The Shining (1980)

3,96

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

nummer 53 in de top 250

2451 BERICHTEN96 MENINGEN

geplaatst op 4 april 2016, 15:34 uur, permalink
Niet gelezen. Maar een filmsequel op The Shining? Ik houd mijn hart vast of dat geen teleurstelling wordt. Ik mag aannemen dat ze met hun A-game komen, maar dan nog 🙂

avatar van Flat Eric
geplaatst op 5 april 2016, 17:57 uur, permalink
Goed nieuws, het boek Dr Sleep las als een filmscript dus laat maar komen.

geplaatst op 24 april 2016, 15:58 uur, permalink
Film vind ik enkel enigszins eng door de soundtrack. Als je die weglaat blijft er weinig bijzonders over. En man, ik had het liefst die janksmoel van een Duval ook afgemaakt.

avatar van RickD
geplaatst op 2 mei 2016, 21:11 uur, permalink
Laatst weer herzien, blijft erg goed. Komt alleen wat traag op gang.

geplaatst op 9 mei 2016, 23:08 uur, permalink
Nog eens bekeken, kan niet geloven dat ik dit vroeger een goede film vond. Dit is misschien wel de slechtste film allertijden. Ik kan geen film op noemen waar zoveel fouten in zitten als deze.

geplaatst op 9 mei 2016, 23:50 uur, permalink
glockster schreef:
Dit is misschien wel de slechtste film allertijden.

😂

Ik kan geen film op noemen waar zoveel fouten in zitten als deze.

Alsjeblieft. Weer wat geleerd.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 9 mei 2016, 23:58 uur, permalink
John Milton schreef:

😂

Misschien zei hij hè. Geen woord van gelogen.

geplaatst op 10 mei 2016, 9:14 uur, permalink
glockster schreef:

Het begrip "fout" wordt meestal te snel door oppervlakkig denkende wezens opgedist. Wie niet bang is om een klein beetje onder het oppervlak te duiken, ziet een schitterende wereld waaruit deze zogenaamde "fouten" voortkomen.
Eyes Wide Shut is van dezelfde grootmeester, en je raadt het nooit: het zit barstensvol "fouten." Mooier kon Kubrick het echt niet maken.

JC zei het zo: “Ik maak eigenlijk zelden fouten, want ik heb moeite me te vergissen."

avatar van baspls
geplaatst op 10 mei 2016, 15:16 uur, permalink
John Milton schreef:

Alsjeblieft. Weer wat geleerd.

Jezus, degene die die foutjes hebben uitgezocht hebben echt geen leven. Overigens merkt niemand wat van die continuiteits-fouten, tenminste meestal niet 😛. Overigens vraag ik me af wat er 'fout' zou zijn aan The Shining.

geplaatst op 10 mei 2016, 16:43 uur, permalink
Zelfs bij Kubrick, vast wat dingetjes 🙂

avatar van AC1
geplaatst op 10 mei 2016, 16:56 uur, permalink
Lavrot schreef:

Kan me niet inbeelden dat Jezus Christus zoiets zou zeggen.

geplaatst op 10 mei 2016, 17:02 uur, permalink
die andere JC, AC1, die iets recentelijker stierf. Das wel uniek, dat ik iets voetbalgerelateerds weet dat een ander niet weet.

Kijk eens baspls 🙂

avatar van tbouwh
geplaatst op 22 mei 2016, 23:20 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een ijzingwekkende score, sterke montage en een excellerende Jack Nicholson dragen deze horrorclassic, die toch net iets minder eng was dan ik me had voorgesteld. De spanning zit er desondanks de hele speelduur in; is het niet on screen, dan is het wel onderhuids. De setting is meer dan fantastisch en de dialogen zijn van een hoog niveau. Minder enthousiast was ik over de rol en casting van moeder en zoonlief. Duvall was zo'n beetje het ergste wat deze film kon overkomen, en bij zoon Danny vraag ik me nog steeds af wat de rol was van bijv. de meisjes en de inner voice, behalve het genereren van extra spanning. Hierdoor heeft het wel een meerwaarde, maar aan het einde is hij toch het jochie dat schuilt in moeders armen. Eind goed, al goed. Sowieso viel het einde mij een beetje tegen, al is die foto leuk natuurlijk.

Een gedegen 4*. Niet zo goed als verwacht, maar wel sterk, en voorzien van een zeer terechte klassiekerstatus.

avatar van SmackItUp
geplaatst op 26 mei 2016, 14:38 uur, permalink
glockster schreef:
Nog eens bekeken, kan niet geloven dat ik dit vroeger een goede film vond. Dit is misschien wel de slechtste film aller tijden. Ik kan geen film op noemen waar zoveel fouten in zitten als deze.

Oké, dat het je ding niet is, afijn. Maar je kan het gewoon niet maken om Jungle Book dubbel zoveel sterren te geven. Volgens mij is dat officieel tegen de wet.

avatar van Snorren
geplaatst op 5 juni 2016, 10:54 uur, permalink
tbouwh schreef:

De eerste drie keer dat ik deze film keek vond ik Duvall ook mateloos irritant, maar ik heb haar storende aanwezigheid leren waarderen als één van de vele trucjes van Kubrick: de enorme afstandelijkheid tussen kijker en personage, de grote rol van een vleesloos operating system in 2001: A Space Odyssey, en Shelley Duvall's dramatische loopje door het Overlook Hotel. Wat mij betreft zijn het aspecten van de film die je wijzen op jezelf, op dat je een film aan het kijken bent, Kubrick's vorm van metafictie.

Of Kubrick dat nou bereikt of niet, Duvall blijft gewoon irritant. Toch heb ik altijd een beetje het gevoel dat daar iets achter zit, hoewel dat natuurlijk ook kan zijn door de mythe die Kubrick door de jaren heen is geworden.

geplaatst op 29 juli 2016, 22:05 uur, permalink
Een iets te lange aanloop maar het einde maakt het helemaal waar. Vanaf het moment dat Niciholson ontspoord zit je op het puntje van je stoel, Na de film nog een uur in shock geweest om het te verwerken haha.

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 15 augustus 2016, 21:19 uur, permalink
Eindelijk eens bekeken. Stond al voor een lange tijd op mijn watchlist. Het is ook mijn vierde Kubrick. De voorlopige balans is ook in balans. Twee films werden goed ontvangen (Shining en 2001). Twee films werden minder goed ontvangen (ACO en Dr. Strangelove), hoewel dat ook te wijten kan zijn aan mijn prille leeftijd. Niet elke film slaat aan.

Deze film is goed. Ik kan nog niet oordelen of het een meesterwerk is, maar ik kan er wel de status van (horror)-klassieker in zien. Jack Nicholson acteert geweldig, het camerawerk is beeldig, de muziek is zoals vanouds af aan bij Kubrickfilm sfeervol, en bombastisch in goede zin. Het verhaal is zeker niet slecht, hoewel de mythe beter is dan de inhoud (maar daar is ook niets mis mee). Ik heb het gevoel dat dit wel een groeier (kan) worden. Voor nu 8/10

avatar van IH88
geplaatst op 18 augustus 2016, 18:57 uur, permalink
“Heeere's Johnny!”

The Shining heb ik voor het eerst sinds jaren weer gezien en het blijft een ijzingwekkende en uitermate sfeervolle thriller/horror. In mijn jeugd kreeg ik altijd nachtmerries van dat gezicht van Duvall (die ogen brrr...) en ook bij herziening kreeg ik de kriebels van haar. Nog meer dan van Nicholson dus ze is perfect gecast. Maar wat The Shining zo goed maakt is de mysterieuze sfeer die er al gelijk in het begin van de film hangt.

De regie van Kubrick is uitstekend (sommige camerashots zijn waanzinnig) maar het is de magistrale muziek die toch het meest opvalt. Je zou bijna kunnen zeggen dat de muziek de film naar een hoger niveau tilt en dat gebeurd toch niet vaak. Ook de flashes van het kind en later van Nicholson zijn lekker creepy. Die twee meisjes hebben me ook nachtenlang opgehouden. Nicholson weet de gekte van Jack goed te acteren en het is knap dat hij het allemaal geloofwaardig weet te houden. Opeens zijn er ook allemaal andere mensen in het hotel en het oogde soms wat rommelig en bevreemdend. Ik hou van een goed mysterie maar dit was een beetje too much. Gelukkig herpakt de film zich met die magistrale laatste 20 minuten.

avatar van AC1
geplaatst op 20 augustus 2016, 18:35 uur, permalink
IH88 schreef:
... het oogde soms wat rommelig

Rommelig? Hoezo?

avatar van IH88
geplaatst op 20 augustus 2016, 19:18 uur, permalink
Ja, ik vond in het tweede gedeelte het mysterie en de gekte van Jack niet helemaal goed uit de verf komen. Misschien heeft het met de montage te maken maar het liep voor mij gewoon niet helemaal lekker. Echt uitleggen kan ik het ook niet, sorry.

avatar van Night's Watch
geplaatst op 23 augustus 2016, 3:35 uur, permalink
De sfeer zat er al meteen in dankzij Danny met zijn visioenen en de horrorsfeer werd maar beter en beter. De spanning die tot een enorme climax werd opgebouwd in een relatief grote en lichte setting is erg intens. Vooral van de tweelingzusjes kreeg ik ontzettend te kriebels. Daarnaast vond ik de overgangen van de scenes (door tijdssprongen te maken)) erg prettig, dit kan een hoop 'opvul' scenes voorkomen wat geen overbodige luxe is bij deze speelduur (ik heb de lange versie gekeken).
Ondanks de enorme spanning die dit voor mij toch een zeer sterke film maakt heb ik toch niet het gevoel dat ik zojuist een echte topfilm gezien heb. Een duidelijke reden hiervoor heb ik eigenlijk niet, het is slechts een gevoel achteraf. Shelley Duvall vond ik wel duidelijk een zwakte, haar rol vond ik voornamelijk vervelend.
Ondanks deze negatieve punten geef ik de film toch vier sterren, voor de spanning die het met zich meebracht. Dit is toch een zeer belangrijk aspect van een horror en beter ga ik het deze challenge niet zien ben ik bang. Wel heb ik besloten om maar even een tijdje te wachten met de volgende Kubrick, het zou namelijk zomaar een 'leeftijdsdingetje' kunnen zijn.