russen, Chinezen of pak 'm beet de Iranezen.

avatar van Fortune
geplaatst op 3 januari 2014, 14:26 uur, permalink

Het gaat er niet om wie de wereldmacht uithangt, het gaat er meer om dat Amerika over wil vertellen hoe andere mensen, andere culturen hun land moeten besturen en tegelijkertijd zijn er andere redenen zoals macht en geld wat nogal hypocriet is.

Interessant dat je zegt dat je liever hebt dat Amerika de wereldleider uithangt dan de Russen, Chinezen en Iranezen maar dan mag je ook even vertellen waarom je dat vindt?

geplaatst op 3 januari 2014, 15:13 uur, permalink
Als het er niet toe doet om wie het gaat, dan doet de boodschap er ook niet toe, want het uitgangspunt is toch altijd hetzelfde.

geplaatst op 6 januari 2014, 10:33 uur, permalink
Een vrij spannende, goed gemaakte en geloofwaardig gebrachte film. Heb me op zich prima vermaakt.

Toch twijfel ik een beetje. Voor een film die zo sterk flirt met realisme, is bijvoorbeeld het hoofdpersonage wel erg heroïsch en hoe zij de hele operatie beleeft, is gewoon heel erg Hollywood met alle trucjes die daar bij horen. De film lijkt heel realistisch, maar eigenlijk komt het er op neer dat het manipulatieve dat eigenlijk elke film wel een beetje heeft, hier niet minder inzit, alleen wat beter gemaskeerd (en misschien wel slimmer gebracht) is. Het is ook lastig te zeggen waar feiten ophouden en het fictieve begint op sommige momenten. Ik wantrouw de film en Bigalow enigszins, maar vond het vermakelijk en geloofwaardig gebracht (maar als je verder kijkt en nadenkt is dat geloofwaardige op veel momenten twijfelachtig).

[edit] discussie gelezen en Ramon K heeft zeker een punt. Ben het niet 100% eens met zijn betoog, maar wat hij zegt snijdt hout.

avatar van Doerak40

geplaatst op 6 januari 2014, 17:26 uur, permalink
Wat een langdradig vehikel. Doordat ik me verveelde bij t ziekzijn heb ik m afgekeken.

Geen enkele spanning of clou, en het eind is dan ook einde verhaal.

geplaatst op 6 januari 2014, 17:32 uur, permalink
Dat laatste is vaak zo.

geplaatst op 6 januari 2014, 22:08 uur, permalink
Niet slecht, maar ik had er wel meer van verwacht. Die Maya kon qua irritantheidsgraad bijna tippen aan Carrie uit Homeland (meteen ook het enige minpunt aan Homeland), maar vooral: vond 'm toch nog net teveel vanuit Amerikaans standpunt, borderline cliché en te weinig kritisch over de martelingen, en de cultus rond de dood van één mens: de film geeft mij net iets teveel het idee dat ze met de dood van één symboolfiguur meteen alle problemen in het Midden-Oosten en tussen het Westen en de Arabische wereld hebben opgelost. Misschien dat deze film niet echt bedoeld is om een breder kader te schetsen rond de problematiek daar, maar die Maya die ergens halverwege tussen de regels door suggereert dat je door Osama aan te pakken eigenlijk het meeste werk wel gedaan hebt, irriteerde me mateloos.

Ook beetje ergerlijk: zeker in de beginfase werd er net iets teveel met termen en namen van instellingen gegoocheld waarvan je als leek nooit kan weten wat ze precies betekenen. Iets meer duiding had best welkom geweest.

geplaatst op 24 januari 2014, 19:03 uur, permalink
Het inkijkje achter de schermen bij o.a. de CIA is best interessant, al is het soms overdreven Amerikaans, maar de hak op de tak benadering werkt niet altijd even goed. De film roept veel vragen op door de willekeurige benadering van de zoektocht. De cast is prima, het voorspelbare einde duurt veel te lang.

avatar van avdj
geplaatst op 2 februari 2014, 20:46 uur, permalink
Ongelooflijk sterke oorlogsfilm die Bigelow's vorige Midden-Oosten werk "The Hurt Locker" op alle fronten de baas is. Zero Dark Thirty slaagt erin om de ontmaskering van de meest gehate man van de VS op een respectvolle en geduldige wijze te vertellen. Nergens een irritante voice-over of overdreven gezwaai met Amerikaanse vlaggen, deze film draait maar om één doel: Osama Bin Laden vinden. Daarin is geen plaats voor stereotype Arabieren of heldhaftige soldaten.

Het fundament van de film rust voor een groot deel op de schouders van Jessica Chastain die echt een ijzersterke rol neerzet. Haar intelligentie en tomeloze inzet komen uitstekend naar voren en ondanks haar hardvochtigheid is het een personage waarin je jezelf kunt verplaatsen. Ook de bijrollen zijn stuk voor stuk prima bezet: je kijkt naar een geloofwaardig stel doortastende diplomaten.

De pittige speelduur is totaal geen obstakel en zorgt er juist voor dat het totaalplaatje 'af' aanvoelt. Nergens worden scènes afgeraffeld of dialogen op een vreemde manier afgebroken. De prachtige beelden en het gevoel voor details van de cameraploeg zorgen voor een authentieke en vooral realistische sfeer. Alle straatbeelden en bijbehorende gezichten zijn treffend in beeld gebracht en zorgen ervoor dat je sympathie voelt voor de bewoners van deze 'schurkenstaten'.

Als het vizier eenmaal op het huis van Osama Bin Laden is gericht ontknoopt zich een spannend en doelgericht slotstuk. De regie maakt niet de fout door expliciete shots van Bin Laden in beeld te brengen. Je weet dat de soldatenploeg het bij het rechte eind heeft en dat is afdoende. Ook een vervelende aftiteling waarin de gruweldaden van Al-Qaida op de kijker worden afgevuurd blijft ons bespaard.

Zwakke punten kan ik nauwelijks benoemen: hoewel ik betwijfel of de executie van Bin Laden wel waarheidsgetrouw is. Iets zegt me dat er destijds een paar dozijn kogels door zijn lijf zijn gejaagd.

geplaatst op 1 maart 2014, 12:04 uur, permalink
ja ik vond het een prima film hoor. Werkelijkheid zal bij benadering op film gezet kunnen worden en dat is iets wat ik bij deze film zeker wel heb tot z'n recht heb zien komen. Hij mocht naar mijn mening wel iets minder lang duren. Personages en acteerwerk vrij goed en dit is een film die naar mijn mening laat zien hoe het in werkelijkheid zou kunnen gaan.
4 sterren

avatar van Dridge
geplaatst op 1 maart 2014, 23:16 uur, permalink
Hoge baarddichtheid.

geplaatst op 17 april 2014, 1:45 uur, permalink
Bla Bla Bla.

avatar van Norma
geplaatst op 27 april 2014, 15:19 uur, permalink
Deze film over de aanloop naar de aanval op Bin Laden vond ik eerder interessant dan spannend. Het eerste deel, met de martelingen, was naar om te zien. Vreselijk complex vind ik het om daarover een standpunt in te nemen, maar goed, dat dilemma is niet de essentie van deze film. Het is voornamelijk een feitelijke weergave van de zoektocht. Wellicht niet helemaal volledig, maar het getoonde kwam in ieder geval redelijk waarheidsgetrouw op me over. Boeiend om te volgen, ondanks de lange speelduur en bekende afloop.

geplaatst op 31 mei 2014, 0:21 uur, permalink
Uitstekende film over de Amerikaanse jacht op Osama Bin Laden. Een jarenlang traject dat begint bij 9/11. Complexe, maar ook boeiende materie dat hier begrijpelijk wordt neergezet. Komt enigszins wat traag op gang, maar wordt gaandeweg steeds beter met een spannende finale. Jessica Chastain staat absoluut haar mannetje hier.

avatar van missl
geplaatst op 26 juni 2014, 13:54 uur, permalink
Het is allemaal wel een beetje a la Hollywood zoals hier al eerder vermeld is maar toch is het toch op een dergelijke manier gefilmd dat het spannend is. Ook al weet je heel goed wat er gaat gebeuren. Toch vraag ik me af hoe realistisch het is, hoe ver de Amerikanen zijn gegaan om Bin Laden te pakken en welke middelen ze hiertoe hadden. Onderhoudende film die als een docu oogt.

avatar van Roegge
geplaatst op 30 juni 2014, 13:52 uur, permalink
Ik had hier iets meer van verwacht, ik vond het zelfs saai in het begin.
Later wordt het wel iets spannender.
Pas toen ik de aftiteling zag, merkte ik dat het dezelfde regisseur was als de Hurt Locker,
Daar vond ik persoonlijk ook niet zo veel aan, maar meningen verschillen.

avatar van JacoBaco
geplaatst op 30 juni 2014, 14:43 uur, permalink
missl schreef:

Veel aanwijzingen dat deze film grotendeels bullshit is. Er zijn bronnen die in (juli) 2001 melding maakte dat Osama Bin Laden naar een Amerikaans ziekenhuis in Dubai is gebracht i.v.m. nierproblemen. Hier had hij destijds al gearresteerd kunnen worden, maar hij is sowieso in dat ziekenhuis overleden aan nierfalen. Dan de aanwijzingen dat Osama Bin Laden sinddien eigenlijk een CIA agent was. Tim Osman nam na het sterven van Bin Laden zijn indentiteit over, want kennelijk mocht Bin Laden nog niet dood en hadden ze nog een excuus nodig om in Afghanistan te blijven.

Uiteindelijk blijft het erg dubieus dat de meest gezochte man in het Midden Oosten gewoon lekker in een villa zat. Vervolgens wordt hij daar door speciale troepen doodgeschoten. Er mogen geen foto's hierover worden vrijgegeven, want deze waren te gruwelijk, vervolgens wordt zijn lijk in zee geflikkerd. En de enige foto van een dode Bin Laden, doet heel erg aan photoshop denken.

Dus wat wil dit allemaal zeggen? He-le-maal niets!! Alsof de VS ooit zal toegeven dat dit inderdaad waar is. En zo zijn er veel meer aanwijzingen dat de VS gewoon hypocriet is, want ook ten tijden van de tweede wereld oorlog en de Vietnamoorlog, had de VS hele andere belangen dat wat de geschiedenisboeken hierover schrijven. Veel mensen weten dit, maar wat doe je er tegen? Niets, dus gewoon lekker de andere kant opkijken. Maar mocht er een derde wereld oorlog komen, dan is dit denk ik niet zomaar een gevolg van, maar eerder uitlokken van. Maar dan wel op een manier dat de uitlokker zoals de VS niets kwalijk genomen zal worden, want hey de VS wil natuurlijk helemaal geen oorlog, de VS werd aangevallen!!.

avatar van missl
geplaatst op 4 juli 2014, 12:05 uur, permalink
[quote]JacoBaco schreef:
Dat over die foto wist ik inderdaad, ook over het zeemansgraf. Maar wat is je bron van de overige informatie? Want wiki rept er niet over!

avatar van Confusie
geplaatst op 24 augustus 2014, 16:06 uur, permalink
Zodra een film de twee uur overschrijdt niet deze wel erg veel te bieden hebben. Op zich viel het niet tegen al werd het op een gegeven moment toch wel redelijk langdradig en mocht van mij de climax zo onderhand wel eens in beeld komen.

Hoe dan ook was het erg interessant om het allemaal eens zo te bekijken.

Daarnaast vind ik het erg opwindend als een vrouw zo gedreven is.

avatar van Decec
geplaatst op 26 augustus 2014, 22:41 uur, permalink
Uitstekend drama/historie/thriller film...
Een waargebeurd verhaal...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Uitstekend camerawerk...

avatar van Noodless
geplaatst op 5 oktober 2014, 15:05 uur, permalink
Eindelijk eens gezien.
De materie is natuurlijk best interessant om te volgen, maar echt boeien kon me de film niet. Daarvoor is heel de opbouw redelijk lang uitgesponnen en mist de film de flair en de spanningskracht zoals bv. United 93 of Argo. Ook heel de zoektocht, de klopjacht, het verblijf van Bin Laden en zijn dood blijven vraagtekens oproepen ondanks de zogezegde op waarheid gebaseerde bronvermeldingen. Je hebt als kijker toch een argwanend gevoel hierover. Jessica Chastain speelt haar rol wel met verve. Conclusie : een degelijke film, maar voor mij overgewaardeerd. 6/10