MENU

The Shining (1980)

3,97

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

nummer 50 in de top 250

geplaatst op 28 september 2014, 11:51 uur, permalink
Ook de muziek is zwaar irritant, te vergelijken als je thee aan het zetten bent die het kookpunt heeft bereikt en wordt op de verkeerde momenten ingezet. Meest opvallende was toen de mevrouw en haar zoon vrolijk in de sneeuw huppelde en kreeg je dus die muziek. Uhh wat? Het acteerwerk is wel (erg) goed in deze film, maar echt meer dan dat heeft het helaas niet te bieden naar mijn mening. Het hotel is erg mooi en groot maar helaas te weinig van gezien. En Jack Nicholson werd nooit eng, eerder haar vrouw (Shelley Duvall) met haar rare grote ogen en de gelaatsuitdrukkingen. Dit lijkt mij de omgedraaide wereld? Maar soms moest ik wel om haar lachen want het leek als of ik een komedie aan het bekijken was, terwijl dit een horror / mystery film is. Dan heb je nog die zoontje en de chef of wat voor functie hij ook bekleed, die beide speciale gaves hebben, maar daar werd te weinig mee gedaan en hoe het precies zat etc... Er zijn nog meer dingen te melden - bijv. over de onduidelijkheden in de film - maar dat laat ik maar zitten en moet dan spoilers zetten, en weet ook niet alle details meer. Het is zeker geen slechte film maar goed is het ook niet.

Overigens, wat ook erg opvallend is, aan het begin kwam de naam 'A STANLEY KUBRICK FILM' en de namen van de acteurs en actrices in het licht blauw die van beneden naar boven ging als of iemand het met Powerpoint heeft gemaakt en die er geen verstand van heeft. Dit heb ik nog niet eerder bij een film gezien zelfs niet bij de aller slechtste films... heel amateuristisch komt dat over.

geplaatst op 5 oktober 2014, 9:39 uur, permalink
Eindelijk gezien. Moet mij helaas aansluiten bij het rijtje kritische kijkers die de film vind tegenvallen. Nicholson, de muziek en de sfeer zijn wat mij betreft de enige positieve aspecten bij deze film van Kubrick. Jammer, 3*.

avatar van NYSe
geplaatst op 7 oktober 2014, 0:37 uur, permalink
Breur schreef:

Dan vraag ik me af welke negatieve aspecten er aanwezig moeten zijn om er een tegenvallende 3* van te maken

avatar van alexspyforever
geplaatst op 7 oktober 2014, 11:01 uur, permalink
NYSe schreef:

Meer aandacht voor verhaal minder nadruk op sfeerschepping, meer diepgang in de karakters en karakterontwikkeling. Een aantal dingen waar niets of weinig mee wordt gedaan zoals de gave van het zoontje en die zwarte kerel. Nu goed dat zijn mijn persoonlijke punten en ik gaf deze een nog tegenvallendere 2*

geplaatst op 7 oktober 2014, 12:08 uur, permalink
NYSe schreef:

Leuk dat alexspyforever mijn gedachten kan lezen.

Allereerst heb ik me groen en geel geërgerd aan Duvall. Wat een wanprestatie! Kun je dit überhaupt acteren noemen? Daarnaast (ik het hier eerder gelezen) vind ik de transformatie bij Nicholson te plotseling, in plaats van dat hij langzaam doordraait wordt hij in één klap gek. Dit ligt allesbehalve aan hem, maar aan het script. De (uitstekende) muziek lijkt telkens aan te kondigen dat er iets spannends staat te gebeuren, maar dat blijft uit, op een paar sporadische momentjes na. Daarbij opgeteld de argumenten van alexspyforever over diepgang/ontwikkeling personages en de gave waar te weinig mee gedaan wordt.

Als ik het zo zie ben ik nog redelijk mild, nietwaar?

avatar van AC1
geplaatst op 7 oktober 2014, 12:24 uur, permalink
Breur schreef:

Dat is raar. De meest gehoorde kritiek is dat Nicholson al gek was van bij het begin van de film. Dat zou ik ook zijn met zo'n vrouw.

avatar van AC1
geplaatst op 7 oktober 2014, 12:28 uur, permalink
alexspyforever schreef:

Kubrick was altijd meer geïnteresseerd in sfeer en thematiek en minder in verhaal en karakterontwikkeling (in die zin dat zijn films daar niet op steunen).

geplaatst op 7 oktober 2014, 13:16 uur, permalink
AC1 schreef:

Haha leuke invalshoek, maar denk je dat dat Kubrick's intentie was dan? Mijns inziens komt dit door het hotel, de geruchten en de eenzaamheid. En stel dat het klopt, dan vermoord je je vrouw, toch niet ook je kind?

AC1 schreef:

Dit was naast Full Metal Jacket pas mijn tweede Kubrick. Dus dank voor deze nuttige info. Ik ben erg benieuwd geworden naar Eyes Wide Shut, die ik snel ga kijken! Je info over Kubrick zal in mijn achterhoofd zitten.

avatar van -LvB-
geplaatst op 7 oktober 2014, 15:21 uur, permalink
Ik zou als "beginnende kubrick kijker" ,naast bovengenoemde, eerst clockwork orange en 2001 kijken. Die zijn in mijn ogen wat betreft thematiek makkelijker te verteren/verklaren dan eyes wide shut. Die vond ik ook de minste maar dat is natuurlijk persoonlijk.

avatar van horizons
geplaatst op 7 oktober 2014, 15:34 uur, permalink
Maakt helemaal niet uit welke je als eerste kijkt mijn inziens. Zelf vond ik Eyes Wide Shut zijn beste film maar of je die nu voor a Clockwork Orange of na Spartacus kijkt, dat maakt niet zoveel uit.

avatar van -LvB-
geplaatst op 7 oktober 2014, 15:41 uur, permalink
Ik kan me voorstellen dat je na Eyes Wide Shut niet zoveel zin meer hebt in de rest. Vandaar.
Ik vind het toch de moelijkste te verteren Kubrick, kon er na 1 keer kijken eigenlijk helemaal niks mee

avatar van NYSe
geplaatst op 7 oktober 2014, 19:26 uur, permalink
Breur schreef:

Leuk dat alexspyforever mijn gedachten kan lezen.

Als ik het zo zie ben ik nog redelijk mild, nietwaar?

Duidelijk, al kan ik AC1 hierin herhalen: Kubrick richt zich veel meer op sfeer dan op verhaal, wat ik (bijna) altijd een prima keuze vind.

geplaatst op 7 oktober 2014, 20:11 uur, permalink
Helder, ik neem het zeker mee in zijn volgende films!

En -LvB-, bedankt voor je bezorgdheid, maar ik ben niet direct afvallig als één film zou tegenvallen. Het onderwerp/thema van Eyes Wide Shut spreekt me erg aan, daarbij lees ik dat ervaren MM stemmers spreken van een ondergewaardeerde film. Ben dus erg benieuwd!

2001 en clockwork orange zijn toch films waarvan ik vind dat ik ze gezien moet hebben als cultureel erfgoed in de filmwereld. Zien zal ik ze dus toch wel (ooit)

geplaatst op 19 oktober 2014, 14:29 uur, permalink
Dit is voor mij een mooie cult horror film!Ik kijk ze graag weer terug elke Halloween feest!

geplaatst op 19 oktober 2014, 20:31 uur, permalink
Er zitten wat onduidelijkheden in die enkel tot hun recht komen als je het boek erbij leest. Dat is jammer, want dat betekent het missen van achtergrondinformatie als je enkel de film kijkt. Ik weet niet of het een spoiler is, maar de reden dat Jack in de film zo snel beiinvloedbaar is, is omdat hij -aldus het personage in het boek- dus ooook een deel van de gave heeft (en alcoholist is). Dat hoor en zie je niet terug in de film, maar ik vind het wel een belangrijk feit want dan kun je begrijpen waarom hij vatbaar is ervoor en zijn vrouw bijvoorbeeld dus niet!! En als het hotel helemaal alles heeft uitgezogen van Jack, dus zich gevoed heeft, komt het tot "leven" en daardoor ziet zijn vrouw uiteindelijk ook de rare dingen, zoals op het einde dus ineens -inclusief de weggelaten scenes in de Europese versie.

Ook jammer dat je een cut en uncut versie hebt. Het scheelt maar enkele minuten en beelden en het voegt niks belangrijks toe. Maar ook in Europa hadden ze beter gewoon de uncut versie uit kunnen brengen. Maar verder echt een heerlijke klassieker. Goede geluidseffecten, goed camerawerk! En een heerlijke spanning met de geesten uit het verleden erbij en alles erop en eraan, gebouwd op, zoals King het in zijn boeken traditioneel houdt: de Indiaanse begraafplaats waarop altijd een vloek rust..

De dingen zoals dat Jack aan het einde op een foto staat vindt je ook niet terug in het boek en is alleen maar om je te verwarren.

Door de onduidelijkheden met betrekking tot het originele verhaal dus een 4,5

avatar van sateck
geplaatst op 24 oktober 2014, 16:20 uur, permalink
De acteerprestaties van Shelley Duvall zijn misschien we de slechtste die ik ooit heb gezien. En dat meen ik echt!