MENU

3,28

Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher McQuarrie
met Tom Cruise, Rosamund Pike en Robert Duvall

Wanneer een sluipschutter met zes schoten vijf mensen om het leven brengt, wijst al het bewijsmateriaal in de richting van de man in hechtenis. Wanneer de verdachte ondervraagd wordt, zegt hij maar één ding: "Zoek Jack Reacher!" Op die manier begint een buitengewone zoektocht naar de waarheid, waarbij Jack Reacher (Tom Cruise) tegenover een onverwachte vijand komt te staan die een talent voor geweld heeft en een geheim moet bewaren.

avatar van Boneka
geplaatst op 5 april 2014, 9:31 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
J.Ch. schreef:
De grootste meevaller van de afgelopen tijd. Op basis van de trailer en mijn niet al te hoge dunk van Tom Cruise stond Jack Reacher nu niet bepaald op mijn verlanglijstje, maar nu ik hem toch gezien heb valt de film me alleszins mee.

Het begint al met de opening. De eerste paar minuten wordt er in het geheel niet gepraat maar zien we voor onze ogen een afschuwelijke misdaad zich afspelen. Dit grimmige begin zet meteen de toon voor de rest van de film. Mijns inziens een uitstekende keuze om in sleutelscènes de soundtrack weg te laten, zodat we tijdens belangrijke momenten alleen gierende autobanden of stromende regen horen, bijdragend aan de grimmigheid van de scènes. Er is echter ook ruimte voor humor waardoor de film niet te zwaar wordt. De scène met het petje bij de bushalte kan mijn goedkeuring wel wegdragen.

Zoals gezegd ben ik geen liefhebber van Tom Cruise maar ik moet toegeven dat hij me niet heeft geërgerd deze film. Bij vlagen vond ik zijn personage wat al te perfect, hoewel hij tegen het einde gelukkig ook wel wat tegenslag krijgt en niet iedereen zomaar overwint. Ook is de film lang niet zo voorspelbaar als verwacht, zo komen Jack en Helen Roding wel nader tot elkaar maar krijgen ze geen relatie, en niet Helens vader maar de politieman blijkt de mol te zijn.

Er zijn echter ook dingen die ik dan weer minder vond. Het werkelijke motief achter de moorden is eigenlijk heel saai. De corrupte politieman hintte naar een achterliggende reden voor zijn betrokkenheid bij de zaak maar uiteindelijk lijkt het hem toch gewoon om het geld te zijn gegaan. Saai hoor. De Russische schurk leek heel interessant maar zijn personage werd heel matig uitgediept; echt een gemiste kans.

Al met al vond ik Jack Reacher heel genietbaar en zeker niet slechter dan de gemiddelde actiefilm. 3,5 sterren voor de film en nog een extra halfje voor de openingsscène en het overtreffen van mijn verwachtingen.

Hoef mijn visie niet meer te geven. Helemaal mee eens tot in detail precies wat ik er ook van vond en vind. Het motief had wat beter gekund. Wat me overigens wel opviel was het rare neervallen van de slachtoffers. Misschien dat dat te maken heeft met de andere hoek waaruit werd geschoten of de precisie waardoor men op een slag dood was. Vroeg me alleen af waarom Jack naar het ziekenhuis ging en toevallig ja net....Sandy te zien was. Het hele verhaal is overigens gebaseerd op een boekserie waar de Jack een lange man was van ruim 2 meter en fors was uitgevallen. Uiteraard voor de film niet echt handig. Tom Cruise is overigens maar 1.70.

Hoe dan ook heb me best vermaakt En zo'n auto scene doet het natuurlijk altijd goed!

avatar van qwertzu
geplaatst op 9 april 2014, 9:28 uur, permalink
Vond de film wel leuk, maar blijf Tom Cruise als Jack Reacher helemaal fout vinden!
Ook haalt de fim het niet bij het boek, wordt hier te vlak neergezet.
Maar al met al viel de film me mee en vond ik het toch een prettige film om te kijken.
Al blijf ik erbij dat de film met een andere acteur vele malen beter was geweest, toen ik hoorde dat Cruise, Jack Reacher ging spelen, schoot ik gewoon in de lach.....en dat gevoel heeft hij niet volledig weg kunnen nemen tijdens het kijken!

avatar van lovecraft
geplaatst op 11 mei 2014, 16:40 uur, permalink
Moet eerlijk bekennen dat de film me bijzonder meeviel. De boeken zijn natuurlijk pulp en gaan nergens over, maar het is vermakelijke vakantielectuur. Als je één Reacher hebt gelezen, heb je ze eigenlijk allemaal gelezen. En ook ik had bedenkingen bij Cruise. De Reacher uit de boeken komt als een bijzonder forse man naar voren, die het op moet nemen tegen nog forsere mannen. De ene titaan nog groter dan de ander. Als je de boeken leest, denk je soms dat de wereld voornamelijk uit giganten bestaat. Een opdondertje als Cruise past natuurlijk niet in dat beeld.

Maar je haalt met Cruise wel een hoop ervaring in huis en dat valt te merken. Ik heb me totaal niet geërgerd aan zijn invulling van Jack Reacher. Integendeel. En ook de rest van de film vond ik persoonlijk wel degelijk de sfeer uitademen die in de boeken naar voren komt. Vlak? Ja, dat zou kunnen. Maar dat zijn de boeken ook. Het is op en top een Jack Reacher-film, alleen met een hoofdpersoon die niet op Jack Reacher lijkt.

Als ik alleen op de boeken af zou moeten gaan, heb ik nog steeds een geheel andere Reacher in mijn hoofd. Maar voor de film is het verder geen ramp gebleken. Ik ben verder niet echt van de actiefilms, maar deze heeft mij toch bijzonder kunnen boeien. Verder is het natuurlijk altijd een genot om naar Rosamund Pike te kijken.

Ik zie dat Christopher McQuarrie verder niet zo heel veel films - als regisseur - op zijn naam heeft staan, maar deze film smaakt toch wel naar meer. Een tweede Reacher (of zelfs nog meer), zou ik helemaal geen ramp vinden. Er zijn boeken zat, dus er kunnen nog wel wat vervolgfilms bij.

geplaatst op 20 mei 2014, 22:47 uur, permalink
Hoewel ik zeker niet de grootste Tom Cruise fan ben en het verhaal ook niet echt super orgineel is en met name op het eind aardig inkakt (het boek ken ik overigens niet) kijkt het al met al wel lekker weg.

geplaatst op 2 augustus 2014, 22:07 uur, permalink
Me eens aan deze gewaagd en 'k vond het een prima film en 'k heb me er zeker niet mee verveeld. Een prima verhaal die nog niet te voorspelbaar was, af en toe wat humor en voor de rest zat de cast ook wel op z'n plaats.
De actie was ook gematigd en zeker niet overweldigend, het was goed gedoseerd.
Het is wel geen film die lang zal blijven hangen, maar uitstekend kijkvoer voor een luie zaterdagavond.

avatar van jelleistop
geplaatst op 19 augustus 2014, 18:23 uur, permalink
goede actiefilm me een zeer goed tom cruise!! vind ik zeker een aanrader

geplaatst op 12 oktober 2014, 21:29 uur, permalink
Uitstekende film waarin de verdachte van een schietpartij slechts om één ding vraagt. Een plot dat goed in elkaar zit. De eerste helft heeft een onvoorspelbaar verloop, de tweede helft is wat meer standaard. Een leuk, maar wat ongeloofwaardig hoofdpersonage. Goed geschreven dialogen en bijzonder onderhoudend. Met gemak 3.5 sterren.