MENU

Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)

3,36

Actie / Mystery

geregisseerd door Guy Ritchie
met Robert Downey Jr., Jude Law en Noomi Rapace

Als de kroonprins van Oostenrijk dood wordt aangetroffen, wijst alles erop dat het om een zelfmoord gaat, aldus inspecteur Lestrade. Maar volgens Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) is de prins vermoord, en die moord is slechts één deeltje van een onheilspellende puzzel, bedacht door Professor Moriarty (Jared Harris). Een spoor van aanwijzingen brengt Holmes in een ondergrondse herensociëteit, waar hij en zijn broer Mycroft (Stephen Fry) het glas heffen op Dr. Watson (Jude Law), om zijn laatste avond als vrijgezel te vieren. In die club maakt Holmes kennis met Sim (Noomi Rapace), een waarzegster die veel meer ziet dan ze vertelt. Omdat ze ook meer weet van de moord op de prins, dreigt zij het volgende slachtoffer van de moordenaar te worden.

avatar van Noodless
geplaatst op 30 juli 2013, 18:00 uur, permalink
Zonder meer degelijk, maar iets minder dan zijn voorganger.
De pluspunten zijn : de chemie tussen Law en Downey Jr, de duidelijke en goed afgewerkte actiescènes, het spitsvondig einde, strak tempo , de nodige humor en Moriarty.
Daarentegen vond ik heel de opzet uiteindelijk weinig beklijvend en wordt er van het personage Sherlock Holmes een wat te overdreven figuur gemaakt die overkomt zoals een soort mengeling van superheld en James Bond van de 19de eeuw. 6/10

avatar van nadrin
geplaatst op 11 augustus 2013, 13:50 uur, permalink
Soms heel grappig. Verhaal was beter dan de vorige. Prima muziek en heel goed geacteerd . Maar alles was vaak zo grotesk dat het irriteerde. En van de schepping van Sire Conan Doyle rest er hier maar weinig. Ondanks dit een vermakelijk film. Kijk uit naar een volgende

avatar van JJ_D
geplaatst op 21 augustus 2013, 23:42 uur, permalink
Europa aan de vooravond van een conflict dat – het is een kwestie van tijd – vroeg of laat escaleren moet. Catapulteer Guy Ritchie naar 1891...en hij maakt – hoe kan het ook anders? – een uitstekende film. Schubert, gestileerd geweld, het fenomenale duo Watson-Holmes, kortom bakken humor en – niet te vergeten! – een slimme plot: het zijn elementen die je veel vaker in een film zou willen zien opduiken. ‘A Game of Shadows’ kwam mij overigens minder bruut gewelddadig over dan zijn voorganger – hier lijkt het allemaal wat echter, menselijker, waardoor het niet alleen puur genieten is, want je krijgt het ook wat benauwd, wetende op welke slachtpartij de Eerste Wereldoorlog uiteindelijk is uitgedraaid.
Fan-tas-tisch. En tegelijk met zin voor zelfrelativering. De film van het jaar?

avatar van Decec
geplaatst op 4 december 2013, 21:48 uur, permalink
Een goede actie/avontuur/misdaad/mysterie/thriller film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Prima camerawerk...

avatar van Macmanus
geplaatst op 2 januari 2014, 14:21 uur, permalink
Ritchie.

Qua succes is het fijn dat Ritchie hieraan begonnen is, gun hem dat wel. Maar qua project is hij er eigenlijk te goed voor. Sherlock Holmes is toch vooral een speurneus. Dat werkt meestal beter in een serie. Ritchie wil er meer van maken maar mag er natuurlijk niet iets totaal anders van maken. Dus zit het speurneuzen wat in de weg. Het boeit eigenlijk ook erg weinig, natuurlijk had dat deel wellicht ook wat beter geschreven kunnen worden, maar dan had de actie er waarschijnlijk minder ingezeten en dat is het beste aan deze film. Het bos deel is gewoon uitmuntend. Maar had veel beter in een pure actiefilm kunnen zitten, dan had hij dat Noomi Rapace karakter eruit kunnen laten en hadden we wellicht nog meer van dat soort actiescènes kunnen zien.

3 sterren.