MENU

3,29

Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher McQuarrie
met Tom Cruise, Rosamund Pike en Robert Duvall

Wanneer een sluipschutter met zes schoten vijf mensen om het leven brengt, wijst al het bewijsmateriaal in de richting van de man in hechtenis. Wanneer de verdachte ondervraagd wordt, zegt hij maar één ding: "Zoek Jack Reacher!" Op die manier begint een buitengewone zoektocht naar de waarheid, waarbij Jack Reacher (Tom Cruise) tegenover een onverwachte vijand komt te staan die een talent voor geweld heeft en een geheim moet bewaren.

295 BERICHTEN60 MENINGEN

avatar van Boneka
geplaatst op 5 april 2014, 9:31 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
J.Ch. schreef:
De grootste meevaller van de afgelopen tijd. Op basis van de trailer en mijn niet al te hoge dunk van Tom Cruise stond Jack Reacher nu niet bepaald op mijn verlanglijstje, maar nu ik hem toch gezien heb valt de film me alleszins mee.

Het begint al met de opening. De eerste paar minuten wordt er in het geheel niet gepraat maar zien we voor onze ogen een afschuwelijke misdaad zich afspelen. Dit grimmige begin zet meteen de toon voor de rest van de film. Mijns inziens een uitstekende keuze om in sleutelscènes de soundtrack weg te laten, zodat we tijdens belangrijke momenten alleen gierende autobanden of stromende regen horen, bijdragend aan de grimmigheid van de scènes. Er is echter ook ruimte voor humor waardoor de film niet te zwaar wordt. De scène met het petje bij de bushalte kan mijn goedkeuring wel wegdragen.

Zoals gezegd ben ik geen liefhebber van Tom Cruise maar ik moet toegeven dat hij me niet heeft geërgerd deze film. Bij vlagen vond ik zijn personage wat al te perfect, hoewel hij tegen het einde gelukkig ook wel wat tegenslag krijgt en niet iedereen zomaar overwint. Ook is de film lang niet zo voorspelbaar als verwacht, zo komen Jack en Helen Roding wel nader tot elkaar maar krijgen ze geen relatie, en niet Helens vader maar de politieman blijkt de mol te zijn.

Er zijn echter ook dingen die ik dan weer minder vond. Het werkelijke motief achter de moorden is eigenlijk heel saai. De corrupte politieman hintte naar een achterliggende reden voor zijn betrokkenheid bij de zaak maar uiteindelijk lijkt het hem toch gewoon om het geld te zijn gegaan. Saai hoor. De Russische schurk leek heel interessant maar zijn personage werd heel matig uitgediept; echt een gemiste kans.

Al met al vond ik Jack Reacher heel genietbaar en zeker niet slechter dan de gemiddelde actiefilm. 3,5 sterren voor de film en nog een extra halfje voor de openingsscène en het overtreffen van mijn verwachtingen.

Hoef mijn visie niet meer te geven. Helemaal mee eens tot in detail precies wat ik er ook van vond en vind. Het motief had wat beter gekund. Wat me overigens wel opviel was het rare neervallen van de slachtoffers. Misschien dat dat te maken heeft met de andere hoek waaruit werd geschoten of de precisie waardoor men op een slag dood was. Vroeg me alleen af waarom Jack naar het ziekenhuis ging en toevallig ja net....Sandy te zien was. Het hele verhaal is overigens gebaseerd op een boekserie waar de Jack een lange man was van ruim 2 meter en fors was uitgevallen. Uiteraard voor de film niet echt handig. Tom Cruise is overigens maar 1.70.

Hoe dan ook heb me best vermaakt En zo'n auto scene doet het natuurlijk altijd goed!

avatar van qwertzu
geplaatst op 9 april 2014, 9:28 uur, permalink
Vond de film wel leuk, maar blijf Tom Cruise als Jack Reacher helemaal fout vinden!
Ook haalt de fim het niet bij het boek, wordt hier te vlak neergezet.
Maar al met al viel de film me mee en vond ik het toch een prettige film om te kijken.
Al blijf ik erbij dat de film met een andere acteur vele malen beter was geweest, toen ik hoorde dat Cruise, Jack Reacher ging spelen, schoot ik gewoon in de lach.....en dat gevoel heeft hij niet volledig weg kunnen nemen tijdens het kijken!

avatar van lovecraft
geplaatst op 11 mei 2014, 16:40 uur, permalink
Moet eerlijk bekennen dat de film me bijzonder meeviel. De boeken zijn natuurlijk pulp en gaan nergens over, maar het is vermakelijke vakantielectuur. Als je één Reacher hebt gelezen, heb je ze eigenlijk allemaal gelezen. En ook ik had bedenkingen bij Cruise. De Reacher uit de boeken komt als een bijzonder forse man naar voren, die het op moet nemen tegen nog forsere mannen. De ene titaan nog groter dan de ander. Als je de boeken leest, denk je soms dat de wereld voornamelijk uit giganten bestaat. Een opdondertje als Cruise past natuurlijk niet in dat beeld.

Maar je haalt met Cruise wel een hoop ervaring in huis en dat valt te merken. Ik heb me totaal niet geërgerd aan zijn invulling van Jack Reacher. Integendeel. En ook de rest van de film vond ik persoonlijk wel degelijk de sfeer uitademen die in de boeken naar voren komt. Vlak? Ja, dat zou kunnen. Maar dat zijn de boeken ook. Het is op en top een Jack Reacher-film, alleen met een hoofdpersoon die niet op Jack Reacher lijkt.

Als ik alleen op de boeken af zou moeten gaan, heb ik nog steeds een geheel andere Reacher in mijn hoofd. Maar voor de film is het verder geen ramp gebleken. Ik ben verder niet echt van de actiefilms, maar deze heeft mij toch bijzonder kunnen boeien. Verder is het natuurlijk altijd een genot om naar Rosamund Pike te kijken.

Ik zie dat Christopher McQuarrie verder niet zo heel veel films - als regisseur - op zijn naam heeft staan, maar deze film smaakt toch wel naar meer. Een tweede Reacher (of zelfs nog meer), zou ik helemaal geen ramp vinden. Er zijn boeken zat, dus er kunnen nog wel wat vervolgfilms bij.

geplaatst op 20 mei 2014, 22:47 uur, permalink
Hoewel ik zeker niet de grootste Tom Cruise fan ben en het verhaal ook niet echt super orgineel is en met name op het eind aardig inkakt (het boek ken ik overigens niet) kijkt het al met al wel lekker weg.

geplaatst op 2 augustus 2014, 22:07 uur, permalink
Me eens aan deze gewaagd en 'k vond het een prima film en 'k heb me er zeker niet mee verveeld. Een prima verhaal die nog niet te voorspelbaar was, af en toe wat humor en voor de rest zat de cast ook wel op z'n plaats.
De actie was ook gematigd en zeker niet overweldigend, het was goed gedoseerd.
Het is wel geen film die lang zal blijven hangen, maar uitstekend kijkvoer voor een luie zaterdagavond.

avatar van jelleistop
geplaatst op 19 augustus 2014, 18:23 uur, permalink
goede actiefilm me een zeer goed tom cruise!! vind ik zeker een aanrader

geplaatst op 12 oktober 2014, 21:29 uur, permalink
Uitstekende film waarin de verdachte van een schietpartij slechts om één ding vraagt. Een plot dat goed in elkaar zit. De eerste helft heeft een onvoorspelbaar verloop, de tweede helft is wat meer standaard. Een leuk, maar wat ongeloofwaardig hoofdpersonage. Goed geschreven dialogen en bijzonder onderhoudend. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van flaphead
geplaatst op 6 november 2014, 3:09 uur, permalink
Ik verwachtte een redelijke standaardactie, voor als tussendoortje. Maar het bleek een meer vermakelijke actie-thriller die je aandacht goed vasthoudt.
Positief opvallend waren de manieren om bepaalde dingen afwijkend aan te pakken; gevechten, auto-achtervolging, lange dialoogloze start, een final shout-out zonder 'spannend muziekje' (en in een heerlijk decor). Beeldvorming en sfeer zijn prima in orde.
Het verhaal is onderhoudend, hoewel de mysterie rondom het hoofdpersoon er ook voor zorgt dat er wat makkelijk met plotgaatjes omgegaan wordt. Heel diepgaand is het niet, maar er hangt zeker een prettig thrillersfeertje omheen en het is voldoende om goed in de film te blijven. De altijd verbazend kijkende advocate werd wel wat vervelend op den duur.
Een fijne meevaller met meer inhoud dan ik dacht.

geplaatst op 16 januari 2015, 12:12 uur, permalink
Vanavond op tv. Even mee kijken dus.

avatar van Antonev
geplaatst op 16 januari 2015, 15:28 uur, permalink
Als je de boeken hebt gelezen, dan kan het zomaar zijn dat je Cruise niet vindt passen als Reacher. In de boeken is Reacher 2 meter hoog en zo breed als een deur. Ik vond Cruise aanvankelijk een beetje te schraal en had eerder gekozen voor een Vin Diesel figuur. Het beste is gewoon je verstand op 0 zetten en genieten van het verhaal en de actie.

geplaatst op 16 januari 2015, 18:42 uur, permalink
Antonev schreef:

Ik lees nooit boeken..

geplaatst op 16 januari 2015, 21:21 uur, permalink
Dank je moviemeters, moet in principe niks hebben van Cruise maar viel deze film toevallig binnen op RTL5...De scene waarin hij 5 man in elkaar slaat in 1 minuut...Mooi, overtuigend voor iemand van nauwelijks 1.60. Nu reclame....ga er voor zitten, ziet er veel belovend uit, mysterieus....( kan ik Jinek overslaan...lol)

geplaatst op 16 januari 2015, 22:49 uur, permalink
Ben ik weer...ontzettend teleurstellend tweede deel. Pief ,paf,poef...Heb zelfs zin om hem af te zetten....gaaaaaaaap.

avatar van panax
geplaatst op 16 januari 2015, 23:27 uur, permalink
leuke film!!!
moest even wennen aan het rustige tempo
maar helemaal gezien en ik vond hem goed !!

avatar van leatherhead
geplaatst op 17 januari 2015, 2:04 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Tja, wat moet je hiermee... Onbegrijpelijk hoge score hier op MM wat mij betreft.

Het zal wel door de plotwendingen of iets dergelijks komen, waar wel meer mensen vaak voor vallen in dit soort thrillers (zie Gone Girl), voor de rest is dit namelijk een lopende band actiefilmpje, waarvan je nergens het idee hebt naar iets zit te kijken wat ook maar een klein beetje originaliteit of karakter heeft. De clichés spatten van het scherm, Cruise maar vooral Pike vullen oninteressante, inwisselbare rollen in, waarschijnlijk onder het mom van ''wij worden hier ook maar voor betaald''. Bad guys zijn ook niet al teveel soeps; voornamelijk stereotypen, met als dieptepunt die kerel uit Siberië of zo.

De sniper-scéne vrij aan het begin van de film was aardig, voor de rest weet de film zich ook in de actiescénes niet te onderscheiden van de andere Hollywoodiaanse actievehikels. Het ergste was wanneer de regisseur blijkbaar voor ogen had er een komische insteek in te stoppen, met de scéne waarin twee huurmoordenaars Cruise proberen neer te knuppelen maar er in plaats daarvan zelf een zooitje van maken. Totaal mislukt, plaatsvervangende schaamte. Resterende actiescénes, zoals de auto achtervolging en de knokpartij op het einde, voelden ook meer aan als verplichte kost en faalden tevens om iets origineels of boeiends te bieden.

1,0* voor een enkele aardige scene aan het begin.

avatar van Redlop
geplaatst op 18 januari 2015, 14:22 uur, permalink
Zoals wel vaker bij big budget actiefilms met Tom Cruise: prima vermaak alleen jammer van Tom Cruise zelf.

3 *

geplaatst op 18 januari 2015, 14:47 uur, permalink
Een lekker wegkijkende film, geen tijd om na te denken over het niet geheel logische verhaal, maakt ook niet uit. TC speelt bij vlagen beter dan in zijn andere films. Die Rus was idd een interessante, maar veel te weinig uitgediepte rol. Samen met End of Watch een lekkere filmvond gehad dank aan RTL5

avatar van Antonev
geplaatst op 19 januari 2015, 17:54 uur, permalink
Kondoro0614 schreef:

Ik lees nooit boeken..

Dat kan, ieder zijn ding
. Ik sla persoonlijk graag wel een boek open. I.t.t. een film geef je personages een geheel eigen invulling.

geplaatst op 19 januari 2015, 19:19 uur, permalink
Antonev schreef:

Dat kan, ieder zijn ding

Ben er niet zo van haha. Veel te stil ;p

avatar van ILDIB
geplaatst op 21 januari 2015, 0:13 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
geweldige film. spannend en mooi geschoten. En dan komt het laatste half uur.. Haalt er een vol punt vanaf. Wat een klets.
wat in hemelsnaam was het plan van de bad guys in die groeve. Van profs naar amateurs in drie seconden.
En waarom zou die Zec daarbij zijn? Sowieso wat is nou zijn rol. Head of die hostile enterprise waar miljarden in omgaan zekert niet.

Dan de onzin scènes. Die twee sukkels die elkaar in elkaar slaan ipv cruise.
Niemand die reageert als ie in die bus stapt als ie wordt achtervolgt
gaat die geheugen kwijt is maar wel alles precies weet.
En nogmaals die onzinnigheid in de groeve.

Positief punt is dat ik de hele film zin kreeg in die ietwat simpel kijkende advocate. .

geplaatst op 21 januari 2015, 15:15 uur, permalink
Jack Reacher

Een goeie en sterke actie film. Die in alle punten goed is. Tenminste, bijna alle punten. Zoals hierboven al aangegeven, het einde is echt even schrikken. Opeens komt alle actie die je verwacht in de gehele film, in 1 bom los. Beetje zonde, maar toch blijft de film prima. Tom Cruise speelt zijn rol goed en sterk! Joseph Sikora ook wel James Barr, speelde zijn rol ook goed. Beetje zieke gedachtes heb je dan als je tot zoiets in staat bent, lijkt mij.. Haha! Maar goed, goed gespeeld! Als laatste, Rosamund Pike. Wat een mooie dame is dat
! . Haha, moest ik even zeggen
. Nee het verhaal in Jack Reacher is prima te doen. En zoals ik al eerder zei, het einde schrikt erg af, en is verschrikkelijk vergeleken de rest van de film. Dus dat haalt al wat puntjes weg, het concept van de film is goed, en redelijk goed uitgevoerd!

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst op 21 januari 2015, 21:06 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een goede film.
Het enige wat ik wel een beetje vreemd vond, waren die twee gozers die Jack zouden moeten vermoorden in Jerbs huis. Gewapend met een houweel en een koevoet moeten ze hem vermoorden, maar als een of ander stuntelig duo - een soort Oenk en Boenk - beginnen ze elkaar de hersens in te slaan... ?
Ook een tegenvaller was het einde. Ik had toch iets meer van de grote reddingsactie verwacht.

Verder een prima film.

geplaatst op 15 februari 2015, 20:37 uur, permalink
Sterk begin, naar het einde toe flink verzwakt. Ik vind Tom Cruise nog wel een goede acteur, rest viel wat tegen. Wel een knap meisje die Alexia Fast. Vermakelijke film, en een streepje voor op de doorsnee actiefilm. Maar ook niet meer dan dat. 7/10

geplaatst op 18 februari 2015, 2:30 uur, permalink
Einde kon beter maar heb me 2 uur lang vermaakt.

geplaatst op 20 februari 2015, 18:38 uur, permalink
Jack Reacher oftewel Tom Cruise als zijn bovenste beste favoriete zelve in de rol van ex-militair die nog één maal zijn speurderskwaliteiten wil aanwenden om een onterecht beschuldigde ex-collega vrij te pleiten en op zoek te gaan naar de echte reden van een pakkende openingsscene. Deze actiethriller zit vol vaart dankzij de realistische actiescènes en topvertolkingen van Cruise en 'heel leuk' Robert Duvall. De humor die regisseur McQuarrie er af en toe moedwillig instopt voelt helaas wel vreemd aan met als dieptepunt de koldersketch waarin 2 gure kerels Cruise in elkaar moeten slaan wanneer hij in het bad ligt. Toch tof entertainment en 3*