MENU

The Shining (1980)

3,97

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

nummer 50 in de top 250

avatar van Justinw
geplaatst op 23 januari 2014, 22:11 uur, permalink
The Shining

Ik ben niet echt iemand die veel horror kijkt. Ook al wist is dat dit geen gore was. Daarom hem dan maar eindelijk eens bekeken. Alles is eigenlijk al wel gezegd over deze film. Toch doe ik een poging.

De sfeer in deze Kubrick is fenomenaal, deed me een beetje aan Twin Peaks denken qua gevoel. Zoals ik al zei ben ik geen echte horror fan. Dus deze kant van het genre ligt mij dan ook beter. De opening van de film zet al meteen de toon. Waar je tegenwoordig wel vaker zulke helicoptershots ziet word hier al meteen een onheilspellend sfeertje neergezet door de muziek, die de hele film erg krachtig is. Het eerste deel is bijna ongenaakbaar met betrekking tot een sinistere sfeer. Het Overlook hotel is werkelijk perfect neergezet. En dit word alleen maar versterkt door de voortreffelijke cameravoering.

Maar dan komt al snel het struikelpunt van de film. De karakters zijn naar mijn mening heel vlak. Jack Nicholson is voortreffelijk en er valt weinig op hem aan te merken. Het scenario is de boosdoener hier. De transformatie van Jack Torrance naar iemand die het volledig kwijtraakt gaat veel te snel. De transformatie bestaat eigenlijk niet. Na een dik halfuur in de film, is hij al geflipt tegen zijn vrouw over het betreden van zijn werkruimte en enkele minuten daarna staat hij al ijzingwekkend uit het raam te turen. Omdat dit zo snel gaat is het niet echt geloofwaardig en word er niet echt een band geschept. Nicholson kan hier werkelijk niks aan doen, want hij speelt zijn rol perfect.

De sfeer blijft de gehele film van een ongekend hoog niveau, al is het 2e deel zeker wat minder. Als King en Kubrick een soort middenweg hadden gevonden was deze film voor mij een meesterwerk geweest. Nu blijft er gewoon een zeer degelijke film staan. Die het puur van de sfeer en Nicholson moet hebben.

avatar van mikey
geplaatst op 23 januari 2014, 23:21 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Justinw schreef:
Jack Nicholson is voortreffelijk en er valt weinig op hem aan te merken. Het scenario is de boosdoener hier. De transformatie van Jack Torrance naar iemand die het volledig kwijtraakt gaat veel te snel. De transformatie bestaat eigenlijk niet. .
Dat ik juist zo creepy dat je als kijker opeens wordt geconfronteerd met zijn literaire kwaliteiten. Het idee dat iemand buiten je weten om (als vrouw en dus als kijker) compleet IS veranderd. Schokkend.

IJzersterke vondst.

geplaatst op 25 januari 2014, 2:08 uur, permalink
The Shining is mijn all time favourite!!

Ik heb zelf nooit het boek gelezen omdat ik de film al Ge-Wel-Dig vind.
Wat vinden jullie, moet ik toch eens het boek van The Shining lezen? Of doet dat afbreuk aan de film?

avatar van Kuck-x
geplaatst op 25 januari 2014, 2:40 uur, permalink
Flat Eric schreef:
Wat vinden jullie, moet ik toch eens het boek van The Shining lezen?

Beslist een keer lezen. Ik zag ook eerst de film, werd benieuwd naar het boek (ik had al veel van King gelezen, maar De shining nog niet) en werd niet teleurgesteld. Het is vooral interessant door de evidente verschillen tussen wat King schreef en Kubricks visie daarop. Het boek heeft mij uitgenodigd de film nog eens weer te gaan zien. Misschien dat ik dan tot een wat hogere waardering kom...

geplaatst op 31 januari 2014, 23:11 uur, permalink
Kuck-x schreef:

Note to self: dit weekend boek halen in de stad. Oh shit, Polare is failliet. Bol.commen dus.

avatar van mikey
geplaatst op 5 februari 2014, 0:21 uur, permalink
Herzien. Mijn bovenstaande bewering klopt niet helemaal. Jack zijn toestand heeft wel degelijk een bepaald verloop. Maar de film blijft daar onduidelijk in, wat erg prettig is. Een cliche proces hoef je niet te verwachten. De shots en de sounddesign (als dat zo heet) zijn fabelachtig. Hoe ze technisch dat shot en geluid bij die skelter hebben gerealiseerd, is me compleet onduidelijk. maar ook wanneer jack net op tijd een vel uit de typmachine trekt voor zijn vrouw. Auw. Etc.. Alles is raak geschoten. En dan de muziek. Dat openingsshot vanuit de helicopter is al kippevel.

Geniaal

geplaatst op 17 februari 2014, 22:25 uur, permalink
Een absoluut meesterwerk!!!!

Bijna iedere scene is memorabel en raak. De beklemmende sfeer in het hotel, de roaring twenties sfeer in de balzaal " hello Lloyd" , de geweldige cast met een werkelijk maniakale Jack
, de wanhopige Wendy, het schattige ventje op zijn driewieler scheurend door de gangen over dat tapijt,tegels, tapijt, tegels, " come play with us" . En de begintune met de auto door de bergen, ja zo kan ik wel door blijven gaan.
Doe ik niet, dit is nou echt een film die zelfs na 20 keer herkijken nog steeds niet verveeld en je keer op keer weer pakt.
Heerlijk!!!!!

avatar van möök
geplaatst op 6 maart 2014, 11:22 uur, permalink
Dit meesterwerk heeft zich jaren terug diep in mijn vezels genesteld. Van het onheilspellende openingsshot tot aan de mysterieuze eindprent zit je opgesloten in Kubrick's razende 'horrorcoaster'.

geplaatst op 7 maart 2014, 21:39 uur, permalink
möök schreef:

Een horrorcoaster, wat een waanzinnige omschrijving

geplaatst op 16 maart 2014, 17:17 uur, permalink
Geweldige film, maar kan iemand mij het einde uitleggen?

avatar van sabsabsab
geplaatst op 23 maart 2014, 14:52 uur, permalink
Flat Eric schreef:

In het boek werd ik nogal overspoeld met informatie, en bij deze film hebben ze er juist heel veel informatie uit gelaten, en dat maakt de film zo mysterieus.

The Shining uit 1997 heeft meer overeenkomsten met het boek van King, maar die film vind ik dan ook wat minder goed..