Side by Side (2012)
Genre: Documentaire
Speelduur: 99 minuten / 56 minuten (ingekorte tv-versie)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Christopher Kenneally
Met onder meer: Martin Scorsese, David Fincher en Keanu Reeves
IMDb beoordeling: 7,6 (13.705)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Side by Side
"Can film survive our digital future?"
Films werden altijd opgenomen, bewerkt en geprojecteerd met behulp van fotochemische film. Maar in de loop van de laatste twee decennia is er een digitaal proces gecreëerd dat de strijd aan ging met het conventionele film maken. In deze documentaire wordt ingegaan op deze revolutie. Middels interviews met regisseurs, cineasten, filmstudenten, producenten, redacteuren en exposanten worden alle aspecten van het filmmaken tegen het licht gehouden. Wat is er gewonnen, wat is er verloren en wat zal de toekomst ons brengen?
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf / Host
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Video's en trailers
Reviews & comments
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Fijn .
Kijk hier erg naar uit. Ikzelf ben een groot voorstander van digitaal, brengt veel meer mogelijkheden met zich mee en het is allemaal mooier en beter. Ook heeft de filmwereld de laatste jaren enorme vooruitgang meegemaakt en die combinatie met deze technische revolutie kan wel heel veel moois gaan brengen.
John Milton
-
- 21535 berichten
- 11706 stemmen
Ben erg benieuwd, hou altijd wel van dit soort mediumbeschouwende docu's. Altijd interessant om te horen wat grootmeesters als dit erover te zeggen hebben.
Gaat vermoed ik wel een lastige worden om aan te komen op korte termijn....
jarno1975 (moderator series)
-
- 10800 berichten
- 2730 stemmen
Buiten een stel filmfestivals en een enkele screening in de VS is dit nog niet uitgebracht naar mijn weten.
brawljeff
-
- 2772 berichten
- 3159 stemmen
Erg mooie documentaire. Veel geleerd over verschillende soorten camera's en opslagmethodes. Geinig om te zien hoe er een soort oorlog is tussen regisseurs. Christopher Nolan haat elk soort innovatie (CGI, Digitaal, 3D), terwijl George Lucas en James Cameron alles wat nieuw is gelijk omarmen.
4*
brawljeff
-
- 2772 berichten
- 3159 stemmen
@John Milton
Heb hem gedownload. Volgens mij komt hij niet op dvd of zo, dus leek mij de beste oplossing. Neem aan dat ik hier geen link mag zetten. Gewoon even zoeken dus
jipt
-
- 3414 berichten
- 3149 stemmen
Erg mooie documentaire. Veel geleerd over verschillende soorten camera's en opslagmethodes. Geinig om te zien hoe er een soort oorlog is tussen regisseurs. Christopher Nolan haat elk soort innovatie (CGI, Digitaal, 3D), terwijl George Lucas en James Cameron alles wat nieuw is gelijk omarmen.
4*
Grappig want vind Nolan vooral een erg ouderwets regisseurtje terwijl Cameron juist een geweldig innovatief regisseur is. Verkies Cameron daarom ook honderd maal boven Nolan. Snap ook niet waarom je niet met je tijd mee zou willen gaan.
Zag wel in de trailer dat Lynch die ik zelf ook hoog in het vaandel heb ook weinig positief is over Digitaal.
En Lucas moet het gewoon bij productie houden want regisseren is niet z'n sterkste kant.
Waar heb je deze trouwens gezien?
brawljeff
-
- 2772 berichten
- 3159 stemmen
@jipt Zie aantal berichten hierboven. Thuis dus.
Ben het wel met je eens op het gebied van digitaal. Het heeft nu echt geen zin meer om op film te schieten, gewoon digitaal gaan werken dus Nolan! Maar toch verkies ik hem boven Cameron. Nolan is van de Imax en Cameron van de 3D films: Dan vind ik dat eerste toch een stuk vetter! En het gebruiken van gigantische filmsets vind ik ook een stuk interessanter dan alles CGI via de computer ontwerpen.
John Milton
-
- 21535 berichten
- 11706 stemmen
Ik vind Cameron een geweldig innovatief regisseur, maar ik verkies Nolan ook boven Cameron. Wat Brawljeff zegt geldt in die zin ook voor mij, ik vind 3D in de huidige staat geen toegevoegde waarde ... Innovatie verlegd de grenzen van film, maar het is niet noodzakelijkerwijs zo dat waar de innovatie plaatsvind ook de beste films gemaakt worden.
Ik ben blij dat Cameron er is, blij dat digitale revolutie er is, en ik ben tegelijkertijd minstens zo blij dat er òòk een Nolan is
John Milton
-
- 21535 berichten
- 11706 stemmen
Side by Side is een documentaire die het medium film zelf in beschouwing neemt, waarin vragen gesteld worden over de toekomst van het medium in het digitale tijdperk. Verdwijnt celluloid of zal hier altijd een plaats voor zijn? Producer Keanu Reeves interviewt een keur aan filmmakers zoals Scorsese, Lynch, Nolan, Von Trier, Boyle en vele andere mensen uit de filmwereld over hun mening over digitale cinematografie.
Bij mijn weten is al deze informatie voor het eerst op één plaats bijeen in documentairevorm en het geeft een uitstekend overzicht hoe een aantal belangrijke filmmakers er tegen aan kijken. Tevens wordt een globale indruk gegeven van de weg die digitale cinema tot op heden heeft afgelegd. Het nadeel is dat Side by Side toch wel een beetje door ons, voor ons-film is geworden: behalve enorme filmliefhebbers kan ik me niemand voorstellen die dit ook maar iets zou interesseren, daar is het onderwerp te specifiek voor en ligt het talking head-gehalte te hoog. Maar goed, het feit dat hij voor een select publiek gemaakt is, maakt een documentaire niet minder goed. Van tevoren wordt immers duidelijk gesteld wat de documentaire beoogt en dit wordt volledig waargemaakt. Toch, het ontbreken van een èchte wow factor en het misschien net iets tè afgebakende onderwerp (zelfs voor een filmliefhebber) houden hem van een 4 sterren waardering af. Maar wat Side by Side doet, doet hij goed.
Aangeraden voor filmliefhebbers die zich ook in de technische aspecten interesseren.
kappeuter (crew films)
-
- 72556 berichten
- 5771 stemmen
6 en 9 november te zien in De Balie en Het Ketelhuis in het kader van de Amsterdam Film Week
John Milton
-
- 21535 berichten
- 11706 stemmen
maandag 19 November 19.30 uur in Groningen in het kader van het Home | ADHD Filmfestival - adhdfestival.nl
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
En woensdag 21 november nog een keer te zien in de RKZbios: 20:00 uur
jipt
-
- 3414 berichten
- 3149 stemmen
@jipt Zie aantal berichten hierboven. Thuis dus.
Ben het wel met je eens op het gebied van digitaal. Het heeft nu echt geen zin meer om op film te schieten, gewoon digitaal gaan werken dus Nolan! Maar toch verkies ik hem boven Cameron. Nolan is van de Imax en Cameron van de 3D films: Dan vind ik dat eerste toch een stuk vetter! En het gebruiken van gigantische filmsets vind ik ook een stuk interessanter dan alles CGI via de computer ontwerpen.
Ben ik het absoluut niet mee eens. Cameron is meer van IMAX en Nolan meer van de averege actie films die je net zo goed in een normale bioscoop kan zien (liever IMAX). Cameron heeft de hele IMAX-experience opgezet. Cameron's film Aliens of the Abyss was in IMAX voordat de hele IMAX-hype nog op gang moest komen. Dat Nolan's Inception en DKR toevallig in IMAX zijn uitgekomen komt enkel door het feit dat het big-budget films zijn.
Cameron heeft zelfs nog Titanic in IMAX gere-released (helaas niet in NL), zegt toch veel over zijn aanhang aan IMAX. Denk niet dat het Nolan veel kan schelen of zijn Batman films in IMAX waren of in de normale bios.
Kortom, Cameron is zowel een pionier in IMAX en 3D en Nolan's actiefilms zijn vrij standaard, en geloof me, zijn films zijn net zo goed met de computer gemaakt.
jipt
-
- 3414 berichten
- 3149 stemmen
Interessante reis door de geschiedenis van de camera maar had zo een half uur korter gekund, had beter de versie van 56 minuten kunnen kijken want over elke cinematografische innovatie geven minstens 10 filmmakers hun mening en dat is een beetje veel van het goede. 2,5*/3* omdat het interessante stof is.
Koen87
-
- 437 berichten
- 1244 stemmen
Best een leuke documentaire voor en door filmmakers/filmfans. Laatste quote blijft me toch het beste bij.
"Everything comes down to one thing, if you do something with your hear, do something that you are convinced of and feel about it, it doesn't matter what you are using"
james_cameron
-
- 5945 berichten
- 9096 stemmen
Uitstekende documentaire, waarin de overgang van celluloid naar digitale cinema onder de loep wordt genomen. Voor- en tegenstanders van de nieuwe digitale revolutie komen aan het woord. Een enthousiaste Keanu Reeves intervieuwt op onderhoudende wijze een grote reeks invloedrijke regisseurs, variërend van James Cameron en George Lucas tot mensen als David Lynch en Steven Soderbergh. Dit alles doorspekt met geweldige filmfragmenten. Een echt oordeel blijft uit; wat is nu beter, celluloid of digitaal? Men zal het hierover waarschijnlijk nooit eens worden.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Een echt oordeel blijft uit; wat is nu beter, celluloid of digitaal? Men zal het hierover waarschijnlijk nooit eens worden.
Feit is wel dat -zoals aangehaald in de docu- de grote film kamera-fabrikanten (ARRI, Panavision, Aaton) gestopt zijn met de productie van (analoge) film kameras te gunste van digitale kamera's.
Iemand zei in de docu dat binnen 5 jaar film is ingehaald door digitaal. Ik denk dat binnen 10 jaar film een niche formaat is. De vraag wat beter is, film of celluloid, zal simpelweg verdwijnen omdat film verdwijnt (al kan er nog een beperkte toekomst zijn voor film als storage medium).
Stephan
-
- 7788 berichten
- 1363 stemmen
Een echt oordeel blijft uit; wat is nu beter, celluloid of digitaal? Men zal het hierover waarschijnlijk nooit eens worden.
Een oordeel wat beter is blijft dan wellicht uit, maar dat celluloid uitsterft wordt keihard bewezen doordat bedrijven als Panavision en Arri geen filmcamera's meer ontwikkelen, enkel nog digitale camera's.
Archivering is eigenlijk nog het enige waar film nog 'toekomst' heeft.
John Milton
-
- 21535 berichten
- 11706 stemmen
Ik heb me er recentelijk wat meer in verdiept voor een themafestival in Groningen, analoog vs digitaal. Een half uurtje daarop googlen kan ik van harte aanraden. De plekken waar bijv film ontwikkeld wordt sterven ook snel uit.
Wel heeft digitaal een aantal enorme bezwaren, zo is het bij archivering stukken duurder. Er is hier een diepgaand en uitgebreid onderzoek naar gedaan door (of in opdracht van) The Academy. Wie deze docu interessant vind moet dat eigenlijk even doorbladeren, m.n. inleiding en conclusie. registreren is 10 seconden werk.
Mindreader
-
- 83 berichten
- 118 stemmen
Ik denk dat je redelijk makkelijk een oordeel kunt vellen hierover. Als je alle voor- en nadelen naast elkaar zet, wint digitaal met groots gemak. Waarom? Het is simpelweg veel praktischer, je kunt er gewoon veel meer mee. Maar celluloid heeft net weer dat ene, misschien wel belangrijkste, voordeel. Namelijk dat het qua beeld kwalitatief beter is. Het is maar net waar de regisseur en cameraman voor willen gaan.
Zolang het maar goed toegepast wordt, heb ik zelf geen enkele voorkeur. Met celluloid kun je eigenlijk nooit de mist in gaan, terwijl er zat digitaal geschoten films zijn die falikant zijn mislukt. Een mooi voorbeeld hiervan is Public Enemies van Michael Mann, nota bene een film van 100 mln dollar.
Feit blijft wel dat film idd aan het uitsterven is. De grote fabrikanten zijn volledig gestopt met de productie van filmcamera's en zijn compleet overgegaan op het produceren van digitale camera's.
Verder vond ik dit maar een matige docu. Onderwerp is interessant, maar als je Lynch in slechts 2 korte stukjes hebt zitten, dan zit je al direct fout.
russo
-
- 247 berichten
- 898 stemmen
Ik vind david lynch echt niet interessanter dan alle andere regisseurs of cameramannen die voor bij komen hoor, james cameron is met dit onderwerp veel interessanter dan lynch.
Onderhond
-
- 87206 berichten
- 11960 stemmen
Docu over film (de dragger dan, maar ook een beetje het medium zelf).
Naast wat feitelijkheden die mij al bekend waren, is dit vooral een discussie tussen een oude en nieuwe generatie. En dan doel ik niet eens zozeer op leeftijd. Mensen als Scorsese en Cameron zijn nog steeds jong van geest, terwijl een Nolan er als een ouwe knakkerd bijzit.
Het leuke aan de docu is dat Reeves (of diegene die de vragen voor Reeves heeft opgesteld) beide kampen hun podium geeft. Dat schept een wat ruimer beeld aan meningen, anderzijds wil dat ook wel zeggen dat je als kijker met een vooraf gedefinieerde visie niet echt veel wijzer wordt van dit alles.
Maar het interessantste aan deze docu heeft maar weinig met film te maken. Het is eerder de wederkerende gedachtenpatronen en houdingen van oud vs nieuw die sterk onderlijnd worden. De technofobie en technofilie (beiden allicht iets te enthousiast), de oude generaties die willen dat nieuwe generaties hun leven op eenzelfde manier beleven en het gebrek aan begrip tussen beide kampen. Ik dat opzicht heb ik nog wel respect voor een Scorsese, 't is jammer dat hij er alleen geen betere films door maakt.
Leuk om een aantal bekende regisseurs en dp's aan het woord te zien, maar écht interessante revelaties vallen er niet op te tekenen, vooral zaken die ik al wist of reeds vermoedde.
3.0*
Edit: oh ja, en groot probleem voor dit soort docus is dat de informatie alweer 3 jaar ouddated is. Het boeiendste ontbreekt dus eigenlijk.
scorsese
-
- 11767 berichten
- 10178 stemmen
Uitstekende documentaire over de opkomende digitale manier van filmen. Zeker interessant voor de filmliefhebber. Al is het alleen maar vanwege de mening van een aantal grote regisseurs die hier ook aan het woord komen. Verder natuurlijk ook boeiend aangezien de nieuwe technologie om een andere creatieve werkwijze vraagt en hoe hier iedereen mee omgaat.
mrklm
-
- 8128 berichten
- 8164 stemmen
Keanu Reeves deed veel ervaring op met digitale film door zijn rollen in de Matrix-trilogie en A Scanner Darkly en blijkt mede daardoor een uitstekende keuze te zijn voor de rol van interviewer in deze documentaire die de voor- en nadelen van het traditionele filmproces en digitaal filmen naast elkaar legt. De grote kracht van deze documentaire komt vooruit uit de grote hoeveelheid perspectieven en de diversiteit (in elk opzicht) van de geïnterviewden. Reeves spreekt met regisseurs, acteurs, cameramensen, editors en zelfs met colorists. Veel grote, gevestigde namen passeren de revue, maar ook makers van minder bekende indie-hits. Bovendien is er een goede balans tussen traditionele filmmakers als Martin Scorcese en Christopher Nolan en digitale pioniers als George Lucas en James Cameron. Hoewel het een vrij technisch onderwerp is weet Kenneally (die tevens het scenario schreef) de veranderingen in de technologie op verrassend heldere wijze uiteen te zetten. Dit is een documentaire over film waarbij je een blocnote in de aanslag moet houden om filmtitels op te schrijven zodat je ze later kunt opzoeken en bekijken, maar het is een tikje aan de lange kant.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
Samsara
Documentaire, 2011
45 reacties
Jodorowsky's Dune
Documentaire, 2013
30 reacties
Vals im Bashir
Animatie / Oorlog, 2008
147 reacties
Project Nim
Documentaire, 2011
15 reacties
Life Itself
Documentaire / Biografie, 2014
20 reacties
De Palma
Biografie / Documentaire, 2015
17 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.