MENU

The Shining (1980)

3,97

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

nummer 51 in de top 250

2349 BERICHTEN88 MENINGEN

avatar van Henk_61
geplaatst op 6 december 2014, 12:53 uur, permalink
Heb je die lange versie op dvd of blu-ray geken? Ik heb die Stanley Kubrick Visionary F... blu-ray box. Daar zit jammer genoeg die kortere 115 min. versie in. Blijft tof, maar wil 'm ook een keer op die lange zien. [/quote] [/quote]

[quote]

Ik heb hem op blue-ray (gekocht op eBay) gezien, zaten geen nl ondertitels bij maar daar had ik geen last van vond het zelfs beter zonder.
Ik vind de langere versie beter maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik denk wel dat Kubrick er goed aan heeft gedaan om de laatste 2 minuten te verwijderen van de 146 min. versie. Je kan op YouTube het geluid en de tekst hiervan terugvinden.

avatar van NYSe
geplaatst op 6 december 2014, 18:41 uur, permalink
Had toch ergens gelezen dat Kubrick blij was met de mogelijkheid een 'directors cut' uit te brengen voor de Europese bioscopen. Geen idee alleen waar ik dat vandaan heb.

avatar van Henk_61
geplaatst op 8 december 2014, 9:47 uur, permalink
Mij maakt het niet uit welke versie Kubrick beter vond of het feit dat King de film niets vond (hij schijnt hierop teruggekomen te zijn). Ik vind gewoon de lange versie beter en zie geen belachelijke en kitscherige scenes. Het balletje word wat vaker tegen de muur gegooid, het gesprek met Lloyd is iets langer, Danny krijgt bezoek van een psychiater, etc. volgens mij komt dit alles de film ten goede.

avatar van LPereboom
geplaatst op 26 december 2014, 23:12 uur, permalink
Heerlijk absurd en absolut angstaanjagend! Super geacteerd van Nicholson. De spanning die hier word opgebouwd en gemaakt is super om te zien. Je zit direcr in een sfeertje en je komt er niet uit.

geplaatst op 24 januari 2015, 18:26 uur, permalink
Ik las eerst het boek en zag daarna deze film, en vond het t meest angstaanjagende qua film/boek dat ik ooit had meegemaakt.

Echter, heb ik de fout gemaakt deze film te herzien in 2013, en vond hem echt flink beduidend minder dan in mijn herinerringen helaas.
Het boek echter staat nog als een huis...

avatar van John Milton
geplaatst op 25 januari 2015, 1:05 uur, permalink
Das geen fout hoor. Ik herkijk hem om de zoveel jaar, al meer dan twintig jaar lang. Steady as a fucking rock. Boek paar keer gelezen, maar waar ik bij Kubricks film om de paar jaar de behoefte tot herbeleving weer krijg, heb ik dat bij Kings boek minder. Zal gerust weer eens komen, hoor.

Benieuwd hoe hij over 5 of 10 jaar bij je valt.

avatar van baspls
geplaatst op 1 februari 2015, 15:42 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
"Heeere's Johnny!"

Daar is ie dan Stanley Kubrick's beroemde Stephen King verfilming. Na lang uitstellen dan toch maar een keer bekeken.

Jack Nicholson is... Jack Nicholson, en is zijn gestoorde zelf. Het zou veel schokkender en mooier zijn als hij in het begin een vriendelijke vader was en niet al vanaf het begin loopt te grijnzen naar iedereen. King zelf had deze kritiek ook. Des al niet te min vind ik hem wel goed in de rol van van gestoorde auteur, hoewel ik hem in de verste verte niet angstaanjagend vond.

Shelley Duvall daarin tegen doet het wel erg goed. Naar het schijnt heeft Kubrick haar op de set bedreigt en was hij tijdens de productie heel erg streng en onvriendelijk tegen haar, alles om de nodige angst uit haar te krijgen. Naar mijn mening is dat goed gelukt. King vond haar echter ook niet goed omdat hij het personage Wendy meer als verwende blondine zag.

Compleet in contrast met zijn houding tegenover Duvall was Kubrick erg aardig voor Danny Lloyd. Ook was hij er van overtuigd dat het beter was dat Lloyd niet wist wat voor film ze aan het maken waren. Hij vertelde hem dat ze een dramafilm aan het maken waren, in de scene dat Wendy Jack ervan beschuldigd Danny te hebben gewurgd is Danny eigenlijk een pop. Pas 10 jaar later zag Lloyd de volledige film. Kubrick heeft erg goede acteerprestaties uit de kleine jongen weten te krijgen, onvoorstelbaar hoe goed hij met kinderen is.

De soundtrack van Wendy Carlos is heel erg sterk. Heerlijk synthesizer werk en misschien wel de meest angstaanjagende orkestrale muziek ooit. The Shining leunt heel erg op muziek, In doodnormale scènes die met een ander muziekje heel vrolijk hadden kunnen zijn is de muziek essentieel voor de duistere sfeer. Ik advieszeer je wel om het volume niet te hard te zetten want er zit af en toe een hoge toon achter de muziek die je koppijn kan bezorgen als je het volume zo hard zet als ik altijd doe.

De film is bijzonder mooi opgenomen. In HD ziet het hotel en de omgeving er prachtig uit. De scéne waar een bloedstroom uit de lift stroomt is misschien wel een van de mooiste dingen ooit op film gezet. Kubrick staat erom bekent dat hij zijn acteurs tot in het eindeloze scènes laat overdoen. Toch was de lift-scène in drie keer klaar, de voorbereidingen voor het nepbloed duurde dan ook erg lang. Voor de derde keer bijna een jaar.

Wel vind ik dat de film slecht is geedit, een beetje te ouderwets ook. De opening titels zijn gewoon veel en veel te goedkoop in vergelijking met de prachte beelden waar ze overheen geplakt zijn. Daar had meer aandacht aan besteed kunnen worden.

Grappig feitje is dat Ridley Scott beelden van het begin waar de witte Volkswagen Kever door de bergen naar het hotel rijdt heeft gebruikt aan het einde van de bioscoop-versie van Blade Runner. Ook was Kubrick toendertijd een fan van David Lynch werk, om de acteurs in stemming te laten komen liet hij voor de opnames Eraserhead aan hen zien.

Al met al is The Shining een film met erg mooie opnames, goede muziek en een erg goed verhaal van Stephen King. De film voelt wat anders aan dan de andere Stephen King verfilmingen en Stephen King was dan ook niet tevreden over de film. King vind dit de slechtste verfilming van zijn werk, zelfs slechter dan Dreamcatcher. Hij heeft dan ook enkele jaren later een mini-serie laten maken als zijn visie op het boek maar na wat ik heb gehoord is die echt niet beter dan deze. Hoewel ik het geen perfecte film vind moet ik wel zeggen dat The Shining zeker een goede horror film is en een must-see voor filmfanaten.

avatar van Vdk_Movie
geplaatst op 4 april 2015, 18:53 uur, permalink
Goede film met heerlijke achtergrondmuziek en super gespeeld door Jack Nicholson, maar vond de film meer een Triller dan een Horror. Daarom een 3,5 en geen 4,0. Misschien ooit weer eens overnieuw kijken maar dan zonder het idee dat ik een horror ga kijken.

avatar van NYSe
geplaatst op 6 april 2015, 14:40 uur, permalink
Vdk_Movie schreef:

Is met zijn aanspraak op menselijke angsten toch eersteklas horror? Een thriller zou het veel meer van de suspense en spanning an sich moeten hebben.