MENU

The Shining (1980)

3,97

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

nummer 50 in de top 250

avatar van Edie
geplaatst op 14 november 2014, 13:46 uur, permalink
Henk_61 schreef:

Tip :
Kijk ook eens naar de mockumentary The Dark Side off the Moon

Volgens mij heb ik hem ooit, gedeeltelijk bekeken, maar vind het voor mij niet al te interessant. Technische feitjes e.d. van films vind ik vaak leuker om te horen, maar dat is een persoonlijk iets

avatar van royals

geplaatst op 14 november 2014, 16:39 uur, permalink
Deze film stelt mij ook teleur naar het weer zien. Een zieke film (op zijn zachtst gezegd) zonder een greintje humor van een doorgedraaide man die zijn vrouw met een bijl in mootjes wil hakken. Maar dat verwacht je ook van Stephen King. En die huilebalk Duvall en schizofreen zoontje die met z'n vinger praat. Sorry, ik kan er niet meer van maken

avatar van Henk_61
geplaatst op 17 november 2014, 15:52 uur, permalink
AC1 schreef:
"Off" The Moon?

.....oke....of the moon

avatar van Boneka
geplaatst op 22 november 2014, 14:43 uur, permalink
Een horrorfilm kunnen we de Shining niet noemen. Wel een redelijk spannende klassieker met "horror" momenten, maar anno 2014 raken we hierdoor niet meer van de indruk. De vormgeving van deze film is erg fraai. Zeker op blu ray ziet het er allemaal erg mooi uit. Van begin tot eind. De mooie landschappen, het prachtige fraaie hotel en het doolhof in de sneeuw. Vooral dit laatste stuk zeg maar het laatste half uur is smullen. Fantastisch gemaakt. Het beroemde hakmoment komt nu wat minder over. Vond trouwens de rol van die vrouw Shelly Duval niet erg sterk. Bepaalt niet naturel. Het jongetje daarin tegen vond ik erg goed spelen. Gecast na zo'n 100 jongetjes. Maar ook met deze jongen zijn fragmenten soms heel veel opnieuw opgenomen.

Muziek vond ik erg mooi alleen bij de zgn schrikmomenten kwam het niet sterk over. Typisch jaren 80 zullen we maar noemen. Maar goed de geestenvertellingen waren mooi in beeld gebracht en het laatste half uur maakt veel goed.

geplaatst op 22 november 2014, 14:51 uur, permalink
Boneka schreef:
Ik wel anders. En hoezo is deze film nou typisch jaren 80?

avatar van AC1
geplaatst op 22 november 2014, 17:31 uur, permalink
De nieuwe generatie is niet onder de indruk omdat er weinig of geen verschrikkelijk luide plotsklapse schrikmomenten in zitten. Anyway, al heb ik 'm al veel gezien maar ik blijf nog altijd onder de indruk van Stanley's stijl. Naar het 'wat' kijk ik al lang niet meer. Het 'hoe' fascineert me eindeloos meer.

avatar van Insignificance
geplaatst op 22 november 2014, 18:08 uur, permalink
Frappant dat de (hele) nieuwe generatie ervan langs krijgt, terwijl de discussie ontstaat door iemand van een andere generatie..

avatar van Flat Eric
geplaatst op 22 november 2014, 18:14 uur, permalink
Insignificance schreef:

Ligt eraan wat je onder de nieuwe generatie verstaat

avatar van AC1

geplaatst op 22 november 2014, 22:06 uur, permalink

avatar van Flat Eric
geplaatst op 23 november 2014, 0:15 uur, permalink
Hier is een vrij sterke video-essay die het probleem goed aankaart...

Spijker op z'n kop idd...

geplaatst op 23 november 2014, 0:16 uur, permalink
Welk probleem hebben we eigenlijk?

avatar van John Milton
geplaatst op 23 november 2014, 0:47 uur, permalink
royals schreef:

Oei

We meet again! En wat doe je de film mijns inziens tekort met die woorden
. Ja, het is ziek. Dat is exact de bedoeling, vanaf de openingscredits is de sfeer gelijk getroffen. Humor had hier wat mij betreft totaal niet ingepast (al bezat Kubrick het wel degelijk). Overigens is er meer aan Stephen King dan 'met bijlen mensen in mootjes hakken' hoor, dat is wel erg kort door de bocht. Denks (desnoods) aan Shawshank of Stand By Me. Hij distantieerde zich trouwens van deze film, en heeft later zijn eigen versie gemaakt. Duvall commentaar kan ik begrijpen, vingerpraat is gewoon iets dat dit jochie doet, staat verder los van de kwaliteit van de film wat mij betreft. Ik vind The Shining briljant. Cinematografie, Nicholson, waanzin, muziek, art direction, thematiek, psychologie. Echt een film die ik kan blijven bekijken om de paar jaar. Maar Ja. Het is zoals het is

Hier is een vrij sterke video-essay die het probleem goed aankaart...

Ik zal het morgen even proberen te kijken, nu te laat, wekker gaat weer bijtijds.

geplaatst op 23 november 2014, 1:38 uur, permalink
John Milton schreef:
[Dat is exact de bedoeling, vanaf de openingscredits is de sfeer gelijk getroffen..
nou! Alleen jammer dat de schaduw van de helicopter, tijdens de helicoptershot te zien, is.

avatar van John Milton
geplaatst op 23 november 2014, 1:41 uur, permalink
mikey schreef:

Ik weet het (als in 'ik heb het gelezen en in specials gezien'), maar het valt me op de een of andere manier als ik de film kijk nooit (negatief) op. Zit er altijd meteen in.

geplaatst op 23 november 2014, 12:01 uur, permalink
mikey schreef:
Welk probleem hebben we eigenlijk?

Als mensen naar een "enge" film willen, gaan ze naar een film waar ze zich om de haverklap het leplazerus schrikken. Van horrorfilms wordt tegenwoordig verwacht dat ze handenvol goedkope schrikeffecten bevatten, anders is de film in de ogen van het grote publiek niet eng. Terwijl horrorfilms op zoveel verschillende manieren eng kunnen zijn...

avatar van Maarten0402
geplaatst op 23 november 2014, 13:40 uur, permalink
NYSe schreef:

Goede video inderdaad. Dat kanaal heb ik toevallig laatst ook langs zien komen, omdat ik op een film review zocht (Drive volgens mij). Hij doet het erg goed vind ik.
Ik sta ook helemaal achter zijn verklaring over horror films vandaag de dag en wat het publiek verwacht.
Schrikeffecten zie ik juist als een beetje makkelijk en cheap.
Er zijn maar weinig tot misschien wel geen films met schrikeffecten die ik als goed heb ervaren.
Vaak zo cliché als maar kan. Tuurlijk, op het moment dat zo'n schrikeffect komt schrik je ook even daadwerkelijk, maar het blijft bij mij vaak niet lang hangen.
Echte spanning heeft opbouw nodig om voor mij indruk achter te laten.
Zoals The Shining en John Carpenter's The Thing bijvoorbeeld.
En dank voor de link. Ik had deze nog niet gezien

geplaatst op 23 november 2014, 18:05 uur, permalink
ik geef je gelijk.

Aan de andere kant kreeg je bijvoorbeeld in de j80: de bodycount slasher. Ik verwacht gewoon een forse killing spree als ik pyama party massacre deel 8 opzet met veel nudity! Het zijn gewoon mode zaken. Zoals de schrikmomenthype van nu. Niets met kwaliteit te maken maar wel erg leuk.

Kwaliteit in horror verwacht ik vrijwel nooit, en soms heb je een pareltje zoals deze. Daarom verraste de uitspraak van boneka me ook zo. Dat je juist deze film uitkiest om te stellen dat dit typisch is uit een tijd dat horror niet zo veel voorstelde of zo..... Ieder zijn mening natuurlijk, alleen wel onwaar..

geplaatst op 24 november 2014, 0:00 uur, permalink
ik geef je gelijk.

Heeft inderdaad niks met kwaliteit te maken en ik moet zeggen dat ik Paranormal Activity ook prima vermaak vind! Maar als ik mensen hoor zeggen dat, omdat een film als The Shining eigenlijk geen horror is of gewoon niet eng is vanwege te weinig schrikmomenten, dan gaat mijn bloed toch lichtjes borrelen...

geplaatst op 24 november 2014, 0:34 uur, permalink
Mij zit de statement over de j80 vooral dwars. Begin jaren 80: evil dead! Scanners! Shining! Werewolf in london! Poltergeist!! The Thing! Hoezo 'ach typisch jaren' 80?

Anyway
Het is ook een beetje getroll natuurlijk.