MENU

Water for Elephants (2011)

3,49

Drama / Romantiek

geregisseerd door Francis Lawrence
met Reese Witherspoon, Robert Pattinson en Christoph Waltz

Wanneer Jacob Jankowski, recentelijk tot wees en zwerver veroordeeld, op een passerende trein springt, belandt hij in de wereld van een tweederangs circus dat probeert te overleven tijdens de Grote Depressie. Als student dierengeneeskunde die bijna zijn diploma behaald heeft, krijgt hij de leiding over de menagerie. Daar ontmoet hij Marlena, de mooie ster van de paardenact die getrouwd is met August de dierentemmer. Ook ontmoet hij Rosie, een olifant die zich niet laat trainen... totdat Jacob een manier ontdekt om tot haar door te dringen.

geplaatst op 31 maart 2012, 7:52 uur, permalink
Film brengt niet helemaal wat ik er van verwacht had. Hoewel je van het circus zelf maar weinig te zien krijgt, zijn het verhaal en de hectische sfeer best aardig, maar de verwachte romantiek is slechts dunnetjes gezaaid en ook het acteerwerk van de hoofdpersonen laat nogal wat te wensen over. Met uitzondering wel van Reese Witherspoon die een gedegen vertolking neerzet.
The Greatest Show on Earth (1952) en Trapeze (1956) zijn veel betere circusfilms.
P.S. Hal "Deep Throat" Holbrook ziet er met zijn 85 jaar nog best goed uit, maar dat terzijde.

avatar van LeenLief
geplaatst op 29 april 2012, 12:28 uur, permalink
Boekverfilming van het boek van Sara Gruen over een met de trein rondreizend circus in Amerika, begin vorige eeuw. Jammer dat de scenes in het verzorgingstehuis geen plek in de film hebben gekregen - daardoor gaat het verhaal achter de titel 'Water for elephants' verloren - maar misschien had het de film ook te ingewikkeld gemaakt. Het vereenvoudigd verhaal doet de film best goed. Mooi acteerwerk van Robert Pattinson en vooral Christoph Waltz die het dubbele karakter van August goed neerzet. Kortom, een mooi verfilmd liefdesverhaal met rauwe kantjes in een bizarre maar tegelijkertijd wonderlijke omgeving.

geplaatst op 6 mei 2012, 15:51 uur, permalink
arwenevenstar schreef:
ik was na het zien van de trailer eigenlijk niet van plan de film een kans te geven, door één zin die daarin gebruikt wordt:
Jacob vertelt Marlena: You're a beautiful woman. You deserve a beautiful life.

de suggestie daarin dat mooie mensen betere levens verdienen dan de rest, vond ik zo dom en arrogant en hollywoodesque dat ik deze film eigenlijk uit principe niet wilde kijken.

maar ja, ik ben een sucker voor magische, onrealistische films zoals deze, en wilde bovendien Waltz graag zien in zn favoriete soort rol, dus toch maar gekeken.

Blijkt nog best een mooie film te zijn.

Jacob vertelt Marlena: You're a beautiful woman. You deserve a beautiful life.

inderdaad viel mij ook al op

geplaatst op 6 mei 2012, 17:12 uur, permalink
Geef de hormonen maar gedeeltelijk de schuld van die uitspraak .
Mannen zeggen soms rare dingen om vrouwen te behagen.

avatar van skipy05
geplaatst op 20 mei 2012, 12:31 uur, permalink
Ik had deze film al een tijdje liggen omdat ik dacht dat hij niet echt goed was.
Nu heb ik de film toch maar gezien en hij heeft me goed verrast. Veel beter dan ik had verwacht.
Verhaal is goed. Het is allemaal heel mooi gemaakt.
Acteurs doen het goed. Het was toch aal wat films geleden dat ik Reese Witherspoon zo goed heb zien spelen.

avatar van ockhausen
geplaatst op 22 mei 2012, 22:55 uur, permalink
Erg goed

avatar van stijngeraats
geplaatst op 11 juni 2012, 22:20 uur, permalink
Leuke film, goed geacteerd. Hoewel het soms iets te sentimenteel/Amerikaans werd. Mooi einde, een aanrader voor een mooie romantische film.

avatar van Johan24
geplaatst op 16 juni 2012, 11:56 uur, permalink
De film kenmerkt zich wat mij betreft door een prima begin en dito einde. Hoewel je als kijker vroeg door hebt hoe de film zich gaat ontwikkelen, wringt dit nergens.

De acteerprestatie van Waltz springt echt met kop en schouders boven de rest uit. Jammer dat hij eigenlijk zolaat is doorgebroken bij het grote publiek. Op Witherspoon heb ik weinig aan te merken, maar Pattinson vind ik toch echt lastig om naar te kijken. Die ingetogenheid die hij uitstraalt kriebelt aan alle kanten. Het is niet eens dat hij opvallend slecht acteert, maar een gebrek aan charisma vind ik het zeker.

Al met al leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Decec
geplaatst op 22 juni 2012, 15:17 uur, permalink
Een goede drama/romantiek film...
Echt een mooie verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Robert Pattinson speelt goed, ook een
actrice Reese Witherspoon speelt ook goed...
Wat een drama over een Olifant, zo onschuldig...
Prachtig HD kwaliteit...
Uitstekend achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...
Zou nog een keertje (herhaling) kijken...
Het is een moeite waard...

geplaatst op 23 juni 2012, 16:29 uur, permalink
Erg mooie film! Goed acteerwerk, mooie shots, goed einde.
Een topper wat mij betreft!

avatar van ibendb
geplaatst op 1 juli 2012, 0:14 uur, permalink
Altijd gedacht dat dit een zeemzoet romantisch drama was. Dit is het ook, maar toch nog ietsje anders.

Water for Elephants is zo verrassend goed door de sfeer enhet mooie einde. De scènes met Rosie de olifant zijn erg mooi en interessant. Het liefdesverhaaltje tussen Pattinson en Witherspoon (Jacob en Marlena) werd ook erg goed in beeld gebracht. De muziek maakte de film op sommige momenten echt bijzonder. 3*, maar ik twijfel naar een 3,5*.

geplaatst op 1 juli 2012, 15:43 uur, permalink
Mooi romantisch/drama (vooral met de nadruk op drama) met best wel een aantal aangrijpende momenten (dierenleed is niet aan mij besteedt). Het boeiende verhaal zit mooi in elkaar en visueel is de film ook een plaatje. Vooral de scenes met olifant Rosie waren zeer fraai. Reese Witherspoon speelde inderdaad na lange tijd weer eens een prima rol maar de echte ster van deze film vond ik toch wel Christoph Waltz die een geweldige prestatie neerzet als circus directeur met nare trekjes. Robert Pattinson vond ik eerlijk gezegd wat tegenvallen en hij kon me ook niet echt overtuigen (ik vond hem stijfjes en houterig ogen). Maar al met al een mooi romantisch/drama met best een fraai einde (misschien wel wat cliché), inclusief de zwart/wit beelden.

avatar van Humphrey
geplaatst op 7 juli 2012, 16:21 uur, permalink
Uitstekende tijdsevocatie van de elledige dertiger jaren in de States en het onvoorspelbare circusleven. Mooie scènes, goed acteerwerk, zin voor detail. Kortom, zeer goed geslaagde film, absoluut de moeite waard ! 4*.

avatar van TragieStar.*
geplaatst op 31 juli 2012, 13:57 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Hmm, ik had er toch iets meer van verwacht eerlijk gezegd. Denk dat het een beetje mijn schuld was, aangezien ik niet wist waar het over ging, wat voor richting de film op ging ik had geen flauw idee. Ik was helemaal niet meer met de film bezig, tot het opeens weer in mijn leven kwam en toen had ik er eigenlijk wel zin in.

Ja, de cast is wel erg leuk hoor. Witherspoon, Pattinson en Waltz. Maar, vond ze allemaal niet zo heel erg overdreven goed. Waltz speelt hetzelfde wat hij altijd al doet, de types waar je een hekel aan krijgt, maar wel met passie en medeleven worden gespeeld (ik heb niet veel films van hem gezien, hoop zijn lieve kant een keer te ontdekken in een film), en Witherspoon die erg leuk is in haar ding en dat ze op haar eigen wijzee brengt wat soms mooie uitschieters heeft en dan Pattinson. Niet de beste acteur, maar hij komt er mee weg. Hij irriteerde niet, maar blijft ook niet hangen.

Had ook een grote rol verwacht voor de olifanten. Want daar draait het toch allemaal om, om die olifanten? De titel zegt het al, maar het is meer het verhaaltje eromheen wat sterk naar voren komt en dat is jammer vind ik. Had gehoopt op wat meer spektakel en wat spanning. De romantiek blijft de boventoon houden, en dat had ik wel verwacht dat, dat een grote factor zou zijn, maar minder had ook gekund. Mooie scenes en ontwikkelingen van de olifanten had ik wel zien zitten.

Het begin vind ik ook niet erg sterk, dat de oudere Jacob het verhaal even gaat vertellen, het pakte niet genoeg. Zoals de film niet deed, het raakte je niet echt al is het toch best erg wat je allemaal ziet/ niet ziet en gebeurd.

Wel grappig dat Pattinson dit keer een personage speelt die Jacob heet, aangezien zijn rivaal in de Twilight reeks ook Jacob heet. Nu mag hij ook eens voelen hoe het is om iemand als Jacob te heten haha. Beetje flauw.

Heb me vermaakt, maar zal de film niet snel nog eens bekijken.

avatar van oemoemenoe
geplaatst op 17 augustus 2012, 0:41 uur, permalink
Een prachtig verhaal wat mooi neergezet is, al had ik liever een regisseur gezien met wat meer gevoel voor romantiek, I am Legend en Constantine zijn ook niet echt films die op deze lijkt. Hallmström of Nick Cassavetes leek me logischer. Maar desalniettemin ben ik wel erg te spreken over de film. Het verhaal is dus sowieso erg mooi, dat gecombineerd met de prachtige beelden maakt het een plezierige kijkervaring. Qua cast vond ik Christopher Waltz weer grandioos en deed Robert Pattinson het niet onverdienstelijk. Alleen Witherspoon vond ik niet zo heel bijzonder. Ook een schitterende score, wat niet ongenoemd mag blijven.

geplaatst op 5 september 2012, 11:26 uur, permalink
Aardige film, cinematografisch dik in orde, maar de romantische component vond ik wel erg voorspelbaar. De circusdirecteur is gelukkig wel een heel interessant karakter, mede door het spel van Waltz

avatar van Nicolage Rico
geplaatst op 30 september 2012, 21:07 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Water for Elephants blinkt eigenlijk alleen uit in mierzoetigheid. Ieder facet wordt te braaf gebracht.

Waarschijnlijk had de relatie tussen Jacob en Rosie meer met me gedaan als er een mooiere vrouw dan Reese de rol van Rosie tot zich had genomen. Daarnaast werd de relatie te oppervlakkig gebracht.

Christoph Waltz doet het andermaal niet verkeerd, maar krijgt weinig bewegingsruimte. Sowieso wordt er binnen de lijntjes gewerkt (nogmaals: braaf).

Wel een pluim voor de introductie van het circuspersoneel - al sjokkend door de cabines van de trein.

Zeker geen verkeerde film, maar niet zo meeslepend als ik had verwacht na het zien van de poster en trailer. Toch doet dierenleed veel met me en deed de scène met het aftuigen van de olifant me meer dan het om zeep helpen van het circuspersoneel door ze uit de trein te smijten.

geplaatst op 15 november 2012, 13:41 uur, permalink
Deze film overtreft mijn verwachtingen, de naam Robert Pattinson deed me een beetje afschrikken, ik vind hem persoonlijk geen groot acteur ondanks zijn grote rol in de Twilight Saga, maar in deze prent doet hij het voor mij stukken beter.
Ook de andere leden van de cast, meer bepaald Reese Witherspoon en Cristoph Waltz zijn prima in hun rollen.
Het verhaal dat is ook puik, zoals ik reeds zei, beter dan wat ik had verwacht.
Kortom, een prima film voor de ganse familie.
Voor de dierenliefhebbers onder jullie, toch een beetje opletten, er zijn wel enkele beelden die schokkend kunnen overkomen wanneer men dieren niet al te zachtaardig behandeld, gelukkig is het maar film hé !!

avatar van Fryce
geplaatst op 3 december 2012, 15:36 uur, permalink
Een lekkere sfeervolle film met prima spel en een mooi verhaal.

avatar van AardeWerk
geplaatst op 6 december 2012, 11:38 uur, permalink
Prachtige scenes, heel goed acteerwerk, aangrijpend en meeslepend verhaal. Kortom een film die je zeker gezien moet hebben.

avatar van lebowski
geplaatst op 7 december 2012, 20:53 uur, permalink
Met name uit de schappen getrokken vanwege Waltz, die ook prima speelt. Pattinson gaat dan ook nog wel, maar Reese Witherspoon heeft echt de uitstraling van een pedaalemmer. Voeg dit bij de constatering dat geen cliché is overgeslagen en de vechtscènes om te huilen zo slecht zijn en ik kom op 2*

avatar van Cleanshot
geplaatst op 2 januari 2013, 18:35 uur, permalink
Wat een halve dooie is die Pattinson, echt de rest van de film best goed maar door zijn (wan)prestatie wel wat aftrek op mijn rating. Het leek of hij evenveel hersencellen had als een plas met plankton...
Verder prima film..

Waltz daarentegen vond ik een superrol spelen, wat een charmante psychopaat beelde hij uit, echt prima.

avatar van RuudC
geplaatst op 22 februari 2013, 11:39 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Francis Lawrence is iemand die blijkbaar graag zijn eigen ruiten ingooit. Dat deed hij namelijk ook al met I Am Legend en met Water For Elephants is dat niet anders. Het begin was hier trouwens ook crap. Het heeft geen enkele nut om een seniele bejaarde even te laten terugblikken. Zeker niet als je er niets mee kan ondersteunen. Begin gewoon bij het begin van het verhaal en dat is wanneer de hoofdpersoon na het verliezen van zijn ouders zijn leven compleet omgooit. Het is dan ook erg mooi om te zien hoe hij zichzelf een circus binnenwerkt met zijn talenten. Water For Elephants heeft snel een prettige sfeer te pakken. Hoewel ik niets met circussen heb, kreeg ik zowaar zin om er weer eens naar toe te gaan. De film heeft veel mooie beelden en zodoende kijkt de film prettig weg. Helaas gooit een romance weer eens roet in het eten, waardoor het levensverhaal in de laatste twintig minuten in een haast debiele stroomversnelling komt. Het is echt een prestatie an sich van Lawrence om steeds maar weer je eigen film de nek om te draaien. Tuurlijk spelen Robert Pattinson en Christopher Waltz goed, maar welke volslagen idioot geeft een script als deze zo’n belachelijk einde? Toen alle wilde dieren over de tribunes holden, had ik moeite om mijn lach in te houden en nog twijfel ik of het lachen vanwege de humor of ongeloof was. Jammer, jammer, jammer.

avatar van Brix
geplaatst op 22 februari 2013, 12:08 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
RuudC schreef:

Dat is overgenomen uit het eerste hoofdstuk van het originele boek (van Sara Gruen)

Het hoofdpersonage (als oude man) is ook in het boek de verteller van het verhaal, dus dat heeft men in de film eveneens behouden.

avatar van RuudC
geplaatst op 22 februari 2013, 12:11 uur, permalink
Zij gaat dan geen favoriete schrijfster van me worden. Dar mag duidelijk zijn

Bedankt voor de uitleg!

geplaatst op 22 februari 2013, 14:24 uur, permalink
RuudC schreef:
Zij gaat dan geen favoriete schrijfster van me worden.

Idem

geplaatst op 7 april 2013, 18:04 uur, permalink
Jammer...

Vond het begin zeer overtuigend; de film weet je helemaal mee te trekken in het circusfeestje en het 'inwerken' van Jacob wordt goed in beeld gebracht. Op het moment dat je denkt 'wat een geweldige film is dit' wordt je terug in realiteit gebracht door de regisseur. De film gaat plots 3 versnellingen hoger, er wordt een einde aan gemonteerd en gedaan is de film. Hoe jammer van een film die het tot dan toe van de rustige maar zeer mooi in beeld gebrachte opbouw moest hebben.

Tot pakweg 70% van de film zat ik aan 3.5-4*, maar door het snelle afrafelen van het einde geef ik toch maar een 3*. Jammer!

avatar van origineelhe

geplaatst op 5 juni 2013, 12:24 uur, permalink
Als deze film om 20:30 wordt uitgezonden, krijg je dan weer de geknipte "12+ versie"? Als dit zo is ga ik hem een andere keer kijken namelijk.

avatar van Al DeNiro

geplaatst op 5 juni 2013, 23:06 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mooie drama. De Titanic/Green Mile opzet is goed bedacht, Pattinson kan wel degelijk acteren, Waltz heeft een zeer onaangename rol (vreselijk hoe hij de olifant gruwelijk mishandelt) en de olifant is gewoon een prachtig en leuk beest. Einde kon me ook zeer bekoren, waarin de dieren hun wraak nemen .

avatar van anne J
geplaatst op 10 juni 2013, 23:25 uur, permalink
Tenenkrommend. Dit was nou echt zo'n film op mijn 'nooit zien' lijstje stond. Nou zapte ik er van de week per ongeluk langs op de tv. En toen ben ik toch maar gaan kijken, want ik stop nooit halverwege met een film. Als je eenmaal begint moet je ook door vind ik... Want je kunt iets pas werkelijk beoordelen als je het hebt gezien.

Maar... Teveel cliché troep gezien in een korte tijd, teveel sentimentaliteit en een belachelijke manier van montage.

Soort van lichtpuntje was Christoph Waltz, alleen komt zijn manier van spelen beter tot zijn recht in de Tarantino films waar de rest van het verhaal (dialogen!) en de cinematografie wél goed zijn...

geplaatst op 29 juni 2013, 16:02 uur, permalink
Wat een enthousiaste verhalen lees ik hierboven. Ik ben een stuk minder enthousiast. Ten eerste deed het principe van het verhaal me erg aan de Titanic denken. Ten tweede duurde de film (gevoelsmatig) erg lang en ten derde wist het verhaal me niet echt te boeien. Het was bovendien erg voorspelbaar.
Nee niet zo mijn ding deze film....

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 4 juli 2013, 16:37 uur, permalink
Fraaie opnames, goed (Pattinson en Waltz) tot matig (Witherspoon) spel van (op Waltz na) tamelijk clichématige personages, erg voorspelbaar verhaal zonder verrassingen, al met al gewoon te weinig vlees.

avatar van freek_93
geplaatst op 1 november 2013, 23:53 uur, permalink
Schitterend drama in een hele mooie en interessante setting. En wat kan Christoph Waltz toch acteren! _O_