Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 104 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Ate de Jong
Met onder meer: Jan Smit, Roos van Erkel en Gerard Cox
IMDb beoordeling: 4,1 (1.802)
Gesproken taal: Duits en Nederlands
Releasedatum: 20 december 2012
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via meJane
- Bekijk via Film1
- Bekijk via CANAL+
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Het Bombardement
Liefdesdrama tussen de jonge bokser Vincent (Jan Smit) en de verloofde Eva (Roos van Erkel). Terwijl de oorlog in Nederland uitbreekt, ontvlamt ook hun even heftige als onmogelijke liefde. Dan breekt 14 mei 1940 aan, de dag dat het centrum van Rotterdam gebombardeerd wordt en de jonge geliefden elkaar uit het oog verliezen.
Externe links
Acteurs en actrices
Vincent de Graaf
Eva von Heerle
Dirk Lagerwaard
Chris de Graaf
Mrs. von Heerle
Uncle Cor
Vincent's Grandmother
Aunt Anke
German Officer
Old Vincent de Graaf
Video's en trailers
Reviews & comments
konijnenkop
-
- 95 berichten
- 113 stemmen
Heb nu 1 fragment gezien 2 minuten en ik kon mijn lach niet inhouden is dit even een partij slecht zeg man man man man
Shadowed
-
- 8378 berichten
- 5266 stemmen
Ai.
Opvallend genoeg keek ik best naar deze film uit. Het gehele idee klonk wel spectaculair en het is altijd weleens geinig als Nederland een poging doet om een epische film te maken die vanuit eigen bodem komt. Dat gebruikt enkele bekende clichés maar uitgevoerd door een wel heel bedenkelijke regisseur.
Kende De Jong ook nog niet als regisseur. Tot mijn verbazing heeft hij een hoop projecten tot stand weten te brengen maar als je deze film ziet vraag je je af waar ik die ervaring dan heen is gegaan. De uitvoering en structuur van de film zijn werkelijk rampzalig. Vroeg me soms oprecht af of ik het serieus moest nemen of het toch een poging was tot komedie. Want dan slaagt het op komedie behoorlijk.
Dat Smit de hoofdrol zou gaan spelen was een keuze die op voorhand controverse gaat oproepen, maar soms wil het weleens lukken. Smit heeft dan ook het voordeel dat hij over genoeg charme beschikt. Maar qua acteren is het niet best. Van Erkel vond ik eigenlijk nog best aardig, zowat als enige. Wat onbenullige bijrollen voor de rest.
De film had best kunnen lukken, maar de chaos breekt al snel uit. Die eerste schietpartij op de brug kwam volledig uit de lucht vallen en voelt werkelijk zo random aan. De muziek die uit het niets episch wordt, de rare manier van het in beeld brengen, het voelt te gek aan. Erg slordig en chaotisch.
De regisseur lijkt vaak te makkelijk te denken over zijn film. Met wat epische scenes tussendoor kom je er wel. Not. Elke actiescène lijkt bijna uit het niets te komen en in de volgende scene lijkt geen van de karakters het überhaupt te herinneren. Het script is voor de rest van abominabel niveau. Het slaat werkelijk nergens op.
Hoe verder de film vordert, hoe meer random het allemaal gaat aanvoelen. Is er dan eigenlijk wel nog een check gedaan op het eindresultaat? Iedereen moet toch zien dat dit onprofessionele filmmakerij is? Maar wel toegegeven, het bombardement zelf is nog best overweldigend en spectaculair als je de rampzalige regie even kan negeren.
De film pakt het allemaal een stuk epischer aan dan andere Nederlandse films en daarvoor is het wel een compliment waard. Maar het lijkt alsof nog niemand wist hoe je dat nu precies correct in een film krijgt. Camerawerk is ook slecht. En geen handheld? Het voelt te HD aan en daarmee te nep.
Chaotische en slordige film ja. Maar wel met een gaaf episch laatste half uur, buiten de chaos om. Daarvoor ken ik nog wel punten toe.
burkkemp
-
- 2 berichten
- 6 stemmen
Hmmm, Smit deed het best aardig in tegenstelling tot zijn tegenspeelster. Bakkersknecht maar geen Rotterdams of Utrechts (zou hij gewoond hebben) accent js erg ongeloofwaardig en het zijne uiteraard helemaal.
Script is wat mager. Vraag me bijv af of men het toen al over dement had. En het woord mof stamt uit wereldoorlog 2, daarvoor werd het nog niet gebruikt als aanduiding voor een Duitser.
De lovestory is trouwens titanic-achtig.
Voor een Nederlandse film, met vermoedelijk laag budget, is het best aardig.
Bond,TeBond
-
- 51 berichten
- 49 stemmen
Snel vergeten! Net als bij 'slag om de Schelde' , jongetje/ meisje k*t verhaaltje rondom een waar gebeurt stuk geschiedenis. Schaamteloze slecht gespeelde bagger. Voor de regisseurs van dit soort films: ga lekker ijsco's verkopen.
atropine
-
- 109 berichten
- 105 stemmen
Nog even De wereld draait door aflevering gezien waarin De Jong en Smit de film mochten promoten. Ik weet niet of het beide aan zelfinzicht ontbreekt of dat ze daar aan tafel een toneelstukje opvoerden teneinde dit gedrocht van een film aan het Nederlandse filmpubliek te verkopen.
Ate de Jonge is geen groot regisseur. Op alle vlakken; het scenario, het acteren, de dialogen, de special effects is het een mislukking. Ik raad een ieder aan deze film als zijnde een komedie te bekijken want er valt genoeg te lachen met Jantje Smit die een Utrechter speelt die woont in Rotterdam, maar met een Volendamse tongval en die in de grand finale hevig huilt zonder dat zijn ogen nat worden. Het is me allemaal wat.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Ongelooflijk dat mijn mening nauwelijks veel anders is dan de vorige keer toch weer een hele tijd geleden. Wel een twijfelgeval maar goed staat (nog) in mijn favorietenlijst. Maar ik hoef bijna niets te corrigeren. De film kostte ongeveer 5 miljoen, nou moet je in Amerika zo'n film maken, het geld is al op aan betaling van de cast en voorbereiding en dan nog geen meter geschoten. Jan Smit trekt zich niks aan van de negatieve kritieken en dat doe ik ook niet. Bij De slag om de Schelde, een veel duurdere film werd dit vermeld: al die uniformen, het oude straatbeeld, actiescènes ga maar door dan is het geld snel op. Visueel kan Ate de Jong mooie films maken want dat is bij Brandende Liefde en een Vlucht Regenwulpen ook al. Dat is het sterkste van de film daarnaast blijven de vele scènes met Jan en Roos samen, bijvoorbeeld in de auto en met het dansen grappig en schattig. Het verhaal is zwak, film iets te lang. Een alternatief traditioneel Hollywood einde en een toelichting van Ate de Jong had de dvd beslist meerwaarde gegeven. Wat ik ook sterk vind is dat een aantal keren de houding van Nederlanders "zo'n vaart zal het niet lopen" wordt aangehaald want dat las ik over het bombardement, maar is anno 2023 niks veranderd. Onlangs de herdenking van de overstromingsramp van 1953 nog geweest, nou precies hetzelfde hoor.
Ik hou eigenlijk niet van die zware drama's en dat verre oorlogsverleden is ook afgezaagd. Maar door dat naar de achtergrond te drukken en een parellel lopend (liefdes)verhaal op de voorgrond te plaatsen, dat werkt in deze film ook.
Het is jammer dat de dvd slechts deels Nederlands ondertiteld is. Dit hadden ze beter als geheel gedaan net als de Engels ondertiteling. Verder is de making of wat karig.
Aanvankelijk zat ik wel wat tegen het verhaal aan te hikken, al zitten er wel wat leuke actiemomenten in. En halverwege wordt het wel goed gemaakt, door een steeds sterker wordende liefdesdrama. Al vind ik het einde niet heel bevredigend, een beetje triest zelfs. Dit had best anders gekund. Ook hadden ze misschien beter een langere titel kunnen maken, waarin wel het bombardement zit verwerkt maar niet zo dat men daarop gaat focussen.
De film begint en eindigt ais een flashback en waarbij Aart Staartjes de verteller is als de oude Vincent.
Jan Smit sleept zich wel redelijk door de film heen. Roos van Erkel doet het wel goed. Pieter van der Sman als Dirk komt ook aardig voor de dag.
Visueel toch erg mooi gemaakt. Het tijdsbeeld van de mei 1940-dagen is goed gedaan, met oog voor allerlei details. Het Nederlandse leger komt hier en daar ook aan de orde. Zoiets zie je niet vaak terug in films. Meestal is het alleen maar het verzet. De belichting en combinatie van beelden is eveneens goed gedaan, dan weer wat archiefbeelden, dan weer overloop naar kleur, dan weer wat donkerder dan weer lichter.
Na de aanvankelijk wat luchtige momenten en leuke bijrollen van o.a. Gerard Cox en Olga Zuiderhoek wordt het steeds meer serieuzer. Waarbij de timing van het bombardement goed is gecombineerd. En is dit gedeelte ook goed gemaakt met o.a. die ontploffingen.
Ik had het niet verwacht, maar zeker door de sterke tweede helft, eigenlijk best wel visueel genoten van maar evengoed ook prima mee vermaakt met deze film. En dat geploeter van de twee jonge hoofdrolspelers is best grappig.
The Oceanic Six
-
- 59139 berichten
- 3918 stemmen
Ongelooflijk dat mijn mening nauwelijks veel anders is dan de vorige keer toch weer een hele tijd geleden. Wel een twijfelgeval maar goed staat (nog) in mijn favorietenlijst. Maar ik hoef bijna niets te corrigeren. De film kostte ongeveer 5 miljoen, nou moet je in Amerika zo'n film maken, het geld is al op aan betaling van de cast en voorbereiding en dan nog geen meter geschoten. Jan Smit trekt zich niks aan van de negatieve kritieken en dat doe ik ook niet. Bij De slag om de Schelde, een veel duurdere film werd dit vermeld: al die uniformen, het oude straatbeeld, actiescènes ga maar door dan is het geld snel op. Visueel kan Ate de Jong mooie films maken want dat is bij Brandende Liefde en een Vlucht Regenwulpen ook al. Dat is het sterkste van de film daarnaast blijven de vele scènes met Jan en Roos samen, bijvoorbeeld in de auto en met het dansen grappig en schattig. Het verhaal is zwak, film iets te lang. Een alternatief traditioneel Hollywood einde en een toelichting van Ate de Jong had de dvd beslist meerwaarde gegeven. Wat ik ook sterk vind is dat een aantal keren de houding van Nederlanders "zo'n vaart zal het niet lopen" wordt aangehaald want dat las ik over het bombardement, maar is anno 2023 niks veranderd. Onlangs de herdenking van de overstromingsramp van 1953 nog geweest, nou precies hetzelfde hoor.
Ongelofelijk dit.
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
Ongelooflijk dat mijn mening nauwelijks veel anders is dan de vorige keer
Mijn vader zei vroeger altijd tegen mij: "Jongen... als het jou smaakt, wil ik graag honger lijden".
Ik vind het een mooie spreuk
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Even een tussendoortje zo vlak na Dodenherdenking in afwachting van een voetbalwedstrijd, en hier verwachte ik uiteraard niet veel van maar onder het motto je mag er pas iets van vinden als je het gezien hebt even meegepakt en opzich oogt het allemaal niet slecht en wordt er een aardig tijdsbeeld gecreëerd. Aardig is op zich het aftandse zolderkamertje en de veelvoud aan auto voertuigen. Ook best apart en niet verkeerd zijn de overgangen van korrelig zwart wit naar kleur en geven het geheel vooral in de zwart wit stijl een authentieke look. Maar daar heb ik dan toch eigenlijk wel het meeste mee gezegd.
Het idee is er opzich wel met een momentopname/ sfeerschets van Rotterdam vlak voor en tijdens één van de bekendste gebeurtenissen tijdens de meidagen. De opzet lijkt groot en daarom is het bedenkelijk dat de keuze qua regisseur dan valt op iemand als Ate de Jong die toch weinig succesvolle en goede beoordeelde films achter zijn naam heeft staan of het moet zijn omdat de film met een ultra laag budget is gemaakt. De cast van Jan Smit als hoofdrolspeler is al net zo bedenkelijk, want Jan Smit's vermogen houd op bij het zijn van Jan Smit wat zoveel inhoud als een zacht gekookt slijmerig ei die niet serieus te nemen is. En ergens met zijn broer en één op één met Eva vraag ik me regelmatig af of ik naar slapstick zit te kijken en vind ik het uiteindelijk een heel prestatie dat ik het geheel uitgekeken heb.
Nergens komt in dit cliche verhaaltje naar voren dat er één van de aangrijpenste dingen van de 20ste eeuw wat Nederland betreft met inval, bombardement, bezetting, hongerwinter en bevrijding staat te gebeuren. Het tortelduifjes gedoe tussen Eva en Vincent is hoogst afleidend en dat gedoe met haar ouders doet je toch afvragen waarom deze film het bombardement heet. En ach ja, ga ook nog even een partijtje boksen met een Duitse soldaat, wie bedenkt zoiets. Gaat het dan eindelijk aan wat het bombardement betreft moet gezegd dat het er best oké uitziet maar vervolgens wel weer erg rap afgelopen is en ik nergens iets zie dat vergelijkbaar is met de iconische beelden van toen. Zo slecht als verwacht blijkt Het Bombardement niet eens te zijn want ik had het nog veel erger verwacht. Toch is deze film wel degelijk een aanfluiting voor dit dramatische moment in de Nederlandse geschiedenis en dat is zonde.
Puffy81
-
- 36 berichten
- 2348 stemmen
Wat een oerslechte film is dit.
Win zijn altijd geïnteresseerd in Tweede Wereldoorlog films, maar deze is letterlijk om te huilen zo slecht.
Wat heeft Ate de Jong doen besluiten om voor "loser" Jan Smit te gaan???!!!
Treurig hoor.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Het Nederlandse antwoord op Titanic met een ouderwets liefdesdrama dat zich afspeelt in de aanloop naar het bombardement op Rotterdam in mei 1940. Vincent de Graaf [Jan Smit] werkt als loopjongen in het luxe hotel Atlanta in Rotterdam en wordt verliefd op Eva von Heerle [Roos van Erkel], die zich om persoonlijke redenen heeft verloofd met de steenrijke Dirk Lagerwaard [Pieter van der Sman]. Naarmate de liefde tussen Vincent en Eva opbloeit, realiseren de bewoners van Rotterdam zich geleidelijk dat Nederlands neutraliteit is geschonden door Hitler. Smit is natuurlijk geen DiCaprio, maar hij doet het heel aardig en De Jong doorspekt het klassieke liefdesverhaal met de nodige historische referentiepunten (met hulp van de voice-over van Aart Staartjes) om alles in goede banen te houden. Wie een historische reconstructie van een traumatische historische gebeurtenis verwacht, is hier niet aan het juiste adres. Maar als ouderwets romantische amusement kan dit er prima meer door.
The Oceanic Six
-
- 59139 berichten
- 3918 stemmen
Het Nederlandse antwoord op Titanic met een ouderwets liefdesdrama dat zich afspeelt in de aanloop naar het bombardement op Rotterdam in mei 1940. Vincent de Graaf [Jan Smit] werkt als loopjongen in het luxe hotel Atlanta in Rotterdam en wordt verliefd op Eva von Heerle [Roos van Erkel], die zich om persoonlijke redenen heeft verloofd met de steenrijke Dirk Lagerwaard [Pieter van der Sman]. Naarmate de liefde tussen Vincent en Eva opbloeit, realiseren de bewoners van Rotterdam zich geleidelijk dat Nederlands neutraliteit is geschonden door Hitler. Smit is natuurlijk geen DiCaprio, maar hij doet het heel aardig en De Jong doorspekt het klassieke liefdesverhaal met de nodige historische referentiepunten (met hulp van de voice-over van Aart Staartjes) om alles in goede banen te houden. Wie een historische reconstructie van een traumatische historische gebeurtenis verwacht, is hier niet aan het juiste adres. Maar als ouderwets romantische amusement kan dit er prima meer door.
Jij moet bewust op controverses uit zijn op deze site. Kan niet anders.
Flipman
-
- 6395 berichten
- 1069 stemmen
Mijn vader zei vroeger altijd tegen mij: "Jongen... als het jou smaakt, wil ik graag honger lijden".
Ik vind het een mooie spreuk
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Hilarisch top vermaak
Naar aanleiding van de 100e podcast van Schokkend Nieuws die Het Bombardement besprak heb ik deze film herzien. Een film waarmee ik een turbulente geschiedenis heb.
Als geboren en getogen Rotterdammer werd ik weinig enthousiast toen er een film werd aangekondigd over Het Bombardement. Het was overduidelijk dat er een aantal Amsterdamse filmmakers een schot in de roos bij het Rotterdamse Filmfonds voor ogen hadden en een slaatje wilde slaan uit de vernietiging van mijn geboortegrond.
Dat gevoel werd bevestigd en versterkt toen Jan Smit werd gecast. Hoe fout en respectloos kon je deze gruwelijke geschiedenis misbruiken. Ik roerde me op social media en sprak mijn ongenoegen uit.
Nationale rel
Enfin, een paar jaar later was de film een feit. De geluiden en reviews waren nogal negatief en dan druk ik me nog eufemistisch uit. Dat bracht mij op het idee de film verder belachelijk te maken en ik maakte een Facebook pagina aan ‘Hoe overleef ik het Bombardement?’ (de pagina heb ik helaas verwijderd, maar het staat hier nog wel op Moviemeter)
Daarin adverteerde in een op de Rocky Horror Picture show achtige benadering met de volgende oproep:
Wie gaat er donderdag 20 december rond 21.30 uur mee naar Het Bombardement? (In Rotterdam centrum natuurlijk.) Er zijn echter wel een paar regels.....
1. Indrinken in het Witte Huis vanaf 18.00 uur.
2. Kom verkleed als bokser, in een trouwjurk, als Duits soldaat of als Gerard Cox.
3. Wanneer Jan Smit iets zegt roepen wij: "Verse paling!"
4. Als Jan op zijn Bakfiets zit zingen we "Opzij, opzij, opzij."
5. Iedere keer als er Duitsers in beeld zijn roepen we: "Ik wil mijn fiets terug."
6. Zodra er iemand in een trouwjurk verschijnt, gooien we met rijst. Dit wordt verzorgd door de organisatie. (Zoek nog wel iemand met een bakfiets voor het vervoer.)
7. Wanneer het bombardement begonnen is, mag er gerookt worden.
8. Bij iedere explosie roepen wij: "Teeering!"
9. Improvisaties worden op prijs gesteld.
10. Na de film gaan we weer naar het Witte Huis voor de after party, waar iedereen bij de dj zijn favoriete Jan Smit liedjes kan aanvragen en tot diep in de nacht kan worden meegezongen en nagepraat.
Het is nog steeds een fantastisch plan.
Enfin, bovenstaande aanpak werd door een vriendin van mij die in de media werkt opgepikt en al snel escaleerde de boel. De Nationale media pikte het op en maakte iedereen wijs dat we de premiere in het Rotterdamse Luxor wilde verstoren en Jan Smit zijn leven niet meer zeker was. Het werd zelfs als zodanig besproken in de Wereld draait door en zij werd op Twitter veelvuldig bedreigd. Zo gaat dat dus…..
Maar goed, de film flopte en de storm woei over.
Een paar maanden later was ik in de Media Markt waar Jan Smit ook aanwezig was om de film op dvd te promoten. Ik heb van weinig dingen spijt, maar dat ik de film daar niet heb gekocht om vervolgens met een big smile met hem op de foto te gaan, beschouw ik toch wel als een gemiste kans.
Een paar jaar later zag ik de film alsnog. Tot mijn grote verrassing, bleek het een zeer vermakelijk gedrocht. Zie hier mijn toenmalige review.
Dansen en Schweinhund!
Hahahaha! Deze was zo slecht dat het meer dan vermakelijk werd.
Ik had me ter voorbereiding op deze film nogal kwaad gemaakt over de vermeende intenties van de makers. Achteraf gezien was dat niet onterecht, want zij hadden echt geen idee. Zouden drie inwoners van een Paaseiland deze film gemaakt hebben, dan hadden zij waarschijnlijk niet minder gevoel bij Rotterdam en het Bombardement in de film kunnen leggen als Ate en Co.
Dat als voorwoord. Zoals bekent waren mijn verwachtingen van de film niet al te hoog, maar geen reden om er niet met open vizier in te stappen.
Film bleek wel mooi geschoten en de eerste 10 minuten zijn vooral door de beelden van het oude en nieuwe Rotterdam best aardig en goed door te komen. Maar dan komt Aart.
Oei, oei, oei! Wat is dat een misser. Maakt de film bijna ondragelijk. Vreemd ook dat de oude Jan Smit een hele andere stem heeft dan de jonge. Gelukkig is de rest van de film zo enorm cheesy dat de pret overheerst en ik onaangeslagen verder keek.
Film zit vol met ideeen, waardoor de vaart er in blijft. Zo weten de makers ondermeer mooi te tonen hoe men de dreiging ontkende en al feestend ten onder ging. Maar ook klasseverschillen, de schoonheid van het oude centrum, allochtonenproblemen, colloberateurs, komen aan bod.
Ook een pluim voor Roos van Erkel, ze speelt de sterren van de hemel. Erg knap om in zo'n film overeind te blijven. Jan is gewoon Jan, dus ook daar is weinig mis mee. Ik zie het als het verlengde van zijn docusoap. (Wellicht een film over de Bijlmerramp maken met Barbie in de hoofdrol?)
Het spel is verder heel Amerikaans, plat blockbuster acteerwerk. Enkel omdat wij met onze taal gewend zijn valt het overdreven dramatische en gemaakte acteerwerk nu meer op. Tempo is prima en ook de muziek verdient een pluim.
En dan dat mongoolse broertje, wat een briljante bijrol. Mooi hoe beide hoofdpersonen strijden voor hun broer. Deed me denken aan de speech van gisteravond van Generaal Uhm: "Wie dient, denkt niet alleen in 'ik'. Wie dient, denkt niet alleen in 'zij'. Wie dient, denkt ook in 'wij'
Verrassende keuze overigens om een groot deel van de film in Utrecht af te laten spelen. Het maakte de dreiging van het Bombardement echt voelbaar.... Maar gelukkig kwam af en toe Aart weer langs, zodat we even op adem konden komen.
Voordat de bommen vallen kent de film nog tal van bijzondere scenes. Met namde de boks- of moet ik schrijven dans- scene? springt eruit.
Hilarisch, hoe Jan, al dansend en onder aanmoediging van een schalks lachende Roos, die nare duitser een pak slaag gaf. Ik zat te wachten op het moment dat hij er ook bij zou gaan zingen, maar dat gebeurde helaas niet. Gemiste kans! Maar ook zonder betrapte ik mezelf erop dat ik met een grote grijns zat te kijken. Ik hou gewoon van dit soort onbedoelde camp.
Tegen de tijd dat de bommen vallen is Rotterdam voor mij een soort filmillusie geworden (was Jan al terug of zaten we nog in Utrecht?) Het bombardement deed me niks. Sterker nog, ik vind het prachtig! Mooi hoe de film een versnelling hoger schakelt en Jan en Roos wegduiken voor de rookpluimen. Jammer dat het nog geen drie minuten duurt en er overduidelijk steeds in dezelfde straat is gefilmd. Ook een mooi overzichtshot van het brandende Rotterdam ontbreekt. Of nee, op het eind zien we Utrechter Jan wegvaren met een brandend Rotterdam op de achtergrond. Hij kijkt om en haalt een beetje z'n schouders op. Het doet 'm niks. Respect!
Hoewel, mij deed het ook niks, knap van de makers om zoveel verstrooiing te bieden dat ik het bombardement om mijn geliefde stad kon aanzien zonder pijn in het hart. Sterker nog, ik genoot ervan.
Goed is het geheel natuurlijk allemaal niet. Maar iemand die open staat voor een avondje tenenkrommend cheesy vermaak, kan hier zeker lol aan beleven. De romantiek en (onbedoelde?) humor is bovendien zo sterk aanwezig dat je bijkans vergeet dat het oorlog is....
En gelukkig is daar Aart Staartjes weer om te benadrukken hoe erg het allemaal was.... En omdat dat niet voldoende was als vibe-killer hebben Ate en co er ook nog een oude blindganger, (ergens op dee maasvlakte zo'n 30 km verderop?) aan vast geplakt. Het is een feestelijk evenementje, waarbij de jeugd van tegenwoordig de bom tot ontploffing mag brengen. Want als het Bombardement je iets probeert te vertellen is het: Bommen zijn leuk!
Verbijsterend, maar ik heb me er prima mee vermaakt. Een culthit is geboren.
En nu 10 jaar later denk ik er bij herziening net zo over. Er zijn weinig films die je zo snel van de ene verbazing in de anderen doen rollen. Verstrooiing van de bovenste plank!
Fantastisch entertainment!
3,5*
The Oceanic Six
-
- 59139 berichten
- 3918 stemmen
Haha, ja als je op zo'n manier naar een film als deze kan kijken heb je inderdaad een avondje vermaak. Zo moet je de film ook maar zien ja, als een komedie.
Als serieuze film behoort dit denk ik tot de top 5 grootste blamages aller tijden in de Nederlandse filmhistorie.
Franz_Hose
-
- 32 berichten
- 32 stemmen
Jantje Smit vond onder het bed van z'n broer een doos cobra 6. Rotterdam moest het vervolgens bezuren.
Zat een vissog geurtje aan de film.
Kostuums waren wel goed gedaan.
Het laatste nieuws
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
Bekijk ook
Bride Flight
Drama / Romantiek, 2008
329 reacties
Daglicht
Thriller / Mystery, 2013
146 reacties
Süskind
Oorlog / Biografie, 2012
175 reacties
Sonny Boy
Drama / Romantiek, 2011
214 reacties
Het Zakmes
Familie, 1991
141 reacties
Plan C
Misdaad / Komedie, 2012
186 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.