The Postman (1997)

3,05

Avontuur / Drama

geregisseerd door Kevin Costner
met Kevin Costner, Will Patton en Larenz Tate

Nadat in 2013 een oorlog het grootste deel van Amerika vernietigd heeft, wordt een eenzame reiziger gevangen genomen door de militaire groep The Holnists. Wanneer hij weet te ontsnappen vind hij een achtergelaten postzak en -uniform, en begint hij de post te bezorgen. Hij vertelt de mensen die hij tegen komt dat hij een vertegenwoordiger is van de in ere herstelde Verenigde Staten. Op deze manier weet hij de hoop bij de mensen terug te brengen, en beginnen ze gezamenlijk te vechten tegen de Holnists.

130 BERICHTEN10 MENINGEN

avatar van emmes
geplaatst op 9 augustus 2011, 16:45 uur, permalink
Geweldig geflopt, maar onterecht. Geen Dances with wolves, maar best wel een goede film. Alleen het einde was me wat teleurstellend.

geplaatst op 20 september 2011, 0:19 uur, permalink
Ik vind de genreweergave van IMDB toch beter, toen ik de film zag dacht ik aan een avontuur daarna drama en daarna een actie film. Scfi Fi zou mijn 4de keuze zijn.

Over de film inhoudelijk, prachtfilm met dito acteerwerk van de hoofdrolspelers (bijrollen niet zo).

geplaatst op 10 mei 2012, 22:57 uur, permalink
Matige film waar in een post-apocalyptische wereld een postbode de mensen weer hoop weet te geven. Het verhaal wordt allemaal te overdreven sentimenteel gebracht en is te lang. Ook het acteerwerk valt nogal tegen. De film heeft de look van een western en ziet er verder prima uit.

geplaatst op 19 juni 2012, 13:15 uur, permalink
jeetje wat wordt deze film ondergewaardeerd... Snap niet dat sommige dit echt een slechte film vinden?

avatar van Ramon K
geplaatst op 2 oktober 2012, 9:51 uur, permalink
Verbaas me over de positieve reacties van sommige users hier. Eigenlijk is dit gewoon een post-apocalyptische Braveheart! Net zo bombastisch, doorzichtig, over-sentimenteel en over-heroisch.

avatar van RuudC
geplaatst op 14 november 2012, 9:27 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vol goede moed begonnen, maar dat gevoel begon snel weg te ebben. Ik wist wel dat de reacties over The Postman flink uiteen lopen, maar postapocalyptische films zijn echt mijn ding. Ook de minder serieuze (Mad Maxachtige)films kan ik heel goed hebben. The Postman daarentegen werd eigenlijk alleen maar erger. Ten eerste kon Kevin Costner me geen seconde boeien (mag aannemen dat hij zijn populariteit toch wat overschat heeft), maar het verhaal werd steeds duffer. Op het moment dat we meegenomen worden naar groene valleien, is de juiste (postapocalyptische) sfeer naar het nulpunt gedaald en het postmanprincipe is eigenlijk gewoon debiel.

Dan kijk ik naar de kijkwijzer en kan ik weinig anders doen dan stomverbaasd te zijn. De “16 jaar en ouder” notering slaat helemaal nergens op. Dit is een post apocalypse voor kinderen. Niets meer dan een light (eigenlijk zero)versie van wat het had moeten zijn. Om het geweld zou ik het ook niet laten. Het meest schokkende gebeurt buiten beeld en verder valt er op dat vlak heel weinig te beleven. Op bepaalde momenten is de film wel vermakelijk. Ik kan me trouwens niet voorstellen waarom mensen The Sound Of Music verkiezen boven Universal Soldier. Gekke smaak van Costner. Dances With Wolves vond ik, maar hier diskwalificeert Kevin Costner zich als regisseur. Ik wordt er altijd een beetje misselijk van wanneer de regisseur zichzelf de rol van messias. Totale zelfoverschatting.

In The Postman had trouwens makkelijk een uur weggeknipt mogen worden. Er zit echt veel nutteloos materiaal in. Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen van dit kleffe, sentimentele gedoe houden. Als ik vervolgens die postbodes (nota bene voor een executiepeleton) stoer zie salueren, weet ik niet of ik moet lachen of huilen. Het ergste is misschien nog wel het einde dat eigenlijk de hele, toch al wankele, film compleet onderuit haalt. Wanneer je er een happy end aan vastknoopt, een standbeeld voor jezelf opricht, een keurig gemaaid grasperkje en een waterplas vol jachten laat zien en mensen in mooie uniformen steekt, is dat voor mij het teken dat je dan van dit genre bar weinig begrepen hebt.

geplaatst op 13 december 2012, 1:43 uur, permalink
Lang niet zo slecht als dat de reputatie doet vermoeden. Vooral de filmcritici in de VS hadden de film destijds behoorlijk de grond in geboord en dat ie compleet geflopt was bij het publiek hielp natuurlijk ook niet mee. Nu neem ik die critici al bij voorbaat niet serieus, maar het blijft toch jammer dat ze zoveel invloed hebben op de massa.

Maar goed, ik heb 'm onlangs weer na lange tijd gezien en hij staat nog steeds als een huis. Ik denk dat het totaalplaatje van een postapocalyptische Amerika nog nooit zo treffend en geloofwaardig is uitgebeeld. Dit is eigenlijk hoe ik zoiets voor ogen heb, als het ooit gaat gebeuren. Dus wat dat betreft zijn de makers daar uistekend in geslaagd. En ach, de film is bij momenten erg sentimenteel idd, maar ik kan zo 20 films opnoemen die mogelijk nog zoetsappiger zijn en door iedereen en alles de hemel worden ingeprezen. Vind het altijd een beetje makkelijk om dit soort films daar op af te rekenen.

avatar van anva69
geplaatst op 31 maart 2013, 0:54 uur, permalink
rotjuh schreef:
Dit is een door velen zwaar onderschatte film.
Persoonlijk ben ik een grote Costner fan en he klopt dat men zijn films graag de grond in schreef.
Waarom ....? ik zou het niet weten deze is zeker een topper en van mij 4 *

Ik heb ook nooit begrepen wat men tegen Costner had,hij heeft toch veel mooie films gemaakt!
Deze vind ik super 4*

avatar van Marvinleeaday
geplaatst op 20 november 2014, 15:50 uur, permalink
Goede film, die eigenlijk een hoger cijfer verdient, ware het niet dat het einde wat tegenvalt en de speelduur wel iets korter had gemogen.

avatar van mr rumson
geplaatst op 10 oktober 2015, 11:22 uur, permalink
Lang geleden deze film verschillende keren gezien en toen kon ik ervan genieten.
Maar gisteren deze film nog eens gezien en het genieten is wel een stukje minder geworden .
De film duurt te lang wat op zich niet erg is , maar er zitten te veel scenes in die mij niet kunnen boeien.
Voor mij had de film dan ook een stuk korter gemogen het eerste deel tot en met de ontsnapping vond ik het sterkste deel van de film. Er komen daarna nog wel een paar sterke scenes maar het verhaal kaakt ook een beetje in wat ten koste gaat van de spanning.
Het einde zoals hier ook al aangehaald is valt tegen .
Kevin Costner zie ik graag acteren maar dit vind ik een van zijn mindere films.
Voor mij toch nog 3 sterren .