MENU

The Adventures of Tintin (2011)

Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn

3,59
1950 stemmen

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met de stemmen van Jamie Bell, Andy Serkis en Daniel Craig

De nieuwsgierige reporter Kuifje en zijn trouwe hondje Bobbie ontdekken dat een model van het prachtige oude zeilschip 'De Eenhoorn' een geheim met zich meedraagt. Meegevoerd in een eeuwenoud mysterie, krijgt hij het aan de stok met de boosaardige Sacharin, die weet dat Kuifje een belangrijke aanwijzing bezit naar de grote schat van de snode piraat Scharlaken Rackham. Geholpen door de moedige Bobbie, de onstuimige kapitein Haddock en de stuntelige detectives Jansen en Janssen, reist Kuifje de halve wereld af, constant op de hielen gezeten door de vijand. Hij moet slimmer en sneller zijn dan de rest om het Geheim van de Eenhoorn te ontrafelen...

avatar van m1701
geplaatst op 18 januari 2013, 10:19 uur, permalink
Leuke film, mooie animatie
Alleen middenstuk wat langdradig.
Zeker moeite waard om te kijken

geplaatst op 24 januari 2013, 19:45 uur, permalink
vond de originele tekenfilms beter. Had ook liever gehad dat ze dicht(er) bij het originele verhaal waren gebleven.

avatar van roeman
geplaatst op 16 februari 2013, 22:26 uur, permalink
Vandaag gekeken ondank het feit dat de strips me nooit zoveel deden. Maar deze film heeft me toch zeer aangenaam verrast. Zeer mooi gedaan. Het was alsof het stripverhaal tot leven was gekomen.
De humor is leuk, vooral Bobby en Haddock hebben hier het grootste aandeel in. De actie is prima en de muziek werkt met de film mee.
De karakters zijn overtuigend en maken dat je meeleeft tijdens hun avontuur. Ik zou zeggen kom maar op met deel 2. Al zou ik die niet in de bios gaan zien daar is het net niet leuk genoeg voor.
:W

geplaatst op 18 februari 2013, 19:47 uur, permalink
Gaaf.

Kuifje is een van de weinige striphelden die ook serieuze 'grote mensen' zaken behandeld worden, in plaats van de prul wat de jeugd nu voorgeschoteld krijgt. Ik geef het ook gewoon toe, ik kijk en lees ze ook gewoon nog steeds.

Maar wat dan wel belangrijk is, onderscheid de film zich op positieve wijze van de tekenserie? Ik vind van wel. De animaties zijn werkelijk prachtig te noemen, vooral als je let op de lucht, de zee en het dorpje. Echt waar let er maar eens op, de lucht is formidabel. Ook de persoonlijk kenmerken van Haddock, Kuifje en Bobby volstaat prima. Fijn om te zien dat er ook wat meer humor in is gebracht, dat werkt altijd wel positief voor mij.

Het verhaal is natuurlijk awesome, al had ik zelf persoonlijk liever Kuifje en de 7 kristallen bollen/zonnetempel gezien. Maar goed, als die gereserveerd is voor deel 2 is dat natuurlijk prima.

Al met al wacht ik met smart op deel 2!

avatar van rayman
geplaatst op 19 februari 2013, 1:22 uur, permalink
BBC schreef:
Al met al wacht ik met smart op deel 2!

Komt in 2015.
Prisoners of the Sun

geplaatst op 19 februari 2013, 19:48 uur, permalink
rayman schreef:

Komt in 2015.
Prisoners of the Sun

Fijn! Dat belooft veel goeds.

avatar van AnthonyG.
geplaatst op 19 februari 2013, 21:21 uur, permalink
BBC schreef:
rayman schreef:

Fijn! Dat belooft veel goeds.

Ja, je zou hopen dat de belachelijke tomb-raider-videospel ideeën zijn uitgeput en dat er op inhoud gewerkt kan worden.

geplaatst op 19 februari 2013, 21:27 uur, permalink
AnthonyG. schreef:

Welja toch, ik hoop het ook voor je!

avatar van mjk87
geplaatst op 21 februari 2013, 16:17 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De film hinkt op twee gedachten. Op haar beste momenten doet het denken aan Raiders of the Lost Ark, op haar slechtste momenten op een film van Emmerich of Michael Bay. Want ergens in het proces waarin Spielberg uitvond wat allemaal mogelijk was met motion capture vergat hij dat een goed verteld verhaal, leuk uitgewerkte karakters en enige geloofwaardigheid toch ook wel van belang zijn.

Het moet wel gezegd, de actie is superieur in elkaar gezet. Spielberg kan dat in echte films ook en bij dit soort van animatie kan hij helemaal los gaan, maar altijd is de actie helder en wordt deze nooit onoverzichtelijk. Ook enkele goede scène-overgangen, sfeer, de fotografie an sich en de muziek zijn prima. Maar de actie gaat zover over the top dat je je eerder afvraagt hoe men er toch op komt dan dat het enige spanning veroorzaakt. Het wordt zelfs lachwekkend. En dat gaat maar door, in elke actie in de hele film. Of dat - een verder doodsaaie- Kuifje als vechtersbaas is die vele sterke mannen rustig verslaat (kom op!) of hele huizen die instorten of door de straten van een stad glijden (geloof je het zelf?, het slaat immer nergens op.

Dus alle positieve punten ten spijt en ondanks een hoge vermakelijkheidsfactor won irritatie het al te vaak. Net aan een voldoende dus, 2,5*.

geplaatst op 1 maart 2013, 17:27 uur, permalink
"Thousand bombs and grenades!!!!"
Erg mooie film. De beste Computeranimatie (op Toy Story na) die ik ooit heb gezien. Ben een erg groot Kuifje-fan maar als ik kritisch kijk is dit veel te Amerikaans. Het is niet echt kuifje maar meer een soort parody erop. Mis ook de vertrouwde stemmen een beetje. De muziek is totaal niet John Williams stijl maar wel erg mooi. Ik had liever een live-action van Spielberg en Jackson gezien. Maar het idee is zwaar episch: Steven Spielberg en Pieter Jackson die een film maken over Kuifje met de muziek van John Williams. Sapristi!, Helaas heb ik er door Jackson en Spielberg ook een beetje te veel van verwacht. Ik vind Kuifje en het Haaienmeer nog steeds de beste Kuifje-film. Erg Goed.

geplaatst op 12 maart 2013, 15:14 uur, permalink
Uitstekende film waarin Kuifje en zijn hondje een miniatuur-schip op de markt kopen. Een avontuurlijk verhaal vol met originele actievolle scenes. De bijna levensechte animaties zien er prachtig uit en er wordt leuk gespeeld met de montage. Een vermakkelijke eerste animatiefilm van Steven Spielberg.

geplaatst op 10 april 2013, 19:39 uur, permalink
Ik was vooral verbaast hoe mooi het allemaal gemaakt was

Het leek net echt ook al was het niet zo , zo zouden ze meer films moeten maken !

geplaatst op 10 april 2013, 20:56 uur, permalink
mathias265 schreef:
Ik was vooral verbaast hoe mooi het allemaal gemaakt was

Zijn er: The Polar Express, The Owls of Ga-hoole ect.

avatar van stijntjeee4
geplaatst op 12 mei 2013, 1:34 uur, permalink
Erg leuke, mooie en vooral spannende film mooi hoe ze het hebben gemaakt ook, de nderlandse stemmen vond ik echter niet zo goed, sommige stukken vond ik echter wel iets te langdradig en andere gingen juist weer iets te snel voorbij,

avatar van Al DeNiro

geplaatst op 10 juni 2013, 19:58 uur, permalink
Visueel prachtige animatiefilm met lekker veel Indiana Jones-achtige actie + muziek. Als het zo doorgaat zijn acteurs en filmen op locatie/set snel verleden tijd. Ik begin ook steeds meer de indruk te krijgen dat Lucas en Spielberg de Indiana Jones-reeks gebaseerd hebben op Kuifje.

geplaatst op 11 juni 2013, 15:21 uur, permalink
Al DeNiro schreef:

Is volgens mij ook zo

avatar van RuudC

geplaatst op 27 augustus 2013, 10:43 uur, permalink
Dat is niet zo, maar een journalist heeft Spielberg er een keer op gewezen dat er wel gelijkenissen zijn, waarna Spielberg de strips is gaan lezen.

avatar van Brix
geplaatst op 27 augustus 2013, 12:26 uur, permalink
De filmserials uit de jaren dertig waren de inspiratiebron voor Spielberg's Indiana Jones.
Wanneer je die serials bekijkt, dan kom je daarin talloze overeenkomsten met de Indiana Jones films tegen.

Bekijk deze grappige compilaties maar eens >

YouTube - "Premakes" Raiders of the Lost Ark (1951)

(Scènes uit serials en films)
YouTube - Raiders of the Lost Archives

geplaatst op 27 augustus 2013, 15:26 uur, permalink
RuudC schreef:

Klopt, dat heb ik in het Clubblad van het Hergë Genootschap (waar ik lid van ben) gelezen

avatar van Sid-the-gekste
geplaatst op 29 augustus 2013, 22:17 uur, permalink
Mooie animatie film..
In het begin dacht ik dat het echte film was..
Kuifje blijft gewoon leuk om te zien..
3.5 waard !!!

geplaatst op 29 augustus 2013, 22:23 uur, permalink
Met iets meer respect voor de strips en personages gemaakt dan die gedrochten van Asterix, maar ik had geen moment het idee naar Tintin of Kuifje te kijken. Te veel over de top actie en geschiet. Overigens is de animatie erg mooi en was het tekenen van Kuifje aan het begin erg leuk bedacht.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 29 augustus 2013, 23:16 uur, permalink
Als groot liefhebber van Kuifje, en als even groot hater van het procédé waarmee Robert Zemeckis van The Polar Express en A Christmas carol (de versie met Jim Carrey dus) zulke lelijke films maakte, heb ik het zien van The adventures of TinTin: the treasure of the Unicorn zo lang mogelijk uitgesteld. Vandaag was hij dan voor het eerst op TV, en ik heb me er dan maar eens aan gewaagd.
        Eerlijk is eerlijk, het viel me nog redelijk mee, maar dat kwam vermoedelijk meer door mijn lage verwachtingen dan door het niveau van de film zelf. Bovendien had de plot weinig te maken met de oorspronkelijke albums, dus hoefde ik gelukkig ook niet de hele tijd aan Het geheim van de Eenhoorn en De schat van Scharlaken Rackham (o ja, en De krab met de gulden scharen) te denken – en dat is gelúkkig, omdat de film bij die bronnen absoluut niet in de buurt komt. Veel drukte, veel chaos, veel achtervolgingen, weinig sfeer, en o die tronies… Nou ja. En ik moet bekennen dat ik de stemmen niet heb herkend, ik wist van tevoren dat Daniel Craig Scharlaken Rackham zou "spelen" en Simon Pegg en Nick Frost Jansen en Janssen, maar ze bleven voor mij totaal anonieme stemmen, heel bizar.
        Niet aan mij besteed – de (qua formaat) tweedimensionale stripboeken komen voor mij honderd maal meer tot leven.

avatar van Parisa
geplaatst op 29 augustus 2013, 23:42 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De film zag er op sommige momenten mooi geanimeerd uit, bijvoorbeeld bij de weerspiegeling in glas. Maar dat stof was dan weer teveel van het goede.
Verder veel ongeinspireerde humor, al was die extra ster voor het hotel dan wel even leuk. En een niet echt boeiend verhaal. Vooral een actie-overkill.

avatar van ILDIB
geplaatst op 30 augustus 2013, 19:18 uur, permalink
Prachtig gemaakt, hier en daar net niet in verhouding, maar prima vermaak.

avatar van panax
geplaatst op 1 september 2013, 19:35 uur, permalink
hele leuke verrassende animatiefilm,prachtig gemaakt,nog even en acteurs en actrices zijn werkloos en kunnen alleen hun stem nog uitbaten!!
schitterend gemaakt !!!

avatar van murtcelP
geplaatst op 6 september 2013, 11:47 uur, permalink
Erg vette film! Het ziet er allemaal geweldig uit. Leuke referenties naar de strips. Zelf nooit zo'n Kuifje-fan geweest, maar deze film vond ik toch wel heel leuk! Echt een ultieme avonturenfilm.
Overigens worden door dit soort film acteurs niet werkeloos, want er is motion capture gebruikt.
****

avatar van J.G.
geplaatst op 8 december 2013, 2:28 uur, permalink
Eye candy en fijn samenraapsel van wendingen uit drie originele strips die tot een min of meer nieuw (en best leuk) verhaal leiden. En toch... de originele strips zitten qua structuur en tempo beter in elkaar. Aan Kuifje prutsen doe je eigenlijk niet he, heiligschennis.

Maar 't was best fijn

avatar van jippie2010
geplaatst op 14 februari 2014, 16:24 uur, permalink
Knap gemaakt, goed te volgen,
maar op een gegeven moment toch langdradig.
Voldoende: 3,5

geplaatst op 7 maart 2014, 21:54 uur, permalink
Wauw, wat een prachtige film! Een absolute lust voor het oog. Vroeger las ik altijd de stripboeken van Kuifje uit de boek, dus ik was bekend met zijn verhalen. Dat het op zo'n goede manier verfilmd zou worden had ik nooit verwacht. Natuurlijk is het een vrije vertaling van de verhalen en is dit allemaal een stuk spectaculairder gemaakt, maar dat vind ik vrij logisch. En totaal niet storend eigenlijk. Gewoon fijne actie midden in de nacht op regenachtige schepen of door smalle straatjes in de hitte van een drukke stad. Dikke prima, 4*

avatar van centurion81
geplaatst op 9 april 2014, 22:01 uur, permalink
0,5 voor de moeite
1,0 voor de knappe animatie

De rest was waardeloos....Simpele ééndimensionale humor, simpele ééndimensionale karakters, een simpel ééndimensionaal plot, waar voor de voortgang de karakters zich in zulke bizarre bochten moeten wringen dat het werkelijk nergens op slaat. Ik kon de stripboeken altijd waarderen, maar dit is verschrikkelijk goedkope hollywoodmeuk.

avatar van nadrin
geplaatst op 19 april 2014, 22:16 uur, permalink
Prachtige animatie. De figuren lijken haast levend. Een leuke retro trip naar de talrijke uren die ik doorgebracht heb met mijn neus in de kuifje strips

avatar van Fryce
geplaatst op 20 april 2014, 2:21 uur, permalink
Mooi gemaakt, leuk verhaal met goed neergezette karakters.