Ocean's Eleven (2001)

3,67

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Steven Soderbergh
met George Clooney, Matt Damon en Brad Pitt

De crimineel Danny Ocean komt na een gevangenisstraf van 4 jaar eindelijk vrij. Hij besluit zijn herwonnen vrijheid meteen goed te gebruiken door drie casino's in Las Vegas te beroven. Om deze bijna onmogelijke klus te klaren, verzamelt hij een grote crew professionals om zich heen. Al snel blijkt dat er voor Danny meer op het spel staat dan alleen maar geld: zijn ex-vrouw Tess is namelijk de nieuwe vriendin van Terry Benedict, de eigenaar van de casino's die hij wil beroven.

536 BERICHTEN42 MENINGEN

geplaatst op 1 april 2012, 22:44 uur, permalink
Dit is een film die ik vaker zag en waar ik nu wel op uitgekeken ben, helaas.
Niets ten nadele van de goede acteurs, de sfeer en de mooie uitvoering.

avatar van martijn011
geplaatst op 30 mei 2012, 13:30 uur, permalink
Het moet al weer jaren geleden zijn dat ik de Ocean-trilogie heb gezien. Ik wist dat dit deel met kop en schouders boven de andere twee uitstak dus vol goede moed begon ik met dit deel.
En inderdaad blijkt dit na herziening een heerlijke film om te zien.

De film kent natuurlijk een enorme sterrencast. Clooney, Pitt, Garcia en Damon zijn stuk voor stuk erg goede acteurs en dat laten ze zeker weten zien. De dialogen zijn op topniveau, en wanneer het grappig moet zijn is het ook grappig! Ontzettend knap, want dat zijn dingen die een film maken of breken.

Het verhaal zit natuurlijk ook lekker in mekaar. Het kijkt ontzettend lekker weg, het loopt lekker door en voordat je het weet is de film afgelopen.
Toch stond me bij dat de overval nog ingewikkelder en gecompliceerder in elkaar zat dan hij daadwerkelijk werd getoond.
Ik verlaag m'n score met een halfje omdat ik vierenhalve ster wel heel veel vind voor een film als deze.
Vier dikke sterren, dat wel!

avatar van schram101
geplaatst op 19 juli 2012, 13:44 uur, permalink
Bij de herziening, zo'n jaar over zes later, toch moeten concluderen dat de film wat minder goed was dan ik dacht. Daarom er ook maar een hele ster vanaf gehaald.
Eigenlijk voelt de film voor het grootste gedeelte wat saai aan. Vreemd, want met zo'n cast en eigenlijk ook plot, moet toch meer te doen zijn. Maar Soderbergh houd het allemaal heel koeltjes en eigenlijk is dat precies de stijl die we recent in Contagion en Haywire zagen. Op een opmerkelijke manier gebruik maken van muziek waardoor het verhaal op een aparte manier verteld lijkt te worden. Lastig onder woorden te brengen maar degene die bekend zijn met Soderbergh's film zullen me begrijpen.

Uiteindelijk blijkt Ocean's Eleven vooral in de tweede helft best aardig. De bekende cast is natuurlijk leuk al had de introductie ervan wat leuker gekund. Ook blijft het allemaal vrij braaf. De 'twist' tijdens de heist maakt het uiteindelijk nog een vrij aardig filmpje, maar vooral behoorlijk overschat. Net als Soderbergh zelf dus.

avatar van zxstyle
geplaatst op 15 oktober 2012, 12:57 uur, permalink
Leuke misdaadfilm, en best aardig gespeeld.
Helaas wordt door de vele personages en complexe plan de film een beetje rommelig.
Daardoor blijft er ook weinig tijd over om aan karakterontwikkeling te doen.

avatar van stfuympos
geplaatst op 17 oktober 2012, 15:29 uur, permalink
Deze film heeft ook geen karakterontwikkeling nodig, iedereen heeft zo zijn specialisme en dat is meer dan genoeg, in de vervolg delen onstaat overigens wel deels karakterontwikkeling.

avatar van zxstyle
geplaatst op 17 oktober 2012, 17:42 uur, permalink
stfuympos schreef:

inderdaad dat is in dit soort films niet nodig, het was ook geen verwijt.

avatar van Filmfan74
geplaatst op 5 januari 2013, 15:01 uur, permalink
Erg gelikte film die goed en verrassend in elkaar zit. Er zitten er g veel karakters in waardoor hij een beetje druk is, maar desalniettemin erg onderhoudend. Dat komt mede door een paar hilarische figuren zoals de 'tweeling' en Rueben.
Julia Roberts vond ik een beetje tegenvallen, maar haar rol is dan ook te klein en haar karakter te plat om op haar gebruikelijke manier te kunnen stralen. Clooney en Pitt stelen de show met een goede dosis chemie.
Leukste scene vond ik het moment waarop een enorm casino wordt opgeblazen, Iedereen kijkt om naar de explosie, behalve Danny Ocean, die blijft naar de mensen voor hem staren. Een seconde later zie je Basher op zijn hotelkamer. Hij kijkt naar de explosie op tv terwijl hij ook gewoon om had kunnen draaien en uit het raam had kunnen kijken, waar je ook de explosie ziet.

avatar van Marvinleeaday
geplaatst op 15 februari 2013, 10:36 uur, permalink
Kwam voor mij allemaal een beetje verwarrend over. Werd nooit echt leuk. Had gezien de positieve reacties (heel) wat meer verwacht.

avatar van hutsekluts
geplaatst op 23 juli 2013, 21:49 uur, permalink
11, 12 en 13 op drie achtereenvolgende avonden bekeken.
De eerste is verreweg het leukst. Meest ingenieuze plot.
Leuk en humoristisch.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 24 augustus 2013, 14:47 uur, permalink
Dit is zo'n film waarbij de cast zich beter amuseert dan het publiek. Steven Soderbergh is zo'n regisseur waar je moeilijk een lijn in kan trekken. Geen onbekende naam, maar toch niet één die blijkbaar z'n stempel kan doordrukken. Ocean's eleven is weer iets helemaal anders dan z'n vorige film Traffic.

Eerst het goeie gedeelte. De film straalt duidelijk Las Vegas uit. Veel lichtjes, coole soundtrack, vlotte jongens, veel bling bling... En eens de film loopt komt er wel wat vaart in. Maar dan zijn we ook al bijna uitgepraat. Het ziet er alvast allemaal goed uit, qua inhoud is het minder.De heist zelf is dan wel interessant, de personages zijn dat niet. Allemaal vrij lege hulzen, nogal stramien en de film kan ook niet echt verrassen. De clue van de heist is dan wel opvallend, maar niet voldoende om je na dik anderhalf uur weg te blazen.

De film is leuke entertainment, maar ondanks de cast en het concept ook niet meer dan dat.

avatar van Krusty
geplaatst op 22 september 2013, 22:46 uur, permalink
Zag ik nu een cameo van een hele jonge Klitschko? (bokser)

geplaatst op 26 maart 2014, 17:16 uur, permalink
Natuurlijk was het recht toe recht aan gefabriceerde verhaal niet geloofwaardig, maar deze onderhoudende remake uit 1960 swingde de pan uit en de dialogen waren op het scherpst van de snede. De sterrencast had er hartstikke veel plezier in. George Clooney was onweerstaanbaar en hij en Brad Pitt voelde en vulde elkaar naadloos aan. Alleen Julia Roberts viel voor mij uit de toon: ik vond haar zwak (maar daar kun je over twisten).

avatar van Hansjepansje
geplaatst op 2 april 2014, 23:39 uur, permalink
Blijft tofjes.

Opvallend hoe fris deze film nog steeds aanvoelt, hoewel hij toch al dertien jaar oud is. Zowel visueel, via het kleurgebruik en enkele leuke split-screens, als qua soundtrack. Verhaaltje zit aardig in elkaar: Soderbergh verliest niet te veel tijd met de voorstelling van het team, en zonder al te veel zijpaadjes stuurt het geheel vrij snel in de richting van de kraak. Wie echt wil zoeken naar plotholes zal er wel vinden, maar voor wie meegaat in het verhaal is alles wel vrij logisch verklaarbaar.

Bovenal is dit echter de film van de acteurs, die zich zichtbaar staan te amuseren. Clooney en vooral Pitt acteren met een ontzettende flair, de rest van de cast doet het elk op hun manier ook erg goed (was al vergeten dat Casey Affleck hier een rol in had, aangename verrassing) . Blijft leuk om af en toe weer eens te kijken als hij op tv is. 3.5*.

geplaatst op 12 april 2014, 20:38 uur, permalink
Leuke heist movie met veel leuke momenten. De stijl van de film zorgt voor een goed tempo en het zijn de interacties tussen de geweldige acteurs die de film helemaal maken.

avatar van Insignificance
geplaatst op 22 april 2014, 17:56 uur, permalink
Lekker relaxed kraakje. Soort van ultiem zaterdagavond voer. Appeltje eitje voor Soderbergh en een beetje genieten van hoe Pitt en Clooney met speels gemak zo'n filmpje op de schouders nemen. De rest doet ook leuk mee, al is dat geforceerde Britse accentje van Cheadle het niet helemaal.

Geen volbloed komedie, maar wel iets dat ik met een vrijwel permanente glimlach uitzit. Alleen het gedoe rondom Tess had voor mij niet zo gehoeven. Sowieso vaak geen fijne actrice met die zeurderige uitstraling, hier kon ik er ook niet veel mee. Gould daarentegen is hier goud waard.

Soderbergh is intussen visueel wel eens wat nadrukkelijker aanwezig geweest, maar met split screens, nog wat van die mikmak en een heerlijk ontspannen soundtrack heeft hij z'n film eigenlijk altijd wel op soepel, vlot en plezierig staan. Makkelijk vermaak, niks meer, maar ook niks minder.

avatar van Left4Dead
geplaatst op 4 juni 2014, 12:44 uur, permalink
Weer eens in de player gegooid. Was al geen groot fan van de serie en merk ook nu weer dat het allemaal toch aardig saai toneel is. Goed de stijl is als cool bedoeld maar ik mis de spanning en echte actie bij de uitvoering van het hele proces.

Soms vinden er leuke dialogen plaats maar over het algemeen is het mentaal gebabbel. Kan ik net zo goed de seizoenen van Ophra Winfrey bekijken met doktertje Phill d'r bij. Daarnaast is het uitleg van de heist met wat technisch gedoe dat de actie maar uitstelt.
De muziek moet het een jaren 60/70 stijl aanmeten en wil daarmee refereren naar het origineel. Toch past de muziek naadloos bij de traagheid van de film.

Toch zijn er zeker positieve punten te noemen, de regie en het camerawerk is prima uitgevoerd. Ondanks de traagheid van de film vloeit alles gemakkelijk in elkaar over zodat het gemakkelijk wegkijkt. Ook de cast mag er zijn, de één vind ik beter dan de ander maar ze voelen elkaar hier aan.
Destijds werd Julia Roberts uitgeroepen tot mooiste vrouw van Hollywood, dat heb ik nooit begrepen. Het script is dus traag en had men er een half uurtje vanaf gehaald had ik zeker geen traan gelaten.

Ik blijf bij de drie sterren. Geen DTS is mij te weinig.

avatar van RuudC
geplaatst op 2 september 2014, 15:37 uur, permalink
Meestal laat ik dit soort films met plezier links liggen en past het niet bepaald in mijn straatje. Ik kan me echter het vervolg wel herinneren en die maakte lang niet zoveel indruk als Oceans Eleven. Eigenlijk had het hierbij moeten blijven. Oceans eleven laat ons een groots en slim opgezet plan zien en is een voor Hollywoodbegrippen uiterst creatieve film. De sterrencast maakt zelfs indruk wanneer de zwakke acteurs naar voren komen.

Waar het om draait is natuurlijk die geweldige kraak. De baas van de casino's is een eikel, dus krijgt het een nogal Robin Hoodachtige insteek waarbij je flink wat symphatie krijgt voor de dieven. Er zitten dan ook erg leuke typetjes tussen. De romance had wederom niet gehoeven en is zowaar nog ongeloofwaardiger dan de kraak. Oceans Eleven heeft vele leuke en humoristische scenes, waarbij de pokerles een van mijn favorieten is. De kraak is fantastisch uitgewerkt en wordt ijzersterk weergegeven. Bij vlagen is die zelfs nog best spannend. Een zeldzaam leuke misdaadkomedie.

avatar van Daniël44
geplaatst op 24 oktober 2014, 9:10 uur, permalink
Een erg goede misdaad/komedie. Alles is goed uitgedacht en uitstekend neergezet door al die bekende acteurs. Soms werd het echter wel wat langdradig.

avatar van chevy93
geplaatst op 18 januari 2015, 15:43 uur, permalink
Dit soort films zetten de standaard van een blockbuster. Uiteraard een wereldcast, maar ook een zeer vlot script met veel luchtigheid.

avatar van frodok
geplaatst op 19 maart 2015, 17:40 uur, permalink
Deze weer eens gezien: vond het toch een lekkere film, hoor! Leuke personages, lekker vlotte edit, ontspannen kijken met de voeten op de bank 🙂

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 10 juli 2015, 14:24 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ocean's Eleven

Ik ben nog niet zo in de bankroof films bekend maar, Ocean's Eleven wist mij toch meer en deels te vermaken! Het begin vond ik wat moeizaam, niet echt mijn ding. Ik vroeg me dan ook af of ik hem wel zou kijken of niet. Toch maar even doorgezet en nadat ze Ocean's groepje gevormd waren heb ik me uitstekend vermaakt. Deze Misdaad / komedie heeft me aangenaam verrast. De komedie vond ik toch wel erg vermakelijk. Zoals ik hier boven ook al las en waar ik het wel mee eens ben: door de vele personages en functies word het soms wat rommelig. Afijn, het verhaal is erg doordacht waardoor je soms zelf ook even goed moet zitten en kijken. Je krijgt door de film heen steeds meer hints waardoor je zelf een beetje kan ontcijferen hoe en wat. Mocht je het nog niet weten dan kreeg je het wel op het einde te zien. Het concept is leuk bedacht en ik vond het nog best een vermakelijke film. Leuk voor een avond film kijken!

avatar van IH88
geplaatst op 23 januari 2016, 15:28 uur, permalink
“You’re a thief and a liar.”
“I only lied about being a thief, I don’t do that anymore.”
“Steal?”
“Lie.”

Ocean's Eleven blijft een heerlijk vlotte film die geen moment verveelt en voorbij is voordat je er erg in hebt. Last Vegas, de acteurs, de regie van Soderbergh, de muziek, de overval op de casino's, het is allemaal zo ongelooflijk sfeervol en stijlvol dat de film vanaf het begin aanvoelt als een warm bad. Clooney en Pitt hebben de grootste lol in het spelen van hun personages maar zijn zeker niet de enige. Bernie Mac, Casey Affleck, Scott Caan, Matt Damon, Julia Roberts en Don Cheadle zijn allemaal goed op dreef maar vooral Gould en Garcia geven elke scene waarin ze spelen iets extra's. Het is niet makkelijk om een bad guy te spelen in een misdaadfilm met veel komische elementen maar Garcia weet op een ingetogen manier dreiging uit te stralen en toch zit je soms met een glimlach op je gezicht naar hem te kijken door zijn stalen gezicht en droge oneliners. Een moeilijke balanceer act maar Garcia is voortreffelijk.

Clooney en Pitt hebben in hun pink alleen al zoveel charisma dat ze personages als Danny en Rusty waarschijnlijk in hun slaap nog zouden kunnen spelen. Hun chemie is aanstekelijk en de dialogen tussen beide zijn erg vermakelijk. Het plot rond Clooney en Roberts komt nog niet echt goed uit de verf maar het is zeker geen storende factor. De overval zelf zit goed in elkaar en Soderbergh heeft nog een leuke verassing voor de kijker in petto. Ocean's Eleven straalt aan alle kanten plezier uit en de kijker word vanaf het begin helemaal ingepakt. Klasse!

geplaatst op 17 februari 2016, 22:49 uur, permalink
Deze film verhoog ik naar 4,5 ster omdat het me na een keer of zes kijken nog steeds niet verveelt, of positiever gezegd ik de film nog steeds onwijs gaaf vind, en dat is erg knap.

avatar van MaartenTuinstra
geplaatst op 27 februari 2016, 15:54 uur, permalink
Heerlijke film vol scherpe dialogen en spectaculaire scènes.

Als liefhebber van misdaadfilms heb ik me heerlijk vermaakt. De sterrencast speelt puik, de dialogen zijn fraai en de regie is kundig. In het midden valt de film helaas een tikkeltje stil.

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 27 april 2016, 15:17 uur, permalink
Ik zie het geniale van deze film niet. Ik vond deze film flauw, flets, gedateerd en weinig inspirerend. Ook vrij langdradig met een onnodige plotlijn. De zogezegde geniale dialogen heb ik niet gezien (maar goed: voor één of andere manier zie ik dat ook niet bij een doorsnee Tarantino. Wel bij een Fight Club dan weer.). Acteerprestaties vielen goed mee, hoewel je zo een film niet moet kijken voor de acteerprestaties.

avatar van des1
geplaatst op 18 augustus 2016, 20:03 uur, permalink
Ik zag 'm van verre aankomen... Onthoud 'm maar: altijd als het gaat om cameratoezicht, dan kun je er donder op zeggen dat het de bedoeling is om de op te lichten partij én de kijker voor de gek te houden. 3* voor zoveel casual coolness.