Histórias Que Só Existem Quando Lembradas (2011)
Genre: Drama
Speelduur: 98 minuten
Alternatieve titels: Historias / Found Memories
Oorsprong:
Brazilië / Argentinië / Frankrijk
Geregisseerd door: Júlia Murat
Met onder meer: Sônia Guedes en Luiz Serra
IMDb beoordeling: 7,2 (946)
Gesproken taal: Portugees
Releasedatum: 14 juni 2012
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Histórias Que Só Existem Quando Lembradas
De tijd is al lang geleden gestopt in het afgelegen dorpje Joutuomba, eens het rijke centrum voor de omliggende koffieplantages in de jaren dertig van de vorige eeuw. Hier woont de oude weduwe Madalena en enkele andere oude dorpsgenoten die de vroegere tijden nog hebben meegemaakt. Madalena voert routinematig de dagelijkse handelingen uit, zoals ze dat al jaren doet; de begraafplaats schoonhouden, luisteren naar de diensten van de priester en haar lunch delen met dorpsgenoten. Wanneer de jonge fotografe Rita het dorpje bezoekt, lijkt Madalena op te veren en wordt het invullen van haar dagen draaglijker. Beetje bij beetje verandert hierdoor het gedrag van Madalena en haar dorpsgenoten.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
lebowski
-
- 173 berichten
- 323 stemmen
Voorlopig nummer 28 in Rotterdam in de stand om de Publieksprijs. En ook bij mij in de zaal hoorde ik wat rare opmerkingen als pretentieus en langzaam. Onbegrijpelijk, een van de mooiste kleine films die ik in jaren zag. Een prachtige cast die zeer geloofwaardige karakters neerzet en oogstrelende fotografie. Ik was anderhalf uur ondergedompeld in een heel andere wereld, waar ik zou kunnen wonen: 4,5 *
Zenzen
-
- 9 berichten
- 278 stemmen
Ik ben het helemaal met Lebowski eens. Als je zin hebt in een rustige, diepgaande film is deze film zeker de moeite waard om te kijken!
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Een belangrijk thema van de film is de groepsdynamiek van het dorpsleven. Door dezelfde, haast rituele handelingen, zoals brood maken of gezamenlijk eten, vanuit verschillende perspectieven te tonen maken we langzaam kennis met de dorpsbewoners. Er ontstaat langzaam aan een cyclisch tijdsbesef in tegenstelling tot een toekomstgerichte levensvisie. De intrede van een nieuweling verstroort de balans. Een slimme cue die dit aanduidt is bijvoorbeeld dat het gezamenlijke koffiedrinken niet meer begint op de klokslagen.
Een andere manier waarop het thema gevisualiseerd wordt is de cameravoering. De beelden aan het begin volgen vooral de oude vrouw. Dit is gefilmd met een camera op statief. Wanneer we van perspectief wisselen naar de beleving van de jonge vrouw is de film geschoten met een handheld camera.
De jonge vrouw is niet zomaar een fotografe denk ik. Ook hierin zie je de tegenstelling tussen stilstand en dynamiek terugkomen. Fotograferen (en wellicht ook op metaniveau bedoeld als commentaar op het filmmaken zelf) is niets anders dan een moment in de tijd vastleggen. Dat moment behoort zodra het is vastgelegd echter tot het verleden. De dorpsbewoners, allen ouden van dagen, leven echter zoveel mogelijk, ondersteund door hun rituelen, in het heden. De jeugd heeft een toekomstgerichte blik, ze wil gebeurtenissen vastleggen om zo min mogelijk keuzevrijheid te verliezen. Als er een heel leven van keuzemogelijkheden in het verschiet ligt, dan is het opdoen van zoveel mogelijk ervaringen van groot belang. Het geheel van genomen keuzes sluit immers het niet gekozene steeds meer uit. De dorpelingen echter zijn aan het eind van hun leven en moeten vooral leven met de consequenties van hun gelopen levenspaden.
Anderzijds gaat de film ook over sociale reproductie en continuiteit, want uiteindelijk integreert de nieuweling steeds verder in de groep, en met haar de kijker, want op het eind zien we de dorpelingen vanuit een POV-shot zich tot de protagonist(of de kijker) richten met de opmerking dat er niemand meer is om brood te bakken.
bobjillis
-
- 20 berichten
- 15 stemmen
“Een piekfijn filmdebuut” (**** NRC); “...na afloop overheerst het verlangen de tijd nog even stil te laten staan.” (**** Volkskrant); “…oogstrelende composities…” (**** Parool); “..zomerse melancholie…” (**** Filmkrant); “…met zo veel gevoel voor detail en zo zelfverzekerd gefilmd dat het een klein wonder is dat de film niet nog meer prijzen won.” (**** Cinema.nl); “…je laten betoveren door de heerlijk lome sfeer.” (Cinema.tv); “Dit prachtige filmdrama is kalm, kalmerend en een lust voor het oog” (Preview); “…schitterend vormgegeven mijmering…een groot visueel talent…een onvergetelijke film… ” (Ravage); “…oogstrelend geheel.” (Filmmagie); “...poëtisch...verrassend boeiend…je geduld wordt beloond!” (Cinemagazine); “…prachtig gedraaide debuutfilm…” (**** Film.nl); Publieksfavoriet IFFR in Groningen.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Een klein pareltje inderdaad, deze Histórias que só existem quando lembradas. Allereerst is de belichting buitengewoon mooi. Madalena die aan tafel brood bakt, het lijkt wel het melkmeisje van Vermeer of een ander klassiek schilderij. De personages, vooral natuurlijk Madalena en Rita met de mooie glimlach, zijn interessant door een combinatie van mysterie en alledaagsheid. Het mysterie zit hem bij Madelena in haar geschiedenis en bij Rita in haar afkomst (waar komt ze vandaan?) en motieven. Ook de tijdsthematiek is boeiend, hoewel het er misschien iets teveel bovenop ligt soms. En dan zijn er nog enkele individuele scenes die indruk maken, zoals het samen beluisteren van muziek via oordopjes en vooral de fantastische Franz Ferdinand-scene. Een veelbelovend filmdebuut dus van Júlia Murat.
Robi
-
- 2386 berichten
- 2462 stemmen
Een dorpje ergens ver weg in Brazilië. Het wordt nog maar door een paar oude mensen bewoond en er gebeurt verder niet veel. Op een dag komt er een jonge fotografe langs. Na verloop van tijd weet ze deze gesloten gemeenschap te openen. Het is een minimale film waarin niet veel gebeurt. Maar de beelden zijn erg mooi en de sfeer is goed. Het verhaal bouwt heel langzaam maar knap op. Als kijker wordt je langzaam meegezogen in deze film. Aan het eind is er eigenlijk nog niet veel gebeurd, maar het is toch een mooie film. Het is een mooi genre film, wat helaas in deze tijd nauwelijks meer gemaakt wordt. Dit is een uitzondering.
Robi
-
- 2386 berichten
- 2462 stemmen
Een belangrijk thema van de film is de groepsdynamiek van het dorpsleven. Door dezelfde, haast rituele handelingen, zoals brood maken of gezamenlijk eten, vanuit verschillende perspectieven te tonen maken we langzaam kennis met de dorpsbewoners. Er ontstaat langzaam aan een cyclisch tijdsbesef in tegenstelling tot een toekomstgerichte levensvisie. De intrede van een nieuweling verstroort de balans. Een slimme cue die dit aanduidt is bijvoorbeeld dat het gezamenlijke koffiedrinken niet meer begint op de klokslagen.
Een andere manier waarop het thema gevisualiseerd wordt is de cameravoering. De beelden aan het begin volgen vooral de oude vrouw. Dit is gefilmd met een camera op statief. Wanneer we van perspectief wisselen naar de beleving van de jonge vrouw is de film geschoten met een handheld camera.
De jonge vrouw is niet zomaar een fotografe denk ik. Ook hierin zie je de tegenstelling tussen stilstand en dynamiek terugkomen. Fotograferen (en wellicht ook op metaniveau bedoeld als commentaar op het filmmaken zelf) is niets anders dan een moment in de tijd vastleggen. Dat moment behoort zodra het is vastgelegd echter tot het verleden. De dorpsbewoners, allen ouden van dagen, leven echter zoveel mogelijk, ondersteund door hun rituelen, in het heden. De jeugd heeft een toekomstgerichte blik, ze wil gebeurtenissen vastleggen om zo min mogelijk keuzevrijheid te verliezen. Als er een heel leven van keuzemogelijkheden in het verschiet ligt, dan is het opdoen van zoveel mogelijk ervaringen van groot belang. Het geheel van genomen keuzes sluit immers het niet gekozene steeds meer uit. De dorpelingen echter zijn aan het eind van hun leven en moeten vooral leven met de consequenties van hun gelopen levenspaden.
Anderzijds gaat de film ook over sociale reproductie en continuiteit, want uiteindelijk integreert de nieuweling steeds verder in de groep, en met haar de kijker, want op het eind zien we de dorpelingen vanuit een POV-shot zich tot de protagonist(of de kijker) richten met de opmerking dat er niemand meer is om brood te bakken.
Mooi gezien en beschreven !
Het laatste nieuws
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Bekijk ook
La Jaula de Oro
Drama, 2013
38 reacties
Cartas da Guerra
Drama, 2016
7 reacties
Pájaros de Verano
Drama / Misdaad, 2018
27 reacties
O Ornitólogo
Drama, 2016
8 reacties
Ága
Drama, 2018
18 reacties
Cidade dos Homens
Drama / Misdaad, 2007
78 reacties
Gerelateerde tags
vrouwelijke regisseurlocked graveyardpassing on a rolepinhole camera
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.