MENU

The Adventures of Tintin (2011)

Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn

3,59
2007 stemmen

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met de stemmen van Jamie Bell, Andy Serkis en Daniel Craig

De nieuwsgierige reporter Kuifje en zijn trouwe hondje Bobbie ontdekken dat een model van het prachtige oude zeilschip 'De Eenhoorn' een geheim met zich meedraagt. Meegevoerd in een eeuwenoud mysterie, krijgt hij het aan de stok met de boosaardige Sacharin, die weet dat Kuifje een belangrijke aanwijzing bezit naar de grote schat van de snode piraat Scharlaken Rackham. Geholpen door de moedige Bobbie, de onstuimige kapitein Haddock en de stuntelige detectives Jansen en Janssen, reist Kuifje de halve wereld af, constant op de hielen gezeten door de vijand. Hij moet slimmer en sneller zijn dan de rest om het Geheim van de Eenhoorn te ontrafelen...

avatar van nadrin
geplaatst op 19 april 2014, 22:16 uur, permalink
Prachtige animatie. De figuren lijken haast levend. Een leuke retro trip naar de talrijke uren die ik doorgebracht heb met mijn neus in de kuifje strips

avatar van Fryce
geplaatst op 20 april 2014, 2:21 uur, permalink
Mooi gemaakt, leuk verhaal met goed neergezette karakters.

geplaatst op 26 april 2014, 18:02 uur, permalink
Meer dan eens met open mond naar deze animatiefilm gekeken. Het was soms bijna echt,
maar omdat het dat niet is, heb ik toch ook wel heimwee gevoeld naar die goede oude tekenfilms.

Kuifje lost het op en dat weten, maakt het kijkplezier zo mooi. Je weet dat je 'held' wint.
Het door elkaar haspelen van drie verhalen gaf wel hier en daar aanleiding tot verwarring.

Blij dat er nog vervolgen op til zijn ...

avatar van Illum Sphere
geplaatst op 16 juli 2014, 22:14 uur, permalink
Petje af voor de visuele aspecten van deze film, want wat waren die prachtig! Ik betrapte me er meermaals op dat ik letterlijk met een open mond zat te kijken. Maar niet enkel het visuele hield me aan het scherm gekluisterd, ook de 'flow' van de film (met als hoogtepunt dat gebeuren in het fictieve Bagghar) zorgde ervoor dat ik zonder enige vorm van pauze de film hebben kunnen bekijken. Als het van mij afhangt, mogen er nog meer verfilmingen van Kuifje uit de hand van Steven voortvloeien.

avatar van rcuppen79
geplaatst op 21 september 2014, 12:22 uur, permalink
De avonturen van Kuifje zijn al meerdere malen eerder verfilmd, maar dit is ongetwijfeld de meest ambitieuze verfilming tot nu toe. Regisseur Steven Spielberg maakte voor het eerst kennis met Kuifje na het maken van de film Raiders of the Lost Ark. Een recensent merkte daarbij op dat de film en het karakter Indiana Jones verdacht veel weg had van Kuifje. Steven Spielberg had echter nog nooit van Kuifje gehoord, maar na het lezen van een aantal albums was hij verkocht. Spielberg kocht toen al de rechten om Tintin te verfilmen, maar het duurde nog tot 2011 voordat de eerste animatiefilm een feit was. Met een budget van 130 miljoen dollar werden de albums “De Krab met de Gulden Schaar”, “Het Geheim van de Eenhoorn” en “De Schat van Scharlaken Rackham” verfilmd tot één lange animatiefilm. Het resultaat mag er zijn, want de animatie is werkelijk subliem. In tegenstelling tot de motion-capture animatiefilms van Robert Zemeckis, zoals The Polar Express en Beowulf, ziet deze film er wel realistisch uit. De personages zijn dan ook gemodelleerd naar de stripboeken en niet naar de acteurs zelf. Qua animatie kan deze film zich zeker meten met de stripboeken. Hadden de makers nou maar net zoveel aandacht geschonken aan het rommelige script, welke een beetje van de hak op de tak springt. Ondanks de prachtige animatie werd ik niet echt in het verhaal gezogen. Hierdoor vond ik deze Kuifje-verfilming een beetje aan de saaie kant.

avatar van RuudC
geplaatst op 20 november 2014, 21:23 uur, permalink
Wat hebben de makers er hard aan gewerkt om deze animatiefilm zo echt mogelijk te laten zijn. Ik heb genoeg shots gezien die nauwelijks van de werkelijkheid te onderscheiden zijn. Alleen de gezichten van mensen en dieren vallen door de mand. Ik zou kunnen zeggen: petje af. Ik doe het niet, want hoe echter de animaties worden, des te ziellozer ik het vind. Het zal niet lang meer duren voordat er helemaal geen acteurs meer nodig zijn en er wellicht weer nieuwe films verschijnen met Humphrey Bogart, omdat ze hem compleet uit een laptopje kunnen toveren.

Kuifje is voor mij nog altijd de stripreeks die me van kinds af aan geboeid heeft. Zijn avonturen zijn slim opgezet (muv de eerste verhalen) en ademen perfect de vooroorlogse sfeer. De tijd waarin een reis naar de andere kant van de wereld een kwestie van weken was in plaats van uren. Die romantiek zie ik in deze prent niet terug. Wel de drang om het alles snel en bombastisch te doen. Hergé kon makkelijk pagina's voornamelijk tekst vullen en nog had het moeiteloos mijn aandacht. Spielberg maakt het zich weer makkelijk met achtbaanactie. En waarin zoveel veranderen in het verhaal? De strips zijn erg goed, dus waarom lenen uit andere albums? Nee, wat mij betreft is het geen succes.

avatar van J.V.L.
geplaatst op 11 december 2014, 23:47 uur, permalink
Ik vind het een meesterwerk , fantastische animatie, Kuifje en de andere personages komen tot leven.