MENU

Frankrijk / België
Drama / Muziek

geregisseerd door Florent Emilio Siri
met Jérémie Renier, Benoît Magimel en Robert Knepper

Film over het leven van Claude François, vanaf zijn geboorte in Egypte tot zijn tragische dood in 1978 te Parijs. Claude François , bijgenaamd Clo-Clo, was een Frans artiest, componist, muzikant, uitgever en zanger.

avatar van Nicolage Rico
geplaatst op 2 mei 2013, 20:06 uur, permalink
Van het weekend gezien en op de één of andere manier spookt de film nog door m'n hoofd.

Ik kende Claude Francois nauwelijks - enkel een stuk of 10 van z'n liedjes. En dan nog wist ik niet dat ze allemaal van Cloclo afkomstig waren.

De film heeft wat opstartproblemen; zoals gezegd kan Jérémie Renier (toen 31 jaar) niet zomaar omgetoverd worden in een tiener of begin twintiger, de vader van Claude Francois wordt te oppervlakkig/geforceerd gebracht en Florent Emilio Siri neemt wat te gemakzuchtig te grote stappen.

Maar al gauw zit je er "helemaal in". Moet gezegd worden dat ik biopics erg fijn vind en het mooi blijft om te zien hoe iemand van 0 naar heel succesvol gaat. Siri weet hoe het moet en laat zien wat je wilt zien. Roem, arrogantie, ladingen mooie vrouwen, onzekerheid, geld, jaloezie, slippertjes, villa's en dure auto's vliegen je in rap tempo om de oren. Het aantal mooie vrouwen dat Francois heeft "ontmoet" is om jaloers van te worden. Jérémie Renier doet het geweldig en zijn enthousiasme werkt aanstekelijk.

Jammer genoeg waren de liedjes niet ondertiteld en vanwege m'n gebrekkige Frans was dat wel fijn geweest. Al vrees ik dat de teksten weinig hoogstaand zijn. Een ander schoonheidsfoutje is dat Renier hier en daar te duidelijk playbackt.

Als film niet uniek - stijl, verhaal en geluid zijn vrij cliché, al zag het er wel heerlijk kleurrijk uit, zoals het leven van Cloclo moet zijn geweest.

Wrang dat Cloclo op zo'n lullige manier de dood in is gestuurd. Zijn - tot buiten proporties - gehandhaafde orde en netheid is hem fataal geworden. En dat wordt eerder goed in beeld gebracht.

Hij stond te trappelen om succes te boeken in Engeland, om vervolgens USA te veroveren. Niemand weet of het hem was gelukt. Al valt het met zijn invalide Engels misschien wel te raden.

Genoten. 4*

geplaatst op 23 mei 2013, 21:12 uur, permalink
Cloclo ken ik niet, en zijn muziek vind ik ook niet mooi (is niet mijn stijl).
Maar de film gaf een prachtige weergave van de levensloop van Cloclo.
De hoofdrolspeler Jeremie Renier speelde fantastisch.

geplaatst op 3 september 2013, 20:25 uur, permalink
Boeiende verfilming over het leven van Claude Francois. Spraakmakende gelijkenis met Cloclo.Mooie kijk in de jaren zestig en zeventig. Knap in een half uur,naar het letterlijke einde toegewerkt in een idioot hectisch bestaan en tempo en als enge nichterige controlfreak er zelf nog een schep bovenop gedaan. Als een van de weinigen (hier) wist ik dat My Way van hem was. (Btw S'inatra[s vertolking is vele malen indrukwekkender dan die van Claude- Claude heeft voor zo'n song niet de juiste stem) Maar zijn repertoire kan niet in de schaduw staan van Becaud,,Brel en Hallyday. Prima film,voor allemaal ,maar niet voor iedereen..... Enige voorkennis is vereist ,ook als gaat om zijn relatie met France Gall en andere zaken. Les uit deze film: als je geen waardering krijgt van 1 van je ouders of beiden,zal je nergens waardering vinden, en verdoe je je hele leven met verkeerde zaken en verkeerde keuzes en is de kans groot dat je dezelfde fout maakt als ouder.......
4 sterren

geplaatst op 29 oktober 2013, 17:52 uur, permalink
Uitstekende film over het leven van een Franse zanger die de top wilde zijn voor jongeren, maar ook andere leeftijden niet onverschillig liet.
De film, perfect opgebouwd en, naast muziek, plaats biedend aan emotionaliteit, toont hoe bewogen het leven van een idool in de muziekwereld kan zijn.
Een dikke proficiat voor Jérémie Renier, de geknipte acteur om dergelijke rol te spelen en die dat dan ook op een verbluffende wijze doet.

geplaatst op 1 november 2013, 21:17 uur, permalink
De rol van Claude François werd schitterend neergezet door Jérémie Renier. Boeiend levensverhaal van die Frans-Egyptische zanger!

avatar van markel66
geplaatst op 16 december 2013, 17:10 uur, permalink
mooie film, kende deze zanger voor de film niet, goede reden om te gaan kijken.
geen spijt van, mooie muziek en goed neergezet door de acteurs.

wist nl ook niet dat My Way oorspronkelijk een Franse chanson was.

avatar van cantforgetyou
geplaatst op 29 december 2013, 9:00 uur, permalink
Indrukwekkende film. Wij kenden hem helemaal niet. Ik heb op youtube wat clipjes bekeken. Erg grappige act en muziek. Niet echt mijn stijl, maar wel leuk om te zien. Je krijgt een mooi beeld, hoe deze man was. De film duurt lang, maar verveelt totaal niet. Echt een aanrader. Ook al houdt je niet van zijn muziek.