MENU

The Shining (1980)

3,97

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

nummer 50 in de top 250

avatar van Justinw
geplaatst op 23 januari 2014, 22:11 uur, permalink
The Shining

Ik ben niet echt iemand die veel horror kijkt. Ook al wist is dat dit geen gore was. Daarom hem dan maar eindelijk eens bekeken. Alles is eigenlijk al wel gezegd over deze film. Toch doe ik een poging.

De sfeer in deze Kubrick is fenomenaal, deed me een beetje aan Twin Peaks denken qua gevoel. Zoals ik al zei ben ik geen echte horror fan. Dus deze kant van het genre ligt mij dan ook beter. De opening van de film zet al meteen de toon. Waar je tegenwoordig wel vaker zulke helicoptershots ziet word hier al meteen een onheilspellend sfeertje neergezet door de muziek, die de hele film erg krachtig is. Het eerste deel is bijna ongenaakbaar met betrekking tot een sinistere sfeer. Het Overlook hotel is werkelijk perfect neergezet. En dit word alleen maar versterkt door de voortreffelijke cameravoering.

Maar dan komt al snel het struikelpunt van de film. De karakters zijn naar mijn mening heel vlak. Jack Nicholson is voortreffelijk en er valt weinig op hem aan te merken. Het scenario is de boosdoener hier. De transformatie van Jack Torrance naar iemand die het volledig kwijtraakt gaat veel te snel. De transformatie bestaat eigenlijk niet. Na een dik halfuur in de film, is hij al geflipt tegen zijn vrouw over het betreden van zijn werkruimte en enkele minuten daarna staat hij al ijzingwekkend uit het raam te turen. Omdat dit zo snel gaat is het niet echt geloofwaardig en word er niet echt een band geschept. Nicholson kan hier werkelijk niks aan doen, want hij speelt zijn rol perfect.

De sfeer blijft de gehele film van een ongekend hoog niveau, al is het 2e deel zeker wat minder. Als King en Kubrick een soort middenweg hadden gevonden was deze film voor mij een meesterwerk geweest. Nu blijft er gewoon een zeer degelijke film staan. Die het puur van de sfeer en Nicholson moet hebben.

avatar van mikey
geplaatst op 23 januari 2014, 23:21 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Justinw schreef:
Jack Nicholson is voortreffelijk en er valt weinig op hem aan te merken. Het scenario is de boosdoener hier. De transformatie van Jack Torrance naar iemand die het volledig kwijtraakt gaat veel te snel. De transformatie bestaat eigenlijk niet. .
Dat ik juist zo creepy dat je als kijker opeens wordt geconfronteerd met zijn literaire kwaliteiten. Het idee dat iemand buiten je weten om (als vrouw en dus als kijker) compleet IS veranderd. Schokkend.

IJzersterke vondst.

geplaatst op 25 januari 2014, 2:08 uur, permalink
The Shining is mijn all time favourite!!

Ik heb zelf nooit het boek gelezen omdat ik de film al Ge-Wel-Dig vind.
Wat vinden jullie, moet ik toch eens het boek van The Shining lezen? Of doet dat afbreuk aan de film?

avatar van Kuck-x
geplaatst op 25 januari 2014, 2:40 uur, permalink
Flat Eric schreef:
Wat vinden jullie, moet ik toch eens het boek van The Shining lezen?

Beslist een keer lezen. Ik zag ook eerst de film, werd benieuwd naar het boek (ik had al veel van King gelezen, maar De shining nog niet) en werd niet teleurgesteld. Het is vooral interessant door de evidente verschillen tussen wat King schreef en Kubricks visie daarop. Het boek heeft mij uitgenodigd de film nog eens weer te gaan zien. Misschien dat ik dan tot een wat hogere waardering kom...

geplaatst op 31 januari 2014, 23:11 uur, permalink
Kuck-x schreef:

Note to self: dit weekend boek halen in de stad. Oh shit, Polare is failliet. Bol.commen dus.

avatar van mikey
geplaatst op 5 februari 2014, 0:21 uur, permalink
Herzien. Mijn bovenstaande bewering klopt niet helemaal. Jack zijn toestand heeft wel degelijk een bepaald verloop. Maar de film blijft daar onduidelijk in, wat erg prettig is. Een cliche proces hoef je niet te verwachten. De shots en de sounddesign (als dat zo heet) zijn fabelachtig. Hoe ze technisch dat shot en geluid bij die skelter hebben gerealiseerd, is me compleet onduidelijk. maar ook wanneer jack net op tijd een vel uit de typmachine trekt voor zijn vrouw. Auw. Etc.. Alles is raak geschoten. En dan de muziek. Dat openingsshot vanuit de helicopter is al kippevel.

Geniaal

geplaatst op 17 februari 2014, 22:25 uur, permalink
Een absoluut meesterwerk!!!!

Bijna iedere scene is memorabel en raak. De beklemmende sfeer in het hotel, de roaring twenties sfeer in de balzaal " hello Lloyd" , de geweldige cast met een werkelijk maniakale Jack
, de wanhopige Wendy, het schattige ventje op zijn driewieler scheurend door de gangen over dat tapijt,tegels, tapijt, tegels, " come play with us" . En de begintune met de auto door de bergen, ja zo kan ik wel door blijven gaan.
Doe ik niet, dit is nou echt een film die zelfs na 20 keer herkijken nog steeds niet verveeld en je keer op keer weer pakt.
Heerlijk!!!!!

avatar van möök
geplaatst op 6 maart 2014, 11:22 uur, permalink
Dit meesterwerk heeft zich jaren terug diep in mijn vezels genesteld. Van het onheilspellende openingsshot tot aan de mysterieuze eindprent zit je opgesloten in Kubrick's razende 'horrorcoaster'.

geplaatst op 7 maart 2014, 21:39 uur, permalink
möök schreef:

Een horrorcoaster, wat een waanzinnige omschrijving

geplaatst op 16 maart 2014, 17:17 uur, permalink
Geweldige film, maar kan iemand mij het einde uitleggen?

avatar van sabsabsab
geplaatst op 23 maart 2014, 14:52 uur, permalink
Flat Eric schreef:

In het boek werd ik nogal overspoeld met informatie, en bij deze film hebben ze er juist heel veel informatie uit gelaten, en dat maakt de film zo mysterieus.

The Shining uit 1997 heeft meer overeenkomsten met het boek van King, maar die film vind ik dan ook wat minder goed..

avatar van Jellesteeg
geplaatst op 28 april 2014, 23:36 uur, permalink
Ga hem morgen denk ik maar eens voor de zevende keer kijken.

avatar van MichaelMovie
geplaatst op 9 mei 2014, 17:33 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik begrijp heel goed dat deze film tot de klassiekers behoort, maar ik kan geen 4 of 5 sterren geven zoals de meeste mensen hier.
De sfeer was niet slecht, maar voor mij niet beangstigend genoeg.
De film leek 2,5 uur te duren in plaats van 115 minuten.
Los van het laatste beeld dat in de film getoond wordt, vond ik het eigenlijk een flauw einde. Ik had het me toch wel wat gruwelijker voorgesteld.
Grootste negatieve punt: Shelley Duvall (vrouw van Jack) moet toch wel de slechtste acteerprestatie ooit neergezet hebben in deze film? Ze zat precies in een reclamespotje waarbij ze haar tekst opzegt alsof ze een dialoog op school doet.
De enige scène die me zal bijblijven is wanneer het bloed de kamer instroomt.
Ik geef toch nog een kleine 3 sterren, omdat ik er rekening mee hou dat het een horrorfilm uit 1980 is en dat je dit niet kan vergelijken met de films van tegenwoordig die oneindig veel mogelijkheden hebben qua effecten.

avatar van AC1
geplaatst op 9 mei 2014, 17:42 uur, permalink
Ik vraag me af of mensen hoge scores geven alleen maar omdat ze het zo eng vinden. Ik betwijfel het. The Shining overstijgt het genre. Het is geen ordinaire griezelfilm.

geplaatst op 9 mei 2014, 21:35 uur, permalink
AC1 schreef:

Ik heb weinig ervaring met oudere films/klassiekers. (Ik ben ook nog maar 24 jaar.)
Vroeger was ik niet echt bezig met films en toen zag ik ook alleen maar de recente films.
Je zou kunnen zeggen dat ik opgegroeid ben met de moderne films en hun effecten.
Het is pas het laatste jaar dat ik af en toe een oudere film/klassieker probeer mee te pakken.
Dan is het voor mij soms moeilijker om 'over te schakelen' naar de vroegere films en hun manier van werken/weergeven.

geplaatst op 10 mei 2014, 10:06 uur, permalink
MichaelMovie schreef:

Ik heb weinig ervaring met oudere films/klassiekers. Ik ben ook nog maar 24 jaar.

avatar van Miszmi
geplaatst op 24 juli 2014, 2:13 uur, permalink
Geweldige film. Vandaag voor het eerst gekeken (shame on me!), maar hij zat prima in elkaar. Een geweldige Jack Nicholson, maar een (zeer) matige Shelley Duvall. De film duurde voor mijn gevoel zeker geen 2 uur, het was zo voorbij. De veranderingen van Jack zijn prima in beeld gebracht, zonder dat daar al te veel over wordt gesproken tussen Jack en Wendy. Het eind had weliswaar anders gekund, en ik had er ook meer van verwacht, maar dit maakte de film voor mij niet minder leuk. Eng vond ik hem zeker niet, alleen door de muziek was de spanning gedurende de hele film voelbaar.

geplaatst op 26 juli 2014, 1:14 uur, permalink
Ben nu bezig in het boek!
Inderdaad in het boek veel meer achtergrond info. Sommige passages in het boek zijn juist weer identiek aan scenes in de film, bv de barscene met Lloyd.
Boek is dus idd ook een aanrader. Ik ga weer verder lezen....

avatar van John Barry
geplaatst op 27 juli 2014, 11:53 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
The Shining vond ik een erg spannende film.

Deze film weet op een hele goede manier een naargeestige sfeer neer te zetten. Dit weten de filmmakers onder andere te bereiken door subliem camera werk. De manier hoe bijvoorbeeld de scènes gefilmd zijn als Danny door het hotel zwerft is fantastisch. Wat ook erg bijdraagt aan de naargeestige sfeer is de aparte muziek. Voor een groot deel geen muziek wat je voor de leuk op gaat opzetten. Maar bij de film past het perfect.

Verder word de spanning ook goed opgebouwd. Je ziet langzaam hoe Jack Torrance meer en meer doordraait. We krijgen in deze film een paar fantastische scènes te zien. De beste scene vond ik de Heeere's Johnny!” scene. Een briljante scene. Moeder en kind die door een raampje proberen te vluchten. Moeder die er niet door kan en Jack die met een bijl probeert binnen te komen. Spanning ten top. De doolhof scene die wat later kwam is ook briljant. Ook een erg goede scene vond ik de badkamer scene met die mooie vrouw in bad. Maar zo mooi blijkt die vrouw helemaal niet te zijn………..

Het acteerwerk in deze film is wisselend. Jack Nicholson als Torrance acteert briljant. Torrance komt echt over als een enge psychopaat. Vooral het laatste halfuur als Torrance echt doordraait is Nicholson briljant bezig. Shelly Duvall als Wendy acteerde verschrikkelijk. Duvall is een complete miscast. Ze probeert geforceerd een bang iemand te spelen, maar overtuigd niet. Duval acteert in deze film niet al te best. Danny Lloyd als Danny acteert dan weer wel goed. De rest van de cast acteert verder goed.

Wat ik verder nog wat minder vond was de rol van die kok. Want zijn personage had een wel wat grotere rol mogen krijgen. Aan begin heeft hij een goede scene met Danny. De kok en Danny hebben de zelfde gave dat ze doormiddel van de hersenen met elkaar kunnen communiceren. Je denkt: hier gaat nog wat meegedaan worden. En dat is ook zo. Want Danny sommeert de kok door die telepathie om naar het hotel te komen. Echter is de kok daar eenmaal aangekomen, word hij meteen van kant gemaakt door Torrance. Maar gelukkig staat de sneeuwscooter van de kok er nog. Dus moeder en zoon kunnen ontsnappen. Ik kreeg hierdoor het idee dat die kok alleen maar in het verhaal was om moeder en zoon de mogelijkheid te geven om te ontsnappen. Echt veel word er verder niet met het personage gedaan. En dit vond ik wel jammer.

Wat ik persoonlijk ook wel jammer vond is dat we niet zagen hoe het afloopt met moeder en zoon. Ze vluchten terwijl er een dik pak sneeuw ligt. Waar vinden ze bijvoorbeeld beschutting voor het zware weer ? Jammer dat we nog niet wat meer zagen hoe het met hem afloopt.

Al met al vond ik The shinning een erg goede en spannende film. De spanning word subliem opgebouwd. Camera werk is briljant. De muziek is apart, maar past wel erg goed bij de film. Verder heeft de film een aantal briljante scènes en is Jack Nicholson briljant bezig. Niet alles aan deze film vond ik perfect. Maar toch zeker een dikke voldoende voor deze film.

4 sterren voor deze film.

avatar van edwinoudenes
geplaatst op 1 augustus 2014, 22:13 uur, permalink
Als ik alleen voor het camerawerk en de muziek moest voten zou het een dikke 5* zijn.

avatar van ambrosini
geplaatst op 28 augustus 2014, 11:43 uur, permalink