MENU

Verenigde Staten / Taiwan / Verenigd Koninkrijk / Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Ang Lee
met Suraj Sharma, Irrfan Khan en Ayush Tandon

Het leven van Pi vertelt het verhaal van Piscine Patel, een zestienjarige Indiase jongen, wiens vader een dierentuin in India heeft. Wanneer de familie besluit het land te verlaten wordt de hele dierentuin ingescheept. Maar het schip vergaat en de enige overlevenden op de reddingssloep zijn Pi, een hyena, een zebra met een gebroken been, een orang-oetang en een tijger van 200 kilo.

483 BERICHTEN94 MENINGEN

avatar van galaxydriver32
geplaatst op 15 februari 2014, 2:27 uur, permalink
Ongelofelijk! Zo'n mooie film! Ik ben een beetje sprakeloos eigenlijk... Er zitten ook zulke mooie scenes in, prachtige beelden! Deze film heeft me geraakt!

avatar van MichaelMovie
geplaatst op 5 maart 2014, 23:21 uur, permalink
Een mooie aparte film die visueel zeer sterk is.
Tijdens het eerste half uur denk je: waarom gaat het hier constant over die religies en wat is me dat een saaie bedoening...
Vanaf dat de boot in het verhaal voorkomt, wordt alles stukken beter en is het een film die je niet meer zal loslaten.
Echt wel een ontroerend film met een mooi verhaal en mooie beelden...

geplaatst op 8 april 2014, 11:51 uur, permalink
Een erg goede film. Het verhaal van de film is ietwat simpel, maar wordt sterk uitgewerkt. Het sterkste aan de film is het visuele aspect. De scenes op zee, het eiland, de dieren, enz. Alles ziet er schitterend uit. Normaal vind ik CGI-dieren niet overtuigend overkomen, maar hier leek de tijger levensecht. Ook de gevaren en wonderen op zee worden prachtig getoond, en zijn bovendien ook spannend. Het mooiste aan de film vind ik de band die tussen de jongen en de tijger ontstaat. Voor de rest vliegt de speelduur om en is de film gedaan voor je het weet, wat altijd positief is. De acteerprestaties waren sterk. de muziek is niet speciaal, maar ook niet verkeerd. Ik ben aangenaam verrast door deze film. Een 4.5* is misschien wat hoog, en ik vrees dat het bij een volgende kijkbeurt minder zal worden, maar voor nu blijven ze gewoon staan.

avatar van jippie2010
geplaatst op 21 april 2014, 19:47 uur, permalink
Ik had veel van deze film verwacht, maar het deed me allemaal niet zoveel.
Te geforceerd.
Prachtige beelden, maar de overdaad aan special effects maakten het alleen maar afstandelijk voor mij. *2,5

geplaatst op 3 mei 2014, 12:37 uur, permalink

juhnzun
geplaatst op 5 mei 2014, 22:01 uur, permalink
Mooie film goed verhaal dat zeker de tijger oogt soms ook erg realitish
Religieuze sausje was echter iets tedik en ze hadden beter Pinguins in plaats van stokstaartjes moeten gebruiken
voor de rest was dit een mooi meeslepend verhaal

avatar van Iron Maiden
geplaatst op 21 juli 2014, 11:42 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zelden een film met zulke schoonheid gezien.
Sommige scenes op zee lijken net een droom, vooral wanneer het windstil is en er geen rimpel in het water te bekennen is.
De band die Pi krijgt met de tijger vond ik erg mooi, hij groeit naar het dier toe zonder dat dit wederzijds is. De scene wanneer de tijger in de jungle verdwijnt en volwassen Pi verteld dat hij geen gedag heeft kunnen zeggen en hierbij een traan moet laten, daar kreeg ik ook een brok in m'n keel van.
Inhoudelijk stelt het weinig voor, maar dit is gewoon een prachtige film zoals ze te weinig gemaakt worden.

avatar van RuudC
geplaatst op 22 juli 2014, 16:17 uur, permalink
Which story do you like better?

Eerlijk gezegd vind ik beide nogal kitsch en daardoor ben ik nergens echt in de film gekomen. De poster doet het lijken alsof de jongen en de tijger dikke maatjes zijn, maar zelfs in de echte uitvoering vond ik het te nep. De tijger (en alle andere dieren) waren verder heel keurig geanimeerd en visueel mocht het er zeker zijn. De beelden in India kwamen prettig vertrouwd over. Tot de schipbreuk was het allemaal prima te volgen, een leuk verhaal over opgroeien. Maar het maandenlang moeten doorbrengen met een wilde tijger op zee... Mnee.

Ik ben het langzamerhand wel beu dat dit soort film steevast vanuit een vertelstand verteld moet worden. Steeds weer is het iemand die terugblikt, waardoor je naast het echte verhaal nog een hoop gebakken lucht krijgt, waar niemand echt op zit te wachten. Plus, je weet meteen wie het avontuur wel overleeft. aangezien dat altijd de hoofdpersoon is, weet je in elk geval hoe de prent eindigt. Daarnaast krijg je nog een smeug, semi-doordachte religieuze draai op het eind dat echt nergens goed voor is. Ang Lee hoopt de kijker aan het denken te zetten, maar geen hond die daar op zit te wachten. Goed, de film is me meegevallen, maar enige lof krijgt het niet van mij.

geplaatst op 4 augustus 2014, 14:35 uur, permalink
Ongelooflijk sterk visuele film met een dieper verhaal. Er worden soms paradijselijke droomvoorstellingen getoond. Echt ongelooflijk gedaan!

geplaatst op 4 augustus 2014, 23:45 uur, permalink
Misschien moet je deze film inderdaad in 3D zien. Zelf gewoon thuis in 2D. De film raakte me helaas niet. Ik vond het verhaal met die tijger op die reddingsboot gewoon niet zo interessant. Er gebeurde feitelijk niet zo gek veel. De eventuele diepere boodschap achter dit verhaal is me helaas totaal ontgaan. Ik ben niet zo religieus aangelegd. De film had een bepaalde pretentie die het in mijn ogen niet kan waarmaken waarvoor ik ook wat aftrek moet geven.

avatar van AGE-411
geplaatst op 8 augustus 2014, 14:47 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Life of Pi is zo’n film die het eigenlijk van het plot moet hebben. Want lange tijd ziet het er naar uit dat dit naar een gewone familiefilm afstevent waarmee ze je op een Winterse zatermiddag doodgooien op TV.

Er wordt namelijk een portret geschetst van een naeve jongeman die Hindoe, Christen en Moslim tegelijkertijd is, en die opgroeit in een zoo. Heel leuk allemaal voor een kinderboek, maar verschrikkelijk saai in een film.
Goed, de boot wil dan uiteindelijk toch zinken (mocht wel wat vroeger gebeuren) en we zijn direct van een hele hoop irritante personages vanaf. Het verhaal wordt iets dragelijker om te volgen, maar nog steeds met datzelfde irritante hoofdpersonage en z’n dieren.

En dan wanneer je denkt dat de film teneinde is en je eigenlijk niets meer verwacht, dan volgt er eigenlijk een plotwending die enorm veel goed maakt. Blijkt dat het hele verhaal dat je bekeken hebt slechts een symbolische voorstelling van de werkelijkheid was die tot stand gekomen is omdat een kind de werkelijkheid te wreed vond en hem verdrong ... Which story do you prefer?

Het vertelperspectief is vrij nutteloos. Als men in een film de directe beleving van het verhaal wil weg nemen, dan moet men dat zo doen. Men plaats er dan best nog iemand in die elke 5 minuten het verhaal onderbreekt.

We krijgen in de film een hele hoop spirituele ervaringen en Oosterse wijsheid te verwerken, maar die Fortune cookies-diepzinnigheid kon me eigenlijk bijna niet boeien.

Ook minpunten voor het overdadig gebruik van CGI in de film. Ik heb nogal snel een overdosis van dat spul binnen … en dat was ook hier het geval.

Maar toch men felicitaties voor de crew. Ik geloof eigenlijk dat het maximum uit het verhaal gehaald is. Helaas is dat niet altijd genoeg om een film te maken die volledig geslaagd is.

avatar van Black Math
geplaatst op 28 augustus 2014, 20:48 uur, permalink
In Duitsland gekeken. Mijn eerste 3D-in-de-huiskamer ervaring en met name daarom interessant.

Echter, dit is geen film waar ik erg te spreken ben over het 3D aspect. Toch regelmatig dat achtergronden niet scherp zijn. In 2D is dat niet erg, het voelt natuurlijk aan om op de voorgrond te focussen. In 3D voel ik de diepte, en krijg ik veel meer de neiging om me op die achtergrond te richten en dan is het raar als die niet scherp is. Af en toe mooie effecten, met name met het water, maar ik heb een aantal keer een oog dichtgeknepen om 2D beelden te krijgen, en het zag er op die manier nou niet heel veel minder mooi uit. Met andere woorden, 3D voegt hier naar mijn smaak weinig toe en stoort op bepaalde momenten juist.

Het plot kon redelijk vermaken, maar werd wel een beetje lang uitgerekt; op een gegeven moment is de uitzichtloosheid van de situatie wel duidelijk. Maar dan wordt je op het einde getrakteerd op een moraal waar een beetje mijn broek van afzakte. Wat een slappe zooi, die voor diepzinnigheid moet doorgaan, ik kan er werkelijk niets mee en het vormt een smet op een film die ik toch al niet zo geweldig vond. Een lage waardering is dan ook onvermijdelijk. 1,5*.

avatar van linxde1
geplaatst op 4 september 2014, 10:08 uur, permalink
Erg leuke film. Verfrissend, totaal anders. Dat is wat deze film is. Ik ben het niet met Black Math eens over "slappe zooi". Film bevat humor, drama, wat actie en echt hele mooie beelden.

avatar van mk
geplaatst op 5 oktober 2014, 12:44 uur, permalink
Sprookjesachtige visuele trip met een licht levensbeschouwlijk plotje.

avatar van Flat Eric
geplaatst op 5 oktober 2014, 14:23 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Veel van verwacht, maar het heeft me toch niet geraakt. Hoewel de CGI erg mooi was kon ik me toch niet helemaal in het verhaal inleven. Teveel broodje aap, broodje tijger in dit geval, waardoor ik ongeduldig werd en dacht onthul nu maar dat het een fantasie is oftewel een verbloeming van de werkelijkheid

geplaatst op 20 oktober 2014, 21:13 uur, permalink
(gezien op 1/102014) Als je naar zo'n film kijkt, doe je dat best met onbevangenheid.
Het ongelooflijke 'geloven' is de boodschap en dan beleef je een fantastisch avontuur. Overleven met drie wilde dieren in een reddingsloep, de oceaan oversteken en aan de andere kant een nieuw leven beginnen ... dat is de droom van Pi.
In de trailer lees je dat elke herinnering, elke reis een kans is. Grijp die kans en je zult niet bedrogen worden.
Waarschuwing: Niet geschikt voor sceptici.

avatar van paul83
geplaatst op 7 januari 2015, 8:22 uur, permalink
gekkehenk69 schreef:
zou deze film geen 3,14 sterren moeten hebben

?que? Je heet niet voor niets gekkehenk natuurlijk.

avatar van Confusie

geplaatst op 7 januari 2015, 8:54 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Iron Maiden schreef:

Ooit gehoord van spoiler tags, meneer brok in de keel?

Wilde misschien gaan kijken maar wanneer zulke cruciale zaken worden voorgezegd gaat er vaak al gelijk een hoop motivatie verloren.

Eerste waar je bij deze film aan denkt is die tijger in dat bootje.

Behoorlijk lomp eigenlijk.

avatar van horizons

geplaatst op 7 januari 2015, 9:01 uur, permalink
Tjonge Confusie. Wat hij doet is ook niet handig. Jij quote de spoiler! In zulke gevallen zo'n bericht via de meld knop aan de moderator doorgeven en die lost het op.

Zoals ik nu ga doen...

avatar van Confusie

geplaatst op 7 januari 2015, 9:24 uur, permalink
Zijn we het er in ieder geval over eens dat het je fermste spoiler betreft.

avatar van Panta Rei

geplaatst op 7 januari 2015, 22:47 uur, permalink
gekkehenk69 schreef:
zou deze film geen 3,14 sterren moeten hebben

Zit nu te kijken, morgen zal ik wel stemmen.
Ik denk dat het wel de hoogste waardering zal krijgen van mij.
Ang Lee is een fantastische regisseur.

avatar van Al DeNiro

geplaatst op 7 januari 2015, 23:09 uur, permalink
Prachtige verhaal en effecten (vooral de dieren, zee, sterrenhemel). Einde geeft ook een goede verklaring wat religie eigenlijk inhoudt. Jammer dat ik deze niet in bioscoop heb gezien, dan was ik nog meer onder indruk geweest.

geplaatst op 7 januari 2015, 23:51 uur, permalink
Afgelopen dagen 3 films gezien, Guardians of the Galaxy, Dawn of the planet of the Apes en nu vanavond Live of Pi. Eerste 2 goede films hoor maar mij verwachtingen waren hooggespannen en dan kan een film gaan tegenvallen. Live of pi leek me geen zak aan, zag het al voor me, een stuk of wat fantasiebeesten die op den duur het supergezellig hadden op die boot. Nu heb ik de film gezien en dit is in mijn optiek een film in de catagorie laaggespannen maar grote indruk, eens in de zoveel tijd komt zo'n film voorbij. 3.5

avatar van Rickyman
geplaatst op 9 januari 2015, 11:15 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Prachtige film met schitterende beelden.
Erg ontroerend verhaal, maar dan moet ik erbij vertellen dat ik wel een zwak voor dieren heb, vooral toen de tijger weerloos aan het bootje hing, had ik het niet meer. (;

avatar van eRCee
geplaatst op 17 januari 2015, 10:38 uur, permalink
Jammer dat Lee zo erg op zoek is naar mooie plaatjes en felle kleuren dat het soms meer lijkt of Life of Pi in een aquarium is gefilmd dan op open zee. De schipbreuk vond ik ook verre van overtuigend, vooral omdat het camerawerk op het schip te stabiel is. In cinematografisch aspect dus een beetje tegenvallend (hoewel ik de film niet in 3D heb gezien, wellicht scheelt dit). Verder brengt de film wel ongeveer wat je er van kan verwachten, plus een zeer geloofwaardige tijger. Als boekverfilming vond ik het dan ook best geslaagd, hoewel het einde wat minder aankomt dan op papier het geval is.

avatar van nadrin
geplaatst op 24 januari 2015, 22:24 uur, permalink
Ik vond het boek enorm goed. En de film slaagd daar bijna evenzeer in. Maar het abrupte einde van zijn zeetocht stelde wel teleur.

geplaatst op 24 januari 2015, 22:32 uur, permalink
Fantastisch mooi digitaal pareltje van Ang Lee over de overlevingsstrijd van Richard Parker in de vorm van een tijger en Pi, liefst 227 dagen lang. De beeldenpracht, in haarscherpe 3D, is fenomenaal. Mensen die door het doorschijnende water zwemmen, lijken wel in de lucht te zweven. Dieren hebben een volwaardige persoonlijkheid. De inbeeldbrenging van nu eens een kalme, dan weer een woeste oceaan zijn adembenemend.
Deze film moet je absoluut in 3D in de cinema zien...4*

avatar van alexspyforever
geplaatst op 24 januari 2015, 23:21 uur, permalink
Deze was vandaag op TV. Ik heb hem niet helemaal van het begin gezien maar heb niet zo erg veel gemist. Het is visueel mooi maar dat eindeloos rondzwalpen op zee van een jongen en een tijger begon me na een tijd toch te vervelen. Nuja ben toch blijven kijken tot het eind dus zo slecht zal ik het ook weer niet hebben gevonden. Was leuk voor een keertje te zien. Wel dom dat dansje van die meisjes en de bijpassende dadidadidada deuntje blijft in mijn kop zitten haha. En daar ging de film helemaal niet over.
Zowat alles met CGI inclusief dieren en landschapt dat lijkt de toekomst. Nu nog de menselijke acteurs vervangen?

geplaatst op 27 januari 2015, 0:08 uur, permalink
Mooie film!Ontroerend en prachtige beelden!Ik heb genoten!

geplaatst op 13 februari 2015, 23:43 uur, permalink
Ze mogen zeggen dat da een goeie film is. Vond dat barslecht veel verveel momenten . Op reclame was die zo mooi tot het begon alle WTF zo gezaag ze wouden precies 'Forrest Gump' nadoen ma totaal niet gelukt. teveel in begin en te raar ook daarna die kleuren soms pff gewoon te. Sommige momenten was wel heel goed ma spreken zo 5 minuten goed en dan 5 minuten te overdereven.

En wanneer die vliegende vissen kwamer verrandert de shot en was ook nog eens gebeurt. Dacht eerst dat de tv was ma nee was de film zelf, merkte wel op dat het precies zo was voor 3d te benaderen ...

avatar van tommykonijn
geplaatst op 15 februari 2015, 21:16 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De enige film van Ang Lee die me nog goed bijstaat is Sense and Sensibility. Zijn 'Hulk' film heb ik ook ooit gezien, maar dat is lang geleden. Ik zou eens wat meer van deze man moeten opzoeken, want hij is toch een behoorlijke naam binnen de regisseurs. Life of Pi is een film waar ik na uitkomst over twijfelde of ik hem niet in de bioscoop zou moeten zien, maar het is er niet van gekomen.

Iets meer dan twee jaar na die release, besloot ik de film dan toch maar alsnog een kans te geven. Het begint allemaal best aardig en ik kan over het algemeen zeggen dat dat niveau ook wel wordt vastgehouden. Wat ik jammer vond was dat we er in het begin al achter komen dat Pi alle toestanden overleefd heeft. Niet dat ik hier een film vol spanning verwachtte, maar met deze actie werd wel al meteen alle potentie tot enige vorm van spanning weggehaald. Het had misschien een wat 'beklemmender' effect gehad op de film, als men dit vertelstuk had bewaard tot het einde (of gewoon had weggelaten).

Ik lees dat veel mensen het gedeelte met Pi en de tijger op zee te langdradig vonden en daar kan ik wel enigszins inkomen. Persoonlijk had ik er minder last van. Op de eerste plaats doordat ik het hele 'spelletje' tussen Pi en de tijger wel interessant vond. Ook al is mezelf niet helemaal duidelijk waarom precies, maar ik vond het leuk om naar te kijken. Dit is echter iets persoonlijks. Ik kan me voorstellen dat een ander op de klok begint te kijken. Op de tweede plaats zitten er enkele geweldige shots in. Life of Pi voelt soms een beetje als een droom en ook als een sprookje. Die ene scne met de walvis is werkelijk geweldig. Hetzelfde geldt voor de 'weerspiegeling' van de lucht in het water en het hele gedeelte dat zich afspeelt op het eiland. Noem het kitsch, maar ik had het niet erg gevonden als er nog meer van dat soort momenten in hadden gezeten. Het leek alsof de filmmaker al zijn fantasie en creativiteit de vrije loop liet hier. Ten slotte vind ik de relatie tussen Pi en Richard Parker een bijzondere. Het wordt nooit een echte vriendschap, dus het wordt gelukkig nooit te cheesy. En toch leef je mee met beide personages.

Ik vind dus juist vooral het hele middenstuk het interessantste. Het begin was ook goed, maar over het einde was ik minder te spreken. Dat hele scenario dat Pi aan de verslaggevers vertelt, is echt te veel van het goede en maakt het wat te langdradig. Het lukte me ook niet meer om dat stuk fatsoenlijk tot me door te laten dringen. Ook hoofdrolspeler Suraj Sharma liet zo nu en dan door de film heen wel eens een steekje vallen in geloofwaardigheid, maar als ik kijk naar de film op zich deed hij het redelijk.

Hier en daar wat gemengde gevoelens bij de film, maar positieve gevoelens overheersen. De prachtige special effects en de 'dromerige' sfeer die hier bij hoort zijn absoluut de moeite waard. Verder is het qua verhaal denk ik ook een beetje een kwestie van smaak. Als je niet zoveel hebt met survival films, is de kans groot dat je dit niks gaat vinden. Verwacht echter ook niet een realistische film als Cast Away of iets dergelijks. Of het aanslaat zal voor een ieder verschillen, maar persoonlijk kon ik wel genieten van deze bij vlagen iets te lange reis.

geplaatst op 6 maart 2015, 17:50 uur, permalink
buiten dat de indiase cast hun gebrekkig engels moesten bovenhalen geen enkel kritiekpunt op deze film (misschien enkele effectjes die iets beter mochten maar storen deed het zeker niet) De film is en visuele pracht maar laat die ook vaak ten dienste staan van het verhaal van de film en de relatie tussen de tijger en de jongen. Het verhaal is werkelijk meeslepend en wisselt op de juiste moment af tussen hoofdstukken die vaart nodig hebben en andere stukken die net de rust moeten brengen. de relatie tussen Pi en Richard is subliem verteld en nog best realistisch in een wereld op zee die je visueel toch vaak met een korreltje zout moet nemen maar daarom niet minder meeslepend is. al is de film religieus getint, echt storen deed het niet want het past wel in dit verhaal. en of ik nu geloof in god na het vertelde verhaal zoals in het begin van de film gezegd werd, dat zal ik nu niet zeggen maar wel dat Life Of Pi een intrigerende, meeslepende, en beeldschone film is geworden en voor mij en van de beste films van de laatste jaren.

geplaatst op 14 maart 2015, 22:26 uur, permalink
Uitstekende film over een jongeman die schipbreuk lijdt en zijn sloep moet delen met een tijger. De interactie tussen de tijger en de jongen is boeiend om te zien. Een mooi en meeslepend verhaal met een aantal ontroerende momenten. Prachtig in beeld gebracht: kleurrijk, sprookjesachtig en veel mooie plaatjes. Met gemak 4.0 sterren.