MENU

Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)

3,34

Actie / Mystery

geregisseerd door Guy Ritchie
met Robert Downey Jr., Jude Law en Noomi Rapace

Als de kroonprins van Oostenrijk dood wordt aangetroffen, wijst alles erop dat het om een zelfmoord gaat, aldus inspecteur Lestrade. Maar volgens Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) is de prins vermoord, en die moord is slechts één deeltje van een onheilspellende puzzel, bedacht door Professor Moriarty (Jared Harris). Een spoor van aanwijzingen brengt Holmes in een ondergrondse herensociëteit, waar hij en zijn broer Mycroft (Stephen Fry) het glas heffen op Dr. Watson (Jude Law), om zijn laatste avond als vrijgezel te vieren. In die club maakt Holmes kennis met Sim (Noomi Rapace), een waarzegster die veel meer ziet dan ze vertelt. Omdat ze ook meer weet van de moord op de prins, dreigt zij het volgende slachtoffer van de moordenaar te worden.

342 BERICHTEN58 MENINGEN

avatar van Noodless
geplaatst op 30 juli 2013, 18:00 uur, permalink
Zonder meer degelijk, maar iets minder dan zijn voorganger.
De pluspunten zijn : de chemie tussen Law en Downey Jr, de duidelijke en goed afgewerkte actiescènes, het spitsvondig einde, strak tempo , de nodige humor en Moriarty.
Daarentegen vond ik heel de opzet uiteindelijk weinig beklijvend en wordt er van het personage Sherlock Holmes een wat te overdreven figuur gemaakt die overkomt zoals een soort mengeling van superheld en James Bond van de 19de eeuw. 6/10

avatar van nadrin
geplaatst op 11 augustus 2013, 13:50 uur, permalink
Soms heel grappig. Verhaal was beter dan de vorige. Prima muziek en heel goed geacteerd . Maar alles was vaak zo grotesk dat het irriteerde. En van de schepping van Sire Conan Doyle rest er hier maar weinig. Ondanks dit een vermakelijk film. Kijk uit naar een volgende

avatar van JJ_D
geplaatst op 21 augustus 2013, 23:42 uur, permalink
Europa aan de vooravond van een conflict dat – het is een kwestie van tijd – vroeg of laat escaleren moet. Catapulteer Guy Ritchie naar 1891...en hij maakt – hoe kan het ook anders? – een uitstekende film. Schubert, gestileerd geweld, het fenomenale duo Watson-Holmes, kortom bakken humor en – niet te vergeten! – een slimme plot: het zijn elementen die je veel vaker in een film zou willen zien opduiken. ‘A Game of Shadows’ kwam mij overigens minder bruut gewelddadig over dan zijn voorganger – hier lijkt het allemaal wat echter, menselijker, waardoor het niet alleen puur genieten is, want je krijgt het ook wat benauwd, wetende op welke slachtpartij de Eerste Wereldoorlog uiteindelijk is uitgedraaid.
Fan-tas-tisch. En tegelijk met zin voor zelfrelativering. De film van het jaar?

avatar van Decec
geplaatst op 4 december 2013, 21:48 uur, permalink
Een goede actie/avontuur/misdaad/mysterie/thriller film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Prima camerawerk...

avatar van Macmanus
geplaatst op 2 januari 2014, 14:21 uur, permalink
Ritchie.

Qua succes is het fijn dat Ritchie hieraan begonnen is, gun hem dat wel. Maar qua project is hij er eigenlijk te goed voor. Sherlock Holmes is toch vooral een speurneus. Dat werkt meestal beter in een serie. Ritchie wil er meer van maken maar mag er natuurlijk niet iets totaal anders van maken. Dus zit het speurneuzen wat in de weg. Het boeit eigenlijk ook erg weinig, natuurlijk had dat deel wellicht ook wat beter geschreven kunnen worden, maar dan had de actie er waarschijnlijk minder ingezeten en dat is het beste aan deze film. Het bos deel is gewoon uitmuntend. Maar had veel beter in een pure actiefilm kunnen zitten, dan had hij dat Noomi Rapace karakter eruit kunnen laten en hadden we wellicht nog meer van dat soort actiescènes kunnen zien.

3 sterren.

geplaatst op 29 mei 2014, 10:05 uur, permalink
Leuke film om te zien, maar een Sherlock Holmes die de wereld gaat redden , gaat me net iets te ver.

avatar van ILDIB
geplaatst op 12 november 2014, 17:03 uur, permalink
Het puzzel en raadsel gedeelte is gewoon te miniem. Sommige scènes zijn fabelachtig mooi maar kunnen t gebrek aan verhaal niet maskeren. Daarbij is ie echt te lang. Geen topscore maar wel nog 3.5.

avatar van horizons
geplaatst op 12 november 2014, 21:27 uur, permalink
Wat een ontzettend matige film. Het heeft buiten de namen niets meer met Sherlock Holmes te maken. Dat zou nog een te overzien probleem als de rest van de film goed was maar dat is dus niet zo. Allemaal erg oningespireerd en saai.

avatar van JohnWilliams
geplaatst op 17 november 2014, 19:27 uur, permalink
Heel jammer dat er zo weinig mysterie en strategieën zijn (puzzels). In de eerste film was alles verfrissend, nieuw, mysterieus en grappig. Het tweede deel slaat volledig de plank mis door teveel actie te realiseren en te weinig diepgaande momenten. Een ontzettend matige film, gelukkig werd de film naarmate het einde wel een stuk beter. Toch was het begin- en middenstuk ontzettend saai en teleurstellend...

Jammer!

avatar van Black Math
geplaatst op 2 maart 2015, 21:17 uur, permalink
Filmisch misschien wat beter dan de voorganger, qua plot wel minder.

Qua plot draait het allemaal wat meer om actie en wat minder om intelligentie. En dat is ergens jammer, want de antagonist geeft juist aanleiding tot krachtmeting van intellect. Dat wordt wel gesuggereerd, maar ik vind het nogal tegenvallen. Hoewel Rapace ook niet onaantrekkelijk is, vind ik het jammer dat McAdams personage zo'n kleine rol van betekenis heeft. Ook omdat haar personage meer gewaagd lijkt te zijn aan Holmes. Verder een aantal scènes die nogal dramatisch van toon zijn met weinig dramatische afloop, wat al lang en breed te verwachten viel.

De verkleedpartijen van Holmes blijven komisch, maar wat vooral leuk is om te zijn de gevechten die Holmes eerst in z'n hoofd uitvoert, waarna we het in sneltreinvaart daadwerkelijk uitgevoerd zien. Mooi in beeld gebracht. Maar visueel was de beste scène de vluchtscène door het bos, met erg sterke slow-motion beelden. Muziek viel wel wat tegen. Zimmer is zeker geen favoriete componist van me, maar in de eerste film wist hij niet echt te storen. Hier komen flarden Mozart (Don Giovanni), Schubert (De Forel) en Strauss (Wiener Blut en Accelerationen) door, soms vermengt met de muziek van Zimmer, en dan is het contrast met Zimmer pijnlijk.

Uiteindelijk een film die z'n voor- en nadelen heeft ten opzichte van z'n voorganger. Misschien een tikkeltje minder, maar het ontloopt elkaar niet veel. 3*.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 7 maart 2015, 20:38 uur, permalink
Film Pegasus schreef:
Ik hou wel van deze aanpak. Net als z'n voorganger is deze film een sterke blockbuster geworden en gelukkig nog steeds een typische Guy Ritchie film. Z'n visuele aanpak en de detective elementen zijn zeer leuk uitgewerkt. Het verhaal zelf is met momenten wat langdradig en de film had net iets korter gemogen denk ik. Wel leuk om Rapace eens te zien naast de Millenniumtrilogie. Zou een toffe Bondgirl zijn denk ik. In elk geval is dit gewoon een goeie film!

De film heeft vooral hetzelfde pijnpunt als zijn voorganger: te lang! Maar verder is het eindresultaat wel even goed. De verrassing is er misschien af, maar de hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt. En Moriarty is een sterkere vijand dan Blackwood. Die had wel een beter plot, terwijl er al een vete van het begin van de film is zonder een deftige aanleiding. Dat komt pas later tot uiting. Andere accenten dus en sommige dingen die beter zijn waar andere dan weer minder zijn. Blijft een leuke franchise waar een 3e deel zeker welkom is.

avatar van des1
geplaatst op 29 mei 2015, 16:22 uur, permalink
Niet zo goed als de eerste. Gezocht plot ook. Nu Sherlock in de rol van een James Bond avant la lettre. Visueel gebeurt veel, maar het slow motion gebeuren gaat ook wel vervelen. Tis teveel een trucje. Veel pump & circumstances verhullen dat het hier om een mager verhaaltje gaat, met de nodige gaten alsof de briljante Moriarty nooit ontmaskerd kan worden als de kwade genius achter het complot waarom het hier draait. Iets meer achtergrond waarom hij als Britse professor zo'n vilein personage moet zijn ontbreekt. Downey blijft een niet bijster sympatiek 2D karakter spelen. Ben sowieso niet zo'n fan van hem.