MENU

Moneyball (2011)

3,49

geregisseerd door Bennett Miller
met Brad Pitt, Jonah Hill en Philip Seymour Hoffman

De 'Oakland Athletics' is een Baseballteam uit Californië. Wanneer Billy Beane (Brad Pitt) manager wordt van die club met geldproblemen, gebruikt hij een wel heel onorthodoxe manier om resultaten te halen. Hij gebruikt, samen met zijn assistent Peter Brand (Jonah Hill), namelijk een compleet door computer gegenereerde analyse om zijn spelers te vinden en zo een team vast te stellen voor de World Series.

avatar van The One Ring
geplaatst op 27 maart 2013, 22:19 uur, permalink
mister blonde schreef:
Heb het een kwartiertje volgehouden, onder het voetbal weer een kwartiertje teruggezapt, maar ik snap met de beste wil van de wereld niet hoe deze film aan zijn goede scores komt. Vond Pitt uitermate uitgeblust overkomen, het verhaal is ook bij deze sportfilm weer zo cliche dat ik me afvroeg of ik niet naar een parodie zat te kijken. Mijn stemgemiddelde blijft door films als deze erg hoog; ik zet ze namelijk gewoon af en stem niet. Hij zat op een dikke 1 ster zover.

Mja, deze kritiek wordt wel meteen onterecht, omdat je de film geen serieuze kans hebt gegeven. Je geeft natuurlijk toe dat je maar een stukje ervan gezien hebt, maar het beeld dat je erdoor gekregen hebt is niet echt terecht. Dat Pitt uitgeblust overkomt is zo'n beetje het hele punt van zijn personage, een bijna moegestreden man die een veel te hoog doel voor zichzelf gesteld heeft, waardoor hij andere behaalde triomfen niet herkent. Het einde is ook niet meteen cliché, maar daar kan ik nu niet op in gaan zonder het voor je te spoileren.

Nu vind ik dit verder ook geen geniale film, maar je doet hem wel erg makkelijk tekort nu.

geplaatst op 28 maart 2013, 12:02 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik zou precies met dezelfde respons zijn gekomen. Als je een film niet af hebt gezien heb je weinig recht van spreken. Toch heb ik een half uur van de film gezien (geen 5 min. ofzo). Ik heb hem echt afgezet (2x) met een reden en die reden was de film zelf. Vond het gewoon helemaal niets en ga dan niet op mijn vrije avond 2,5 uur zitten vergooien.

En dat uitgebluste bedoel ik niet zo letterlijk. Het valt me steeds vaker op bij de rollen van de laatste jaren die hij speelt. Hij doet eigenlijk steeds hetzelfde, er zit haast geen variatie in zijn spel en hij dreunt de dialogen op. Ook als hij wat enthousiaster werd (zoals toen ze die 20ste overwinning aan het behalen waren (en toch weer niet en toch weer wel, over voorspelbaarheid bij een sportfilm gesproken), deed hij niet veel meer dan er zijn. Hij heeft zeker talent, maar ik zie het al jaren steeds minder.

Ik geef doorgaans een film dan ook minimaal een half uur de kans (de reden van het terugzappen). Het kan natuurlijk zijn dat ik heel wat gemist heb, maar in dit geval geloof ik er niet zo veel van. Maar je weet het inderdaad nooit, ook precies de reden dat ik niet stem (en vind dat anderen dat ook niet zouden moeten doen, waar ik bij veel mensen wel een beetje aan twijfel).

avatar van ILDIB
geplaatst op 28 maart 2013, 15:30 uur, permalink
Prima film, is wel te oppervlakkig (ondanks pogingen) om echt door te dringen.

avatar van The One Ring
geplaatst op 29 maart 2013, 20:51 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
mister blonde schreef:

Ik vond hem indrukwekkend in The Tree of Life, een afwijkende en komische rol spelen in Burn After Reading en een goede variatie geven op zijn persona in deze film, dus ik zie niet veel afname in kwaliteit in zijn rollen. Alleen in Inglourious Basterds kwam hij niet bijzonder uit de verf wat mij betreft. Vind hem zelf vrij consistent. En één van de beste elementen van deze film, alleen merk je dat misschien pas als je meer van de speelduur gezien hebt. Maar goed, het heeft geen zin om daar op door te hameren.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 29 maart 2013, 21:26 uur, permalink
Ik vond het eerste half uur ook heel saai, maar de wisselwerking Hill/Pitt werkte heel goed. De film is op 2/3 van de speelduur op zijn best. Ik zat eerst op max. 2*, daar is nog een volle ster bijgekomen. In dit geval was het eerste half uur het zwakste deel.

avatar van Onslaught
geplaatst op 31 maart 2013, 15:39 uur, permalink
Aardige film.

Ik heb niks met honkbal, maar deze film was goed te doen. Fijne personages gespeeld door goede acteurs en een interessant script. Verder leuk gemonteerd, maar de film duurt misschien net iets te lang.

3.5

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 3 april 2013, 13:15 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Uitstekende film, hoewel ook ik niets met baseball heb, met prima spel van zowel Pitt (qua redelijk recente rollen trouwens ook geweldig in The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford) als Hill. Wel miste ik de reactie van het personage van Philip Seymour Hoffman op het feit dat zijn team vanuit zijn eigen perspectief opééns (en vanuit het perspectief van Pitt en HIll éíndelijk) in zo'n enorme winning streak terechtkomt – dat moet bij hem toch ook iets (wat dan ook) hebben losgemaakt, maar daar krijg je niets van te zien (behalve dan wanneer hij in de twintigste wedstrijd "in de gok meegaat" door een speler van Pitts keuze aan slag te laten, maar als die dan een homerun slaat wordt Hoffmans reactie ook weer niet verder uitgewerkt).

geplaatst op 3 april 2013, 22:41 uur, permalink
Erg mooie film die goed word neergezet door Pit en Hill, de laatste van die 2 ga ik steeds meer bewonderen voor zijn rollen. Hij is een geweldig komediant maar laat zien dat hij hier ook een erg mooie rol neer kan zetten.

De 2 uur zijn niet erg spectaculair, maar de momenten zoals de streak maken de film een genot om naar te kijken, je raakt niet verveeld ondanks het grootste deel gewoon uit ijzersterke dialogen bestaat.

Honkbal is een sport die ik prachtig vind, heb er alleen de ballen verstand van, toch zijn de sportfilms over het algemeen erg leuk om naar te kijken, en deze hoort daar ook bij.

Btw verder dat een film als cliché word gezien terwijl het toch op ware feiten is gebaseerd vind ik dan weer nergens op slaan

3.5 een dikke 7!

avatar van SuperDutchman
geplaatst op 12 april 2013, 16:05 uur, permalink
Leuker film, keek lekker weg.

Ik hou over het algemeen wel van sportfilms en vond deze ook heel leuk. Leuk verhaal, niet voorspelbaar (had namelijk verwacht dat de A's de World Series zouden winnen), goede acteerprestaties van Pitt en Hill.

Wel vond ik de film erg lang, waardoor ik af en toe een beetje mijn aandacht verloor. Hierdoor werd de film voor mij net iets minder.

Al met al toch een verdiende 3,5*

avatar van Decec
geplaatst op 10 mei 2013, 17:17 uur, permalink
Een goede drama/biopic/sportfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Brad Pitt en
Philip Seymour Hoffman ...
Redelijk af en toe mooi HD kwaliteit
breedbeeld...
Redelijk achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Knisper
geplaatst op 26 mei 2013, 9:13 uur, permalink
Het onderwerp van de film is interessant en daar blijft het eigenlijk ook bij. Ik geloof heel erg in het belang van statistiek (ook in de sport). Bij een sport met steeds dezelfde spelsituatie kan je daardoor best op zo'n manier een team samenstellen. Billy Beane is zelf vooral nogal onverantwoord, door de trainer niet in het project te betrekken en helemaal niets aan te trekken van andere aspecten als teammentaliteit. Ik zou dit ook graag als documentaire hebben gezien, iets minder geromantiseerd. De film werkt wel, maar beklijft verder niet.

geplaatst op 28 juni 2013, 16:55 uur, permalink
Uitstekende film waarin de manager van een honkbalteam een geheel nieuwe aanpak uitprobeert bij het selecteren van spelers. Een sportfilm die eigenlijk niet over de sport zelf gaat, maar meer over managen in het algemeen. Geloofwaardig in beeld gebracht (weinig muziek helpt hier ook bij) en twee vrij sterke rollen van Brad Pitt en Jonah Hill. Phillip Seymour Hoffman is wat under-used.

geplaatst op 18 juli 2013, 0:01 uur, permalink
Zelf heb ik weinig verstand van honkbal en nog minder van statistiek, maar desondanks fascineert het mij als personen die er wel verstand van hebben deze kennis gaan gebruiken om spelers te selecteren en daarbij weerstand krijgen van andere beslissers in de organisatie.
Iedereen weet hoe moeilijk het is om te slagen in de sport waar je ooit voor hebt gekozen.
De scene waar een jongen moest kiezen voor een professionele carrière in de honkbal of studeren aan Stanford University sprak mij daarom aan.
Er worden weinig films geproduceerd die van het begin tot het einde de aandacht weten vast te houden en waarvan je niet wilt dat het gaat stoppen omdat het boeit.
Zo een film is Moneyball.
Kijken dus!

avatar van Ste*
geplaatst op 17 oktober 2013, 16:39 uur, permalink
Geen flauw idee waarom ik dit ging kijken, want ik heb niks met baseball, laat staan met de achtergrond zoals geportretteerd in deze film. Denk dat ik vooral benieuwd was naar Jonah Hill and Philip Seymour Hoffman, hoewel die laatste uiteindelijk maar een heel kleine rol heeft.
Jonah Hill was prima, Brad Pitt daar kan ik nooit zoveel mee als acteur.

Verder was het als film best aardig, maar door het onderwerp voor mij niet echt bijster interessant. Vond het vooral niet duidelijk waarom ze nou eerst telkens verloren en daarna telkens wonnen. De flashbacks uit zijn eigen baseballverleden vond ik ook niet bijster veel toevoegen.
Een film die ik morgen alweer vergeten ben denk ik.

avatar van Wuotanaan
geplaatst op 16 juli 2014, 1:49 uur, permalink
Oh, een honkbal film. Saai. Dat wordt zeker weer zo'n ouderwets Amerikaans, over-the-top, wij-zijn-het-beste, gaan-met-die-banaan patriottenfestival à la Major League...

...niet helemaal. Wat we wel krijgen, is een underdog film over een alternatieve benadering van statistieken binnen de sport. En voor het geval het nog niet bekend was; Amerikanen zijn dol op hun (sport)statistieken.

Helaas voor Moneyball zijn ze ook dol op sportnostalgie- en romantiek, wat hier dan ook weer vrolijk de revue passeert. De hoofdrolspelers houden zich hier gelukkig nog wat afzijdig van; het is de omgeving die ze hier ongewild in mee probeert te sleuren. Volkomen onnodig, maar welkom in Hollywood, zeggen we dan maar.

Om wat contrast aan te brengen heeft regisseur Bennett Miller er bij het filmen voor gekozen om een voornamelijk grauw palet te gebruiken. Dat sluit nadeloos aan op de koude, statistische materie. Het mag daarentegen ook gezegd dat Pitt er goed aan gedaan heeft om zijn rol hier en daar wat luchtiger te benaderen.

Mensen die graag bezig zijn met sport management simulaties (Football Manager, bijvoorbeeld) kunnen hun lol op met Moneyball. Heb je niks met sport of statistieken, dan kun je gerust verder kijken.

geplaatst op 30 augustus 2014, 2:29 uur, permalink
Hoewel ik deze film niet perse een "meesterstuk" vind vond ik hem wel zeer amusant.
Vooral het begin.
Toch zit er een grote cliché in die de meeste sportfilms wel hebben het cliché dat een club/team/ploeg het niet goed doet en langzamerhand de top bereikt al was dit wel waargebeurd.
Jonah Hill zet een goede prestatie neer qua acteerwerk al vond ik hem in het begin (komt vast omdat ik hem voor het eerst heb gezien in de jump street films) een beetje niet serieus te nemen.
Maar (hoewel ik niet echt veel snap van honkbal) alsnog geweldige film op sportfilms gezien dan.
Je moet er ook een beetje van houden.