MENU

The Adventures of Tintin (2011)

Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn

3,58
2056 stemmen

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met de stemmen van Jamie Bell, Andy Serkis en Daniel Craig

De nieuwsgierige reporter Kuifje en zijn trouwe hondje Bobbie ontdekken dat een model van het prachtige oude zeilschip 'De Eenhoorn' een geheim met zich meedraagt. Meegevoerd in een eeuwenoud mysterie, krijgt hij het aan de stok met de boosaardige Sacharin, die weet dat Kuifje een belangrijke aanwijzing bezit naar de grote schat van de snode piraat Scharlaken Rackham. Geholpen door de moedige Bobbie, de onstuimige kapitein Haddock en de stuntelige detectives Jansen en Janssen, reist Kuifje de halve wereld af, constant op de hielen gezeten door de vijand. Hij moet slimmer en sneller zijn dan de rest om het Geheim van de Eenhoorn te ontrafelen...

1094 BERICHTEN79 MENINGEN

avatar van nadrin
geplaatst op 19 april 2014, 22:16 uur, permalink
Prachtige animatie. De figuren lijken haast levend. Een leuke retro trip naar de talrijke uren die ik doorgebracht heb met mijn neus in de kuifje strips

avatar van Fryce
geplaatst op 20 april 2014, 2:21 uur, permalink
Mooi gemaakt, leuk verhaal met goed neergezette karakters.

geplaatst op 26 april 2014, 18:02 uur, permalink
Meer dan eens met open mond naar deze animatiefilm gekeken. Het was soms bijna echt,
maar omdat het dat niet is, heb ik toch ook wel heimwee gevoeld naar die goede oude tekenfilms.

Kuifje lost het op en dat weten, maakt het kijkplezier zo mooi. Je weet dat je 'held' wint.
Het door elkaar haspelen van drie verhalen gaf wel hier en daar aanleiding tot verwarring.

Blij dat er nog vervolgen op til zijn ...

avatar van Illum Sphere
geplaatst op 16 juli 2014, 22:14 uur, permalink
Petje af voor de visuele aspecten van deze film, want wat waren die prachtig! Ik betrapte me er meermaals op dat ik letterlijk met een open mond zat te kijken. Maar niet enkel het visuele hield me aan het scherm gekluisterd, ook de 'flow' van de film (met als hoogtepunt dat gebeuren in het fictieve Bagghar) zorgde ervoor dat ik zonder enige vorm van pauze de film hebben kunnen bekijken. Als het van mij afhangt, mogen er nog meer verfilmingen van Kuifje uit de hand van Steven voortvloeien.

avatar van rcuppen79
geplaatst op 21 september 2014, 12:22 uur, permalink
De avonturen van Kuifje zijn al meerdere malen eerder verfilmd, maar dit is ongetwijfeld de meest ambitieuze verfilming tot nu toe. Regisseur Steven Spielberg maakte voor het eerst kennis met Kuifje na het maken van de film Raiders of the Lost Ark. Een recensent merkte daarbij op dat de film en het karakter Indiana Jones verdacht veel weg had van Kuifje. Steven Spielberg had echter nog nooit van Kuifje gehoord, maar na het lezen van een aantal albums was hij verkocht. Spielberg kocht toen al de rechten om Tintin te verfilmen, maar het duurde nog tot 2011 voordat de eerste animatiefilm een feit was. Met een budget van 130 miljoen dollar werden de albums “De Krab met de Gulden Schaar”, “Het Geheim van de Eenhoorn” en “De Schat van Scharlaken Rackham” verfilmd tot één lange animatiefilm. Het resultaat mag er zijn, want de animatie is werkelijk subliem. In tegenstelling tot de motion-capture animatiefilms van Robert Zemeckis, zoals The Polar Express en Beowulf, ziet deze film er wel realistisch uit. De personages zijn dan ook gemodelleerd naar de stripboeken en niet naar de acteurs zelf. Qua animatie kan deze film zich zeker meten met de stripboeken. Hadden de makers nou maar net zoveel aandacht geschonken aan het rommelige script, welke een beetje van de hak op de tak springt. Ondanks de prachtige animatie werd ik niet echt in het verhaal gezogen. Hierdoor vond ik deze Kuifje-verfilming een beetje aan de saaie kant.

avatar van RuudC
geplaatst op 20 november 2014, 21:23 uur, permalink
Wat hebben de makers er hard aan gewerkt om deze animatiefilm zo echt mogelijk te laten zijn. Ik heb genoeg shots gezien die nauwelijks van de werkelijkheid te onderscheiden zijn. Alleen de gezichten van mensen en dieren vallen door de mand. Ik zou kunnen zeggen: petje af. Ik doe het niet, want hoe echter de animaties worden, des te ziellozer ik het vind. Het zal niet lang meer duren voordat er helemaal geen acteurs meer nodig zijn en er wellicht weer nieuwe films verschijnen met Humphrey Bogart, omdat ze hem compleet uit een laptopje kunnen toveren.

Kuifje is voor mij nog altijd de stripreeks die me van kinds af aan geboeid heeft. Zijn avonturen zijn slim opgezet (muv de eerste verhalen) en ademen perfect de vooroorlogse sfeer. De tijd waarin een reis naar de andere kant van de wereld een kwestie van weken was in plaats van uren. Die romantiek zie ik in deze prent niet terug. Wel de drang om het alles snel en bombastisch te doen. Hergé kon makkelijk pagina's voornamelijk tekst vullen en nog had het moeiteloos mijn aandacht. Spielberg maakt het zich weer makkelijk met achtbaanactie. En waarin zoveel veranderen in het verhaal? De strips zijn erg goed, dus waarom lenen uit andere albums? Nee, wat mij betreft is het geen succes.

avatar van J.V.L.
geplaatst op 11 december 2014, 23:47 uur, permalink
Ik vind het een meesterwerk , fantastische animatie, Kuifje en de andere personages komen tot leven.

avatar van mikey
geplaatst op 31 december 2014, 22:40 uur, permalink
Amusant verhaal overde geschiedenis van Rackham. De settings zijn aardig neergezet. De actie echter deed me denken aan dat ouwe spellerje dat ik mensen wel eens zag spelen: tomb raider of zo. Computer animatie kan zich niet losrukken van die gedateerde lelijkheid. Wil men toch per se dat maken, zou ik alle cgi kennis overboord gooien en vanaf de zeebodem weer opbouwen. Misschien wordt het dan beter.

Niet echt aan me besteed. Lees liever de fantastisch getekende herge boeken.

geplaatst op 2 januari 2015, 16:31 uur, permalink
Ik ben een fan van de stripboeken, maar ik vind toch dat je de film daar los van moet zien. (Al leidden de enorme afwijkingen tussen boek en film wel behoorlijk af.)

Technisch is dit allemaal heel knap, maar als film is het bedroevend. Het is eigenlijk niet meer dan een standaard actiefilm met een dun, clichématig verhaaltje eromheen. Je leeft gewoon totaal niet mee met de personages, die in veel gevallen weinig meer zijn dan ballen in een flipperkast.

Er zitten nog wel een paar goede grappen in, maar overall kan humor deze film ook niet redden. Leuk voor een 12-jarige waarschijnlijk, maar verder...

avatar van Antonev
geplaatst op 22 februari 2015, 12:54 uur, permalink
Gisteren weer eens uit de kast gehaald, want ik had echt zin in een animatiefilm. De animatie is onovertroffen, op sommige momenten weet je niet of je een film of animatie aan het kijken bent. Daarnaast vind ik dat ze verschillende albums op een prima wijze hebben weten te bundelen tot één film. Natuurlijk zijn er nieuwe elementen toegevoegd en natuurlijk missen we een heleboel, maar dat mag de pret niet drukken. Het geheel zit gewoon uitstekend in mekaar en is spannend, avontuurlijk en grappig.

Voor mij blijft dit toch een van de beste animatiefilms ooit. Kan niet wachten op het vervolg.

avatar van des1
geplaatst op 18 maart 2015, 13:02 uur, permalink
Er zullen Kuifje fans zijn die ernaar uit hebben gekeken en 'm prachtig vonden... Ik hoor daar dus niet bij. Spielberg zal gedacht hebben dat eindelijk het soort stunts en acrobatiek dat Hergé had bedacht mogelijk is om naar het 3D scherm te brengen. En meer. Overdaad schaadt, en gaat ten koste van de spanning. Van karakters als Haddock worden karikaturen gemaakt, lees: wordt invulling gegeven waar die bij het lezen van de strips aan de fantasie van de lezer werd/wordt overgelaten. Over all, vind ik dat er nauwelijks een redeeming quality is te vinden voor Spielbergs interpretatie van Hergé's werk.

avatar van Dick2008
geplaatst op 18 maart 2015, 14:00 uur, permalink
Ik ben nog altijd benieuwd, wat de meeste Kuifje-fans er van vinden. Bij Bol.com bijvoorbeeld lees ik maar weinig berichten. Dus als iemand een recente link weet te vinden, dan graag.

avatar van Fonzzz002
geplaatst op 11 april 2015, 12:49 uur, permalink
The Adventures of Tintin is niet enkel één van de sterkste avonturenfilms die ik heb gezien in de laatste paar jaar, maar het is ook één van mijn favorieten animatiefilms die ik ken.
Tintin gaf me precies wat ik verwacht van een avonturenfilm: ieder personage die je ontmoet laat een indruk achter, iedere plek waar je komt is sfeervol en ziet er anders uit dan de andere, het zit vol grappige scenes en spectaculaire actie. Bij Tintin maakte het niet uit of ik het alleen keek, met vrienden of met ouders: iedere keer konden we er allemaal van genieten.

De animatie is van uitmuntend hoge kwaliteit. Ze hebben de 2D figuren geprobeerd meer realistisch vorm te geven, en dat is ze verdomd goed gelukt. Het detail, de kleuren en belichting zijn ieder van hoge kwaliteit. De stemacteurs komen ieder geloofwaardig over en het voelde nergens verkeerd geplaatst. Tintin is één van de weinige animatiefilms waarbij ik ten oprechte geïnteresseerd was in het verhaal. Er heerst, voor het grootste gedeelte, een bepaalde mysterie die de spanning erin hield.

Ik heb niet echt een probleem met de film. De enige redenen die ik kan bedenken om het geen 5* te geven is omdat sommige grappen wat minder sterk zijn dan de andere, en na het een paar keer te hebben gezien ging ik meer achterover zitten bij deze scenes. Niet dat ze verkeerd zijn, ze hielden minder goed stand bij meerderde malen herkijken dan andere scenes.
Maar voor wat The Adventurex of Tintin is raad ik iedereen die de Kuifje strips & serie lief heeft aan om het gezien te hebben.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 12 april 2015, 19:42 uur, permalink
The Adventures of Tintin

Animatie films spreken mij wel aan. Ik vind het altijd super mooi hoe ze het hebben gemaakt. Ook bij TinTin. Ik ben altijd al echt fan van de reeks geweest op TV. En als het erop was, keek ik het elke dag! Mijn moeder zag op bol dat de film Kuifje te koop was, meteen binnen gehaald! En ik heb erg genoten van de film. Het pakte veel jeugd herinneringen op! Leuk! Vermakelijke film met leuk verhaal en een leuk concept!