MENU

Verenigde Staten / Taiwan
Avontuur / Drama

geregisseerd door Ang Lee
met Suraj Sharma, Irrfan Khan en Ayush Tandon

Het leven van Pi vertelt het ongelooflijke verhaal van Piscine Patel, een zestienjarige Indiase jongen, wiens vader een dierentuin in India heeft. Wanneer de familie besluit het land te verlaten wordt de hele dierentuin ingescheept. Maar het schip vergaat en de enige overlevenden op de reddingssloep zijn Pi, een hyena, een zebra met een gebroken been, een orang-oetang en een tijger van 200 kilo.

avatar van Hannibal
geplaatst op 15 augustus 2013, 13:52 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Daar heb ik het ook niet over. Dat vind ik ook erg goed aan de film. Feit blijft dat wij de versie met de tijger te zien krijgen, en daar zit "de boodschap" toch overduidelijk in.

geplaatst op 15 augustus 2013, 14:02 uur, permalink
Dus het wordt ons toch enigszins opgedrongen vind je? Voor mij is dit geen film waarbij de boodschap op een vervelende manier aan ons wordt opgedrongen. Ik zeg vervelend omdat ik dit toch wel opmaak uit je opmerking. Als je daar niet teveel van aantrekt is het een leuke, spannende film. De boodschap is er, dat klopt. Ook al heb je helemaal niets met religie, het in deze film als onplezierig ervaren vind ik zelf wat overdreven. Maar het is jouw ervaring. Nu geef je ook een ruime voldoende, dus zo erg vind je het denk ik nou ook weer niet. Maar wat jij zegt (over je er niet teveel van aantrekken), komt op mij een beetje cru over. Voorbeeldje: Als ik niets met homo's heb en ik kijk een film waarin homo zijn wordt bejubeld, ga ik niet zeggen.... Als je je daar niet teveel van aantrekt is het een leuke film.
Dat vind ik oneerbiedig.

geplaatst op 15 augustus 2013, 14:13 uur, permalink
Als het echt vervelend was had ik me er wel wat van aangetrokken en had ik een lager cijfer gegeven. Ik zeg alleen dat het veelvuldig wordt aangehaald, maar niet dat het vervelend is.
Ik heb respect voor elke religie, maar heb er persoonlijk niets mee, daar vind ik niets oneerbiedig aan.

geplaatst op 15 augustus 2013, 14:19 uur, permalink
Je zegt: verwijzingen naar God en de link naar de Ark van Noach waren wel iets té veelvuldig en nadrukkelijk aanwezig. Als je daar niet teveel van aantrekt is het een leuke, spannende film Daarom gaf ik dus het homovoorbeeld. Als ik niets met homo's heb, wil niet zeggen dat iedereen dat heeft. Ik weet niet hoe je het precies bedoelt, maar er zijn ook mensen die zich er juist wel wat van aantrekken. Verwijzingen naar God en de link naar de Ark van Noach, dus is het raar om te zeggen dat als je daar niet teveel van aantrekt is het een leuke, spannende film. Althans, dat vind ik.

geplaatst op 15 augustus 2013, 14:23 uur, permalink
Hannibal schreef:

Prima, maar dan nog is het vrij cru om te zeggen: Als je daar niet teveel van aantrekt is het een leuke, spannende film. Want er zijn ook mensen die de boodschap juist bemoedigend of inspirerend vinden, dus die trekken zich er juist wel wat van aan. Maar goed, laat maar....

geplaatst op 15 augustus 2013, 14:30 uur, permalink
Jaco, dat zei ik inderdaad in mijn recensie en dat geldt dus voor mij. Persoonlijk. Natuurlijk zijn er mensen die de verwijzingen prachtig vinden. Ik vind dat nou nét iets minder, omdat het mij niet aanspreekt, tsja... kan toch?

Bovendien vind ik jouw vergelijking met homo's raar. Wat bedoel je met "Als je niets met homo's hebt"? Hoe kun je "iets" of "niets" met homo's hebben? "Homo zijn" is geen levensbeschouwelijke overtuiging wat religie wel is. Ik heb respect voor iedereen die mijn respect verdient, of hij nou homo is of niet, in welke God hij of zij ook gelooft.

geplaatst op 15 augustus 2013, 14:32 uur, permalink
Hannibal schreef:
Jaco, dat zei ik inderdaad in mijn recensie en dat geldt dus voor mij. Persoonlijk. natuurlijk zijn er mensen die de verwijzingen prachtig vinden. Ik vind dat nou nét iets minder, omdat het mij niet aanspreekt, tsja... kan toch?

Nog één ding en dan stop ik: Als je alleen dit had gezegd: Verwijzingen naar God en de link naar de Ark van Noach waren (voor mij) wel iets té veelvuldig en nadrukkelijk aanwezig, dan komt het wel wat prettiger over.

Ik vergelijk het niet met homo's *:|* Het is een situatieschets. Als ik niets met homo's heb (zoals jij niets met religie hebt) en ik kijk een film waarin homo zijn wordt bejubeld, ga ik niet zeggen.... Als je je daar niet teveel van aantrekt is het een leuke film zoals jij dat dus doet bij religie. Is het dan niet beter om te zeggen: Verwijzingen naar God en de link naar de Ark van Noach waren voor mij persoonlijk wel iets té veelvuldig en nadrukkelijk aanwezig.

kappeuter (moderator)
geplaatst op 15 augustus 2013, 20:48 uur, permalink
Geruzie en offtopic verwijderd.
Houd de discussie puur inhoudelijk, en respecteer andermans mening.

avatar van VincentL
geplaatst op 27 augustus 2013, 20:07 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Life of Pi

20 december 2012. Helaas kan ik deze film dus niet meer rekenen in mijn zoektocht naar de klapper van 2013. 11 daagjes te vroeg is toch echt 11 daagjes te vroeg. Desondanks kon mij dat niet weerhouden om hem te zien. Ik mag mijzelf gelukkig prijzen dat ik eindelijk weet hoe ik op mijn tv 3D kan afspelen, en dan niet dat goedkope 2D omgezet naar 3D, want dat is ruk, nee: echt geschoten 3D film. Dat was misschien wel het beste en mooiste aan deze film...

Life of Pi brengt een simpel verhaal met een schitterende uitwerking. Een relatief gewoon begin met een terugblik. Daar keek ik niet van op. Het daarop volgende verhaal is allemaal niet bijster spectaculair, maar leuk om te zien. Schitterende scènes op zee en dan met name 's nachts. De zekere spanning met de Bengaalse Tijger aan boord geeft ook reden tot vermaak. Het is allemaal nogal cliché, dat wel, maar schitterend om naar te kijken. Het uiteindelijke einde is wat afgezaagd, beetje moralistisch maar plezant.

Wie valt er nog te noemen na Suraj Sharma? De man is samen met Irrfan Khan de hele tijd in beeld eigenlijk. Om toch even met de laatste te beginnen.
Irrfan Khan speelt niet super eigenlijk. Zijn begin vond ik zeer zwak. Daarna klimt hij wel wat in de film, maar komt te weinig voor om echt te knallen.
Sharma weet daarentegen bijna de gehele film te overtuigen. Zijn tijd in beeld is goed ingevuld. Een afwisseling van angst, woede, wanhoop en geloof zet hij goed neer. Hij weet tot het einde te boeien. Dat einde zelf (in het ziekenhuis) vind ik iets minder, te moralistisch ook weer.

De film ziet er werkelijk schitterend uit. De mooiste beelden werden toch echt 's nachts geschoten. De zee weet continu te boeien. Net zoals in Cast Away is het toch fascinerend om het zo te zien. In combinatie met de simpele muziek er bij is het gewoon puur genieten. Visueel een pareltje. Ook in India ziet alles er gelikt uit. Schitterend!

Life of Pi heeft de pech om in 2012 uitgegeven te zijn, anders had het echt de knaller van 2013 te kunnen worden. Gewoon schitterend om te kijken. Zeker doen!

avatar van rubinhabers
geplaatst op 1 september 2013, 18:51 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Heartless schreef:
Geweldige film! Mensen die denken dat een tijger een geit niet door een hek getrokken krijgt moeten nog even achter hun oren krabben, want zodra de botjes gebroken zijn kan je met heel veel kracht (wat een tijger heeft) dat echt wel voor elkaar krijgen.

Nog een leuk weetje: Pi zou 227 dagen op zee zijn geweest. Deel 22 door 7 en je krijgt?? Inderdaad ja, Pi! 3,14!

Ik kan me voorstellen dat sommigen dit een saaie film vinden, maar heel veel mensen hebben het over 'Onrealistisch, een jongen die met een tijger in een bootje overleeft), maar dan heb je geloof ik toch echt de film niet begrepen.

Dit is hoe ik denk dat het echt gegaan is;

Er worden 2 verhaallijnen verteld. Maar er is natuurlijk maar 1 waarheid. Eerst 't verhaallijn met de dieren (hyena, zebra, oerang oetan en tijger), vervolgens op 't eind pas 't verhaallijn met de mensen (de kok = hyena, zebra = chinese jongen, oerang oetan = Pi's moeder en de tijger = Pi zelf.

De kok vermoordt als eerst het chinese jongetje en vervolgens Pi's moeder. Pi vermoordt de kok. Pi vermeld in de film 'Hunger will make you do strange things', iets in die zin. Het 'eiland' was, geloof ik, gewoon de boot. Hij heeft uit survivalinstict (waar de tijger symbool voor staat in deze film - de tijger is Pi's survivalmodus) de kok, de chinees en zijn moeder opgegeten (dit zijn de wortels van het eiland die hij eet - vandaar ook de tand die hij vind, wat hem afschrikt en hem zijn reis doet voortgaan). De tijger kijkt niet om naar Pi wanneer ze strandden, omdat Pi niet langer zijn survivalinstict nodig heeft. Hij heeft het gehaald, is gered, dus de tijger kan vertrekken.

De hele film draait erom dat wij mensen speciaal denken te zijn, maar wanneer we moeten overleven we echt niet anders zijn dan wilde dieren. Wat ze met het hele religie gebeuren bedoelen is dat God altijd van je houdt en dat je alleen een tevreden leven kan leiden als je je innerlijke tijger temt. Dit betekend dus dat je tevreden moet zijn met je HELE zelf. Dus ook de slechte dingen, zoals kannibalisme uit overleving. Dit was de wijze les van zijn vader, die hij kreeg toen hij die geit vastketende aan 't hek. En daarom zei hij ook 'Zonder die wijze les van mijn vader had ik het nooit overleefd. De hele film worstelt hij met zichzelf (de tijger). Hij moet overleven, maar hij wilt tegelijkertijd trouw blijven aan zijn geloof. Hij ziet geen andere optie dan de mensen in de boot te verorberen wanneer hij 't teken van God ziet (het eiland in de vorm van Vishnu) en laat dus uiteindelijk z'n innerlijke tijger los (op de kok, chinees en zijn moeder) puur uit overleving.

Zo heb ik het beleefd. En daarom vind ik het 5 sterren waard, want allemachtig, wat een prachtfilm. Zoveel meer dan het lijkt.

Na deze recentie gelezen te hebben de film nog beter begrepen en ook mijn stem van 4.0 naar 4.5 verhoogt.

Geweldige film!

avatar van panax
geplaatst op 8 september 2013, 11:48 uur, permalink
schitterende film,
prachtige plaatjes
heel mooi verhaal,bijzonder origineel!!

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 19 september 2013, 14:29 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Visueel overdonderd, bijna té mooi (de walvis, de vliegende vissen inclusief verspringende aspect-ratio, de potvis die in tientallen dieren uiteenspat, de stokstaartjes – het is allemaal wel een beetje veel van het goede). Verhaaltechnisch zien sommige mensen hierin de kracht van de menselijke geest om schier onoverkomelijke obstakels (schipbreuk, wanhoop en een tijger) te overwinnen, maar het zit toch ook wel dicht tegen een jongensboek aan. En aangezien de religieuze aspecten niet aan mij zijn besteed blijft hier een film over die prachtig is om naar te kijken, maar of dat voldoende is om mijn waardering over bijvoorbeeld zes maanden ook nog op de huidige 3½* te houden weet ik niet.

avatar van EliasZ
geplaatst op 5 oktober 2013, 12:22 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Prachtige film, schitternde beelden, goed geacteerd maar helaas geen topper.

Ik twijfel nu alleen wel heel erg welk verhaallijn ik moet geloven? Ik lees hier dat het tweede verhaal het juiste is (De kok, de matroos, de moeder en hijzelf). Er wordt gezegd dat die het verhaal met de tijger is verzonnen om het mooier te laten lijken.

Maar waarom zou die dit verzinnen? Voor de schrijver oke, maar op het moment dat die in het ziekenhuis net is hersteld en er wordt gevraagd om zijn verhaal vertelt die het eerste verhaal met de tijger. Het lijkt me zeer sterk dat je op dat moment zo een verhaal kunt verzinnen en waarom zou die liegen? Zo onrealistisch is het ook niet dat die beesten op het reddingsboot terecht zijn gekomen.
Ik denk dus dat die juist het tweede verhaal als metafoor gebruikt, wat denken jullie?

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 5 oktober 2013, 13:13 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik denk dat je die tweede verhaallijn ook alleen maar hoeft te geloven als je op zoek bent naar een zuiver reële (reëel mogelijke) verklaring. In principe kun je volgens mij deze film gewoon beschouwen als een (sprookjesachtig, of magisch, of magisch-realistisch, of gefantaseerd) verhaal over een jongen, een tijger en een reddingsboot zonder de latere tweede verhaallijn daarbij van invloed te laten zijn – tenzij je de psychologie belangrijker vindt dan de magie.

geplaatst op 14 oktober 2013, 11:03 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Wat een prachtige film! Met een inhoud die je aan het denken zet. Twee keer een verhaal die in wezen gelijk zijn. Maar anders verteld. "Het mooiste is het verhaal met de dieren". Je hoeft niet gelovig te zijn (of misschien juist beter van niet!) om deze kijk op de bijbel, god en geloof te kunnen waarderen. Ik ben overigens zelf niet gelovig, maar wel "zo" opgevoed. Dankzij de verhaallijn met de dieren heeft Pi de schipbreuk overleefd. Door de werkelijkheid een andere kijk te geven, zonder de feiten te verdraaien.

avatar van Turbodevil
geplaatst op 18 oktober 2013, 23:27 uur, permalink
Enkele mooie beelden zeker ook in 3d, maar wat een saaie film zeg.

avatar van MRDammann
geplaatst op 17 november 2013, 2:21 uur, permalink
Life of Pi is een prachtige, betoverende film, maar geniaal is hij niet. Daarvoor heeft het te weinig om het lijf. Het verhaal is prachtig, maar de film komt jammer genoeg heel lang op gang. Het einde vond ik ook niet erg bevredigend, ik had dit zelf anders gedaan. Kijk hem zelf, want dat is hij zeker waard! Prachtige kleuren, vooral als er gefilmd op zee wordt, goed acteerspel, en de dieren zijn prachtig. Ik heb geen idee welke echt en nep zijn. Kortom, mooie film.

avatar van Hell's Kitchen
geplaatst op 18 december 2013, 9:45 uur, permalink
Echt onvoorstelbaar dat een film als deze slechts een 3,61 als gemiddelde heeft.
Deze film bevat werkelijk alle ingrediënten die een goede film moet hebben. Het heeft in de eerste instantie een geweldige opbouw. Je leert het hoofdkarakter op een goede manier kennen en als hij zich eenmaal op zee bevind wordt de film alleen maar beter, beter en beter.

De visuele effecten zijn werkelijk oogverblindend mooi en de bijzondere relatie die op het vlot ontstaat wordt werkelijk op een prachtige manier uitgewerkt. Ook over het einde kan ik niets minder dan uitermate positief zijn. Het biedt stof tot nadenken en is daarnaast erg indrukwekkend.

De scene op het vleesetende eiland is een beetje vreemd, maar niettemin erg fascinerend.

Ik was eerst vanplan om een 4,5 te geven maar na het zien van dit belachelijke gemiddelde heb ik besloten om de volle mep te geven.
Prachtige film!

geplaatst op 18 december 2013, 10:16 uur, permalink
Hell's Kitchen schreef:
Dat slaat nergens op natuurlijk. Een gemiddelde is slechts een rekensom, liegt nooit en draait bovendien niet alleen om jou; slechts voor een heel heel klein deel dus. Zelfs als de film 1* gemiddeld had, so what? Alsof ie dan minder wordt voor jou. Als we allemaal onze stem zouden gaan baseren op gemiddeldes kunnen we het stemmensysteem net zo goed afschaffen.

avatar van Hell's Kitchen
geplaatst op 18 december 2013, 11:24 uur, permalink
MJ_DA_MAN schreef:
Dat slaat nergens op natuurlijk. Een gemiddelde is slechts een rekensom, liegt nooit en draait bovendien niet alleen om jou; slechts voor een heel heel klein deel dus. Zelfs als de film 1* gemiddeld had, so what? Alsof ie minder wordt voor jou. Als we allemaal onze stem zouden gaan baseren op gemiddeldes kunnen we het stemmensysteem net zo goed afschaffen.

Toen ik dit gemiddelde zag dacht ik nog eens na over mijn stem en zag toen eigenlijk geen reden om geen vijf sterren te geven. Als ik mankementen zag in de film en toch vijf sterren zou geven omdat ik het niet eens was met het gemiddelde, ja, dat zou inderdaad nergens op slaan. Maar na het zien van een gemiddelde nog eens nadenken over je cijfer en achteraf geen reden zien om dit niet te verhogen, daar lijkt mij niets mis mee.

geplaatst op 18 december 2013, 11:27 uur, permalink
Je zei eerst je stem verhoogd te hebben omdat je het totaalgemiddelde te laag vond. Nu geef je ineens andere reden op. Zelf weten natuurlijk, het is jouw stem.

avatar van Pieter Montana
geplaatst op 23 december 2013, 12:12 uur, permalink
Weet u waar ik een hekel aan heb? Religie. Weet u waaraan ik een nog grotere hekel heb? Deze eigentijdse rage om jezelf dan maar een Oosterse religie aan te meten omdat daar op het eerste zicht verbondenheid met de natuur wat meer centraal staat. U kent sowieso wel iemand die in dat rijtje past. Zo iemand die vanaf dat hij je de woorden stress/druk op m'n werk hoort zeggen, meteen komt aandraven bij je met een brochure over de plaatselijke yogales. Daar is absoluut niets verkeerd mee. Ik sta open voor vrijwel alles. Ik waardeer zelfs de sitarcatalogus van de Beatles. Maar wat je tegenwoordig krijgt, is zo'n gekloofde melige versie van hindoeïsme, samengesteld door mensen die een half blad hebben gelezen over de religie en louter dat natuur en rustaspect er van opnemen en zichzelf dan hindoe noemen. Shoppen tussen religies, bah. Natuurgevoel doen we in de kar, dat kastensysteem laten we maar in de rekken liggen. Misschien is dit zeer bekrompen van me, maar ja, je weet wel. Ik heb stress en het is druk op mijn werk.

Dat neemt niet weg dat religie een zeer interessant onderwerp kan zijn voor een film (zie Becket, A Man for All Seasons, etc). Ik zou dan ook nooit een film met opzet neersabelen gewoon omdat ze over religie handelt. Noch zou ik een film over atheïsme zomaar de hoogte in prijzen. Maar hoe religie in deze film aangereikt wordt, is echt wel beneden alle peil. Zonder enige nuance, blijft Lee maar vermoeiend op de religieuze boodschap hameren. Alsof het hoofdpersonage zijn verhaal tegen een kind aan het vertellen is. Het had subtieler geweest mocht hij mij gewoon persoonlijk met de Veda-geschriften hebben neergeslagen, roepend "which story is better?!".

En wat is de religieuze boodschap? Immers, this story will make you believe in God. Als je je film zo laat beginnen, dan voel ik me uitgedaagd. Ik wil best m'n "suspension of disbelief"-machine wat meer inschakelen om me te doen verrassen. Maar als je zo'n grote bewering durft maken op zo'n doordrammende wijze, kun je maar beter met zeer straffe bewijzen aankomen. Echter, we zijn nu een dag later en ik zie nog altijd niet in waarom dit verhaal me in God zou moeten doen geloven. Wat zien we immers? Pi vertelt een verhaal dat een leugen is. En mocht het waar zijn, toont het alleen maar aan hoe je op rationale wijze op een boot kan zitten met een tijger (trainen met fluitje, zeeziekte tegengaan, vis vangen, etc).

En als ik deze vaardigheden heb dankzij God, moet ik diezelfde baardmans ook nog bedanken om mij zo te testen. Want God test me immers. Hij neemt me mijn ouders af, mijn broer, etc in een vreselijk bootongeluk. Maar omdat God dat nog maar kattenpis vindt, zal hij me ook nog eens 200 dagen op zee laten ronddobberen. Achteraf zal ik wel een verdomd goed verhaal hebben, waar misschien een roman kan inzitten. Deze zal dan hopelijk mooi gerecenseerd worden in die lifestyle tijdschriften die iets te nadrukkelijk bij eenzame huisvrouwen op de koffietafel liggen. Volgens mij is volwassen Pi dat soort man dat je wel eens op een universiteitscampus verdwaald ziet rondlopen, bewerend dat hij God heeft gezien op een berg of in zijn geroosterd brood.

Maar goed, als je je eenmaal over dat religieuze geneuzel kan zetten (oh wacht, daar zijn de cliché zonnestraaltjes in de storm), dan kan je ook wel van de film genieten. De film bevat een zeer knap arsenaal aan CGI-effecten, met de tijger uiteraard voorop. En hoe verdomd leuk zag die oom van Pi er wel niet uit? Een film over de doldwaze avonturen van Mamji in het zwembad van Parijs lijkt wel op zijn plaats. 2,5*

avatar van Decec
geplaatst op 27 december 2013, 23:29 uur, permalink
Een mooie avontuur/drama/fantasy film...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi gemaakte Fantasie...
Heel mooi landschap (avontuur)...
Perfect camerawerk...

avatar van Parisa
geplaatst op 3 januari 2014, 0:12 uur, permalink
Gelukkig nieuw (film)jaar allemaal.
Mijn eerste ‘slachtoffer’ dit jaar is deze film. Vanwege alle goede dingen die ik erover had gehoord zou dat geen slechte keus moeten zijn.

Van mooie, kleurige plaatjes kijken (waar de film ook om bekend zou zijn) van dieren en natuur kwamen we steeds verder in het verhaal terecht.
Bij de schipbreuk kon ik wel goed zien waar men de mosterd voor die scenes vandaan had gehaald: Titanic. Dat was wel even jammer. De effecten van de schipbreuk, en nog heel wat andere dingen later, zagen er op de flatscreen niet zo mooi uit als ze vast wel in de bios gedaan hadden. De tijger en de andere dieren waren dan weer wel mooi en geloofwaardig gemaakt.
De film probeert vanwege geloof een diepere indruk te maken, maar eigenlijk is het gewoon een mooi (behalve sommige 3D effecten) uitziende avonturen/drama film.

Pi werd in alle leeftijden prima vertegenwoordigd. En ook met alle andere bijrollen was niets mis. Voor het even waarin we ze te zien waren dan. ‘Pi’ had als tegenspelers in het verhaal natuurlijk voornamelijk te maken met dieren uit een doosje, en dat kan gemakkelijk zijn voor een acteur of juist niet. Het zag er wel natuurlijk uit.

Ik vond hem mooi, jammer dat er geen -3D vriendelijke versie van is gemaakt voor tv. Het is best wel een arty-farty achtige film, die het verhaal gebruikt om mooie plaatjes te laten zien. Het loopt daarbij niet weg voor gevoelens maar het had allemaal nog veel dieper en indringender gekund. Met het risico dat het geen groot succes geworden was, uiteraard.

geplaatst op 11 januari 2014, 12:51 uur, permalink
Een zeer originele avonturenfilm.Nog nooit eerder zoiets gezien. Een bijzondere film met ingrediènten als angst, spanning, hoop, verdriet, wanhoop, paniek maar ook met rust en kalmte.

De film is naar mijn inziens een terechte winner van 4 academy awards. De manier waarop gefimd is, is subliem. Prachtige beelden in het begin van het betoverende India en even later op de oceaan. Ik vraag me af hoe ze dat in godsnaam hebben gedaan met al die dieren. Het komt in iedergeval als echt over. Petje af. Soms heeft de film ook wel iets weg van een mooi sprookje...Leuke film voor bijvoorbeeld op een regenachtige zondagavond...Super, super, super!!!

avatar van Peterke!
geplaatst op 11 januari 2014, 13:49 uur, permalink
Ik ga hier heel kort over zijn... dit is één van de meest zielige, waanzinnige en mooiste films die ik ooit gezien heb!

avatar van Dievegge
geplaatst op 27 januari 2014, 8:40 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een grandioos visueel spektakel, met het spel van het licht in het water enz. Bij de dvd zit een documentaire over de technische achtergrond. De hyena is bv. animatie wanneer je hem samen met de jongen ziet, maar een echte hyena in een zevental close-ups. De vliegende vissen werden gegooid maar zouden tegelijk een soort elektronisch brein hebben - ik heb het niet allemaal in detail begrepen, maar het geeft een idee hoe ver ze zijn gegaan.

Ik heb ook het boek gelezen, wat helpt om te begrijpen waarom Pi twee versies van hetzelfde verhaal vertelt. De kok (hyena) heeft de matroos (zebra) en zijn moeder (orang-oetan) opgegeten. Vervolgens heeft Pi de kok vermoord en opgegeten. De versie met de dieren is een symbolische weergave, omdat hij zich schaamt voor zijn kannibalisme. De tijger staat symbool voor de dappere versie van Pi zelf. Het is niet toevallig dat de tijger een groot deel van het verhaal onder het zeil verborgen is. In Mexico wandelt hij zomaar weg, waarna er nooit meer wat van is vernomen.

Het is een moderne versie van Robinson Crusoe. Daarin zit een gelijkaardige religieuze boodschap: dat je je in uiterste nood kunt verlaten op God. Overigens kun je een rechtlijnige atheïst zijn en toch deze film waarderen.

avatar van Pim1993
geplaatst op 30 januari 2014, 1:13 uur, permalink
Lekker zeuren hier, ik vind dat er teveel Franse namen in de film voorkomen!

verder was hij prima

avatar van wendyvortex
geplaatst op 1 februari 2014, 12:03 uur, permalink
Tamelijke mooie beelden in een soort van hyper-dreamlike-realisme, maar het verhaal ademt nogal wat new age (laten we de leukste stukjes uit een paar religies pakken zonder dat we alle vervelende lastige en nare issues meenemen) en die reddingsboot had misschien 10 minuten korten kunnen duren.
Kan me heel goed voorstellen dat het in 3D allemaal nog groter visueel plezier oplevert, maar helaas moest ik het gewoon 2D doen, dan blijft de film ook prima overeind, maar Disney is nooit heel ver weg.

avatar van Gruffalo
geplaatst op 9 februari 2014, 20:46 uur, permalink
Tja, het ziet er allemaal erg mooi uit. Maar sorry, voor mij is het allemaal veel te gelikt. Het boek gelezen, vond ik erg mooi. Maar als film valt hij me tegen. In het boek is er nog een zekere afstandelijkheid aanwezig. In de film verliest het verhaal wat van zijn mysterie, wat ik erg jammer vind. De scènes worden met een goede dosis drama uitgespeeld. Met de sfeer slaat deze film voor mij de plank mis. Te kleurrijk, te sprookjesachtig. Niet mijn ding. Verder geen slechte film ofzo, ik kan me goed voorstellen dat dit mooi gevonden wordt.

avatar van galaxydriver32
geplaatst op 15 februari 2014, 2:27 uur, permalink
Ongelofelijk! Zo'n mooie film! Ik ben een beetje sprakeloos eigenlijk... Er zitten ook zulke mooie scenes in, prachtige beelden! Deze film heeft me geraakt!

avatar van MichaelMovie
geplaatst op 5 maart 2014, 23:21 uur, permalink
Een mooie aparte film die visueel zeer sterk is.
Tijdens het eerste half uur denk je: waarom gaat het hier constant over die religies en wat is me dat een saaie bedoening...
Vanaf dat de boot in het verhaal voorkomt, wordt alles stukken beter en is het een film die je niet meer zal loslaten.
Echt wel een ontroerend film met een mooi verhaal en mooie beelden...

geplaatst op 8 april 2014, 11:51 uur, permalink
Een erg goede film. Het verhaal van de film is ietwat simpel, maar wordt sterk uitgewerkt. Het sterkste aan de film is het visuele aspect. De scenes op zee, het eiland, de dieren, enz. Alles ziet er schitterend uit. Normaal vind ik CGI-dieren niet overtuigend overkomen, maar hier leek de tijger levensecht. Ook de gevaren en wonderen op zee worden prachtig getoond, en zijn bovendien ook spannend. Het mooiste aan de film vind ik de band die tussen de jongen en de tijger ontstaat. Voor de rest vliegt de speelduur om en is de film gedaan voor je het weet, wat altijd positief is. De acteerprestaties waren sterk. de muziek is niet speciaal, maar ook niet verkeerd. Ik ben aangenaam verrast door deze film. Een 4.5* is misschien wat hoog, en ik vrees dat het bij een volgende kijkbeurt minder zal worden, maar voor nu blijven ze gewoon staan.