MENU

The Shining (1980)

3,97

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

nummer 53 in de top 250

2369 BERICHTEN90 MENINGEN

avatar van Henk_61
geplaatst op 6 december 2014, 12:53 uur, permalink
Heb je die lange versie op dvd of blu-ray geken? Ik heb die Stanley Kubrick Visionary F... blu-ray box. Daar zit jammer genoeg die kortere 115 min. versie in. Blijft tof, maar wil 'm ook een keer op die lange zien. [/quote] [/quote]

[quote]

Ik heb hem op blue-ray (gekocht op eBay) gezien, zaten geen nl ondertitels bij maar daar had ik geen last van vond het zelfs beter zonder.
Ik vind de langere versie beter maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik denk wel dat Kubrick er goed aan heeft gedaan om de laatste 2 minuten te verwijderen van de 146 min. versie. Je kan op YouTube het geluid en de tekst hiervan terugvinden.

geplaatst op 6 december 2014, 18:41 uur, permalink
Had toch ergens gelezen dat Kubrick blij was met de mogelijkheid een 'directors cut' uit te brengen voor de Europese bioscopen. Geen idee alleen waar ik dat vandaan heb.

avatar van Henk_61
geplaatst op 8 december 2014, 9:47 uur, permalink
Mij maakt het niet uit welke versie Kubrick beter vond of het feit dat King de film niets vond (hij schijnt hierop teruggekomen te zijn). Ik vind gewoon de lange versie beter en zie geen belachelijke en kitscherige scenes. Het balletje word wat vaker tegen de muur gegooid, het gesprek met Lloyd is iets langer, Danny krijgt bezoek van een psychiater, etc. volgens mij komt dit alles de film ten goede.

avatar van LPereboom
geplaatst op 26 december 2014, 23:12 uur, permalink
Heerlijk absurd en absolut angstaanjagend! Super geacteerd van Nicholson. De spanning die hier word opgebouwd en gemaakt is super om te zien. Je zit direcr in een sfeertje en je komt er niet uit.

geplaatst op 24 januari 2015, 18:26 uur, permalink
Ik las eerst het boek en zag daarna deze film, en vond het t meest angstaanjagende qua film/boek dat ik ooit had meegemaakt.

Echter, heb ik de fout gemaakt deze film te herzien in 2013, en vond hem echt flink beduidend minder dan in mijn herinerringen helaas.
Het boek echter staat nog als een huis...

avatar van John Milton
geplaatst op 25 januari 2015, 1:05 uur, permalink
Das geen fout hoor. Ik herkijk hem om de zoveel jaar, al meer dan twintig jaar lang. Steady as a fucking rock. Boek paar keer gelezen, maar waar ik bij Kubricks film om de paar jaar de behoefte tot herbeleving weer krijg, heb ik dat bij Kings boek minder. Zal gerust weer eens komen, hoor.

Benieuwd hoe hij over 5 of 10 jaar bij je valt.

avatar van baspls
geplaatst op 1 februari 2015, 15:42 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
"Heeere's Johnny!"

Daar is ie dan Stanley Kubrick's beroemde Stephen King verfilming. Na lang uitstellen dan toch maar een keer bekeken.

Jack Nicholson is... Jack Nicholson, en is zijn gestoorde zelf. Het zou veel schokkender en mooier zijn als hij in het begin een vriendelijke vader was en niet al vanaf het begin loopt te grijnzen naar iedereen. King zelf had deze kritiek ook. Des al niet te min vind ik hem wel goed in de rol van van gestoorde auteur, hoewel ik hem in de verste verte niet angstaanjagend vond.

Shelley Duvall daarin tegen doet het wel erg goed. Naar het schijnt heeft Kubrick haar op de set bedreigt en was hij tijdens de productie heel erg streng en onvriendelijk tegen haar, alles om de nodige angst uit haar te krijgen. Naar mijn mening is dat goed gelukt. King vond haar echter ook niet goed omdat hij het personage Wendy meer als verwende blondine zag.

Compleet in contrast met zijn houding tegenover Duvall was Kubrick erg aardig voor Danny Lloyd. Ook was hij er van overtuigd dat het beter was dat Lloyd niet wist wat voor film ze aan het maken waren. Hij vertelde hem dat ze een dramafilm aan het maken waren, in de scene dat Wendy Jack ervan beschuldigd Danny te hebben gewurgd is Danny eigenlijk een pop. Pas 10 jaar later zag Lloyd de volledige film. Kubrick heeft erg goede acteerprestaties uit de kleine jongen weten te krijgen, onvoorstelbaar hoe goed hij met kinderen is.

De soundtrack van Wendy Carlos is heel erg sterk. Heerlijk synthesizer werk en misschien wel de meest angstaanjagende orkestrale muziek ooit. The Shining leunt heel erg op muziek, In doodnormale scènes die met een ander muziekje heel vrolijk hadden kunnen zijn is de muziek essentieel voor de duistere sfeer. Ik advieszeer je wel om het volume niet te hard te zetten want er zit af en toe een hoge toon achter de muziek die je koppijn kan bezorgen als je het volume zo hard zet als ik altijd doe.

De film is bijzonder mooi opgenomen. In HD ziet het hotel en de omgeving er prachtig uit. De scéne waar een bloedstroom uit de lift stroomt is misschien wel een van de mooiste dingen ooit op film gezet. Kubrick staat erom bekent dat hij zijn acteurs tot in het eindeloze scènes laat overdoen. Toch was de lift-scène in drie keer klaar, de voorbereidingen voor het nepbloed duurde dan ook erg lang. Voor de derde keer bijna een jaar.

Wel vind ik dat de film slecht is geedit, een beetje te ouderwets ook. De opening titels zijn gewoon veel en veel te goedkoop in vergelijking met de prachte beelden waar ze overheen geplakt zijn. Daar had meer aandacht aan besteed kunnen worden.

Grappig feitje is dat Ridley Scott beelden van het begin waar de witte Volkswagen Kever door de bergen naar het hotel rijdt heeft gebruikt aan het einde van de bioscoop-versie van Blade Runner. Ook was Kubrick toendertijd een fan van David Lynch werk, om de acteurs in stemming te laten komen liet hij voor de opnames Eraserhead aan hen zien.

Al met al is The Shining een film met erg mooie opnames, goede muziek en een erg goed verhaal van Stephen King. De film voelt wat anders aan dan de andere Stephen King verfilmingen en Stephen King was dan ook niet tevreden over de film. King vind dit de slechtste verfilming van zijn werk, zelfs slechter dan Dreamcatcher. Hij heeft dan ook enkele jaren later een mini-serie laten maken als zijn visie op het boek maar na wat ik heb gehoord is die echt niet beter dan deze. Hoewel ik het geen perfecte film vind moet ik wel zeggen dat The Shining zeker een goede horror film is en een must-see voor filmfanaten.

avatar van Vdk_Movie
geplaatst op 4 april 2015, 18:53 uur, permalink
Goede film met heerlijke achtergrondmuziek en super gespeeld door Jack Nicholson, maar vond de film meer een Triller dan een Horror. Daarom een 3,5 en geen 4,0. Misschien ooit weer eens overnieuw kijken maar dan zonder het idee dat ik een horror ga kijken.

geplaatst op 6 april 2015, 14:40 uur, permalink
Vdk_Movie schreef:

Is met zijn aanspraak op menselijke angsten toch eersteklas horror? Een thriller zou het veel meer van de suspense en spanning an sich moeten hebben.

avatar van Thereisnospoon
geplaatst op 26 april 2015, 1:37 uur, permalink
Kubrick is toch één van de beste filmmakers ooit, samen met Sergio Leone. 2001: A space odyssey,
Full Metal Jacket en The Shining zijn de beste. Sommige scénes keren zelfs in een even bizarre als
vervreemde setting weer terug.
Vergelijk eens de toiletruimte uit The Shining (Na het ongelukje in the Ballroom) met de even vervreemdende scéne uit Full Metal Jacket als private Pyle zelfmoord pleegt.
Hoever de invloed van The Shining wellicht rijkt, heb ik zojuist nog eens beschreven bij mijn recentie
van Triangle uit 2009 op deze site.

geplaatst op 28 april 2015, 11:53 uur, permalink
Here's Johnny, een klassieke quote uit de film The Shining van Stanley Kubrick, de meest overgewaardeerde regisseur van de laatste 50 jaar.
De film is ontzettend traag. Er gebeurt het eerste uur helemaal niets spannends. De regisseur probeert ons bang te maken met onheilspellende muziek, inzoomende camera's en Jack Nickelson die zich steeds raarder gaat gedragen.
Pas tegen het einde wordt het een beetje leuk maar dan is iedereen al in slaap gesukkeld. Het stukje met de typemachine zou eng moeten zijn, maar werkt eerder op de lachspieren.
Deze film heeft ook helemaal niks te maken met het boek van horrorschrijver Stephen King. Ja het hotel heeft dezelfde naam en het gezin, maar dat was het dan ook wel. Het thema alcoholisme speelt een bijrol in plaats van een hoofdrol en ook de boiler komt nergens in de film voor.
Stephen King was totaal niet tevreden over de film en ik schaar mij achter de schrijver. Kubrick heeft zich teveel vrijheid gegund met het verhaal waardoor de essentie van het boek verloren is gegaan.
Jack Nickelson acteert verder wel aardig, hoewel hij wel flink overacteerd wanneer hij iemand met een mentale breakdown moet spelen.
Hij is getrouwd met een hysterisch wijf waar ik na 5 minuten al een hekel aan had, met der piepstem. Wendy Duvall is een vreselijk slechte actrice. Het jongentje kan ook wel wat acteerlessen gebruiken want hij was eerder lachwekkend dan meelijwekkend met zijn spookhandje.
De enige acteur die het wel goed deed was de neger, maar die heeft een onfortuinlijk einde (wat ook niet in het boek voorkomt!).
The Shining is geen goede film, erg traag en al zeker niet eng. Liefhebbers van het boek kunnen beter de mini serie kijken want die heeft wel meer gelijkenissen met het boek.
De titel op de poster kunnen ze beter veranderen naar A masterpiece of modern comedy.

geplaatst op 28 april 2015, 20:08 uur, permalink
Und3rdog schreef:
De enige acteur die het wel goed deed was de neger

"De neger" heet Benjamin Sherman "Scatman" Crothers.

geplaatst op 28 april 2015, 21:28 uur, permalink
NYSe schreef:
"De neger" heet Benjamin Sherman "Scatman" Crothers.

geplaatst op 28 april 2015, 23:31 uur, permalink

Waarom schrijf je "De neger" tussen aanhalingstekens? Het IS toch een neger?

Allereerst vind ik het woord 'neger' om een zwarte man aan te duiden niet echt kunnen, maar daar zijn de meningen zoals ik weet over verdeeld. Maar om alle volwassen acteurs met hun naam te benoemen en van mening te zijn dat "de neger" afdoende is om de persoon Crothers aan te duiden vind ik gewoon borderline discriminerend.

avatar van Maarten0402
geplaatst op 28 april 2015, 23:50 uur, permalink
Geen idee wat hem dwars zit?
Hier begon hij ook al zo positief (not).

geplaatst op 29 april 2015, 0:35 uur, permalink

Waarom schrijf je "De neger" tussen aanhalingstekens? Het IS toch een neger?

Het liedje van de zangeres zonder naam was 'hij WAS maar een neger'.

Tegenwoordig gebruiken we die terminologie niet meer om anderen mee te duiden.

avatar van Thereisnospoon
geplaatst op 29 april 2015, 1:01 uur, permalink
Und3rdog is een provocateur. Aandacht trekken met absurde meningen roept meteen
reacties op. Beproefde methode dus.
Ik kan op een site over kunst roepen dat Vincent van Gogh een waardeloze schilder is.
Na mijn mening over de The Shining noemt hij Kubrick zwaar overgewaardeerd.
Matthijs van Heijningen is veel beter dan John Carpenter met The Thing und so weiter.
Tja.

geplaatst op 29 april 2015, 1:05 uur, permalink
Als er in "One Flew over the Cuckoo's Nest" over die Indiaan wordt gesproken valt niemand erover. Ik vind het allemaal wat té politiek correct.
Verder weet die Und3rdog inderdaad niet waar hij het over heeft.
Donkerwoud schreef:
Het liedje van de zangeres zonder naam was 'hij WAS maar een neger'.

Tegenwoordig gebruiken we die terminologie niet meer om anderen mee te duiden.

Come on... Ze zingt ook "Zwarte". Neger is een prima woord om een zwart persoon te duiden hoor...

geplaatst op 29 april 2015, 1:18 uur, permalink
Punt is dat je daarmee allerlei verschillende mensen met verschillende tinten, achtergronden, etniciteiten terugbrengt tot dat ene historisch beladen woordje. Ik vind dat zelf niet zo nodig.

geplaatst op 29 april 2015, 1:44 uur, permalink
Zoals Zigeuners, Eskimo's en Latino's?

geplaatst op 29 april 2015, 2:47 uur, permalink
Willy Wartaal schreef:
En One Flew? Dat is een film, en het gaat ook nog eens om een ander woord, het gaat hier over een bericht in 2015!

Ik zie dat je me hier ook niet begrijpt. Het gaat mij erom dat de term "indiaan" in de discussie meerdere malen wordt gebruikt en dat daar niemand loopt te blèren:"Native American"!!

Het zal waarschijnlijk komen dat ik de 50 gepasseerd ben dat ik me niet zo laat meeslepen om elke 5 jaar een nieuw politiek correcter woord te gebruiken.
Dit land gaat sowieso gebukt onder dat misplaatst schuldgevoel en het meebuigen met "de gekwetsten".

Schei toch uit.

geplaatst op 29 april 2015, 10:46 uur, permalink
Stephan schreef:
Zoals Zigeuners, Eskimo's en Latino's?

Nee, dat zijn bevolkingsgroepen. Nogmaals, of "neger" nu een beledigende term is of niet (ik kan me voorstellen dat iemand dat niet vindt), een acteur "de neger" noemen terwijl je de moeite wel neemt Nicholson en Duvall bij hun naam te noemen vind ik zelf discriminerend overkomen en van weinig respect voor Crothers getuigen.

geplaatst op 29 april 2015, 10:53 uur, permalink
Thereisnospoon schreef:
Und3rdog is een provocateur. Aandacht trekken met absurde meningen roept meteen
reacties op. Beproefde methode dus.
Na mijn mening over de The Shining noemt hij Kubrick zwaar overgewaardeerd.
Tja.

Prietpraat.
Omdat mijn meningen niet met die van jullie overeenkomt ben ik een troll? Ik geef nochtans voldoende argumenten waarom ik die films slecht vindt.
En neger staat gewoon in de Van Dale en is helemaal niet discriminerend bedoelt.

geplaatst op 29 april 2015, 11:14 uur, permalink
Und3rdog schreef:

'Klootzak' staat ook in de Van Dale, dus dat lijkt me een beetje een schril criterium om woorden al dan niet beledigend te noemen...

geplaatst op 29 april 2015, 11:27 uur, permalink
NYSe schreef:

Als je er zo'n probleem mee hebt met het woord neger dan maak je er toch een melding van?
Ik vindt het niet discriminerend en anderen zo te lezen ook niet.

geplaatst op 29 april 2015, 12:19 uur, permalink
Stephan schreef:

Dan zal het je heugen dat huidige discussies zich richten tegen Native Americans als een te klinische term om complexe culturele diversiteit te beschrijven.

geplaatst op 29 april 2015, 13:35 uur, permalink

avatar van John Milton
geplaatst op 29 april 2015, 17:05 uur, permalink

En verwonderde blikken van medepassagiers vielen John Milton ten deel, toen nietsvermoedend een filmpje kijken resulteerde in een lachstuip. Waarvoor dank

Maar erg toepasselijk inderdaad, heel raak!

avatar van LOTR-lover
geplaatst op 9 mei 2015, 9:20 uur, permalink
Gisteravond weer is herzien na vele jaren. Blijft toch een meesterwerk die natuurlijk de tand des tijds uitstekend heeft weten te weerstaan. De setting, soundtrack en het acteerwerk van Jack Nicholson maken The Shining met recht 1 van de klassiekers in dit genre.

Natuurlijk mis ik wel de schrikmomenten en irriteerde ik me soms wel is aan de bizarre volume verhoging van de soundtrack op bepaalde momenten. Maar hoe dan ook, ik kan wel 20 keer naar deze geniale Jack Nicholson blijven kijken, dat verveeld helemaal nooit.

8/10 (IMDB)