MENU

3,22

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Jeremy Irvine, Emily Watson en David Thewlis

'War Horse' volgt een jongeman genaamd Albert (Jeremy Irvine) en zijn paard Joey. Hun band wordt verbroken wanneer Joey verkocht wordt aan het leger en meegenomen wordt voor het gebruik in de Eerste Wereldoorlog. Ondanks dat Albert nog te jong is om zich in te schrijven voor het leger, besluit hij toch naar Frankrijk te gaan om zijn vriend te redden.

avatar van AC1
geplaatst op 8 juli 2014, 16:07 uur, permalink
Zelf voor een kinderfilm is deze film te kinderachtig.

avatar van Black Math
geplaatst op 22 september 2014, 0:28 uur, permalink
Gebaseerd op herinneringen van films die ik in mijn jeugd heb gezien, is Spielberg nou niet bepaald een regisseur die ik graag opzoek. Maar soms ben je bij familie die een film op tv willen zien, en kom je er niet onderuit. Familie vond het overigens een erg mooie film.

Bij mij is in ieder geval weer duidelijk waarom ik niet zoveel met Spielberg heb. Wat mij betreft is dit degelijk gemaakte sentimentele rotzooi met dito muziek. Ik zie waarom dit bij velen aanslaat, vandaar de adjectieven "degelijk gemaakte", maar mij doet het vrij weinig.

Dieren kunnen leuk zijn, en ik kan me er ook aan hechten, maar overdrijven is ook wel een kunst. De Eerste Wereldoorlog was natuurlijk een verschrikking, en dat wordt ook wel getoond, maar door op zo'n sentimentele manier een paard de hoofdrol te geven, slaat het maar matig aan. Caligula werd voor gek verklaard omdat hij zijn paard tot consul wilde benoemen. De wijze waarop de hoofdpersoon gehecht is aan zìjn paard komt wat mij betreft daarbij in de buurt. Verder natuurlijk een hoop scènes waar het paard precies lijkt te begrijpen wat hij moet doen om alles tot een goed einde te brengen, wat je van te voren al lang en breed ziet aankomen.

Verder is het natuurlijk typisch dat iedereen in deze film Engels spreekt. Natuurlijk, bij een film als Amadeus is het ook jammer dat de taal niet Duits is, maar dat stoort minder omdat je niet geconfronteerd wordt met verschillende volkeren. Hier een hoop Duitsers en Fransen die met gekke accenten Engels praten. Ik heb 'Allo 'Allo! al voorbij zien komen in enkele comments hier, het heeft er inderdaad wel wat van weg.

Beelden zijn degelijk, maar saai. Het kleurgebruik valt in negatieve zin op, ik graag haast het gevoel alsof er gebruik van technicolor gemaakt is, wat me slecht bevalt. Visueel een paar aardige momenten: als het meisje gereflecteerd wordt in het oog van het paard, enkele scènes met tegenlicht (met name die als het paard in niemandsland is) en als het paard de loopgraven uit probeert te vluchten. Op tweeëneenhalf uur een beetje mager. Soundtrack is typisch melodramatisch, al moet ik zeggen dat ik Williams wel eens bombastischer heb gehoord. Niettemin past de man precies bij de regisseur wat gevoel voor melodrama.

Ik kan er weinig mee, en het doet me nauwelijks iets en dat is toch knap als de setting één van de grootste verschrikkingen uit de 20e eeuw is. 1*.

geplaatst op 27 september 2014, 19:09 uur, permalink
Ik zag het begin van deze film en ik dacht een leuke boeiende film te gaan zien. maar echt meer dan 0,5 ster is het mij niet waard.

avatar van ratatouille
geplaatst op 30 oktober 2014, 17:20 uur, permalink
Heeft wel indruk gemaakt, deze film. Heb niks met paarden, noch met oorlogsfilms. Maar de combinatie is toch voortreffelijk. De film is wel een beetje voorspelbaar, maar dat ervaar ik niet als vervelend, als het maar boeiend blijft. De film speelt zich af tijdens de 1e wereldoorlog, maar op verschillende locaties en vanuit een verschillend oogpunt. Maar tegen t einde, is de cirkel rond. Het is een lange zit, maar verveelt niet!