MENU

2,52

China / Hongkong

geregisseerd door Manfred Wong en Wai Man Yip
met Aarif Lee, Tony Leung Ka Fai en Christy Chung

De broer van Bruce Lee (Robert Lee) vertelt het verhaal van de legendarische filmster en krijgskunstenaar, tot aan zijn 18 jarige leeftijd. Lee's vader is een operazanger die trouwt met Grace, een meisje uit een welgestelde familie. Bruce Lee wordt geboren in San Francisco in 1940, terwijl zijn vader op tournee is. In 1941 keert het gezin terug naar het ouderlijk huis in Hongkong, vlak voor de Japanse bezetting. Hier zal Lee zijn jeugd doorbrengen.

avatar van Draconian
geplaatst op 15 januari 2011, 22:54 uur, permalink
Blue-ray versie gezien.
Halverwege de film kwam er eindelijk wat actie.

avatar van Erik Dekker
geplaatst op 23 januari 2011, 22:44 uur, permalink
tja, is een aardige film, word behoorlijk in geacteerd, alleen het verhaal is wat magertjes.
Er had meer ingezeten

geplaatst op 5 januari 2013, 20:19 uur, permalink
't Is geen actiefilm nee.

Dat laten de broer en zus van Lee in het begin al meteen doorschijnen. De film richt zich vooral op de jonge jaren van Lee en stopt wanneer hij aan de voet van z'n echte doorbraak staat. Misschien niet waar de meeste mensen op gehoopt hadden, maar ik vond het wel een aardig concept.

Jammer dat Yip en Wong het wat te melig aanpakken. De soundtrack zit vaak in de weg en de editing is bij momenten veel te haastig, waardoor de grandioze visuele afwerking te weinig aandacht krijgt. Kleurenspel is tot in de puntjes afgewerkt, decors en aankleding zijn stijlvol en ogen uitbundig.

Maar de film wil vooral een narrieteve ervaring bieden en daar loopt het toch wat mis. Je lijkt af en toe naar een wannabe Hollywood product te kijken, iets waar ik dan wat minder positief over ben. Gelukkig blijft het visuele wel de gehele film op hoog niveau en zitten er toch ook een aantal scenes in waar de editing, het camerawerk en het kleurenpalet tot prachtige scenes leiden.

Ben zelf geen fan van Lee (de acteur, of hoe hij als martial arts held neergezet wordt in de film die ik gezien heb), maar deze film was best boeiend voor mensen die geinteresseerd zijn in de man achter de legende (en dan vooral z'n jonge jaren).

Nipte 3.5*

geplaatst op 21 januari 2013, 14:22 uur, permalink
Over het geheel vond ik het maar vrij matig, leuk voor een keertje.