MENU

Alleen Maar Nette Mensen (2012)

Alternatieve titel: Only Decent People

2,56

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Lodewijk Crijns
met Geza Weisz, Imanuelle Grives en Jeroen Krabbé

David Samuels komt uit een intellectueel Joods gezin uit het chique Amsterdam Oud-Zuid, maar wordt door zijn uiterlijk vaak als Marokkaan aangezien. David is een man met een opmerkelijke missie: het vinden van een ghetto fabulous queen met grote tieten en een dikke bil. Zijn ouders en vrienden verklaren hem voor gek, maar David zet zijn zoektocht onverschrokken voort. Deze leidt hem naar de Bijlmer, waar hij na een aantal wilde avonturen bedrogen uit lijkt te gaan komen. Zal David zijn ideale vrouw, een grote donkere seksgodin met booty én brains ooit vinden?

avatar van dennis013

geplaatst op 26 april 2013, 22:16 uur, permalink
Luchtige culturele ontdekkingsreis door Amsterdam

avatar van Rodger
geplaatst op 29 april 2013, 10:15 uur, permalink
Het eerste gedeelte van de film was wel leuk, maar dan zakt het steeds verder af...
2**

avatar van Zeriel
geplaatst op 4 mei 2013, 12:07 uur, permalink
Verfrissend politiek incorrecte film. Een beetje over-the-top en lekker fout.
Had voor mij wel iets subtieler gemogen af en toe, maar ik snap wel dat dat lastig is als je de extremen opzoekt. Wel vermakelijk en grappig bij vlagen.

geplaatst op 20 mei 2013, 23:02 uur, permalink
2, 5. Leuke film voor de provincie zoals ik. Toch triest de bijlmercultuur te zien, maar wel boeiend.
Verhaallijn is zwak en acteerwerk matig

avatar van david bohm
geplaatst op 20 juni 2013, 21:52 uur, permalink
Het leukste van de film vond ik het wederzien van Sigrid ten Napel die als Naomi de eerste vriendin van David speelt. Sowieso ligt het niet aan de cast met onder andere Annet Malherbe. Alleen hadden ze voor de hoofdpersoon zeker wel een wat dikkere man kunnen casten.
Het acteerwerk vind ik al met al erg matig, ook van de bekende leden van de cast.
Al met al geen sterke film.

geplaatst op 21 juni 2013, 1:38 uur, permalink
Een matige film over een Amsterdamse Joodse jongen met een Marokkaans uiterlijk die een voorliefde heeft voor voloptueuze donkere dames. Een film die bol staat van de stereotypen en dit ook nog eens flink aandikt. De botte humor over cultuurverschillen is wel leuk, maar op een gegeven moment heb je het wel gezien (ondanks het vlotte tempo van de film).

avatar van nightbreed

geplaatst op 21 juni 2013, 13:22 uur, permalink
Na 10 a 15 min. afgehaakt. Ik kon het belabberde acteerwerk gewoon niet meer aanzien.

avatar van LOTR-lover
geplaatst op 2 juli 2013, 17:23 uur, permalink
Vond 't wel een vermakelijke film, die wel zwaar leunt op de stereotypes maar ach. Elke cultuur heeft zo z'n charmes en z'n slechte kanten. Grappig om dat in deze film (breed uitgemeten) terug te zien. Het acteerwerk is niet altijd even sterk en had veel liever een andere (betere) acteur in de hoofdrol gezien. Desalniettemin toch gewoon een voldoende.

6/10 (IMDB)

avatar van Marvinleeaday
geplaatst op 4 juli 2013, 20:41 uur, permalink
Had niet veel om het lijf, afgezien van een paar flinke memmen.

geplaatst op 12 juli 2013, 23:20 uur, permalink
Af en toe een leuke grap, maar verder niets bijzonders.
Denk dat de liefhebbers van "grote maten" wel zullen smullen van deze prent.

avatar van oemoemenoe
geplaatst op 18 juli 2013, 21:57 uur, permalink
Verassend grappig en geslaagd Nederlands product.
Tempo , hardheid en avontuurtjes kloppen allemaal en maken het bovengemiddeld in vergelijk met andere Nederlandse productie,s.

geplaatst op 31 juli 2013, 14:00 uur, permalink
Leuke film! Je doet daarbij ook nog kennis op, over alle vooroordelen tussen verschillende bevolkingsgroepen. Lekker over de top, dus geen mens hoeft zich ergens aan te ergeren.

Aan te bevelen film!

geplaatst op 7 augustus 2013, 23:03 uur, permalink
Eerst het boek gelezen. Het ligt echt niet aan het verhaal dat dit een slechte film is. Hebben we nou echt geen betere acteurs in Nederland ? Dit is gewoon treurig. Met name de hoofdrolspeler was niet best.

avatar van russo
geplaatst op 11 augustus 2013, 0:24 uur, permalink
Beter dan ik verwacht had, geen hoogstaand niveau in deze film maar wel veel herkenbare personages.
Verstand op 0 en gewoon kijken.

geplaatst op 1 september 2013, 22:53 uur, permalink
Slechte film. Te overdreven geacteerd. En de verhaalijn vindt ik ook maar niks. Een 2.0.

avatar van Munsh
geplaatst op 8 september 2013, 13:09 uur, permalink
Vermakelijke en simpele film. Een beetje teveel bezig met stereotypes maar ach. desondanks is het eens verrassend dat ze een andere cultuur pakken voor een Nederlandse film. Zaten leuke stukken in alleen viel het einde een beetje tegen.

avatar van cantforgetyou
geplaatst op 11 oktober 2013, 18:11 uur, permalink
Ik vond dit een erg grappige film. Niet dat ik echt in een deuk heb gelegen. Maar het verhaal werd gewoon vlot en humoristisch gebracht. Zeker de moeite waard om eens te gaan kijken. Eeg vermakelijk.

geplaatst op 17 november 2013, 18:12 uur, permalink
Echt super grappig. Had het niet verwacht. Het is hier en daar natuurlijk over the top, maar toch ook heel herkenbaar. Vooral die walgelijke oud zuid types met dat makelaarskapsel. Zum kotsen. Maar zeker goed neergezet. Em vroeger ging het in de Bijlmer echt zo. Weet niet of het nog steeds zo is. Ik weet dat afrikanen Nog steeds hij vuilnis van het balkon gooien. Heb wel echt gelachen tijdens deze film. Vooral met die bubbelingfeesten. Hilarisch gewoon. Zeker een leuke Nederlandse film met zwarte humor. Hou wel van dat soort humor.

avatar van Mescaline
geplaatst op 24 november 2013, 19:44 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Hele vermakelijke Nederlandse film die op een luchtige manier begint maar toch door de film heen meer diepgang en passend drama weet te creëren.
Sommige dingen zoals de voice over komen soms(vooral aan het begin) iets wat geforceerd over, maar het stoort daarentegen niet.

Het einde was behoorlijk geforceerd, maar daar hebben jammer genoeg wel meer comedy films last van.

Alleen Maar Nette Mensen is een vermakelijke film van eigen bodem die het gelukkig niet allemaal volgens het boekje doet.

avatar van night rider

geplaatst op 29 november 2013, 23:20 uur, permalink
wow ik heb al me leven lang een zwak voor dat soort vrouwen gehad en dat zal zeker ook zo blijven

geplaatst op 12 januari 2014, 22:27 uur, permalink
joselinde schreef:
Verhaallijn is zwak en acteerwerk matig

Ik vond de verhaallijn ook nogal eentonig. David gaat uit met verschillende zwarte meisjes, en het eindigt altijd hetzelfde. Ik snap dat hij een beetje teleurgesteld is in de mensen omdat ze tegen hem heel anders doen dan tegen andere Nederlanders gewoon omdat hij op een Marokkaan lijkt, maar om zo extreem te beginnen doen. Terwijl hij een seksvakantie houdt verliest hij iemand waar hij van houdt dus ik denk dat hij meer verloren heeft dan gewonnen, maar dat zag je al aankomen van in het begin. Spijtig.

geplaatst op 26 januari 2014, 16:07 uur, permalink
Helaas niet meer dan alweer een Nederlands wanproduct.. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat deze film ergens buiten Bijlmermeer of Spangen in de bioscopen heeft gedraaid. Dat Jeroen Krabbé en Annet Malherbe (paste qua postuur wel goed in het verhaal) zich hebben verlaagd om aan deze film mee te doen is me een raadsel.

Het verhaal is gewoon te achterlijk voor woorden en hetzelfde geldt voor de uitvoering. De film staat betiteld als een komedie maar ik heb nergens om moeten lachen. Sterker nog ik heb me gewoon kapot geschaamd tijdens het kijken naar deze film. Een groot aantal Nederlandse regisseurs moet eens naar België gaan kijken hoe je een goede en leuke film moet maken. De cast in deze film is overigens ook te triest voor woorden en het lijkt alsof men de volledige cast, bestaande uit lelijke personen, hersenloze figuren, prostituees, bijstandtrekkers, criminelen en pooiers (oftewel allemaal geen Nette Mensen), heeft geronseld in duistere/lugubere achterwijken in hierboven genoemde plaatsten.

Net zoals veel Nederlandse films, krijgt ook deze film van mij gewoon een dikke vette (leuke woordspeling m.b.t. deze film
) NUL.

Bij de volgende verkiezingen in Nederland ga ik toch eens kijken naar partijen welke voorstander zijn voor het afschaffen van subsidie voor de Nederlandse film.

avatar van Flat Eric
geplaatst op 14 april 2014, 21:14 uur, permalink
Ondanks het cliché en stereotypering best een aardige film om te kijken. Verhaaltje wordt vlot verteld en is af en toe best geinig. Film was qua lengte precies goed. Had niet langer moeten duren.

Leuk dat de film in Amsterdam zuidoost is opgenomen. En het is echt waar : "blacks like chicken".

geplaatst op 4 augustus 2014, 23:00 uur, permalink
Beetje dun verhaal waarin matig wordt geacteerd. De film is niet zeer pretentieus en daarom op zich nog wel te verteren. Ik heb me nog wel aardig vermaakt. Een echte feel-good movie. Het boek is nog een stuk beter. Die kan ik wel aanraden. Behoorlijk geestig en af en toe een beetje provocerend.

geplaatst op 18 augustus 2014, 19:00 uur, permalink
Hier had ik veel meer van verwacht. Het boek was natuurlijk ook gigantische hype, ik heb het niet gelezen waardoor ik niet kan oordelen of het overeen komt met de film. De film is erg stereotype maar dat was op voorhand te verwachten. Ik vind het overigens geen komedie. Gelukkig is het geen langdradige film geworden, daar was ik een beetje 'bang' voor. Ik had verwacht dat e.e.a. uitgemolken zou worden.

avatar van rep_robert

geplaatst op 30 augustus 2014, 11:24 uur, permalink
De humor en de dik aangezette typetjes moeten je liggen, waardoor dit echt een typische film is waarbij de smaakkwestie naar voren komt. Ik heb een aantal keer hard moeten lachen om de botte over de top humor en verrotte personages, dus Alleen maar nette mensen valt wel in mijn smaakcategorie. Wel wordt het verhaal erg zwak gebracht en werd het avontuur van David steeds ongeloofwaardiger en vervelender. Jammer na zo'n sterk begin.

geplaatst op 14 oktober 2014, 21:05 uur, permalink
Vandaag de film Alleen Maar Nette Mensen gezien. Na zo'n twee jaar geleden het boek van Robert Vuijsje gelezen te hebben, moest ik er toch maar eens aan geloven. Ondanks de slechte kritieken die deze boekverfilming over het algemeen krijgt. Het boek vond ik zeer aardig, mede omdat ik zelf ook erg gecharmeerd ben van donkere dames met een lekkere volle kont...Met dat idee ben ik deze Nederlandse film ook gaan kijken. En wat dat betreft werd ik niet teleurgesteld. Genoeg mooie donkere dames met een vol achterwerk en een flinke boezem in beeld. Het verhaal begint goed, maar word naarmate de film vordert steeds ongeloofwaardiger. Ook aan de hoofdrolspeler Geza Weisz heb ik me mateloos geïrriteerd. Die kan echt niet acteren! Af en toe lokte de film wel een glimlach bij me uit, maar meer omdat de stereotypen er zo dik bovenop liggen. De cultuurverschillen kloppen wel, maar het is allemaal zwaar aangedikt. Voor de Amsterdammer zeker wel herkenbaar. Daarom ook stiekem wel leuk. Al met al krijgt deze boekverfilming 2,5 ster van mij.

geplaatst op 16 oktober 2014, 13:01 uur, permalink
Het boek was niet slecht, de film integendeel. Ook van mij 2.5 ster