The Shining (1980)

3,96

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

nummer 54 in de top 250

2424 BERICHTEN93 MENINGEN

avatar van hkoster
geplaatst op 8 januari 2016, 22:16 uur, permalink
Heb de film nu 3 maal gezien. Vond deze elke keer niet bijzonder. De waardering op movie meter begrijp ik niet. Nummer 53 in de top 250.
Voor de oudere films kijk ik ook altijd in de oude filmencyclopedie wat de waardering is.
"Er zijn de nodige spookachtige scenes, maar de film lijkt wel een eeuw te duren."
Had hem in mijn bezit maar heb de film maar van de harde schijf gewist. Zonde van de 4,5 gigabyte die deze film innam.

geplaatst op 12 januari 2016, 18:56 uur, permalink
mikey schreef:
wat een onzin.

Want? ...verklaar je nader

citizen kane was toen deze uitkwam ook uniek en bijzonder, voor nu is dat niet meer zo als je m met moderne films vergelijkt. The shining moet je ook in die tijdsgeest bekijken.

geplaatst op 12 januari 2016, 19:49 uur, permalink
Want? ...verklaar je nader
verklaar jij je nader. Ik ben erg benieuwd naar jou vergelijking met een andere spookhuisfilm.

geplaatst op 14 januari 2016, 21:04 uur, permalink
mikey schreef:

ik vergelijk het met geen andere film maar in het algemeen. tegenwoordig heb je heel veel al ergens voorbij zien komen en is het niet nieuw meer. En zoals ik hierboven al aangaf was citizen kane ooit spectaculair en vol met nieuwe technieken, maar is het tegenwoordig gewoon een film waarin elementen zitten zoals we die vaker tegenkomen in willekeurige andere films.

vandaar dat ik zei dat ik de film op sommige momenten wel spannend vond, maar niet meer dan dat omdat het voor mij heel voorspelbaar was allemaal, juist omdat ik heel veel andere films gezien

geplaatst op 27 januari 2016, 17:15 uur, permalink
russo schreef:

Het lijkt wel of film voor jou niet meer is dan de som van technieken en trucjes die er in zijn verwerkt. Het gaat toch vooral om toon and Stanley's toon kan je niet zomaar reproduceren.

geplaatst op 27 januari 2016, 17:53 uur, permalink
En ik blijf ook erg benieuwd welke technieken al zo vaak gebruikt zijn.

geplaatst op 27 januari 2016, 18:00 uur, permalink

geplaatst op 28 januari 2016, 22:07 uur, permalink
AC1 schreef:

heb het als voorbeeld over de filmtechnieken in citizen kane die vernieuwend waren, niet in the shining.

bij the shining is het voor mij meer het gevoel en de spanning wat ik gewoon vaker heb gezien in andere films en series die later gemaakt zijn, als ik the shining toen had gezien in 1980 dan was die film voor mij erg vernieuwend, nu niet meer.

doel daar niet op dat het geen goede film is, maar voor mij was het allemaal een beetje voorspelbaar.

geplaatst op 28 januari 2016, 23:26 uur, permalink
russo schreef:

Dan zou je moeten weten dat het vernieuwende aan The Shining, de Steadicam is.

geplaatst op 29 januari 2016, 0:22 uur, permalink
weet je dat zeker?
Garrett Brown - IMDb

geplaatst op 29 januari 2016, 0:29 uur, permalink
Ik meen dat the Shining de eerste film was waar de steadicam volwaardig is ingezet. De eerdere titels zullen wellicht enkele sequenties zijn.

geplaatst op 29 januari 2016, 9:39 uur, permalink
Dat zou kunnen. Die lage cam die de skelter achtervolgde was legendarisch.

geplaatst op 29 januari 2016, 20:36 uur, permalink
Klopt een erg goede scene, maar jaren later in bv boogie nights of goodfellas zitten ook steadycam shots die naar mijn mening beter zijn, waardoor die in the shining eigenlijk ondergesneeuwd wordt

geplaatst op 30 januari 2016, 4:43 uur, permalink
Daar ben ik het niet mee eens. Het steadicam (met een "I" niet een "y") werk is nog steeds ongeëvenaard.

avatar van John Milton
geplaatst op 30 januari 2016, 12:48 uur, permalink
Ondergesneeuwd zou ik het niet willen noemen, maar evenmin zou ik durven stellen dat in de decennia daarna niets The Shining op dat punt heeft kunnen evenaren. En bij mijn weten wordt Garrets werk aan The Shining inderdaad meestal als het beginpunt aangegeven, Stephan.

Misschien leuk als je tien minuten hebt, is deze hommage aan de steadicam techniek: The Art of Steadicam on Vimeo

Ik vond zelf die memorabele scènes in Boogie Nights en Goodfellas ook wel behoorlijke kanshebbers moet ik zeggen, maar voor mij blijft Tilman Büttner toch de eindbaas, na zijn prestatie met Russian Ark (Sokurovs befaamde one-take film). Zie bijvoorbeeld de danszaal scène (als die je te lang duurt, skip even naar driekwart van het filmpje).

Maar dat doet verder niets af aan de cinematografie van The Shining. Vanaf het eerste shot memorabel.

geplaatst op 30 januari 2016, 17:09 uur, permalink
Dat eerste shot is geniaal! Ook met die huiveringwekkende muziek eronde.

geplaatst op 6 februari 2016, 19:28 uur, permalink
De muziek is inderdaad subliem. Heel erg eerie. Nicholson is perfect gecast als maniak. Jammer alleen dat je hem al bij aanvang ziet als zodanig. Een verlaten hotel als setting komt de sfeer ook wel ten goede. Camerawerk is prima, die skeltersequenties zijn erg tof.

Grootste kritiekpunt is het slappe einde.

avatar van dinhus
geplaatst op 9 februari 2016, 21:39 uur, permalink
Wát een film. Blijft na de 3e keer nog steeds een topper. Geweldig hoe Kubrick de spanning opbouwt door vast te houden aan zijn filosofie: durven te vertragen. Vooral het gebruik van de zoomfunctie, gepaard met een ijzingwekkende soundtrack, wekt niet alleen diepgewortelde nostalgische gevoelens op, maar geeft ook een authentiek en onorthodox gevoel (als ik het vergelijken mag met de doorsnee-hollywood-pulp).

De absolute, onbetwiste, ongeëvenaarde nummer één onder horrorfilms.

avatar van AC1
geplaatst op 10 februari 2016, 16:52 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nicholas schreef:

Grootste kritiekpunt is het slappe einde.

In het doolhof? Vind je dat slap? Hmmm...

avatar van Nicholas
geplaatst op 10 februari 2016, 18:41 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nee, ik bedoel de link naar zijn verleden met het hotel.

geplaatst op 10 februari 2016, 19:56 uur, permalink
Alleen al over dat eindshot zijn talloze websites vol geschreven... dus echt "slap" kan je het niet noemen. Hooguit dat je het niet snapt. (Ik ook nog niet trouwens, maar dat maakt me niet uit)

avatar van Nicholas
geplaatst op 10 februari 2016, 23:09 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ging uit van reïncarnatie. En dat vind/vond ik geen sterk einde.

avatar van AC1
geplaatst op 11 februari 2016, 8:09 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik wel. Vond het altijd vreemd dat hij op een oude foto staat. Je weet niet waarom, je kan alleen maar gissen.

Trouwens dat ene shot van die foto is voor mij altijd een postscriptum geweest.