MENU

3,48

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Luc Besson
met Michelle Yeoh, David Thewlis en William Hope

Film over het leven van Aung San Suu Kyi, een Myanmarese politica, leidster van de geweldloze beweging voor de mensenrechten en democratie in Myanmar (voorheen Birma) en winnares van de Nobelprijs voor de Vrede van 1991. De film verhaalt over de gebeurtenissen die plaatsvinden tussen 1988 en 1999. In 1988 verlaat Suu Kyi Oxford om haar zieke moeder te bezoeken in Birma, uiteindelijk zal ze daar ook blijven. Toen bij haar man, Dr. Michael Aris, die ze sinds 1995 niet meer had gezien, in maart 1999 in Engeland prostaatkanker werd vastgesteld, werd Suu Kyi voor de haast onmogelijke keuze geplaatst in Birma te blijven of hem op zijn laatste ziekbed te bezoeken, met het risico dat ze bij terugkeer niet meer in het land zou worden toegelaten.

avatar van Nicolage Rico

geplaatst op 28 februari 2011, 18:11 uur, permalink
Mooi, weer een film van Luc Besson, zonder een geanimeerde Arthur.

Helaas trekt het verhaal me niet, maar Besson blijft een interessant regisseur.

avatar van jarno1975

geplaatst op 23 augustus 2011, 18:51 uur, permalink

kappeuter (moderator)
geplaatst op 4 oktober 2011, 9:03 uur, permalink

avatar van DonPeliculón
geplaatst op 14 november 2011, 13:55 uur, permalink
Lijkt me een erg interessante film, het verhaal is goed en David Thewlis is één van mijn favoriete acteurs.

kappeuter (moderator)
geplaatst op 14 januari 2012, 10:16 uur, permalink

avatar van kuk
geplaatst op 26 februari 2012, 10:24 uur, permalink
Tja, het is schier onmogelijk om niet geraakt te worden door dit verhaal. Het is sowieso een mooie aanleiding om eens meer bewust te worden wat voor vrouw Suu Kyi was en hoe de situatie zich in Myanmar de laatste decennia heeft ontwikkeld. Als film echter stelde The Lady niet bijster veel voor. Talloze uitleggerige scènes die dit extreem ambitieuze portret van veel zeggingskracht ontdoen. Elke tien of vijftien minuten werd ik als kijker weer duidelijk op het feit gewezen dat ik toch echt een film aan het kijken ben. En dat is niet de aanpak die een verhaal als deze verdient. Yeoh en Thewlis vertolken hun rollen echter met passie wat de 130 minuten durende zit toch redelijk snel voorbij doet vliegen.

avatar van jeuletaxi
geplaatst op 18 mei 2012, 23:05 uur, permalink
Want een prachtige film, dacht zal een lange zit worden maar wat werd ik in het verhaal gezogen en wat een rol van Michelle Yeoh, heb ervan genoten en echt een aanrader.
Zeker omdat het ook nog eens waargebeurd is.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 28 mei 2012, 19:05 uur, permalink
Ik las al flink wat negatieve kritieken over The Lady. Deed men in het verleden ook al vlug met Luc Besson om welke reden ook. Yeoh en Thewlis leveren twee sterke prestaties als een politiek geëngageerd koppel. Aung San Suu Kyi vind ik zo al een vrouw die heel veel bewondering oproept. De wat populistische biopic van Besson vertelt de jaren vanaf de augustusrevolutie in 1988 tot Aris' overlijden aan prostaatkanker in 1999. Aris wordt gezien als de ware kracht achter Suu Kyi en moedigde haar aan om haar volk en land te steunen, omdat ze als dochter van de generaal die Birma naar de onafhankelijkheid loodste geen beter symbool is in een land die onderdrukt wordt door militaire machthebbers. Het leverde haar een Nobelprijs voor de Vrede op. Dit drama werpt naast een blik op een land die snakt naar democratie ook een kijk op een moedige militante die heel wat verdriet heeft gekend. Op vandaag, bijna een kwart eeuw later (!) is de strijd nog niet gestreden maar lijkt het de goede weg op te gaan. Een film waar men lessen uit kan trekken.

avatar van qwatje
geplaatst op 28 mei 2012, 20:18 uur, permalink
Mijn behoorlijk hoge score komt vooral door het goede verhaal, de acteer prestaties zijn meer dan goed. Al met al een film die redelijk voorbij vliegt, maar die je niet snel vergeet vanwege dat op waar gebeurde feiten gebasseerd verhaal. 3,5*

geplaatst op 3 juni 2012, 16:38 uur, permalink
mooi verhaal....

avatar van Zeriel
geplaatst op 5 juli 2012, 13:41 uur, permalink
Goed verhaal, doorsnee film. Je krijgt precies wat je verwacht.

Van Suu Kyi wordt een engel gemaakt, ipv een mens van vlees en bloed. Evenals van haar man en kinderen. De generaals zijn net zo eendimensionaal, voila een film van goed tegen kwaad a la Disney, maar dan iets minder zoetsappig.

Van Birma/ Myanmar zien we maar weinig.

geplaatst op 22 juli 2012, 10:12 uur, permalink
Prachtige vertolking van Michelle Yeoh als Aung San Suu Kyi die tegen wil en dank opkomt voor de belangen van de bevolking van Myanmar. Een vrij Myanmar.
Hiervoor offerde zij veel voor op ( en nog steeds)
Dat verhaal wordt integer en overtuigend overgebracht dankzij degelijke regie van Luc Besson.
Mooi en ontroerend portret van een bewonderswaardige vrouw.

geplaatst op 26 juli 2012, 21:08 uur, permalink
Dit is natuurlijk een dramatisch en zeer pijnlijk verhaal, waar gebeurd en waar op dit moment nog steeds geen einde aan is gekomen.
Michelle Yeoh (echtgenote van ex-Ferrari teammanager Jean Todt, die ook de film mee produceerde), zijn we gewend in actiefilms te zien, maar ze zet hier wel de tot nu toe indrukwekkendste rol uit haar carrière neer, die van Aung San Suu Kyi. Ze doet dat met zoveel overtuiging dat je in de ban komt van het verhaal en geboeid blijft kijken, het is werkelijk indrukwekkend hoe ze deze vrouw neerzet.
Nu er is al veel gedaan om deze vrouw erkenning te geven, en wellicht zal deze film iets bijdragen, maar echt helpen zal het wel niet, maar toch, de film brengt de situatie en problematiek van de toestand in Birma (nu Myanmar) wel heel duidelijk in beeld, en daar kan men niet ongevoelig voor blijven, wat eens te meer bewijst hoe sterk het medium film wel kan zijn.
Af en toe is de film heel emotioneel, zoals bij de talrijke afscheidsbeelden van haar familie of het verlies dat ze leidt op het einde van de film.
Ik kan niet anders dan deze film, ondanks dat het geen vrolijk verhaal is, warm aanbevelen.
Dit is er eentje die je moet zien, voor de prachtprestatie van Michelle Yeoh, maar ook voor de sublieme rol van David Thewlis (die de echtgenoot vertolkt, en niet onbelangrijk is in dit verhaal).
Zeggen dat ik heb genoten van deze film is een verkeerde uitdrukking gezien het tragische onderwerp van de film, maar hij heeft me meer dan 2 uur, seconde per seconde, geboeid.
De beste film van Luc Besson die ik tot nu toe heb gezien.
5 sterren meer dan waard !!!

avatar van Artemis
geplaatst op 9 oktober 2012, 15:38 uur, permalink
Zeriel schreef:

Van Birma/ Myanmar zien we maar weinig.

Niks eigenlijk wat je wel ziet is green screen en echt mooi is het niet.

Michelle Yeoh is geweldig maar het blijft een standaard verhaaltje wat maar weinig spannend is. Nergens zwak maar als ze daadwerkelijk in Myanmar hadden kunnen filmen dan was er nog iets om naar te kijken.

geplaatst op 24 december 2012, 19:34 uur, permalink
Uitstekende film over de strijd van Aung San Suu Kyi voor democratie in voormalig Birma. Een redelijk standaard, maar onderhoudende en boeiende biopic over de winnares van de Nobelprijs voor de Vrede van 1991. Mooi in beeld gebracht en de film had best wat langer mogen duren, aangezien sommige gebeurtenissen nogal snel gaan. Michelle Yeoh zet een mooie rol neer.

avatar van Decec
geplaatst op 24 december 2012, 21:17 uur, permalink
Een mooie dramafilm..
Mooi verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...
Een waargebeurd verhaal...
Echt een moeite waard...

geplaatst op 28 december 2012, 23:29 uur, permalink
Mooie film, de rol van de generaals in Birma is mogelijk wat aangedikt, maar geeft goed weer, hoe het leven in Birma was in die jaren. Emotioneel ?...zeker. Drie huilmomenten gehad. De moeite waard om twee uur voor te gaan zitten.

avatar van helleke
geplaatst op 10 januari 2013, 12:31 uur, permalink
Prachtig weergegeven drama, die blijkbaar zeer waarheidsgetrouw werd weergegeven:
Aung San Suu Kyi - Wikipedia - nl.wikipedia.org

De acteerprestaties waren verbluffend, zeker van Michelle Yeoh.
Een dik verdiende 3,5.

avatar van notsub
geplaatst op 13 januari 2013, 22:54 uur, permalink
Deze film deed het erg goed. De rol van Suu Kyi is uitstekend gespeeld en je wordt echt in de film getrokken door de emoties. Het hielp me wel dat ik de geschiedenis een beetje kende en niet heel lang geleden in Birma was. Dat was ook de reden deze prent te bekijken en ik heb er geen spijt van. De sfeer van het land komt goed naar voren en ook het gedrag van de Birmezen is natuurgetrouw weergegeven. Zodoende kan ik niet anders dan erg verheugd zijn over deze film.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 14 januari 2013, 21:12 uur, permalink
Zeer indrukwekkende film die ik de laatste halve* niet geef omdat het net niet een meesterwerk is geworden.
Maar alles is goed gedaan, het spelen van de acteurs, de waarheidsgetrouwe verfilming van haar leven en de scenes waarin je het land met zijn bevolking ook wat beter leert kennen.
Nu weet ik niet of het opgenomen is in Myanmar maar het komt, voor zo ver ik er iets van af weet, geloofwaardig over. De film kent spanning, romantiek en drama.

Aung San Suu Kyi is het waard dat er een biografische film over haar leven is gemaakt!
(ze leeft nog in Birma en is actief in de politiek en mensenrechten)

Haar gedenkwaardige woorden: "Gebruik alstublieft uw vrijheid, zodat wij de onze krijgen"
gelden ook tegenwoordig nog voor verschillende volken. Helaas!

avatar van madmax1
geplaatst op 17 januari 2013, 12:07 uur, permalink
Mooi verfilmd dit waargebeurde verhaal.
Triest dat vandaag de dag nog zulke toestanden voorkomen , ondanks Nobelprijs voor de Vrede van 1991,
Jammer dat de film niet verder gaat dan 1999, Aung San Suu Kyi nog immer onder bedwang van de
juntaleiders in Myanmar

geplaatst op 26 januari 2013, 17:14 uur, permalink
Het is altijd goed een biografische film te maken over iemand die zich ingezet heeft voor een betere wereld maar om nu te verklaren dat "The Lady" een imponerende film is, zou de waarheid geweld aan doen zijn.
De echte politieke achtergrond van het gebeuren wordt onvoldoende uitgespit, de generaals worden voorgesteld als figuren uit een avonturenfilm en al kan Michelle Yeoh best verdienstelijk zijn, David Thewlis vind ik toch minder..
Dus goed bedoeld en verdienstelijk maar mist in zijn geheel kracht .

avatar van Timba69
geplaatst op 4 februari 2013, 13:55 uur, permalink
Het verhaal is boeiend, maar de film iets minder. Ik miste een bepaald gevoel en vond ook niet alle acteurs even goed.

avatar van olbo
geplaatst op 2 juni 2014, 22:30 uur, permalink
Mooie film. En ze leek er sprekend op. Het zijn vaak, meestal mannen die dood en verderf op deze aarde brengen.

geplaatst op 9 augustus 2014, 20:02 uur, permalink
Oké filmpje van Besson.

Uiteraard leent het onderwerp zich perfect voor een film. Hoewel het allemaal wat aangedikt en gepoleist aanvoelt, is de strijd van Kyi een noemenswaardige. De zwart/wit verdeling is soms wat van het goede teveel, maar eigenlijk stoort het nooit zo erg dat het gaat irriteren.

Reden daarvoor is toch wel Yeoh die haar rol met verve vervult. Een statige dame die met veel klasse de rol van Kyi op zich neemt. Hoewel ze haar gevoelens vaak verbergt, is het vaak makkelijk af te lezen met wat voor problemen ze te kampen heeft. Niet zo subtiel als doorgaans in Aziatische dramas, maar Besson vindt een degelijke middenweg.

Visueel mooi. Kleurrijk en goed in beeld gebracht. Weinig écht opvallend gestileerde zaken, dat durft zelfs Besson niet aan in een biopic als deze, maar hij brengt het er beter vanaf dan z'n Amerikaanse collegas.

Het duurt allemaal iets te lang en de rol van Thewlis is misschien iets te uitgebreid (vooral naar het einde toe dan, waar de situatie van Kyi bij momenten nogal warrig was), maar verder een degelijk en interessante film. Gemiddelde Besson dus.