MENU

Nederland / België
Drama / Familie

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Pippa Allen, Johnny de Mol en Rifka Lodeizen

De negenjarige Kiek is energiek en stoer, maar raakt bezorgd wanneer haar vader als arts naar een oorlogsgebied vertrekt. Hij kan een ziekte krijgen, of een ongeluk en er zijn zelfs verdwaalde kogels! Om de kans te verkleinen dat er iets met hem gebeurt, wringt ze zich in vreemde bochten: ze heeft een dode hond en een dode muis nodig. Kiek kent namelijk niemand die een dode muis, een dode hond èn een dode vader heeft. Dat is een kleine kans.

avatar van JacoBaco

geplaatst op 25 maart 2011, 10:17 uur, permalink
Leuk, er waren opnames in Katwijk. (Ja, daar woon ik)

geplaatst op 25 maart 2011, 21:04 uur, permalink
Een Kleine Kans is gebaseerd op het gelijknamige boek van Marjolijn Hof. Het boek is bekroond met ondermeer de Gouden Uil, de Gouden Griffel en diverse andere prijzen, en is verschenen in twaalf talen, waaronder Engels, Duits en Japans.

In een Een Kleine Kans wordt de fantasie van Kiek met stop motion animatie verbeeld.
Het is uitzonderlijk dat in een Nederlandse speelfilm live action met stop motion animatie wordt gecombineerd.

A-Film brengt Een Kleine Kans begin 2012 uit in de Nederlandse bioscopen.

(bron: Lemming Film)

avatar van wimnoot

geplaatst op 9 juli 2011, 13:14 uur, permalink
Deze film heet nu Patatje Oorlog.

geplaatst op 14 juli 2011, 10:38 uur, permalink
Patatje Oorlog openingsfilm van Cinekid

De familiefilm Patatje Oorlog met Johnny de Mol, Rifka Lodeizen en Ruben van der Meer in de hoofdrollen opent op 12 oktober Cinekid.

Dat maakte het film- en televisiefestival voor kinderen dinsdag bekend.

De film is gebaseerd op het met een Gouden Griffel bekroonde boek Een kleine kans van Marjolijn Hof. Patatje Oorlog gaat over de 9-jarige Kiek die zich zorgen maakt wanneer haar vader als arts naar een oorlogsgebied vertrekt. Ze wringt zich in de vreemdste bochten om de kans te verkleinen dat er iets met hem gebeurt.

De regie van Patatje Oorlog is in handen van Nicole van Kilsdonk (Hoe overleef ik, Zadelpijn). Pippa Allen (10) speelt de rol van Kiek. De Mol en Lodeizen spelen haar ouders. Van der Meer is te zien in de rol van Kieks leraar. Leny Breederveld speelt haar oma.

Volgens Cinekid-directeur Sannette Naeye sluit Patatje Oorlog goed aan bij het festival. In de film wordt de fantasie van Kiek verbeeld met zogeheten stop-motion animatie. Cinekid besteedt in workshops ook aandacht aan deze filmtechniek. (ANP)

geplaatst op 11 augustus 2011, 12:01 uur, permalink

geplaatst op 11 augustus 2011, 12:21 uur, permalink
Ziet d'r leuk uit.

avatar van chiel
geplaatst op 13 oktober 2011, 11:34 uur, permalink
Nu is het wachten op de eerste negatieve reactie hier op Johnny de Mol.

Veel mensen op de site zien hem niet graag (acteren).

geplaatst op 13 oktober 2011, 13:54 uur, permalink
Ik wel.

geplaatst op 19 oktober 2011, 1:15 uur, permalink
Allemaal positieve recensies, openingsfilm CineKid en dan niet eens in de bioscoop top 20 van afgelopen weekend?

avatar van Oliveri
geplaatst op 4 februari 2012, 12:53 uur, permalink
Wat een vreselijk dom verhaal om te verfilmen. Ik ga hem niet kijken.

avatar van Kouros
geplaatst op 4 februari 2012, 14:11 uur, permalink
Oei Oei Oei, Johnny Stop aub met acteren. Wat een walgelijke acteer prestaties.
Ook wil ik de scriptschrijver adviseren op zoek te gaan naar een andere baan. Dit is duidelijk niet voor hem weggelegd.

avatar van Re73
geplaatst op 4 februari 2012, 19:54 uur, permalink
Dit ging nergens over.

geplaatst op 5 februari 2012, 1:05 uur, permalink
dit lijkt me geen goede film. en dit ga ik zeker niet zien

avatar van Elineloves
geplaatst op 6 februari 2012, 12:44 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Typische kinderfilm.

Nee, Johnny de Mol is geen geweldig acteur, maar hij heeft iets schattigs. Zeker samen met het jonge meiske, erg aandoenlijk. Al wist ik in het begin niet goed of het nou een jongetje of een meisje was. Oeps.

Ruben v/d Meer als leraar is ook erg leuk. Heerlijke vent. _O_ Vooral leuk om het basisschool gebeuren te zien, als lerares is dat altijd wel interessant natuurlijk. Kiek (wat een naam ook) is soms (Lees: erg vaak) vrij irritant, zeker bij het zoveelste '4 dingen die..' komt het je bijna je neus uit. Al is dit voor kids natuurlijk hartstikke grappig, gezien zij dezelfde manier van de wereld zien en over dingen denken hebben. Er gebeurde ook eigenlijk vrij weinig gedurende de film, telkens hetzelfde. Herhaling na herhaling. Voor de volwassenen is dat een beetje vermoeiend.

Sommige scènes vond ik persoonlijk ook weer best heftig, het vermoorden van een muis tot daar aan toe, maar ik zat echt van: 'Als ze nu die hond van de brug gaat gooien, stop ik direct met kijken!'. Ik zat op dat moment echt even met tranen in mijn ogen en met open mond te kijken (ja, ik ben een sucker voor hondjes, en dit was ook nog eens zo'n lief oud mormeltje.)

Gelukkig wel een happy end, voor de kinderen is dit toch beter.

geplaatst op 6 februari 2012, 19:50 uur, permalink
Rifka Lodeizen was weer geweldig en Johnny de Mol was ook meer dan voldoende maar het verhaal voor deze jeugdfilm vond ik te ver gaan vooral de kromme gedachte van het kind, je zou kleine kinderen op een idee kunnen brengen.....

geplaatst op 8 februari 2012, 20:15 uur, permalink
dit lijkt me geen goede film. en dit ga ik zeker niet zien

avatar van De Knip

geplaatst op 10 februari 2012, 12:23 uur, permalink
jorissimo schreef:

Ik wil deze opmerking voordragen voor de Drol van het jaar....

Als een film mij ook niet 'goed lijkt', schuif ik hem ook aan de kant, hoor.....

Je pikt toch voor jezelf de leukste films uit?

geplaatst op 10 februari 2012, 20:40 uur, permalink
jorissimo schreef:

Ik wil deze opmerking voordragen voor de Drol van het jaar....

En wat wil jij dan zeggen met jou opmerking?
Een beetje hersenloos vind je zelf ook niet?

avatar van kasabian
geplaatst op 16 februari 2012, 10:26 uur, permalink
Wat een bizar slechte film zeg. Ruben v/d Meer acteert echt bedroevend slecht en het duurde bijna een half uur voor ik in de gaten had dat Kiek een meisje is en dan ook nog eens een met moordlustige trekjes en een achterlijk karakter. Als het boek bekroond is met een gouden griffel mag ik toch hopen dat het heel anders geschreven is dan verfilmd.
Slecht, slecht, slecht!!

robertus65
geplaatst op 26 februari 2012, 10:37 uur, permalink
Typische standaard kinderfilm, vond ik niet heel bijzonder, val niet echt in de doelgroep. Voor mensen die geen fan zijn van Johnny de Mol goed nieuw, hij word al snel naar de oorlog gestuurd, dus die zie je niet veel.

geplaatst op 8 maart 2012, 13:57 uur, permalink
ik heb ergens gelezen dat de spanning tussen de op hol geslagen fantasie van het meisje en het alledaags realisme van haar omgeving de kracht van deze film is. Maar net als de meeste gebruikers hiervoor was ik niet onder de indruk. Er gebeurt bitter weinig waardoor het verhaal uitermate saai wordt; vooral de motionanimatie vond ik stomvervelend. En qua acteren heb ik betere Nederlandse jeugdfilms gezien. Terecht is deze productie niet in de prijzen gevallen op het filmfestival van Berlijn.

geplaatst op 7 juni 2012, 14:19 uur, permalink
Verbaasd door de lage beoordeling(en). Prima jeugdfilm, vol met kinderlogica a la Het Zakmes (wat een briljante film is). De climax is uitermate sterk in beeld gebracht en de stop-motion fragmenten zorgen voor een vlotte en frisse afwisseling in een qua thematiek zware film. Film had een breder publiek verdiend.

geplaatst op 22 juni 2012, 15:04 uur, permalink
Aardige film waarin de jonge Kiek bang is haar vader te verliezen wanneer deze als dokter wordt uitgezonden naar een oorlogsgebied. Een film die duidelijk gericht is op kinderen, maar voor de wat ouderen ook nog wel de moeite waard is aangezien de gedachtengang en redenering van het meisje goed overkomen. Ondanks de korte lengte hier en daar wel wat langdradig. De stop-motion intermezzo's zijn wel leuk en geven de film een fris tintje mee.

geplaatst op 6 oktober 2012, 7:39 uur, permalink
Ik lees hier best veel negatieve reacties, maar ik vond de film hartstikke leuk en ook best wel goed, voor een jeugdfilm. Ik vond ook dat iedereen goed acteerde. De gekke acties van het kind, waren bizar, maar ook heel humoristisch gebracht, zoals die afgehakte muizenkop en hondenkop. Ik vond dat heel leuk gedaan. Iedereen heeft wel eens van die bizarre ideeën en zeker als je kind bent. Goede film.

avatar van michielheinhuis

geplaatst op 17 maart 2014, 0:42 uur, permalink
Volwassen mensen die een kinderfilm afkraken. Mijn dochtertje heeft er van genoten. Bekijk het door de ogen van een kind of get a life.

avatar van kasabian
geplaatst op 17 maart 2014, 10:16 uur, permalink
michielheinhuis schreef:

Mijn kinderen vonden het ook ruk.

geplaatst op 15 april 2014, 14:37 uur, permalink
Prima jeugdfilm over een meisje wiens vader een arts is in oorlogsgebied. Over het algemeen vind ik Rifka Lodeizen een leuke actrice, maar in deze film was ik toch meer onder de indruk van de acteerprestaties van de kleine Pippa Allen.