MENU

Verenigde Staten / Taiwan / Verenigd Koninkrijk / Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Ang Lee
met Suraj Sharma, Irrfan Khan en Ayush Tandon

Het leven van Pi vertelt het verhaal van Piscine Patel, een zestienjarige Indiase jongen, wiens vader een dierentuin in India heeft. Wanneer de familie besluit het land te verlaten wordt de hele dierentuin ingescheept. Maar het schip vergaat en de enige overlevenden op de reddingssloep zijn Pi, een hyena, een zebra met een gebroken been, een orang-oetang en een tijger van 200 kilo.

488 BERICHTEN95 MENINGEN

avatar van tommykonijn
geplaatst op 15 februari 2015, 21:16 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De enige film van Ang Lee die me nog goed bijstaat is Sense and Sensibility. Zijn 'Hulk' film heb ik ook ooit gezien, maar dat is lang geleden. Ik zou eens wat meer van deze man moeten opzoeken, want hij is toch een behoorlijke naam binnen de regisseurs. Life of Pi is een film waar ik na uitkomst over twijfelde of ik hem niet in de bioscoop zou moeten zien, maar het is er niet van gekomen.

Iets meer dan twee jaar na die release, besloot ik de film dan toch maar alsnog een kans te geven. Het begint allemaal best aardig en ik kan over het algemeen zeggen dat dat niveau ook wel wordt vastgehouden. Wat ik jammer vond was dat we er in het begin al achter komen dat Pi alle toestanden overleefd heeft. Niet dat ik hier een film vol spanning verwachtte, maar met deze actie werd wel al meteen alle potentie tot enige vorm van spanning weggehaald. Het had misschien een wat 'beklemmender' effect gehad op de film, als men dit vertelstuk had bewaard tot het einde (of gewoon had weggelaten).

Ik lees dat veel mensen het gedeelte met Pi en de tijger op zee te langdradig vonden en daar kan ik wel enigszins inkomen. Persoonlijk had ik er minder last van. Op de eerste plaats doordat ik het hele 'spelletje' tussen Pi en de tijger wel interessant vond. Ook al is mezelf niet helemaal duidelijk waarom precies, maar ik vond het leuk om naar te kijken. Dit is echter iets persoonlijks. Ik kan me voorstellen dat een ander op de klok begint te kijken. Op de tweede plaats zitten er enkele geweldige shots in. Life of Pi voelt soms een beetje als een droom en ook als een sprookje. Die ene scène met de walvis is werkelijk geweldig. Hetzelfde geldt voor de 'weerspiegeling' van de lucht in het water en het hele gedeelte dat zich afspeelt op het eiland. Noem het kitsch, maar ik had het niet erg gevonden als er nog meer van dat soort momenten in hadden gezeten. Het leek alsof de filmmaker al zijn fantasie en creativiteit de vrije loop liet hier. Ten slotte vind ik de relatie tussen Pi en Richard Parker een bijzondere. Het wordt nooit een echte vriendschap, dus het wordt gelukkig nooit te cheesy. En toch leef je mee met beide personages.

Ik vind dus juist vooral het hele middenstuk het interessantste. Het begin was ook goed, maar over het einde was ik minder te spreken. Dat hele scenario dat Pi aan de verslaggevers vertelt, is echt te veel van het goede en maakt het wat te langdradig. Het lukte me ook niet meer om dat stuk fatsoenlijk tot me door te laten dringen. Ook hoofdrolspeler Suraj Sharma liet zo nu en dan door de film heen wel eens een steekje vallen in geloofwaardigheid, maar als ik kijk naar de film op zich deed hij het redelijk.

Hier en daar wat gemengde gevoelens bij de film, maar positieve gevoelens overheersen. De prachtige special effects en de 'dromerige' sfeer die hier bij hoort zijn absoluut de moeite waard. Verder is het qua verhaal denk ik ook een beetje een kwestie van smaak. Als je niet zoveel hebt met survival films, is de kans groot dat je dit niks gaat vinden. Verwacht echter ook niet een realistische film als Cast Away of iets dergelijks. Of het aanslaat zal voor een ieder verschillen, maar persoonlijk kon ik wel genieten van deze bij vlagen iets te lange reis.

geplaatst op 6 maart 2015, 17:50 uur, permalink
buiten dat de indiase cast hun gebrekkig engels moesten bovenhalen geen enkel kritiekpunt op deze film (misschien enkele effectjes die iets beter mochten maar storen deed het zeker niet) De film is éen visuele pracht maar laat die ook vaak ten dienste staan van het verhaal van de film en de relatie tussen de tijger en de jongen. Het verhaal is werkelijk meeslepend en wisselt op de juiste moment af tussen hoofdstukken die vaart nodig hebben en andere stukken die net de rust moeten brengen. de relatie tussen Pi en Richard is subliem verteld en nog best realistisch in een wereld op zee die je visueel toch vaak met een korreltje zout moet nemen maar daarom niet minder meeslepend is. al is de film religieus getint, echt storen deed het niet want het past wel in dit verhaal. en of ik nu geloof in god na het vertelde verhaal zoals in het begin van de film gezegd werd, dat zal ik nu niet zeggen maar wel dat Life Of Pi een intrigerende, meeslepende, en beeldschone film is geworden en voor mij éen van de beste films van de laatste jaren.

geplaatst op 14 maart 2015, 22:26 uur, permalink
Uitstekende film over een jongeman die schipbreuk lijdt en zijn sloep moet delen met een tijger. De interactie tussen de tijger en de jongen is boeiend om te zien. Een mooi en meeslepend verhaal met een aantal ontroerende momenten. Prachtig in beeld gebracht: kleurrijk, sprookjesachtig en veel mooie plaatjes. Met gemak 4.0 sterren.

avatar van Lof78
geplaatst op 12 april 2015, 16:48 uur, permalink
Ontroerende film! had ook als titel kunnen hebben ''Mowgli op zee''.... het is eigenlijk een kruising van de films; Noach's Ark, Robinson Crusoe en Jungle Book. ***/ sterren

avatar van misterdhdh
geplaatst op 13 april 2015, 17:54 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Normaal niet mijn soort films maar door de positieve commentaar en mooie trailer toch maar eens bekeken, bovendien leek het verhaal me wel leuk en interessant. Heb het boek nooit gelezen dus in dat opzicht kan ik het niet vergelijken. De film sloeg voor mij toch wat tegen. Ik snap zeker dat mensen dit een prachtfilm vinden, maar deze film is niet echt iets voor mij. het verloopt allemaal wat te langzaam. Ik zou de film al veel beter gevonden hebben als hij een halfuurtje minder lang duurde. Het begon na een tijd toch te vervelen, al vond ik het plot met het 2de verhaaltje wel nog een leuk extraatje. Op het acteerwerk kan ik niet veel slecht zeggen, dat was wel goed, al was dit niet het belangrijkste in deze film. Verhaal zelf is ook wel leuk maar het wordt allemaal te lang gerekt. Het beste aan deze film zijn natuurlijk de zeer prachtige natuurbeelden, de special effects en de mooie soundtrack. Film duurde te lang voor mij en is niet mijn favoriete genre, maar de film is zeker niet slecht en er zitten zeer mooie stukken bij.
3/5
***

avatar van tattoobob
geplaatst op 1 mei 2015, 16:05 uur, permalink
Geweldige film die je van het begin helemaal meesleept....visueel een en al een groot feest.
Origineel script en tegelijkertijd ook goed uitgevoerd.
Goed acteerwerk van de hoofdrolspeler.........en een film die nog even na blijft zinderen na het bekijken ervan.
Aanrader.

avatar van Kronos
geplaatst op 3 mei 2015, 13:50 uur, permalink
De digitale krachtpatserij is niet altijd mooi maar wel indrukwekkend. De gebeurtenissen zijn spannend maar slepen wel wat te lang aan. De fabel, de boodschap dus, vind ik nogal stompzinnig.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst op 12 juni 2015, 13:26 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De Bengaalse tijger is geweldig gedaan, de kleuren en de beelden zijn overrompelend, maar deze film is niet hoe ik het gelijknamige boek van Yann Martel heb ervaren, namelijk een ingenieus en spannend overlevingsverhaal. De belerende boodschap aan het begin duurde m.i. veel te lang. Wel heel goed vond ik de band tussen Pi en de tijger Parker; het moment dat de tijger wegloopt op het strand en zonder om te kijken verdwijnt in de jungle... snif, snif... Fisherman's Friends is er niks bij.