MENU

3,29

Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher McQuarrie
met Tom Cruise, Rosamund Pike en Robert Duvall

Wanneer een sluipschutter met zes schoten vijf mensen om het leven brengt, wijst al het bewijsmateriaal in de richting van de man in hechtenis. Wanneer de verdachte ondervraagd wordt, zegt hij maar één ding: "Zoek Jack Reacher!" Op die manier begint een buitengewone zoektocht naar de waarheid, waarbij Jack Reacher (Tom Cruise) tegenover een onverwachte vijand komt te staan die een talent voor geweld heeft en een geheim moet bewaren.

avatar van roeman
geplaatst op 13 juli 2013, 23:01 uur, permalink
Uitstekende actie thriller, die helaas in het plot wat steekjes laat vallen. Dit gaat gelukkig niet ten kosten van het verhaal maar is eerder een beetje vervelend.
Tom Cruise gaat lekker te keer en het verhaal zit tot de laatste 15 min prima in elkaar en is spannend en interessant genoeg om de volle 130 min op het puntje van je stoel te zitten.
Wat ik persoonlijk een beetje miste was de chemie tussen Cruise en Pike.
Maar verder een aanrader als je van actie/thriller houdt.

:W

avatar van J.Ch.
geplaatst op 14 juli 2013, 15:04 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De grootste meevaller van de afgelopen tijd. Op basis van de trailer en mijn niet al te hoge dunk van Tom Cruise stond Jack Reacher nu niet bepaald op mijn verlanglijstje, maar nu ik hem toch gezien heb valt de film me alleszins mee.

Het begint al met de opening. De eerste paar minuten wordt er in het geheel niet gepraat maar zien we voor onze ogen een afschuwelijke misdaad zich afspelen. Dit grimmige begin zet meteen de toon voor de rest van de film. Mijns inziens een uitstekende keuze om in sleutelscènes de soundtrack weg te laten, zodat we tijdens belangrijke momenten alleen gierende autobanden of stromende regen horen, bijdragend aan de grimmigheid van de scènes. Er is echter ook ruimte voor humor waardoor de film niet te zwaar wordt. De scène met het petje bij de bushalte kan mijn goedkeuring wel wegdragen.

Zoals gezegd ben ik geen liefhebber van Tom Cruise maar ik moet toegeven dat hij me niet heeft geërgerd deze film. Bij vlagen vond ik zijn personage wat al te perfect, hoewel hij tegen het einde gelukkig ook wel wat tegenslag krijgt en niet iedereen zomaar overwint. Ook is de film lang niet zo voorspelbaar als verwacht, zo komen Jack en Helen Roding wel nader tot elkaar maar krijgen ze geen relatie, en niet Helens vader maar de politieman blijkt de mol te zijn.

Er zijn echter ook dingen die ik dan weer minder vond. Het werkelijke motief achter de moorden is eigenlijk heel saai. De corrupte politieman hintte naar een achterliggende reden voor zijn betrokkenheid bij de zaak maar uiteindelijk lijkt het hem toch gewoon om het geld te zijn gegaan. Saai hoor. De Russische schurk leek heel interessant maar zijn personage werd heel matig uitgediept; echt een gemiste kans.

Al met al vond ik Jack Reacher heel genietbaar en zeker niet slechter dan de gemiddelde actiefilm. 3,5 sterren voor de film en nog een extra halfje voor de openingsscène en het overtreffen van mijn verwachtingen.

avatar van Baggerman
geplaatst op 14 juli 2013, 23:33 uur, permalink
J.Ch. schreef:

Hij is zeker interessant, want het is topregisseur Werner Herzog!!!

Maar dat tussen haakjes naast dat ik het met je eens ben wat betreft je opmerkingen in dezelfde alinea. Uiteindelijk valt de uitwerking tegen.

Maar verder best te pruimen en leuk om te kijken. Cruise vond ik prima in zijn rol. Hoe je ook over hem op zijn privéleven denkt, ik vind dat je bij het kijken van een film gewoon moet doen alsof hij een onbekend acteur is en hem met dat gegeven beoordelen.

De slapstickscène in het huis van de junk vond ik erg uit de toon vallen. En dan ook nog slecht uitgevoerd. Jammer.

avatar van jumpstylemovie
geplaatst op 24 juli 2013, 16:41 uur, permalink
Tom Cruise overdreven hard op de automatische piloot. Wat een emotieloos stuk Hollywood- vuil is hij geworden. Daar hadden ze net zo goed een houten plank voor in de plaats kunnen zetten. De film was verder wel oke. Met name de actiemomenten waren sterk, bijvoorbeeld zo'n vechtscene in het huis en zo'n chase-scene met die Challenger. Ik herriner me het al haast niet meer dus het heeft niet bepaald indruk gemaakt O-)

avatar van hannes64
geplaatst op 1 augustus 2013, 9:00 uur, permalink
Goeie verfilming van de pocketreeks, en ik denk ook nog dat er vervolgen komen.
Vond em uitermate leuk, Cruise deed `t goed als Reacher, en `t verhaal was ietwat simpel te volgen.
Pike is een lust voor `t oog, en Duvall speelt altijd goed.
1tje om wat vaker te zien.
Leuke film met een sterke openingsscene.

geplaatst op 6 augustus 2013, 22:42 uur, permalink
De film begint erg goed. Zeer spannend en mooi opgebouwd. Naarmate de film vordert, wordt het allemaal wel wat saaier. En het einde is eigenlijk niet echt spectaculair. Tom Cruise ziet er goed uit. Zo ook zijn vrouwelijke tegenspeelster. Leuke actie film, die zeer sterk start, maar daarna een beetje inzakt.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 8 augustus 2013, 14:11 uur, permalink
Lekker stevige film met goede vertolkingen en fraaie schurken. Erg sterk vond ik zelf de scène waarin Cruise de vijf kroegtijgers een pak slaag geeft: je weet hoe het gaat lopen, maar het wordt toch verrassend gebracht (en is ook goed gefilmd). Het slot is een beetje teleurstellend, met de standaard-set-up van de vrouw die door de schurk wordt gegijzeld, en dat Cruise dan ook nog zijn wapen weggooit om de engerd heel theatraal in een vuistgevecht uit te schakelen (echo's van Mission: impossible 2, maar gelukkig wat korter) is echt een domper. Desalniettemin als geheel toch een film die de hele speelduur lang bleef boeien.

avatar van Aric
geplaatst op 9 augustus 2013, 17:38 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De film begint met een scherpschutter die vijf op het eerste gezicht willekeurige mensen koud maakt. Het is een zeer effectieve scene waarin elke keer dat een schot gelost wordt de camera door het vizier heen meekijkt daarna zien we hoe de politie de zaak onderzoekt en uiteindelijk een verdacht oppakt. De verdachte vraagt naar een man die Jack Reacher heet, Jack Reacher laat zich kort daarna zien. En dat is het punt waarop deze film in elkaar zakt, want voor de rest is de eerste helft van deze film gewoon erg saai. niet geholpen door het feit dat je al meteen weet dat de verdachte onschuldig is en spanning over of ze zijn onschuld weten te bewijzen is er nauwelijks.

In de tweede helft van de film is veel beter beginnend met enkele zeer goede actiescenes die een erg realistisch gevoel hebben. Evenals een schietbaaneigenaar die Reacher tien jaar na hun enige ontmoeting meteen weer herkent zodra hij z'n vaardigheden laat zien.

acteerprestaties zijn over het algemeen goed met uitzondering van Rosamund Pike die speelt als een advocaat (en tevens Reachers hulpje). Extra lof naar Tom Cruise die ondanks zijn lengte een intimiderende Reacher weet neer te zetten. Evenals Werner Herzog die een geloofwaardig personage weet neer te zetten ondanks dat hij er uit ziet als een 3e rangs James Bond schurk.

avatar van RimkoWolfs
geplaatst op 18 augustus 2013, 17:45 uur, permalink
Mooi begin, zwakt in het midden iets af, maar eindigt weer goed.
goede film, maar ook niet meer dan dat.
wel het kijken waard.

avatar van Elizannthe
geplaatst op 22 augustus 2013, 23:42 uur, permalink
Yes! Eindelijk weer eens een actiefilm als vanouds.
Cruise op z'n best!

avatar van Fryce
geplaatst op 28 augustus 2013, 22:15 uur, permalink
Appart. Met name de dialogen, had wat comics achtigs. Best een leuke idee, alleen dan liever niet met Cruise.

avatar van Forrest001
geplaatst op 7 september 2013, 22:34 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Van mij een lage score vanwege het ontzettend zwakke verhaal. Van het begin tot eind voorspelbaar met actiescenes die we al in tientallen films hebben gezien, incl. de kidnapping van de mooie dame en het handgevecht op het einde.
Wel knap gemaakt en Rosamund Pike levert minstens een ster op.

Voor kijkers die nog weinig films in dit genre hebben gezien is hij goed te doen.

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst op 20 september 2013, 15:35 uur, permalink
Waardeloos personage the Zec....rest van de film dik in orde.

geplaatst op 17 oktober 2013, 23:47 uur, permalink
Leuke spannende film, met grappige momentjes, de badkuip scene vond ik hilarisch :Y
verhaal vond ik persoonlijk wat magertjes maar dat verpest niks.
Tom cruise natuurlijk weer topper.

geplaatst op 5 november 2013, 4:25 uur, permalink
Verhaal begon goed, daarna liep het wat minder. Miste wel et actie muziek tijdens de auto achtervolgingsscène (misschien ook expres gedaan om die Amerikaanse motor goed te laten klinken) verder kunnen ze bij de genre het woord actie weglaten, want veel actie zat er niet in! Meer misdaad thriller film.
Opzich wel oke film, voor een keer!

avatar van pako
geplaatst op 7 december 2013, 17:23 uur, permalink
Een van de betere films in dit genre van de laatste tijd, goede rol van Cruise.

geplaatst op 16 december 2013, 14:05 uur, permalink
"I mean to beat you to death, and drink your blood from a boot." ...
" !!!

Fantastische Actie-Thriller (Heropfrissing)
!!! Geweldige stoere Actie-misdaad-thriller met een charismatische coole Tom Cruise in de hoofdrol. De nadruk ligt op het ingenieuze verhaal en weet de spanning heerlijk op te bouwen ! De film weet ook een paar keren uit te pakken met enkele spectaculaire actie scènes ... ! De one-liners en de grijze massa's van Jack Reacher doen de rest
!
De inbreng (niet zo groot, maar wel doeltreffend) van legende Robert Duvall was heerlijk
!
Rosamund Pike ("Die Another Die") en Jai Courtney ("A Good Day To Die Hard") geven ook
een geweldige performance af ! Geweldige scènes om niet gauw te vergeten ..., die autoachtervolging en zijn afloop
! Wat ik ook geweldig vond was dat Jack Reacher op voorhand tegen zijn belagers zei hoe het stap voor stap ging aflopen en dat op zo'n charismatische mogelijke manier

avatar van Epitaph
geplaatst op 26 december 2013, 12:48 uur, permalink
Redelijke meevaller, alleen jammer van die slapstick actiescene met die tweehandlangers van Jed.

avatar van Decec
geplaatst op 27 december 2013, 23:33 uur, permalink
Een goede actie/misdaad/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Tom Cruise, Richard Jenkins en
Robert Duvall....
Uitstekend camerawerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Heerlijk genoten...

geplaatst op 29 december 2013, 13:16 uur, permalink
Neem een superintelligente Amerikaan met een aan het bovennatuurlijke grenzende doorzicht, voeg er een pak ongeloofwaardige spitsvondigheden, toevalligheden en clichés aan toe en men bekomt een film die gelukkig niet al te hoge toplijsten-scores wordt toebedeeld.
Bewonder de filmtechnische vaardigheden waarmee Amerikanen dergelijke producties de wereld rondsturen.
Tom Cruise is perfect als een soort untouchable en Robert Duvall moet heel wat binnenpretjes beleefd hebben bij het draaien van zijn karikaturale rol.

avatar van oemoemenoe
geplaatst op 3 januari 2014, 17:24 uur, permalink
Dit is een goeie film met een prima verhaal , jammer dat Cruise de hoofdrol vertolkt.
Hij is voor mij de Californische pretty boy die beter bleekmiddel voor tanden aan kan prijzen in reclames dan de rouwdouwer die deze film nodig heeft.

avatar van Aapje81
geplaatst op 9 januari 2014, 10:39 uur, permalink
IJdele Cruise.

Onderhoudende actiefilm die het op alle fronten goed doet met uitzondering van Tom Cruise. Met het verstrijken van de jaren wordt het steeds moeilijker om Tom Cruise serieus te nemen als actieheld. In mijn ogen komt hij vooral over als een kleine vervelende betweter. Het zal vast allemaal ironisch bedoeld zijn maar Cruise komt zo ijdel over dat het niet meer leuk is. Mocht je als kijker geen moeite hebben met Cruise dan blijft er een aardige actiefilm met een prima cast over.

Gemiddeld

avatar van pierre18
geplaatst op 20 januari 2014, 17:23 uur, permalink
Tom Cruise? Mijn god, hoe heeft die gast zo'n grote acteur kunnen worden. Alleen Minority Report was goed van zijn kant, maar de rest van zijn kaskrakers zijn voor mij het aanzien niet waard. Alleen die vreselijke film 'Cocktail' al. Had gelijk zijn laatste mogen zijn.
Nu is hij weer terug in een film die het aanzien weer nauwelijks waard is. Wat een vaag en belachelijk verhaal. Acties en scenes die we nu wel kennen van de heren van Hollywood. Het gaat allemaal nergens over. Het stinkt alleen maar meer naar 'O wat ben ik, de Tom Cruise, toch goed' Serienummers onthouden van geweren etc. etc.
Leuk om scenes te zien waar hij als 50-jarige zijn buik probeert in te houden.
Rosamund Pike vind ik een mooie vrouw, maar haar spel is best wel eentonig. Zij verdient dan als enige de extra ster

avatar van Davidov90
geplaatst op 22 januari 2014, 23:35 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Trage film met teveel gaten in het plot. Nee deze kon mij niet bekoren. De film kwam naar mijn gevoel nooit echt helemaal op gang. Hoewel het concept van 'sniping' mij heel erg aanspreekt, had ik moeite om te blijven volgen. Of dat kwam door de verhaallijn die me nooit helemaal duidelijk werd, of door het gevoel dat ik te weinig beleving zag bij de acteurs, weet ik niet. Misschien had ik teveel verwacht van het plot, had ik een grotere climax of cover-up achter de aanslag verwacht. Maar die kwam er niet. Nee, ik heb al betere films gezien van Cruise. De kleine rol van Duvall bood toch nog een beetje soelaas, al betrof het dan een karikatuur.

De rol van Cruise doet me toch serieus de wenkbrauwen fronsen. Iemand die 'onvindbaar' is voor de overheid en politie? Dat heb ik precies al in meerdere films gezien, maar dan veel beter uitgewerkt. Deze keer kwam het gewoon ongeloofwaardig over. Dus deze Jack Reacher kan gewoon overal naartoe zonder dat er vragen gesteld worden, zonder dat hij lid is van een bepaalde organisatie of overheid? Hmm, nee.

Teleurstellende actiethriller die me op mijn honger liet zitten en erg vaag bleef.

avatar van SlickRick
geplaatst op 26 januari 2014, 23:50 uur, permalink
Vermakelijke film met niet zo bizar veel diepgang.
Qua niveau heel middelmatig en zonder veel beleving geacteerd.
Uiteindelijk brengt de film heel weinig in 130 minuten en misschien is de lengte dan ook wel het probleem. Het is allemaal wat traag.

geplaatst op 7 februari 2014, 20:02 uur, permalink
Heeft een stofvodje nodig.

Had er nochthans wel zin in. McQuarrie leverde ooit een verrassend leuk filmpje af en verdween daarna van het toneel. Beetje raar om dan 12 jaar later met een filmpje als dit aan te komen. Hoewel er ergens nog wel restanten van z'n oude stijl terug te vinden zijn, worden ze ondergesneeuwd door een banaal plotje en zéér matig acteerwerk.

Het verloop van dit soort filmpjes is zelden boeiend. Al helemaal met een meesterspeurneus als Reacher, die echt alles (!) gezien, gehoord en beredeneerd heeft. Het brengt een aantal genante scenes met zich mee, zoals het briefje dat hij aan Pike geeft net voor het telefoontje. Mede verantwoordelijk voor die gene is trouwens Pike zelf, die echt dramatisch acteert. Steek die in één of andere serie van 16 seizoenen aub.

Af en toe wel een leuke scene, zoals in de badkamer, al is het jammer dat die maar matig thuishoren in deze film. Deed me trouwens wat denken aan een soortgelijke scene in Mulholland Drive. Als het plot, het acteerwerk en de humor, blijft er eigenlijk enkel nog de opbouw over. Die is gelukkig wel oké. Net als bij Way Of The Gun is het een gezapig filmpje geworden, waarin bepaalde scenes best sfeervol uitgewerkt worden (Cruise die achteruit binnenrijdt op het domein + vervolg).

Maar daar blijft het ook echt bij. De "twists" zijn lame, visueel oersaai, Cruise erg matjes en de speelduur uiteindelijk te lang voor wat het is. En waarom dan zo iemand als Herzog nog in een film als deze wil komen opdraven is mij helemaal een raadsel. Maar met dank aan het tempo en het chille sfeertje:

avatar van frolunda
geplaatst op 1 maart 2014, 23:48 uur, permalink
Geen onaardige actie thriller al is het ook allemaal niet echt bijzonder.Het omslachtige moordcomplot vond ik al meteen een zwak punt en ook in de rest van het scenario zitten nogal wat gaten.Het acteren van zowel Cruise als Pike kon me ook niet helemaal ovetuigen al was het wel weer leuk om Duvall en Herzog in deze film terug te zien.Blijft over de actie en die was met uitzondering van de kolderieke badkamerscène toch wel in orde (zeker qua tempo) en vaak ook goed in beeld gebracht.Al met al is Jack Reacher geen hoogvlieger (duurde ook iets te lang) maar ik heb een zaterdagavond wel eens slechter besteed.

geplaatst op 4 maart 2014, 22:30 uur, permalink
13 in een dozijn. die scene in de badkamer was het dieptepunt. peppi en kokki deden het nog beter.

avatar van Edie
geplaatst op 8 maart 2014, 1:12 uur, permalink
Prima simpele actiefilm die af en toe best spannend was. Cruise speelde erg leuk en de scene in de bar is een van de hoogtepunten. Het einde was niet helemaal bevredigend; maar toch een ruime voldoende!

avatar van Vinokourov
geplaatst op 25 maart 2014, 22:26 uur, permalink
Wederom zo'n ijdelheidsprojectje van de heer Cruise. Ik word er een beetje moe van dat ie tegenwoordig enkel onaantastbare types kan spelen. Het heeft ook iets narcistisch om weer es te laten zien hoe geweldig je personage (in dit geval de ongrijpbare Jack Reacher) is en hoe je dat speelt. Naja, het is dat het geen strontvervelende thriller is en Robert Duvall-baas ook nog es een leuke rol heeft. Een voldoende dan maar...

avatar van Boneka
geplaatst op 5 april 2014, 9:31 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
J.Ch. schreef:

Hoef mijn visie niet meer te geven. Helemaal mee eens tot in detail precies wat ik er ook van vond en vind. Het motief had wat beter gekund. Wat me overigens wel opviel was het rare neervallen van de slachtoffers. Misschien dat dat te maken heeft met de andere hoek waaruit werd geschoten of de precisie waardoor men op een slag dood was. Vroeg me alleen af waarom Jack naar het ziekenhuis ging en toevallig ja net....Sandy te zien was. Het hele verhaal is overigens gebaseerd op een boekserie waar de Jack een lange man was van ruim 2 meter en fors was uitgevallen. Uiteraard voor de film niet echt handig. Tom Cruise is overigens maar 1.70.

Hoe dan ook heb me best vermaakt En zo'n auto scene doet het natuurlijk altijd goed!

avatar van qwertzu
geplaatst op 9 april 2014, 9:28 uur, permalink
Vond de film wel leuk, maar blijf Tom Cruise als Jack Reacher helemaal fout vinden!
Ook haalt de fim het niet bij het boek, wordt hier te vlak neergezet.
Maar al met al viel de film me mee en vond ik het toch een prettige film om te kijken.
Al blijf ik erbij dat de film met een andere acteur vele malen beter was geweest, toen ik hoorde dat Cruise, Jack Reacher ging spelen, schoot ik gewoon in de lach.....en dat gevoel heeft hij niet volledig weg kunnen nemen tijdens het kijken!