MENU

3,32

Misdaad / Drama

geregisseerd door Ruben Fleischer
met Ryan Gosling, Sean Penn en Josh Brolin

Los Angeles, 1949. De meedogenloze maffiakoning Mickey Cohen (Sean Penn) voert het bewind in de stad en verrijkt zich door de inkomsten uit drugs, wapens, prostitutie en – als het even kan – elke weddenschap die afgesloten wordt ten westen van Chicago. En hij doet dit alles dankzij de bescherming van niet alleen z’n eigen crew, maar ook van de politie en de politici die hij onder de duim houdt. Hij schrikt zelfs de moedigste en hardste politieagenten af, behalve een kleine geheime afdeling van de LAPD die, onder leiding van Sgt. John O’Mara (Josh Brolin) en Jerry Wooters (Ryan Gosling), hun krachten bundelen om Cohen neer te brengen.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst op 7 augustus 2013, 18:43 uur, permalink
Had niet bijzonder veel verwacht van deze 'Gangster Squad' na het zien van de trailer, maar dit viel me nog best mee. Vermakelijk gangster / politie- verhaaltje, goede rolbezetting van zo'n beetje iedereen en het jaren '40 sfeertje is prima verzorgd. Qua verhaal niet veel bijzonders, maar regisseur Fleischer weet het leuk te brengen allemaal - de actiescénes zijn ook prima verzorgd. Makkelijke voldoende.

avatar van Norma
geplaatst op 9 augustus 2013, 13:16 uur, permalink
Penn doet een "Pacino in Dick Tracy"-imitatie, Gossling aan de helium…

Twee zeer goede acteurs, maar deze overdreven vertoning was ik niet van gecharmeerd. Het werkt niet, omdat de film verder de indruk wekt serieus te willen zijn.
En wat een ongelooflijk uitgekauwd standaard verhaaltje, pijnlijk on-origineel. Hierdoor is de spanning ver te zoeken, erger nog het wekt verveling op.

De mensen van production design hebben wel hun best gedaan want het ziet er allemaal sfeervol en verzorgd uit, maar de film voelt aan als die mooie glanzende kerstcadeaus die aan flarden worden geschoten; leeg en nep.

avatar van filmkul
geplaatst op 17 augustus 2013, 13:18 uur, permalink
De sfeer wordt goed neergezet. Alle kenmerken van een gangster film zijn aanwezig. Denk daarbij aan de lange jassen en hoeden, tommy guns en al hangend aan de auto schietend wegrijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de rollen in de film erg veel vind overeenkomen met The Untouchables uit 1987. Penn en Deniro, Brolin en Costner, Goslin en Garcia, Patrick en Connery, McCallany en Drago.
De film is net iets te gladjes en te gemakkelijk gemaakt. Er had wat meer diepgang in gemogen.
Verder een prima gangster film. 3.5

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 22 augustus 2013, 12:18 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De derde film die ik in korte tijd van deze regisseur zie, maar dit is wel een héél ander soort film dan Zombieland en 30 minutes or less. Als genrefilm biedt dit niets nieuws, en het voelt toch wel een beetje als een soort officieuze remake van The untouchables aan, maar het ziet er in ieder geval goed uit, naast de gebruikelijke tommy-gun-vuurgevechten zitten er een paar onverwacht grappige scènes in (de agenten die aanwezig blijken te zijn in het casino dat Brolin wil overvallen, en de auto die de tralies van een gevangenisraam moet rukken maar slechts z'n eigen bumper eraf trekt), er klinken een paar aardige one-liners ("It's like they say: all good things must one day be burned to the ground for the insurance money.") en Mickey Cohen wordt op angstaanjagende wijze gespeeld door Sean Penn, die ik een paar dagen geleden nog zo innemend vond in Milk – de man is werkelijk een kameleon, en hoewel ik nooit een fan van hem zal worden is het toch wel een zeer groot acteur. Eindoordeel: net geen klassefilm, wel dik vermaak.

geplaatst op 23 augustus 2013, 22:57 uur, permalink
Uitgezet... Wat een karikaturale flutfilm. Overacting, slechte make up (Sean Penn) en een zeer matig script. 2e rangs Untouchables of LA Confidential.

Overslaan...

edit: Norma verwoordt het hierboven wat beter, helemaal mee eens.

geplaatst op 29 augustus 2013, 8:35 uur, permalink
Dit genre is eigenlijk totaal niet voor mij weggelegd, maar toch vond ik deze film goed. Ik dacht: 'laat ik eens deze dvd huren'. En tot mijn verbazing was de film totaal niet saai. Gewoon een makkelijke wegkijk, actie film. Niet teveel nadenken. Prima.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 10 september 2013, 15:32 uur, permalink
Zeer lekker gangster filmpje met een goede sfeer goed acteerwerk en een goed verhaal.

Kan het niet halen bij de echte toppers. Maar dat het tempo in deze hoger ligt vind ik mooi.

avatar van russo
geplaatst op 15 september 2013, 13:24 uur, permalink
aardige actiefilm, alleen sean penn vond ik erg overdreven met zn rol als "italiaanse" gangster

avatar van lovecraft

geplaatst op 24 september 2013, 19:32 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Matig. Of beter gezegd: zeer slecht. 13 in een dozijn misdaadfilm. We hebben dit allemaal al wel 100 keer eerder gezien. Snap niet waarom Penn zich hiervoor leent. Misschien wilde hij weer eens een misdadiger uithangen. In Mystic River pakte dat goed uit. Hier is het karikaturaal tot aan de oneliners toe.
"It won't ever happen again.I swear to God."
"You're talking to God, so you might as well swear to me."

Corny, afgezaagd, onorigineel, voorspelbaar en uitermate teleurstellend.

Een 1,5 voor de moeite, het decor, de setting en de acteurs die in elk geval proberen er nog iets van te maken.

avatar van doncorleone

geplaatst op 2 oktober 2013, 13:11 uur, permalink
JeroenFR08 schreef:

Dat is precies wat mij weerhoudt deze te gaan kijken.
Het lijkt me teveel een oppervlakkig actie filmpje.
Dat is waar ik het juist saai ga vinden.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 2 oktober 2013, 13:37 uur, permalink
doncorleone schreef:

Dat is precies wat mij weerhoudt deze te gaan kijken.
Het lijkt me teveel een oppervlakkig actie filmpje.
Dat is waar ik het juist saai ga vinden.

Redelijk stereotiep ja, maar of dit ook oppervlakkig is...gewoon bekijken, het gemiddelde geeft ergens wel aan dat dit zeker niet de slechtste in het genre is

avatar van Bond,TeBond
geplaatst op 4 oktober 2013, 20:19 uur, permalink
Pfff, verfilming van 'n cartoon, lijkt wel. Het geld is er, dus toch wel de entourage en 'n doos vol goede spelers. Maar dan zeggen dat het op 'n waar verhaal rust. Er klopt geen z#k van... voor mij nog 'n ster voor die entourage!

geplaatst op 6 oktober 2013, 13:46 uur, permalink
Lekkere verhaallijn, lekkere actie, lekkere chemie en goeie acteurs, ik vond deze film echt goed! Een van m'n favorieten

avatar van WanderingStar
geplaatst op 6 oktober 2013, 22:02 uur, permalink
Als je deze film niet te serieus neemt, maar gewoon kijkt als een lekkere actiefilm, is het een erg fijne om naar te kijken.. vooral in dat genre.
Weer eens wat anders dan Bruce Willis in z'n hemdje..

In elk geval is deze film héél mooi gestroomlijnd, gestyled en sfeervol gefilmd.
Inderdaad mega clichématig.. maar bij Die Hard zijn je verwachtingen toch ook niet al te hoog?

Gewoon lekkere wegkijker voor een luie zondagavond, als je geen zin hebt in drama of nadenken

geplaatst op 8 oktober 2013, 16:56 uur, permalink
Lekker vermakelijke film, niet heel diepgaand ofzo maar dat is totaal geen probleem. Vond de film vooral visueel heel erg mooi, erg mooie belichtting ook wat weer voor hele mooie beelden zorgden, gecombineerd met mooie locaties. Ik ergerde me niet echt aan het feit dat het verhaal "stereotiep/oppervlakkig" is zoals ik hier afentoe lees, het kijkt gewoon erg lekker weg en daar valt ook wat voor te zeggen
Gewoon een heerlijke zondag film met mooie gestyleerde beelden, mij hoor je niet klagen
haha

avatar van MRDammann
geplaatst op 8 oktober 2013, 21:41 uur, permalink
Lekkere misdaad film die traag is, maar dat maakt echt helemaal niks uit. Ik vind het misschien zelfs eerder een pluspunt. Ze nemen in deze film tenminste overal de tijd voor. Het verhaal is misschien wat simpel, maar de acteerprestaties maken veel goed. Ik vond vooral Sean Penn heel erg goed spelen.
Het is niet het meest bijzonderste stukje cinema, maar wel erg vermakend.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 15 oktober 2013, 18:27 uur, permalink
Hij is juist niet traag voor een misdaadfilm toch?!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 16 oktober 2013, 19:32 uur, permalink
Geen glorietijden.

Dat niet het onderste uit de kan is gehaald met deze gangsterfilm, is helder. De beroemde cast ten spijt, we hebben het allemaal eens eerder en vaak ook beter gezien. Hoe vaardig een en ander ook in elkaar is gestoken, dit doet terugverlangen naar de glorietijden van De Niro, Pesci en vele anderen. Toen dialogen nog echt bleven hangen en de verrassing de boventoon voerde, in plaats van de herkenning. Onvoldoende is het zeker niet maar memorabel evenmin. Een buil valt de kijker zich er evenmin aan, met dank aan een schmierende Penn en een coole Gosling.

Goed.

avatar van Fryce
geplaatst op 26 oktober 2013, 22:47 uur, permalink
Stop een blik vol goeie acteurs in een film en je verwacht vuurwerk. Helaas maakt deze de verwachtingen totaal niet waar. Het verhaal is slecht loopt slecht en slecht uitgevoerd. Spel is redelijk maar lijkt totaal niet passend en slecht geregisseerd. Maar bovenal de film loopt gewoon niet lekker. Zelfs de actie bevredigt niet. Gewoon slecht dus.

avatar van Thomas83
geplaatst op 16 november 2013, 20:05 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Wat een rommel dit. Die lelijke poster maakte me al achterdochtig, ondanks de mooie cast, en de eerste minuten maken al direct duidelijk dat dit niet echt een misdaadfilm in mooie historische setting is, a la L.A. Confidential of The Untouchables. Ik moest aan het begin zelfs denken aan een comicverfilming zoals Sin City. Uiteindelijk blijkt de film ook een merkwaardige mengelmoes te zijn van afkijkerij bij The Untouchables en typische Hollywood-actiefilms met plichtmatig liefdesverhaaltje erin gegooid. Het is allemaal zo rommelig dat ik soms twijfelde of ik niet naar een parodie liep te kijken. Of een soort mislukt experiment of gefaalde poging tot ode aan Tarantino of zo.

Van spanning en een goede opbouw is geen sprake. Eigenlijk bestaat de film simpelweg uit een paar losse actiescènes waarin de Gangster Squad Mickey Cohen een hak probeert te zetten. Ik voelde direct al totaal geen klik bij de film, en ergernis bij vrijwel elke scène. Dat wordt alleen maar verergerd door het duidelijk wel hoge budget. Er wordt me toch een hoop acteertalent verkwist, om nog maar te zwijgen van het uiterlijk van de film. Een hoop details en kleur, maar in plaats van dat het met gevoel is toegepast is het allemaal een soort kitscherige kleurplaat geworden. Afschuwelijk. Eigenlijk is Gangster Squad gewoon vooral een foute actiefilm die weinig met film noir of gangsterfilms te maken heeft. Dat is alleen het dunne en net wat te gepolijste jasje.

De actie zelf is ook van het meest domme soort zo'n beetje. Ik wil wat betreft realisme best een oogje dichtknijpen, maar er worden wel belachelijk veel kogels doorheen gejaagd (in slowmotion soms), en politieagenten schieten wild vanuit de heup en lijken geen enkele schietopleiding te hebben gehad. Gangsters die in elke hand een machinegeweer hebben, een auto met gangsters met machinegeweren die het verliest van een er naast rijdende auto vol politieagenten met pistooltjes, het kan allemaal.

De Gangster Squad zelf bestaat uit enkel clichépersonages. We hebben de rebelse geharde agent, de oude rot, de leerling (wat een onuitgewerkte rol ook), de excuusneger (sowieso al niet zo waarschijnlijk dat een neger in die tijd agent was) en de "slimmerik". Met bril uiteraard.
Sean Penn speelt intussen Mickey Cohen zwaar overdreven. Waarom ook iemand met zijn uitstraling voor die rol kiezen? Misschien kan hij wel, maar hier laat hij het in elk geval totaal niet zien. Hij doet veel te veel zijn best. Gosling lijkt dan weer veel te veel op de automatische piloot te spelen, met ook een niet bijster interessante rol. En waarom dat hoge stemmetje in godsnaam? Zijn liefdesrelatie met Emma Stones personage is ook wel heel beroerd uitgewerkt. Ik vind haar een erg mooie vrouw, maar niet bepaald iemand die ik zou casten om een wat zwoele en mysterieuze type vrouw te laten spelen.

Bij de personages kun je ook al ruiken wie de good guys zijn en wie de bad guys, ondanks op het einde nog een beetje de clichévraag van "zijn we eigenlijk nog wel de good guys met alles wat we hebben uitgehaald?". Vooral de actiefilmclichés zijn zo royaal aanwezig dat de film vaak meer op een komedie lijkt. Van die momentjes als de good guys die plechtig 1 voor 1 zeggen mee te doen met deze nobele missie, de verplichte sterfscène van een of twee, een good guy die de ander minutie toeschuift maar niet ver genoeg, de eerder geleerde les die in de praktijk mag worden gebracht, het aan een vluchtende auto hangen, de politiepenning die op het einde symbolisch in de zee wordt geworpen en wat ik nog vergeten ben.

Ik kijk er echt van op er niet veel meer mensen erg negatief zijn over deze film. Ik vind het echt een kitscherig rommeltje, en een enorme verspilling van talent en geld. Eigenlijk vond ik de aftiteling letterlijk het mooiste van heel de film. Die zag er toch heel leuk uit. Voor de rest verenigt Gangster Squad zo'n beetje alles van de foute kant van Hollywood in zich wat mij betreft.

avatar van Nitti74
geplaatst op 4 december 2013, 23:00 uur, permalink
Ik sluit mijn volledig bij Thomas83 aan. Ik legde ook direct de link naar LA Confidential, Untouchables met een vleugje Sin City...Qua cinematografie deed het me weer denken aan Public enemies van Mann, maar als ik sommige scenes bekeek dan leek het weer veel op Bunraku...

In ieder geval, de film heeft totaal geen eigen karakter, is enorm voorspelbaar, geen enkel karakter krijgt ook maar iets wat op een verdieping lijkt en ik vraag mij af waarom je acteurs van het nivo Gosling en Penn neemt als je ze niet gebruikt.

Lege glanzende huls, dat is mijn samenvatting van deze film.

Strawfoot
geplaatst op 8 december 2013, 16:34 uur, permalink
De vergelijking met 'The untouchables' is nogal snel gemaakt met deze film. Vind Fleischer's laatste niet veel toevoegen aan een al zo uitgemolken genre. Het haalt zijn inspiratie bij zowat iedere misdaadfilm vandaan zonder zelf ook met maar iets te komen dat andere films zou kunnen inspireren. Het acteerwerk van Penn vond ik in Gang Squad lichtelijk irritant en neigde naar overacting.

geplaatst op 1 januari 2014, 17:17 uur, permalink
Doet me wel erg denken aan Untouchebles. Verder blijven de personages vrij oppervlakkig en doen soms zelfs wat karikatuur aan. Ook wordt het op gegeven momet wel erg voorspelbaar.
Verder veel bekende koppen in de cast wat, vraag me niet waarom, maar komt de film niet ten goede Kijkt desalnietemin lekker weg...tijdsbeeld wordt mooi geschetst en ook goeie aktie.

geplaatst op 30 januari 2014, 20:08 uur, permalink
Norma schreef:
Penn doet een "Pacino in Dick Tracy"-imitatie, Gossling aan de helium…

I agree with that. Het ziet er mooi uit, maar daar is het ook mee gezegd. Een draak van een film.

avatar van Underkoffer
geplaatst op 10 februari 2014, 14:52 uur, permalink
Ben een groot fan van dit soort misdaadfilms dus ik had hoge verwachtingen ( zeker bij het zien van de cast). Hij viel wel een beetje tegen maar vond het ook niet heel erg slecht. Plot vond ik zielig en had geen inhoud. Film krijgt toch 3 sterren omdat ik het stijltje leuk vind en dat was m.i. ook goed neergezet.

Het is geen film waar je gedeeltes en uitspraken onthoudt. Het blijft me gewoon niet bij. Ik vond het niet heel slecht, maar ook niet goed. Het tipt gewoon niet aan de Gangster/misdaad films die we gewend zijn... Jammer.

En wat sommigen hier ook al zeggen: de poster geeft exact de look and feel van de film weer. Brr..

avatar van MacHop
geplaatst op 11 februari 2014, 11:59 uur, permalink
Prima gangsterfilm waarbij de leverancier van nepbloed zijn aandelen om hoog zag schieten. In zijn genre een vermakelijke en onderhoudende film maar zeker geen topper zoals "The Untouchables" uit 1987 die nog steeds met kop en schouders boven alles in dit genre uitsteekt.

geplaatst op 12 februari 2014, 13:05 uur, permalink
De film scoort op alle fronten een kleine voldoende maar is het toch niet. De setting is aardig maar wordt niet volledig benut, de acteurs zijn prima maar hun rollen niet zo interessant en het verhaal is volgens het boekje en erg voorspelbaar.

avatar van tal1b
geplaatst op 16 februari 2014, 1:10 uur, permalink
Norma schreef:
Gossling aan de helium…

wat ik wel grappig vind is gossling en Penn in dezelfde film. Gossling doet me beetje denken aan Penn in z'n jongere jaren

geplaatst op 19 februari 2014, 1:07 uur, permalink
Maken ze geen goede films meer tegenwoordig? overdreven overacten van penn. Bordkartonnen personages. Penn die iedereen vermoordt wie een foutje maakt en er zijn nog mensen die voor hem willen werken?

avatar van Vinokourov
geplaatst op 6 maart 2014, 22:27 uur, permalink
Ziet er gelikt uit en het kijkt ook wel prettig weg, maar een hoogvlieger in het genre is Gangster Squad niet. Vooral Sean Penn vond treurig. Hij is geen mafia-baas, hij acteert het maar. En dan op zo'n dik aangezette manier, dat het totaal niet overtuigt. Verder heeft deze film de gebruikelijke verwikkelingen in een film zoals deze zonder dat iets je weet te verbazen.

avatar van ambrosini
geplaatst op 24 maart 2014, 13:50 uur, permalink
Leuke film, maar vind het niet passen tussen de gangster films.. te weinig spanning en verhaal is ook niet nieuw.. Casting niet slecht..

avatar van Decec
geplaatst op 18 april 2014, 22:35 uur, permalink
Een goede actie/misdaad/drama/thriller film...
Prima verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Sean Penn, Josh Brolin, Michael Papajohn,
en Ryan Gosling ... Top!
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital 5.1)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...