Silver Linings Playbook (2012)

3,48
2092 stemmen

Komedie / Drama

geregisseerd door David O. Russell
met Bradley Cooper, Jennifer Lawrence en Robert De Niro

Pat Solitano is een man die alles van de zonnige kant bekijkt. Nadat hij uit het psychiatrisch ziekenhuis ontslagen is en zijn vrouw verloren heeft aan een andere man, is hij er van overtuigd dat hij haar weer voor zich kan winnen en zijn leven weer op de rails kan krijgen. Pat verhuist terug naar zijn ouders en wijdt zich geheel aan de opgave om de man te worden die zijn vrouw altijd had gewild. Maar dan ontmoet hij Tiffany, een mooie vrouw wiens leven ook anders is gelopen dan ze had gedacht.

344 BERICHTEN89 MENINGEN

avatar van Shinobi
geplaatst op 21 november 2015, 15:49 uur, permalink
"You say more inappropriate things than appropriate things."

David O. Russell maakt degelijke films, maar echt speciaal worden ze naar mijn mening nooit.

Het uitgangspunt is op zich interessant; een man met een bipolaire stoornis die zijn leven weer op orde probeert te krijgen en tevens zijn vrouw wil terugwinnen. Als kijker word je gelijk in het verhaal gegooid zonder enige achtergrondinformatie vooraf. Hierdoor kom je er langzaam, maar zeker achter wat er allemaal is voorgevallen in het leven van Pat.

Het fijne aan 'Silver Linings Playbook' is dat de film je een stukje alledaagsheid laat zien. De verscheidene personages hebben zo ieder hun eigen problemen, wat toont dat niet iedereen 'normaal' is. Daarbij is de levenswijze van Pat, dat je het positieve van alles moet inzien, een passende invalshoek.

De film wordt zonder twijfel gestolen door het geweldige samenspel van Bradley Cooper en Jennifer Lawrence. Het is gewoonweg heerlijk om te zien hoe twee manische personen elkaar in hun gedrag en gewaarwording aftroeven, wat zorgt voor opmerkelijke taferelen en scherpe dialogen. Dat het geheel tegen het einde aan het voorspelbare pad bewandelt, moet je maar op de koop toe nemen.

Al met al een prima feel-good film die comedy en drama goed weet samen te brengen. Overigens is het leuk om zowel Robert De Niro als Chris Tucker in een iets andere rol te zien.

3,5 Sterren.

avatar van DVD-T
geplaatst op 23 december 2015, 22:08 uur, permalink
Prachtige staaltje cinema.

Echt zo'n film waarin alles lijkt te kloppen. Emotioneel, meeslepend, grappig, slim. Silver Linings Playbook doet gewoon zoveel goed. Alles valt op zijn plek en doet zijn werk fantastisch. Ook met de performances zit het zeker goed. Cooper heeft misschien een slow start, maar als de film vordert komt hij meer en meer tot bloei en is hij op den duur erg goed bezig. Lawrence is gewoon magie op het scherm. En ook DeNiro krijgt zijn momenten. Het verhaal is verder erg leuk en aandoenlijk. En ook technisch is het zeer goed. Heerlijke soundtrack/score ook. Echt zo'n film die gewoon leuk blijft. Kijk nu dus al weer uit naar een volgende kijkbeurt.

avatar van Boneka
geplaatst op 24 december 2015, 0:42 uur, permalink
Een film die gewoon helemaal moet worden afgekeken om er een echt oordeel over te vertellen. Hij is druk en gestoord bij tijd en wijle soms irritant maar de tweede helft wordt ie een stuk beter. Had wat mij betreft iets meer humor in gemogen maar al met al kijkt hij niet verkeerd. De scène in het restaurant tijdens Halloween vond ik leuk en het eind was zeker ook vermakelijk. Geen Dirty Dancing eind maar het scheelt niet veel. Knappe mooie rol van Jennifer Lawrence en natuurlijk good old Robert de Niro.

Het kwartje viel laat bij me maar zo rond de kerstdagen een prima film.

avatar van des1
geplaatst op 5 januari 2016, 23:00 uur, permalink
Goeie film op een offbeat manier. Prima script, geloofwaardige rollen, goeie dialogen. Lawrence en Cooper nailed it. DeNiro kon eindelijk weer eens zijn talent kwijt. Opvallend goeie rol van de moeder.

avatar van mcdaktari

geplaatst op 5 januari 2016, 23:08 uur, permalink
Boneka schreef:

Euh...is dat niet bij alle films zo 😕

avatar van IH88
geplaatst op 6 januari 2016, 19:15 uur, permalink
“The only way you can beat my crazy was by doing something crazy yourself. Thank you. I love you.”

Ik heb Silver Linings Playbook nog eens herzien en wat blijft dit toch een fantastische film. De drie-eenheid regisseur David O. Russell, Jennifer Lawrence en Bradley Cooper (met ook nog Robert De Niro) blijkt een gouden combinatie die zorgt voor een film met weergaloze acteerprestaties, een sterk script, een strakke regie, knetterende dialogen en kleurrijke personages.

Pat en Tiffany zijn twee complexe karakters met ieder een verleden die op z’n zachts gezegd turbulent te noemen is. Pat heeft een bipolaire stoornis en wordt net ontslagen uit het psychiatrisch ziekenhuis voor het aanvallen van de minnaar van zijn vrouw. Tiffany is net weduwe geworden en zit ook in een diep dal. Wanneer ze elkaar ontmoeten tijdens een etentje komt er heel voorzichtig weer wat kleur in hun leven. Het verloop van het verhaal is eigenlijk uitermate conventioneel maar de uitvoering is zo perfect dat het geen moment stoort. Er zitten wat dramatische scènes in de film maar Russell houdt het allemaal opvallend luchtig en er hangt een aangenaam sfeertje in de film. De eerste ontmoeting van Pat en Tiffany is hier denk het beste voorbeeld van met de “welke pillen slik jij” scene als hoogtepunt. Cooper en Lawrence zijn waanzinnig en hun gezamenlijke scènes zorgen constant voor vuurwerk. De chemie die de acteurs samen hebben is eigenlijk niet in woorden uit te drukken, perfect! Ook De Niro laat weer eens zien wat voor fabelachtige acteur hij is en laten we hopen dat we nog jaren van hem kunnen genieten. Silver Linings Playbook was in 2013 tijdens de Oscars de eerste film sinds 1981 die in alle vier de acteercategorieën was vertegenwoordigd met Lawrence (ook gewonnen), Cooper, De Niro en de geweldige Jacki Weaver. Volledig terecht voor deze geweldige film met vier acteerkannonen en een standvastige Russell aan het roer.

avatar van marximaal
geplaatst op 6 januari 2016, 20:10 uur, permalink
Echt een steengoede film die realistisch is neergezet

avatar van Boneka
geplaatst op 9 januari 2016, 18:18 uur, permalink
mcdaktari schreef:

Euh...is dat niet bij alle films zo 😕

Dat klopt maar als een film beroerd begint zou je kunnen afhaken.

avatar van mcdaktari

geplaatst op 9 januari 2016, 18:48 uur, permalink
En als je afhaakt dan kun je er uiteraard geen oordeel over geven, dus zal je een film toch helemaal moeten kijken om er een oordeel over te hebben

avatar van Dievegge
geplaatst op 27 januari 2016, 7:59 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Boy met psychische problemen meets girl met psychische problemen.

Pat (Bradley Cooper) heeft het vooral lastig met impulsbeheersing. Hij flapt er ongepaste opmerkingen uit en tijdens een woedeaanval kan hij z'n agressie niet beheersen. Hij is geconditioneerd om agressief te worden bij het nochtans lieftallige My Cherie Amour en hoort dat liedje soms als het er niet is. Z'n gewoonte om in een vuilniszak te joggen is onzinnig, want dat helpt niet om meer vet te verbranden.

Z'n probleem met agressiebeheersing heeft hij geërfd van z'n vader (Robert De Niro). Deze heeft het meestal over football, omdat hij gesprekken over ernstiger onderwerpen moeilijk aankan. Wanneer het toch tot zo'n gesprek komt, begint hij te huilen - een spontaan initiatief van De Niro tijdens een zoveelste take.

Wat voor problemen Tiffany (Jennifer Lawrence) ook heeft, een gebrek aan assertiviteit is er niet bij. Zij is degene die het initiatief neemt. Hoewel ze football haat, leert ze de nodige gegevens van buiten om bij de bijgelovige vader op een goed blaadje te komen.

De dansscènes waren goed ingestudeerd en mooi van choreografie. Dansen als therapie kan beter werken dan pillen slikken, omdat Pat en Tiffany daarmee een doel voor ogen hebben en tegelijk elkaar vinden.

Dit is gebaseerd op de debuutroman van Matthew Quick. Hij worstelde met depressie en z'n vader was geobsedeerd door de Philadelphia Eagles. In het boek heet het hoofdpersonage Pat Peoples en wordt er geen diagnose vermeld.

De camera maakt driemaal een volledige cirkelbeweging rond Bradley Cooper: eerst rond hem alleen, dan wanneer ze tijdens een dansrepetitie zelf rondjes draaien en dan tijdens een kus - wat aan Vertigo doet denken.

Tijdens de aftiteling had ik liever het volledige liedje van Jessie J gehoord.

avatar van eRCee
geplaatst op 8 februari 2016, 11:23 uur, permalink
Veel meer dan ik verwachtte een echte formulefilm. Silver Linings Playbook onderscheidt zich alleen van de gemiddelde Amerikaanse rom-com in z'n iets serieuzere presentatie, maar de verhaalontwikkeling is zo belegen als het maar zijn kan en vooral het vrouwelijke personage mist elk grammetje geloofwaardigheid. Natuurlijk werkt het tot op zekere hoogte, anders zou deze formule ook niet zo vaak worden toegepast, en Silver Linings Playbook kijkt in meerdere opzichten lekker weg maar ik vond het kwalitatief behoorlijk teleurstellend.

avatar van -jack_sparrow-
geplaatst op 21 februari 2016, 12:40 uur, permalink
film reviews in 100 woorden: Silver Linings Playbook - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een toetsenbord.

Silver Linings Playbook
is een enorm luchtig, aangenaam en optimistisch filmpje. Qua verhaal is deze film niet echt bijzonder of uniek, toch heeft regisseur/schrijver David O. Russell met een intelligent script en een paar topacteurs een fijn zondagnamiddagfilmje ineen gestoken. Het acteerwerk in deze film is uiteraard op topniveau, Lawrence en Cooper zijn vermakelijk en zetten allebei een topprestatie neer. De film is misschien een tikkeltje voorspelbaar, de humor is niet bepaald hilarisch en de romantische scènes worden nooit te zoetsappig, toch is Silver Linings Playbook een aangename romantische komedie met z’n hart en ziel op de juiste plaats. #Excelsior

geplaatst op 27 april 2016, 2:47 uur, permalink
Een hele berg aan emoties in deze film.
Maar niet op de kitscherige kotskwijl manier die je zo vaak in Amerikaanse films ziet.

Mensen zoals zovelen van ons met hun problemen zoals ook veel van ons kennen.
Een verademing deze film.

De chaotische momenten/conversaties ervaarde ik af en toe als irritant. .... maar het bracht de verwarring, wanhoop en boosheid van de karakters wel erg goed over.

....een fijne, goede film met eigenaardigheden en foutjes over fijne, goede mensen met hun eigenaardigheden en foutjes.

Loved it!

geplaatst op 29 april 2016, 22:17 uur, permalink
Bradley Cooper en Jennifer Lawrence spatten van het scherm in Silver Linings Playbook, de acteerprestaties zijn dan ook de grote troef van deze film. Cooper bewijst zijn veelzijdigheid door naast easy rollen zoals in The Hangover hier het ziektebeeld van zijn personage treffend neer te zetten. Bloedmooie Jennifer Lawrence schittert als de ietwat gekke Tiffany en won verdiend een Oscar met deze rol. En ook Robert De Niro acteert op het hoogste niveau van de laatste jaren als de karaktergestoorde vader. Silver Linings surft fantastisch op de mentale littekens van het leven. Deze film blijft hangen en dat is slechts weinigen gegeven. 3,5*